Kysymyksiä sähkömiehille

Kaapeli on ainakin noin silmämääräisesti mitoitettu tuolle 20A:n nallille ja eiköhän se ole todettu myös mittaamalla, että siihen voi kyseistä suojaa käyttää. Jos on nähty vaivaa mittauksille, niin todennäköisesti pohjaksi olisi tullut se harmaa 16A, jos ei suurempaa voi käyttää. Olisiko ollut vaan se perinteinen, että noita 20A:n tulppia ei ole ollut juuri sillä hetkellä hyllyssä kun on syystä tai toisesta vanha palanut.

Toki jos/kun on sähkäri tulossa kylään, niin eipä se uusintamittaus montaa euroa loppulaskussa tee, jos epäilyttää.
 
On aika yleistä että kun tuollainen 20A sulake palaa sinne laitetaan juurikin 16A tilalle. Nuo 20A sulakkeet on kuitenkin melko harvinaisia, kun taas 10 ja 16A paukkuja on nurkat täynnä ja myymälän hyllyt notkollaan.

Jos siellä olisi joku sähkäri käynyt toteamassa että 20A sulakkeelle liian pienet oikarivirrat, niin olisi se sinne vaihtanut pohjan ja merkinnyt sen uudelleen, tai jos tosiaan ei olisi ollut sopivaa pohjaa siinäkohtaa, niin vähintään kynä olisi kyllä jostain löytynyt jolla merkitä.

Lisäksi kun nuo ovat vielä noususulakkeet, niin se ei ole muutenkaan niin kriittinen, koska varsinaisissa vikatapaukissa siellä on kuitenkin ne johdonsuojakytkimet.
 
Nii iteajattelin lähinnä kun tuo ei ole enää alkuperäinen, vaan on rakenneltu ja viritelty kaikennäköistä. Jos olisi originaali niin en epäilisi
 
20200225_105122.jpg


Tossa toi kelpoisuustodistus.
 
Led-paneelista kärähti ilmeisesti virtalähde koska varmasti ehjäkään led-paneeli ei enää kyseisen virtalähteen perässä toimi. Minkälaisen uuden tähän voisi laittaa tilalle? Plussaa toki jos tyyliin Bilteman/Motonetin/vastaavan laite kävisi niin ei tarvitse tilata.
 

Liitteet

  • 20200225_162205.jpg
    20200225_162205.jpg
    1,6 MB · Luettu: 115
Tätä viime sivuilla käsiteltyä meikäläisen casea.. sulake kun vaihtui 16A -> 20A, niin sähkökatko ei enää lyönyt johtosuojaa päälle. Pari kertaa viikonloppuna räpsyi myrskyn takia ja näistä palauduttiin ilman keskuksella käyntiä. En tiedä voiko tuo nyt noin tosiaan vaikuttaa, mutta siltä se vaikuttaa.
 
Eihän ole mitään riskiä vaikka virtalähde antaisi 10A. Ne lamput ottaa sen mitä tarvitsevat ja loppu jää käyttämättä.
Virtalähde siis sellainen virtalähde joka antaa tietynmäärän virtaa niin se antaa sen vaikka väkisin, no käytännössä jokin max jännite ja jos sillääkään ei ota/ei lyö läpi, niin jää toki vajaaksi. (vertaa jännitelähde joka antaa vakio jännitteen vaikka väkisin, ja vasta jokin max virta rajoittaa sitä)


Jos se panelii on rakennettu niin että tuota ledien virtaa ohjataan virtalähteellä , joka tarkoitus vaihtaa, niin korvaavalla kannata enempää virtaa tuupata kuin se minkä paneli kestää jatkuvassa käytössä.

Jos paneli on rakennettu niin että sitä ohjataan jännitteellä, niin sitten oleellista että jännitelähte kykenee antamaan varmasti riittävästi virtaa

Katsoin kuvaa, siellä oli jännite väliä jotan-45v DC ja mainittu virta, ei ohjauksia, joka sai vähän epävarmaksi mikä on kuvion nimi, mutta nyt kun uudestaan tavasin niin 27-45v DC ja teksti dimmable , eli voi olla että jännite lähde. (ei tieto, vaan yksi arvaus, lokiikka siis se että täydellä siniaalto syötöllä 45v dc, ja leikatulla sitten välillä 27-45v ja mainittu virta maximi, paneli olisi silloin suunniteltu syötettävän 45v dc, ottaa sen minkä ottaa virtaa)

Korvaavassa on teksti vakiovirta, mutta jos se paneli on jänniteohjattu (no termi vähän kotikutoinen), niin virtalähde tuuppaa sille niin paljon jännitettä kunnes virtasaavutetaan (tai powerin max jännite), tässä ajatuksessa savuilta voi pelastaa powerin max jännite (linkin mukaan 34v) jos se aidosti jää alle panelin nimellisjännitteen. Kirkkaus ei ehkä ihan tavoiteltu.

Vakiovirta tekstin lisäksi mainittu max jännite., eikä vakio jännite. joten uskon tuon olevan nimenomaan virtalähde.

Mutta olet oikeassa ilmeisesti tein virharvion tuo alkuperäisen powerin osalta.
 
Viimeksi muokattu:
No eiköhän se paneli ole vakiovirtapaneli, kun sille on vakiovirtapowerikin laitettu. Käytännössä noissa halvoissa kiinalaisissa vehkeissä on ihan samat virrat oli ne merkattu 270mA tai 350mA, ja niin isoa eroa ei valovoimassa ole että sitä pystyisi pelkästään aistinvaraisesti arvioimaan, jos vieressä ei ole vastaavaa valoa sillä pienemmällä powerilla. Jos se alkaa reilusti kuumenemaan, niin voihan sinne jostain metsästää juuri tuon 270mA powerin, mutta tuskin maksaa vaivaa, mutta himmennettävä tuo motonetin poweri ei ole, mutta motonet tai biltema vaihtoehdoilla tuo on ainoa sovelias.
 
Se oliskin nyt sitten S1 pätevyydet hankittu ja enää vaatisi urakointi-ilmoituksen tekemistä, että saisi tehdä sähkötöitä laillisesti. Työpaikalta saa onneksi tarvittavat työvälineet käyttöön.

Käytännön kokemukset varsinkin asuntojen sähkötöistä aika vähäiset, mutta sentään ainakin ymmärtää teoriapuolen ja vastuut tuossa touhussa. Eiköhän noille jotain käyttöä tule eteen esimerkiksi mökillä ja mahdollisesti tulevaisuudessa myös työelämässä.
 
No eiköhän se paneli ole vakiovirtapaneli, kun sille on vakiovirtapowerikin laitettu. Käytännössä noissa halvoissa kiinalaisissa vehkeissä on ihan samat virrat oli ne merkattu 270mA tai 350mA, ja niin isoa eroa ei valovoimassa ole että sitä pystyisi pelkästään aistinvaraisesti arvioimaan, jos vieressä ei ole vastaavaa valoa sillä pienemmällä powerilla. Jos se alkaa reilusti kuumenemaan, niin voihan sinne jostain metsästää juuri tuon 270mA powerin, mutta tuskin maksaa vaivaa, mutta himmennettävä tuo motonetin poweri ei ole, mutta motonet tai biltema vaihtoehdoilla tuo on ainoa sovelias.
Olet varmaan ihan oikeassa, ei tuosta isomi virtasesta watteja enempää lähtenyt, niin voi jopa olla himmeämpi, jos jännitteet ei riitä.
Ehkä vähän ajattelin tilannetta missä jännitteet piennemmät, jolloin tuo kyllä numeroina aika iso virtaero LEDeille jotka voivat olla vakio osillakkin liikaa lämpeäviä (lyhyt elinikä).

Ja jos arvata pitäisi, niin tuskin on himmennin käytössä, ajatuksenakin vähän huono tuollain toteutettuna
 
Olet varmaan ihan oikeassa, ei tuosta isomi virtasesta watteja enempää lähtenyt, niin voi jopa olla himmeämpi, jos jännitteet ei riitä.
Ehkä vähän ajattelin tilannetta missä jännitteet piennemmät, jolloin tuo kyllä numeroina aika iso virtaero LEDeille jotka voivat olla vakio osillakkin liikaa lämpeäviä (lyhyt elinikä).

Ja jos arvata pitäisi, niin tuskin on himmennin käytössä, ajatuksenakin vähän huono tuollain toteutettuna
Kiitos avusta! Ei ole tosiaan himmennintä käytössä. Led paneeli autokatoksessa, jossa syttyy liiketunnistimella eli tuo Motonetin muuntaja toiminee hyvin tähän käyttötarkoitukseen.
 
Tuli hommattua Siemensin induktiotaso (4600W), ohjeessa mainitaan että laite kytketään yhteen vaiheeseen ja keskukselta tulee 5x2,5mm2 kaapeli eli vaiheet siis 3x16A. Siemensiltä ei tullut mitään vastausta 2/3-vaihe kytkentään. Monestihan näitä tasoja laitetaan kahteen tai kolmeen vaiheeseen mutta tässä manuaalissa ei ollut mainintaa asiasta.

Mitenhän tämä nyt pitäisi vanhaan kaapelointiin kytkeä?

Annotation 2020-02-27 120811.png
?
 
Tuli hommattua Siemensin induktiotaso (4600W), ohjeessa mainitaan että laite kytketään yhteen vaiheeseen ja keskukselta tulee 5x2,5mm2 kaapeli eli vaiheet siis 3x16A. Siemensiltä ei tullut mitään vastausta 2/3-vaihe kytkentään. Monestihan näitä tasoja laitetaan kahteen tai kolmeen vaiheeseen mutta tässä manuaalissa ei ollut mainintaa asiasta.

Mitenhän tämä nyt pitäisi vanhaan kaapelointiin kytkeä?

Annotation 2020-02-27 120811.png
?

No sitä ei kytketä vanhaan kaapeliin jos taso on yksivaiheinen.
 
Tuli hommattua Siemensin induktiotaso (4600W), ohjeessa mainitaan että laite kytketään yhteen vaiheeseen ja keskukselta tulee 5x2,5mm2 kaapeli eli vaiheet siis 3x16A. Siemensiltä ei tullut mitään vastausta 2/3-vaihe kytkentään. Monestihan näitä tasoja laitetaan kahteen tai kolmeen vaiheeseen mutta tässä manuaalissa ei ollut mainintaa asiasta.

Mitenhän tämä nyt pitäisi vanhaan kaapelointiin kytkeä?

Annotation 2020-02-27 120811.png
?
Jos se on 20A yksivaiheliesi, niin sitä ei voi kolmivaiheiseksi kytkeä, äläkä mene säveltämään tuon HarriH:n kuvan mukaisesti sitä jos se liesitaso ei itse ilmoita tuollaista mahdollisuutta.

Tuo liesi on tarkoitettu suomen markkinoilla lähinnä vanhempaan kerrostaloasuntoon jossa on liedelle 1x20A syöttö.

Voit kytkeä sen nykyiseen 3x16A lieden kaapelointiin yhden vaiheen ja nollan välille, jolloin maksimi käytettävissä oleva teho on 3600W, tehon rajaaminen tapahtuu joko pitämällä vaan huoli siitä ettei laita liian paljoa tasoja päälle yhtäaikaa, tai sitten laitteen asetuksista, osassa noista induktiotasoista on mahdollista rajoittaa maximiottovirtaa.
 
Voit kytkeä sen nykyiseen 3x16A lieden kaapelointiin yhden vaiheen ja nollan välille, jolloin maksimi käytettävissä oleva teho on 3600W

Tai sitten vaan menet takaisin kauppaan ja vaihdat tilalle semmoisen, joka on tarkoitettu kaksivaiheiseen kytkentään. Nyt taisi vaan tulla hankittua väärä vaihtoehto.
 
Helpommalla ehkä pääsee kun tuplaa syötön ja vaihtaa 3x16A tilalle 1x20A. Käytössä kuitenkin ne ylimmääräset kaksi johdinta. Tiedä sitten minkälainen kohde ja onko siellä keskuksella kisko monelle vaihteelle miten jaoteltu vai tulpat. (tai palauttaa lieden ja vaihtaa kaksivaiheeseen)
Sähköalan ammattilaiset täällä taas neuvoo vaihteiden käytöstä. Mitä jos vaihdat itse vaihteen vapaalle ja jätät vaiheiden käytön neuvonnan sähkäreille tai vastaaville.
 
Missä kohtaa olen käskenyt laittamaan vaihteita ristiin? Kaksi 2,5mm johdinta yhdistettynä riittää 32A asti (vähintään) eikä palaavaa johdinta tarvitse tuplata noin pienillä arvoilla.
Yhdellä vaiheella nollajohtimen pitää olla samaa kokoa kuin vaiheen.
 
Njoo, jäi ajatus kesken. Käytössä kuitenkin ne 5 karvaa joten syötön ja nollan voi tuplata.

KEVI jää siinä tapauksessa vajaaksi. Tosin siihen en sitten osaakkaan enää vastata, miten sen mitoitus pitäisi tehdä. Itse kun pienemmillä jännitteillä toimin.

En kyllä siltikään menisi tekemään tuollaista viritystä. Nollakiskolle nyt saa kytkennät tehtyä, mutta saman automaatin ruuvin alle 2kpl MMJ ei kuulosta hyvältä. Ehkä pääteholkki, WAGO/huppuliitin ja siitä pätkä 6mm2 karvaa automaattille, kuulostaa vielä hullummalta. Varsinkin keskuksen päässä tehtynä.
 
Missä kohtaa olen käskenyt laittamaan vaihteita ristiin? Kaksi 2,5mm johdinta yhdistettynä riittää 32A asti (vähintään) eikä palaavaa johdinta tarvitse tuplata noin pienillä arvoilla.
No mitä jos lähdetään ihan siitä, että ei sieltä keskukselta, seinästä tai rasiasta mitään vaihteita tule...
 
Kiitoksia vastauksista. Malli oli EU631FEB1E. Mutta ei tässä mitään virityksiä aleta tekemään eikä taida jaksaa alkaa vetämään uusia kaapeleita jne. keskukselta joten mennään nyt alkuun yhdellä vaiheella (3600W) ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.
 
Kiitoksia vastauksista. Malli oli EU631FEB1E. Mutta ei tässä mitään virityksiä aleta tekemään eikä taida jaksaa alkaa vetämään uusia kaapeleita jne. keskukselta joten mennään nyt alkuun yhdellä vaiheella (3600W) ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.
Myyjältä/maahantuojalta voi kysyä tarkempia ohjeita.

Jotekin tulee mieleen että tuo jonkin ison kaupan omaa maahantuontia ja on tarkoitettu jollekkin yksivaihe markkinalle ja ohjeet sen mukaan.

Ohjeissa mainitaan että muuta tarvittaessa sillotusta, se toki tarkoittaa vastaamaan ohjetta, mutta jos olet itse vilassut mitä itse laitteessa on ohjeet, niin siitä selviää onko vaihtoehtoja. Jos epävarma niin vastuu toki kannattaa ulkoistaa sähkärille.

ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.
Jos olet ollut ostamassa kotiisi liettä ja taustat kertonut mihin asenentaan, niin voisi sitä myyjääkin vähän haastatella että mitäs nyt tehdää kun ei mennyt ihan putkeen.
 
Myyjältä/maahantuojalta voi kysyä tarkempia ohjeita.

Jotekin tulee mieleen että tuo jonkin ison kaupan omaa maahantuontia ja on tarkoitettu jollekkin yksivaihe markkinalle ja ohjeet sen mukaan.

Ohjeissa mainitaan että muuta tarvittaessa sillotusta, se toki tarkoittaa vastaamaan ohjetta, mutta jos olet itse vilassut mitä itse laitteessa on ohjeet, niin siitä selviää onko vaihtoehtoja. Jos epävarma niin vastuu toki kannattaa ulkoistaa sähkärille.


Jos olet ollut ostamassa kotiisi liettä ja taustat kertonut mihin asenentaan, niin voisi sitä myyjääkin vähän haastatella että mitäs nyt tehdää kun ei mennyt ihan putkeen.

Tämä tuli siis kodinkonepaketin mukana joka tilattiin e-kodinkoneet.fi sivulta. Olisi tietysti pitänyt varmistaa lieden kytkentä ennen tilausta, mutta toisaalta kaupan nettisivuilla olisi voinut olla maininta myös tason kytkennöistä tai suora linkki ohjekirjaseen. Katsoin vielä äsken tuolta Siemensin sivuilta muita tasoja ja taisi olla niin että kaikissa muissa paitsi juuri tässä mallissa on mahdollista kytkeä taso kahteen vaiheeseen. :facepalm:
 
Kiitoksia vastauksista. Malli oli EU631FEB1E. Mutta ei tässä mitään virityksiä aleta tekemään eikä taida jaksaa alkaa vetämään uusia kaapeleita jne. keskukselta joten mennään nyt alkuun yhdellä vaiheella (3600W) ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.

Menee se yhdelläkin. Manuaalissa oli ohjeetkin miten saat tehon rajattua 16A sulakkeelle.
 
Jotekin tulee mieleen että tuo jonkin ison kaupan omaa maahantuontia ja on tarkoitettu jollekkin yksivaihe markkinalle ja ohjeet sen mukaan.

Kyllä noille on suomalaisillakin markkinoilla kysyntä, kerrostalokämpissä on noita yksivaiheliittymiä, jolloin pienitehoisempi yksivaiheliesi on optimaalinen ratkaisu, mutta suurinosa noita liesiä kauppaavista tahoista ei tajua tuota yhteyttä.
 
Helpommalla ehkä pääsee kun tuplaa syötön ja vaihtaa 3x16A tilalle 1x20A. Käytössä kuitenkin ne ylimmääräset kaksi johdinta. Tiedä sitten minkälainen kohde ja onko siellä keskuksella kisko monelle vaihteelle miten jaoteltu vai tulpat. (tai palauttaa lieden ja vaihtaa kaksivaiheeseen)

Jaa että laillisesti saa vaihteet tuplattua?

En yhtään ihmettele että lapissa mökit syttyy tuleen kun tietämys on tätä luokkaa.
 
Jaa että laillisesti saa vaihteet tuplattua?

En yhtään ihmettele että lapissa mökit syttyy tuleen kun tietämys on tätä luokkaa.
Pyysin jo poistamaan viestit, kyseessä ei mitenkään laillinen kytkentä.

Teollisuuspuolella joutuu välillä tekemään näitä purkkaratkasuja, mutta nämä dokumentoidaan neljään kertaan ja hyväksytetään suunnittelijalta. Pyydän anteeksi avautumistani.
 
Viimeksi muokattu:
Ite en oo joutunu tekemään moisia sätöksiä. Purkamaan kyllä kun vastaan tulee ja muuttamaan oikeanlaiseksi.
 
Ei löydy. Sitä saa kyllä ostaa sähköinfon kaupasta.
Joo. No siihen liittyen olisi vaan kiinnostanut tietää, että millä logiikalla kaapelin lisääminen/kytkeminen keskukseen voi jonkun mielestä olla käyttötoimenpide. Minusta se ei ole käyttötoimenpide, vaan sähkötyötä.

Samaten jonkun mielestä rautalanka ja varoituskyltti on luotettava tapa lukita johdonsuojakatkaisija. Jos tarkkoja ollaan, niin se ei ole luotettava tapa ellei tila ole lukittu. Muistelisin, että luotettava lukitus on avattavissa vain avaimella tai työkalulla. Rautalangan voi vetäistä pois ilman työkalua.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. No siihen liittyen olisi vaan kiinnostanut tietää, että millä logiikalla kaapelin lisääminen/kytkeminen keskukseen voi jonkun mielestä olla käyttötoimenpide. Minusta se ei ole käyttötoimenpide, vaan sähkötyötä tai asentamista.

Samaten jonkun mielestä rautalanka ja varoituskyltti on luotettava tapa lukita johdonsuojakatkaisija. Jos tarkkoja ollaan, niin se ei ole luotettava tapa ellei tila ole lukittu. Muistelisin, että luotettava lukitus on avattavissa vain avaimella tai työkalulla. Rautalangan voi vetäistä pois ilman työkalua.
Juuri näin. Rautalanka käy jos sen päät laittaa yhteen esim piippuliittimellä. Tällöin se vaatii sen työkalun.Hieman rujoahan se on kun siihen on sitä varten valmistettu lukitsimiakin.
 
Tämä tuli siis kodinkonepaketin mukana joka tilattiin e-kodinkoneet.fi sivulta. Olisi tietysti pitänyt varmistaa lieden kytkentä ennen tilausta, mutta toisaalta kaupan nettisivuilla olisi voinut olla maininta myös tason kytkennöistä tai suora linkki ohjekirjaseen. Katsoin vielä äsken tuolta Siemensin sivuilta muita tasoja ja taisi olla niin että kaikissa muissa paitsi juuri tässä mallissa on mahdollista kytkeä taso kahteen vaiheeseen. :facepalm:

Voitko hyödyntää tätä?


Palautusoikeus
Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus.
Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Tuotetta ei saa olla käytetty eikä asennettu.
Tuote pitää olla pakattu takaisin alkuperäiseen pakkaukseensa ja mukana tulee olla kaikki paketissa alunperin olleet osat ja mahdolliset lisävarusteet.
Pienemmät tuotteet toimitetaan usein pakkauksessa, joka suojaa tuotetta tai alkuperäispakkausta.
Mahdollisessa palautuksessa tulee käyttää tuota pakkausta tai vastaavaa suojapakkausta.
Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen info@ekodinkoneet.fi tai puhelimitse numeroon 040 0977 779 (ma - pe 9-17).
Asiakaspalvelu tilaa Postilta kuljetuksen. Postiste soitettaan ja sovitaan aikaa, million tultaan hakemaan palautettava tuote.
Asiakas maksaa palautuksen kuljetuskulut itse.

Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. Toimituskuluja ei tällöin tarvitse maksaa.
Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:
- Palautuksen syyn (mikäli viottunut tai väärä tuote)
HUOM! Mikäli kyseessä on kuljetusvaurio, on erittäin tärkeä, että ilmoitatte asiasta 3 työpäivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta kuljetuksesta!
- Tilaajan tunnistetiedot (nimi / tilausnumero)
- Laitteen sarjanumero
- Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle.
- Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.

Jos palautettu tuote ei ole alkuperäisessä myyntikunnossa, varaamme oikeuden vähentää vastaava osuus hyvitettävästä summasta.
 
Voitko hyödyntää tätä?


Palautusoikeus
Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus.
Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Tuotetta ei saa olla käytetty eikä asennettu.
Tuote pitää olla pakattu takaisin alkuperäiseen pakkaukseensa ja mukana tulee olla kaikki paketissa alunperin olleet osat ja mahdolliset lisävarusteet.
Pienemmät tuotteet toimitetaan usein pakkauksessa, joka suojaa tuotetta tai alkuperäispakkausta.
Mahdollisessa palautuksessa tulee käyttää tuota pakkausta tai vastaavaa suojapakkausta.
Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen info@ekodinkoneet.fi tai puhelimitse numeroon 040 0977 779 (ma - pe 9-17).
Asiakaspalvelu tilaa Postilta kuljetuksen. Postiste soitettaan ja sovitaan aikaa, million tultaan hakemaan palautettava tuote.
Asiakas maksaa palautuksen kuljetuskulut itse.

Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. Toimituskuluja ei tällöin tarvitse maksaa.
Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:
- Palautuksen syyn (mikäli viottunut tai väärä tuote)
HUOM! Mikäli kyseessä on kuljetusvaurio, on erittäin tärkeä, että ilmoitatte asiasta 3 työpäivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta kuljetuksesta!
- Tilaajan tunnistetiedot (nimi / tilausnumero)
- Laitteen sarjanumero
- Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle.
- Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.

Jos palautettu tuote ei ole alkuperäisessä myyntikunnossa, varaamme oikeuden vähentää vastaava osuus hyvitettävästä summasta.
Laitoinkin tästä jo kaupalle viestin että jos saisin rahat takaisin, käytiin jokatapauksessa hakemassa jo uusi induktiotaso Powerista.
 
Tätä viime sivuilla käsiteltyä meikäläisen casea.. sulake kun vaihtui 16A -> 20A, niin sähkökatko ei enää lyönyt johtosuojaa päälle. Pari kertaa viikonloppuna räpsyi myrskyn takia ja näistä palauduttiin ilman keskuksella käyntiä. En tiedä voiko tuo nyt noin tosiaan vaikuttaa, mutta siltä se vaikuttaa.

En lukenut edellisiä sivuja, mutta toivottasti sen 20 ampeerisen takana on myös 4mm² narut.
 
Kyllä noille on suomalaisillakin markkinoilla kysyntä, kerrostalokämpissä on noita yksivaiheliittymiä, jolloin pienitehoisempi yksivaiheliesi on optimaalinen ratkaisu, mutta suurinosa noita liesiä kauppaavista tahoista ei tajua tuota yhteyttä.
Jos siis meinaat että aidosti on rajoittunut, eikä vain jokin ns tyyppinumero vientiversio, jossa karsittu ohjekkin.

No sitten luulisi markkinoivan tuota hienoa rajoittuneisuutta.

Perinteisempi ja käytettävämpi malli on sellainen jossa voi oikosulkupaloilla valita halutun kytkennän. Nykyään uudiskohteetkin on kolmevaiheisia, joten isoja rakkunnuttajiakaan ei tuollaiset kiinnosta. Ehkä joku muutaman vanhan saneeraamattoman vuokrakämpän omistaja voisi parineuron säästö tapauksessa moisen valita. No taitaa se perinteinen pyörylämalli olla halvempi.

No olet siinä oikeassa että jos joku kauppias löytää jostain turkista brexit mallin poistoerän ja sitä markkinoi täällä huomattavaan hintaeroon (halvemmalla), kuin valinnoin varustetut kilpailijat, niin en näe estettä etteikö johonkin retrokämppään kelpaisi, ei sellaiselle haittaa jos ei saneerausta ole tulossa.
 
Näin sähköinsinöörinä ja sähköurakointiliikkeen omistajana ja sähkötöidenjohtajana kehotan vakavasti ohittamaan käyttäjän Armatt neuvot lankojen tuplaamisesta.
Kyllä tuossa omastakin mielestäni haisee niin pahasti Ranetus ettei mitään määrää. Onneksi täällä on kuitenkin valveutuneita jotka torppaavat tuollaiset järjettömät ratkaisut. Korjata nyt väärä tuotevalinta purukumilla... Ammattitaitoa kuvaa hyvin ensin nollan ja sitten kevin unohtaminen.

Toki samalla päästään tämän kaltaisten keskustelujen ongelmiin. Kun asioita kysytään puutteellisin lähtötiedoin, tulee montaa eri ajatusta jotka ovat tavallaan oikeita mutta ko. tilanteeseen epäsopivia. Jos samalla ei esitetä lisäkysymyksiä, voidaan mennä metsään. Ja sitten samaan ketjuun tuollaiset Armatt:n arpomiset niin vaikea on kysyjän tietää, missä oikeasti mennään.

En lukenut edellisiä sivuja, mutta toivottasti sen 20 ampeerisen takana on myös 4mm² narut.
Oikeasti... Miksi kommentoit jos asia ei kiinnosta pätkääkään? Mainitusta asiasta on keskusteltu todella pitkään monelta kantilta kuvien kera joten varsin selvä asia.

Perinteisempi ja käytettävämpi malli on sellainen jossa voi oikosulkupaloilla valita halutun kytkennän. Nykyään uudiskohteetkin on kolmevaiheisia, joten isoja rakkunnuttajiakaan ei tuollaiset kiinnosta. Ehkä joku muutaman vanhan saneeraamattoman vuokrakämpän omistaja voisi parineuron säästö tapauksessa moisen valita. No taitaa se perinteinen pyörylämalli olla halvempi.

No olet siinä oikeassa että jos joku kauppias löytää jostain turkista brexit mallin poistoerän ja sitä markkinoi täällä huomattavaan hintaeroon (halvemmalla), kuin valinnoin varustetut kilpailijat, niin en näe estettä etteikö johonkin retrokämppään kelpaisi, ei sellaiselle haittaa jos ei saneerausta ole tulossa.

Aivan samoja ajatuksia itsellä. Vaikea on nähdä syytä, miksi joku erikseen tekisi enää yksivaiheista koska uusissa kohteissa tarvetta todella harvoin on ja vanhojen osalta on todella helppo toteuttaa softassa tehon rajoitus ja syöttö normaalista poiketen yhdellä vaiheella.

Ja oikeassa olet tuossa lopussakin. Toki tuollaista voi markkinoida ja kyllä kerrostalokohteissa niille käyttöä on. Mutta missään tapauksessa ei saisi jättää todella selvästi mainitsematta tämän kaltaista omituisuutta.

Laitoinkin tästä jo kaupalle viestin että jos saisin rahat takaisin, käytiin jokatapauksessa hakemassa jo uusi induktiotaso Powerista.
On hieman vaikea nähdä syytä rahojen palauttamiseen jos et voi suoraan osoittaa selvää virhettä tuotetiedoissa. Ja siinäkin tapauksessa myyjällä on oikeus korjata virhe, rahojen palautus ei ole mikään automaattinen toimenpide. Tässä kohden ilmeisesti lisäksi tuotepaketti joten sitä haasteellisempi.
Eli korvaavan hankkiminen muualta jää helposti itse maksettavaksi ja saat ehkä ns virheellisen tilalle toisen.
 
Ei asiassa ole paljoa keskustelemista. Eikä kiinnostakaan.
Nyt mennään jo vahvasti offtopic mutta silläkin riskillä kommentti...
Tämä on keskustelupalsta joten täällä keskustellaan. Ja jotta keskustelu olisi sujuvaa, tulisi edelliset viestit oikeasti lukea ja vasta sitten arpoa jotakin. En myöskään ymmärrä keskusteluun osallistumista ilman kiinnostusta.

Muutoinkin ketjussa on monia sähköalan ammattilaisia joten satunnainen heitto johonkin yksittäiseen, monelta taholta käsiteltyyn, on hieman turha. Uusi näkemys vastaavasti olisi tervetullut. Joissakin kohden asioita voidaan kuitenkin tulkita eri tavoin ja tällä saadaan lisää keskustelua aikaa.
 
Kannattaa muistaa että suomi on aika pieni markkina-alue sähkölaitteille eikä kolmivaiheiset liittymät ole mikään itsestäänselvyys joka paikassa. Edes pohjoismaissa. Hyvin monessa vanhassa ja muutamassa ei-niin-vanhassakin taloyhtiössä liittymät ovat yksivaiheisia joten kyllä noille yksivaiheisille induktiotasoille on markkinoita täällä suomessakin. Moni haluaa tehdä ensimmäisenä juurikin sen keittiöremontin kun hankkii itselleen asunnon.
 
Kannattaa muistaa että suomi on aika pieni markkina-alue sähkölaitteille eikä kolmivaiheiset liittymät ole mikään itsestäänselvyys joka paikassa. Edes pohjoismaissa. Hyvin monessa vanhassa ja muutamassa ei-niin-vanhassakin taloyhtiössä liittymät ovat yksivaiheisia joten kyllä noille yksivaiheisille induktiotasoille on markkinoita täällä suomessakin. Moni haluaa tehdä ensimmäisenä juurikin sen keittiöremontin kun hankkii itselleen asunnon.
Tässä olet aivan oikeassa. Mutta myyjän vastuulla on kertoa riittävällä tarkkuudella, millaisesta tuotteesta on kyse. Mikään kytkentätapa ei omasta mielestäni suoraan ole sellainen oletus etteikö sitä tulisi mainita riittävän selvästi.

Yksivaiheisuus on toki vanhassa kerrostalokohteessa enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta koska aina näin ei ole, tuotteissa on juuri tuollaisia jumppaamalla kaksivaiheistasesta yhteen plus softarajoitus tms. Puhtaasti yksivaiheisen teko ei välttämättä ole kannattavaa.
Ja joka tapauksessa olemme varmasti samaa mieltä, ettei olemassa olevaa kolmivaiheista kannata muuttaa muuksi sen vuoksi että liesi on väärää tyyppiä vaan parempi on vaihtaa soveliaaseen tyyppiin. Näin on mahdollista valita se tehoiltaankin parempi tuote. Yksivaiheisella rajat tulevat tässäkin vastaan myös 20A sulakkeen perässä.
 
Luin tämän ketjun läpi uteliaisuuttani. Olen sähköurakoitsija, perustin yritykseni 1988 ja keskimäärin yhdeksän asentajaa suorittaa asennuksia. Tämä taustasta. Viesteissä toistuvasti valitetaan hintatasosta ja kehutaan, miten kaveri on tehnyt homman kympeillä. Eikö todellakaan ole ymmärrystä, miten yhteiskuntamme ja lainsäädäntömme toimii ja miksi? Miksi veroja maksetaan, miksi eläkemaksuja ja sosiaaliturvaa maksetaan? Samanaikaisesti valitetaan hinnoista ja manataan, kun ammattilaista ei kymppien hommat kiinnosta. Olisikohan ongelma siinä peilissä, mihin aamulla katsellaan? Sähköpätevyyden hankinta on edellyttänyt koulutusta ja työkokemusta, yritystoiminta investointeja ja riskinottoa, yhteiskunnan taholta edellytetään, ettei harmaata taloutta harjoiteta. Ja täällä sitten sen "halvan hinnan" eli harmaan työn perään huudellaan. Miettikääpä tahoillanne ja unohtakaa kateutenne. Ei tämä niin helppoa ole, kultakaivoksesta ei toiveitakaan. Ja maallikoille tiedoksi, kaapeleiden vetokin on sähköasennustyötä, joka on luvanvaraista. Jatkojohtoja voitte vedellä, mutta jättäkää muu ammattilaisille. Nukutte paremmin ja vastuu on aina tekijöillä. Tutustukaa tähän: Tee-se-itse -sähkötyöt
 
Niin, nimimerkkini on apumies, koska suhtaudun kaikkeen uuteen uteliaana, enkä esiinny tietäjänä. Tietokoneasioissa todellakin vain hanslankari. ;-) siis apumies.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom