Kysymyksiä sähkömiehille

Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
 
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
Tarvii olla omat
 
Jos haluaisi vetää yläkerran pääkeskuksesta (tulppasulakkeita) kaapelin kellariin tulevaan pieneen keskukseen, niin pitääkö tämän syötölle olla omat sulakkeet tuolla pääkeskuksessa, vai kytketäänkö vaiheet siellä suoraan virtakiskoihin kiinni? Siksi kysyn, koska kolmea vapaata sulaketta tuolla ei ole, niin kaatuuko haaveilu heti siihen.
Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvii olla omat
Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.

Hämmentävää.. Arvasitko @TheMeII että noin kuuluisi tehdä, vai miksi vastaukset eroaa melkoisesti toisistaan?
 
Tarvii olla omat
Perusteletko väitteesi?

Voit ottaa suoraan kiskoilta kunhan otat pääsulakkeiden jälkeen. Ei tuossa mitään kiellettyä ole ja tuolla tavalla tehdään käytännössä kaikki OKT:t, joissa on ulkomittauskeskus ja sisällä sitten "varsinainen" pääkeskus.
Näinhän se homma pääsääntöisesti menee OKT-ympäristössä. Kunhan riittävän tukevaa narua vetää niin siinähän se. Yleensä pääsulakkeet eivät niin suuria ole, että kaapelointi tuottaisi ongelmia ja moni haluaa kuitenkin sinne kellariin / autotalliin tms vähintäänkin sen 16A voimavirtarasian ja pari muuta joten eipä paljon pääsulakkeita pienempää syöttöä monesti edes kannata miettiä.
Koska kysytyssä tapauksessa vedon pituuskin on ilmeisen maltillinen, oletuksena voi pitää riittäviä oikosulkuvirtoja järkevällä kaapelin koolla. Toisaalta tämä toki tulee laskea ennen kuin kaapeloi mitään.

Jossain todella poikkeavassa OKT:ssa (puoli konepajaa samassa) voisi sulakkeille olla tarvetta myös alakeskuksen maksimivirran vuoksi.
 
Perusteletko väitteesi?


Näinhän se homma pääsääntöisesti menee OKT-ympäristössä. Kunhan riittävän tukevaa narua vetää niin siinähän se. Yleensä pääsulakkeet eivät niin suuria ole, että kaapelointi tuottaisi ongelmia ja moni haluaa kuitenkin sinne kellariin / autotalliin tms vähintäänkin sen 16A voimavirtarasian ja pari muuta joten eipä paljon pääsulakkeita pienempää syöttöä monesti edes kannata miettiä.
Koska kysytyssä tapauksessa vedon pituuskin on ilmeisen maltillinen, oletuksena voi pitää riittäviä oikosulkuvirtoja järkevällä kaapelin koolla. Toisaalta tämä toki tulee laskea ennen kuin kaapeloi mitään.

Jossain todella poikkeavassa OKT:ssa (puoli konepajaa samassa) voisi sulakkeille olla tarvetta myös alakeskuksen maksimivirran vuoksi.
Olisko sitten tuo että mulla vastaan tulleet on olleet omien pienempien sulakkeiden takana että kaikki olleet normaalia isommilla pääsulakkeilla olevia kauppa- tai maatilarakennuksia.
 
Olisko sitten tuo että mulla vastaan tulleet on olleet omien pienempien sulakkeiden takana että kaikki olleet normaalia isommilla pääsulakkeilla olevia kauppa- tai maatilarakennuksia.
Ihan kelvollinen perustelu mutta toki yleistää ei aina kannata. Onhan noissa kuitenkin kyse hieman muusta kuin normista OKT:sta.

Maatiloilla tuota on suurempien pääsulakkeiden vuoksi, samoin pääkeskuskin on helposti muualla kuin asuinrakennuksessa. Sieltä pihan perältä pitkä veto ilman välisulakkeita voisi vaatia kohtuuttoman paksua kaapelia oikosulkuvirtojen vuoksi.

Ja samaan sopivat kyllä vanhat kaupparakennukset ja vastaavat. Kyllä kylmälaitteet jo yksinään kuluttavat jonkin verran joten vähän tukevampaa pääsulaketta saa olla. Ja jos sinne alakeskukselle ei ole tulossa kovin suuria kulutuksia, on ihan järkevää käyttää välisulakkeita ja ohuempaa kaapelointia.

Noissa mainitsemissasi on vielä sekin mahdollisuus, että pääsulakkeiden kokoa on kasvatettu. Näin tehtäessä ollaan helposti tilanteessa, jossa on niitä välisulakkeita lisäiltävä. Normissa OKT:ssa harvemmin näin. Mutta jos se sähköauto kaipaa teholaturia, voi toki sama tulla eteen sen seurauksena.

Jees, eli uskon nyt että tuollainen saadaan tehtyä. Kaapelin veto tulee olemaan luokkaa 10m.
Kiitos kaikille vastanneille! :)
Noin lyhyellä kaapelilla ei suuria häviöitä synny joten ei tuosta oikosulkuvirtojenkaan osalta ongelmaa tule. Mutta tätähän ei siis kaapeloida sillä 5x2,5mm2 MMJ:llä vaikka sitä pätkä nurkissa olisikin. Ihan sillä ei pärjätä.
 
SFS 6000-7-703.55 sanotaan näin (kansallinen lisävaatimus):

"Jos saunan kiuasta halutaan kauko-ohjata, se pitää toteuttaa standardin SFS-EN 60335-2-53 mukaisten valmistajan ohjeiden mukaisesti. Ohjeet edellyttävät yleensä, että saunan ovessa on kytkin, joka purkaa kauko-ohjauksen kun ovi avataan."


Ja yleensäkin valmistajan toimittamia asennusohjeita on noudatettava vaikkei jotain tiettyä asiaa välttämättä standardissa olisi vaadittukaan.

Tuo "kauko-ohjaus" tulkitaan yleensä jonkinlaiseksi etäohjaukseksi joka mahdollistaa sen kiukaan päälle kytkemisen esim kännykällä tms jostain muualta kuin sen saunan välittömästä läheisyydestä. Valmistajathan sitten itse lisäilevät kaiken näköisiä tekstejä, etteivät joutisi vastuuseen jostain mahdollisesta virheestä.


Löytyykö joltain valmistajalta lattialämmityksen älytermostaattia vikavirralla? Pikaisella googlettelulla en löytänyt kun noita ns perusmalleja. Erillistä vikavirtakytkintä en halua ulkonäkösyistä ja vanhaan tulppasulakekeskukseen en viitsisiä vikavirtoja käydä asennuttamaan.

Enstolla on vikistermari, jossa on jonkintasoinen "äly", jota pystyy bluetoothilla ohjailemaan, mutta käytännössä se äly on lähinnä jotain ajastuksia. Jos haluaa suoraan pilven kanssa juttelevan termarin, niin sellaista ei ole. Itseasiassa tuo Enston termari on ylipäätään ainoa markkinoilla oleva termari jossa on sisäinen vikavirtasuoja.
 
Oisko vinkkiä kauko-ohjattavasta keittiön työtasovalosta jossa oisi myös pistorasiat? Ikealla oli tämmöinen mutta ei ole enää valikoimassa.
 
Tuo "kauko-ohjaus" tulkitaan yleensä jonkinlaiseksi etäohjaukseksi joka mahdollistaa sen kiukaan päälle kytkemisen esim kännykällä tms jostain muualta kuin sen saunan välittömästä läheisyydestä. Valmistajathan sitten itse lisäilevät kaiken näköisiä tekstejä, etteivät joutisi vastuuseen jostain mahdollisesta virheestä.

No jos viitsit lukea tuon linkatun asennusohjeen niin siinä asia on sanottu aika yksiselitteisesti. Ja jos asennat kiukaan jollain muulla tapaa kuin valmistajan asennusohjeen mukaisesti niin olet itse maksumiehenä jos ja kun jotain sattuu. Sillä omalla standardin tulkinnalla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä vaan sillä miten valmistaja sen tulkitsee.
 
No jos viitsit lukea tuon linkatun asennusohjeen niin siinä asia on sanottu aika yksiselitteisesti. Ja jos asennat kiukaan jollain muulla tapaa kuin valmistajan asennusohjeen mukaisesti niin olet itse maksumiehenä jos ja kun jotain sattuu. Sillä omalla standardin tulkinnalla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä vaan sillä miten valmistaja sen tulkitsee.
Ööö.. tietysti, mutta valmistaja on kirjoittanut tuon asennusohjeensa juuri oman perseensä suojaamiseksi, mutta esim D1:ssä esitetty ovikytkimen ohjaama kauko-ohjaus on nimenomaan kännykällä tms muulla laitteella tapahtuvaa etäohjausta käsittelevä.

Itseasiassa osassa kiukaista ohjauskytkin on rakenteeltaan sellainen että sitä ei edes saunaan saa asentaa.
 
Itseasiassa osassa kiukaista ohjauskytkin on rakenteeltaan sellainen että sitä ei edes saunaan saa asentaa.
Sehän on käytännössä joka kiukaan "johdon päässä" olevassa yksikössä sellainen että ei sitä saunaan voi yli 1m korkeudelle laittaa, vaikka siis itse yksikkö olisi pienoisjännitteellä niin valmistaja kieltää. Käytännössä ainoa käytettävyydeltään "järkevä" vaihtoehto on laittaa se yksikkö pesuhuoneeseen järkevälle korkeudelle. Itsellä tuo on esim. saunan oven vieressä, ei vaan voi ymmärtää että miten se siinä on (niin) eri asia kuin saunassa, voithan sä saunasssakin vääntää kiukaan päälle silmät kiinni joka vastaa sitä että et avaisi saunan ovea (jos yksikkö olisi saunassa niin ohjeissa ei sanota että pitää olla silmät auki ja katsoa ympärilleen, sanotaan vain että kiukaan päälle ei saa pistää kamaa). Sääntösuomessa saadaan kyllä monesta asiasta tehtyä aivan liian vaikea...
 
Sehän on käytännössä joka kiukaan "johdon päässä" olevassa yksikössä sellainen että ei sitä saunaan voi yli 1m korkeudelle laittaa, vaikka siis itse yksikkö olisi pienoisjännitteellä niin valmistaja kieltää. Käytännössä ainoa käytettävyydeltään "järkevä" vaihtoehto on laittaa se yksikkö pesuhuoneeseen järkevälle korkeudelle. Itsellä tuo on esim. saunan oven vieressä, ei vaan voi ymmärtää että miten se siinä on (niin) eri asia kuin saunassa, voithan sä saunasssakin vääntää kiukaan päälle silmät kiinni joka vastaa sitä että et avaisi saunan ovea (jos yksikkö olisi saunassa niin ohjeissa ei sanota että pitää olla silmät auki ja katsoa ympärilleen, sanotaan vain että kiukaan päälle ei saa pistää kamaa). Sääntösuomessa saadaan kyllä monesta asiasta tehtyä aivan liian vaikea...
Sinänsä se pienoisjännite ei auta tuohon korkeusvaatimukseen, jonka lisäksi siinä tulee jo käytettävyysongelma, jos siihen polttaa sormensa, mutta mä tarkoitin kyllä ihan niitä ohjauslaitteita joita ei saa asentaa kuin kuiviin tiloihin, siis ei edes pesutilaan, vaan lähimmilläänkin ne ovat jossian pukuhuoneessa.
 
Sinänsä se pienoisjännite ei auta tuohon korkeusvaatimukseen, jonka lisäksi siinä tulee jo käytettävyysongelma, jos siihen polttaa sormensa, mutta mä tarkoitin kyllä ihan niitä ohjauslaitteita joita ei saa asentaa kuin kuiviin tiloihin, siis ei edes pesutilaan, vaan lähimmilläänkin ne ovat jossian pukuhuoneessa.

1200mm suihkusta riittää ihan vaan IPX1 jos tila liittyy löylyhuoneeseen.
 
1200mm suihkusta riittää ihan vaan IPX1 jos tila liittyy löylyhuoneeseen.
Ei ne taida olla kuin ip20.

Eikä tuolla nyt ole sinänsä suurempaa merkitystä, jokin valmistaja on vaan keksinyt että sitä ei saa asentaa löylyhuoneen ulkopuolelle.. tosin itse en ole tällaiseen törmännyt, ja ohjauspaneeli on voitu aina asentaa asiakkaan toivomaan paikkaan.
 
Mulla on ilmeisesti uima-altaan kiertovesipumpun valovirtamoottorin kondensaattori tullut tiensä päähän. Ei jaksa enää lähteä käyntiin, vähän alkuun pyöräyttämällä pysyy käynnissä. Konkka on kooltaan 14 uf. Satuin löytämään yhdestä vanhasta moottorista 16uf konkan, jolla lähti moottori iloisesti käymään. Uskaltaako tuon isomman konkan jättää käyttöön vai pitäisikö jostain metsästää oikean kokoinen?
 
Uskaltaa jättää käyttöön, parin µF ero ei tuossa vaikuta yhtään mitään. Luultavasti kannun kyljessäkin lukee toleranssiksi joku 20% jonka sisälle tuo heitto jo menee.
 
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.
 
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.

Steineliltä löytyy en muista mallia mut yhden asentanu.
 
Onko olemassa semmoista liiketunnistinta että jos kaksi kertaa valokytkintä painaa nopeasti valo on esim 2h päällä?

Nyt on siis kytkimen takana lamppu jossa on oma liiketunnistin, mutta jos vaihtaisi ns. Normaalin lampun ja erillisen liiketunnistimen.

Kolatessa ei riitä liiketunnistimen matka kauemmas ni pitää aina käydä mutka lähempänä että saa valon syttymään.
Ihan tyhmä kysymys: Eikö aika voisi olla pidempi ja ongelma hoituisi sillä?

Mihin se tunnistin tulisi tai missä nykyinen lamppu on? Eli lähinnä, millaisen tunnistimen tarvitsisit, pitääkö olla joku 360 astetta, mikä olisi asennustapa jne?
Ja jos kaapelointi antaa periksi niin normaalein tapa tällaisiin on lamppu tunnistimen perässä ja kytkimellä ohitus eli aina päälle. Jos tätä ei haluta, voi ehkä silti helpoin olla ihan perustunnistin ja tunnistimen / lampun läheisyyteen erikseen kytkin, jolla ohitat tarvittaessa tunnistimen. Pärjää peruspalikoilla eikä tarvitse muutella suuremmin mitään. Kaukosäätimellä pakko-ohjattaviakin tunnistimia on mutta se tuskin palvelee kysytyssä tilanteessa mitenkään.

Jonkun tuollaisen muistan etäisesti nähneeni itsekin mutta kuten @Supadog en muista paremmin. Toisaalta taas monessa fiksummassa tarvitaan nykyään käyttöönottoon kaukosäädin josta taas aiheutuu turhia kuluja yksittäisen osalta.
 
Kiitos @Supadog! Juuri tuota haen, minä jo kuvittelin että pitää joku ulkoinen kytkin kehittää millä voi ohittaa liiketunnistimen jotta valon saan päälle pitemmäksi ajaksi.

@djmake turhaan se töihin lähtiessä palaa pitkään se lamppu ja töissä tullessa haluan että valo syttyy kun tulen kotiin.
 
Kiitos @Supadog! Juuri tuota haen, minä jo kuvittelin että pitää joku ulkoinen kytkin kehittää millä voi ohittaa liiketunnistimen jotta valon saan päälle pitemmäksi ajaksi.

@djmake turhaan se töihin lähtiessä palaa pitkään se lamppu ja töissä tullessa haluan että valo syttyy kun tulen kotiin.
Näin ledien aikaan en oikein osannut nähdä ongelmana hieman pidempää palamisaikaa yksittäisen lampun osalta.

Joka tapauksessa Tuo @Supadog mainitsema vastaa tarpeeseesi. Ja paremmin muisteltu, mitä itselläni. Ei ottanut nopeasti silmään vaikka noita vilkaisin. Erikoisominaisuus kuitenkin ja harvoin mitään tarvetta miettiä niin etsimään joutuu.
Kokonaan eri asia on, kannattaako koko homma. Et ottanut kantaa siihen, missä lamppu on nyt, mitä muita vaatimuksia jne. Niillä on melkoisesti vaikutusta. Kun tuon tunnistimenkin ovh näkyi olevan se 120e ainakin SLOlla (joo, ei siitä kukaan sitä maksa mutta jos asentaja sen tuo tullessaan niin asiakas maksaa herkästi tuon) niin töiden kera ei maksa koskaan itseään. Siitä siis tuo kysymys, onko oikeasti tarpeen tehdä muutoksia.
 
Siis nyt on 50w lamppu jossa kiinteä liiketunnistin. Kolatessa ottaa päähän juosta lampun luona että valo taas syttyisi. Toki lamppu on niin ylhäällä että senkään takia ei toimi lampun tunnistin kunnolla. Mutta vaikka toimisi, ei ota niin kaukaa kuin haluisin.

Nyt vaihdan lampuksi sellaisen jossa ei ole liiketunnistinta ja liiketunnistimeksi tuon steinelin niin saan palamaan lampun pitempään kätevästi.

Ja tottakai se kannattaa laittaa kun tuommosta olen etsinyt :) clasohlsonilla oli 70€, että eiköhän tuon raski hinnan puolesta ostaa.

En tässä etsi mitään säästöä vaan käytännöllisyyttä, mutta en silti halua että pihalla turhaan valo palaa esim aina 30min kun havaitsee liikettä (nykyisen lampun taisi saada säädettyä 30min tai 60min).
 
Pihan / talon ulkovalaistus.

Ajatus on kirkkaana päässä mutta hakusanat ei osuneet. Talo on muurattu ns. lohkottu pintaisella valkoisella tiilellä. Valo tulee seinän viereen ylöspäin osoittamaan.
Mutta en halua niiden palavan pelkästään jatkuvasti koska asumme maalla ja naapurit varmaan pärjäävät ilman ylimääräistä valosaastetta.

Haaveissa olisi hitaasti syttyvä ja sammuva liiketunnistus systeemi. Kun kaartaa autolla pihaan valot alkavat syttyä.

Eli liiketunnistin. Valot jatkuvasti liiketunnistuksella ja lisäksi kytkin jolla pysyvästi päälle.
Kohdevalosarja jonka ei tarvitse olla kauhean kirkas.

kokemuksia / ehdotuksia kohtuuhintaisista ledeistä ja osista jolla tuo hitaasti syttyminen toteutetaan?
 
Haaveissa olisi hitaasti syttyvä ja sammuva liiketunnistus systeemi. Kun kaartaa autolla pihaan valot alkavat syttyä.

Teeseitse-mies teki attiny85:llä ja ledinauhoilla vähän vastaavan, ei tullut montaa euroa hintaa. On muuten hämmentävän paljon miellyttävämpi kahdessa sekunnissa kirkastuvat ja himmenevät valot vs. normaali on-off. Etuoven valaistus on sittemmin vaihdettu tuon tolpan ympäri kiedottuun nauhaan, kun ensimmäinen kiinanauha kävi vaan diskoilemaan jo muutaman vuoden iässä.

etuvalot
 
Sellaiset superlonglife loistepurkimalliset energiansäästölampu, hidas syttyminen on ihan sisäänrakennettu ominaisuus :)
 
Asunnossani on kaksi GX53-kantaista valaisinta joihin vaihdoin n. vuosi sitten energiansäästölamppujen tilalle Osramin ledit. Toimivat hyvin sen vuoden ajan kunnes toinen alkoi eilen välkkyä. Irrottaessani huomasin, että sekä tämä välkkyvä että edelleen toimiva ovat päälläolon jälkeen polttavan kuumia. Välkkyminen loppuu kun lampun irrottaa ja asettelee oikeaan kohtaan paikalleen, mutta on nyt alkanut uudestaan aina oltuaan hetken aikaa päällä.

Uskaltaako tuohon ostaa uudet ledit vaikka toiselta merkiltä, vai voiko olla joku muu ongelma, esimerkiksi huono kontakti pohjassa? Pohjassa näkyy lukevan "energy saving lamp only", voiko tälle olla jokin oikea syy, oletan että tällainen teksti on ajalta kun energiansäästöpolttimoita korvaavia ledejä ei ollut?
 
Asunnossani on kaksi GX53-kantaista valaisinta joihin vaihdoin n. vuosi sitten energiansäästölamppujen tilalle Osramin ledit. Toimivat hyvin sen vuoden ajan kunnes toinen alkoi eilen välkkyä. Irrottaessani huomasin, että sekä tämä välkkyvä että edelleen toimiva ovat päälläolon jälkeen polttavan kuumia. Välkkyminen loppuu kun lampun irrottaa ja asettelee oikeaan kohtaan paikalleen, mutta on nyt alkanut uudestaan aina oltuaan hetken aikaa päällä.



Uskaltaako tuohon ostaa uudet ledit vaikka toiselta merkiltä, vai voiko olla joku muu ongelma, esimerkiksi huono kontakti pohjassa? Pohjassa näkyy lukevan "energy saving lamp only", voiko tälle olla jokin oikea syy, oletan että tällainen teksti on ajalta kun energiansäästöpolttimoita korvaavia ledejä ei ollut?
GX53 kanta on alunperin suunniteltu enintään joko 9W tai 12W tehoislle pienoisloistelampulle ("kämmenlamppu"). Led lamput lähtökohtaisesti toimivat esinomaisesti noissa, tosin ne alkuperäiset loistelampputyyppiset lämpenivät huomattavasti enemmän siitä alaspäin näyttävästä lasipinnasta kuin taustalta, led lamput lämpenee tasaisesti joka sunnnasta. Yleisestiottaenhan led lamput lämpenevät pinnaltaan enemmän kuin perinteisemmät lampputyypit, koska led itsessään ei säteile lainkaan lämpöä.

Jos epäilet sitä kontaktia, niin siirrä se ehjä lamppu siihen mikä nyt vilkkuu. Laajemmin noissa ei kyllä sen kummemmin ole ollut ongelmia, mutta äkkiäkös led lamppu niin hajoaa että alkaa vilkuttelemaan tai värisemään.

Osramin lamput ovat mun kokemuksen mukaan kaikkein heikkolaatuisimpia lamppuja näistä merkkilampuista. Mä olen itse vaihtanut elkuperäisä Megaman 9W gx53 loistelamppuja Sylvanian 5W lamppuihin aina kun sellainen kotona pimenee. Ekan taisin vaihtaa ehkä 3 tai 4 vuotta sitten, vielä ei ole sylvanioita hajonnut.
 
Itselläni ei GX53-kantaisia ledejä ole mutta moni muu (E27 / GU10) LED-lamppu on vanhemmiten ruvennut satunnaisesti vilkkumaan ennen lopullista hajoamistaan. Yleensä vilkkuminen on esiintynyt varsinkin heti valojen sytyttämisen jälkeen ja loppunut jokusen minuutin kuluttua, joskus tuon vilkkumisen on saanut loppumaan myös kevyesti kopauttamalla polttimoa eli varmaankin joku kontaktihäiriö tai huono juotos hajoamissyynä.

Itsellä halpis-LEDit (LIDL?) on kestäneet noin kolmisen vuotta ja joistakin vähän kalliimmista ei ole vielä kokemusta kun eivät ole vielä ensimmäinenkään hyytynyt jonkun 4-5v aikana. Töissä taitaa kaikki hajonneet LED-lamput olla Osramia, joten siihen merkkiin en itse ainakaan luottaisi.
 
GX53 kanta on alunperin suunniteltu enintään joko 9W tai 12W tehoislle pienoisloistelampulle ("kämmenlamppu"). Led lamput lähtökohtaisesti toimivat esinomaisesti noissa, tosin ne alkuperäiset loistelampputyyppiset lämpenivät huomattavasti enemmän siitä alaspäin näyttävästä lasipinnasta kuin taustalta, led lamput lämpenee tasaisesti joka sunnnasta. Yleisestiottaenhan led lamput lämpenevät pinnaltaan enemmän kuin perinteisemmät lampputyypit, koska led itsessään ei säteile lainkaan lämpöä.

Jos epäilet sitä kontaktia, niin siirrä se ehjä lamppu siihen mikä nyt vilkkuu. Laajemmin noissa ei kyllä sen kummemmin ole ollut ongelmia, mutta äkkiäkös led lamppu niin hajoaa että alkaa vilkuttelemaan tai värisemään.

Osramin lamput ovat mun kokemuksen mukaan kaikkein heikkolaatuisimpia lamppuja näistä merkkilampuista. Mä olen itse vaihtanut elkuperäisä Megaman 9W gx53 loistelamppuja Sylvanian 5W lamppuihin aina kun sellainen kotona pimenee. Ekan taisin vaihtaa ehkä 3 tai 4 vuotta sitten, vielä ei ole sylvanioita hajonnut.

Kiitos, ei oikein järki kulkenut kun en omatoimisesti heti niitä kokeillut ristiin :x3: Rikkihän se toinen on. Jotenkin en osannut olettaa ledipolttimon hajoavan alle vuodessa, kun en ole vielä koskaan joutunut sellaista uusimaan vaikka niitä on ollut jo pitkään.

Lisäksi tuo kuumeneminen hämää edelleen. Ehjän lampun ulkopinta lämpenee infrapunalämpömittarilla katsottuna 60-asteiseksi, onkohan tämä vielä normaalia? Pohja heti irrottamisen jälkeen yli 70 C.
 
Ehjän lampun ulkopinta lämpenee infrapunalämpömittarilla katsottuna 60-asteiseksi, onkohan tämä vielä normaalia? Pohja heti irrottamisen jälkeen yli 70 C.
Kyllä ne kuumuu. Se halogeeni kuumuu vielä enemmän. Noita ledejä voi kuitenkin varovasti kosketella päällä ollessa mutta halogeeniin polttaa näpit heti.
 
90-luvun puutalossa on vedetty kaikki pistorasiaryhmät 10A tulppasulakkeiden taakse ilman vikavirtasuojaa. Samoista lähdöistä löytyy myös kattovalaisimia, ja jopa ulkoterassin pistorasiat. Johdot luonnollisesti 1,5mm2 poikkipinta-alalla koko matkalta.

Onko ihan lailliset asennukset, vai pitäisikö tuonne terassille ainakin vetää uusi 16A lähtö 2,5mm2 MMJ:llä ?

On lailliset. Jos ei 10A sulakkeet riittää niin ei mitään ongelmaa. Jos haluat turvallisuutta lisätä niin vaihdat(at) ulos vikavirralliset pistorasiat tai jos keskukseen saa laitettua.
Tänä päivänäkään ei mikään estä laittamasta valoja ja pistorasioita samaan mutta vikavirta pitää olla. Yleensä ne tulee vaan laitettua eri ryhmään ettei yleensä sulakkeen palaessa mee samalla pimeeksi.
 
Siellä on ennestään kaksi IP44 pistorasiaa, joista ensimmäisen perässä ulkovalaistus ja toisen perään tarkoitus kytkeä terassilämmitin 2,2 kW teholla.

Vaihtoehto A. Sulakkeelta (16A pohja + sulake) MMJ 3x2.5mm2 S jonka perään vikavirtasuojattu pistorasia:


Tähän perään voi kytkeä lisää pistorasioita jolloin kaikki on vikavirran takana.

Vaihtoehto B. Sulakkeen jälkeen modulikotelo johon vikavirtasuojaus ja sen jälkeen voi laittaa tavallisia IP44 rasioita



Ellei keskukselle saa suoraan tota vikavirtaa.

Tälleen oon ite tehny saneerauksia ja uusiakin. Muitakin saa ehdottaa toki. Oletin nyt et se ulkorasia on pinta-asennettu. Uppoon eri tuote.
 
Onko suosituksia vahvemmalle asennukselle tai terassilämmityimen max teholle?
Ainakin rautakaupoissa väittävät 2.2 kW lämmittimen toimivan hyvin 16A sulakesuojauksen takana..

A) en ole sähkömies

ja B) tarkoitin että sama linja jossa 2,2kW ja keittiön pistorasiat jää äkkiä pieneksi myös sille 16A nallille, joten vetäisin omalta sulakkeelta syötön terassin pistorasialle, niin voi sitten tarpeen vaatiessa vaikka lisätä toisenkin lämmittimen ilman että heti taas loppuu sähö.

ja C) nyt kun luin uudestaan aiemmat postauksen niin ymmärrän että väärinkäsitys johtui omasta viestien yhdistelmeisestä omassa päässäni.
 
Sähkömies on tulossa hommat tekemään, mutta kun pitäisi hänelle hieman visioita esitellä niin muutamia reunaehtoja pitäisi tietää mitkä ovat mahdollista/mahdottomia. Kyseessä rintamamiestalo jossa jäljellä olevat ei-uusitut sähköt ehkä 80-luvulta ja lisäksi navetta jonka on sähköt kaikkea mahdollista 50-90 -luvulta. Kaikki sähköt menee remontin yhteydessä uusiksi jollain aikataululla.

Kun vaihtaa uuden ryhmäkeskuksen/sähkökeskuksen/miksi sitä nyt haluaakaan kutsua, mutta saako sinne laittaa kiinni vanhoja kaapeleita? En toki 50-luvun kangaspäällysteisiä kaapeleita ole mihinkään jättämässä. Tai toisinpäin, millaisia ehtoja siinä on jos laittaa uusia kaapeleita vanhaan keskukseen. Vikavirtasuojat ainakin.

Tässä on huone kerrallaan tehty remonttia ja pitäisi saada mittauskeskus pihalle ja yrittää hankkiutua samalla siitä vanhasta rohjosta taulusta eroon. Suurinosa sähköista onkin jo uudessa ryhmäkeskuksessa, mutta osa talon sähköistä on vielä tuossa vanhassa sähkömittarin yhteydessä olevassa taulussa ja se olisi tarkoitus korvata uudella ryhmäkeskuksella.

Lisäksi navetassa kolme kappaletta vanhoja keskuksia on tarkoitus korvata yhdellä uudella, mutta yhden vanhan voisi vielä jättää paikalleen jos sähkömies ei saa hepulia ehdotuksesta. Voi sinne toki uuden kaapelin viedä tai olla viemättä jos se vaikuttaa jotenkin asian laillisuuteen.

Tietysti voin sen vanhan vanhan pääkeskuksen jättää vielä siihen rinnalle ja jättää sen kolmannen ryhmäkeskuksen sinne sen perään alkuperäisellä kaapelilla jos se on laillista ja noista muista ehdotuksista ei käy kumpikaan. Talossakin voi tietysti tehdä saman mutta mielumminhan ne hävittäisi jo samantien ja löisi uudet tilalle.

Talossa on 1 vanha mittauskeskus/sähköpääkeskus/tjs ja 1 uusi ryhmäkeskus. Jatkossa tarkoitus olla mittauskeskus pihalla ja 2 ryhmäkeskusta.

Navetassa 4 kappaletta vanhoja keskuksia (joista käytänössä 2 on täysin turhia), mutta ajatus olisi että siellä olisi 1 uusi ryhmäkeskus ja toistaiseksi vielä jäisi 1 vanha ryhmäkeskus joka sitten jossain välissä poistuisi (jolloin jäljelle jäisi vain yksi ryhmäkeskus), kun ko. tilan sähköt joskus on saatettu ajantasalle.
 
Sähkömies on tulossa hommat tekemään, mutta kun pitäisi hänelle hieman visioita esitellä niin muutamia reunaehtoja pitäisi tietää mitkä ovat mahdollista/mahdottomia. Kyseessä rintamamiestalo jossa jäljellä olevat ei-uusitut sähköt ehkä 80-luvulta ja lisäksi navetta jonka on sähköt kaikkea mahdollista 50-90 -luvulta. Kaikki sähköt menee remontin yhteydessä uusiksi jollain aikataululla.
Mikäli kaikki laitetaan uusiksi, ei mielestäni ole tarve miettiä reunaehtoja. Paitsi kustannuskattoa, tuollainen kun maksaa oikeasti rahaa, siihen on oltava valmis. Kuluja tulee sähköjen lisäksi myös oheistöistä, jollet niitä pysty itse tekemään. Kaapelireittejä ja muuta joutuu aivan varmasti tekemään jotta homma onnistuu.

Mutta... Mikä on jollain aikataululla? Sillä on merkitystä, tehdäänkö kaikki esim kuukaudessa vai seuraavassa 10 vuodessa. Ja jos lähtökohta on tosiaan kaiken uusinta, ota ennen sitä sähkäriä yhteys johonkin suunnittelua tekevään (ellei siis sähkärisi pysty hoitamaan sitäkin). Tuollaisen homman on siis pakko lähteä kunnollisesta suunnittelusta ja samalla voit kertoa suunnittelijalle sen, mitä odotuksia itselläsi on. Mikään "uusitaan pala sieltä, pala täältä" ilman suunnittelua ei tuota mitään hyvää.
 
Ehdottomasti joko kokonaissuunnitelma heti alkuunsa! Ettei vaan käy niinkuin eräässä kuntayhtymän projektissa jossa olin työn puolesta mukana. Mittakaava tosin on aivan eri mutta kustannusvaikutus saattaa olla samassa suhteessa jos kaikkea ei oteta heti huomioon ja tehdään asioita moneen kertaan.

Elikkä: Ensin oli yksi rakennus johon suunniteltiin järjestelmä. Sitten tuli samaan kortteliin toinen järjestelmä. Tuli kolmas järjestelmä samaan kortteliin ja tässä vaiheessa kysyttiin että tuleeko nämä jossain vaiheessa liitettäväksi yhtenäiseksi järjestelmäksi. Vastaus oli että tehdään erillisjärjestelmiä. tuli neljäs, viides, ..., kunnes tuli kahdeksas rakennus jolloin kysyttiin että saadaanko nämä järjestelmät keskustelemaan keskenään ja siinä vaiheessa vaan todettiin että menee sitten kaikista aikaisemmista rakennuksista laitteet vaihtoon jos halutaan yhtenäinen järjestelmä. Jos tuon kolmannen rakennuksen kohdalla joku olisi maininnut että nuo yhdistetään niin kuntayhtymä olisi säästänyt monia kymmeniä tuhansia ellei jopa satoja tuhansia euroja kun olisi alusta asti toteutettu homma sellaisilla laitteilla jotka toteuttavat tuon lopullisen tarpeen. Oli meinaan melkoinen homma uusia kaikki niin ettei käyttäjille tullut suuria katkoksia eli suurin osa töistäkin oli yöllä ja viikonloppuisin. Tosin, mikäs sinä tehdessä, rahaa ja työtä se vaan on...

Eli ihan oikeasti kannattaa miettiä kokonaisuus loppuun asti että tulee tehtyä sellaisilla palikoilla että lähitulevaisuudessa saa tehtyä lisäykset ja muutokset niin että ei tarvitse uusia juuri tehtyjä asioita. Eli kannattaa miettiä varaukset ja lisäykset valmiiksi joka työvaiheeseen jos tuota porrastetusti tehdään jne.
 
Sähkömies on tulossa hommat tekemään, mutta kun pitäisi hänelle hieman visioita esitellä niin muutamia reunaehtoja pitäisi tietää mitkä ovat mahdollista/mahdottomia. Kyseessä rintamamiestalo jossa jäljellä olevat ei-uusitut sähköt ehkä 80-luvulta ja lisäksi navetta jonka on sähköt kaikkea mahdollista 50-90 -luvulta. Kaikki sähköt menee remontin yhteydessä uusiksi jollain aikataululla.

Käsittääkseni vanhat kaapelit voi kytkeä, jos ovat vielä hyväkuntoisia ja läpäisevät käyttöönottomittaukset. Uusien kaapeleiden vetäminen on melkein työläin ja kallein homma tossa. Mittauskeskuksen siirrossa pitää kans huomioida et sähkölaitoksen pitää tulla asentamaan se mittari siihen, niin siitäkin tulee lisäkuluja.
 
Ehdottomasti joko kokonaissuunnitelma heti alkuunsa!

.......

Eli ihan oikeasti kannattaa miettiä kokonaisuus loppuun asti että tulee tehtyä sellaisilla palikoilla että lähitulevaisuudessa saa tehtyä lisäykset ja muutokset niin että ei tarvitse uusia juuri tehtyjä asioita. Eli kannattaa miettiä varaukset ja lisäykset valmiiksi joka työvaiheeseen jos tuota porrastetusti tehdään jne.
En voi olla enempää samaa mieltä. Hyvä kun toit vielä selvemmin esille, mitä itse tuossa edellä sanoin.

Tuollainen kokonaisuudessa uusiminen on mielumminkin haasteellisempi kuin uuden suunnittelu. Eli ei, ei todella postimerkkipaikkauksia vaan ihan kunnollinen suunnitelma. Tottakai suunnittelu maksaa mutta tuo varmasti kustannukset takaisin myöhemmässä vaiheessa.

Voi silti toivoa, ettei kukaan itseään kunnioittava sähkäri ota tuollaista hommaa tehtäväkseen ilman hyvää suunnittelua. Tottakai saneerauskohteita tehnyt voi saada hyvän lopputuloksen aikaan mutta uskallan väittää, ettei suurin osa saa. Tuollaisessa on jo suunnittelunkin osalta haasteitta.

Käsittääkseni vanhat kaapelit voi kytkeä, jos ovat vielä hyväkuntoisia ja läpäisevät käyttöönottomittaukset. Uusien kaapeleiden vetäminen on melkein työläin ja kallein homma tossa. Mittauskeskuksen siirrossa pitää kans huomioida et sähkölaitoksen pitää tulla asentamaan se mittari siihen, niin siitäkin tulee lisäkuluja.
Miten toteat sen vanhan kaapelin kunnossa olon niin, että voit vakuuttua sen olevan kunnossa myös seuraavat vuosikymmenet?

Eli ei missään tapauksessa jätetä niitä vanhoja peltivaippaisia johtoja. Ajatuksenakin jo älytön koska kaikki kalustus menee uusiksi ja ihan jo työvarojen puolesta niillä vanhoilla ei tee mitään. Samaten vanhoja on todella vähän vs nykyaikainen joten en näe mitään syytä jättää vanhaa sekaan.
Jos rakenteita ei siis pureta kovin paljon, voi uudet vetää pintaan varsin nopeasti samaan tapaan kuin vanhatkin.

Ja miten käsittääksesi toteutat pykälien valossa uusimisen jossa aivan kaikki muu vaihtuu poislukien kaapelit? Ilman keviä ja hyvä tulee?
 
En voi olla enempää samaa mieltä. Hyvä kun toit vielä selvemmin esille, mitä itse tuossa edellä sanoin.

Tuollainen kokonaisuudessa uusiminen on mielumminkin haasteellisempi kuin uuden suunnittelu. Eli ei, ei todella postimerkkipaikkauksia vaan ihan kunnollinen suunnitelma. Tottakai suunnittelu maksaa mutta tuo varmasti kustannukset takaisin myöhemmässä vaiheessa.
Itse olen onneksi vaihtanut osastoa ettei tarvitse joka päivä enää tapella tuulimyllyjä vastaan mutta edelleen joudun konsultoimaan edellistä osastoa monesti noiden isompien projektien kanssa.

Tuo "ajatellaan vain seuraava vaihe" on valitettavan yleistä varsinkin valtion ja kuntien projekteissa ja sitten tulee pirullisen isoja ja kalliita muutoksia kun ei suoraan voida sanoa että joku asia halutaan myöhemmin liittää johonkin isompaan kokonaisuuteen vaikka se jollakin on kuitenkin jo mielessä.

Itsekin olen suunniltellut ja toteuttanut satoja projekteja valtiolle ja varmaan dekadin enemmän kunnille ja aina vaikka kuinka koittaa varautua ja puristaa munista niitä speksejä tulee jälkikäteen ylläreitä että liitetäänkin tämä järjestelmä tähän toiseen jne. Tuo mielestäni kertoo vaan nykypäivän suunnittelijoista sen että ne eivät tee kuin juuri sen mitä heiltä pyydetään eivätkä hetkeäkään kyseenalaista sitä että noista saattaisi joskus tulla suurempia kokonaisuuksia. (ei sen puoleen, suurin osa nykyisistä suunnittelijoista ei osaa suunnitella esim audiopuolta ollenkaan, on sellaisia aivopieruja suunnitelmissa).

Ja tosiaan kunnollinen suunnittelu etukäteen säästää ihan pirusti rahaa kunhan se suunnittelija tietää mitä tekee, sellaisiakin suunnittelijoita valitettavasti on tullut tavattua ihan liikaa mitkä eivät yhtään ymmärrä mitä ovat suunnittelemassa...
 
Tuo mielestäni kertoo vaan nykypäivän suunnittelijoista sen että ne eivät tee kuin juuri sen mitä heiltä pyydetään eivätkä hetkeäkään kyseenalaista sitä että noista saattaisi joskus tulla suurempia kokonaisuuksia. (ei sen puoleen, suurin osa nykyisistä suunnittelijoista ei osaa suunnitella esim audiopuolta ollenkaan, on sellaisia aivopieruja suunnitelmissa).

Ja tosiaan kunnollinen suunnittelu etukäteen säästää ihan pirusti rahaa kunhan se suunnittelija tietää mitä tekee, sellaisiakin suunnittelijoita valitettavasti on tullut tavattua ihan liikaa mitkä eivät yhtään ymmärrä mitä ovat suunnittelemassa...
Valtion ja kuntien projekteissa voi olla myös rahastusta mukana joten leikkasin sen tuosta pois.

Mitä suunnittelijoiden tasoon tulee, osa olisi varsin päteviä, jos kaikkea ei tarvitsisi tehdä kiireellä eikä pitkälti jollakin muiden luomilla valmiilla moduuleilla tms. Joku audio on luonnollisesti outo asia, eihän monikaan ole sellaisen kanssa missään tekemisissä. Olisi aika avata silmät ja sisällyttää moneen koulutukseen edes se yksi kurssi aiheesta.

Tuollaisen okt-uudistuksen osalta uskon kyllä sen osaavan suunnittelijan olemassa oloon. Ja kun puhutaan joka tapauksessa melko pienestä kokonaisuudesta, siihen voi olla myös aikaa. Mikäli vielä haluaa ja uskaltaa suunnitelmia julkaista, on vaikkapa täällä aivan varmasti osaaminen kommentoida tehtyjä ratkaisuja.
Mutta kyllä se huonokin suunnitelma säästää kysytyssä tilanteessa paljon. Pätevä asentaja kykenee kyseenalaistamaan ja korjaamaan monta asiaa mutta kokonaisuuden hahmottaminen ei välttämättä onnistuisi. Muutoinkin hyvä lopputulos vaatii asentajan ja suunnittelijan välistä yhteyttä. Vanhassa kohteessa tulee aivan varmasti vastaan seikkoja, jotka on syytä huomioida suunnittelunkin puolella,
 
Pitäisi kiinteästi olevaan pikkuboileriin vaihtaa joku helposti päälle- ja poiskytkettävä systeemi. Laite on pitkiä aikoja pois käytösta varsinkin talviaikaan. Siinä itsessään ei ole kytkintä ja toistuva ruuvailu ei muutenkaan nappaa, Minkälainen kytkin tuohon (kaapin sisään, viereen) kannattaisi hankkia? Ehkä joku vipurasia jossa nyt ainakin sähkökaapista tuleva puoli olisi kiinni pysyvästi? Vai olisiko joku "turvakytkin" suositeltavampi?

Jaksaisiko joku neuvoa ilman saarnaa siitä, koska tarvitsee sähkömiehen ja mihin kuolee jne. Sähkömiehen saan kyllä paikalle, mutta osat pitäisi osata hankkia ominpäin ja kerralla. Sijaitsee ulkosaaristossa, eli tarvikkeita ei helposti voi vaihtaa jos tyhmäilee kaupassa.
IMG_20200425_153101.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 377
Viestejä
4 900 656
Jäsenet
78 968
Uusin jäsen
Alex8888

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom