Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tää tarkottaa, vaikuttaako bonuksiin?

"Palveluntuottaja REDGO:lla on oikeus veloittaa autopalveluvakuutuksesta korvattavat kustannukset vakuutusyhtiöltäsi."
Jos autossa on vakuutus mihin sisältyy hinauspalvelu/tiepalvelu niin veloittavat vakuutusyhtiöltä suoraan ne kulut. Kaikki noiden palveluthan ei sisälly vakuutukseen kuuluvaan palveluun. Ei vaikuta bonuksiin eikä ole omavastuuta.
 
Mitä palveluita tältä haluat? Jos vaan hinausturva riittää, niin IFin osakasko taitaa sisältää sen kaiken ikäisiin autoihin.

Haluan vaan romun kotipihaan tai korjaamolle jos jättää tienpäälle:D

Näyttää tuo Mekonomen tiepalvelu olevan edullisin. Harmi että tuohon hintaan vain ensimmäiselle vuodelle.
 
Vaikuttaako liikennevakuutuksen bonuksiin sellainen tapahtuma, josta olen jo tehnyt vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön syyllisenä osapuolena, mutta vastapuoli ilmoittaakin, että hänellä ei ole korvausvaateita, koska vahingot ovat niin pienet? Kyseessä auton ja ulkorakennuksen välinen "pusu". Eli mitään korvattavaa ei olekaan.

Vakuutusyhtiö vastailee hyvin hitaasti, siksi kysyn täältä.
 
Vaikuttaako liikennevakuutuksen bonuksiin sellainen tapahtuma, josta olen jo tehnyt vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöön syyllisenä osapuolena, mutta vastapuoli ilmoittaakin, että hänellä ei ole korvausvaateita, koska vahingot ovat niin pienet? Kyseessä auton ja ulkorakennuksen välinen "pusu". Eli mitään korvattavaa ei olekaan.

Vakuutusyhtiö vastailee hyvin hitaasti, siksi kysyn täältä.

Eli törmäsit rakennukseen :D Jos näin, ja vastapuoli ei halua mitään, niin ei kyllä pitäisi vaikuttaa bonuksiin. Ellei autossa ole jotain korjattavaa mikä vaatii korjauksen vakuutuksen piikkiin. Jos autokaan ei kaipaa hoitoa syystä tai toisesta, niin käytännössä mitään ei ole tapahtunut. Luulisi että vakuutusyhtiö on vaan tyytyväinen kun ei joudu mitään makselemaan.

Vahinkohistoriasta riippuen ensimmäinen vahinko ei edes välttämättä pudota bonuksia,, riippuu yhtiöstä kait.
 
Jos autossa on vakuutus mihin sisältyy hinauspalvelu/tiepalvelu niin veloittavat vakuutusyhtiöltä suoraan ne kulut. Kaikki noiden palveluthan ei sisälly vakuutukseen kuuluvaan palveluun. Ei vaikuta bonuksiin eikä ole omavastuuta.

Ok kiitoksia. Tuli nyt otettua tuo Mekonomen/Redgo 59e/v, kiitoksia @Hemi88 muistutuksesta :)

Aiemmin joskus ollut Falckin tieturva mikä lienee nykyään tuo sama Redgo, lähinnä mielenrauhaa että saa romun pois tieltä jos leviää kesken työmatkan tms, kun alkanut vikoja pikkuhiljaa ilmetä.. Ja sitä kautta sijausauton ehkä vähän vaivattomammin muutamaksi päiväksi.
 
Autossa vakiona led ajovalot. Jos haluaa ajovalot halogeeni polttimoilla niin vissiin pitää vaihtaa koko umpio?
Tässä autossani valo on kirkas ja leveä ajovalot mutta tosi lyhyet. Perheen kakkosautossa H4 osramin night breaker polttimoilla ja valo kantaa huomattavasti pidemmälle kuin led valo. Itselleni toi valon heijastaminen pitemmälle on suurempi merkitys kuin toi leveys
 
Autossa vakiona led ajovalot. Jos haluaa ajovalot halogeeni polttimoilla niin vissiin pitää vaihtaa koko umpio?
Tässä autossani valo on kirkas ja leveä ajovalot mutta tosi lyhyet. Perheen kakkosautossa H4 osramin night breaker polttimoilla ja valo kantaa huomattavasti pidemmälle kuin led valo. Itselleni toi valon heijastaminen pitemmälle on suurempi merkitys kuin toi leveys
Kannattaa tarkastuttaa onko umpioiden korkeussäädöt oikein sillä ne on saatettu säätää osoittamaan liian alas. Umpioista löytyy leimat paljonko valojen kallistuksen pitäisi olla.
 
Kannattaa tarkastuttaa onko umpioiden korkeussäädöt oikein sillä ne on saatettu säätää osoittamaan liian alas. Umpioista löytyy leimat paljonko valojen kallistuksen pitäisi olla.
Täytyy seuraavassa huollossa mainita asiasta, jos voisivat säätää sitä maksimi rajoille. Itselläni ei tietoa eikä taitoa. Perheen kakkosautossa on semmoinen kätevä korkeuden säätö nuppi
 
Huoh. Mazda 6 -08 ja tänään sytty keltainen moottorivalo. Mikähän tossa paskassa taas on? No, torstaina saa vikakoodinlukijaa. Kun ei hyytyis sitä ennen.

Ilman mitään oirekuvaa on näillä tiedoilla mahdoton sanoa mikä siinä on. Vikakoodien luvulla todennäköisesti viisastuu.

Monessa autossa on myös auton omat diagnostiikkatyökalut millä pystyy lukemaan "vikakoodeja". Tyyliin painat x + y + z nappuloita/polkimia tietyn aikaa niin auto vilkuttaa tiettyjä valoja tietyssä järjestyksessä = vikakoodi.
Koodinlukijalla katottu että: P0133 ja P2195 löytyi, eli happipakokaasuemmätiiä vikoja. Pitää nollata koodi ja katsoa tuleeko vielä uudelleen ja jos tulee niin pitää viedä lääkäriin josko siellä on lambda tai joku muu vaihtokunnossa.
 
Täytyy seuraavassa huollossa mainita asiasta, jos voisivat säätää sitä maksimi rajoille. Itselläni ei tietoa eikä taitoa. Perheen kakkosautossa on semmoinen kätevä korkeuden säätö nuppi
Ledeissä ja xenoneissa on yleensä automaattinen säätö. Se, että on manuaalisesti säädettävä rulla kabiniissa, ei meinaa että valo olisi yhtään sen oikeammin asennettu. Sekä manuaali-että automaattisäädön tehtävä on huomioida kuorman vaikutus, perussäätö pitäisi silti tehdä oikein asennusvaiheessa.
 
Täytyy seuraavassa huollossa mainita asiasta, jos voisivat säätää sitä maksimi rajoille. Itselläni ei tietoa eikä taitoa. Perheen kakkosautossa on semmoinen kätevä korkeuden säätö nuppi
Se säätönuppi on kuormausta varten ja silläkin saa valoja vain alas päin. Lastattaessa autoon tavaraa tai enemmän ihmisiä, auton perä painuu alas ja nokka nousee ylös niin sillä nupilla saadaan laskettua valoja että ne osoittaisi oikeaan.

Umpiosta pitäisi löytyä säädöt jos valojen perusasetus on virheellinen.
 
Jos auton keskuslukitus jäätyy jokaisella kovemmalla pakkasjaksolla, niin missähän on vika ja miten korjata? Peugeot 308 vm. 2022 ja aamulla kun kävelin autolle, niin taaskaan yksikään ovi ei auennut, vain takakontti. Keskuslukituksen loksahdusta ei myöskään kuulunut kun avaimen nappeja rämppäsin.
Voiko lukkopesän lisäksi lukkomekanismiin suihkuttaa öljyävää lukkosulaa, kun ovet jälleen aukeaa, vai meneekö siellä mekanismissa jotain rikki öljystä?
 
Jos auton keskuslukitus jäätyy jokaisella kovemmalla pakkasjaksolla, niin missähän on vika ja miten korjata? Peugeot 308 vm. 2022 ja aamulla kun kävelin autolle, niin taaskaan yksikään ovi ei auennut, vain takakontti. Keskuslukituksen loksahdusta ei myöskään kuulunut kun avaimen nappeja rämppäsin.
Voiko lukkopesän lisäksi lukkomekanismiin suihkuttaa öljyävää lukkosulaa, kun ovet jälleen aukeaa, vai meneekö siellä mekanismissa jotain rikki öljystä?
Niin, eikö ovi aukea, vai eikö lukko avaa ovea?

Toki, kaikki liikkuvat osat kaipaa voitelua, myös lukko, mutta usein käy niin että lukko kyllä aukeaa, mutta ovi on jäätynyt tiivisteistä kiinni.
 
Jos auton keskuslukitus jäätyy jokaisella kovemmalla pakkasjaksolla, niin missähän on vika ja miten korjata? Peugeot 308 vm. 2022 ja aamulla kun kävelin autolle, niin taaskaan yksikään ovi ei auennut, vain takakontti. Keskuslukituksen loksahdusta ei myöskään kuulunut kun avaimen nappeja rämppäsin.
Voiko lukkopesän lisäksi lukkomekanismiin suihkuttaa öljyävää lukkosulaa, kun ovet jälleen aukeaa, vai meneekö siellä mekanismissa jotain rikki öljystä?
Pitäisi ihan rehdisti öljytä, ei sulattaa ja "öljytä".
 
Niin, eikö ovi aukea, vai eikö lukko avaa ovea?

Toki, kaikki liikkuvat osat kaipaa voitelua, myös lukko, mutta usein käy niin että lukko kyllä aukeaa, mutta ovi on jäätynyt tiivisteistä kiinni.
Luulenpa, että lukko on ihan mekaanisesti jäätynyt. Eli voiko sinne lukitusmekanismeihin suihkuttaa öljyä, kun saan ovet auki?
 
Ledeissä ja xenoneissa on yleensä automaattinen säätö. Se, että on manuaalisesti säädettävä rulla kabiniissa, ei meinaa että valo olisi yhtään sen oikeammin asennettu. Sekä manuaali-että automaattisäädön tehtävä on huomioida kuorman vaikutus, perussäätö pitäisi silti tehdä oikein asennusvaiheessa.
Ledeissä harvemmin on automaattista korkeudensäätöä elleivät ne ole jotkut erikseen ruksitut lisävarustemallit. Jos pesureita ei ole valoille niin ei ole sitä automaattista korkeudensäätöäkään.
Tarpeeksi alhainen valoteho lyhyillä niin pesurit ja automaattinen korkeudensäätö eivät ole pakolliset, sattuneesta syystä oli niitä 25w xenoneitakin kun niissä jäi valoteho alle tuon rajan.
 
Ledeissä harvemmin on automaattista korkeudensäätöä elleivät ne ole jotkut erikseen ruksitut lisävarustemallit. Jos pesureita ei ole valoille niin ei ole sitä automaattista korkeudensäätöäkään.
Tarpeeksi alhainen valoteho lyhyillä niin pesurit ja automaattinen korkeudensäätö eivät ole pakolliset, sattuneesta syystä oli niitä 25w xenoneitakin kun niissä jäi valoteho alle tuon rajan.
Se valotekniikka ei tosiaan merkitse mitään, vaan 2000lm valovoima, jonka yläpuolella tuo pesuri ja automaattinen tasonsäätö vaaditaan. Mikään ei tietysti kiellä laittamasta noita, ja esim vallonpesureita on kyllä monessa autossa vaikka laki ei niitä edellyttäisikään. Se automaattinen korkeudensäätö pelkästään ajovaloja varten on kyllä harvinaisempi "vapaaehtoisvaruste", en sitten tiedä käytetäänkö niitä esim matriisivalojen yhteydessä..
 
Koodinlukijalla katottu että: P0133 ja P2195 löytyi, eli happipakokaasuemmätiiä vikoja. Pitää nollata koodi ja katsoa tuleeko vielä uudelleen ja jos tulee niin pitää viedä lääkäriin josko siellä on lambda tai joku muu vaihtokunnossa.
Koodi nollattu ja tuli sama vikakoodi uudelleen vuorokautta myöhemmin. Samoin muutaman kerran työmatkalla auto nyki näin maalaismaisesti sanottuna että vähän kuin meinais tukehtua kun paino kaasua mutta sitten tokeni ja taas meni hyvin. Kaks kertaa tota tehny vuorokauden sisään.
Pitää tänään käydä autolääkärillä kyselee koska ehtisivät kattoa, jotain siellä on nyt vikana vaikka ajaa pystyykin.
 
Koodi nollattu ja tuli sama vikakoodi uudelleen vuorokautta myöhemmin. Samoin muutaman kerran työmatkalla auto nyki näin maalaismaisesti sanottuna että vähän kuin meinais tukehtua kun paino kaasua mutta sitten tokeni ja taas meni hyvin. Kaks kertaa tota tehny vuorokauden sisään.
Pitää tänään käydä autolääkärillä kyselee koska ehtisivät kattoa, jotain siellä on nyt vikana vaikka ajaa pystyykin.
Vaihda lambda anturit, tai ainakin eka lambda.
 
Tarttis pieni invertteri saada autoon, tupakinsytytin liitäntään. Saisi esim. Läppärin ladattua.
Riittääkö / sopiiko siihen tuollaiset halvemmat ihan? Harvemmin käyttöä ainoastaan.

 
Tarttis pieni invertteri saada autoon, tupakinsytytin liitäntään. Saisi esim. Läppärin ladattua.
Riittääkö / sopiiko siihen tuollaiset halvemmat ihan? Harvemmin käyttöä ainoastaan.


Onko mikä käppäri kyseessä? Vaikuttaa vähän omituiselle kuviolle laittaa invertteri kun sopivalla adapterilla onnistuisi ilman sitä?
 
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Miten ladata läppäri esim omalla kohdalla Corollassa, tai jopa MX-5:ssä: Saisi firman ja oman läppärin ladattua tupakansytyttimestä, kun usb porteissa ei riitä potku. Aavistuksen rajumpia koneita kuin perus word/excel koneet kyseessä, muttei mitään hulluja 300wattia joka sekuntti huutavia koneita, mutta eivät lataudu. Tesla oli ainoa joka jaksoi antaa virtaa molemmille.
 
Nuo 100w tupakansytyttimestä saattaa toimia siihen saakka kun jotakin kärähtää kun mennään yli sen mitä tupakansytyttimen johdotus ja sulake on suunniteltu kestämään pitempään kuin sen pienen hetken kun oikea sytkäri lämpiää.

Jos haluaa turvallisen ratkaisun niin ostaa läppärin 65 tai 100w lataukseen tarkoitetun powerbankin jota voi täydentää usb-c liittimestä joko kotona ennen lähtöä tai koko sen ajoajan kun ollaan matkalla johonkin. Hinta tällaiselle on aikalailla samaa suuruusluokkaa kuin nuo sulakkeen ja johtosarjan kuormitustestausapparaatitkin.
 
Nuo 100w tupakansytyttimestä saattaa toimia siihen saakka kun jotakin kärähtää kun mennään yli sen mitä tupakansytyttimen johdotus ja sulake on suunniteltu kestämään pitempään kuin sen pienen hetken kun oikea sytkäri lämpiää.

Jos haluaa turvallisen ratkaisun niin ostaa läppärin 65 tai 100w lataukseen tarkoitetun powerbankin jota voi täydentää usb-c liittimestä joko kotona ennen lähtöä tai koko sen ajoajan kun ollaan matkalla johonkin. Hinta tällaiselle on aikalailla samaa suuruusluokkaa kuin nuo sulakkeen ja johtosarjan kuormitustestausapparaatitkin.

Taitaapi olla 15A sulakkeen takana tuo tupakansytytin yleensä ja aika kaukaa haettu skenaario muutenkin? Se et jokin laturi on 100W tai jotain muuta niin ei tarkoita et se sitä ottaisi kuin edes hetkellisesti.
 
Netti sanoo että sulake voi olla 5-20A ja netti myös sanoo että tupakansytyttimen varsinainen liitin siihen tökkeliin on täysin herran hallussa paljonko siinä on jännitehäviö ja joko se tökkeli tai runko voi tulla hyvin kuumaksi jos kosketus runko-osaan ei ole hyvä. En vaan oikein ymmärrä miksi powerbankki ei olisi ykkösvaihtoehto.
 
Netti sanoo että sulake voi olla 5-20A ja netti myös sanoo että tupakansytyttimen varsinainen liitin siihen tökkeliin on täysin herran hallussa paljonko siinä on jännitehäviö ja joko se tökkeli tai runko voi tulla hyvin kuumaksi jos kosketus runko-osaan ei ole hyvä. En vaan oikein ymmärrä miksi powerbankki ei olisi ykkösvaihtoehto.

Tupakansytytin on yleensä 15A, jos auto on 2000-luvulta niin se kyllä on suunniteltu niin että siinä käytetään kaikkea hiustenkuivaajasta kompressoriin ja invertteriin.

Ehdottomasti tuollainen tupakansytytin-laturi/virtalähde mielummin kuin invertteri.

Powerbank tuo vaivan ladata itseään ja painaa taas lisää, jos joku jaksaa sellaisten kanssa niin miksi ei. Mutta kalliita on ne powerbankit mistä saa sen 100W ulos.
 
Oletteko huomanneet Defa tolppajohdon olevan vaikea kytkeä? Huomasin Biltemassa ja monessa paikassa myydään tasapaksuisia päältään, ne on helpompi kytkeä.

Energy+ johtoa en suosittele, se ei istu kunnolla.
Defa:n alkuperäinen tuntuu olevan vaikea klikkaa paikalleen.

Kertokaa kokemuksista? Etsin semmoista helppoa kytkettävää, joka istuu hyvin ja edullinen. ps. laitoin tarjousketjuun kovan tarjouslinkin.


1736095700312.png
1736095734607.png
 
Viimeksi muokattu:
@tipu Kyllä minulla on mennyt jokainen eri mittainen Defan johto hyvin helposti kiinni auton päässä eli ei mitään ongelmaa. Pakkasella tahtoo vaan tuo johto kauhean jäykkää
 
@tipu Kyllä minulla on mennyt jokainen eri mittainen Defan johto hyvin helposti kiinni auton päässä eli ei mitään ongelmaa. Pakkasella tahtoo vaan tuo johto kauhean jäykkää

Minä olen huomannut sen jotenkin ottavan hieman kiinni. Olen myös huomannut kaapeleilla itsessään olleen eroa. Lienee sitten liikaa käytetty jos jotain likaa tms päässyt väliin tai itse liittimet jotenkin hankaa. Tuon tasapäisen saan kiinni ilman, että yritän usein ja DEFA:n joudun etsimään, miten päin laitan sen kiinni.

Edit: Heräsi innostus tutkia asiaa, menin puhdistamaan auton liitokset elektroniikkaspraylla ja vanupuikolla ja sivelin liitosrasvaa. Likainen se oli. Saman tein kaapelille, nyt menee kiinni kaapeli kuin kaapeli. (26-vuotta vanha auto, ei mikää ihme jos vähän kitkaa). Lämpimänä tuo defa toimii, pakkasella ei, siitä mielipide syntyi. Tasapäinen menee säällä, kuin säällä (omasta mielestä).
 
Viimeksi muokattu:
Auton pakokaasusta. Mikä selittäisi miksi autoni sylkee niin paljon pakokaasua? Väri on mielestäni normaalin näköistä eikä haise mutta sitä tulee paljon.
 
Pakkanen paukkuu 20 asteessa ja parin tunnin piuhassa olon jälkeen käynnistin auton ja annoin pari minuuttia moottorin vielä pyöriä. Tulin takaisin autolle parin minuutin päästä niin auton tuuletin huutaa täysiä ja auton mittaristossa lämpötila näyttää maksimia... sammutin auton ja tarkistin jäähdytysnesteen niin alle minimin on... Onkohan tuo voinut ruveta vuotamaan? Eilen ajoin ja katselen aika usein tuota mittaria niin ei kohonnut korkealle (näin talvella kiva seurata missä ajassa moottirin lämpötila nousee sinne normaaliin). Mistä voin olla varma mitä jäähdytysnestettä lisätä? Nesteen väri taitaa olla vihreää, mutta netin mukaan värillä ei ole nykyään enää väliä. Ohjekirja neuvoo "käytä etyleeniglykolipohjaista ja fosfaattipitoista jäähdytysnestettä. Älä käydtä jäähdytysnestettä joka sisältää etanolia tai metalonia. Kia ceed 2019 malli kyseessä, jäähdytysnesteen säilyön korkissa ei lue mitä nestettä pitää käyttää.
 
Pakkanen paukkuu 20 asteessa ja parin tunnin piuhassa olon jälkeen käynnistin auton ja annoin pari minuuttia moottorin vielä pyöriä. Tulin takaisin autolle parin minuutin päästä niin auton tuuletin huutaa täysiä ja auton mittaristossa lämpötila näyttää maksimia... sammutin auton ja tarkistin jäähdytysnesteen niin alle minimin on... Onkohan tuo voinut ruveta vuotamaan? Eilen ajoin ja katselen aika usein tuota mittaria niin ei kohonnut korkealle (näin talvella kiva seurata missä ajassa moottirin lämpötila nousee sinne normaaliin). Mistä voin olla varma mitä jäähdytysnestettä lisätä? Nesteen väri taitaa olla vihreää, mutta netin mukaan värillä ei ole nykyään enää väliä. Ohjekirja neuvoo "käytä etyleeniglykolipohjaista ja fosfaattipitoista jäähdytysnestettä. Älä käydtä jäähdytysnestettä joka sisältää etanolia tai metalonia. Kia ceed 2019 malli kyseessä, jäähdytysnesteen säilyön korkissa ei lue mitä nestettä pitää käyttää.
Tätä voit lisätä ainakin, kun tämä on sekoituskelpoinen kaikkien kanssa Polaric jäähdytinneste 3L käyttövalmis
 
Pakkanen paukkuu 20 asteessa ja parin tunnin piuhassa olon jälkeen käynnistin auton ja annoin pari minuuttia moottorin vielä pyöriä. Tulin takaisin autolle parin minuutin päästä niin auton tuuletin huutaa täysiä ja auton mittaristossa lämpötila näyttää maksimia... sammutin auton ja tarkistin jäähdytysnesteen niin alle minimin on... Onkohan tuo voinut ruveta vuotamaan? Eilen ajoin ja katselen aika usein tuota mittaria niin ei kohonnut korkealle (näin talvella kiva seurata missä ajassa moottirin lämpötila nousee sinne normaaliin). Mistä voin olla varma mitä jäähdytysnestettä lisätä? Nesteen väri taitaa olla vihreää, mutta netin mukaan värillä ei ole nykyään enää väliä. Ohjekirja neuvoo "käytä etyleeniglykolipohjaista ja fosfaattipitoista jäähdytysnestettä. Älä käydtä jäähdytysnestettä joka sisältää etanolia tai metalonia. Kia ceed 2019 malli kyseessä, jäähdytysnesteen säilyön korkissa ei lue mitä nestettä pitää käyttää.
Lienekköhän jäähdytysnesteet jäässä, silloin yleensä mittari hyppää tappiin kun neste ei kierrä.
 
Suosituksia kunnollisesta kojelautakamerasta? Nyt ollut vaan halpa kiinalainen siinä. Hieman laadukkaampaa etinnässä.
Onko nuo garminit hyviä? Pitäisi ilmaiseksi saada tarkistettua / ladattua videot, ja mieluusti toimisi niin, että koko ajan videoi kun auto käynnissä. (ja korvaa vanhat tiedostot uudella. Loop recording? )
 
Suosituksia kunnollisesta kojelautakamerasta? Nyt ollut vaan halpa kiinalainen siinä. Hieman laadukkaampaa etinnässä.
Onko nuo garminit hyviä? Pitäisi ilmaiseksi saada tarkistettua / ladattua videot, ja mieluusti toimisi niin, että koko ajan videoi kun auto käynnissä. (ja korvaa vanhat tiedostot uudella. Loop recording? )
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 743
Viestejä
4 566 895
Jäsenet
75 286
Uusin jäsen
Riisi12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom