Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Ledeissä ja xenoneissa on yleensä automaattinen säätö. Se, että on manuaalisesti säädettävä rulla kabiniissa, ei meinaa että valo olisi yhtään sen oikeammin asennettu. Sekä manuaali-että automaattisäädön tehtävä on huomioida kuorman vaikutus, perussäätö pitäisi silti tehdä oikein asennusvaiheessa.
Ledeissä harvemmin on automaattista korkeudensäätöä elleivät ne ole jotkut erikseen ruksitut lisävarustemallit. Jos pesureita ei ole valoille niin ei ole sitä automaattista korkeudensäätöäkään.
Tarpeeksi alhainen valoteho lyhyillä niin pesurit ja automaattinen korkeudensäätö eivät ole pakolliset, sattuneesta syystä oli niitä 25w xenoneitakin kun niissä jäi valoteho alle tuon rajan.
 
Ledeissä harvemmin on automaattista korkeudensäätöä elleivät ne ole jotkut erikseen ruksitut lisävarustemallit. Jos pesureita ei ole valoille niin ei ole sitä automaattista korkeudensäätöäkään.
Tarpeeksi alhainen valoteho lyhyillä niin pesurit ja automaattinen korkeudensäätö eivät ole pakolliset, sattuneesta syystä oli niitä 25w xenoneitakin kun niissä jäi valoteho alle tuon rajan.
Se valotekniikka ei tosiaan merkitse mitään, vaan 2000lm valovoima, jonka yläpuolella tuo pesuri ja automaattinen tasonsäätö vaaditaan. Mikään ei tietysti kiellä laittamasta noita, ja esim vallonpesureita on kyllä monessa autossa vaikka laki ei niitä edellyttäisikään. Se automaattinen korkeudensäätö pelkästään ajovaloja varten on kyllä harvinaisempi "vapaaehtoisvaruste", en sitten tiedä käytetäänkö niitä esim matriisivalojen yhteydessä..
 
Koodinlukijalla katottu että: P0133 ja P2195 löytyi, eli happipakokaasuemmätiiä vikoja. Pitää nollata koodi ja katsoa tuleeko vielä uudelleen ja jos tulee niin pitää viedä lääkäriin josko siellä on lambda tai joku muu vaihtokunnossa.
Koodi nollattu ja tuli sama vikakoodi uudelleen vuorokautta myöhemmin. Samoin muutaman kerran työmatkalla auto nyki näin maalaismaisesti sanottuna että vähän kuin meinais tukehtua kun paino kaasua mutta sitten tokeni ja taas meni hyvin. Kaks kertaa tota tehny vuorokauden sisään.
Pitää tänään käydä autolääkärillä kyselee koska ehtisivät kattoa, jotain siellä on nyt vikana vaikka ajaa pystyykin.
 
Koodi nollattu ja tuli sama vikakoodi uudelleen vuorokautta myöhemmin. Samoin muutaman kerran työmatkalla auto nyki näin maalaismaisesti sanottuna että vähän kuin meinais tukehtua kun paino kaasua mutta sitten tokeni ja taas meni hyvin. Kaks kertaa tota tehny vuorokauden sisään.
Pitää tänään käydä autolääkärillä kyselee koska ehtisivät kattoa, jotain siellä on nyt vikana vaikka ajaa pystyykin.
Vaihda lambda anturit, tai ainakin eka lambda.
 
Tarttis pieni invertteri saada autoon, tupakinsytytin liitäntään. Saisi esim. Läppärin ladattua.
Riittääkö / sopiiko siihen tuollaiset halvemmat ihan? Harvemmin käyttöä ainoastaan.

 
Tarttis pieni invertteri saada autoon, tupakinsytytin liitäntään. Saisi esim. Läppärin ladattua.
Riittääkö / sopiiko siihen tuollaiset halvemmat ihan? Harvemmin käyttöä ainoastaan.


Onko mikä käppäri kyseessä? Vaikuttaa vähän omituiselle kuviolle laittaa invertteri kun sopivalla adapterilla onnistuisi ilman sitä?
 
Onko mikä käppäri kyseessä? Vaikuttaa vähän omituiselle kuviolle laittaa invertteri kun sopivalla adapterilla onnistuisi ilman sitä?
Ihan joku asuksen peliläppäri. Mutta tarkoitus olisi, että voisi tarvittaessa muutakin latailla sitten siitä. Ettei miljoonaa adapteria tartte
 
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Miten ladata läppäri esim omalla kohdalla Corollassa, tai jopa MX-5:ssä: Saisi firman ja oman läppärin ladattua tupakansytyttimestä, kun usb porteissa ei riitä potku. Aavistuksen rajumpia koneita kuin perus word/excel koneet kyseessä, muttei mitään hulluja 300wattia joka sekuntti huutavia koneita, mutta eivät lataudu. Tesla oli ainoa joka jaksoi antaa virtaa molemmille.
 
Nuo 100w tupakansytyttimestä saattaa toimia siihen saakka kun jotakin kärähtää kun mennään yli sen mitä tupakansytyttimen johdotus ja sulake on suunniteltu kestämään pitempään kuin sen pienen hetken kun oikea sytkäri lämpiää.

Jos haluaa turvallisen ratkaisun niin ostaa läppärin 65 tai 100w lataukseen tarkoitetun powerbankin jota voi täydentää usb-c liittimestä joko kotona ennen lähtöä tai koko sen ajoajan kun ollaan matkalla johonkin. Hinta tällaiselle on aikalailla samaa suuruusluokkaa kuin nuo sulakkeen ja johtosarjan kuormitustestausapparaatitkin.
 
Nuo 100w tupakansytyttimestä saattaa toimia siihen saakka kun jotakin kärähtää kun mennään yli sen mitä tupakansytyttimen johdotus ja sulake on suunniteltu kestämään pitempään kuin sen pienen hetken kun oikea sytkäri lämpiää.

Jos haluaa turvallisen ratkaisun niin ostaa läppärin 65 tai 100w lataukseen tarkoitetun powerbankin jota voi täydentää usb-c liittimestä joko kotona ennen lähtöä tai koko sen ajoajan kun ollaan matkalla johonkin. Hinta tällaiselle on aikalailla samaa suuruusluokkaa kuin nuo sulakkeen ja johtosarjan kuormitustestausapparaatitkin.

Taitaapi olla 15A sulakkeen takana tuo tupakansytytin yleensä ja aika kaukaa haettu skenaario muutenkin? Se et jokin laturi on 100W tai jotain muuta niin ei tarkoita et se sitä ottaisi kuin edes hetkellisesti.
 
Netti sanoo että sulake voi olla 5-20A ja netti myös sanoo että tupakansytyttimen varsinainen liitin siihen tökkeliin on täysin herran hallussa paljonko siinä on jännitehäviö ja joko se tökkeli tai runko voi tulla hyvin kuumaksi jos kosketus runko-osaan ei ole hyvä. En vaan oikein ymmärrä miksi powerbankki ei olisi ykkösvaihtoehto.
 
Netti sanoo että sulake voi olla 5-20A ja netti myös sanoo että tupakansytyttimen varsinainen liitin siihen tökkeliin on täysin herran hallussa paljonko siinä on jännitehäviö ja joko se tökkeli tai runko voi tulla hyvin kuumaksi jos kosketus runko-osaan ei ole hyvä. En vaan oikein ymmärrä miksi powerbankki ei olisi ykkösvaihtoehto.

Tupakansytytin on yleensä 15A, jos auto on 2000-luvulta niin se kyllä on suunniteltu niin että siinä käytetään kaikkea hiustenkuivaajasta kompressoriin ja invertteriin.

Ehdottomasti tuollainen tupakansytytin-laturi/virtalähde mielummin kuin invertteri.

Powerbank tuo vaivan ladata itseään ja painaa taas lisää, jos joku jaksaa sellaisten kanssa niin miksi ei. Mutta kalliita on ne powerbankit mistä saa sen 100W ulos.
 
Oletteko huomanneet Defa tolppajohdon olevan vaikea kytkeä? Huomasin Biltemassa ja monessa paikassa myydään tasapaksuisia päältään, ne on helpompi kytkeä.

Energy+ johtoa en suosittele, se ei istu kunnolla.
Defa:n alkuperäinen tuntuu olevan vaikea klikkaa paikalleen.

Kertokaa kokemuksista? Etsin semmoista helppoa kytkettävää, joka istuu hyvin ja edullinen. ps. laitoin tarjousketjuun kovan tarjouslinkin.


1736095700312.png
1736095734607.png
 
Viimeksi muokattu:
@tipu Kyllä minulla on mennyt jokainen eri mittainen Defan johto hyvin helposti kiinni auton päässä eli ei mitään ongelmaa. Pakkasella tahtoo vaan tuo johto kauhean jäykkää
 
@tipu Kyllä minulla on mennyt jokainen eri mittainen Defan johto hyvin helposti kiinni auton päässä eli ei mitään ongelmaa. Pakkasella tahtoo vaan tuo johto kauhean jäykkää

Minä olen huomannut sen jotenkin ottavan hieman kiinni. Olen myös huomannut kaapeleilla itsessään olleen eroa. Lienee sitten liikaa käytetty jos jotain likaa tms päässyt väliin tai itse liittimet jotenkin hankaa. Tuon tasapäisen saan kiinni ilman, että yritän usein ja DEFA:n joudun etsimään, miten päin laitan sen kiinni.

Edit: Heräsi innostus tutkia asiaa, menin puhdistamaan auton liitokset elektroniikkaspraylla ja vanupuikolla ja sivelin liitosrasvaa. Likainen se oli. Saman tein kaapelille, nyt menee kiinni kaapeli kuin kaapeli. (26-vuotta vanha auto, ei mikää ihme jos vähän kitkaa). Lämpimänä tuo defa toimii, pakkasella ei, siitä mielipide syntyi. Tasapäinen menee säällä, kuin säällä (omasta mielestä).
 
Viimeksi muokattu:
Auton pakokaasusta. Mikä selittäisi miksi autoni sylkee niin paljon pakokaasua? Väri on mielestäni normaalin näköistä eikä haise mutta sitä tulee paljon.
 
Pakkanen paukkuu 20 asteessa ja parin tunnin piuhassa olon jälkeen käynnistin auton ja annoin pari minuuttia moottorin vielä pyöriä. Tulin takaisin autolle parin minuutin päästä niin auton tuuletin huutaa täysiä ja auton mittaristossa lämpötila näyttää maksimia... sammutin auton ja tarkistin jäähdytysnesteen niin alle minimin on... Onkohan tuo voinut ruveta vuotamaan? Eilen ajoin ja katselen aika usein tuota mittaria niin ei kohonnut korkealle (näin talvella kiva seurata missä ajassa moottirin lämpötila nousee sinne normaaliin). Mistä voin olla varma mitä jäähdytysnestettä lisätä? Nesteen väri taitaa olla vihreää, mutta netin mukaan värillä ei ole nykyään enää väliä. Ohjekirja neuvoo "käytä etyleeniglykolipohjaista ja fosfaattipitoista jäähdytysnestettä. Älä käydtä jäähdytysnestettä joka sisältää etanolia tai metalonia. Kia ceed 2019 malli kyseessä, jäähdytysnesteen säilyön korkissa ei lue mitä nestettä pitää käyttää.
 
Pakkanen paukkuu 20 asteessa ja parin tunnin piuhassa olon jälkeen käynnistin auton ja annoin pari minuuttia moottorin vielä pyöriä. Tulin takaisin autolle parin minuutin päästä niin auton tuuletin huutaa täysiä ja auton mittaristossa lämpötila näyttää maksimia... sammutin auton ja tarkistin jäähdytysnesteen niin alle minimin on... Onkohan tuo voinut ruveta vuotamaan? Eilen ajoin ja katselen aika usein tuota mittaria niin ei kohonnut korkealle (näin talvella kiva seurata missä ajassa moottirin lämpötila nousee sinne normaaliin). Mistä voin olla varma mitä jäähdytysnestettä lisätä? Nesteen väri taitaa olla vihreää, mutta netin mukaan värillä ei ole nykyään enää väliä. Ohjekirja neuvoo "käytä etyleeniglykolipohjaista ja fosfaattipitoista jäähdytysnestettä. Älä käydtä jäähdytysnestettä joka sisältää etanolia tai metalonia. Kia ceed 2019 malli kyseessä, jäähdytysnesteen säilyön korkissa ei lue mitä nestettä pitää käyttää.
Tätä voit lisätä ainakin, kun tämä on sekoituskelpoinen kaikkien kanssa Polaric jäähdytinneste 3L käyttövalmis
 
Pakkanen paukkuu 20 asteessa ja parin tunnin piuhassa olon jälkeen käynnistin auton ja annoin pari minuuttia moottorin vielä pyöriä. Tulin takaisin autolle parin minuutin päästä niin auton tuuletin huutaa täysiä ja auton mittaristossa lämpötila näyttää maksimia... sammutin auton ja tarkistin jäähdytysnesteen niin alle minimin on... Onkohan tuo voinut ruveta vuotamaan? Eilen ajoin ja katselen aika usein tuota mittaria niin ei kohonnut korkealle (näin talvella kiva seurata missä ajassa moottirin lämpötila nousee sinne normaaliin). Mistä voin olla varma mitä jäähdytysnestettä lisätä? Nesteen väri taitaa olla vihreää, mutta netin mukaan värillä ei ole nykyään enää väliä. Ohjekirja neuvoo "käytä etyleeniglykolipohjaista ja fosfaattipitoista jäähdytysnestettä. Älä käydtä jäähdytysnestettä joka sisältää etanolia tai metalonia. Kia ceed 2019 malli kyseessä, jäähdytysnesteen säilyön korkissa ei lue mitä nestettä pitää käyttää.
Lienekköhän jäähdytysnesteet jäässä, silloin yleensä mittari hyppää tappiin kun neste ei kierrä.
 
Suosituksia kunnollisesta kojelautakamerasta? Nyt ollut vaan halpa kiinalainen siinä. Hieman laadukkaampaa etinnässä.
Onko nuo garminit hyviä? Pitäisi ilmaiseksi saada tarkistettua / ladattua videot, ja mieluusti toimisi niin, että koko ajan videoi kun auto käynnissä. (ja korvaa vanhat tiedostot uudella. Loop recording? )
 
Suosituksia kunnollisesta kojelautakamerasta? Nyt ollut vaan halpa kiinalainen siinä. Hieman laadukkaampaa etinnässä.
Onko nuo garminit hyviä? Pitäisi ilmaiseksi saada tarkistettua / ladattua videot, ja mieluusti toimisi niin, että koko ajan videoi kun auto käynnissä. (ja korvaa vanhat tiedostot uudella. Loop recording? )
 
Ehdottomasti suosittelen Viofoa myös. Kiinalainen "romu" joka kusee Garminien yms muroihin mallia kunnolla. Oletin että nuo Garminit yms olisivat hyviä, mutta ei niiden videoista meinannut nähdä edellä menevän rekisterikilpeä kun Viofon videosta näki vastaantulevatkin selkeästi. Ainoa vinkki mitä annan on tosin että hanki kunnon dashcam speksattu sd-kortti. Sellainen joka on suunniteltu jatkuvaan loop kirjoittamiseen.
 
Netti on väärässä.
Miten niin? Kaipaisin perusteluja mutuiluusi.

Kaikkia jäähdytysnestelaatuja saa kaikissa sateenkaaren väreissä niin ei sitä nestettä ainakaan värin perusteella pidä mennä ostamaan. Nesteissä ei ole yhtenäistä värikoodausta vaan neste on värjätty sellaiseksi kun tilaaja on sen halunnut. Purkin sisällöllä ja sillä mitä autoon suositellaan on väliä ja sen perusteella neste hankitaan, väristä välittämättä.
 
Ehdottomasti suosittelen Viofoa myös. Kiinalainen "romu" joka kusee Garminien yms muroihin mallia kunnolla. Oletin että nuo Garminit yms olisivat hyviä, mutta ei niiden videoista meinannut nähdä edellä menevän rekisterikilpeä kun Viofon videosta näki vastaantulevatkin selkeästi. Ainoa vinkki mitä annan on tosin että hanki kunnon dashcam speksattu sd-kortti. Sellainen joka on suunniteltu jatkuvaan loop kirjoittamiseen.

Mistäs tällaisen muistikortin saa hankittua?
Ja onko vaikea tuo Viofon käyttöönotto? Alan itsekin kallistua sille, että kojelautakamera pitää olla.
 
Mistäs tällaisen muistikortin saa hankittua?
Ja onko vaikea tuo Viofon käyttöönotto? Alan itsekin kallistua sille, että kojelautakamera pitää olla.
Verkkis, Gigantti tms. Oma taisi olla joku "Endurance" merkitty Samsung. Käyttöönoton vaikein osuus oli vetää kaapeli siististi piilossa vs että jäisi vain roikkumaan.
 
Mitenkä tarkka tämä diiseli on bensasta?

Olis tuollane melko uudehko 20l polttoainekanisteri. Olen siinä 98:sia säilyttäny varalle edelliseen autoon. Nyt on tyhjillään ollut.
Uskaltaako ihan vaan nyt tankata diiseliä siihen, ja käyttää tarvittaes nykysee autoo? Kun sen verta varoteltu ettei missää nimes voi sekottaa..
 
Mitenkä tarkka tämä diiseli on bensasta?

Olis tuollane melko uudehko 20l polttoainekanisteri. Olen siinä 98:sia säilyttäny varalle edelliseen autoon. Nyt on tyhjillään ollut.
Uskaltaako ihan vaan nyt tankata diiseliä siihen, ja käyttää tarvittaes nykysee autoo? Kun sen verta varoteltu ettei missää nimes voi sekottaa..
Tottakai jos se on tyhjä. Muutama pisara ei vaikuta yhtään. Käsittääkseni dieselauto kestää enemmän bensaa kuin bensa-auto dieseliä.
 
Mitenkä tarkka tämä diiseli on bensasta?

Olis tuollane melko uudehko 20l polttoainekanisteri. Olen siinä 98:sia säilyttäny varalle edelliseen autoon. Nyt on tyhjillään ollut.
Uskaltaako ihan vaan nyt tankata diiseliä siihen, ja käyttää tarvittaes nykysee autoo? Kun sen verta varoteltu ettei missää nimes voi sekottaa..
Vanhaan hyvään aikaan kovilla pakkasilla laitettiin bensaa dieselin sekaan ihan prosenttiosuuksia mutta nykyisissä koneissa missä on kaikenlaisia uusia juttuja niinku katalysaattoreita ja tietokoneita niin en tiedä miten toimis.

lisäksi kun tyhjillään ollu bensakanisteri niin aika hyvin on varmasti viimeisetkin tipat jo haihtunu
 
Toimiiko muilla android auton kautta spotify normalisti ilman pätkimistä?

One Plus 12 + Cupra Leon alkanut nyt jokusen kuukautta sitten pätkimään satunnaisesti. Joku sekuntin kahden tauko ja sitten jatkuu. Tätä tapahtui jo ennen android 15 päivitystä ja autoonkan ei ole tullut mitään päivitystä tuossa välissä. Ennen ongelmaa toimi moitteettomasti.
 
Toimiiko muilla android auton kautta spotify normalisti ilman pätkimistä?

One Plus 12 + Cupra Leon alkanut nyt jokusen kuukautta sitten pätkimään satunnaisesti. Joku sekuntin kahden tauko ja sitten jatkuu. Tätä tapahtui jo ennen android 15 päivitystä ja autoonkan ei ole tullut mitään päivitystä tuossa välissä. Ennen ongelmaa toimi moitteettomasti.
Tapahtuu lyhyempiä pätkäisyitä 2021 Corolla, Android Auto ja Pixel Fold Pro
 
Voiko vuosihuoltoon viedä omat sytytystulpat?
Työn takuusta pesevät todennäköisesti kätensä, kannattaa tosiaan varmistaa huollosta. Jossain olen nähnyt tuntihinnan olevan korkeampi asiakkaan omilla osilla, spoilerissa olevan tapaisesti (ei ehkä ihan noin kovalla progressiolla kuitenkaan:lol:)
imageproxy.jpg
 
Toimiiko muilla android auton kautta spotify normalisti ilman pätkimistä?

One Plus 12 + Cupra Leon alkanut nyt jokusen kuukautta sitten pätkimään satunnaisesti. Joku sekuntin kahden tauko ja sitten jatkuu. Tätä tapahtui jo ennen android 15 päivitystä ja autoonkan ei ole tullut mitään päivitystä tuossa välissä. Ennen ongelmaa toimi moitteettomasti.


Android auto ei käytössä itsellä eikä emännällä kummallakaan, mutta välillä alkaa Spotify pätkimään ja loppuu siihen kun joko käyttää Bluetoothia poissa taikka sammuttaa ja käynnistää Spotifyn uudestaan.
Autoina BMW E61 ja Volvo V60 D6. Puhelimet One Plus 10 Pro ja One Plus Nord 3. Teki myös aiemmilla Android versioilla joten oletettavasti Spotifyssa vika.
 
Vanhaan hyvään aikaan kovilla pakkasilla laitettiin bensaa dieselin sekaan ihan prosenttiosuuksia mutta nykyisissä koneissa missä on kaikenlaisia uusia juttuja niinku katalysaattoreita ja tietokoneita niin en tiedä miten toimis.
Suodattimet tuskin suuttuvat, mutta nykymoottorit ovat hyvin tarkkoja dieselöljyn voitelevuudesta, joka heikkenee bensalla.
 
Pienkonebensiini ei ole sama asia kuin kaksitahtibensiini, eikä voitele yhtään sen paremmin kuin pumppubensakaan.

DPF kyllä vetää herneen nenään kaksitahtibensasta.
Joissain vanhoissa volkkareissa/Mitsuissa taisi ihan ohjekirjassa olla, että 10% voi laittaa bensaa.
Eli jos uudempaan laittaisi vaikka 5% bensaa, olisi se 60l tankilliseen 3l bensaa? Jos sitten tuohon kolmen litran seoksen tekisikin 2t-bensaksi, tulisi sinne sitä 2t-öljyä joku 60ml?
Ja sit mietitään että paljonko sitä öljyä pääsee läpi sinne palotilaan ihan auton koneesta, niin joku 60ml on aikalailla yhdentekevä määrä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 994
Viestejä
4 891 651
Jäsenet
78 925
Uusin jäsen
sina.jr021

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom