Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Hypoteettinen tilanne:
Edellä oleva auto "valuu" risteyksessä manuaalilla lähtiessä takana olevan keulaan. Kumpi on syyllinen?
Onko tuossa ylipäänsä oikeaa sääntöä että mäessä edelläolevaan pitäisi jättää tietty väli?
Se joka liikkuu ja törmää on syypää. Eihän tuossa ole mitään epäselvyyttä.
 
Jos jättää vain muutaman sentin rakoa, niin voi kysyä onko noudatettu varovaisuutta vahingon välttämiseksi.
 
Auton perävaloista, osaatteko sanoa syytä minkä takia toisen sivun poltin palaa huomattavasti kirkkaammin kuin toisen sivun?
Polttimot on vaihdettu päittäin sekä mitattu että voltit ovat 0.02-0.1V sisällä toisistaan.
 
Auton perävaloista, osaatteko sanoa syytä minkä takia toisen sivun poltin palaa huomattavasti kirkkaammin kuin toisen sivun?
Polttimot on vaihdettu päittäin sekä mitattu että voltit ovat 0.02-0.1V sisällä toisistaan.

Mittasitko maata vasten vai polttimon kantaa vasten? Onko peili likainen? Entäs itse punainen sirontamuovi?
 
Haittaako nelivedon toimintaa, jos on eripari renkaat edessä ja takana? Samalla akselilla tietty samanlaiset renkaat. Jos esim. edessä kuluneempi setti kuin takana, tuleeko ongelmia?
 
mistäköhän johtuu, että mk2 Prius vuodelta 2004 verot on noin 130€ vuodessa, mutta 2008 280€ vuodessa, käytännössä sama auto?? Yritin trafin sivuilta tutkia, onko joku mittaustapa ero mutta ainoa raja on 2001 ja vanhemmat. Tarkemmin tutkien, vain yksi amerikantuonti Prius on 280€, muut kaikki on halvempia, omituinen juttu, johtuuko siitä, että EU:n ulkopuolelta tuotuna auton tiedoissa on eroa?
Itsellä on 2008:ssa 130€/v.
 
Auton perävaloista, osaatteko sanoa syytä minkä takia toisen sivun poltin palaa huomattavasti kirkkaammin kuin toisen sivun?
Polttimot on vaihdettu päittäin sekä mitattu että voltit ovat 0.02-0.1V sisällä toisistaan.
Olisiko joku maadoitusvika? Useissa autoissa tullut vastaan että takavaloille tulee yhdellä liittimellä kaikki sähköt ja tämä liitin sitten menee ajan saatossa huonoksi maadoitusjohtimen osalta.
Johonkin autoon korjasin vetämällä auton korin ja takavalaisimen rungon välille lisämaadoituksen. Johonkin on pitänyt vaihtaa uusi valaisin ja johonkin johtosarjan liitin.
 
En tiedä miten menee käytännössä, mutta tässä BMW:n virallinen ohjeistus (TIS):

Notes and specifications for tyre / wheel exchange

...

Additionally for all-wheel drive vehicles:


The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.

The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)
 
Maata vasten, uudet polttimot hommasin (turhaan kun ei mitään muutosta). Peilit näyttävät samoilta mut huomattava kirkkausero

Silloin valaisimen maadoitus on vaillinainen, tarkista molempien puolien maadoituspiste, toinen on varmasti ruosteinen.
 
Tyhmä tyhmänen täällä hei! Mikä on järkevin tapa saada tuulilasin sisäosa pysymään kuivana ja huurtumatta? Viime aikoina sisälasi on muuttunut igluksi, jos on vähänkin ollut kosteutta ja lämpötila matalalla. Ei viitsisi huudattaa ilmalämpöpumppua 10 minuuttia putkeen täydellä höngällä tuulilasiin joka helvetin aamu. Rätillä pyyhkiessä jää ikävästi jäljet tuulilasiin, joka näyttää skidisti tyhmältä, ja saattaa heijastaa kaikki valosaasteet (ja välillä auringonvalonkin jos tänne pohjolaankin mokoma erehtyy paistamaan) suoraan silmiin.
 
Tyhmä tyhmänen täällä hei! Mikä on järkevin tapa saada tuulilasin sisäosa pysymään kuivana ja huurtumatta? Viime aikoina sisälasi on muuttunut igluksi, jos on vähänkin ollut kosteutta ja lämpötila matalalla. Ei viitsisi huudattaa ilmalämpöpumppua 10 minuuttia putkeen täydellä höngällä tuulilasiin joka helvetin aamu. Rätillä pyyhkiessä jää ikävästi jäljet tuulilasiin, joka näyttää skidisti tyhmältä, ja saattaa heijastaa kaikki valosaasteet (ja välillä auringonvalonkin jos tänne pohjolaankin mokoma erehtyy paistamaan) suoraan silmiin.
Aloitetaan nyt siitä helpoimmasta : raitisilmasuodatin vaihdettu?
 
Tyhmä tyhmänen täällä hei! Mikä on järkevin tapa saada tuulilasin sisäosa pysymään kuivana ja huurtumatta? Viime aikoina sisälasi on muuttunut igluksi, jos on vähänkin ollut kosteutta ja lämpötila matalalla. Ei viitsisi huudattaa ilmalämpöpumppua 10 minuuttia putkeen täydellä höngällä tuulilasiin joka helvetin aamu. Rätillä pyyhkiessä jää ikävästi jäljet tuulilasiin, joka näyttää skidisti tyhmältä, ja saattaa heijastaa kaikki valosaasteet (ja välillä auringonvalonkin jos tänne pohjolaankin mokoma erehtyy paistamaan) suoraan silmiin.
Itsellä oli joskus isossa farmarijenkissä samaa ongelmaa. Laitoin sitten kosteudenpoistajan takakonttiin ja ongelma loppui.

Edullinen ainakin kokeilla. Todellinen syy lienee kuivaimessa, raitisilmasuodattimessa tai kosteudessa lattiamattojen alla tjms.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmä tyhmänen täällä hei! Mikä on järkevin tapa saada tuulilasin sisäosa pysymään kuivana ja huurtumatta? Viime aikoina sisälasi on muuttunut igluksi, jos on vähänkin ollut kosteutta ja lämpötila matalalla. Ei viitsisi huudattaa ilmalämpöpumppua 10 minuuttia putkeen täydellä höngällä tuulilasiin joka helvetin aamu. Rätillä pyyhkiessä jää ikävästi jäljet tuulilasiin, joka näyttää skidisti tyhmältä, ja saattaa heijastaa kaikki valosaasteet (ja välillä auringonvalonkin jos tänne pohjolaankin mokoma erehtyy paistamaan) suoraan silmiin.

Peset sen ikkunan sisäpuolelta kunnolla.

Ja toinen homma, ei mitään rättiä vaan kumilastalla onnistuu paremmmin ellei pesu auta.
 
Tyhmä tyhmänen täällä hei! Mikä on järkevin tapa saada tuulilasin sisäosa pysymään kuivana ja huurtumatta? Viime aikoina sisälasi on muuttunut igluksi, jos on vähänkin ollut kosteutta ja lämpötila matalalla. Ei viitsisi huudattaa ilmalämpöpumppua 10 minuuttia putkeen täydellä höngällä tuulilasiin joka helvetin aamu. Rätillä pyyhkiessä jää ikävästi jäljet tuulilasiin, joka näyttää skidisti tyhmältä, ja saattaa heijastaa kaikki valosaasteet (ja välillä auringonvalonkin jos tänne pohjolaankin mokoma erehtyy paistamaan) suoraan silmiin.
Kantsii kanssa tsekata ettei missään lillu vettä. Just oli oman auton kanssa samaa ongelmaa, varapyöräkotelon pohjalla oli desi vettä.
 
Autorahoituksen "viimeinen erä".

Voiko joku tiivistää mitä järkeä siinä voisi koskaan olla? -Siis että jättää erää jäljelle? Sehän tietysti laskee kuukausittaista erää juu mutta silti voisiko joku tiivistää mikä järki? :cautious:
 
Autorahoituksen "viimeinen erä".

Voiko joku tiivistää mitä järkeä siinä voisi koskaan olla? -Siis että jättää erää jäljelle? Sehän tietysti laskee kuukausittaista erää juu mutta silti voisiko joku tiivistää mikä järki? :cautious:
Vähän kun "liisari", mutta sen sijaan, että liisariyhtiö laskee jäännösarvon niin pelaat itse sitä riskiä. Toki sen voi jättää reilusti pienemmäksi johon pitäisi "varmasti riittää". Sitten tilanteen mukaan auton hinnalla kuitataan viimeinen erä, lainalla tai käteisellä pois.
 
Tyhmä tyhmänen täällä hei! Mikä on järkevin tapa saada tuulilasin sisäosa pysymään kuivana ja huurtumatta? Viime aikoina sisälasi on muuttunut igluksi, jos on vähänkin ollut kosteutta ja lämpötila matalalla. Ei viitsisi huudattaa ilmalämpöpumppua 10 minuuttia putkeen täydellä höngällä tuulilasiin joka helvetin aamu. Rätillä pyyhkiessä jää ikävästi jäljet tuulilasiin, joka näyttää skidisti tyhmältä, ja saattaa heijastaa kaikki valosaasteet (ja välillä auringonvalonkin jos tänne pohjolaankin mokoma erehtyy paistamaan) suoraan silmiin.

Tuleeko sitä puhallusta oikeasti kunnolla sinne lasille? Jumittavat säätöläppien moottorit voivat aiheuttaa tuota, itsellä ainakin eräässä saksalaiskonsernin tuotteessa vasta säätöläpän moottorin vaihto toi parannuksen.

Myös tukkoinen raitisilmasuodatin on helppo vaihtaa tai testimielessä ottaa kokoaan pois, ja katsoa tuleeko parannusta.

Saman konsernin vehkeet on myös tunnettuja siitä että vuotavat sisälle, jos tuulilasin alapuolella kaukalo on täyttynyt biomateriaalista.
 
Autorahoituksen "viimeinen erä".

Voiko joku tiivistää mitä järkeä siinä voisi koskaan olla? -Siis että jättää erää jäljelle? Sehän tietysti laskee kuukausittaista erää juu mutta silti voisiko joku tiivistää mikä järki? :cautious:
Kun vaihdat autosi pois, kuittaat autolla viimeisen erän.
 
Autorahoituksen "viimeinen erä".

Voiko joku tiivistää mitä järkeä siinä voisi koskaan olla? -Siis että jättää erää jäljelle? Sehän tietysti laskee kuukausittaista erää juu mutta silti voisiko joku tiivistää mikä järki? :cautious:
Sinä tuohon jo vastasit eli laskee kuukausi erää niin asiakkaalta saadaan nimi paperiin ja kaupat tehtyä. Viimeinen erä on jossain kaukana tulevaisuudessa joka ei ole päällimmäisenä mielessä kuumalla ostajalla
 
En ole milloinkaan ostanut uutta autoa rahoituksella, niin ihmettelenkin miksi Teslan rahoituksessa ajokilometrit vuodessa vaikuttaa lyhennyksen määrään. Tällaista en ole huomannut millään muulla merkillä.

Näin ollen kannattaisi vaan laittaa pienin ajomäärä ja ”säästää” kk-kuluissa. Tällöin tietysti viimeinen erä autosta on vastaavasti isompi, mutta onkohan näissä jonkinlainen sakko rahoitusyhtiön puolelta, kun kilometriraja ylittyy per vuosi?
 
En ole milloinkaan ostanut uutta autoa rahoituksella, niin ihmettelenkin miksi Teslan rahoituksessa ajokilometrit vuodessa vaikuttaa lyhennyksen määrään. Tällaista en ole huomannut millään muulla merkillä.

Näin ollen kannattaisi vaan laittaa pienin ajomäärä ja ”säästää” kk-kuluissa. Tällöin tietysti viimeinen erä autosta on vastaavasti isompi, mutta onkohan näissä jonkinlainen sakko rahoitusyhtiön puolelta, kun kilometriraja ylittyy per vuosi?
Mitä olen tuota Teslan laskuria katsellut, niin se vain mitoittaa viimeisen erän kokoa kilometrien mukaan. Tässä on varmasti ajatuksena se, että enemmän ajaen arvo tippuu nopeammin, jolloin viimeisen erän on oltava pienempi ettei auton arvo missään kohtaaa alittaisi jäännöserän suuruutta. Voi olla auton ostajalle ikävää, jos lunastustapauksissa lainaa jää maksettavaksi vielä senkin jälkeen kun vakuutusyhtiö on lunastanut auton pois.

Tuo Teslan laskuri taisi joka tapauksessa olla vain laskuri, ja lopullinen lainasopimus tehdään sitten erikseen ja tällöin lainan voi ottaa myös ilman suurempaa viimeistä erää.
 
En ole milloinkaan ostanut uutta autoa rahoituksella, niin ihmettelenkin miksi Teslan rahoituksessa ajokilometrit vuodessa vaikuttaa lyhennyksen määrään. Tällaista en ole huomannut millään muulla merkillä.

Näin ollen kannattaisi vaan laittaa pienin ajomäärä ja ”säästää” kk-kuluissa. Tällöin tietysti viimeinen erä autosta on vastaavasti isompi, mutta onkohan näissä jonkinlainen sakko rahoitusyhtiön puolelta, kun kilometriraja ylittyy per vuosi?
Ei sillä pitäis olla mitään merkitystä kun se ei ole takaisinostosopimus. Tietysti voit saada ittes kuseen sillä jos auton arvo ei kata viimeistä erää ja et ole valmistautunut asiaan.
 
Mitä olen tuota Teslan laskuria katsellut, niin se vain mitoittaa viimeisen erän kokoa kilometrien mukaan. Tässä on varmasti ajatuksena se, että enemmän ajaen arvo tippuu nopeammin, jolloin viimeisen erän on oltava pienempi ettei auton arvo missään kohtaaa alittaisi jäännöserän suuruutta. Voi olla auton ostajalle ikävää, jos lunastustapauksissa lainaa jää maksettavaksi vielä senkin jälkeen kun vakuutusyhtiö on lunastanut auton pois.

Tuo Teslan laskuri taisi joka tapauksessa olla vain laskuri, ja lopullinen lainasopimus tehdään sitten erikseen ja tällöin lainan voi ottaa myös ilman suurempaa viimeistä erää.
Laskuri lienee siinämäärin fiksu että pyrkii estämään tilanteen että sulla olisi lainaa enemmän kuin auton arvo. Aluksihan tilanne on usein tuo, jos käsiraha on pieni. Osaltaan suojaavat myös itseään tuolla, se auto kun on samalla myös lainan vakuutena.
 
Onko täällä missään jotain keskustelua / käyttökokemuksia eri autovalmistajien "äppeistä", eli kännykkäsovelluksista joilla autoa, polttis-sähkö-hybridi, pystyy ohjaamaan etänä?
 
Kokemuksia/faktaa hatchback mallisen auton takakontin maalauskustannuksista?

Talouteen tulossa kakkosauto josta ikävästi maalia halkeillut suht isokin lämpäre. Muutaman tonnin auto kyseessä, mutta muutamia kiveniskuja ja paria pikku naarmua lukuunottamatta koriltaan hyväkuntoinen, niin voisihan tuon kontin maalauttaa. Ei vain ole yhtään käryä missä hintaluokassa tuollainen operaatio on, 300€, 500€?

Toki riippuu maalarista, maalista, maalattavasta pinta-alasta, mutta noin suurinpiirtein?
 
Kokemuksia/faktaa hatchback mallisen auton takakontin maalauskustannuksista?

Talouteen tulossa kakkosauto josta ikävästi maalia halkeillut suht isokin lämpäre. Muutaman tonnin auto kyseessä, mutta muutamia kiveniskuja ja paria pikku naarmua lukuunottamatta koriltaan hyväkuntoinen, niin voisihan tuon kontin maalauttaa. Ei vain ole yhtään käryä missä hintaluokassa tuollainen operaatio on, 300€, 500€?

Toki riippuu maalarista, maalista, maalattavasta pinta-alasta, mutta noin suurinpiirtein?
Omaan farkkuun melkein koko luukku maalattiin 350e käteissummalla ja samalla ikkunan alta korjattiin (eli varmaan kittiä vaa päälle) ruostekohta. On pysynyt nyt siistinä jo 4v.
 
Omaan farkkuun melkein koko luukku maalattiin 350e käteissummalla ja samalla ikkunan alta korjattiin (eli varmaan kittiä vaa päälle) ruostekohta. On pysynyt nyt siistinä jo 4v.
jos jo neljävuotta pysynyt siistinä niin on muutakin tehty kun laitettu kittiä päälle. Ruoste tulee kyllä jo vuodessa maalin läpi jos sitä ruostelle ei mitään olisi tehty.
 
Ajatuksia priuksen vaihteistoöljyn vaihdon tarpeesta. Kyseessä siis 2019 prius + eCVT laatikolla, nyt ajettu n 103tkm.
Merkkiliike sanoi että ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, mutta pieni suositus että tehtäisiin n 90tkm jälkeen 3 kertaa vaihtamalla öljyt. Kustannus tästä ehkä n 400€ yhteensä.
Toyota relax kyllä kattaa laatikon rikkoontumisen vajaa 200tkm asti.

Mielipiteitä tarpeellisuudesta kun tämä eCVT laatikko ei ole itselle niin tuttu?
E: unohtui mainita että vuodessa ajoa tulee 50-60tkm
 
Viimeksi muokattu:
Ajatuksia priuksen vaihteistoöljyn vaihdon tarpeesta. Kyseessä siis 2019 prius + eCVT laatikolla, nyt ajettu n 103tkm.
Merkkiliike sanoi että ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, mutta pieni suositus että tehtäisiin n 90tkm jälkeen 3 kertaa vaihtamalla öljyt. Kustannus tästä ehkä n 400€ yhteensä.
Toyota relax kyllä kattaa laatikon rikkoontumisen vajaa 200tkm asti.

Mielipiteitä tarpeellisuudesta kun tämä eCVT laatikko ei ole itselle niin tuttu?
Sinun omistuksen aikana se laatikko ei hajoa, vaikka et öljyjä edes vaihtaisi.
 
Ajatuksia priuksen vaihteistoöljyn vaihdon tarpeesta. Kyseessä siis 2019 prius + eCVT laatikolla, nyt ajettu n 103tkm.
Merkkiliike sanoi että ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, mutta pieni suositus että tehtäisiin n 90tkm jälkeen 3 kertaa vaihtamalla öljyt. Kustannus tästä ehkä n 400€ yhteensä.
Toyota relax kyllä kattaa laatikon rikkoontumisen vajaa 200tkm asti.

Mielipiteitä tarpeellisuudesta kun tämä eCVT laatikko ei ole itselle niin tuttu?
290€ öljypisteellä maksaisi vaihto sisältäen 10l öljyä. Kyllä moni tuota suosittelee tehtäväksi vaikkei varsinaisesti kuulu huolto-ohjelmaan.
 
Ajatuksia priuksen vaihteistoöljyn vaihdon tarpeesta. Kyseessä siis 2019 prius + eCVT laatikolla, nyt ajettu n 103tkm.
Merkkiliike sanoi että ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan, mutta pieni suositus että tehtäisiin n 90tkm jälkeen 3 kertaa vaihtamalla öljyt. Kustannus tästä ehkä n 400€ yhteensä.
Toyota relax kyllä kattaa laatikon rikkoontumisen vajaa 200tkm asti.

Mielipiteitä tarpeellisuudesta kun tämä eCVT laatikko ei ole itselle niin tuttu?
E: unohtui mainita että vuodessa ajoa tulee 50-60tkm
En vaihtais ellen ajais loppuun.
 
Ei kenelläkään? :confused:

No luotettavia autoja kauttalinjan. Parilla kaverilla ollut swiftit jo useamman vuoden, toinen suzuki asentaja, toinen nykyään toisen merkin asentaja mutta suzukilla ajelee, samasta perheestä löytyy toinenkin saman merkin kampe joka on nelikko. Eihän noissa muuta kun kovaa ajoa vaan.
Itsellä jonkinmoinen suzuki historia kanssa, mutta ei siitä sen enempää.
 
Ei kenelläkään? :confused:
Itellä oli tollanen yhden talven ajossa. Ei isompia moitteita, neliveto mallia etupää sutii niin takarenkaat lähtee messiin,, kuten varmaan tiedossa. Kerran jäin pohjasta kiinni lumihankeen kun ei mahdottoman korkea ole.

Tuohon 4-6k hintaan mielestäni hyvä ostos. Ajolleen ihan asiallinen tuon kokoiseksi, ja sisätilat ok. Kontti vähän pienen puoleinen. Valot heikot, mutta lisävalon kera pärjää hyvin.
 
No luotettavia autoja kauttalinjan. Parilla kaverilla ollut swiftit jo useamman vuoden, toinen suzuki asentaja, toinen nykyään toisen merkin asentaja mutta suzukilla ajelee, samasta perheestä löytyy toinenkin saman merkin kampe joka on nelikko. Eihän noissa muuta kun kovaa ajoa vaan.
Itsellä jonkinmoinen suzuki historia kanssa, mutta ei siitä sen enempää.
Isoin ongelma noissa on vissiin varaosien saatavuus. KUULEMA jotkut ovat odottaneet varaosia kuukausia. Mutta luotettavia ja hyviä muuten.
 
Isoin ongelma noissa on vissiin varaosien saatavuus. KUULEMA jotkut ovat odottaneet varaosia kuukausia. Mutta luotettavia ja hyviä muuten.

Osista riippuen toki, normistihan nuo menee tyyliin bensaa tankkiin ja muistaa huoltaa edes joskus.

Noista pitkistä varaosien saatavuudesta, kaverin subaruun tuli aika harvinainen vika. Osa piti tilata japanista. Menihän siinä törkeän kauan aikaa kun se ilmeisesti tuotiin soutuveneellä afrikka kiertäen. Voisi kuvitella että joku pieneen reppuun mahtuva osa tulisi lentäen tänne, mutta ei kai sitten.
 
Nelipyöräsuuntaus. Teetätättekö tietyin väliajoin vai sitten jos auton ohjauksella on ihan oma tahtonsa :D

Sillon kun tulee vaihdettua jotain alustan/ohjauksen osia niin että tarve ilmenee.. Joskus muutenkin jos
tuntuu ettei mene suoraan tms.. Monesti hyöntänyt noita Vianorin 69eur tms tarjouksia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 112
Viestejä
4 469 390
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom