Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Nopeasti nettiselaillessa löyty että ehkei kuumaan koneeseenkaan suositeltavaa laittaa, tai että aine jota joissakin noissa on myrkyllistä höyrystyessään
Ilmanvaihto kun on kunnossa niin eipä siinä kummempia huolia ole. Silmien suojaamista kannattaa miettiä ja käsiä ei kannata aineessa liikaa uittaa.
 
Ilmanvaihto kun on kunnossa niin eipä siinä kummempia huolia ole. Silmien suojaamista kannattaa miettiä ja käsiä ei kannata aineessa liikaa uittaa.
Kävin tänään suihkuttelemassa puhtaaks. Suojakäsineet ja maski päässä tein kun aika paljon se sieltä laskeutu päälle kun auto oli nosturilla
 
Onko kukaan kokeillut tuollaista? Tuntuu vähän huuhaalta mutta vihaan niin paljon pimeässä ajamista, että jotain tekisi mieli kokeilla (edit: jostain Temusta lähtisi tuollaisia pariin kymppiin niin voisihan sitä kokeilla)

 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan kokeillut tuollaista? Tuntuu vähän huuhaalta mutta vihaan niin paljon pimeässä ajamista, että jotain tekisi mieli kokeilla (edit: jostain Temusta lähtisi tuollaisia pariin kymppiin niin voisihan sitä kokeilla)



Sen voin sanoa jo suoraan, että unohda nuo Temut ja Aliexpress yms, näiden kohdalla. Ne on ihan kuraa. Joskus joku myi satasella muistaakseni tällaista Torissa ja silloin tuli katseltua vähän revikoita ko.laitteesta ja..noh, se on mitä on. Kyseessähän on kaiketi infrapunatekniikalla toimivasta, mielestäni aika kököstä resoluutiosta koostuvasta kameralaitteesta. Paikoillaan ollessaan tuolla näkee jotain, mutta miten sitten vähänkään nopeammassa vauhdissa? Kaikki vastaantuleva valo myös häikäisee todella paljon ja tekee kuvasta melkeinpä valkoisen ruudun.

Tuossa pari revikkaa mitä Youtubesta löysin, aika vanha laitehan tämä jo on.

Lanmodo NIght Vision

Lanmodo Vast 1080P Night Vision dash camera

Näille laitteille on oma threadikin täällä.. Lämpökamera, pimeänäkölaitteet...
 
Mondeon pelkääjänpaikan lattiamatto on jatkuvasti märkänä, mistähän tuonne voi vettä tulla?
 
Ilmastoinnin kondensioveden poisto tukossa.

Tämäpä se oli, paineilmalla ammuin tuonne mutta eipä aukea. Tuo musta pätkä siis tukossa joka menee läpi pohjasta.

20240901_140744 (1).jpg
 
Tämäpä se oli, paineilmalla ammuin tuonne mutta eipä aukea. Tuo musta pätkä siis tukossa joka menee läpi pohjasta.

20240901_140744 (1).jpg

Vaijeria, rautalankaa tms ? Sillä kun ronkkii ja lopulta huuhtelee kunhan pääsee ensin läpi asti. Onko pitkäkin pätkä ?
 
Mondeon pelkääjänpaikan lattiamatto on jatkuvasti märkänä, mistähän tuonne voi vettä tulla?

Näitä voi selvitellä aika helposti niin että laittaa jotain kosteusherkkää paperia sinne sun tänne ja kattoo seuraavana päivänä että mistä se pirulainen
tulee.
 
Vaimon kanssa väiteltiin 2019 VW Golffin VIN-koodin mukaisista spekseistä ja siitä onko kyseistä ominaisuutta oikeasti autossa. VIN:n mukaan autossa on "jarrutusenergian talteenotto", ja autohan on siis puhdas bensakone 12v-patterilla radioiden pyörittämiseen. Olin sitä mieltä että autossa ei todellakaan ole mitään jarrutusenergian talteenottoa, koska kyseessä ei ole hybridi joka sitä saisi käytettyä kiihdytysten tukemiseen.

Ilmeisesti auto kerää jarrutuksessa jotenkin enemmän energiaa tuon 12v patterin lataamiseen ja sitten kiihdytyksessä irrottaa akun laturista, mikä "auttaa" kiihdytyksissä ja vähentää moottorin kuormaa, jolloin "energiaa on otettu talteen".

Lupasin vaimolle kuukaudeksi luvan ostaa irtokarkkia, koska ajattelin olevani 100%:sti oikeassa ettei mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Olenko nyt kuitenkin väärässä ja joudun nöyrtymään tähän karkkilupaukseeni?
 
Vaimon kanssa väiteltiin 2019 VW Golffin VIN-koodin mukaisista spekseistä ja siitä onko kyseistä ominaisuutta oikeasti autossa. VIN:n mukaan autossa on "jarrutusenergian talteenotto", ja autohan on siis puhdas bensakone 12v-patterilla radioiden pyörittämiseen. Olin sitä mieltä että autossa ei todellakaan ole mitään jarrutusenergian talteenottoa, koska kyseessä ei ole hybridi joka sitä saisi käytettyä kiihdytysten tukemiseen.

Ilmeisesti auto kerää jarrutuksessa jotenkin enemmän energiaa tuon 12v patterin lataamiseen ja sitten kiihdytyksessä irrottaa akun laturista, mikä "auttaa" kiihdytyksissä ja vähentää moottorin kuormaa, jolloin "energiaa on otettu talteen".

Lupasin vaimolle kuukaudeksi luvan ostaa irtokarkkia, koska ajattelin olevani 100%:sti oikeassa ettei mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Olenko nyt kuitenkin väärässä ja joudun nöyrtymään tähän karkkilupaukseeni?
Auto akkua ladataan käytännössä vain jarrutuksen aikana, laittakaa tupakansytyttimeen vaikka joku härpäke mikä näyttää akun jännitteen niin näkee ajossa miten käyttäytyy.

Oma Rellu toimii noin myös, normaalisti ajaessa akussa virtaa se reilu 12v ja jarrutuksen aikana tai vaihde päällä rullauksessa tuo nousee yli 14v.
 
T
Vaimon kanssa väiteltiin 2019 VW Golffin VIN-koodin mukaisista spekseistä ja siitä onko kyseistä ominaisuutta oikeasti autossa. VIN:n mukaan autossa on "jarrutusenergian talteenotto", ja autohan on siis puhdas bensakone 12v-patterilla radioiden pyörittämiseen. Olin sitä mieltä että autossa ei todellakaan ole mitään jarrutusenergian talteenottoa, koska kyseessä ei ole hybridi joka sitä saisi käytettyä kiihdytysten tukemiseen.

Ilmeisesti auto kerää jarrutuksessa jotenkin enemmän energiaa tuon 12v patterin lataamiseen ja sitten kiihdytyksessä irrottaa akun laturista, mikä "auttaa" kiihdytyksissä ja vähentää moottorin kuormaa, jolloin "energiaa on otettu talteen".

Lupasin vaimolle kuukaudeksi luvan ostaa irtokarkkia, koska ajattelin olevani 100%:sti oikeassa ettei mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Olenko nyt kuitenkin väärässä ja joudun nöyrtymään tähän karkkilupaukseeni?
Taitaa aika monessa autossa laturi toimia (myös) jarrutuksen aikana. Moottorijarrutuksessa auton liike-energiaa siirtyy laturiin. Toki tätä tapahtuu enemmän, jos akun latauksen annetaan laskea muuna aikana.
 
Ja akkuna agm eikä tavallinen. Volvo ainakin D5 moottorilla nostaa jännitteen jopa 15 volttiin moottorijarrutuksessa. Toisaalta se ei myöskään lämpimässä lataa akkua täyteen asti että akkuun sopii talteen otettua energiaa.
 
Lupasin vaimolle kuukaudeksi luvan ostaa irtokarkkia, koska ajattelin olevani 100%:sti oikeassa ettei mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Olenko nyt kuitenkin väärässä ja joudun nöyrtymään tähän karkkilupaukseeni?

Golf pitää ajon aikana normaalisti akun noin 80% varaustasossa ja kun se on saavutettu niin jännite pysyy aika tasan 13 voltin tasolla koko ajan, eli akkua ei pureta eikä ladata.

Kun jalan nostaa kaasulta niin latausjännite hyppää johonkin 15 voltin tuntumaan ja akku latautuu. Kun kaasua taas painetaan ja moottorijarrutus loppuu niin latausjännite tippuu alas ja akusta puretaan sinne juuri ladattu energia jolloin moottorin kuorma on hetkellisesti laturin taakan verran kevyempi.

Talteenoton käytännön merkitys on täysin olematon mutta on siellä kuitenkin sellainen. Kyllä se taitaa karkkien ostamiseksi mennä
 
Joo, uskon kyllä että sitä jarrutusenergiaa otetaan talteen ja nimenomaan kun väiteltiin asiasta vaimon kanssa, sanoin että ainoa mahdollisuus mihin sitä voidaan ottaa talteen on se 12v-akku, mutta että sen merkitys auton kulutukseen on lähes mitätön. Hassua että tuota voidaan markkinoida energian talteenottona, kun jos jarrutusteho on vaikka 20kW, niin tuskin sinne akkuun menee edes 5% tuosta tehosta. Varmaan oma ajatusmaailma energian talteenotosta on niin hybridi/täyssähköpainotteinen, missä sitä energiaa on mahdollista ottaa takaisin ison sähkömoottorin avulla.
 
Eiköhän tuokin ole käytännössä lähinnä laboratoriossa mitattavissa oleva määrä, mutta kyllähän tuo auton koko elinkaaren ajalla kumuloituu, jonkintasoiseksi energisnsäästöksi.

Ekologistahan tuo ei ole, koska vastaavasti akut kuluvat vaihtokuntoon nopeammin.
 
Jaa, nopeammin ko jatkuvasti lataamalla? Onko näin?
Käytännössä joo. Jos lyijyakkua ei pilata syväpurulla tms, niin syklimäärähän sen akun eliniän määrää, ja kyllähän tuolla systeemillä niitä syklejä tulee moninkertaisesti.
 
Lupasin vaimolle kuukaudeksi luvan ostaa irtokarkkia, koska ajattelin olevani 100%:sti oikeassa ettei mitään jarrutusenergian talteenottoa ole. Olenko nyt kuitenkin väärässä ja joudun nöyrtymään tähän karkkilupaukseeni?
Sinun on varmaan nyt viisainta myöntää olleesi väärässä teknisessä kysymyksessä ja nöyrtyä karkkilupauksen täytäntöönpanoon. :smile:

Ekologistahan tuo ei ole, koska vastaavasti akut kuluvat vaihtokuntoon nopeammin.
Minullakin on autossa tuollainen "talteenotto"-tekniikka, ja alkuperäinen akku käy ja kukkuu vielä iloisesti vaikka täyttää syksyllä 12 vuotta.

Käytännössä joo. Jos lyijyakkua ei pilata syväpurulla tms, niin syklimäärähän sen akun eliniän määrää, ja kyllähän tuolla systeemillä niitä syklejä tulee moninkertaisesti.
Luulenpa, että myös syklin syvyydellä on olennaista vaikutusta akun kestoon. Pieniä syklejä akku kestää paljon (vrt. jokainen käynnistys) mutta syviä vain vähän (valot päällä vkl yli).

Semmoinenkin tekijä on, että täydessä akussa rikkihapon väkevyys ja syövyttävyys on suurimmillaan. Akkulevyt syöpyvät vähän hitaammin jos akku on keskimäärin aina vähän vajaa. Tämä korostuu lämpimässä, eli varsinkin kesäaikaan on ihan hyvä, että akku ei ole jatkuvasti aivan täynnä.
 
pomppasi auton katsastus alapalloniveliin. Nämä on pultilla kiinni, voiko ne vaihtaa ilman pyörien suuntausta?


Voi vaihtaa. Ei sitä katsastus-ukko kiinnosta näissä tapauksissa kuin välykset. Senkun vaihdat ja käyt näyttämässä että vaihdettu on... Toki tuo voi vaikuttaa vähän aurauskulkiin tms, mutta ei tartte suunnata ellet itse halua.
 
Aina kun alustaan ja niveliin kosketaan, pitää pyöränkulmat säätää. Sillä 80€ säästöllä, pilaat vain renkaat.
täytyy käydä se sitten tekemässä, harmi homma, tulee lisäkuluja mutta ostin viime syksynä uudet kitkat niin ei viitsi niitä pilata, vaikka kerkesin jo 21tkm niillä ajelemaan viime talvena, mutta michelini ei tietty noin vähästä vielä kulu.
 
pomppasi auton katsastus alapalloniveliin. Nämä on pultilla kiinni, voiko ne vaihtaa ilman pyörien suuntausta?



Itse en kyllä ole oikestaan ikinä käyttänyt suuntauksessa vaikka kuinka paljon tullut osia vaihdettua. Eri asia jos sinne vaihdetaan osia joissa on säätö samassa tai vaikka raidetangon pää. Tosin raidetangon päänkin voi mitata ja laskea kierrokset niin sattuu sekin kohdilleen. Vähän käyttää järkeä ja seurailee muuttuuko auton käytös vai ei ja renkaita siinä samalla. Jos tapahtuu radikaalia muutosta niin sitten suuntaukseen.
 
Itse en kyllä ole oikestaan ikinä käyttänyt suuntauksessa vaikka kuinka paljon tullut osia vaihdettua. Eri asia jos sinne vaihdetaan osia joissa on säätö samassa tai vaikka raidetangon pää. Tosin raidetangon päänkin voi mitata ja laskea kierrokset niin sattuu sekin kohdilleen. Vähän käyttää järkeä ja seurailee muuttuuko auton käytös vai ei ja renkaita siinä samalla. Jos tapahtuu radikaalia muutosta niin sitten suuntaukseen.
Omaani vaihdoin tukivarret molemmin puolin ja vaikka siellä ei mitään säätöjä ollut niin aurausta aivan liikaa. Meni suoraan, eikä vedellyt mihinkään, mutta renkaat olisi ollut nopeasti pilalla.

Millin heitto korin päässä on tukivarren toisessa päässä paljon enemmän.
 
Itse en kyllä ole oikestaan ikinä käyttänyt suuntauksessa vaikka kuinka paljon tullut osia vaihdettua. Eri asia jos sinne vaihdetaan osia joissa on säätö samassa tai vaikka raidetangon pää. Tosin raidetangon päänkin voi mitata ja laskea kierrokset niin sattuu sekin kohdilleen. Vähän käyttää järkeä ja seurailee muuttuuko auton käytös vai ei ja renkaita siinä samalla. Jos tapahtuu radikaalia muutosta niin sitten suuntaukseen.
youtuben vaihtovideolta katsoin kommenteista ettei tarvitse mutta katsuri sanoi, että pulteissa voi aika olla pieni heitto koska reikä ei ole 100% tms. Eli voi vaikuttaa lievästi. No pitää nyt katsoa, vaihdan nivelet ja käyn sitten myöhemmin suuntauksessa kun sopivasti sattuu joku edullinen paikka kohdalle.
 
Mainitaan Tesla Model S, jonka Oil filter pitää täyttää säännöllisesti, kuten perinteisissä autoissa. Eli ihan normi Mobil 1 moottoriöljyä pitää kaataa tuonne, jotta moottori jaksaa käydä.
Kuulostaa aivan järjettömältä, eikä omistajan käsikirjan huolto-ohjeissakaan moisesta öljyn lutraamisesta mainita. Kaverikaan ei ole Mobil 1:stä puhunut, vaikka on ajanut jo 350 tkm Model S:nsä mittariin.
Screenshot_2024-09-07-16-41-15-96_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg



Tuota edellisessä viestissäsi yleistit sähköautojen tarvitsevan säännöllistä öljynvaihtoa siinä missä polttomoottoriautokin. Ja ilmeisesti vieläpä yhtä usein, koska mukaasi ainoa suurempi ero polttoaineen lisäksi on sytytystulppien vaihto.

Ihan kuin polttomoottoriautoon ei tarvitsisi noiden lisäksi vaihtaa säännöllisesti öljynsuodatinta, moottori-ilmansuodatinta, polttoainesuodatinta, jakohihnaa/-ketjua, mahdollista moniurahihnaa, mahdollista polttoainetankin aktiivihiiltä). Lisäksi on lukuisia kuluvia/rikkoutuvia osia, joita sähköautossa ei edes ole (alipaineletkut, startti, laturi, anturit, saastelaitteet, pakoputki, kytkin, kaksoismassavauhtipyörä jne). Minusta nuo eivät ole vähäisempiä eroja kuin sytytystulpat.

Kirjoitit:
"Säännöllistä öljyjen vaihtoa se sähköautokin tarvitsee, ainoa suurempi ero on primäärinen polttoaine ja sytytystulppien tarve."

Kaverin Model S:n lisäksi omassa pihassa oleva Seat Mii Electrickään ei ole tarvinnut öljynvaihtoa, vaikka sillä on ajettu jo 4 v 5 kk. Jarrunesteet on vaihdettu kerran, ja sisäilman raitisilmasuodatin kaksi kertaa. Polttomoottoriautoihin pitää noiden lisäksi vaihtaa 1-2 vuoden välein moottoriöljy (tai useammin jos ajaa paljon), ja muutakin säännöllistä vaihdettavaa niissä on.

Aihe sopii paremmin tänne:
 
Viimeksi muokattu:
Polttomoottoriautoihin pitää noiden lisäksi vaihtaa 1-2 vuoden välein moottoriöljy (tai useammin jos ajaa paljon), ja muutakin säännöllistä vaihdettavaa niissä on.
Minua aina hämmästyttää se, kuinka ison haasteen patteriautoilijat onnistuvat tekemään autojen tavallisista perushuoltotöistä. Tyypillisesti öljyt+suodatin vaihdetaan 20-30 tkm välein ja lisäksi joka toisessa huollossa ilman- ja polttoaineen suodatin. Näissä puhutaan luokkaa tunnin töistä 40-60 tkm välein. Ei ole kovin ratkaiseva kuluerä.
 
Minua aina hämmästyttää se, kuinka ison haasteen patteriautoilijat onnistuvat tekemään autojen tavallisista perushuoltotöistä. Tyypillisesti öljyt+suodatin vaihdetaan 20-30 tkm välein ja lisäksi joka toisessa huollossa ilman- ja polttoaineen suodatin. Näissä puhutaan luokkaa tunnin töistä 40-60 tkm välein. Ei ole kovin ratkaiseva kuluerä.
Lisäksi kun valitsee auton kestävällä jakoketjulla niin jää sekin vaihto pois.Omalla korealaisella olen ajanut reilut 200tkm ja vaimo reilut 350tkm skodalla alkuperäisellä ketjulla.
 
Onko kellään kokemuksia/suosituksia suksitelineistä? Onko magneettitelineet ihan toimivia vai kannattaako suosiolla katsoa taakkateline+suksiteline-yhdistelmää? Suksiboksia ei nyt tule, koska pitäisi saada reilu 200 cm pitkät perinteiset sukset kulkemaan.
 
Hylätäänkö katsastus, jos auton ilmastointi ei toimi? En kerennyt saada aikaa ilmastoinnin korjaukseen ennen katsastusaikaa. Tarkistaako katsastusmies ilmastoinnin toiminnan ja jos ei toimi tulee hylky? :confused2:
 
Hylätäänkö katsastus, jos auton ilmastointi ei toimi? En kerennyt saada aikaa ilmastoinnin korjaukseen ennen katsastusaikaa. Tarkistaako katsastusmies ilmastoinnin toiminnan ja jos ei toimi tulee hylky? :confused2:
Ei hylätä. Saa olla rikki siis, kun ei sitä mitenkään katsastaja tutki.
 
Hylätäänkö katsastus, jos auton ilmastointi ei toimi? En kerennyt saada aikaa ilmastoinnin korjaukseen ennen katsastusaikaa. Tarkistaako katsastusmies ilmastoinnin toiminnan ja jos ei toimi tulee hylky? :confused2:

Huurteen poisto pitää olla, eli ilmanvaihdon pitää toimia, mutta ilmastoinnin ei.
 
Onko kukaan ajanut 2003-2006 mallisilla 2.3 ja 2.8 litraisilla jtd -koneisilla asuntoautoducatoilla? Lähinnä kiinnostaisi kuinka tuo pienempi kone jaksaa viedä alkovia tai puoli-integroitua ~6 -metristä liiteriä.

Tietysti isompi aina parempi mutta jos jaksaa kulkea tuollakin pienemmällä niin ei tarvitsisi sen takia hylätä hyvän pohjaratkaisun omaavia autoja.

...ja ei, en pysty käymään koeajamassa ja vertailemassa koska lähimpiin tarjokkaisiin tulee useampi sata kilometriä matkaa.
 
Miksi käsijarrua ei saa vetää äänettömästi ylös, eli siten että painaa sormella sitä nappia yhtäaikaa ku nostaa ylös?
 
Syy ohjeistukseen känkän ylös vedosta nappia painamatta on että kuulet naksutuksen ja tiedät että lukitus toimii ja on varmasti lukittunut vs nappia painaen jäisi vahingossa liian löysälle tai ei lukittuisi oikein ollenkaan.
 
Syy ohjeistukseen känkän ylös vedosta nappia painamatta on että kuulet naksutuksen ja tiedät että lukitus toimii ja on varmasti lukittunut vs nappia painaen jäisi vahingossa liian löysälle tai ei lukittuisi oikein ollenkaan.
Vieläku keksis miten saisin tästä skodasta pois tuon ominaisuuden ettei naapurit aina hermostu ku mun auto päättää aina valot sytyttää palaa automaattisesti ku lähden autosta pois tai ku avaan lukituksen. Ne palaa siis aika pitkään ja mun mielestä ihan tyhmä ominaisuus. Ei tarvisi valojen palaa ollenkaa jos auton jo sammuttanu..
 
Vieläku keksis miten saisin tästä skodasta pois tuon ominaisuuden ettei naapurit aina hermostu ku mun auto päättää aina valot sytyttää palaa automaattisesti ku lähden autosta pois tai ku avaan lukituksen. Ne palaa siis aika pitkään ja mun mielestä ihan tyhmä ominaisuus. Ei tarvisi valojen palaa ollenkaa jos auton jo sammuttanu..

Tämä on omanlainen turvaominaisuus. Pimeään aikaan on turvallista mennä autolle ja sieltä pois. Asetukset pitäisi löytyä keskinäytön auton valikoista. Ohjekirja käteen.
 
Vieläku keksis miten saisin tästä skodasta pois tuon ominaisuuden ettei naapurit aina hermostu ku mun auto päättää aina valot sytyttää palaa automaattisesti ku lähden autosta pois tai ku avaan lukituksen. Ne palaa siis aika pitkään ja mun mielestä ihan tyhmä ominaisuus. Ei tarvisi valojen palaa ollenkaa jos auton jo sammuttanu..
VAG konsernin laitteissa tuo tunnetaan "coming home / leaving home" ominaisuutena, ainakin OBD portin kautta saa ohjelmoitua päälle/pois ja kestoakin, OBDelevenissä taisi olla ihan pika-adaptaatiotkin.
 
VAG konsernin laitteissa tuo tunnetaan "coming home / leaving home" ominaisuutena, ainakin OBD portin kautta saa ohjelmoitua päälle/pois ja kestoakin, OBDelevenissä taisi olla ihan pika-adaptaatiotkin.
Joo, tiedän tuon asetuksen. Ihmetelly joskus että mitäköhän se tarkoittaa. Pitää ottaa pois päältä nyt tuo kun tiedän mitä tämä Coming home / Leaving home-ominaisuus tarkoittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 240
Viestejä
4 549 721
Jäsenet
74 948
Uusin jäsen
Peltzi68

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom