Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Hep! Jos viitsit, niin voisitko kysäistä noista pakuiksi rekkaamisesta samalla sellaista juttua kun - mulla oli V70 volvo. Meinasin pakua siitä koska dsl vero ja takapenkille ei varsinaista käyttöä muutenkaan, eli kaksipaikkaiseksi ilman kikkailua.

Samana päivänä kävin kahdella eri konttorilla kysymässä samaa asiaa, ja sain kaksi erilaista vastausta.

Toinen sanoi että riittää kun vetää ne pannat taitetun selkänojan yli. Hitsaa tai jotain kiinni.
Seuraava oli vaatimassa istuinosan poistoa, edellinen ei. Istuinosahan noissa taittuu etupenkkejä vasten ja jättää pienen reunan ettei rojut paksista valu heti etupenkeille.

Annoin koko jutun olla kun meni mielenkiinto byrokratiaan ja auto myyntiin. Jäi vaan vaivaamaan kumpi oli oikeassa.
Tähän osaan kyllä vastata ilman ylempää tahoakin (samaa kysymystä kuulee lähes viikoittain korjaamoalalla...)

Eli homma on just niin häilyvää kuin olet jo todennut, riippuu aivan liialti katsurista/konttorista ja heidän tulkinnastaan.
"Virallisesti" takapenkit on poistettava ja lukittava mekaanisesti pois käytöstä tuhoamalla/tulppaamalla kiinnityspisteet.
Yleensä takapenkit nakattu kartanolle ja kiinnityspisteet hitsattu (en suosittele) tai tulpattu pultilla joka katkaistu tai kanta pyöristetty (suositeltavampi vaihtoehto).

E: korjattu tekstistä pois turvavöiden poistomaininnat, ei pitänyt paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän osaan kyllä vastata ilman ylempää tahoakin (samaa kysymystä kuulee lähes viikoittain korjaamoalalla...)

Eli homma on just niin häilyvää kuin olet jo todennut, riippuu aivan liialti katsurista/konttorista ja heidän tulkinnastaan.
"Virallisesti" takapenkit on poistettava tai lukittava mekaanisesti pois käytöstä. Turvavyöt on poistettava ja vöiden kiinnityspisteet "tuhottava", niin ettei niitä voida ottaa uudelleen käyttöön käsityökaluja käyttämällä tai ilman.
Monta pakua on saatu leimaan näillä ohjeilla. Yleensä takapenkit nakattu kartanolle ja vöiden kiinnityspisteet hitsattu (en suosittele) tai tulpattu pultilla joka katkaistu tai kanta pyöristetty (suositeltavampi vaihtoehto).
Penkkien kohtalo tässäkin yhtälössä häilyvä, reikärauta/asennusnauhapatentti riittä toisille, toisille ei. Kiinteä levy takakontin ja penkkien päällä on yleensä riittänyt. Jos ei niin penkit veks, leima lappuun ja penkit takaisin "lukittuna". Määräaikaiskatsastuksessa yleensä riittää kun näyttää tuhotut vyöt.

Kiitos:thumbsup: Nyt kun muistelen niin esim turvavöistä ei ollut mitään mainintaa, enkä olisi edes osannut kysyä. Katselin nettiauton pakuvolvoja silloin ja oli vähän erilaisia sovelluksia näkyvillä.

Tuota ennen olin leimalla Suzuki SJ410 kanssa mistä olin repinyt takapenkin pois tarpeettomana. Katsuri ehdotteli muutoskatsastusta kaksipaikkaiseksi. Siihen vaan sanoin että voinhan mä keskeyttää katsastuksen ja tulla kohta uudestaan penkin kanssa jonka otan taas pois saman tien. Kelpasi noilla sanoilla.
 
Itse olen farkut leimannut paksuksi siten että kippaan penkit ja vedän reikäraudan selkänojan yli ja popniiteillä kiinni. Hyvin on kelvannut ilman kajoamista turvavöihin.
 
Itse olen farkut leimannut paksuksi siten että kippaan penkit ja vedän reikäraudan selkänojan yli ja popniiteillä kiinni. Hyvin on kelvannut ilman kajoamista turvavöihin.
Säädösten mukaan ei ole kelvannut enää vuosikausiin, mutta kuten sanoin, joku vanhan liiton katsuri voi tuollaisen hyväksyäkin...

Pitää muuten samalla korjata aiempaa lausuntoa: en ole nyt ihan varma tarviko niitä vöitäkään enää nykyään ottaa pois vai oliko se joku väliaikainen hairahdus trafilta. Jotkut lähteet väittää että takapenkit pitäisi poistaa ja niiden kiinnitykset tulpata. Pitää melkein varmistaa asia ja korjata edelliseen viestiin...
 
Mullakin tosiaan noin, että takapenkki kokonaan pois ja turvavöitä ei ole tarvinnut kumminkaan hajottaa. Myös ne penkin kiinnityspisteet ainakin pitäisi tulpata.

Reikänauha ei siis pitäisi olla enää sallittu, koska nauhan saa katkaistua helposti.
 
Ei ole mitään erivapauksia armeijalla. Aikanaan laki oli eri, mutta nykylaki vaatii istuimet sinne armeijankin kuorma-auton lavalle, nykyisellään siellä onkin kunnon penkit turvavöillä ja turvakaarilla varustettuna.

Paitsi, kun lavalla on asejärjestelmä tällöin ei tarvitse olla moduuleja. Näin ainakin viime vuonna kierrettiin säädöksiä tietyissä tilanteissa. (Eikä kuljettajalla henkilökuljetuslupaa.)
 
Ihan mielenkiinnosta mikä auto? Ei ole montaa tullut vastaan josta ei saisi turvatyynyä kytkettyä pois käytöstä...

Mitä nyt itse juuri katsurikursseja käyvänä väittäisin on, että laillisesti istuinta ei saa sikaosastolle laittaa, eikä se ilman takapenkkien asennusta ole edes turvallisesti mahdollista (lähes kaikki isofix istuimet vaatii sen selkänojan tavalla tai toisella). Varmaan nuo istuinpaikkamäärät ja sijainnitkin vaikuttaa. Pitää ihan mielenkiinnosta ottaa ensi viikolla puheenaiheeksi niin selvitetään katsurilehtorin kanssa porukalla...
Jos joku vielä seuraa niin ei saa asentaa istuinta "ei olemassa" olevalle istuimelle:

Tieliikennelaki:
94 §
Lasten turvalaitteet

Autossa käytettävän lasten turvalaitteen tulee olla tyyppihyväksytty E-säännön n:o 44 muutossarjan 03, E-säännön n:o 129 tai moottoriajoneuvojen turvavöitä ja turvajärjestelmiä koskevan neuvoston direktiivin 77/541/ETY mukauttamisesta tekniikan kehitykseen annetun komission direktiivin 2000/3/EY mukaisesti taikka mainitun E-säännön tai direktiivin myöhemmän version tai muutoksen mukaisesti. Muussa ajoneuvossa kuin autossa käytettävän lasten turvalaitteen on oltava ajoneuvolaissa sekä sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä asetettujen vaatimusten mukaisesti tyypiltään hyväksytty.


Alle 135 senttimetriä pitkän lapsen kuljettamiseen henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa on käytettävä lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Tästä velvollisuudesta voidaan kuitenkin poiketa taksiliikenteessä olevassa ajoneuvossa siten, että alle 135 senttimetriä pitkää lasta saadaan kuljettaa turvavyötä käyttäen muulla kuin etuistuimella, mikäli turvalaitetta ei ole saatavilla. Alle 3-vuotiasta lasta ei kuitenkaan saa koskaan kuljettaa ajoneuvossa ilman turvalaitetta.


Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istumapaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi.


Alle 135 senttimetriä pitkän lapsen kuljettamiseen ohjaustangolla ja satulamallisella istuimella varustetussa ajoneuvossa on käytettävä lapsen kuljettamiseen soveltuvaa istuinta tai lasten turvalaitetta.


Linja-autossa lapsen on omalla istumapaikalla istuessaan käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.


Alle 135 senttimetriä pitkän lapsen kuljettaminen muussa kuin tässä pykälässä tarkoitetussa ajoneuvossa on sallittua vain, jos ajoneuvossa on lapsen kuljettamiseen soveltuva istuin ja turvavyö taikka lasten turvalaite.



--> Käytännössä turvaistuin on asennettava säädösten ja määräysten mukaan ISTUMAPAIKALLE, jollaista ei pakettiauton sikaosastolla ole. Turvaistuin taas on asennettava valmistajan ohjeiden mukaisesti, joka käytännössä vaatii käyttökelpoisen istumapaikan olemassaolon -> pakettiautoon asennettava takaistuin takaisin paikoilleen -> ei ole enää pakettiauto.
 
Mistäs kannattaisi alumiinivanteille laadukkaita soviterenkaita katsella? Onko niissä laatueroja? Alumiiniset vai muoviset?
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs kannattaisi alumiinivanteille laadukkaita soviterenkaita katsella? Onko niissä laatueroja? Alumiiniset vai muoviset?
Itse olen vannetukusta niitä tilannut mitä joskus tarvinnut, muovisina. Nykyään ostanut kyl vanteet oikealla keskireiällä, niin ei tarvitse niiden kanssa leikkiä renkaiden vaihdon yhteydessä.
 
Itse olen vannetukusta niitä tilannut mitä joskus tarvinnut, muovisina. Nykyään ostanut kyl vanteet oikealla keskireiällä, niin ei tarvitse niiden kanssa leikkiä renkaiden vaihdon yhteydessä.
Olin jo tilaamassa, mutta en kyllä 12 euron ostoksesta maksa 10€ kirjepostikuluja...
 
Mites on, joku näppärä on keksinyt defa thermini liittimen.. ja haluaisin sellaisella varustetun astmaa potevan sisätilalämppärin vaihtaa defan 1700W tms shucko pistokkeiseen lämppäriin, joka tuossa on itsellä hyllyssä.
Millä ilveellä sen thermini johtopään vaihtaa shucko naaraaksi että saa tuon olemassa olevan lämppärin siihen johtoon kiinni?
Loogisuuden vuoksi, thermini-shucko uros mallia löytyy joka paikasta hyllystä, mutta en nyt tartte homoparia.

Ratkaisu: pura johto pois tehottomasta ja laita se johto tehokkaaseen.
 

Liitteet

  • IMG_20200909_193825.jpg
    IMG_20200909_193825.jpg
    993,8 KB · Luettu: 42
  • IMG_20200909_194915.jpg
    IMG_20200909_194915.jpg
    945,9 KB · Luettu: 42
Tuli hommattua tälläinen Biltemasta jos rengas päättää puhjeta matkalla. Kysymys kuuluu, voin varmastikin huoletta kytkeä tuon suoraan auton akkuun (muistaakseni 60Ah) akku itsellä, vai tarviiko hommata erillinen mp-akku pienimmillä amppeereilla?

Voit kytkeä auton akkuun suoraan.
 
Mistähän tälläinen voi johtua. Kun liitän Elisa Kaapeli TV kaapelin televisioon alkaa TV kajarit humista voimakkaasti vaikka TV ei ole edes päällä. Humina on häiritsevän kovaa ja katoaa heti kun kaapelin ottaa irti.
Humina kuuluu myös TV ollessa päällä.
 
Antennin kaapeli maadoittaa sun telkkarin ja/tai kaiuttimien päätevahvistimen kautta telkkarit samaan maahan jossa KTV kaapelin maadoitus on kiinni. Mutta telkkarin/av vahvistimen osalta maadoitusta ei ole ollenkaan. Tällöin maadoitus menee käsittääkseni 0-linjaan ja tämä aiheuttaa ylimääräisen huiminan.
MIten tämä ratkaistaan, no en ole sähkömies, joten jättäisin sen asian ratkaisun ammattilaiselle. Rane-näppituntuma olisi että järjestät maadoituksen myös telkkarille ja mahdolliselle kaiuttimien vahvistimelle samaan maahan kuin kiinteistön sähköissä muutenkin. En vaan uskalla tätä suositella kun en osaa sanoa, tuleeko mahdollisen piilevän jonkin muun viallisen laitteen nollavuodon tms takia yllätyksiä. Voi olla jopa että kiinteistön KTV verkon antennivahvistin/haaroitin on viallinen. Eli suomeksi sanottuna = puhuin paskaa, sisällön tulkinta omalla vastuulla :)
 
Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:
TLL 26 § sanoi:
Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.

P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu. :)
 
Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:

Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.

P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu. :)

Miksi yleisen käsityksen mukaan olisi väistettävä? Olisin sanonut että juuri päinvastoin.

Laki määrittelee tien "1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; "

Käsittääkseni tuo TLL 26 kohta tarkoittaa juurikin sitä kohtaa tiestä jolla se pysäkki on.

Aika järjetöntä se olisi että olisi tiedettävä koko tien kaikki nopeusrajoitukset että osaa päätellä kenellä on väistämisvelvollisuus. Valtatie 4 on esimerkiksi vajaa 1300km pitkä.

EDIT: en tiedä mitä päässä liikkui tuota ekaa kohtaa kirjoittaessa mutta siis yleisen käsityksen mukaan juurikin on väistettävä ja se pitää paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:

Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.

P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu. :)
*Tähän Kapteeni Picard nojaamassa naamallaan kämmeneensä*

Jos nyt lähdetään siitä että luetaan se koko laki (+tarvittavat täsmentävät säädökset ja asetukset), eikä sekoiteta termistöä keskenään ennenkuin lähdetään lillukoimaan...

Vastauksena kysymykseen: on väistettävä, eikä haluamaasi porsaanreikää ole.
Lyhyt perustelu: Nopeusrajoituksia ei määritellä "tieosuudelle", vaan osoitettu suurin sallittu nopeus on voimassa tiellä, kunnes se kumotaan seuraavalla liikennemerkillä.

E: Modattu vähemmän nussittavaan muotoon. Kts. alla
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on myös erikseen määritelty mitä tarkoitetaan tiellä, tieosuudella, väistämisvelvollisuudella ja nopeusrajoituksilla.

Tieosuus mainitaan koko laissa 3 kertaa varoitusmerkkien kohdalla, eli ei kyllä kovin hyvin ole tuota määritelty.
 
Tieosuus mainitaan koko laissa 3 kertaa varoitusmerkkien kohdalla, eli ei kyllä kovin hyvin ole tuota määritelty.
Onneksi olkoon, osaat käyttää Ctrl +F:ää.
Ja anteeksi ettei juuri tuota kyseistä termiä ole määritelty, kun se ei lakitekstissä mikään virallinen määriteltävä tai määrittävä termi olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
*Tähän Kapteeni Picard nojaamassa naamallaan kämmeneensä*

Jos nyt lähdetään siitä että luetaan se koko laki (+tarvittavat täsmentävät säädökset ja asetukset), eikä sekoiteta termistöä keskenään ennenkuin lähdetään lillukoimaan...

Vastauksena kysymykseen: on väistettävä, eikä haluamaasi porsaanreikää ole.
Lyhyt perustelu: Nopeusrajoituksia ei määritellä "tieosuudelle", vaan osoitettu suurin sallittu nopeus on voimassa tiellä, kunnes se kumotaan seuraavalla liikennemerkillä.

E: Modattu vähemmän nussittavaan muotoon. Kts. alla
*reps*
Kiitos kattavasta ja asiallisesta vastauksesta.
 
Saakos noita "uudempien" autojen akkuja kuinka irroitella huvikseen navoista? Pitäisi uutta radiota/näyttöä asennella BMW 2015, ei hybridi mutta start-stop on. Sellainen perstuntuma jäänyt lehtiä lukiessa että uudempia autoja ei saisi irrotella omin päin sähköistä ettei radiosta/ajotietokoneesta mene kaikki asetukset sekaisin ja sitten joutuu viedä auton merkkihuoltoon jossa asia korjataan muutamaa sata-lappusta vastaan?
 
Saa. Ei hajoa mikään. Muutama varoitusvalo voi palaa mittaristossa seuraavan startin jälkeen, mutta nekin katoaa itsestään kun vaan lähtee ajelemaan.

Varotoimenpiteenä hyvä jättää kuskin ikkuna auki, avaimet auton katolle, nokkapelti auki. Ja odottaa rauhassa, että auto älyboksit rauhoittuu (vaikka 15min).

Osa autoista saattaa lukita ovet (syystä tai kolmannesta), niin tympisi katsoa lukittua autoa jonka avaimet virtalukossa.

Toki jos ohjekirja tallessa, kannattaa selata läpi, että sanotaanko jotain autokohtaista akun irroituksesta.
 
Tai jos mahdollista, liittää akkulaturin niihin irrotettuihin akkukaapeleihin niin jännite säilyy.
 
avaimet auton katolle
Oikeastaan nykyisten autojen kanssa varmin yleisneuvo olisi jättää ne avaimet johonkin kauas autosta. Jos ne on katolla, niin avaimettomalla käytöllä varustettu ajoneuvo "kuulee" edelleen ne avaimet. Muuten hyviä neuvoja kyllä, en hoksannut niitä itse avata kun pidin itsestäänselvyyksinä.
 
Saakos noita "uudempien" autojen akkuja kuinka irroitella huvikseen navoista? Pitäisi uutta radiota/näyttöä asennella BMW 2015, ei hybridi mutta start-stop on. Sellainen perstuntuma jäänyt lehtiä lukiessa että uudempia autoja ei saisi irrotella omin päin sähköistä ettei radiosta/ajotietokoneesta mene kaikki asetukset sekaisin ja sitten joutuu viedä auton merkkihuoltoon jossa asia korjataan muutamaa sata-lappusta vastaan?

Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
 
Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
Väitän että tämä on osittain autovalmistajien/merkkiliikkeiden propagandaa ja osittain tietämättömyyttä (esim. motomaatin työntekijät harvoin oikeasti tietää yhtään mitään edes perus polttimon vaihdosta).

Suurin syy miksi joku osaavakin kieltäytyy akun vaihdosta on se, että moniin automalleihin uusi akku pitää testerillä merkata tai pahimmillaan "koodata" vaihdetuksi. Näihin tarvii yleensä jo vähän häävimpää testeriä ja koodauksen kyseessä vähän osaamistakin.
Osasyy voi olla myös asiakkaat itse, ei pysty enää laskemaan monestiko on saanut mielensäpahoittajien kanssa taistella kun akun vaihdon jäälkeen radion ykköskanavana ei olekaan enää Pooki, kello näyttää minuutin väärin ja sähköikkunan "automaattiavaus/sulku" ei toimi...

Ei ole montaa ajoneuvoa tullut vielä vastaan minkä rikki saisi akunkenkiä irti käyttämällä. Radiot saa kyllä lukkoon vaatimaan varmennekoodia ja joillain merkeillä saattaa hetki kestää kalibroida härövalot ja Start/stopit taas toimimaan, mutta hyvin harvoin autoa saa "tilttiin" ellei ihan kunnolla töhötä. (Jos ne autot olisi niin herkkiä niin sehän tarkoittaisi että jokainen perseenkuljetin olisi auttamatta tuhannen sekaisin aina kun jostain akku sattuu kyykkäämään?)

Fakta on että nykyautoilijat on vaan niin ***tanan uusavuttomia, että monesti on eri tahoilta helpompi vain todeta, että vie se vehje jollekin joka varmuudella osaa.

@TuBBe lle vinkkiä että tietämättä tarkemmin bemarista, pitäisi pystyä tekemään auto virrattomaksi ilman suurempia kommervenkkejä. Jos epäilyttää niin kiskaise viihdeyksikön sulake irti tai tee homma ihan vaan kun auto ollut "avaimesta" virrattomana vartin, kunhan et vedä suoraan oikosulkuun piuhoja niin ei tapahdu mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
Eiköhän se ole ennemminkin osaamattomuutta ja laitteiden kyvyttömyyttä. Jos ei akun vaihdon koodaus onnistu, niin silloinhan homma on jäänyt puolitiehen ja keskiverto uuno joudutaan käskemään sinne merkkarille. Mutta auto lähtee kyllä edelleen ajamalla motomaatilta eikä mikään ole sen kummemmin sekaisin.
 
Väitän että tämä on osittain autovalmistajien/merkkiliikkeiden propagandaa ja osittain tietämättömyyttä (esim. motomaatin työntekijät harvoin oikeasti tietää yhtään mitään edes perus polttimon vaihdosta).

Suurin syy miksi joku osaavakin kieltäytyy akun vaihdosta on se, että moniin automalleihin uusi akku pitää testerillä merkata tai pahimmillaan "koodata" vaihdetuksi. Näihin tarvii yleensä jo vähän häävimpää testeriä ja koodauksen kyseessä vähän osaamistakin.
Osasyy voi olla myös asiakkaat itse, ei pysty enää laskemaan monestiko on saanut mielensäpahoittajien kanssa taistella kun akun vaihdon jäälkeen radion ykköskanavana ei olekaan enää Pooki, kello näyttää minuutin väärin ja sähköikkunan "automaattiavaus/sulku" ei toimi...

Ei ole montaa ajoneuvoa tullut vielä vastaan minkä rikki saisi akunkenkiä irti käyttämällä. Radiot saa kyllä lukkoon vaatimaan varmennekoodia ja joillain merkeillä saattaa hetki kestää kalibroida härövalot ja Start/stopit taas toimimaan, mutta hyvin harvoin autoa saa "tilttiin" ellei ihan kunnolla töhötä.

Fakta on että nykyautoilijat on vaan niin ***tanan uusavuttomia, että monesti on eri tahoilta helpompi vain todeta, että vie se vehje jollekin joka varmuudella osaa.

Josta tulee mieleen entinen työauto. Jossa oli aina jotain vikaa, luonnollisesti halvin mahdollinen korjaamo, minkä jälkeen marmorille kuittaamaan sitä sun tätä, kun ei merkittömällä korjaamolla ollut laitteita tai ohjelmia. Kyseinen rotisko oli niinkin uusi kun 2008-vm patonki.
Ainakin kerran siitä oli ollut akku irti tai jotain, kun palautui mailit mittarissa. Varmaan radiokin sekaisin, kilsat sain itse vaihdettua takaisin mittariin.

@Meisseli muistaakseni ilmoitellut täällä jossain että onnistuu nuo OBD hommelit ammatinkin puolesta.

Kun tässä ehti tuo viesti tulla väliin.
 
Josta tulee mieleen entinen työauto. Jossa oli aina jotain vikaa, luonnollisesti halvin mahdollinen korjaamo, minkä jälkeen marmorille kuittaamaan sitä sun tätä, kun ei merkittömällä korjaamolla ollut laitteita tai ohjelmia. Kyseinen rotisko oli niinkin uusi kun 2008-vm patonki.
Ainakin kerran siitä oli ollut akku irti tai jotain, kun palautui mailit mittarissa. Varmaan radiokin sekaisin, kilsat sain itse vaihdettua takaisin mittariin.

@Meisseli muistaakseni ilmoitellut täällä jossain että onnistuu nuo OBD hommelit ammatinkin puolesta.

Kun tässä ehti tuo viesti tulla väliin.
Mitä tähän nyt sanoisi, pajoja ja autoja on niin moneen lähtöön.

Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta. Kehottaisin äänestämään jaloilla, jos joku niinkin perusasia kuin akun vaihto ei onnistu.

Pösöistä on sen verran sanottavaa, että noita näkee jo ensihuolloissa puolihalvaantuneita yksilöitä joista saa tulostaa tulostimen tyhjäksi vikakoodeista...:D
 
Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta
Voi olla myös osaamattomuutta, tai ehkä se menee tuon laiskuuden alle. Omien havaintojen perusteella pienemmillä pajoilla on paljon porukkaa jotka vaihtaa kyllä sujuvasti autoon jarrupalat mutta tietokonetta ei mielellään edes katsottaisi läheltä. Sillä pärjäsi varmasti vielä 90-luvulla mutta ei se oikein tätä päivää enää ole.

Tosin ihan merkkipajoillakin tuntuu olevan töissä porukkaa joka osaa ehkä auttavasti käyttää sitä testeriä, mutta muuten ei ajoneuvosähköistä ymmärretä mitään. Tai ainakin useamman kerran sähkövian selvittely on odotellut että sillä yhdellä ainoalla sähkömiehellä olisi aikaa. Sekin tuntuu omasta mielestä ihan käsittämättömältä, luulisi sähköpuolen osaamisen olevan nykyautojen kanssa aivan ehdoton itsestäänselvyys.
 
Mitä tähän nyt sanoisi, pajoja ja autoja on niin moneen lähtöön.

Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta. Kehottaisin äänestämään jaloilla, jos joku niinkin perusasia kuin akun vaihto ei onnistu.

Pösöistä on sen verran sanottavaa, että noita näkee jo ensihuolloissa puolihalvaantuneita yksilöitä joista saa tulostaa tulostimen tyhjäksi vikakoodeista...:D

Tuo korjaamohan ottaa käytännössä kaikki vastaan oli osaamista tai ei. Asiakkaita kuitenkin riittää, jos Puskaradiossa joku huutelee halvan korjaamon perään, niin nimi tulee mainittua monesti mitä huomannut. Kaipa ne halvat vanhat autot hoituu, uudempien kanssa sitten tulee ongelmia.

Mutta onhan näitä korjaamoita joka kylässä, ja eri tasoisia asentajia.
 
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.

Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?
 
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.

Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?

Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
 
Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
Tänks, eli just niin kuin ajattelinkin. Samahan se on kerralla korjauttaa kaikki. Ilmeisesti jonkin "ympäristöhaitasta" johtuvan ajokiellon vois käydä kuittaamassa pois kun se on korjattu, kun muissa tapauksissa pitää myös ne perus hylkäys-viat olla myös korjattuna.
 
Eiköhän se ole ennemminkin osaamattomuutta ja laitteiden kyvyttömyyttä. Jos ei akun vaihdon koodaus onnistu, niin silloinhan homma on jäänyt puolitiehen ja keskiverto uuno joudutaan käskemään sinne merkkarille. Mutta auto lähtee kyllä edelleen ajamalla motomaatilta eikä mikään ole sen kummemmin sekaisin.
Samaa lavetti-kommenttia mullekin tarjottiin kun kyselin ilmaisen akunvaihdon perään kun uuden AGM akun kävin hakemassa viime syksynä.

Auto niinkin uusi kuin 2006 Audi A6 (joo, on virranhallintajärjestelmä, mutta akun voi vaihtaa ja koodata sitten kun ehtii - mitä kotona teinkin ja ajoin kaverille koodaamaan VCDS:llä).
 
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.

Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?
Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
Paitsi kun auto on määrätty ajokieltoon, on myös korjauskehotukset korjattava...
 
Vaihdoin autoon Eibach B12 pro kit alustasarjan. (Eibach madallusjouset + Bilstein B8 iskarit.) Kuinka kauan uudella alustalla pitäisi ajaa ennen pyörin suuntausta? Riittääkö muutama päivä ja parisataa kilometria uusien jousien asettumiseen?
 
Vaihdoin autoon Eibach B12 pro kit alustasarjan. (Eibach madallusjouset + Bilstein B8 iskarit.) Kuinka kauan uudella alustalla pitäisi ajaa ennen pyörin suuntausta? Riittääkö muutama päivä ja parisataa kilometria uusien jousien asettumiseen?

Siellä on kulmat varmaan ihan perseellään, joten renkaat kuluu alta aika vinhaa tahtia.
Eli suuntaukseen mahdollisimman pian.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 411
Viestejä
4 488 204
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom