Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Nimenomaan se hihnapyörä on osittain palasina ja siinä on noin 15cm pitkä kuminpalanen kiilautunut siihen pyörän ja hihnan väliin. Voiko se muu olla kuin kampiakselin hihnapyörä, siinä on ainakin kumivaimennus, en ole varma noista muista pyöristä. Vakiomekaanikko ei ainakaan asiasta innostunut kun kysyin. Mutta luulis sille nyt joku mekaanikko löytyvän Tampereelta.
Tällä liaätiedolla epäilisin esim. sitä laturin vapaapyörää joka hakannut moniurahihnan suikaleiksi. Ei se kampipyörän kumilimppu suikaloidu ainakaan hihnan ja pyörän väliin...
Vie pajalle niin selviää.

@Z69 no etänä tää on just tätä. Mitä nyt kaikki viestis olen lukenut läpi, niin ekana tarkistaisin ne moottori- ja laatikkotuet. Jos esim kumi murtunut/puuttuu niin monesti resonoivat "laakerimaisesti" koriin ja ilmenee/lakkaa juuri noin. Pitäisi myös ilmetä melkoisena välyksenä voimansiirrossa, eli jos vaikka peruutat ja vaihdat nätisti kytkimellä suuntaa niin pitäisi tuntua penkissä asti kun läjä rautaa vaihtaa asentoa...
Jos ei niissä mitään niin koko voimansiirrosta öljyt pihalle ja katsoa tuleeko rautaa mukana, jos ei niin vian metsästys jatkuu.
 
@Z69 no etänä tää on just tätä. Mitä nyt kaikki viestis olen lukenut läpi, niin ekana tarkistaisin ne moottori- ja laatikkotuet. Jos esim kumi murtunut/puuttuu niin monesti resonoivat "laakerimaisesti" koriin ja ilmenee/lakkaa juuri noin. Pitäisi myös ilmetä melkoisena välyksenä voimansiirrossa, eli jos vaikka peruutat ja vaihdat nätisti kytkimellä suuntaa niin pitäisi tuntua penkissä asti kun läjä rautaa vaihtaa asentoa...
Jos ei niissä mitään niin koko voimansiirrosta öljyt pihalle ja katsoa tuleeko rautaa mukana, jos ei niin vian metsästys jatkuu.

Kiitokset! Tarttee vaikka ite käydä ryömimässä josko jotain tolkkua saisin tuista. Ja käydä vaikka pajallakin ehdotteleen josko nosteltais autoa yles.

Sormet ristissä toivoa ettei mikään ihan älyttömän arvokas projekti olis edessä.
 
Tuossa vielä lisäkuvia Mersusta. Moniurahihna on ehjä, laturi näyttäisi olevan ok. Konehuoneesta löytyi noita kuvan neljä kuminpalasia ja osa vastaavia on vielä jollain tavalla paikallaan hihnapyörän yhteydessä.
 

Liitteet

  • 20200825_222858_resized.jpg
    20200825_222858_resized.jpg
    1 009,8 KB · Luettu: 73
  • 20200825_222914_resized.jpg
    20200825_222914_resized.jpg
    969,5 KB · Luettu: 79
  • 20200825_222954_resized.jpg
    20200825_222954_resized.jpg
    1,2 MB · Luettu: 79
  • 20200825_223836_resized.jpg
    20200825_223836_resized.jpg
    602,6 KB · Luettu: 76
Mites on, joku näppärä on keksinyt defa thermini liittimen.. ja haluaisin sellaisella varustetun astmaa potevan sisätilalämppärin vaihtaa defan 1700W tms shucko pistokkeiseen lämppäriin, joka tuossa on itsellä hyllyssä.
Millä ilveellä sen thermini johtopään vaihtaa shucko naaraaksi että saa tuon olemassa olevan lämppärin siihen johtoon kiinni?
Loogisuuden vuoksi, thermini-shucko uros mallia löytyy joka paikasta hyllystä, mutta en nyt tartte homoparia.

Edit: ratkaistu. Purin astmaisen puhaltimen ja siirsin johdon tehovehkeeseen. Ja homma toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa vielä lisäkuvia Mersusta. Moniurahihna on ehjä, laturi näyttäisi olevan ok. Konehuoneesta löytyi noita kuvan neljä kuminpalasia ja osa vastaavia on vielä jollain tavalla paikallaan hihnapyörän yhteydessä.
Ettei olis tuon kampuran päässä olevan hihnapyörän vulkanointikumia, ei kannata ajella ettei kampuran pää mene paskaksi.
 
Mites on, joku näppärä on keksinyt defa thermini liittimen.. ja haluaisin sellaisella varustetun astmaa potevan sisätilalämppärin vaihtaa defan 1700W tms shucko pistokkeiseen lämppäriin, joka tuossa on itsellä hyllyssä.
Millä ilveellä sen thermini johtopään vaihtaa shucko naaraaksi että saa tuon olemassa olevan lämppärin siihen johtoon kiinni?
Loogisuuden vuoksi, thermini-shucko uros mallia löytyy joka paikasta hyllystä, mutta en nyt tartte homoparia.

Eikö tuohon kelpaa ihan tällainen tavallinen Defa pistorasia? vai miten tuo nykyinen lämppäri on kytketty?
Vai onko tuo varsinainen pistorasia jemmattu johonkin ja sieltä vedetty tämmöinen nykyiselle lämppärille?
 
@Jims tuota Defa pistorasiaa olisin tuohon tosiaan halunnut. Mutta tulosyötön pitäisi olla Defan termini liittimellä, ei tuolla perinteisemmällä. Varsinaista pistorasiaa tuossa termini liittimessä ei ole, vaan siinä on johto-johto kytkentä niin päin että auton sarjassa on naarastermini ja lämppärissä on urostermini liitin. Termini tuo keksinnön nimi olikin eikä thermini. Senkin tässä aamulla selatessa opin.
Tuo jälkimmäinen on siihen tarpeeseen, että jos sisätilalämmittimen haluat kytkeä vaikka kuivattamaan autotallin lattiaa, saat sen normi seinäpistorasiaan. Ja juuri tuosta sovellutuksesta tartteisin sen "käänteisen" osan joka tekee tuon saman asian mutta päin vastoin. Ehkä helpointa olis ostaa taas uus lämppäri :rolleyes:
 
@dot1q Äkkiseltään näyttäisi siltä, että tuon termini johdon pystyisi vaihtamaan "tavalliseen" Defa johtoon ja pistorasiaan tuolta haaroittimen päästä.
Muut liitokset näyttäisivät noudattavan vielä tuota Defan perinteistä kolme pinnistä liitäntää.
 
Onko nuo autokäyttöön tarkoitetut yleisreleet (esim. Motonetissä) yleensä vesitiiviitä ts. uskaltaako käyttää konehuoneessa?

Tuli Stebelin torvien mukana rele, mutta sen kotelo ei ole vesitiivistetty mitenkään ja luultavasti jossain vaiheessa vesi pääsisi sisään ja rele hirttäisi kiinni.

Jos ei sinulla ole tapana pestä moottoria vedellä, niin ei pitäisi olla ongelmia. Kyllä ne pientä roiskevettä kestää. Ainahan voit vesisuojaa parantaa asentamalla moisen vaikka jakorasian sisään.
 
Mistähän keksis 2-4kpl jotain 60-80cm x 3-5mm metallilevyjä? Tulisivat pukkien alle kun autoa pidetään ylhäällä hiekkakentällä
 
Lähinnä mietin, että kondensoituuko sinne sisälle vettä sopivissa olosuhteissa niin paljon että saattaisi sisäiset kontaktit mennä yhteen ja rele vetää koko ajan?
En ainakaan itse ole moista todistanut, muovikuorisiahan ne ovat joten ei hirveästi kondensoi...

Itselläni on ainakin viimeiset kymmenen vuotta ollut sama rele lisävaloilla suoraan ajoviimassa ja ravan roiskeessa maskin takana, toimii.
 
Juu, hyvä se olisi koeajaa auto huolella ennen ostoa. Käytiin ostaa kauppakassi 160km päästä, Golf 1.6 FSI koneella josta ketju vaihdettu (koska tyyppivika), kävin sitten motarilla testaamassa mutta automaatilla ajavana muistanut koko 6. vaihteen olemassa oloa.

Eikun kauppakirjat ja käteisellä hinta pöytään, sitten kotiin ajaessa tajusin vasta laitella kutoselle. No eihän se vaihde pysynyt lainkaan silmässä, hirvee jurnutus vaan laatikosta. Tietysti aivan jäätävä vitutus siinä vaiheessa päälle oman typeryyden takia ja soittoa tutulle korjaajalle ja auton myyjälle. Paljon noita autokauppiaita parjataan mutta nyt taisi olla rehellisesti niin että oli tältä auton myyneeltä pikkuliikkeen myyjältäkin jääny testaamatta tuo auto tarkemmin. Lopputuloksena vaihtolaatikko tulossa meidän lähikorjaamolle ja firma suostui maksamaan työkulut ja laatikon. Parin tonnin autoksi erittäin hyvä lopputulos.

Seuraavalla kerralla muistan ehkä testata kaikki vaihteetkin koeajolla. :rolleyes:
 
Mistähän keksis 2-4kpl jotain 60-80cm x 3-5mm metallilevyjä? Tulisivat pukkien alle kun autoa pidetään ylhäällä hiekkakentällä
Joku metalialan firma, löytyy varmasti hukkapaloja. Oman kokemuksen mukaan pikkufirmat on helpompia lähestyä. :)
 
Mistähän keksis 2-4kpl jotain 60-80cm x 3-5mm metallilevyjä? Tulisivat pukkien alle kun autoa pidetään ylhäällä hiekkakentällä

Ja samalla kun hommaat pukkien alle, niin mieti mahdollisen hallitunkin alle samalla, niin rullaa hyvin noston aikana eikä jumitu hiekkapohjaan. Itsellä muistaakseni 5mm alumiiniset kyynellevyt pukkien alla, oisko ollu 500x500mm, kevyet ja toimii ja jälkihankintana tuli vanerista hallitunkille.

Edit. Alumiininen ~100€/m2 verolla Kyynellevy Alumiini 5x1250x2500mm
 
Kyllä yleensä melkein joka kylästä joku metallipaja/firma löytyy joka rahalla myy just sen verran ja sellasta mitä haluaa.
 
Vesivaneri voisi olla kyllä hyvä ratkaisu ja varmaan edulliset. Oiskohan tuollaiset 50x50x2cm palat hyvät? Varmaan kestää ihan riittävästi? Tunkin alle sitten vielä lisäksi yksi vaikka 40x80 pala.

Alumiini olisi hyvä keveytensä vuoksi, mutta hinta nousee ja jos ottaa liian ohkasta niin pelottaa missä vaiheessa halkeaa.
 
Vesivaneri voisi olla kyllä hyvä ratkaisu ja varmaan edulliset. Oiskohan tuollaiset 50x50x2cm palat hyvät? Varmaan kestää ihan riittävästi? Tunkin alle sitten vielä lisäksi yksi vaikka 40x80 pala.

Riippuen alustasta, niin 12mm vaneri jo riittää. Niitähän voi tarpeen mukaan laittaa useamman päällekkäin. Perus vanerilevy on 120x240, josta saa näppärästi 8 kpl 60x60 palasia, jolloin 12mm vaneri on ihan passeli, eikä ole niin kalliskaan. filmivaneri on hintavaa, mutta maalaamalla saa tavallisen vanerinkin kestämään vuosia.
 
Riippuen alustasta, niin 12mm vaneri jo riittää. Niitähän voi tarpeen mukaan laittaa useamman päällekkäin. Perus vanerilevy on 120x240, josta saa näppärästi 8 kpl 60x60 palasia, jolloin 12mm vaneri on ihan passeli, eikä ole niin kalliskaan. filmivaneri on hintavaa, mutta maalaamalla saa tavallisen vanerinkin kestämään vuosia.

Ei tuo filmivaneri niin paljoa maksa, että kannattaisi alkaa tuollaisen yhden levyn kanssa maalilla sotkemaan.

Justiinsa pari viikkoa sitten ostin työpöytiä varten 2 levyä koossa 2500X1250X30 hintaan 80 € / kpl.
 
Mistä löytyy taulukko että minkä kokoinen ratin booriakseli on missäkin merkissä
 
Ajattelin jo yksi päivä että tulin lopullisesti hulluksi kun ostin Peugeotin. Kyseessä 207, vuosimallia 2007 ja ajettu vain 80tkm. Hinta oli reilun tonnin ja käytännössä yhden omistajan auto, papparundia siis vedelty. Huoltokirja myös näyttää hyvältä ja ajo tuntuu sulavalta. Tiedän ettei näillä vehkeillä ole kummosempaa jälleenmyyntiarvoa, mutta ajattelin tehdä parhaani ja fiksata kaikki pikkuviat mitä tässä on (uus keyfobi, ilmastointi kuntoon ja vakionopeudensäädin uudelleen ohjelmoitavaksi) ja laittaa nettiautoon myyntiin ja etsiä itselle Japanilainen. Pahin hinnanpudottaja taitaa kuitenkin olla tämä kolhu, joka parkkipaikalla autoon on tullut. Oikaisutyökalulla ei tunnu lähtevän suoristumaan. Tarviikohan rälläköidä ja hitsata uudet pellit ja maalata? Vai lähtisköhän kuumailmapyssyn kanssa suoristumaan, maalata jokatapauksessa pitää. Kolhu siis pelkääjän paikan puolella.
katso liitettä 435796
Nyt on sen verran pahasti pellit rullalla ettei kuumailmakonsteilla oikene. Helma on yläosasta kääntynyt todella jyrkälle kulmalle lähes kaksinkerroin oviaukon sisään ja on sitten todella tiukkaa tavaraa. Kotikonsteilla voisi onnistua jos hitsaa peltiä kiinni josta pääsee sitten esim. vetovasaralla nykimään ruttua ulospäin, yleensä tosin käy niin että se pelti repeää auki kuin sardiinipurkki. Tuohon tarvitsisi vaihtaa uusi pelti. Ovi on vähän siinä ja tässä, joten kuten oikaistavissa kyllä mutta oikaisussa täytyy olla sitten äärimmäisen varovainen ettei sen oven sisäpelti pääse luiskahtamaan pois ulkopinnan välistä. Tuollainen noin jyrkälle mutkalle taittunut oven reunarakenne on tiukka, painavalla vasaralla ja lankunpätkällä alkuun joilla naputtelee reunaa ulospäin. Oven alareunan sisäpuoli olisi kiva nähdä, varmaan pahasti taittunut. Kuvasta päätellen tossa oven rutun yläpuolella on pelti pullahtanut myös aika rajusti ulospäin ja samalla vetänyt myös lokasuoja ja oven välisen raon isommaksi koska mihinkään muuallekaan se ei ole päässyt laajenemaan. Itse etsisin purkaamolta ehjän oven.
 
Ei tuota helmaa saa oikaistua siististi.. Leikkaisin kaiken vääntyneen pois, ja sitten romikselta kävis leikkaamassa jostain sopivan palan tilalle, jos ei itse jaksa taitella suorasta pellistä, ja kempillä kiinni.

Oven vois saada ehkä nakuteltua hyvällä tuurilla suoraksi ja sitten vähän jotain pakkelia viimeistelyyn.
 
2015 BMW 8-lovinen ZF laatikko alkoi varsinkin kylmänä lähtiessä vaihtamaan vähän tahmaisesti, erityisesti ne alimmat vaihteet tuntui että pää vaan heiluu kun veto katoaa niin pitkäksi aikaa. Ajattelin että laatikon öljyt vaihtamalla varmasti paranee, huuhtelemalla vaihdettiin ja nyt tuntuu että sama ongelma jatkuu mutta pikkuisen jopa hankalampana. 0-60 km/h kiihdytykset esim valoista todella vittumaista puuhaa kun joka vaihto tuntuu kestäävän sen sekunnin jonka kyllä tuntee kropassaan, en malta odottaa millaista meno on taas talvella kun on oikeasti kylmä.
Voiko tuo laatikon öljyjen vaihto mennä jotenkin vituiksi että tuo tahmaisuus vain lisääntyy? Onkohan vaihdelaatikolla joku hätä kun se noin käyttäytyy, huonompaan suuntaan tuntuu menneen.
 
2015 BMW 8-lovinen ZF laatikko alkoi varsinkin kylmänä lähtiessä vaihtamaan vähän tahmaisesti, erityisesti ne alimmat vaihteet tuntui että pää vaan heiluu kun veto katoaa niin pitkäksi aikaa. Ajattelin että laatikon öljyt vaihtamalla varmasti paranee, huuhtelemalla vaihdettiin ja nyt tuntuu että sama ongelma jatkuu mutta pikkuisen jopa hankalampana. 0-60 km/h kiihdytykset esim valoista todella vittumaista puuhaa kun joka vaihto tuntuu kestäävän sen sekunnin jonka kyllä tuntee kropassaan, en malta odottaa millaista meno on taas talvella kun on oikeasti kylmä.
Voiko tuo laatikon öljyjen vaihto mennä jotenkin vituiksi että tuo tahmaisuus vain lisääntyy? Onkohan vaihdelaatikolla joku hätä kun se noin käyttäytyy, huonompaan suuntaan tuntuu menneen.

Öljymäärä tulee ensimmäisenä mieleen.
 
No ei siinä vaihtaessa oikein muuta voi väärin tehdä ko oljymäärä tai laatu jollei kerran mikään paikka vuoda.
 
mielipiteitä siitä, kannattaako huoltokirjaa vielä pitää? Auto on 2013 mallinen Octavia 2 korinen, viimeinen vuosimalli siis ennen MK3:sta. Moottori 1.2TSI ja manuaali. Laakkosella huollettu 90tkm asti, siitä sitten pari huoltoa Autoasi ketjussa, eli vihkossa on leimat 30tkm välein. Itse olen vaihdellut aina 15tkm välein öljyt ja auto on hyvässä kunnossa, ei vie öljyä ja ketju ei rallata edes kylmänä tai öljynvaihdon jälkeen kun suodatin vielä tyhjä. Nyt olisi 180tkm huolto jossa tulppien vaihto ja rupesin miettimään, että kun tämän arvo on jo niin alhainen ja pystyn itse tekemään huollot kyllä, niin onko järkeä enää maksaa leimasta kirjaan. Jos ja kun jakoketju löystyy niin ei siihen taida enää näillä kilsoilla mitään tukea maahantuojalta saada eikä muihinkaan ongelmiin, sehän tuo ainoa syy on ollut leimojen keräämiseen. Ja tietty jälleenmyynti, mutta en usko, että se on ongelma, että mulla on omat excel taulukot joissa huoltotoimenpiteen, joka ei niihin luota ja näe, että auto on hienossa kunnossa, voi sitten hakea jostain häkkitarhasta omansa..
 
2015 BMW 8-lovinen ZF laatikko alkoi varsinkin kylmänä lähtiessä vaihtamaan vähän tahmaisesti, erityisesti ne alimmat vaihteet tuntui että pää vaan heiluu kun veto katoaa niin pitkäksi aikaa. Ajattelin että laatikon öljyt vaihtamalla varmasti paranee, huuhtelemalla vaihdettiin ja nyt tuntuu että sama ongelma jatkuu mutta pikkuisen jopa hankalampana. 0-60 km/h kiihdytykset esim valoista todella vittumaista puuhaa kun joka vaihto tuntuu kestäävän sen sekunnin jonka kyllä tuntee kropassaan, en malta odottaa millaista meno on taas talvella kun on oikeasti kylmä.
Voiko tuo laatikon öljyjen vaihto mennä jotenkin vituiksi että tuo tahmaisuus vain lisääntyy? Onkohan vaihdelaatikolla joku hätä kun se noin käyttäytyy, huonompaan suuntaan tuntuu menneen.
Kai samalla vaihdettiin öljypohja aka suodatin? Jos ei niin kaikki huuhdeltu paskahan on nyt siellä suodattimessa ja tukkii öljynkiertoa...
 
2015 BMW 8-lovinen ZF laatikko alkoi varsinkin kylmänä lähtiessä vaihtamaan vähän tahmaisesti, erityisesti ne alimmat vaihteet tuntui että pää vaan heiluu kun veto katoaa niin pitkäksi aikaa. Ajattelin että laatikon öljyt vaihtamalla varmasti paranee, huuhtelemalla vaihdettiin ja nyt tuntuu että sama ongelma jatkuu mutta pikkuisen jopa hankalampana. 0-60 km/h kiihdytykset esim valoista todella vittumaista puuhaa kun joka vaihto tuntuu kestäävän sen sekunnin jonka kyllä tuntee kropassaan, en malta odottaa millaista meno on taas talvella kun on oikeasti kylmä.
Voiko tuo laatikon öljyjen vaihto mennä jotenkin vituiksi että tuo tahmaisuus vain lisääntyy? Onkohan vaihdelaatikolla joku hätä kun se noin käyttäytyy, huonompaan suuntaan tuntuu menneen.
Onkohan kuinka paljon kilometrejä mittarissa? ZF-lootat ovat kestäviä - yleensä jos jotain menee rikki, niin se alkaa tapahtumaan 200-250tkm+ kilsoilla, jos silloinkaan.

Toisin sanoen, vika ei pitäisi olla mikään mahdoton. Helpointa lienee aloittaa tosiaankin öljymäärän tarkastuksesta, vajavainen määrä näyttäytyy juuri noin. Missä toteutit tuon huuhteluöljynvaihdon? Silloin kun itse olin vielä bemarileirissä pari vuotta sitten ja laatikkoa piti huuhdella, niin oli yhden käden sormilla laskettavissa paikat, joissa kyseinen operaatio oli "turvallista" suorittaa niin, ettei huoltomiehet varmasti kussut mitään matkan varrella.

Laatikon ohjelma? Koskettiinko laatikon adaptaatioihin?
 
Onkohan kuinka paljon kilometrejä mittarissa? ZF-lootat ovat kestäviä - yleensä jos jotain menee rikki, niin se alkaa tapahtumaan 200-250tkm+ kilsoilla, jos silloinkaan.

Toisin sanoen, vika ei pitäisi olla mikään mahdoton. Helpointa lienee aloittaa tosiaankin öljymäärän tarkastuksesta, vajavainen määrä näyttäytyy juuri noin. Missä toteutit tuon huuhteluöljynvaihdon? Silloin kun itse olin vielä bemarileirissä pari vuotta sitten ja laatikkoa piti huuhdella, niin oli yhden käden sormilla laskettavissa paikat, joissa kyseinen operaatio oli "turvallista" suorittaa niin, ettei huoltomiehet varmasti kussut mitään matkan varrella.

Laatikon ohjelma? Koskettiinko laatikon adaptaatioihin?
Kilometrejä ei ole kuin 100k. SAH merkkihuollossa vaihto tehtiin, öljypohja näköjään samalla on vaihdettu. Tuota adaptaatiota itsekkin mietin, pitää soitella sinne että onkohan siinä yhteydessä se adaptaatio resetattu jonka vuoksi nyt on vähän nykivämpää, toisaalta ensimmäiset 85k kilometriä on mennyt täti-ihmisen ajamana mutta ei tuo vaihtaminen noin huonoa ollut vielä vuosi sitten toisaalta.
 
Osaisiko kukaan neuvoa järkevää "korjausta" fobin rikkoontuneen avainrengaspidikkeen korjaamiseen? En yhtään järkevämmin osaa tuota selittää. Kyseessä siis tälläinen:


Tuo pitkä kapea nahka/vinyyli kaistale mikä menee fobista tuohon avainrenkaaseen siis on poikki keskeltä. Tosi ärsyttävää kun tuo on tuollainen pieni ja piskuinen irtonaisena jossain taskun pohjalla. Uusi tuollainen maksaa tuon ~100 EUR niin halvempaa fiksiä hakusessa. Onko noihin jotain "päällisiä" tms. jota voisi kokeilla/sovittaa/kehittää? Tai pystyykö noita avaamaan jotenkin et ehkä sen nahkakaistaleen voisi vaihtaa?
 
Huoh, kai se on iotekkiin turvauduttava. Eli, tietääkö joku mikä on lain käsitys lasten turvaistuimesta pakettiautoksi rekisteröidyssä henkilöautossa? Eli saako isofix-istuinta asentaa ko. autoon laillisesti taka"penkille"(istuimet siis poistettu) ja kuljettaa siinä lasta?

Etuairbaggia ei saa kytkettyä pois, joten eteen asentaminen ei onnistu.

Trafilla ja katsastusasemalla ei tienneet, poliisilaitos ei vastaa puhelimeen prkl.
 
Joskis vuonna nakki tätä ämpyiltiin ja vastaus oli jotta ei koska autossahan on sitten kolme paikkaa sen kahden sijasta. Toki tuskin tuota kukaan on lähtenyt koeponnistamaan.
 
Käärmeöljyt-lanka ei tuntunut oikein sopivalta, niin kysytääs täältä. Onko noissa jäähdytinjärjestelmän pesuaineissa hinnan lisäksi minkäänlaisia eroja?

-99 Clion vuotavan termostaatin vaihdon yhteydessä ajattelin pestä eli veden kanssa toimiva litku pitäisi kai olla. Motulin aine pitäisi laittaa järjestelmään ennen vaihtoa ja motoxia ei saisi paisuntasäiliöön laittaa. STP:n käytöstä ei Motonetin tuotesivulla anneta ohjeita/rajoituksia. Suosituksia otetaan vastaan.
 
Huoh, kai se on iotekkiin turvauduttava. Eli, tietääkö joku mikä on lain käsitys lasten turvaistuimesta pakettiautoksi rekisteröidyssä henkilöautossa? Eli saako isofix-istuinta asentaa ko. autoon laillisesti taka"penkille"(istuimet siis poistettu) ja kuljettaa siinä lasta?

Etuairbaggia ei saa kytkettyä pois, joten eteen asentaminen ei onnistu.

Trafilla ja katsastusasemalla ei tienneet, poliisilaitos ei vastaa puhelimeen prkl.

Lain hengen mukaisesti ei saa, viimeisimmän lakimuutoksen yhteydessä määriteltiin, että pakettiautossa kaikkien istuinpaikkojen tulee olla samalla rivillä kuljettajan kanssa.
Tällä pyrittiin juuri karsimaan kaikkia veronkiertofarmareita ja muita vastaavia.
 
Lain hengen mukaisesti ei saa, viimeisimmän lakimuutoksen yhteydessä määriteltiin, että pakettiautossa kaikkien istuinpaikkojen tulee olla samalla rivillä kuljettajan kanssa.
Tällä pyrittiin juuri karsimaan kaikkia veronkiertofarmareita ja muita vastaavia.

Jeps, kiitos teille. Ruvettava etsimään vaihtoehtoja :dead:
 
Jeps, kiitos teille. Ruvettava etsimään vaihtoehtoja :dead:
Niin, käsittääkseni laki ei sano muuta turvaistuimista kuin että tietylaisia lapsia (alle 3v / alle 135cm) pitää kuljettaa niissä ja niitä ei saa asentaa selkä menosuuntaan ilman että airbagi disabloidaan.

Muuten laki ei ota mitenkään kantaa missä istuin sijaitsee ja miten se on kiinni (toki se on vaikeaa saada valmistajan ohjeiden mukaan kiinnitettyä ilman penkkiä ja / tai vöitä).

Verotuksellisesti taas turvaistuin ei taida täyttää mitenkään "penkkien palautus", tms sääntöjä jotka veroa muuttaisivat.
 
Niin, käsittääkseni laki ei sano muuta turvaistuimista kuin että tietylaisia lapsia (alle 3v / alle 135cm) pitää kuljettaa niissä ja niitä ei saa asentaa selkä menosuuntaan ilman että airbagi disabloidaan.

Muuten laki ei ota mitenkään kantaa missä istuin sijaitsee ja miten se on kiinni (toki se on vaikeaa saada valmistajan ohjeiden mukaan kiinnitettyä ilman penkkiä ja / tai vöitä).

Verotuksellisesti taas turvaistuin ei taida täyttää mitenkään "penkkien palautus", tms sääntöjä jotka veroa muuttaisivat.

Tämähän on justiinsa se miten itsekin tuon asian olen hahmottanut kun nettiä kaivelin, siksi yritin saada ns. virallista ohjetta jostain kyselemällä, mutta ei-oota annetaan. Vaikea juttu taitaa olla.. verojakaan ei kiinnosta ruveta maksamaan jos ton joku innokas pollari ottaisi asiakseen sitten jossain ratsiassa.
 
Tämähän on justiinsa se miten itsekin tuon asian olen hahmottanut kun nettiä kaivelin, siksi yritin saada ns. virallista ohjetta jostain kyselemällä, mutta ei-oota annetaan. Vaikea juttu taitaa olla.. verojakaan ei kiinnosta ruveta maksamaan jos ton joku innokas pollari ottaisi asiakseen sitten jossain ratsiassa.
En kyllä näe mitään lakia millä esim. poliisi voisi sakottaa mikäli istuin on kiinnitetty kunnolla, eikä auton rekisteriotteessa olevaa henkilömäärää ylitetä.

Autossa ei myöskään ole asennettu lisäpenkkejä, niin siitäkään ei voi tulla veroseuraamuksia.

Yleensähän ihmisten kuljettamisen ongelma näissä pakuissa ja pickupeissa "takapenkillä" jossa ei ole penkkiä on se, ettei siellä oli tarkoituksenmukaisia istuimia ja turvavöitä, jolloin kuljettajalle rapsahtaa sakot ellei kyseessä ole lyhyt "työmaakuljetus".
 
Kuorma- ja pakettiauton tavaratilassa tai kuormalavalla saa ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen mukaan kuljettaa matkustajia vain siinä tapauksessa, että tavaratila tai auton kuormalava on varustettu istuimin tai penkein. Tavaratilat eivät ole siis henkilömatkustamista varten, ellei niitä ole penkein matkustajille erikseen varustettu.

 
Käärmeöljyt-lanka ei tuntunut oikein sopivalta, niin kysytääs täältä. Onko noissa jäähdytinjärjestelmän pesuaineissa hinnan lisäksi minkäänlaisia eroja?

-99 Clion vuotavan termostaatin vaihdon yhteydessä ajattelin pestä eli veden kanssa toimiva litku pitäisi kai olla. Motulin aine pitäisi laittaa järjestelmään ennen vaihtoa ja motoxia ei saisi paisuntasäiliöön laittaa. STP:n käytöstä ei Motonetin tuotesivulla anneta ohjeita/rajoituksia. Suosituksia otetaan vastaan.
Konetiskitabletti, helppoa, halpaa ja nopeaa.
 
Muuten joo, mutta joutuisi maksamaan autoveron kun on alusta alkaen rekisteröity pakuksi/maksettu sen mukaan autovero.
Ihan mielenkiinnosta mikä auto? Ei ole montaa tullut vastaan josta ei saisi turvatyynyä kytkettyä pois käytöstä...

Mitä nyt itse juuri katsurikursseja käyvänä väittäisin on, että laillisesti istuinta ei saa sikaosastolle laittaa, eikä se ilman takapenkkien asennusta ole edes turvallisesti mahdollista (lähes kaikki isofix istuimet vaatii sen selkänojan tavalla tai toisella). Varmaan nuo istuinpaikkamäärät ja sijainnitkin vaikuttaa. Pitää ihan mielenkiinnosta ottaa ensi viikolla puheenaiheeksi niin selvitetään katsurilehtorin kanssa porukalla...
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nyt itse juuri katsurikursseja käyvänä

Hep! Jos viitsit, niin voisitko kysäistä noista pakuiksi rekkaamisesta samalla sellaista juttua kun - mulla oli V70 volvo. Meinasin pakua siitä koska dsl vero ja takapenkille ei varsinaista käyttöä muutenkaan, eli kaksipaikkaiseksi ilman kikkailua.

Samana päivänä kävin kahdella eri konttorilla kysymässä samaa asiaa, ja sain kaksi erilaista vastausta.

Toinen sanoi että riittää kun vetää ne pannat taitetun selkänojan yli. Hitsaa tai jotain kiinni.
Seuraava oli vaatimassa istuinosan poistoa, edellinen ei. Istuinosahan noissa taittuu etupenkkejä vasten ja jättää pienen reunan ettei rojut paksista valu heti etupenkeille.

Annoin koko jutun olla kun meni mielenkiinto byrokratiaan ja auto myyntiin. Jäi vaan vaivaamaan kumpi oli oikeassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom