Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Siellä on kulmat varmaan ihan perseellään, joten renkaat kuluu alta aika vinhaa tahtia.
Eli suuntaukseen mahdollisimman pian.
Tehtaan korjausoppaassa (Elsassa) puhutaan yleisesti jousien vaihdosta, että pyöriä ei tulisi suunnata ennen 1000-2000km ajoa, että jouset ehtivät asettua. Sillä aloin miettiä, että pitääkö tässä käydä ajamassa joku pidempi lenkki ennen huomiselle varattua suuntausaikaa. "Wheel alignment should not be checked before the vehicle has completed 1000 to 2000 km (600 to 1200 miles) after the coil springs have → settled." Toki tässä olettamuksena on, että vanhan jousen tilalle vaihdetaan uusi vastaava. Nyt tilalle tuli kokonaan erilaiset ja auton alkuperäiseen tehtaan huonon tien alustapakettiin verrattuna muutos on valtava.
 
Tehtaan korjausoppaassa (Elsassa) puhutaan yleisesti jousien vaihdosta, että pyöriä ei tulisi suunnata ennen 1000-2000km ajoa, että jouset ehtivät asettua. Sillä aloin miettiä, että pitääkö tässä käydä ajamassa joku pidempi lenkki ennen huomiselle varattua suuntausaikaa. "Wheel alignment should not be checked before the vehicle has completed 1000 to 2000 km (600 to 1200 miles) after the coil springs have → settled." Toki tässä olettamuksena on, että vanhan jousen tilalle vaihdetaan uusi vastaava.

Ongelmahan tässä on tuo ylläoleva, eli ne kulmat ei ole enää kohdallaan, jos autoa madalletaan.
Tästä taas seuraa mahdollisestin renkaiden ennenaikainen kuluminen.

Minä tarkastuttaisin ne kulmat vielä kerran tuon suuntauksen jälkeen jonkin ajan kuluttua.
 
Semmoista kysymystä ilmoille että löytyykö tietoa tai suosituksia mistä etsiä uutta kuljettajan jalkatilan kumimattoa kun automalli on hieman vanhempi eli VW Golf IV? Etsinnässä siis oikeasti tuolle automallille sopiva malli ei mikään puukolal leikattava kumisuikale. Nettitilausta tahi jos kivijalkaa niin Oulun seudulta.
 
Semmoista kysymystä ilmoille että löytyykö tietoa tai suosituksia mistä etsiä uutta kuljettajan jalkatilan kumimattoa kun automalli on hieman vanhempi eli VW Golf IV? Etsinnässä siis oikeasti tuolle automallille sopiva malli ei mikään puukolal leikattava kumisuikale. Nettitilausta tahi jos kivijalkaa niin Oulun seudulta.
Vaikkapa tästä Kumimattosarja VW Golf-IV / VW Bora | Motonet Oy
Tulee tietty koko sarja, mutta ei ole hinnalla pilattu.
 
Minkähänlainen homma on poistaa autoista tummennettuja laseja? Vituttaa kyllä kun etsin autoa ja nettiautoa selatessa tuntuu että monella on mauttomat takatummennukset kehissä, onko tämä hieno tapa jäänne ysärin amisten kulttuuriperintöä - vai mikä looginen syy ihmisillä on tunkea mustat kalvot laseihin? Kevyt tehdastummennus ei haittaa, mutta tollanen kokonaan musta lasi kyllä pistää silmään ikävästi ja sumentaa omaa näkökenttää ajaessa.
Kyllä mulla ainakin järkevä syy on siihen miksi autossa on kaikki takalasit tummalla kalvolla. Lapsi matkustaaa takana niin ne kalvot suojaa uv-säteilyltä eikä aurinko pääse häikäisemään. Lisäksi ne antaa hyvän näkösuojan sisätilan tavaroihin.

Kyllä ne saa kohtuu helposti poistettua jos ne pois haluaa. Lämmityksellä olevan takalasin kanssa kannattaa olla varovainen ettei vie vastuksia mennessään.
 
Minkähänlainen homma on poistaa autoista tummennettuja laseja? Vituttaa kyllä kun etsin autoa ja nettiautoa selatessa tuntuu että monella on mauttomat takatummennukset kehissä, onko tämä hieno tapa jäänne ysärin amisten kulttuuriperintöä - vai mikä looginen syy ihmisillä on tunkea mustat kalvot laseihin? Kevyt tehdastummennus ei haittaa, mutta tollanen kokonaan musta lasi kyllä pistää silmään ikävästi ja sumentaa omaa näkökenttää ajaessa.


Subaru legacystä lähti kuumana kesäpäivänä kalvo vetämällä pois. Liima jäämät autoglym Intensive Tar Removerin kanssa n.4h meni suurin työ noi liimojen poisto.
 
Minkähänlainen homma on poistaa autoista tummennettuja laseja? Vituttaa kyllä kun etsin autoa ja nettiautoa selatessa tuntuu että monella on mauttomat takatummennukset kehissä, onko tämä hieno tapa jäänne ysärin amisten kulttuuriperintöä - vai mikä looginen syy ihmisillä on tunkea mustat kalvot laseihin? Kevyt tehdastummennus ei haittaa, mutta tollanen kokonaan musta lasi kyllä pistää silmään ikävästi ja sumentaa omaa näkökenttää ajaessa.

Ei ole kova homma, itellä ollut juurikin amisaikoina tummia laseja. Revit irti vaan ja sitten jollain myrkyllä liimat pois, itse käytin nitromorssia.
 
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?
 
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?
Menee samaan kategoriaan, kuin dpf poistamiset eli ei ole periaatteessa enää siinä hyväksynnän vaatimassa kunnossa. Toki tuosta kiinni jääminen varmaan aika pieni mahdollisuus, mutta kuitenkin.
 
Menee samaan kategoriaan, kuin dpf poistamiset eli ei ole periaatteessa enää siinä hyväksynnän vaatimassa kunnossa. Toki tuosta kiinni jääminen varmaan aika pieni mahdollisuus, mutta kuitenkin.

Tällä hetkellä juu. On ollut puhetta, että dieselin päästömittaukseen tulisi muutoksia, mutta millä aikataululla, niin se on kokonaan oma tarinansa.
 
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?
Kuulostaa taas melkoiselta käytettyjen kylätrokarilta...

Vastaat autoliikkeelle että senkun ohjelmoitte, kunhan muutoskatsastatte auton hyväksytysti muokatulle päästöjärjestelmälle. Luulisi hillitsevän softan puukotushaluja...

Jos olisin itse ostajana ja liike ehdottelisi tuollaisia, niin saattaisin vastata että maksatte sen oikean remontin mukaisen 800€ hinnanalennuksena kouraan ja korjautan itse luotettavassa pajassa...ja veisin sen jälkeen softalla ohitettavaksi itse.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa taas melkoiselta käytettyjen kylätrokarilta...

Vastaat autoliikkeelle että senkun ohjelmoitte, kunhan muutoskatsastatte auton hyväksytysti muokatulle päästöjärjestelmällä. Luulisi hillitsevän softan puukotushaluja...

Jos olisin itse ostajana ja liike ehdottelisi tuollaisia, niin saattaisin vastata että maksatte sen oikean remontin mukaisen 800€ hinnanalennuksena kouraan ja korjautan itse luotettavassa pajassa...ja veisin sen jälkeen softalla ohitettavaksi itse.

No on kyllä semmonen liike justiinsa. Jälkiviisaana olisi voinut vähän tarkemmin katsoa mistä liikkeestä rutkunsa ostaa. Ensiksi suuttuivat puhelimessa että eihän nuo ole kuin valovikoja, ei semmosia tarvitse korjailla.
 
Hommattiin VW Golf -04 jonka vikakoodit alkoi lisääntymään hetki kotiin ajettuamme, liike suostui korjaamaan viat ja auto on nyt huollossa. Autosta on nox-anturi vikaantunut, liike ehdotti että tekisi ohjelmallisen ohituksen sille eikä vaihtaisi itse osaa (osan vaihto vissiin jotain 800e töineen?). Onko anturin ohjelmallinen ohittaminen tieliikennelain mukainen toimenpide vai pitäisikö vaan vaatia että korjaavat sen itse anturin vaihtamalla?

Sinänsä itelle se on ihan se ja sama kun kyseessä parin tonnin kakkosauto, mutta jos tuota meinaa myöhemmin tarjotella vaihdossa johonkin niin liekö väliä?


Montas -04 Golfia sulla on?
 

Montas -04 Golfia sulla on?
Samasta autosta kyse, kohta ei toivottavasti ole yhtään :D no, saa nyt nähdä meneekö vaihtoon vai ajelenko itse tuon loppuun.
 
Samasta autosta kyse, kohta ei toivottavasti ole yhtään :D no, saa nyt nähdä meneekö vaihtoon vai ajelenko itse tuon loppuun.

Ajele nyt vuoden loppuun halvimman ratkaisun mukaan, mitä noihin vikajuttuihin tulee. Näkee sitten ensi vuonna mihin suuntaan mikäkin juttu verojen kohdalta muuttuu, nyt ei paras hetki tehdä isompia investointeja autoon ainakaan :)
 
Ajele nyt vuoden loppuun halvimman ratkaisun mukaan, mitä noihin vikajuttuihin tulee. Näkee sitten ensi vuonna mihin suuntaan mikäkin juttu verojen kohdalta muuttuu, nyt ei paras hetki tehdä isompia investointeja autoon ainakaan :)

Hyvä pointti tuo, enpä tullut ajatelleeksikaan mitään veromuutoksia. En tiedä liekö yhteyttä vikoihin, mutta laskeskelin tuossa saunassa yks yhteen ja mietin, että liekö tuon auton edellinen omistaja ollut joku, joka ei ole pahemmin autolla kaasua uskaltanut painella eikä ole sillä ajellut pitempiä matkoja kun juuri kutosvaihde oli päässyt vaihelaatikosta murenemaan (kaikki muut toimi täydellisesti) ja nyt NOx antaa väärää lukemaa kun ilmeisesti tuo anturi voi karstoittua jos auton kierrokset ei missään vaiheessa nouse edes kiihdyttäessä?
 
Hyvä pointti tuo, enpä tullut ajatelleeksikaan mitään veromuutoksia. En tiedä liekö yhteyttä vikoihin, mutta laskeskelin tuossa saunassa yks yhteen ja mietin, että liekö tuon auton edellinen omistaja ollut joku, joka ei ole pahemmin autolla kaasua uskaltanut painella eikä ole sillä ajellut pitempiä matkoja kun juuri kutosvaihde oli päässyt vaihelaatikosta murenemaan (kaikki muut toimi täydellisesti) ja nyt NOx antaa väärää lukemaa kun ilmeisesti tuo anturi voi karstoittua jos auton kierrokset ei missään vaiheessa nouse edes kiihdyttäessä?

Törkeän hintaisiahan nuo anturit on, ja mitä muuten guuglailin ja otsikoita vilkuilin niin ongelmaa löytyy monelta merkiltä. En yhtään sen tarkemmin perehtynyt. Mutta lusikkaa lattiaan välillä ei pääse karstoittumaan. Ja nyt kun mainitsit vielä että laatikossa vikaa, niin korjauskustannukset alkaa ylittämään auton arvon :confused2:

Autostasi tarkemmin tietämättä, mm koska leima tulee vastaan, kilsat yms jne... alkaa olemaan kai aika valmis.
Ostihan yks mun tuttu preemiumin millä karmeat kilsat mittarissa, ilmoituksessa luki selvästi ja pariin kertaan että vika on, (ja se vika maksaa sattumoisin tuplat auton arvosta.) Mutta eipä tuo ostohaluja häirinnyt.

Kyllä ostajakin voi löytyä jos pitää eroon päästä. Mutta joo, myyntiin jos tuntuu että on mahdollista, tai sitten katselee tosiaan pari kuukautta mitä tulee tapahtumaan.
 
Törkeän hintaisiahan nuo anturit on, ja mitä muuten guuglailin ja otsikoita vilkuilin niin ongelmaa löytyy monelta merkiltä. En yhtään sen tarkemmin perehtynyt. Mutta lusikkaa lattiaan välillä ei pääse karstoittumaan. Ja nyt kun mainitsit vielä että laatikossa vikaa, niin korjauskustannukset alkaa ylittämään auton arvon :confused2:

Autostasi tarkemmin tietämättä, mm koska leima tulee vastaan, kilsat yms jne... alkaa olemaan kai aika valmis.
Ostihan yks mun tuttu preemiumin millä karmeat kilsat mittarissa, ilmoituksessa luki selvästi ja pariin kertaan että vika on, (ja se vika maksaa sattumoisin tuplat auton arvosta.) Mutta eipä tuo ostohaluja häirinnyt.

Kyllä ostajakin voi löytyä jos pitää eroon päästä. Mutta joo, myyntiin jos tuntuu että on mahdollista, tai sitten katselee tosiaan pari kuukautta mitä tulee tapahtumaan.

Kävi "tuuri" siinä, että myyvä liike ei ollut itsekään huomannut tuota laatikon vikaa. Itse hölmönä tein koeajon vaan niin, etten koeajon aikana nostanut kutoselle kun muuten vaihtoi niin pehmeästi ja jäi huomaamatta koko vika, vasta kotimatkalla sitten isommalla tiellä ihmettelin kun ei mene pykälään millään. Liike suostui hommaamaan tuohon vaihtolaatikon jostain muuten hajonneesta vitoskoppaisesta golfista ja vaihto meni heidän piikkiin, joten se on korjattu. Jos olisi itse pitänyt tuo maksaa niin olisi ko. auton tarina ollut jo siinä. Jarrupaineanturi ja NOx on tällä hetkellä vikalistalla, NOxi menee nyt ensialkuun ohjelmoimalla ja jarrupaineanturi löytyi second handina, joten vielä ollaan "plussan puolella". Jospa tuolla nyt vuoden ajelisi ilman isompia vikoja. Sain NOx-korjauksien ajaksi sijaisautoksi oman vanhan Citroen C3:n takaisin, voi jeesus tuo auto on hirveä ajettava kun hetkellisesti tottui edes tuon Golfin ajettavuuteen, oma S60 on ollut seisonnassa nyt jo hyvän tovin kun koronatilanteen pakottamien etätöiden takia ei ole tarvinnut kahta autoa.

Tietysti aika paljolta olisi säästynyt kun olisi suorittanut koeajon kunnolla ja huolellisesti, ehkäpä sitä seuraavalla kerralla muistaa.
 
Kävi "tuuri" siinä, että myyvä liike ei ollut itsekään huomannut tuota laatikon vikaa. Itse hölmönä tein koeajon vaan niin, etten koeajon aikana nostanut kutoselle kun muuten vaihtoi niin pehmeästi ja jäi huomaamatta koko vika, vasta kotimatkalla sitten isommalla tiellä ihmettelin kun ei mene pykälään millään. Liike suostui hommaamaan tuohon vaihtolaatikon jostain muuten hajonneesta vitoskoppaisesta golfista ja vaihto meni heidän piikkiin, joten se on korjattu. Jos olisi itse pitänyt tuo maksaa niin olisi ko. auton tarina ollut jo siinä. Jarrupaineanturi ja NOx on tällä hetkellä vikalistalla, NOxi menee nyt ensialkuun ohjelmoimalla ja jarrupaineanturi löytyi second handina, joten vielä ollaan "plussan puolella". Jospa tuolla nyt vuoden ajelisi ilman isompia vikoja. Sain NOx-korjauksien ajaksi sijaisautoksi oman vanhan Citroen C3:n takaisin, voi jeesus tuo auto on hirveä ajettava kun hetkellisesti tottui edes tuon Golfin ajettavuuteen, oma S60 on ollut seisonnassa nyt jo hyvän tovin kun koronatilanteen pakottamien etätöiden takia ei ole tarvinnut kahta autoa.

Tietysti aika paljolta olisi säästynyt kun olisi suorittanut koeajon kunnolla ja huolellisesti, ehkäpä sitä seuraavalla kerralla muistaa.

Onhan siinä autolla ollut koettelemuksia, hyvä että myyjäliike tuli noissa vastaan. Ajele nyt minkä ajelet, ja hankkiudu ajoissa eroon. Paljonko sillä on kilsoja takana?
 
Onhan siinä autolla ollut koettelemuksia, hyvä että myyjäliike tuli noissa vastaan. Ajele nyt minkä ajelet, ja hankkiudu ajoissa eroon. Paljonko sillä on kilsoja takana?

Ei tuossa vielä ole kuin hetkisen päälle 200000km, joten hyvässä lykyssä voisi vielä jokusen tovin ajellakin. Kytkin ja jakopää siitä on rempattu ennen kuin ostin sen niin niitten suhteen ei pitäisi tulla ongelmaa.
 
Ei tuossa vielä ole kuin hetkisen päälle 200000km, joten hyvässä lykyssä voisi vielä jokusen tovin ajellakin. Kytkin ja jakopää siitä on rempattu ennen kuin ostin sen niin niitten suhteen ei pitäisi tulla ongelmaa.

Okei, kuvittelin että enemmänkin menty. Entinen omistaja varmaan joku tumpelo, jos kytkin mennyt, saanut kutosen jotenkin rikki ja vielä mummomoodissa saanut karstoitettua systeemit.
 
Kuinka jäykkiä on tuollaiset vahvistettu malli -takajouset verrattuna vakioon? Kun CLK Mersusta vaihdettiin pois alustasarja, niin lopputulos on että on perä matalempana kuin keula, joka on aika rasittavaa kaikinpuolin. 3.5cm tarkalleen on eroa. Edessä on nyt jouset Kyb 355mm ja keula on pehmeä verrattuna aikaisempaan kivirekeen, joka on ihan ok.

Takana on Kyb 315mm. Eteen ei kyllä oikein mitään jousia enää löydy, jotka olisivat esim 330mm ilman madallussarjaa, mutta taakse löytyisi 348mm Kyb ja 355mm toisen valmistajan jouset, mutta molemmat on vahvistettuja malleja. Nyt kun keula on pehmeä, niin jos taakse laittaa vahvistetut jouset, niin onkohan lopputulos huono?
 
Kuinka jäykkiä on tuollaiset vahvistettu malli -takajouset verrattuna vakioon? Kun CLK Mersusta vaihdettiin pois alustasarja, niin lopputulos on että on perä matalempana kuin keula, joka on aika rasittavaa kaikinpuolin. 3.5cm tarkalleen on eroa. Edessä on nyt jouset Kyb 355mm ja keula on pehmeä verrattuna aikaisempaan kivirekeen, joka on ihan ok.

Takana on Kyb 315mm. Eteen ei kyllä oikein mitään jousia enää löydy, jotka olisivat esim 330mm ilman madallussarjaa, mutta taakse löytyisi 348mm Kyb ja 355mm toisen valmistajan jouset, mutta molemmat on vahvistettuja malleja. Nyt kun keula on pehmeä, niin jos taakse laittaa vahvistetut jouset, niin onkohan lopputulos huono?

Tuon auton takajousien päälle kuuluu säätökumit, niitä on neljää eri paksuutta, niillä pystyy korkeutta vähän säätämään.
Osaatko sanoa, mitkä kumit siellä nyt on? Niissä on sivussa nystyröitä 1-4kpl.
 
En osaa kyllä sanoa, niitä ei vaihdettu mitä siellä aikaisemmin oli. 345mm jouset löysin, ne olis V8 malliin, eli 430 vakiojouset ilman vahvistusta. Jos nuo sopis, niin se vois ehkä olla ratkaisu. Tasan 3cm olis pidemmät jouset, nämäkin tosin jää aavistuksen vajaaksi, mutta jos säätökumit ostaisi paksuimmat, ne on vissiinkin 17mm niin se olis jo aika lailla parempi kuin nyt.

Ebay linkki
 
En osaa kyllä sanoa, niitä ei vaihdettu mitä siellä aikaisemmin oli. 345mm jouset löysin, ne olis V8 malliin, eli 430 vakiojouset ilman vahvistusta. Jos nuo sopis, niin se vois ehkä olla ratkaisu. Tasan 3cm olis pidemmät jouset, nämäkin tosin jää aavistuksen vajaaksi, mutta jos säätökumit ostaisi paksuimmat, ne on vissiinkin 17mm niin se olis jo aika lailla parempi kuin nyt.

Ebay linkki

Mulla taitaa muuten edelleen olla ylimääräisenä varastossa w208 avantgarden vakio vieterit 230kompura autosta, voin huomen tarkistaa.
 
Kuinka jäykkiä on tuollaiset vahvistettu malli -takajouset verrattuna vakioon?

Ei ole kokemusta kuin C-farkun takajousista jotka vaihdettiin "taksimalliin" ja en kyllä pitänyt yhtään. Tyhjänä tuntui epämiellytävän jäykältä ja ajomukavuus katosi. Olis varmaan pitänyt olla 50+kg sepeliä kontissa balansoimassa tilannetta.
 
After changing clutch kit my reverse gear get stuck between neutral and reverse. Sometimes it don't go to reverse. This happened after clutch kit change. What would be the problem? It also feels like there is no power in car anymore after clutch change. I am sure its not gearbox because this problem happened after clutch kit change. I have Hyundai Getz 1.1 and its hydraulic system. I tried to say mechanic please do clutch install again and he refused by saying its gearbox while everybody else say no, its clutch installation problem.

The internet recommends: "Put the frow out bearing back to front or you put the clutch back to Front "

Kytkinpaketin remontin jälkeen Hyundai Getz 1.1 on tullut tehohäviötä ja ei suostu kunnolla laittaa peruutusvaihdetta päälle ja vaihdekeppi heiluu hassusti. Vaihdekeppi menee peruutusvaihteelle, mutta vaatii paljon voimaa ja jää välillä jumiin. En tiedä missä meni pieleen kytkinrempassa. Jos käyn korjaamoilla, niin ensin sanoo et vaihteistolaatikko sökönä, mutta jos mainitsen kytkinpaketin, niin sanovat et kytkimen säätö tehty päin v#ttua. Enkä ymmärrä miten hydraulinen kytkin toimii ja miten se vaikuttaa vaihteistoon.
1f641.png
 
Viimeksi muokattu:
Paljon auton perän pitäisi olla korkeammalla kuin keula? Ajattelin nimittäin tilata tuohon mersuun ihan teetetyt jouset, kun ei ne taida niin kalliita olla ja muita kuin vahvistettuja malleja ei löydy. Nyt 315mm takajousilla keula on 3,5cm korkeammalla, joten jos tilaan 360mm pitkät jouset, niin sitten takapää pitäisi mun laskujen mukaan nousta 4,5cm joten eroa olisi sitten 1,5cm perän hyväksi. Onkohan tämä ok?
 
Paljon auton perän pitäisi olla korkeammalla kuin keula? Ajattelin nimittäin tilata tuohon mersuun ihan teetetyt jouset, kun ei ne taida niin kalliita olla ja muita kuin vahvistettuja malleja ei löydy. Nyt 315mm takajousilla keula on 3,5cm korkeammalla, joten jos tilaan 360mm pitkät jouset, niin sitten takapää pitäisi mun laskujen mukaan nousta 4,5cm joten eroa olisi sitten 1,5cm perän hyväksi. Onkohan tämä ok?

Ei kai se ole kuin ulkonäkökysymys ja aika vähän ajettavuuskin, mutta normikatukurvailuun laitat niin kuin silmääsi miellyttää.

Toki jos siellä takana on joku valmiiksi väsynyt setti, voi perä nousta vielä enemmänkin.

Yks helppo ois toki lyödä sinne säädettävä alusta niin sais sellasen kun haluaa, tosin nämä tykkää olla kovahkoja löysimmilläänkin.

Jaaa jos nyt oikein muistelen, niin eikös joku sulle ehdotellu jotain muovilätkiä tjsp sinne väliin joilla korkeutta on tossa mersussa säädelty orkkiksena?
 
Juu ehdoitettiin, mutta ei niissäkään riitä säätövara, 1.7cm taitaa olla maksimi ja siellä on jotkut rinkulat jo, joten veikkaanpa että noin 1cm on säätövaraa. Nyt tulee talvi, niin kerkeäisi talvea vasten tilata jouset valmiiksi ja asennuttaa kesällä. Auto on muuten aika huono nyt ajaa vaikka kulmat on suurinpiirtein kohdallaan, kun keula on korkeammalla. Alustasarja siinä oli, mutta en halua toista, kun se oli kuin kivireki ja vähän liian matala myös ja katsastuksessa on omat ongelmansa, jotka eivät kyllä minua kiiinosta yhtään. Pitää kysellä jousia tuohon, niiden ei pitäisi olla kauhean kalliita teetettynäkään.
 
Noiden kuormajousien/hd- jousien kanssa saattaa ulosjoustovara loppua jos ovat alkuperäistä pidempiä eli auton maavara kasvaa. Suosittelisin ehkä niiden sijasta harkitsemaan korotuspaloja alkuperäisten jousien kaveriksi jos autossa ei kuljeteta norsua jatkuvasti.
 
Uskoisin, että ei pitäisi tulla ongelmia, koska alkuperäisiä, tosin vahvistettuja löytyy tuohon 350-360mm haarukkaan, mihin aattelin jouset teettää, mutta ilman hd-asetusta. Toki voihan tuohon teettää uudet etujousetkin, sitten keula laskisi ja auto olisi edemmän madalletun näköinen. Ei vaan jaksa sitä säätöä, jos (taas) tulee katsastuksessa sanomista. Muutenkin ajan niin vähän, että lähinnä mielenkiinto olisi saada auto nyt sellaiseksi, että se ei näyttäisi erikoiselta eikä herättäisi katsastuksessa sen enempää huomiota.
 
Se jousi ei sitten ole mersussa tukivarren päässä vaan noin puolessa välissä, ts. sentti lisää jouseen pituutta korottaa enemmän kuin sentin. Samasta syystä niiden jousikumien kanssa on enemmän pelivaraa korkeuden säätöön mitä niiden vahvuus antaa olettaa.
 
Onko mahdollista että kytkinlevypaketti on virheellinen ja kytkinlevyn niitit ottaa kiinni asetelman joustossa??
Ettei olekkaan huollon vika kytkimen asennuksen aikana?
 

Liitteet

  • pic2.jpg
    pic2.jpg
    126,6 KB · Luettu: 39
  • pic1.jpg
    pic1.jpg
    212,8 KB · Luettu: 39
Se jousi ei sitten ole mersussa tukivarren päässä vaan noin puolessa välissä, ts. sentti lisää jouseen pituutta korottaa enemmän kuin sentin. Samasta syystä niiden jousikumien kanssa on enemmän pelivaraa korkeuden säätöön mitä niiden vahvuus antaa olettaa.
Okei, no tämä on tärkeä tieto. Minulla on kyllä kuvat mitä siellä alunperin on ja niissä näkyy ne jousikumet myös, mutta kuvista ei varmaan saa selvillä, että minkäkorkuiset jousikumet siellä nyt on. Nyt olisi helppoa selvittää tätä asiaa, kun talvi lähestyy ja talvella en aja kuitenkaan, niin kaiken voisi tilata valmiiksi kesää varten.
 
Okei, kuvittelin että enemmänkin menty. Entinen omistaja varmaan joku tumpelo, jos kytkin mennyt, saanut kutosen jotenkin rikki ja vielä mummomoodissa saanut karstoitettua systeemit.

N0x saatiin ohitettua niin tänään jätti auto tielle EPC-merkkivalon kera, hinautin tutulle korjaamolle nii EGR:n läppä karstoittunut jumiin. Hitto on se vaan edellinen omistaja ollut aikamoinen epeli tuon ajotapansa kanssa. Kohta olisi laatuautoa myynnissä... :)
 
Viimeksi muokattu:
N0x saatiin ohitettua niin tänään jätti auto tielle EPC-merkkivalon kera, hinautin tutulle korjaamolle nii EGR:n läppä karstoittunut jumiin. Hitto on se vaan edellinen omistaja ollut aikamoinen epeli tuon ajotapansa kanssa. Kohta olisi laatuautoa myynnissä... :)

Ex-tytyllä dsl volkkari kanssa, sillä oli tuossa joku aika sitten jotain häikkää ja korjaamokäynniksi meni, taas. Someen iski laskun nähtäväksi, niin jotain vajaa 600€ töineen, samaa ollut aikaisemminkin ja kaikkea muuta mahdollista. Suunnilleen samat kilsat mitä sulla, pari vuotta uudempi.
Ajotyylistä ei voi kyllä moittia, periaatteessa siinä ei pitäisi olla karstaa missään kun kaasujalka on melko raskas :)
 
Mulla on joku halpis tavanomainen yleismittari.
Aiemmin se on näyttänyt oikeaa volttilukemaa ja täsmännyt muiden mittarien kanssa.
Nyt ko. mittari näytti 13,3 V latausjännitteeksi ja Motonetin Motomaatin laite näytti 14,4 volttia latausjännitteeksi.
Onko patteri mennyt huonoksi vai mikä tuota riivaa?


EDIT: Kyse oli löysistä akun napaliitoksista. Isän auto kyseessä ja hän oli ne löysännyt eilen kun asensi sen kanssa.Nyt on yleismittarini lukema oikea.
 
Viimeksi muokattu:
Käytän autoa säännöllisesti harjapesussa (yleensä se tehokkain pesu).

Joskus tullut ostettua Collinite 476 vahapurkki, mutta jäänyt käyttämättä.

Jos nyt käsinvahaisin auton, niin kuluttaako tuo harjapesu käytännössä suurimman osan vahasta yhdessä tai parissa pesussa pois?
 
Käytän autoa säännöllisesti harjapesussa (yleensä se tehokkain pesu).

Joskus tullut ostettua Collinite 476 vahapurkki, mutta jäänyt käyttämättä.

Jos nyt käsinvahaisin auton, niin kuluttaako tuo harjapesu käytännössä suurimman osan vahasta yhdessä tai parissa pesussa pois?

Ainakaan niissä harjattomissa pesuissa joissa olen omaa autoa käyttäny ei ole mielestäni kyllä hävinnyt tehossa harjapesulle, osa on ollut lopputuloksen suhteen selvästi parempiakin. Kannattaa ainakin testata.
 
Lisävalojen hankintaa suunnitellessa huomasin auton valojen olevan eri referenssiä. 17.5 ja 25. Mietin vain jos lyön nyt lisävaloja ja katsastusmies alkaa noita laskemaan niin haittaako tuo ero, vai onko siinä jokin laki, että pitää olla samat tai suurinpiirtein samat lukemat valoissa?
Ainoa mistä laki määrää on se ettei lisävalojen ja auton omien ref saa mennä yli 100, kun ne lasketaan yhteen. Eli sulla on 57,5 edestä vielä valoa asennettavissa.
 
Ainakaan niissä harjattomissa pesuissa joissa olen omaa autoa käyttäny ei ole mielestäni kyllä hävinnyt tehossa harjapesulle, osa on ollut lopputuloksen suhteen selvästi parempiakin. Kannattaa ainakin testata.
Harjatonpesu vaatii aika lyhyttä pesuväliä jos haluaa että puhdasta tulee.
 
Kilometrejä ei ole kuin 100k. SAH merkkihuollossa vaihto tehtiin, öljypohja näköjään samalla on vaihdettu. Tuota adaptaatiota itsekkin mietin, pitää soitella sinne että onkohan siinä yhteydessä se adaptaatio resetattu jonka vuoksi nyt on vähän nykivämpää, toisaalta ensimmäiset 85k kilometriä on mennyt täti-ihmisen ajamana mutta ei tuo vaihtaminen noin huonoa ollut vielä vuosi sitten toisaalta.
Ajelet vaikka 500-1000km ja mietit sen jälkeen uudelleen laatikon toimintaa. Todennäköisesti vaihtaa tuolloin paremmin kuin uutena.
 
Löytyisiköhän täältä joku ystävällinen sielu jolla on mahdollisuus katsoa transit customin oikeanpuoleisesta etukuraläpästä osanumero?
osanumero tarvitaan nimenomaan tuotannon alkupään autosta jossa kuraläppä on noin 250mm leveä.

osanumero 1915641 joita löytyy esim ebay : stä on liian kapea eli kuraläpän pitäisi jatkua sisäänpäin.
 
Löytyisiköhän täältä joku ystävällinen sielu jolla on mahdollisuus katsoa transit customin oikeanpuoleisesta etukuraläpästä osanumero?
osanumero tarvitaan nimenomaan tuotannon alkupään autosta jossa kuraläppä on noin 250mm leveä.

osanumero 1915641 joita löytyy esim ebay : stä on liian kapea eli kuraläpän pitäisi jatkua sisäänpäin.
 
Pitäs BMW 1-sarjalaisen vm 2012 etu- ja takapuskuri maalauttaa. Etupuskurissa vain naarmuja kuskin puoleisessa kulmassa, takapuskurissa vähän joka puolella naarmuja. Osaako joku sanoa missä hintaluokassa pyöritään? Kokonaan nuo varmaan kannattaa kuitenkin maalauttaa, vaikka tuo etupuskuri olisi paikkamaalattivissa kun ei ole naarmuja kuin yhdessä kohtaa, mutta melko isot.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 413
Viestejä
4 488 232
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom