- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 3 584
Onkohan armeijalla eri oikeudet kun siellä ainakin ennen istuttiin vain lattialla jonossa

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onkohan armeijalla eri oikeudet kun siellä ainakin ennen istuttiin vain lattialla jonossa
Tähän osaan kyllä vastata ilman ylempää tahoakin (samaa kysymystä kuulee lähes viikoittain korjaamoalalla...)
Eli homma on just niin häilyvää kuin olet jo todennut, riippuu aivan liialti katsurista/konttorista ja heidän tulkinnastaan.
"Virallisesti" takapenkit on poistettava tai lukittava mekaanisesti pois käytöstä. Turvavyöt on poistettava ja vöiden kiinnityspisteet "tuhottava", niin ettei niitä voida ottaa uudelleen käyttöön käsityökaluja käyttämällä tai ilman.
Monta pakua on saatu leimaan näillä ohjeilla. Yleensä takapenkit nakattu kartanolle ja vöiden kiinnityspisteet hitsattu (en suosittele) tai tulpattu pultilla joka katkaistu tai kanta pyöristetty (suositeltavampi vaihtoehto).
Penkkien kohtalo tässäkin yhtälössä häilyvä, reikärauta/asennusnauhapatentti riittä toisille, toisille ei. Kiinteä levy takakontin ja penkkien päällä on yleensä riittänyt. Jos ei niin penkit veks, leima lappuun ja penkit takaisin "lukittuna". Määräaikaiskatsastuksessa yleensä riittää kun näyttää tuhotut vyöt.
Onkohan armeijalla eri oikeudet kun siellä ainakin ennen istuttiin vain lattialla jonossa![]()
Säädösten mukaan ei ole kelvannut enää vuosikausiin, mutta kuten sanoin, joku vanhan liiton katsuri voi tuollaisen hyväksyäkin...Itse olen farkut leimannut paksuksi siten että kippaan penkit ja vedän reikäraudan selkänojan yli ja popniiteillä kiinni. Hyvin on kelvannut ilman kajoamista turvavöihin.
Ei ole mitään erivapauksia armeijalla. Aikanaan laki oli eri, mutta nykylaki vaatii istuimet sinne armeijankin kuorma-auton lavalle, nykyisellään siellä onkin kunnon penkit turvavöillä ja turvakaarilla varustettuna.
Jos joku vielä seuraa niin ei saa asentaa istuinta "ei olemassa" olevalle istuimelle:Ihan mielenkiinnosta mikä auto? Ei ole montaa tullut vastaan josta ei saisi turvatyynyä kytkettyä pois käytöstä...
Mitä nyt itse juuri katsurikursseja käyvänä väittäisin on, että laillisesti istuinta ei saa sikaosastolle laittaa, eikä se ilman takapenkkien asennusta ole edes turvallisesti mahdollista (lähes kaikki isofix istuimet vaatii sen selkänojan tavalla tai toisella). Varmaan nuo istuinpaikkamäärät ja sijainnitkin vaikuttaa. Pitää ihan mielenkiinnosta ottaa ensi viikolla puheenaiheeksi niin selvitetään katsurilehtorin kanssa porukalla...
Itse olen vannetukusta niitä tilannut mitä joskus tarvinnut, muovisina. Nykyään ostanut kyl vanteet oikealla keskireiällä, niin ei tarvitse niiden kanssa leikkiä renkaiden vaihdon yhteydessä.Mistäs kannattaisi alumiinivanteille laadukkaita soviterenkaita katsella? Onko niissä laatueroja? Alumiiniset vai muoviset?
Olin jo tilaamassa, mutta en kyllä 12 euron ostoksesta maksa 10€ kirjepostikuluja...Itse olen vannetukusta niitä tilannut mitä joskus tarvinnut, muovisina. Nykyään ostanut kyl vanteet oikealla keskireiällä, niin ei tarvitse niiden kanssa leikkiä renkaiden vaihdon yhteydessä.
Kärkkäinen myy ainakin kanssa ja siellä kulut 4,80 euroa.Olin jo tilaamassa, mutta en kyllä 12 euron ostoksesta maksa 10€ kirjepostikuluja...
Joo nää bongasin kans. Mietin vaan onko noissa laatueroja vai meneekö sinne lähes mikä vaan muovirinkula soviterengas.Kärkkäinen myy ainakin kanssa ja siellä kulut 4,80 euroa.
Ihan samalla tavalla ne asiansa ajaa ja ymmärtääkseni kärkkäinen on vannetukun jälleenmyyjä ja ovat samoja mitä tukkukin myy.Joo nää bongasin kans. Mietin vaan onko noissa laatueroja vai meneekö sinne lähes mikä vaan muovirinkula soviterengas.
Ihan samalla tavalla ne asiansa ajaa ja ymmärtääkseni kärkkäinen on vannetukun jälleenmyyjä ja ovat samoja mitä tukkukin myy.
Mites on, joku näppärä on keksinyt defa thermini liittimen.. ja haluaisin sellaisella varustetun astmaa potevan sisätilalämppärin vaihtaa defan 1700W tms shucko pistokkeiseen lämppäriin, joka tuossa on itsellä hyllyssä.
Millä ilveellä sen thermini johtopään vaihtaa shucko naaraaksi että saa tuon olemassa olevan lämppärin siihen johtoon kiinni?
Loogisuuden vuoksi, thermini-shucko uros mallia löytyy joka paikasta hyllystä, mutta en nyt tartte homoparia.
Voit kytkeä auton akkuun suoraan.Tuli hommattua tälläinen Biltemasta jos rengas päättää puhjeta matkalla. Kysymys kuuluu, voin varmastikin huoletta kytkeä tuon suoraan auton akkuun (muistaakseni 60Ah) akku itsellä, vai tarviiko hommata erillinen mp-akku pienimmillä amppeereilla?
![]()
Pienoiskompressori, 240 w
Kompakti minikompressori, jossa kierteinen ilmaletku, painemittari ja 3 erilaista suutinta. Lisäksi adapteri polkupyörän- ja autonrenkaiden pumppaamiseen (n....www.biltema.fi
Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.TLL 26 § sanoi:Jos pysäkillä oleva linja-auto tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samalla tai viereisellä ajokaistalla pysäkkiä lähestyvällä ajoneuvolla on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa.
Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:
Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.
P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu.![]()
*Tähän Kapteeni Picard nojaamassa naamallaan kämmeneensä*Tieliikennelain tuntijoille kysymys:
Jos tiellä on nopeusrajoitus 80 km/h, mutta tietyssä kohdassa rajoitus laskee hetkellisesti lukemaan 60 km/h, onko tässä kohtaa pysäkiltä lähtevää bussia väistettävä? Yleisen käsityksen mukaan on, mutta onko lain mukaan? Tieliikennelaki sanoo:
Eikö tuossa pykälässä pitäisi puhua tieosuudesta, eikä tiestä, jotta se velvoittaisi esimerkkini kaltaisessa tapauksessa väistämään pysäkiltä lähtevää linja-autoa? Mielestäni esimerkkini tapauksessa tien suurin sallittu nopeus on 80 km/h (mahdollisesti ylikin, esimerkkini ei sitä kerro), oli se hetkellisesti kuinka alhainen tahansa.
P.S. Tämä on puhtaasti teoreettista pohdintaa. En ole toheltanut kolaroimalla bussin kanssa, enkä aio tai halua omalta osaltani hidastaa joukkoliikennettä, päinvastoin. Jouhevasti toimiva joukkoliikenne on suurissa määrin myös kaltaiseni yksityisautoilijan etu.![]()
Siellä on myös erikseen määritelty mitä tarkoitetaan tiellä, tieosuudella, väistämisvelvollisuudella ja nopeusrajoituksilla.
Onneksi olkoon, osaat käyttää Ctrl +F:ää.Tieosuus mainitaan koko laissa 3 kertaa varoitusmerkkien kohdalla, eli ei kyllä kovin hyvin ole tuota määritelty.
*reps**Tähän Kapteeni Picard nojaamassa naamallaan kämmeneensä*
Jos nyt lähdetään siitä että luetaan se koko laki (+tarvittavat täsmentävät säädökset ja asetukset), eikä sekoiteta termistöä keskenään ennenkuin lähdetään lillukoimaan...
Vastauksena kysymykseen: on väistettävä, eikä haluamaasi porsaanreikää ole.
Lyhyt perustelu: Nopeusrajoituksia ei määritellä "tieosuudelle", vaan osoitettu suurin sallittu nopeus on voimassa tiellä, kunnes se kumotaan seuraavalla liikennemerkillä.
E: Modattu vähemmän nussittavaan muotoon. Kts. alla
Saa. Ei hajoa mikään. Muutama varoitusvalo voi palaa mittaristossa seuraavan startin jälkeen, mutta nekin katoaa itsestään kun vaan lähtee ajelemaan.Saakos noita "uudempien" autojen akkuja kuinka irroitella huvikseen navoista?
Saa. Ei hajoa mikään. Muutama varoitusvalo voi palaa mittaristossa seuraavan startin jälkeen, mutta nekin katoaa itsestään kun vaan lähtee ajelemaan.
Kun idea on laittaa auto virratomaksi eikä vaihtaa akkua tuo ei oikein toimi.Tai jos mahdollista, liittää akkulaturin niihin irrotettuihin akkukaapeleihin niin jännite säilyy.
Oikeastaan nykyisten autojen kanssa varmin yleisneuvo olisi jättää ne avaimet johonkin kauas autosta. Jos ne on katolla, niin avaimettomalla käytöllä varustettu ajoneuvo "kuulee" edelleen ne avaimet. Muuten hyviä neuvoja kyllä, en hoksannut niitä itse avata kun pidin itsestäänselvyyksinä.avaimet auton katolle
Äh, oli jo liian monta viestiä kerennyt tulla että unohtuiKun idea on laittaa auto virratomaksi eikä vaihtaa akkua tuo ei oikein toimi.
Saakos noita "uudempien" autojen akkuja kuinka irroitella huvikseen navoista? Pitäisi uutta radiota/näyttöä asennella BMW 2015, ei hybridi mutta start-stop on. Sellainen perstuntuma jäänyt lehtiä lukiessa että uudempia autoja ei saisi irrotella omin päin sähköistä ettei radiosta/ajotietokoneesta mene kaikki asetukset sekaisin ja sitten joutuu viedä auton merkkihuoltoon jossa asia korjataan muutamaa sata-lappusta vastaan?
Väitän että tämä on osittain autovalmistajien/merkkiliikkeiden propagandaa ja osittain tietämättömyyttä (esim. motomaatin työntekijät harvoin oikeasti tietää yhtään mitään edes perus polttimon vaihdosta).Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
Eiköhän se ole ennemminkin osaamattomuutta ja laitteiden kyvyttömyyttä. Jos ei akun vaihdon koodaus onnistu, niin silloinhan homma on jäänyt puolitiehen ja keskiverto uuno joudutaan käskemään sinne merkkarille. Mutta auto lähtee kyllä edelleen ajamalla motomaatilta eikä mikään ole sen kummemmin sekaisin.Jostain kyllä lueskelin että esim. motonet ei kaikkiin autoihin suostu vaihtamaan akkuja, kun systeemit on sen jälkeen niin sekaisin että hinurin saa tilata.
Väitän että tämä on osittain autovalmistajien/merkkiliikkeiden propagandaa ja osittain tietämättömyyttä (esim. motomaatin työntekijät harvoin oikeasti tietää yhtään mitään edes perus polttimon vaihdosta).
Suurin syy miksi joku osaavakin kieltäytyy akun vaihdosta on se, että moniin automalleihin uusi akku pitää testerillä merkata tai pahimmillaan "koodata" vaihdetuksi. Näihin tarvii yleensä jo vähän häävimpää testeriä ja koodauksen kyseessä vähän osaamistakin.
Osasyy voi olla myös asiakkaat itse, ei pysty enää laskemaan monestiko on saanut mielensäpahoittajien kanssa taistella kun akun vaihdon jäälkeen radion ykköskanavana ei olekaan enää Pooki, kello näyttää minuutin väärin ja sähköikkunan "automaattiavaus/sulku" ei toimi...
Ei ole montaa ajoneuvoa tullut vielä vastaan minkä rikki saisi akunkenkiä irti käyttämällä. Radiot saa kyllä lukkoon vaatimaan varmennekoodia ja joillain merkeillä saattaa hetki kestää kalibroida härövalot ja Start/stopit taas toimimaan, mutta hyvin harvoin autoa saa "tilttiin" ellei ihan kunnolla töhötä.
Fakta on että nykyautoilijat on vaan niin ***tanan uusavuttomia, että monesti on eri tahoilta helpompi vain todeta, että vie se vehje jollekin joka varmuudella osaa.
Mitä tähän nyt sanoisi, pajoja ja autoja on niin moneen lähtöön.Josta tulee mieleen entinen työauto. Jossa oli aina jotain vikaa, luonnollisesti halvin mahdollinen korjaamo, minkä jälkeen marmorille kuittaamaan sitä sun tätä, kun ei merkittömällä korjaamolla ollut laitteita tai ohjelmia. Kyseinen rotisko oli niinkin uusi kun 2008-vm patonki.
Ainakin kerran siitä oli ollut akku irti tai jotain, kun palautui mailit mittarissa. Varmaan radiokin sekaisin, kilsat sain itse vaihdettua takaisin mittariin.
@Meisseli muistaakseni ilmoitellut täällä jossain että onnistuu nuo OBD hommelit ammatinkin puolesta.
Kun tässä ehti tuo viesti tulla väliin.
Voi olla myös osaamattomuutta, tai ehkä se menee tuon laiskuuden alle. Omien havaintojen perusteella pienemmillä pajoilla on paljon porukkaa jotka vaihtaa kyllä sujuvasti autoon jarrupalat mutta tietokonetta ei mielellään edes katsottaisi läheltä. Sillä pärjäsi varmasti vielä 90-luvulla mutta ei se oikein tätä päivää enää ole.Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta
Mitä tähän nyt sanoisi, pajoja ja autoja on niin moneen lähtöön.
Nykypäivänä ihan merkkitesterienkin saatavuus ja hinnat on sitä luokkaa, että niiden puuttumiseen vetoaminen on silkkaa laiskuutta ja/tai saituutta. Kehottaisin äänestämään jaloilla, jos joku niinkin perusasia kuin akun vaihto ei onnistu.
Pösöistä on sen verran sanottavaa, että noita näkee jo ensihuolloissa puolihalvaantuneita yksilöitä joista saa tulostaa tulostimen tyhjäksi vikakoodeista...![]()
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.
Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?
Tänks, eli just niin kuin ajattelinkin. Samahan se on kerralla korjauttaa kaikki. Ilmeisesti jonkin "ympäristöhaitasta" johtuvan ajokiellon vois käydä kuittaamassa pois kun se on korjattu, kun muissa tapauksissa pitää myös ne perus hylkäys-viat olla myös korjattuna.Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
Samaa lavetti-kommenttia mullekin tarjottiin kun kyselin ilmaisen akunvaihdon perään kun uuden AGM akun kävin hakemassa viime syksynä.Eiköhän se ole ennemminkin osaamattomuutta ja laitteiden kyvyttömyyttä. Jos ei akun vaihdon koodaus onnistu, niin silloinhan homma on jäänyt puolitiehen ja keskiverto uuno joudutaan käskemään sinne merkkarille. Mutta auto lähtee kyllä edelleen ajamalla motomaatilta eikä mikään ole sen kummemmin sekaisin.
Tuli katsastuksessa ajokielto käsijarrun tehottomuuden takia. Muutama muukin hylkykohde oli myös.
Oliko nyt niin että pitää nuo kaikki viat olla korjattuna jälkitarkistuksessa että saa ajokiellon pois vai riittääkö pelkän ajokielto-vian korjaus että voi ajaa ja kuukauden sisään korjata loput ja käyttää toisessa jälkitarkistuksessa?
Paitsi kun auto on määrätty ajokieltoon, on myös korjauskehotukset korjattava...Ne viat jotka aiheuttaa hylkäyksen/ajokiellon on korjattava. Korjauskehoitukset voi näppäillä itsenäisesti kuntoon määräaikaan mennessä ilman näyttöpakkoa.
Paitsi kun auto on määrätty ajokieltoon, on myös korjauskehotukset korjattava...
Vaihdoin autoon Eibach B12 pro kit alustasarjan. (Eibach madallusjouset + Bilstein B8 iskarit.) Kuinka kauan uudella alustalla pitäisi ajaa ennen pyörin suuntausta? Riittääkö muutama päivä ja parisataa kilometria uusien jousien asettumiseen?
Tehtaan korjausoppaassa (Elsassa) puhutaan yleisesti jousien vaihdosta, että pyöriä ei tulisi suunnata ennen 1000-2000km ajoa, että jouset ehtivät asettua. Sillä aloin miettiä, että pitääkö tässä käydä ajamassa joku pidempi lenkki ennen huomiselle varattua suuntausaikaa. "Wheel alignment should not be checked before the vehicle has completed 1000 to 2000 km (600 to 1200 miles) after the coil springs have → settled." Toki tässä olettamuksena on, että vanhan jousen tilalle vaihdetaan uusi vastaava. Nyt tilalle tuli kokonaan erilaiset ja auton alkuperäiseen tehtaan huonon tien alustapakettiin verrattuna muutos on valtava.Siellä on kulmat varmaan ihan perseellään, joten renkaat kuluu alta aika vinhaa tahtia.
Eli suuntaukseen mahdollisimman pian.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.