Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Minkä verran vanteen tuumakoon kasvattaminen yleisesti ottaen vaikuttaa jarrutehoon, tuntumaan, tai mitkä ovat oikeita termejä.

Itselläni on ollut 16" vanteet ja nyt kun laitoin vain 1 tuumakoon suuremmat eli 17" vanteet, niin aika selkeästikin huomasin vaikutuksen, ettei jarrutettaessa kohtuu hiljaisestakaan vauhdista ole tuntuma niin jämäkkä eikä auto pysähdy niin tehokkaasti kuin aiemmin. (Pyörän halkaisija muuttui samalla + 1.4 cm).

(Auto on Nissan Maxima A33, josta TM:kin aikoinaan testatessa mainitsi erikseen tehokkaat jarrut. Vanteet oli 16" Nissan Maximan original aluvanteet ja nyt samoin Nissan Maximan alkuperäiset alut, mutta 17" koossa).

Jousittamaton massahan on muuttunut vaihtaessa mutta tämän vaikutus tuskin noin huomattava. Voisiko uusi rengas olla rakenteeltaan hieman erilainen jolloin jarrutuntuma ei ole niin terävä?
 
Jousittamaton massahan on muuttunut vaihtaessa mutta tämän vaikutus tuskin noin huomattava. Voisiko uusi rengas olla rakenteeltaan hieman erilainen jolloin jarrutuntuma ei ole niin terävä?

Ei ole tehty jarruille mitään. 16" renkaissa on kokemusta samassa autossa 205/60/16, 215/55/16 ja 225/55/16 ja eri merkkiä, eikä niissä eroa ollut em. asian suhteen. Eroa tuli vasta tässä 17" koossa. Täytyy vielä ajella ja testailla. Mitään vikaa ei ole sinänsä missään, mutta vähän takapakkia tuli ajotuntumassa kyllä tämän jarrujutun kohdalla. (No vanha vanne/rengassarja on tallella ja käytettynä ostin käytetyn hintaan eli ei harmita pätkääkään)

Edit: Se on varmaan juuri se massan muuttuminen, mikä vaikuttaa.
 
Ei ole tehty jarruille mitään. 16" renkaissa on kokemusta samassa autossa 205/60/16, 215/55/16 ja 225/55/16 ja eri merkkiä, eikä niissä eroa ollut em. asian suhteen. Eroa tuli vasta tässä 17" koossa. Täytyy vielä ajella ja testailla. Mitään vikaa ei ole sinänsä missään, mutta vähän takapakkia tuli ajotuntumassa kyllä tämän jarrujutun kohdalla. (No vanha vanne/rengassarja on tallella ja käytettynä ostin käytetyn hintaan eli ei harmita pätkääkään)

Edit: Se on varmaan juuri se massan muuttuminen, mikä vaikuttaa.

Rengaspaineet ja varsinkin reilusti alle vaikuttaa myös tuohon tuntumaan, mutta paineet varmaan kohdallaan? Saa nostaa jonkun verran ylöspäin siitä mitä oli 16".
 
Sanoisin että renkaasta se tuntuman ero johtuu. Oletan että nyt on matalempi profiilikin kuin ennen.
 
olenko ihan hakoteilla uusien auton muokkaamislakien kanssa että jos mulla on 99 is200 lexus, sitähän on tehty 2jz vaparina jossa on 214hp, silloin keulalle voisi vaihtaa 1uz jossa on se about 250hp ja pysyttäisiin helposti alle 30%, briteistä saisi konversiopalikoita (toki saattais joutuu vähä modaamaan johtuen kätisyyseroista. mutta onko kuinka mahdoton muutoskatsastaa?
 
Jos ei tilavuudet (en muista noita motteja ulkoa eikä lexukset ole tuttuja) jää esteeksi ja tuota on eurooppaan verrokkikoneella tuotu niin ei kai tossa mitään mahdottomuutta pitäs olla. Toki täytyy sitten alusta/jarrut jne vaihdella vastaamaan verrokkia joka voi olla oma helvettinsä lappujen osalta. Eikun hyväksikatsomalleen konttorille kyselemään.

Toki säännöt on muuttumassa (piti muuttua jo aikoja sitten mutta syistä x lykkääntyneet, liekö vieläkään muuttunu) helpottaa noissa sitten jonkun verran.
 
Pitäisikö epäillä autossa olevan jotain vikaa jos 2010 vuosimallin autossa on ollut neljä omistajaa? Ns. kiertopalkintoa ei viitsisi ostaa, mutta kaikki omistajat on pitäneet autoa 2/3 vuotta.
 
Vanhemmilla on muutaman satasen arvoinen Fiat kakkosautona, mutta siinä akku tyhjenee pikkuhiljaa. Ja kun autolla ajetaan vähän niin ongelmiahan siitä seuraa. Yritin sulakkeista yleismittarilta mittaamalla löytää syypäätä, mutta ei oikein onnistunut. Seuraavaksi aloin miettimään ihan päävirtakytkintä autoon. En ole koskaan sellaista asentanut tai tarkemmin tutkiskellut. Näen että myynnissä 2 napaisia kytkimiä. Sellaisen voi ymmärtääkseni asentaa vain moottoritilaan plus navan väliin. Sehän on ihan mahdollinen vaihtoehto, mutta konepellin availu on vähän turhaa. Esim tälläinen:

Päävirtakatkaisin 12-24v maksimikuormitus 500A/5 sek | Motonet Oy

Sitten siihen kysymykseen. Mikä on sellaisen kytkimen nimi / toimintaperiaate jossa sen varsinaisen kytkimen voi vetää piuhoilla auton sisätilaan? Virtoja en tietenkään sisäkautta halua kierrättää.

"Oikea" nimi tuolle laitteelle on kontaktori, mutta autotarvikeena se on yleensä päävirtarele tjsp, 24V löytyy melko helposti, 12V joutuu vähän metsästämään. Periaatteessa solenoidi toimii myös, mutta yleensä solenoidi on tarkoitettu lyhytkestoiseen käyttöön, ja ne palaa rikki jos ovat päällä kokoajan.
 
2-3 vuotta on ihan normaali. Jotkut vaihtavat autoa kerran vuodessa.

Meitä ketä pitää autoa sen 5+ vuotta (tai kerran 11 :D) on harvemmassa.
Näin minäkin vähän epäilin, ensin näytti vaan hälyttävältä kun oli santanderia siellä välissä, mutta neljään omistajaan sain laskettua trafin tietojen mukaan... 2 vuottahan tuo on itelläkin nyt vasta auto ollu ja taas vaihtamassa, joten :D

Miten tuo nykyään tuo sähköinen huoltokirja toimii, pyysin liikkeeltä kuvia huoltokirjasta mutta sanoivat vaan että on sähköinen ja näkyy vaan raksi ruutuun mitä sinne on milloinkin tehty. Kai nuo nyt ostaja voisi kuitenkin etukäteen nähdä siltikin olipa sähköinen tai ei...
 
2-3 vuotta on ihan normaali. Jotkut vaihtavat autoa kerran vuodessa.

Meitä ketä pitää autoa sen 5+ vuotta (tai kerran 11 :D) on harvemmassa.

Kyllä, itsellä taitaa olla lyhin aika joku 5kk ja pisinkin alle 3v (ensiauto). Keskimäärin vuosi nykyisellä tahdilla ilman muuta syytä kuin kyllästyminen ja vaihtelun halu.
 
Olivat huollossa vaihtaessaan jarrunesteet täyttäneet tuon säiliön aivan korkkiin asti, onko tuosta jotain haittaa? Jos tuota kannattaisi tyhjentää niin onnistuuko esim. vaan ruiskulla imeskellä suoraa päältä sopivalle tasolle?

Corolla 2004 kävi rasvattavana kun katsastusmies mainitsi että jarrut laahaavat aavistuksen verran, mallin ominaisuus ilmeisesti. Huollon jälkeen alkanut taas joku nurkka vinkumaan kun jarrua polkee "keskivahvasti", mitähän tuollakin taas touhuttu kun aiemmin ei ollut mitään. Palat ja kiekot kaikki n. 1v ikäisiä.
 
Olivat huollossa vaihtaessaan jarrunesteet täyttäneet tuon säiliön aivan korkkiin asti, onko tuosta jotain haittaa? Jos tuota kannattaisi tyhjentää niin onnistuuko esim. vaan ruiskulla imeskellä suoraa päältä sopivalle tasolle?

Corolla 2004 kävi rasvattavana kun katsastusmies mainitsi että jarrut laahaavat aavistuksen verran, mallin ominaisuus ilmeisesti. Huollon jälkeen alkanut taas joku nurkka vinkumaan kun jarrua polkee "keskivahvasti", mitähän tuollakin taas touhuttu kun aiemmin ei ollut mitään. Palat ja kiekot kaikki n. 1v ikäisiä.

Kun jarrut laahaa on siellä satulassa vikaa tai liukutapeissa, harvoin vinkuvat jarrut on itse palan tai levyn vika vaan lähinnä liukutapit ja satula mikä päästää palan "värisemään" jarruttaessa mistä tulee vinkuva ääni.

Polkase jarrua kunnolla pohjaan asti ja katso vetäytyykö pinta vähän, voi olla että männät painettu sisään mikä myös nostaa nestepintaa säiliössä ja jos ei kunnolla paina jarrua niin mäntä ei välttämättä palaudu samaan paikkaan, varsinkaan takana.

Toki voihan sinne olla laitettu liikaa nestettä.
 
Tuli kuljetettua trimmeri autossa ja en huomanmut sen pohjassa olevan bensiiniä. Kuinka penkistä saisi tehokkaasti hajun pois?
 
Kun jarrut laahaa on siellä satulassa vikaa tai liukutapeissa, harvoin vinkuvat jarrut on itse palan tai levyn vika vaan lähinnä liukutapit ja satula mikä päästää palan "värisemään" jarruttaessa mistä tulee vinkuva ääni.
Polkase jarrua kunnolla pohjaan asti ja katso vetäytyykö pinta vähän, voi olla että männät painettu sisään mikä myös nostaa nestepintaa säiliössä ja jos ei kunnolla paina jarrua niin mäntä ei välttämättä palaudu samaan paikkaan, varsinkaan takana.
Toki voihan sinne olla laitettu liikaa nestettä.

Juu, siis tosiaan palat ja kiekot oli vaihdettu viimevuoden lopussa ja viimeisimmän tiedon mukaan ovat ihan ok. Huollon tarkoitus olikin juuri noiden liikkuvien rasvaaminen. Tuo vinkuminen alkoi vasta tuon homman jälkeen, jossa myös vaihtoivat jarrunesteet samalla.

Poljin vähän reippaaminen itse pari kertaa ajaessa, pistin myös vaimon polkemaan pohjaan vielä parkkiksella kun samalla vähän tökin tuota tankkia että missä pinta on. Kyllä se ihan piripinnassa korkkiin asti on vieläkin niin ettei nesteen rajaa edes näe.
 
Mitenkäs, onko tekkiläisillä kokemuksia Lexuksen hybrideistä? Olen semi-vakavasti harkinnut IS 300h:ta käyttikseksi. Pääosin kaupunki- ja työmatka-ajoa. Kilsoja ei tulisi paljon. Jostain syystä nuo Lexukset ovat aiheuttaneet ostohaluja (mielkuva Toyotan luotettavuus + Lexuksen Premiumpi ote). Toki aika arvokkaita ovat käytettyinäkin. Pikku-Lexustakin olen katsellut, mutta se on liian lähellä jo Aurista joten ei ole vaihtoehto (tai jos on niin sama ostaa se Auris).
 
Mitenkäs, onko tekkiläisillä kokemuksia Lexuksen hybrideistä? Olen semi-vakavasti harkinnut IS 300h:ta käyttikseksi. Pääosin kaupunki- ja työmatka-ajoa. Kilsoja ei tulisi paljon. Jostain syystä nuo Lexukset ovat aiheuttaneet ostohaluja (mielkuva Toyotan luotettavuus + Lexuksen Premiumpi ote). Toki aika arvokkaita ovat käytettyinäkin. Pikku-Lexustakin olen katsellut, mutta se on liian lähellä jo Aurista joten ei ole vaihtoehto (tai jos on niin sama ostaa se Auris).
Täällä 2014 vuoden is300h ollut melkein vuoden verran ajossa, ja voin todellakin suositella.
Menee kohtalaisen pienellä kulutuksella (90% motariajoa, 100km/pv), 6,1l satasella näyttää ajotietokone. Talvirajoituksilla puoli litraa vähemmän.
Monien vihaama e-cvt vaihteisto on oikeasti helvetin hyvä ja mukava (oma mielipide). Ollut vähävikaisin auto tähän mennessä. Takaiskarit jouduin vaihtamaan kun toinen iskari kolisi ja vuoti.
Mitään sen suurempaa moittimista en keksi kyllä. Todella mukavaa ajoa, vaikka onkin vain bmw 3-sarjan tasoa. Käyttökustannukset maltilliset (vuotuiset verot noin 110€/v, vakuutukset myös kohtuu edulliset, peruskasko 600€/v)
Jos jotain spesifimpää kysymystä tulee mieleen niin kysy ihmeessä.
 
Täällä 2014 vuoden is300h ollut melkein vuoden verran ajossa, ja voin todellakin suositella.
Menee kohtalaisen pienellä kulutuksella (90% motariajoa, 100km/pv), 6,1l satasella näyttää ajotietokone. Talvirajoituksilla puoli litraa vähemmän.
Monien vihaama e-cvt vaihteisto on oikeasti helvetin hyvä ja mukava (oma mielipide). Ollut vähävikaisin auto tähän mennessä. Takaiskarit jouduin vaihtamaan kun toinen iskari kolisi ja vuoti.
Mitään sen suurempaa moittimista en keksi kyllä. Todella mukavaa ajoa, vaikka onkin vain bmw 3-sarjan tasoa. Käyttökustannukset maltilliset (vuotuiset verot noin 110€/v, vakuutukset myös kohtuu edulliset, peruskasko 600€/v)
Jos jotain spesifimpää kysymystä tulee mieleen niin kysy ihmeessä.

Mites, jos oot ajanu Tojotia aikaisemmin, tuo Lexus vertautuu niihin, onko laatu jne. ero iso? Saksalaisen premiuminkin saisi saman suuntaisiin hintaluokkiin kuin Lexuksen, silti tuo Lexus kiinnostaa enemmän kuin Audi tai BMW.
 
Ollut vähävikaisin auto tähän mennessä. Takaiskarit jouduin vaihtamaan kun toinen iskari kolisi ja vuoti.
Itseäni kiinnostaa miten paljon tuolla on ajettu jos jo 6 vuotiaana iskarit menee uusiksi (verrokiksi laitoin sakemanniin juuri 14v/220tkm uudet iskarit kun kiinnitys oli hapettunut halki, itse iskarit vielä vuotamattomat vaikka toki laiskat jo)?
 
Mites, jos oot ajanu Tojotia aikaisemmin, tuo Lexus vertautuu niihin, onko laatu jne. ero iso? Saksalaisen premiuminkin saisi saman suuntaisiin hintaluokkiin kuin Lexuksen, silti tuo Lexus kiinnostaa enemmän kuin Audi tai BMW.
Eipä ole tullut kamalasti uudehkoilla toitsuilla ajettua, mitä nyt 16' auriksella ja arviolta 14' avensiksella hieman koeajoa, ei juurikaan noissakaan mitään valittamista ollut, eikä kovin tarkkaa muistikuvaa niiden viimeistelystä yms. Voisin kuitenkin väittää että lexa on paremmin viimeistelty ja hiljaisempi kuin vastaava toyo.
Edit; Itseä myös bmw (lähinnä 330e) kiinnosti, mutta vaakalaudalla painoi lexan/toyon maine kestävissä ja huolettomissa autoissa (pl. tietyt vanhat dieselit), sekä hieman "erikoisemmassa" autossa, mitä ei nyt ihan jatkuvasti tule vastaan. Ulkonäkö myös näinkin vanhalle autolle on melko moderni.

Edit2; Pakko vielä lisätä että sinäänsä olisi jokin toyotakin kelvannut, mutta pieni orastava allergia etuvetoa kohtaan ei antanut sijaa edes harkita sellaista.
Lexassa ekaksi kiinnosti ulkonäkö ja kun sain yöksi koeajoon, niin heti ekan 500m jälkeen olin varma että tämä se on. Enkä ole kyllä pätkääkään katunut (toisin kuin esim 14' mondeota..).
Itseäni kiinnostaa miten paljon tuolla on ajettu jos jo 6 vuotiaana iskarit menee uusiksi (verrokiksi laitoin sakemanniin juuri 14v/220tkm uudet iskarit kun kiinnitys oli hapettunut halki, itse iskarit vielä vuotamattomat vaikka toki laiskat jo)?
Noin 110tkm oli mittarissa, kun apparin puoleinen takaiskari rupesi kolisemaan töyssyissä ja vuotoakin oli havaittavissa. Irrallaan kun vertasin molempia vanhoja keppejä, niin tämä hajonnut ei mennyt lähellekään yhtä pohjaan kuin toinen, joten jotain siellä oli rikki. Iskarit maksoi noin 160€/pari ja vaihtui itse tehtynä noin tunnissa.

Edit; Lisäksi etujarrulevyt sekä palat vaihdoin, kun rupesi levyissä olemaan hieman olaketta reunassa. Olisi mennyt vielä pitkään, mutta osat(muistaakseni brembot) maksoi noin satasen eikä vaihtoon mennyt kauaa joten samapa nuo oli vaihtaa. Moottoriöljyt, suodattimet ja laatikkoöljyt olisi tarkoitus vaihdella lähi viikkoina.

Pahoittelut tekstiseinästä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole tullut kamalasti uudehkoilla toitsuilla ajettua, mitä nyt 16' auriksella ja arviolta 14' avensiksella hieman koeajoa, ei juurikaan noissakaan mitään valittamista ollut, eikä kovin tarkkaa muistikuvaa niiden viimeistelystä yms. Voisin kuitenkin väittää että lexa on paremmin viimeistelty ja hiljaisempi kuin vastaava toyo.
Edit; Itseä myös bmw (lähinnä 330e) kiinnosti, mutta vaakalaudalla painoi lexan/toyon maine kestävissä ja huolettomissa autoissa (pl. tietyt vanhat dieselit), sekä hieman "erikoisemmassa" autossa, mitä ei nyt ihan jatkuvasti tule vastaan. Ulkonäkö myös näinkin vanhalle autolle on melko moderni.

Edit2; Pakko vielä lisätä että sinäänsä olisi jokin toyotakin kelvannut, mutta pieni orastava allergia etuvetoa kohtaan ei antanut sijaa edes harkita sellaista.
Lexassa ekaksi kiinnosti ulkonäkö ja kun sain yöksi koeajoon, niin heti ekan 500m jälkeen olin varma että tämä se on. Enkä ole kyllä pätkääkään katunut (toisin kuin esim 14' mondeota..).

Noin 110tkm oli mittarissa, kun apparin puoleinen takaiskari rupesi kolisemaan töyssyissä ja vuotoakin oli havaittavissa. Irrallaan kun vertasin molempia vanhoja keppejä, niin tämä hajonnut ei mennyt lähellekään yhtä pohjaan kuin toinen, joten jotain siellä oli rikki. Iskarit maksoi noin 160€/pari ja vaihtui itse tehtynä noin tunnissa.

Edit; Lisäksi etujarrulevyt sekä palat vaihdoin, kun rupesi levyissä olemaan hieman olaketta reunassa. Olisi mennyt vielä pitkään, mutta osat(muistaakseni brembot) maksoi noin satasen eikä vaihtoon mennyt kauaa joten samapa nuo oli vaihtaa. Moottoriöljyt, suodattimet ja laatikkoöljyt olisi tarkoitus vaihdella lähi viikkoina.

Pahoittelut tekstiseinästä.

Juu, täytyy käydä koeajamassa kunhan sopivan hintaisia yksilöitä tulee seudulle tarjolle. Aika nopeaa tuntuvat lähtevän käsistä, se on tullut huomattua.
 
Juu, täytyy käydä koeajamassa kunhan sopivan hintaisia yksilöitä tulee seudulle tarjolle. Aika nopeaa tuntuvat lähtevän käsistä, se on tullut huomattua.
Kaiketi muutkin huomannu tuon is:n hyväksi. Itse olen puolvakavissaan katsellut vastaavan ikäistä gs450h ja nuo pari ~30ke yksilöä pyörinyt hetken tuollla nettihautomossa. Lisäpotku ja tila kiinnostaisi, mutta jos tällä issillä vuoden pari ajaisi ja sitten vaihtaisi gs:ään. Merkkiä en tosiaan ole hetkeen vaihtamassa, kun on niin hyvältä tämä is tuntunut.
Laita ihmeessä vaikka yv jos jotain kysyttävää tulee mieleen. Yritän vastailla parhaimpani mukaan. :giggle:
 
Jos ei olisi koiria, niin Is tulisi itsellekin. On mukavia ajaa ja luotettavuus tosiaan aika paljon eri tasoa kuin Bmw:ssä tai Audissa. Rx450h on katselussa Subarun seuraajaksi. :poop:
 
Onko tuosta palvelusta kokemuksia vaggilaisten kanssa? Olen ostamassa Skoda Superbia 2-litraisella 190hp dieselillä, ja optimointi houkuttelisi.
 
20200824_154912.jpg


Osaatteko neuvoa, mikä Mersussa on vikana? Täristi liikennevaloissa, pääsin kotihalliin, jolloin alkoi mekkala ja mielestäni lämmöt oli nousussa. Sammutin koneen, en tiedä uskallanko enää ajaa. Itse ajattelin, että onkohan vesipumppu mennyt? CLK Mersu, vm 2000, 3.2l V6. Ihan mieltä ylentää kun miettii autohistoriaa, 5 autoa joista jokainen on jättänyt jossain muodossa tielle ainakin kerran. Näköjään sitten Mersukin.
 
Oliskos ideoita. Autona Toyota Rav4 2006 jolla kurvailtu noin 165 000km. Manuaalivaihteinen.

Auto pitäny semmoista "laakerivikamaista" ääntä aina veto päällä. Ja ei pitäisi olla pyöränlaakeri. Parhaiten ääni kuuluu siinä noin 70km/h vauhdissa. Ja ääni katoaa kun painaa kytkintä tai laittaa vapaalle.

Tänään hain auton pajalta jossa vaihdettiin kardaani (joka oli halpaa lystiä) . Mutta vika ei kadonnut. Olivat sitä mieltä että siitä ääni olisi johtunu. Ei ollu se siis vikana.

Mitähän seuraavaksi osaisi epäillä äänen lähteeksi? Vaihteistossa laakerit, jakoketjuun liittyen joku, vesipumppu, kytkimessä joku, näin esimerkiksi?
 
Jos se kytkintä seuraa niin jakoketjut ynnä muut voi laskea koneen puolelta pois.

Miten ois ihan vetari?
 
Mitenkäs tuo vetari tuppaa ääntään? Eikös sen "pitäis" liikkeelle lähdössä antaa vähän merkkiä viasta?

Yleensähän ne vollottaa vedon mukana mutta on niitä ollu koliseviakin. Voivat myös täristää veto päällä.
 
Oliskos ideoita. Autona Toyota Rav4 2006 jolla kurvailtu noin 165 000km. Manuaalivaihteinen.

Auto pitäny semmoista "laakerivikamaista" ääntä aina veto päällä. Ja ei pitäisi olla pyöränlaakeri. Parhaiten ääni kuuluu siinä noin 70km/h vauhdissa. Ja ääni katoaa kun painaa kytkintä tai laittaa vapaalle.

Tänään hain auton pajalta jossa vaihdettiin kardaani (joka oli halpaa lystiä) . Mutta vika ei kadonnut. Olivat sitä mieltä että siitä ääni olisi johtunu. Ei ollu se siis vikana.

Mitähän seuraavaksi osaisi epäillä äänen lähteeksi? Vaihteistossa laakerit, jakoketjuun liittyen joku, vesipumppu, kytkimessä joku, näin esimerkiksi?

Kuuluuko ääni siis aina, kun kytkin ei ole painettuna tai vaihde vapaalla? Vai muuttuuko ääni myös kiihdytys-moottorijarrutus välillä? Vaikuttaako vaihteen vaihtaminen ääneen, kuitenkin samalla nopeudella ajaen?
 
Kuuluuko ääni siis aina, kun kytkin ei ole painettuna tai vaihde vapaalla? Vai muuttuuko ääni myös kiihdytys-moottorijarrutus välillä? Vaikuttaako vaihteen vaihtaminen ääneen, kuitenkin samalla nopeudella ajaen?

Vaihteella ei ole väliä. Ääni kyllä taitaa kadota moottorin äänen sekaan. Ja tosiaan siinä 60km/h-80km/h ääni kuuluu, tai ainakin selkeästi kuuluu. Ja ääni kuuluu aina kun veto päällä. Paikallaan vapaalla huudattaessa ääntä ei kuulu. Ja ääni ei ainakaan kauheesti muutu kierrosten mukaan, vaan jurruttaa samalla lailla koko ajan. Tai näin muistelisin. Jos kaasua painaa kovaa, ei oikeastaan silloin kuulu (rasituksessa). Ääni kuuluu silloin kun ajaa "pintakaasulla" tasanopeutta, ainakin selkeiten. Tästä päätelly ehkä jonkin sortin laakerivikaa.

Miettiny mitä se ääni muistuttaa ja ehkäpä voisi verrata ääneen joka kuuluu kun ajat 2 vaihteella jyrkähköä mäkeä alas moottorijarrutuksella. Tai sitten sattuu myös tuolloin tuo ääni kuulumaan voimakkaasti.

Hyvin mystinen ja rasittava vika.

Lisätäänpäs vielä sellainen kun ajaa pintakaasulla ja nostaa jalan kaasulta, ääni häviää. Taas painaa kaasua kevyesti, ääni kuuluu. Nostaa jalan pois, häviää...

Ja vielä sellaisenkin voisin lisätä, että about vuosi sitten vaihdatin vaihdelootan öljyt.

Ääni ehkä kuulunu vähän aina, eli olisko ihan ääni mikä "pitääkin" kuulua? Vuoden vaihteen tienoilla aloin enempi kuunteleen, ettei ihan normaalilta kuulosta kun niin "kovaa" kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:
Voisko olla niin simppeli, että moottorin alatuki (takana) on pehmeä ja moottori pääsee nojaamaan sitä vasten kun on kuormaa päällä. Toi Raw4 kuvio siis. @Z69 etulaatikossa olnee jakolaatikko josta vetoakseli lähtee kohti hanurivetoa ja jos sitä vasten tulee moottorin paine tuennan väljyyden takia - äkkiäkös se siitä resonoi takavedon suuntaan.
 
20200824_154912.jpg


Osaatteko neuvoa, mikä Mersussa on vikana? Täristi liikennevaloissa, pääsin kotihalliin, jolloin alkoi mekkala ja mielestäni lämmöt oli nousussa. Sammutin koneen, en tiedä uskallanko enää ajaa. Itse ajattelin, että onkohan vesipumppu mennyt? CLK Mersu, vm 2000, 3.2l V6. Ihan mieltä ylentää kun miettii autohistoriaa, 5 autoa joista jokainen on jättänyt jossain muodossa tielle ainakin kerran. Näköjään sitten Mersukin.
Käykö kaikilla pytyillä? Jos on vaikka tulppa/tulpat mennyt. Uskaltaahan sen nyt käynnistää, ei se nyt hetkessä lämpöjä nosta tappiin, vaikka olisi vesipumppu mennyt.
 
20200824_154912.jpg


Osaatteko neuvoa, mikä Mersussa on vikana? Täristi liikennevaloissa, pääsin kotihalliin, jolloin alkoi mekkala ja mielestäni lämmöt oli nousussa. Sammutin koneen, en tiedä uskallanko enää ajaa. Itse ajattelin, että onkohan vesipumppu mennyt? CLK Mersu, vm 2000, 3.2l V6. Ihan mieltä ylentää kun miettii autohistoriaa, 5 autoa joista jokainen on jättänyt jossain muodossa tielle ainakin kerran. Näköjään sitten Mersukin.
En kyllä tiedä miten vesipumppu täristäisi niin että huomaisit sen. Kuuntele vähän mistä kolinat, käykö tasaisesti vai ei, heiluuko moottori kuin tiedät kyllä mikä jos antaa kaasua (moottorin tuet sökö ja putki voi vuotaa sen takia).
 
"Autoni sanoi klonk, missä vika?"

Miksi kysyä jos omat taidot pellin alla rajoittuu lasinpesunesteen lisäämiseen ja vikakuvauskin on mallia "alkoi mekkala"? Kyllä ne sitten korjaamolla kertoo vian.
 
Oliskos ideoita. Autona Toyota Rav4 2006 jolla kurvailtu noin 165 000km. Manuaalivaihteinen.

Auto pitäny semmoista "laakerivikamaista" ääntä aina veto päällä. Ja ei pitäisi olla pyöränlaakeri. Parhaiten ääni kuuluu siinä noin 70km/h vauhdissa. Ja ääni katoaa kun painaa kytkintä tai laittaa vapaalle.

Tänään hain auton pajalta jossa vaihdettiin kardaani (joka oli halpaa lystiä) . Mutta vika ei kadonnut. Olivat sitä mieltä että siitä ääni olisi johtunu. Ei ollu se siis vikana.

Mitähän seuraavaksi osaisi epäillä äänen lähteeksi? Vaihteistossa laakerit, jakoketjuun liittyen joku, vesipumppu, kytkimessä joku, näin esimerkiksi?

Veikkaan vaihteistoa. Öljyt pois ja katsoo miten kimaltaa. Uudet öljyt sitten sisään RVS lisäaineisteetuna.
 
Ei siinä vaiheessa kun sinne on työnnetty öljyt ja rvs ja ulina senkun jatkuuv :whistling:

Ääni joko loppuu, muuttuu tai pysyy ennallaan, niin on ainakin yksi isoin vikakohta selvillä. Vanha öljy kertoo jo paljon, onko mahdollisesti isompaakin remppaa odotettavissa.
 
Aattelin että olis vesipumpussa vikaa, kun lämmöt nousi, mutta tuo Mersun vika taitaakin olla kampiakselin hihnapyörä, joka on rikkoutunut. En usko että kannattaa paljon edes starttailla eikä tuota joka korjaamo taida korjatakaan, kun tarvitaan Mersun erikoistyökalut hommaan. Tuossa lisätietoa: You are being redirected...

En usko että kannattaa juurikaan starttailla sen enempää, kun kotihallissa kerran hajosi ja kävi alle 5 sekuntia kun meteli alkoi.
 
"Autoni sanoi klonk, missä vika?"

Miksi kysyä jos omat taidot pellin alla rajoittuu lasinpesunesteen lisäämiseen ja vikakuvauskin on mallia "alkoi mekkala"? Kyllä ne sitten korjaamolla kertoo vian.
Voi kun tietäisit paljonko korjaamolle porukka soittelee näillä tiedoilla ja autosta tiedetään lisäksi hyvällä tuurilla ehkä väri. Siihen pitäisi sitten tietää puhelimitse tarkka hinta remontille ja suututaan, kun ei alan ammattilainen pysty/suostu etänä (eli ilmaiseksi) diagnosoimaan...

@Z69 Onko niittä moottorin/vaihteiston kannakkeita katsottu läpi? Entäs perät/jakolaatikko?
Aattelin että olis vesipumpussa vikaa, kun lämmöt nousi, mutta tuo Mersun vika taitaakin olla kampiakselin hihnapyörä, joka on rikkoutunut. En usko että kannattaa paljon edes starttailla eikä tuota joka korjaamo taida korjatakaan, kun tarvitaan Mersun erikoistyökalut hommaan. Tuossa lisätietoa: You are being redirected...

En usko että kannattaa juurikaan starttailla sen enempää, kun kotihallissa kerran hajosi ja kävi alle 5 sekuntia kun meteli alkoi.
Tai sitten mikä tahansa muu apulaitteistolta. Esim. laturin vapaakytkin jumiessaan aiheuttaa rolinoita + vesipumpun luistamista. Tuon kampipyörän viallisuuden näkee silmälläkin, vatkaa miten sattuu jos kumi porsinut. Ja onnistuu vaihtaa missä vain, nuo mersun specialtyökalut on huuhaata.
 
Nimenomaan se hihnapyörä on osittain palasina ja siinä on noin 15cm pitkä kuminpalanen kiilautunut siihen pyörän ja hihnan väliin. Voiko se muu olla kuin kampiakselin hihnapyörä, siinä on ainakin kumivaimennus, en ole varma noista muista pyöristä. Vakiomekaanikko ei ainakaan asiasta innostunut kun kysyin. Mutta luulis sille nyt joku mekaanikko löytyvän Tampereelta.
 
@Z69 Onko niittä moottorin/vaihteiston kannakkeita katsottu läpi? Entäs perät/jakolaatikko?Tai sitten mikä tahansa muu apulaitteistolta.

Tietääkseni ei sen paremmin kuin mitä tossa kesällä katsastuksessa (jossa kaverin pyysin ettiä vikaa) ja mitä pajalla pyörineet piirileikkiä auton ympärillä.

Tänään ajelin ja tein sen verti havaintoja ettei vaihteella ole väliä millä ajelee. Lähinnä 5 ja 4 ajelin ja tietysti moottorin meteli peittää nelosella ajellessa tuota ääntä hivenen kun ajelee siellä 60km/h paremmalla puilella. Myös muilla tuntui kuuluvan, mutta vaimeemmin. Johtuuko että vähemmän vauhtia näillä pienemmillä vaihteilla ajellessa?

Ja kyllä se ääni jonkin verti tuntuu elävän kierrosten mukaan.

Jännää se, että kun vaikkapa kiihdyttää tuntuu kuin jäisi se äänenlähde vielä hakemaan vauhtia ja palaavan pikkuhiljaa takaisin. Eli jatkaa hetken aikaa vielä "kiihtymistä/kierroksia" ja palaa normaaliin rytmiin heti kohta. Selkeesti esitetty :D
 
Tietääkseni ei sen paremmin kuin mitä tossa kesällä katsastuksessa (jossa kaverin pyysin ettiä vikaa) ja mitä pajalla pyörineet piirileikkiä auton ympärillä.

Tänään ajelin ja tein sen verti havaintoja ettei vaihteella ole väliä millä ajelee. Lähinnä 5 ja 4 ajelin ja tietysti moottorin meteli peittää nelosella ajellessa tuota ääntä hivenen kun ajelee siellä 60km/h paremmalla puilella. Myös muilla tuntui kuuluvan, mutta vaimeemmin. Johtuuko että vähemmän vauhtia näillä pienemmillä vaihteilla ajellessa?

Ja kyllä se ääni jonkin verti tuntuu elävän kierrosten mukaan.

Jännää se, että kun vaikkapa kiihdyttää tuntuu kuin jäisi se äänenlähde vielä hakemaan vauhtia ja palaavan pikkuhiljaa takaisin. Eli jatkaa hetken aikaa vielä "kiihtymistä/kierroksia" ja palaa normaaliin rytmiin heti kohta. Selkeesti esitetty :D

Kuulostaa kovin samalta kun oli Subaru legacyssa. Etsittiin vikaa kolmella pajalla, lopuksi vika löytyi kolmannessa paikassa ja tasauspyörästössä oli väljyyttä. Öljyt ulos metalli hilettä tuli reilusti. Noh uus tasauspyörästö purkaamolta se kesti sen 2kk leikkasi kiinni onneksi otin lisävakuutuksen sain loppujen lopuksi 3kpl niitä ennenkuin hukkasin auton.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom