Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tuo on suomeksi?

Ja eikö ne alan ammattilaiset edes ehdotellu sellaista ett laittais sen kolhitun vanteen/renkaan taakse noin niinko testiks?

Näin tämä aspa mies selitti. Ja eivät tainneet testaa sitä rengasta muualla. Ei tosin jaksaisi jatkuvasti olla ravaamassa siellä. Tuskinpa renkaan siirto toiseen paikkaan muuttaa asiaa?
 
Näin tämä aspa mies selitti. Ja eivät tainneet testaa sitä rengasta muualla. Ei tosin jaksaisi jatkuvasti olla ravaamassa siellä.

Jahas.. Missä sä niiden renkaides kanssa käyt hukkaamassa aikaas? En minäkään kyllä muuten viitsis ravata moisessa paikassa.

Tuskinpa renkaan siirto toiseen paikkaan muuttaa asiaa?

Jaa, no jos se näin on niin en sit viitsi hukata omaakaan aikaani tähän enempää.
 
Jos vika on eturenkaassa, tärinä tuntuu selvemmin ratissa. Jos siirrät renkaan taakse, ratti ei tärise.
 
Jahas.. Missä sä niiden renkaides kanssa käyt hukkaamassa aikaas? En minäkään kyllä muuten viitsis ravata moisessa paikassa.



Jaa, no jos se näin on niin en sit viitsi hukata omaakaan aikaani tähän enempää.

Euromasterilla. Mutta jotenkin semmonen olo että vaihdan lafkaa jossa käyn näyttää tuota kun tuntuu että siellä ei juurikaan ylimääräistä tehdä tuon tärinän korjaamisen suhteen.

Äkkiäkös tuon renkaan paikkaa siirtää. Voisin kokeilla sitä heti kun tulee sopiva hetki.

Tosiaan ratti ei tärise ollenkaan. Vain auto tekee sitä kauttaaltaan muuten.

E: Soitin tuonne paikalliselle yksityiselle firmalle, vien sinne viikon päästä. Josko siellä selviäisi jotain uutta.
 
Viimeksi muokattu:
Euromaster on ihan paska lafka. Kävin siellä kerran ”99e öljynvaihdossa” ja jätkät eivät olisi leimanneet huoltokirjaa tai nollanneet öljynvaihdon laskuria, jos en olisi muistuttanut erikseen.
 
Euromaster on ihan paska lafka. Kävin siellä kerran ”99e öljynvaihdossa” ja jätkät eivät olisi leimanneet huoltokirjaa tai nollanneet öljynvaihdon laskuria, jos en olisi muistuttanut erikseen.

Juu no eipä jäänyt kovin hyvä kokemus tän renkaat ja vanteet rumban osalta. Halvat hinnat oli kyllä mutta kokemuksesta tuo paikallinen yksityisyrittäjä voisi jopa löytää syyn lähteen. Tietääpä mistä en enää hanki palveluja.
 
Tuli nyt siirrettyä se eturengas taakse ja huomasin kyllä pienen positiivisen eron eli ei tärise niin paljoa, mutta edelleen käyn ensi viikolla siellä paikallisessa varmistamassa tärinän lähteen. Oli se sitten se rengas tai jokin muu. Siitä eteenpäin sitten mahdolliset toimenpiteet.

Tuosta jo melkein arvaakin renkaan kudosvaurion, mutta en yllättyisi, että vanteesssa oikeasti olisikin jokin vika, vaikka euromaster väitti toisin.
 
Sanokaas suksibokseista, et millainen on kätevin käyttää? Kuomu nousee eteenpäin vai sivuille? Pitäs talven reissuja varten varmaa hommata et kaikki 4 mahtuis yhel autol
 
Sanokaas suksibokseista, et millainen on kätevin käyttää? Kuomu nousee eteenpäin vai sivuille? Pitäs talven reissuja varten varmaa hommata et kaikki 4 mahtuis yhel autol
Eteenpäin aukeavassa on vaikeampi ottaa tavaraa mikä on siellä ihan edessä ja vain yhdelle sivulle aukeavasta taas vaikea ottaa tavaraa toisesta reunasta. Meillä on thulen boksi jossa avautuu molemmille sivuille niin on helpompi ottaa siltä puolelta missä tavara on jos ei aijo purkaa kaikkea boksista niin tuo on paras vaihtoehto omasta mielestäni.
 
Lyhyestä virsi kaunis, kuka ajaa oikein tästä suoraan:
Selvennykseksi streamablen paskomalle kuvanlaadulle, liikenteenjakajassa kahden nuolen välisessä poikittaisessa kyltissä on polkupyörä. Liikennetilannetta se ei juurikaan selvennä, kun pyöräkaista on äärimmäisenä oikealla jo muutenkin.
 
Lyhyestä virsi kaunis, kuka ajaa oikein tästä suoraan:
Selvennykseksi streamablen paskomalle kuvanlaadulle, liikenteenjakajassa kahden nuolen välisessä poikittaisessa kyltissä on polkupyörä. Liikennetilannetta se ei juurikaan selvennä, kun pyöräkaista on äärimmäisenä oikealla jo muutenkin.

Täytyy sanoa, että ensimmäisellä kerralla kun tuli itse tuosta ajettua niin hämmästelin hieman tuota liikennejärjestelyn toteutusta. Pienellä Googlauksella selvisi, että tulevaisuudessa tuo nykyinen ajorata on jatkossa spåra-kaista ja tuo käyttämätön kaista olisi jatkossa varsinainen ajorata. Oheisessa linkissä vielä katusuunnitelma kyseisestä risteyksestä: https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/4f/4f64a27fe2e14cad7564b8ee650e23ca341b3e6e.pdf

Ja vastaus kysymykseesi on, että ne jotka ajavat Liikenteenjakajan vasemmalta puolelta ajavat oikein, tosin ihmettelen sitäkin miksi tuota oikealla olevaa kaistaa ei ole suljettu keiloin tai vastaavin jos sitä ei autoilijoiden haluttavan käyttää.
 
Vanhemmilla on muutaman satasen arvoinen Fiat kakkosautona, mutta siinä akku tyhjenee pikkuhiljaa. Ja kun autolla ajetaan vähän niin ongelmiahan siitä seuraa. Yritin sulakkeista yleismittarilta mittaamalla löytää syypäätä, mutta ei oikein onnistunut. Seuraavaksi aloin miettimään ihan päävirtakytkintä autoon. En ole koskaan sellaista asentanut tai tarkemmin tutkiskellut. Näen että myynnissä 2 napaisia kytkimiä. Sellaisen voi ymmärtääkseni asentaa vain moottoritilaan plus navan väliin. Sehän on ihan mahdollinen vaihtoehto, mutta konepellin availu on vähän turhaa. Esim tälläinen:

Päävirtakatkaisin 12-24v maksimikuormitus 500A/5 sek | Motonet Oy

Sitten siihen kysymykseen. Mikä on sellaisen kytkimen nimi / toimintaperiaate jossa sen varsinaisen kytkimen voi vetää piuhoilla auton sisätilaan? Virtoja en tietenkään sisäkautta halua kierrättää.
 
Viimeksi muokattu:
Skenaario missä 3kk sitten ostettu käytetty 5v ikäinen auto kosahti pihaan eikä sillä voi enää ajaa. Huoltoaikoja ei ole heti eikä korjauskaan luultavasti ole mikään yhden päivän operaatio eikä ilman autoa pärjää. Myyjäliike maksaa korjauksen viulut, mutta jääkö vuokra-auton kulut omistajan maksettavaksi?
 
Skenaario missä 3kk sitten ostettu käytetty 5v ikäinen auto kosahti pihaan eikä sillä voi enää ajaa. Huoltoaikoja ei ole heti eikä korjauskaan luultavasti ole mikään yhden päivän operaatio eikä ilman autoa pärjää. Myyjäliike maksaa korjauksen viulut, mutta jääkö vuokra-auton kulut omistajan maksettavaksi?

Jos on kaskossa sijaisauto mukana, niin omasta yhtiöstä kyselemään, kysyvät kyllä perusteluita mikset voi vaikka kävellä...

Myyjäliike antaa jonkun kulkineen korjauksen ajaksi, neuvottelukysymys.

Huollolla on sijaisauto mikä joutaa joko ilmaiseksi tai edullisesti.
 
Jos on kaskossa sijaisauto mukana, niin omasta yhtiöstä kyselemään, kysyvät kyllä perusteluita mikset voi vaikka kävellä...

Myyjäliike antaa jonkun kulkineen korjauksen ajaksi, neuvottelukysymys.

Huollolla on sijaisauto mikä joutaa joko ilmaiseksi tai edullisesti.
Jep, myyjäliike voi antaa sijaisauton. Tuttu ehti ajaa "uudella" autolla 1000km, kun sitten tuli laajempaa ongelmaa sähköpuoleen. Nyt on jo 3000km alla sijaisautolla. :itku:
 
Jep, myyjäliike voi antaa sijaisauton. Tuttu ehti ajaa "uudella" autolla 1000km, kun sitten tuli laajempaa ongelmaa sähköpuoleen. Nyt on jo 3000km alla sijaisautolla. :itku:

Jeeps, yks kaveri osti tuossa kesällä käytetyn, no suht hintavan auton. Sitä ennen kyseli toista vaihdokkia mikä ei ollut liikkeessä paikalla, vaan "pidemmällä" koeajolla. Soitti siitä entiselle omistajalle, jolla sattui kyseinen olemaan taas ajossa kun se uusi tai uudempi jotain porsinut, ja korjaus kestää.

Osti sitten toisen samanlaisen minkä sai samantien/OT. Mutta kyllähän noissa tosiaan on vaihtoehtoja miten sijaisauton saa.
 
Jep, myyjäliike voi antaa sijaisauton. Tuttu ehti ajaa "uudella" autolla 1000km, kun sitten tuli laajempaa ongelmaa sähköpuoleen. Nyt on jo 3000km alla sijaisautolla. :itku:
Kuulostaa samanlaiselta kuin itsellänikin. Auto alla pari viikkoa ja korjaamolle, ensimmäinen viikko vakuutuksesta seuraavat kolme liikkeen piikkiin. Eipä myyjä laittanut vastaan kun kerroin tarvitsevani sijaisauton korjauksen ajaksi, pyysi vain hakemaan kun vakuutuksen piikkiin mennyt auto piti palauttaa. Toki pyysi varautumaan siihen, että myynnissä oleva auto voitaisiin pyytää palauttamaan nopeallakin aikataululla jos joku olisi ollut kiinnostunut nnostunut, mutta eipä soittoa tullut.
 
Saako katsastuksesta hylsyn saaneella autolla ajaa normaalisti siihen saakka kunnes saa auton korjaukseen? Ei ole aikaisemmin tullut hylsyjä, nyt kakkosauton jarrujen laahaamisen takia tuli hylkäykset ja korjausvaatimukset. Korjaamolle sain ajan vasta kahden viikon päähän, joten saako korjaamoaikaan asti ajaa normaalisti vai pitääkö auto pitää visusti pihassa siihen saakka?
 
Jos auto on hylätty, niin saa sillä ajaa.

Mikäli auto laitetaan ajokieltoon, sitten sillä ei saa ajaa. Silloin on myös tuulilasissa iso punainen tarra merkkinä asiasta.
 
Saako katsastuksesta hylsyn saaneella autolla ajaa normaalisti siihen saakka kunnes saa auton korjaukseen? Ei ole aikaisemmin tullut hylsyjä, nyt kakkosauton jarrujen laahaamisen takia tuli hylkäykset ja korjausvaatimukset. Korjaamolle sain ajan vasta kahden viikon päähän, joten saako korjaamoaikaan asti ajaa normaalisti vai pitääkö auto pitää visusti pihassa siihen saakka?

Hylkäyslapussa lukee tiedot. Eli milloin näytettävä uudelleen, eli sinne asti saa ajaa, ellei erikseen ole tullut ajokieltoa. Tai viimeisenä päivänä katsastettu..
 
Hylkäyslapussa lukee tiedot. Eli milloin näytettävä uudelleen, eli sinne asti saa ajaa, ellei erikseen ole tullut ajokieltoa. Tai viimeisenä päivänä katsastettu..

Huh, no sitten. Tosiaan jälkitarkastusaika tuli kuukauden päähän jolloin uusi tsekkaus, tuli vaan sellainen kylmäävä tunne kun tajusin just että vaimo lähti hylsyn saaneella autolla töihin tänä aamuna :D
 
Hylkäyslapussa lukee tiedot. Eli milloin näytettävä uudelleen, eli sinne asti saa ajaa, ellei erikseen ole tullut ajokieltoa. Tai viimeisenä päivänä katsastettu..

Viimeisenä päivänä katsastus on vielä ihan ok, kunhan ei ole päivääkään myöhässä. Viime vuonna katsastin viimeisenä päivänä ja tuli hylky pohjassa olevasta reiästä. Ajoaikaa sai 2kk (jälkikatsastusaika vain 1kk). Vein uudelleen katsastettavaksi kun tuo 2kk oli melkein täynnä, katsastuksen joutui maksamaan uudestaan mutta vanhan katsastuksen päästöt kävi edelleen (voimassa 3kk).
 
Golf Sportsvan alkoi tiputtelemaan öljyä, oma veikkaus on, että kesälomareissulla on napsahtanut joku kivi sopivasti öljypohjaan kun jouduin ajelemaan yhden pidemmän pätkän erittäin huonokuntoista tietä.
Vien auton aamulla luottopajalle tsekattavaksi, mutta katselin jo valmiiksi tarvikeosia vaihtoa varten kun kysyy kuitenkin, haluanko hankkia itse uuden jos se on mennyt rikki.

Osia on pitkä lista -- mistä tietää, mikä noista pitäisi tarvittaessa tilata? Oma osaaminen ei riitä :)

 
Golf Sportsvan alkoi tiputtelemaan öljyä, oma veikkaus on, että kesälomareissulla on napsahtanut joku kivi sopivasti öljypohjaan kun jouduin ajelemaan yhden pidemmän pätkän erittäin huonokuntoista tietä.
Vien auton aamulla luottopajalle tsekattavaksi, mutta katselin jo valmiiksi tarvikeosia vaihtoa varten kun kysyy kuitenkin, haluanko hankkia itse uuden jos se on mennyt rikki.

Osia on pitkä lista -- mistä tietää, mikä noista pitäisi tarvittaessa tilata? Oma osaaminen ei riitä :)


Ootko rekkarinumerolla hakenut tuolta tai muista kaupoista? Kai ne huollossakin osaa neuvoa tuossa asiassa jos kerran itse tilatut osaa kelpaa.
 
Ootko rekkarinumerolla hakenut tuolta tai muista kaupoista? Kai ne huollossakin osaa neuvoa tuossa asiassa jos kerran itse tilatut osaa kelpaa.
Tuo on rekkarilla haettu, se tuo silloin ko. mallin tarvikeosat. Kyllä niiltä varmasti saa vinkit hakuun, olen vaan aiemminkin kummastellut noita listoja kun tosiaan luulisi löytyvän aika tarkkaa tietoa siitä, mitä osia on käytetty (esim. runkonumerolla).
 
Tuo on rekkarilla haettu, se tuo silloin ko. mallin tarvikeosat. Kyllä niiltä varmasti saa vinkit hakuun, olen vaan aiemminkin kummastellut noita listoja kun tosiaan luulisi löytyvän aika tarkkaa tietoa siitä, mitä osia on käytetty (esim. runkonumerolla).

No sitten joo. Itsellä myös luottopaja, jossa kertovat kyllä mistä kannattaa tilata ja mitä. En kyllä itsekään osaisi noin vaan tilata jotain kampetta jos vaihtoehtoja on useampia. Toki laaduissakin on eroja, vaikka sama osa mutta eri valmistaja. Selviää varmasti huomenna kun viet auton pajalle :thumbsup:
Hyvä että on vielä tälläisiä korjaamoita mitkä ei pistä pelkästään marmorilta tilattua/ostettua.
 
No sitten joo. Itsellä myös luottopaja, jossa kertovat kyllä mistä kannattaa tilata ja mitä. En kyllä itsekään osaisi noin vaan tilata jotain kampetta jos vaihtoehtoja on useampia. Toki laaduissakin on eroja, vaikka sama osa mutta eri valmistaja. Selviää varmasti huomenna kun viet auton pajalle :thumbsup:
Hyvä että on vielä tälläisiä korjaamoita mitkä ei pistä pelkästään marmorilta tilattua/ostettua.
Näitä korjaamoja täytyy ehdottomasti tukea. Tämäkin on kohta, ellei jo nyt, kolmannessa polvessa toimiva paja. Olen sinne muutaman kestoasiakkaan saanut ohjattua kun ovat kyllästyneet marmorien kanssa asiointiin :thumbsup:
 
Näitä korjaamoja täytyy ehdottomasti tukea. Tämäkin on kohta, ellei jo nyt, kolmannessa polvessa toimiva paja. Olen sinne muutaman kestoasiakkaan saanut ohjattua kun ovat kyllästyneet marmorien kanssa asiointiin :thumbsup:

Juuri näin. Itse mitä käytän on ns. isältä pojalle pitkän linjan korjaamo, myös merkkihuolto - mutta pitkällä historialla merkkikirjo on laaja. Myöskin ohjaillut muita samaan paikkaan ettei sinne kalleimpaan tarvi mennä.
 
Mitä kävis jos moottoriin laittais moottoriöljyn sijaan jarrunestettä

Ei varmaan kannata edes käynnistää koko vehjettä, vaan tilata hinuri, tai trailerilla korjaamolle missä vähän putsia koneelle ja uutta ölpäkkää. Kun et taustoittanut mitä tuli tehtyä sen tarkemmin ja miksi.
 
Missähän hinnoissa suurinpiirtein on aluvanteiden maalaushinnat (4 kpl) ? Ei ole mitään käsitystä hintaluokasta. Itselläni on vielä alkuperäisvanteet kirkkaan metallin väriset, että saako niitä edes samanlaisiksi ehostettua?
 
Missähän hinnoissa suurinpiirtein on aluvanteiden maalaushinnat (4 kpl) ? Ei ole mitään käsitystä hintaluokasta. Itselläni on vielä alkuperäisvanteet kirkkaan metallin väriset, että saako niitä edes samanlaisiksi ehostettua?

Tuolta löytyy pulverfixin hinnasto: PulverFix | Vannemaalaus ja hinnasto
Nuohan maalataan pulverilla, joka on käsittääkseni edullisempi vaihtoehto.
 
Jaa kai se täytyy sitten käydä tuolla paikallisessa yksityisellä näyttää vielä nuo renkaat ja vanteet. Vaikka renkaan siirto taakse hieman lievensi tärinää niin kyllä se siellä edelleen. Pahin lienee 80-100km/h vauhdissa. Motarilla jos vetää reilusti yli 120 niin silloin auto tuntuu täysin vakaalta. Omituista..

Wheeldoctor sivulta lukasin. Todennäköisesti joko se yksi rengas on viallinen tai vanteessa vika (kun pienet osumat otti kivestä pakittaessa), vaikka euromaster väitti mitä väitti.
 
Minkälaista maalia suosittelette auton paikkamaalaukseen? Olen aikaisemmin maalaillut yksikomponenttimaalilla, mutta se ei tunnu kestävän lakkauksesta huolimatta. Autoon tehtiin ilkivaltaa ja nyt pitäisi maalata peilinkuori ja kylkeen pieni paikkamaalaus. Onko ainoa tie onneen 2k-maali ja lakka, vai pärjääkö halvemmalla. Entä saako automaaliliikkeistä oman auton väriin sopivan (eli värikoodi, plus ajan aikaansaama haaleneminen)?
 
Minkälaista maalia suosittelette auton paikkamaalaukseen? Olen aikaisemmin maalaillut yksikomponenttimaalilla, mutta se ei tunnu kestävän lakkauksesta huolimatta. Autoon tehtiin ilkivaltaa ja nyt pitäisi maalata peilinkuori ja kylkeen pieni paikkamaalaus. Onko ainoa tie onneen 2k-maali ja lakka, vai pärjääkö halvemmalla. Entä saako automaaliliikkeistä oman auton väriin sopivan (eli värikoodi, plus ajan aikaansaama haaleneminen)?

Lakattavat värit on aina 1k maaleja ja niiden päälle vedetään 2k lakka. 2k värit on ns. suorakiiltomaaleja ja niitä ei lakata lainkaan vaan pinta on sellaisenaan valmis.
 
Missähän hinnoissa suurinpiirtein on aluvanteiden maalaushinnat (4 kpl) ? Ei ole mitään käsitystä hintaluokasta. Itselläni on vielä alkuperäisvanteet kirkkaan metallin väriset, että saako niitä edes samanlaisiksi ehostettua?
Itsellä maksoi 16" 130e Kotkassa, sisälsi hiekkapuhallutuksen ja mustaksi maalaamisen.
vanteet.JPG
 
Viimeksi muokattu:
4v vanha i20ssa kytkinpolkimen kun painaa alas niin tuntuu pieni naksahdus. Mikä siinä vois olla syynä?
 
Miten mahtaa avot liikkua nettiautossa, kesän jälkeen vai keväällä?
Paras myyntiaika on kevät, ennen juhannusta. Paras ostoaika periaatteessa syksy, hinnan puolesta, mutta en usko että valikoimaa on lähellekään samalla tapaa, varmaan riippunee mitä autoa olet etsimässä. Esim Crossfire avoa ei näytä olevan yhtäkään nyt myynnissä, keväällä nyt yleensä edes muutama. Kesäkuussa itse viimeksi myin ja ostin avon.
 
Minkä verran vanteen tuumakoon kasvattaminen yleisesti ottaen vaikuttaa jarrutehoon, tuntumaan, tai mitkä ovat oikeita termejä.

Itselläni on ollut 16" vanteet ja nyt kun laitoin vain 1 tuumakoon suuremmat eli 17" vanteet, niin aika selkeästikin huomasin vaikutuksen, ettei jarrutettaessa kohtuu hiljaisestakaan vauhdista ole tuntuma niin jämäkkä eikä auto pysähdy niin tehokkaasti kuin aiemmin. (Pyörän halkaisija muuttui samalla + 1.4 cm).

(Auto on Nissan Maxima A33, josta TM:kin aikoinaan testatessa mainitsi erikseen tehokkaat jarrut. Vanteet oli 16" Nissan Maximan original aluvanteet ja nyt samoin Nissan Maximan alkuperäiset alut, mutta 17" koossa).
 
Mun järjellä ei pitäisi muuttua kuin ehkä renkaan painon vaikutuksesta (joutuu vähän enemmän polkaisemaan että jarruttaa yhtä paljon), jos nyt ymmärsin ettet täyslukkojarrutuksista puhu.

Edit: Toki en oo asiaintuntija
 
Mun järjellä ei pitäisi muuttua kuin ehkä renkaan painon vaikutuksesta (joutuu vähän enemmän polkaisemaan että jarruttaa yhtä paljon), jos nyt ymmärsin ettet täyslukkojarrutuksista puhu.

Edit: Toki en oo asiaintuntija

Okei ja joutuu tosiaan selvästi enemmän polkaisemaan, että jarruttaa yhtä paljon. Ehkä tottumiskysymys, ajokilometrejä vasta muutama kymmenen (eilen vaihdoin vanteet). (Ja en puhunut täyslukkojarrutuksesta). Se jämäkkä jarrutuntuma yleisesti ottaen kyllä tuntui häviävän, mikä oli itselle yllätys, kun ei aiempaa kokemusta vanteiden vaihdoista :o
 
Okei ja joutuu tosiaan selvästi enemmän polkaisemaan, että jarruttaa yhtä paljon. Ehkä tottumiskysymys, ajokilometrejä vasta muutama kymmenen (eilen vaihdoin vanteet). (Ja en puhunut täyslukkojarrutuksesta). Se jämäkkä jarrutuntuma yleisesti ottaen kyllä tuntui häviävän, mikä oli itselle yllätys, kun ei aiempaa kokemusta vanteiden vaihdoista :o

Ite en oo kyllä koskaan mitään merkittäviä eroja vanteiden vaihdon yhteydesså huomannu mutta toisaalta ajankin koko ajan useammalla autolla jossa tuntumilla on eroa kuin yöllä ja päivällä.. Ensimmäiseksi tulisi mieleen että jarruissa olisi ilmaa mutta ei sitä sinne vanteiden vaihdossa pääse jos sillon on selkeästi muuttunut tuntuma eikä jarruille ole mitään tehty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 457
Viestejä
4 489 232
Jäsenet
74 239
Uusin jäsen
viemäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom