Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Hmm... Miksi en ole kiinnittänyt huomiota että faijan - 19 E-mersu tekisi tuota. Vai olisiko että vedän vyön luonnollisesti tarpeeksi kireälle.
Ehkäpä toiminto ei ole isäsi autossa kytketty päälle? Sen saa mun mielestä ihan auton omista valikoista päälle tai pois.
 
Mikä vois olla syynä, kun jäähdytinneste lähtenyt päivässä täydestä nollaan? Ihan näin kyselen, että osaan arvioida korjauskustannukset korjaamolla.
 
Kunhan tässä hain mahdollista skaalaa syistä eri jonkunlaista hintahaarukkaa tässä laskeskelen hommalle.
Aivan täysin mahdotonta kenenkään sanoa näin etänä, tietämättä edes mistä ajoneuvosta on kyse. Voi olla joku letkukiristin pettänyt tai sitten sisällä oli pelkkää vettä ja pakkanen halkaisi lohkon. Tuossapa se skaala varmaan suunnilleen on, eli voidaan veikata korjauskustannusten olevan jotakin parista kympistä kymppitonniin.
 
Mikä vois olla syynä, kun jäähdytinneste lähtenyt päivässä täydestä nollaan? Ihan näin kyselen, että osaan arvioida korjauskustannukset korjaamolla.
Mitä tarkoittaa "nollaan"? Onko pinta laskenut pausuntasäiliösssä vai onko koko järjestelmä syyläriä myöten tyhjä? Onko autolla ajettu vai onko se seissyt paikallaan? Onko oirehtinut jotenkin? Miltä öljyt ja mahdollinen jäähdytysneste jäähdyttimessä näyttää? Onko valuttanut nestettä alleen? Onko pohja/konehuone märkä?

Tuon viestin perusteella mahdotonta tehdä kauhean tarkkaa arviota, mutta sanoisin että jostakin se on vuotanut jonnekin :)
 
Mikä vois olla syynä, kun jäähdytinneste lähtenyt päivässä täydestä nollaan? Ihan näin kyselen, että osaan arvioida korjauskustannukset korjaamolla.
Pumppu vuotaa tiivisteestä/on haljennut, kannentiiviste vuotaa (kylläkin todella pahasti, jos noin nopeaa neste häviää), letku irti, vuotava liitos. Onhan näitä.

Itsellä heitti toissa talvena Saab kaikki nesteet pihalle kerralla, kun pumppu halkesi. Näin taustapeilistä kun höyry nousi auton alta moottoritiellä ajaessa, samassa ajotietokone ilmoitti, että jäähdytinneste vähänä.
 
Minulla heitti kerran kuumana kesäiltana kotari jäähdytysnesteet alleen, kun kurvasin huoltoaseman pihaan, ehdin kahvin käydä hakemassa sisältä ja takaisin tullessa ihmettelin että mikä perkele siellä pulputtaa.
Onneksi ei ollut sen vakavampaa, kuin että oli vesipumpulta lähtevän letkun klemmari löystynyt tärinän ja lämmön vaikutuksesta.

Eikun ostamaan huoltoaseman hyllystä perkuleen kallis meisseli, haponkestävä klemmari ( onneksi löytyi ) ja jäähdytysnestettä ( kallista oli ), jonka jälkeen uusi klemmari paikoilleen, jäähdytysnesteet sisään, järjestelmän ilmaus tyhjäkäynnillä ja rauhassa takaisin kotiin lämpöjä koko ajan tarkkaillen.
 
Tulipa törmättyä Khao lakissa kummallisen näköiseen maastoautoon. Ei mikään kedon kaunein kukka.

Mikähän tämä on merkkiään? Takana ei ollut mallimerkintää.
IMG_20200228_220420.jpg
 
Nesteen väriin ei kannata luottaa koska kaikkia aineita saa kaiken värisenä. Selvität mitä tuo Fordin neste sisältää ja katsot että uusi on samaa ainetta.
 
Nesteen väriin ei kannata luottaa koska kaikkia aineita saa kaiken värisenä. Selvität mitä tuo Fordin neste sisältää ja katsot että uusi on samaa ainetta.

Jep, tuo on paras ja ohjekirjassa varmasti koodia yms löytyy. Ja pistin tuon Motonetin Fordin koodilta, niin Swagilta samalla luokituksella jäähdytysnesteen väri on lila
 
Mää oon kaatanu polaricin kirkasta nestettä aina lisäksi jos on pitäny lisätä nestettä... Sitten ku vaihtanu nesteet kokonaan kattonu mitkä ne luokitukset pitää olla.. Tuota kirkasta voi sekottaa kaikenväristen litkujen kanssa, ja ei oo ollu ongelmia ainakaan näin 15vuoden otannalla vielä tuon kanssa.
 
Manuaalissa sanotaan, että jos käyttää jotain muuta kuin Fordin Motocraftia niin sen pitää täyttää laatuvaatimus ESD M97B49-A. Eli mikä vaan kelpaa joka täyttää tuon laatuvaatimuksen väristä välittämättä?
 
Miksi F1-autoon riittää 13" vanne mutta tavalliseen katu-bemariin tarvii 21" matalapforiilirenkaan?


f12.jpg
 
Miksi F1-autoon riittää 13" vanne mutta tavalliseen katu-bemariin tarvii 21" matalapforiilirenkaan?
Koska joku on päättänyt, että mennään ulkonäkö edellä. F1 autoissa ei tarvitse miettiä ulkonäköä, vain suorituskyky ratkaisee.
 
Siksi koska äf-ykkösissä rengas on oleellinen osa auton "jousitusta", katuautoissa voidaan se ulkoistaa muualle.

ps.kohtapa tuokin muuttuu.
 
F1 autoissa ei tarvitse miettiä ulkonäköä, vain suorituskyky ratkaisee.
Vai olisiko enemminkin lajin säännöt jotka määrittelevät minkä kokoisia renkaita käytetään.

Miksi F1-autoja ajetaan korkeaprofiilisilla renkailla? Yleensähän rata-autoissa on huomattavan matalaprofiilisia renkaita.

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:
- Tämä on ikuisuuskysymys. Säännöt määräävät, että vanteen pitää olla 13-tuumainen. Se on jäänne siitä, että vanteella pyritään rajoittamaan jarrujen kokoja. Jarrukokojen kasvaessa jarrujen tehot kasvaisivat. Siitä on ollut puhetta, että tehtäisiin 17-, 18- tai 19-tuumaiset renkaat, mutta ei ole vielä tehty.
 
Miten uudehkojen import autojen takuu esim. @ ruotsi ja saksa. Onko EU alueella samat takuuehdot kaikilla valmistajilla ja onko maahantuoja velvollinen hoitamaan asian vaikka auto uitettu?
 
Miten uudehkojen import autojen takuu esim. @ ruotsi ja saksa. Onko EU alueella samat takuuehdot kaikilla valmistajilla ja onko maahantuoja velvollinen hoitamaan asian vaikka auto uitettu?
Virhevastuu on kaikkialla EU-alueella sama, takuut jotka ovat "vapaaehtoisia" vaihtelevat maasta toiseen.
 
Miten uudehkojen import autojen takuu esim. @ ruotsi ja saksa. Onko EU alueella samat takuuehdot kaikilla valmistajilla ja onko maahantuoja velvollinen hoitamaan asian vaikka auto uitettu?

Ainakin BMW:n Certified ja Mersun Junge Sterne ovat kavereiden mukaan toimineet suomessa ihan moitteetta, noissahan valmistaja maksaa takuukorjaukset merkkihuollolle ( ja asiakas maksaa ne korkeampana hintana ).
Periaatteessa valmistajan antama vaikkapa euroopan laajuinen takuu on voimassa vaikka auto vietäisiin kuinka maasta toiseen, eikä paikallisen merkkikorjaamon pitäisi siitä nikotella, kun saavat kuitenkin laskuttaa siitä ( kylläkin yleensä huonolla katteella ) valmistajaa.
Valmistajan takuuehdot lukemalla välttyy ainakin pahimmilta karikoilta.

Vain maakohtaiset ja maahantuojan antamat takuut ovat sitten oma asiansa.

Joskus vuosituhannen alussa, kun oli ensimmäinen tuontiautojen buumi saksasta, niin silloin oli ainakin muutama tapaus joissa merkkiliike oli kieltäytynyt tuonti mersujen takuukorjauksista huollon yhteydessä, mutta sitten kun autojen omistajat olivat olleet yhteydessä Daimleriin oli ääni muuttunut kellossa.

Itse kun toin vajaat kolme vuotta sitten 1,5 vuotta vanhan Opelin pakettiauton, sain siihen 1 vuoden GM:n takuun ostopäivästä ja sillä takuukortilla olisin saanut korjautettua takuunalaiset viat missä tahansa Opel merkkihuollossa, takuukortti näkyi tehtaan järjestelmässä, kun sitä kysyin ensimmäisen huollon yhteydessä Länsiautosta.
 
Tuli ostettua autoliikkeestä käytetty auto viime lauantaina ja nyt kun kaupoista on kulunut 6 päivää, juolahtikin mieleen että mitenkäs nykyään autokaupoissa (sekä yritys että yksityisten välisissä kaupoissa) toimitaan sen omistajanvaihdoksen ilmoituksen kanssa? Viimeks ostanu auton 5 vuotta sitten jolloin ainakin piti käydä katsastusasemalla tekemässä papereihin omistajanmuutos sillä rekisteriotteen ilmoitusosalla, nyt ei autoliikkeen kanssa täytelty mitään ilmoitusosa papereita yms. Ostin kyllä auton osamaksulla joten oletan että autoliike ja rahoitusyhtiö hoitanee tämän omistajanvaihdoksen keskenään, mutta täytyykö minun vielä auton rekisteriotteen kanssa tehdä jotain? Siinähän nyt on edellisen yksityishenkilön tiedot.
 
Tuli ostettua autoliikkeestä käytetty auto viime lauantaina ja nyt kun kaupoista on kulunut 6 päivää, juolahtikin mieleen että mitenkäs nykyään autokaupoissa (sekä yritys että yksityisten välisissä kaupoissa) toimitaan sen omistajanvaihdoksen ilmoituksen kanssa? Viimeks ostanu auton 5 vuotta sitten jolloin ainakin piti käydä katsastusasemalla tekemässä papereihin omistajanmuutos sillä rekisteriotteen ilmoitusosalla, nyt ei autoliikkeen kanssa täytelty mitään ilmoitusosa papereita yms. Ostin kyllä auton osamaksulla joten oletan että autoliike ja rahoitusyhtiö hoitanee tämän omistajanvaihdoksen keskenään, mutta täytyykö minun vielä auton rekisteriotteen kanssa tehdä jotain? Siinähän nyt on edellisen yksityishenkilön tiedot.
Autoliikkeet hoitaa ne lähtökohtaisesti aina. Trafin sivuilta voit tarkistaa onko asia hoidettu eli näyt auton haltijana ja rahoitusyhtiö omistajana. Itse et mitään asian eteen edes voi tehdä, kun et ole auton omistaja ennen rahoituksen lopullista hoitamista.
 
Kyllähän autoliikkeet tuon rekisteröintipuolen ovat hoitaneet jo vuosikymmeniä, lähinnä yksityisten välisessä kaupassa (ja joissain häkkijoppareilla) on pitänyt itse hoitaa nuo rekisteröinnit.
 
No sen verran eroa, että ne on kaks eri foorumia. Pyörivät toki saman aiheen ympärillä ja varmasti paljon samoja käyttäjiäkin molemmilla.
 
Löytyy Michelin Energy Saver kesärenkaat. Noissa ei päällepäin ollut mitään nuolia tai vastaavia pyörimissuunnan osalta, joten ei kait väliä mitenpäin nuo laittaa kiinni? Tuli myös huomattua, että ohjaus on hieman raskaampi vrt talvirenkaisiin. Mistähä moinen saattaa johtua? Rengasmelukin voisi olla pienempi. Kohta laitatutan aluvanteet noihin, jolla ei taida olla asiaan merkitystä.
 
Eipä niissä kesärenkaissa usein ole pyörimissuuntia. Korkeintaan joku "outside" teksti, että osaavat laittaa oikein vanteelle. Ohjauksen raskauteen voi vaikuttaa pehmeämpi kumiseos, liian alhainen rengaspaine, jäykempirunkoinen talvirengas, kokoero yms. Rengasmelulle ei oikeastaan voi mitään muuta kuin vaihtaa autoa paremmin äänieristettyyn tai tehdä itse. Yleisesti pienet (15-16") ja kapeammat (205 ja alle) renkaat on hiljaisempia kuin isommat, mutta tässäkin on valmistajakohtaisia eroja niin paljon ettei mitään varma ratkaisua voi antaa. Joku halpisrengas voi olla selvästi hiljaisempi kuin kallis merkkirengas, että hintakaan ei siinä ratkaise.
 
Uusilla nuolittomilla renkailla ei ole merkitystä kumpaan suuntaan pyörivät, mutta yhden kesän jälkeen ajetut renkaat olisi kiva laittaa pyörimään jatkossakin samaan suuntaan, muutoin taitaa kumiseos kulua vielä pikkaisen ärhäkämpää.
 
Rengasmelulle ei oikeastaan voi mitään muuta kuin vaihtaa autoa paremmin äänieristettyyn tai tehdä itse. Yleisesti pienet (15-16") ja kapeammat (205 ja alle) renkaat on hiljaisempia kuin isommat, mutta tässäkin on valmistajakohtaisia eroja niin paljon ettei mitään varma ratkaisua voi antaa. Joku halpisrengas voi olla selvästi hiljaisempi kuin kallis merkkirengas, että hintakaan ei siinä ratkaise.
Joillakin valmistajilla on näitä "vaimennettuja" rengassarjoja, joissa on renkaan sisäpuolella massaa joka vaimentaa osittain rengasmelua.

 
Miten tuo uusi katsastuspolitiikka menee. Eli jos saat hylsyn, niin auto pitää korjata 1kk sisällä, mutta sillä saa ajaa ennen uusintakatsastusta max 2kk, jos korjaa ne viat 1kk sisällä. Nyt sitten auto on leimattu, mutta uusintakatsastuksessa tuli uusi korjauskehtoitus. Onko tuo nyt muuttunut, koska aikaisemmin uusintakatsastuksessa ei voinut enää lisäillä käsittääkseni uusia vikoja enää. Vai muuttiko tämä 2kk sääntö nyt sitäkin jotenkin?
 
Onko kyseessä jälkitarkastus vai kokonaan uusi katsastus?

En tiedä koska en ole kerinnyt hakea autoa vielä, eli korjaamo katsasti sen puolestani. Katsoin vain Trafista omista autoista tiedot ja ihmettelen tuota. Tuo 2kk aika ei mennyt siis umpeen ja viat korjattiin 1kk sisällä. Jostain syystä päästöt oli mitattu myös uudestaan vaikka todistus oli autossa. Aikaisemmin se todistus kai kelpasi pari kk vaikka oli muualla mitattu. Määräaikaiskatsastus tehtiin kuitenkin eri paikassa kuin tämä jälkitarkastus tai uusintakatsastus. Taisi mennä yhden päivän yli kuukauden tuosta ensimmäisestä katsastuksesta, mutta senhän pitäisi olla sallittua nykyään.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä koska en ole kerinnyt hakea autoa vielä, eli korjaamo katsasti sen puolestani. Katsoin vain Trafista omista autoista tiedot ja ihmettelen tuota. Tuo 2kk aika ei mennyt siis umpeen ja viat korjattiin 1kk sisällä. Jostain syystä päästöt oli mitattu myös uudestaan vaikka todistus oli autossa. Aikaisemmin se todistus kai kelpasi pari kk vaikka oli muualla mitattu. Määräaikaiskatsastus tehtiin kuitenkin eri paikassa kuin tämä jälkitarkastus tai uusintakatsastus. Taisi mennä yhden päivän yli kuukauden tuosta ensimmäisestä katsastuksesta, mutta senhän pitäisi olla sallittua nykyään.
Kuukausi aikaa samalla vikalistalla, sitten uuskatsastus, 2kk tais olla maksimi ajoaika jos kevyesti pomppaa. Jos sitten jotain vakavaa niin ajoaika voi olla päiviä tai suoraan ajokielto. Päästöt ois pitäny mennä samalla lapulla mutta siitä ois pitäny erikseen mainita että päästöt on jo lapulla
 
Kuukausi aikaa samalla vikalistalla, sitten uuskatsastus, 2kk tais olla maksimi ajoaika jos kevyesti pomppaa. Jos sitten jotain vakavaa niin ajoaika voi olla päiviä tai suoraan ajokielto. Päästöt ois pitäny mennä samalla lapulla mutta siitä ois pitäny erikseen mainita että päästöt on jo lapulla

Ok, kiitos tiedosta. Olihan tuo hanurista kun autolla ei ajettu katsastusten välissä kuin jokunen kilometri ja sitten löytyy taas jostain välystä. Mielellään korjaisi kaiken samalla kertaa. Tietää nyt sitten jatkossa tuonkin asian.
 
Miten tuo uusi katsastuspolitiikka menee. Eli jos saat hylsyn, niin auto pitää korjata 1kk sisällä, mutta sillä saa ajaa ennen uusintakatsastusta max 2kk, jos korjaa ne viat 1kk sisällä. Nyt sitten auto on leimattu, mutta uusintakatsastuksessa tuli uusi korjauskehtoitus. Onko tuo nyt muuttunut, koska aikaisemmin uusintakatsastuksessa ei voinut enää lisäillä käsittääkseni uusia vikoja enää. Vai muuttiko tämä 2kk sääntö nyt sitäkin jotenkin?

Käsittääkseni "uudet" säännöt menevät siten, että hylätyllä katsastuksella saa ajaa 2 kk, jos viat eivät johtaneet välittömään ajokieltoon ja 1 kk sisällä viat korjaamalla pääsee jälkitarkastuksella.
Päästölapun pitäisi olla voimassa 3 kk mittauspäivästä.

Onko korjaamo käyttänyt auton samalla konttorilla, kuin ensimmäisellä katsastuskerralla?
Jos ovat käyttäneet jälkitarkastuksessa, niin silloin ei katsuri tosiaan pysty lisäämään "uusia" vikoja vanhaan vikalistaan, mutta nyt tuo kuulostaa siltä, että ovat käyttäneet eri konttorilla tai aloittaneet kokonaan uuden katsastuksen.
 
Käsittääkseni "uudet" säännöt menevät siten, että hylätyllä katsastuksella saa ajaa 2 kk, jos viat eivät johtaneet välittömään ajokieltoon ja 1 kk sisällä viat korjaamalla pääsee jälkitarkastuksella.
Päästölapun pitäisi olla voimassa 3 kk mittauspäivästä.

Onko korjaamo käyttänyt auton samalla konttorilla, kuin ensimmäisellä katsastuskerralla?
Jos ovat käyttäneet jälkitarkastuksessa, niin silloin ei katsuri tosiaan pysty lisäämään "uusia" vikoja vanhaan vikalistaan, mutta nyt tuo kuulostaa siltä, että ovat käyttäneet eri konttorilla tai aloittaneet kokonaan uuden katsastuksen.

Voi lisätä, jos kyseessä turvallisuutta vaarantava vika (esim jarrut puuttuu, tämä toki suiran ajokielto).
 
Taisi mennä yhden päivän yli kuukauden tuosta ensimmäisestä katsastuksesta, mutta senhän pitäisi olla sallittua nykyään.
Jos meni 1 kk ja 1 päivä, niin silloinhan täytyy katsastaa kokonaan uudelleen. Ja voi löytyä uusia vikoja, kun katsotaan auto uudelleen.

Maks 1kk, niin menee uusintakatsastuksella.
 
Käsittääkseni "uudet" säännöt menevät siten, että hylätyllä katsastuksella saa ajaa 2 kk, jos viat eivät johtaneet välittömään ajokieltoon ja 1 kk sisällä viat korjaamalla pääsee jälkitarkastuksella.
Päästölapun pitäisi olla voimassa 3 kk mittauspäivästä.

Onko korjaamo käyttänyt auton samalla konttorilla, kuin ensimmäisellä katsastuskerralla?
Jos ovat käyttäneet jälkitarkastuksessa, niin silloin ei katsuri tosiaan pysty lisäämään "uusia" vikoja vanhaan vikalistaan, mutta nyt tuo kuulostaa siltä, että ovat käyttäneet eri konttorilla tai aloittaneet kokonaan uuden katsastuksen.

Eri konttorilla käyttivät. Eli ilmeisesti olisi mennyt jälkitarkastuksella jos olisivat käyttäneet samassa paikassa missä 1. määräaikaiskatsastus tehtiin, vaikka tuo 1kk olisi ylittynyt. Pitää varmistaa vielä kun haen auton pois.
 
Kiitoksia linkkistä. Vielä semmoinen pyyntö, että millaiset hylsyt sopivat siihen avaimeen?
Tuotteen kuvauksesta:

"Teräsvarsi, lasikuitupinnoitus ja kumipintainen kahva. Säädettävä pituus: 350–510 mm. 1/2"-nelikulmakiinnitys. Käännettävä hylsy CrV-terästä, 19 ja 21 mm:n Round Corner®-sovitus. Voidaan käyttää myös voimahylsyavaimena."
 
Sopiiko tämmöinen renkaiden vaihtoon?

Jos tuo on 1/2" sarja, niin kyllä sillä hätätapauksessa renkaat vaihtaa, mutta tuo @Vaamir :in suosittelema pyöränmutteriavain on paljon parempi.

On kyllä äkkiä katsottuna hyvän hintaisia Gedoren työkaluja Lidlissä, voisi melkein käydä katsomassa olisiko vielä jäljellä, vaikka hallin hyllyt tursuavat muutenkin hylsysarjoista ja muista työkaluista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 590
Viestejä
4 492 849
Jäsenet
74 262
Uusin jäsen
ambigrammi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom