Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Tottakai on. Ääritilanteessa auton molemmat akselit käyttäytyvät mahdollisimman samankaltaisesti.
Jos ajelet seuraavat vaikka kolme vuotta niin kaikki uusiks vaan
Riippuen monesta asiasta itse laittaisin kaikki renkaat uusiksi. Ei kirpaise kuin kerran ja tulee samalla vaivalla hoidettua koko rengastus kuntoon.
Njoo, tarkoitus on ajella autolla niin pitkään kuin se kulkee, eli taidanpa laittaa kaikki uusiks. Harmittaa vaan heittää pois kahta rengasta joilla vielä varmaan sen pari kesää ainakin ajelis. Kiitos kuitenkin vastauksista.

Mistähän tuo huomattavan epätasainen kuluminen etu-/takarenkaiden välillä voisi johtua? Takarenkaat on edelleen siinä kunnossa, että nillä varmaan vielä kesän-pari ainakin ajelis. Aurauskulmat tosiaan tarkistutin ja korjautin kun oli renkaiden sisäreunasta nauhat jo esillä, vaikka oli ne eturenkaat muutenkin kyllä ihan finaalissa. Loogisesti ajateltuna voi toki olla, että edellinen omistaja on aina pitäny samoja pyöriä edessä ja samoja takana, pari kesää auto tosiaan mulla vasta ollut. Auto myös +120km/h nopeudessa selkeästi ravisti (tuntui siis lähinnä ratissa, koko auto ei vatkannut) kesärenkailla ajaessa joka johtunee huonosti tasapainossa olevista renkaista, voiko se aiheuttaa noin voimakasta kulumista? Suurin osa ajosta on työmatkaa 120km/h motarilla.
 
Aiheeseen liittyen, kuinka suuri kulumisero pitää olla saman akselin eri puolen renkaissa ennen kuin asian huomaa ajaessa? Mulla on C5 Corvetessa vasen eturengas pari vuotta ja pari millimetriä uudempi kuin oikean puolen rengas. Ilmeisesti siis edellisellä omistajalla on ollut rengasrikko, ja kun kyseessä on run-flatit (Goodyear Eagle F1) niin niitä ei käsittääkseni aina rengasrikon jälkeen korjata vaan mieluummin ostetaan uusi rengas tilalle. Muuten siis molemmat renkaat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia, ja paineet on samat. Välillä tuntuu, että suoralla tiellä auto hieman puoltaa oikealle, mutta se voi kyllä johtua säätämättömistä kulmistakin tai ihan vain siitä, että tiet on yleensä hieman kallellaan oikealle.

Takarenkaat (jotka on tässä ihan eri kokoa kuin eturenkaat) pitää joka tapauksessa uusia aika pian, joten mietin samaa kuin edellinen kirjoittaja, että ostaisinko samalla kaikki neljä rengasta.
 
Aiheeseen liittyen, kuinka suuri kulumisero pitää olla saman akselin eri puolen renkaissa ennen kuin asian huomaa ajaessa? Mulla on C5 Corvetessa vasen eturengas pari vuotta ja pari millimetriä uudempi kuin oikean puolen rengas. Ilmeisesti siis edellisellä omistajalla on ollut rengasrikko, ja kun kyseessä on run-flatit (Goodyear Eagle F1) niin niitä ei käsittääkseni aina rengasrikon jälkeen korjata vaan mieluummin ostetaan uusi rengas tilalle. Muuten siis molemmat renkaat on hyvässä kunnossa ja samanlaisia, ja paineet on samat. Välillä tuntuu, että suoralla tiellä auto hieman puoltaa oikealle, mutta se voi kyllä johtua säätämättömistä kulmistakin tai ihan vain siitä, että tiet on yleensä hieman kallellaan oikealle.

Takarenkaat (jotka on tässä ihan eri kokoa kuin eturenkaat) pitää joka tapauksessa uusia aika pian, joten mietin samaa kuin edellinen kirjoittaja, että ostaisinko samalla kaikki neljä rengasta.
Ei pari milliä tunnu missään.

Enemmän vaikuttaa leveä rengas ja urat sekä se, että tiet viettää aina oikealle jotta vedet valuu pois...
 
Autossa tulee vikakoodia, että katalysaattori olis rikki. Kuitenkin päästöistä menee läpi, jos nollaa tuon koodin, niin ajattelin holkin laittoa takimmaiseen lambdaan. Sattuisiko kukaan tietämään saisiko tällaista lähempää suomea, kun menee ebayn postiajat todella pitkälle?

O2 02 Oxygen Sensor Restrictor Extension Spacer Catalytic Converter M18×1.5 New | eBay
Se että auto menee läpi pakokaasutestistä sieltä putken päästä mittaavalla koneella ei oikeastaan kerro kovinkaan kummoista tietoa siitä onko katti kunnossa vai ei.. Lähinnä sen että onko siellä ylipäätään katalysaattoria.

Sanoisin näin perstuntumalta että on n. 10 kertaa useammin hajoaa lambda-anturi kuin katti, tuon voi todennäköisesti tarkistaa livedataa näyttävällä lukijalla. Jos se jälkilambda ei tee (suunnilleen) samanlaista käyrää kuin ensimmäinen, niin todennäköisesti katti on ehjä.
 

Toimiiko tällainen värkki öljyn imemiseen? Ajattelin vaihtaa fordiin ohjaustehostimen öljyt imemällä vanhaa öljyä säiliöstä ja kaatamalla tuoretta päälle.
 

Toimiiko tällainen värkki öljyn imemiseen? Ajattelin vaihtaa fordiin ohjaustehostimen öljyt imemällä vanhaa öljyä säiliöstä ja kaatamalla tuoretta päälle.
Käytännössähän tuo on vain letkunpätkä, eikä sillä öljy siirry ilman varsinaista pumppua viskositeettinsa takia. Käytännön kokemuksia minulla ei kuitenkaan ole.
 

Toimiiko tällainen värkki öljyn imemiseen? Ajattelin vaihtaa fordiin ohjaustehostimen öljyt imemällä vanhaa öljyä säiliöstä ja kaatamalla tuoretta päälle.
Tuosta en tiedä, mutta jos budjetti venyy hieman parempaan, niin tällaisella on tullut touhuttua:

Edit, ohjaustehostimen nesteet on yleensä perus-ATF:n tasoa viskositeetilla, joten saattaa olla siinä ja siinä lähteekö "lappoefektillä" tarpeeksi hyvin. Ainahan voi kokeilla pelkällä läpinäkyvällä letkulla ja imeä itse. :D
 

Toimiiko tällainen värkki öljyn imemiseen? Ajattelin vaihtaa fordiin ohjaustehostimen öljyt imemällä vanhaa öljyä säiliöstä ja kaatamalla tuoretta päälle.
Otat tehostimen paluuletkun irti ja työnnät astiaan. Auto käyntiin, kääntelet rattia ja lisäät uutta öljyä sitä mukaan kun säiliö tyhjenee. Varot vaan ettei tyhjäksi pääse, sillon joutuu ilmaamaan koko systeemin.
 
Kenelläkään haisua mistä sais ladattua Mazda 6 -08 manuaalin missä olis autosta räjäytyskuva? Pitäis vahän päästä purkamaan sisätilojen maskeja ja keskikonsolia ja olis hyvä tietää missä ja miten eri osia irroitetaan etten revi kaikkia klipsuja heti paskaks..

Ja mikähän toi edes on englanniks? Jonkun repair guiden löysin mutta siinä oli vaan teknisistä vioista ja niiden korjauksesta..
 
Tässä tulee jonkinlaista ohjetta:
-Mazda 6 korjausopas on myynnissä Alfamerin kaupassa. Varmaan jostain kivijalkaliikkeestäkin löytyy. Alla nettilinkki sivustolla ja siellä hakutoiminnolla löytyy.
Alfamer / Karistopap Oy

- Räjäytyskuvia ja osien alkuperäiset varaosanumerot on netissä saatavilla. Hyvä sivusto on alla linkattuna. Sieltä etsit vaan oman autosi. Itse olen tuota sivustoa käyttänyt kun on OE-varaosanumeron perusteella pitänyt tilata osia.
PartSouq Auto Parts Around the World
Jees, tänks. Tuolta varmaan löytyy tarpeeks tarkat kuvat ja ohjeet.
 
Mulla on ollut monta Alfamerin korjausopasta. Niissä on tarkat yksityiskohtaiset ohjeet verhoilun irrottamiseksi..
Olis ihan kiva mutta ihan niin paljon en tarvii purkamisia että pitäis opus olla, riittää kun näjen noi pari juttuia silloin ku pitää.
 
Saako mitenkään rahoja takaisin kun ostin pieneltä autoliikkeeltä joka toiminimenä kauppasi muutamaa autoa nettiautossa. Oli ihan kauppalehden sivuilla tiedot liiketoiminnasta.
Kävin tekemässä pikaisen kaupan kun oma pirssi lahosi alta ja kohde oli kaikinpuolin kuvauksen kaltainen, mutta nyt kun parin viikon jälkeen kävin trafin sivuilla maksamassa autoveroa niin tuo edellinen omistaja/autoliike ei ollut maksanut oman omistusajan veroja ja auto oli käyttökiellossa. Maksoin tuon noin 100e summan jotta omat ajot onnistuu ilman ongelmia. Onko jotain mahiksia siis saada maksamaani ylimääräistä kuluja takaisin kun vielä ns "liikkeestä" ostettu. Ostaessa kaikki oli ok, mutta verot erääntyneet juuri kauppojen jälkeen...mihin olla yhteydessä jos jotain mahiksia, en vielä ole vihoissani viitsinyt soittaa koijari liikkeelle...
 
Saako mitenkään rahoja takaisin kun ostin pieneltä autoliikkeeltä joka toiminimenä kauppasi muutamaa autoa nettiautossa. Oli ihan kauppalehden sivuilla tiedot liiketoiminnasta.
Kävin tekemässä pikaisen kaupan kun oma pirssi lahosi alta ja kohde oli kaikinpuolin kuvauksen kaltainen, mutta nyt kun parin viikon jälkeen kävin trafin sivuilla maksamassa autoveroa niin tuo edellinen omistaja/autoliike ei ollut maksanut oman omistusajan veroja ja auto oli käyttökiellossa. Maksoin tuon noin 100e summan jotta omat ajot onnistuu ilman ongelmia. Onko jotain mahiksia siis saada maksamaani ylimääräistä kuluja takaisin kun vielä ns "liikkeestä" ostettu. Ostaessa kaikki oli ok, mutta verot erääntyneet juuri kauppojen jälkeen...mihin olla yhteydessä jos jotain mahiksia, en vielä ole vihoissani viitsinyt soittaa koijari liikkeelle...

En nyt löytänyt mitään linkkiä mihinkään ennakkotapaukseen, jos sellaista edes on. Ostajanhan se pitäisi tarkistaa ilmaiseksi trafista verotiedot. Tosin autoliike/jobbarin kanssakin pitäisi voida olettaa että hommat on hoidettu asianmukaisesti, ja nyt kuten todettu jobbari jätti maksamatta eikä sille oikein mitään mahda.

Lakihan on ihan perseestä tämän suhteen että joutuu muiden veroja makselemaan. Autohan toki on aina erityisasemassa mitä veroihin ja maksuihin tulee...
 
En nyt löytänyt mitään linkkiä mihinkään ennakkotapaukseen, jos sellaista edes on. Ostajanhan se pitäisi tarkistaa ilmaiseksi trafista verotiedot. Tosin autoliike/jobbarin kanssakin pitäisi voida olettaa että hommat on hoidettu asianmukaisesti, ja nyt kuten todettu jobbari jätti maksamatta eikä sille oikein mitään mahda.

Lakihan on ihan perseestä tämän suhteen että joutuu muiden veroja makselemaan. Autohan toki on aina erityisasemassa mitä veroihin ja maksuihin tulee...
Tuossa on vain se ongelma että vaikka tiedot olisi ostaessa tarkistanut se olisi näyttänyt niiden olevan isolla todennäköisyydellä kunnossa. Noissa ku. On aina pieni viive että päivittyvät. Kyllä liikkeen pitäisi omat maksunsa hoitaa ja vaatisin itse hyvityksenä liikkeen maksamatta jääneet veroeurot itselle mutta voi olla hankalaa alkaa vänkäämään jos myyjä on joku toiminimellä toimiva pikkupulju tai satunnaisesti autoja muiden hommien ohella myyvä pulju.
 
Saako mitenkään rahoja takaisin kun ostin pieneltä autoliikkeeltä joka toiminimenä kauppasi muutamaa autoa nettiautossa. Oli ihan kauppalehden sivuilla tiedot liiketoiminnasta.
Kävin tekemässä pikaisen kaupan kun oma pirssi lahosi alta ja kohde oli kaikinpuolin kuvauksen kaltainen, mutta nyt kun parin viikon jälkeen kävin trafin sivuilla maksamassa autoveroa niin tuo edellinen omistaja/autoliike ei ollut maksanut oman omistusajan veroja ja auto oli käyttökiellossa. Maksoin tuon noin 100e summan jotta omat ajot onnistuu ilman ongelmia. Onko jotain mahiksia siis saada maksamaani ylimääräistä kuluja takaisin kun vielä ns "liikkeestä" ostettu. Ostaessa kaikki oli ok, mutta verot erääntyneet juuri kauppojen jälkeen...mihin olla yhteydessä jos jotain mahiksia, en vielä ole vihoissani viitsinyt soittaa koijari liikkeelle...

Kannattaa varmaan aloittaa kysymällä myyjältä voihan kyse olla vahingosta, lasku hävinnyt postilta jne.
 
Tuossa on vain se ongelma että vaikka tiedot olisi ostaessa tarkistanut se olisi näyttänyt niiden olevan isolla todennäköisyydellä kunnossa. Noissa ku. On aina pieni viive että päivittyvät. Kyllä liikkeen pitäisi omat maksunsa hoitaa ja vaatisin itse hyvityksenä liikkeen maksamatta jääneet veroeurot itselle mutta voi olla hankalaa alkaa vänkäämään jos myyjä on joku toiminimellä toimiva pikkupulju tai satunnaisesti autoja muiden hommien ohella myyvä pulju.

Totta joo, voi olla viivettä tai jotain muuta ajatuskatkosta myyjän puolelta. Tarkemmin tietämättä vaikea sanoa.
Vaan mitenköhän tuo rekisteröinti on mennyt jos pari viikkoa mennyt siitä vasta vilkaistu trafia. Jobbarilta kun viimeksi ostin auton niin rekisteröinti ja vakuutukset jäi itseni hoidettavaksi. Tosin oli tuttu jobbari ja edellisenä päivänä leimattu vehje.
 
Juu katsoin kyllä trafista tiedot, mutta viiveellä tullut tuo vero tieto. Tein joo trafin sivulla heti kyllä omistajan vaihdoksen jne ja ostin liikkennevakuutukset, mutta kun oli tarkoitus maksaa/tarkistaa omalta osalta vero yms. niin luki auton kohdalla ajokiellossa. No joo täytyy huomenna/vklp ottaa yhteyttä jobbariin.
 
Juu katsoin kyllä trafista tiedot, mutta viiveellä tullut tuo vero tieto. Tein joo trafin sivulla heti kyllä omistajan vaihdoksen jne ja ostin liikkennevakuutukset, mutta kun oli tarkoitus maksaa/tarkistaa omalta osalta vero yms. niin luki auton kohdalla ajokiellossa. No joo täytyy huomenna/vklp ottaa yhteyttä jobbariin.

Hyvä hyvä, toimit oikein. Satkusta jos kysymys niin jos ei käteistä irtoa niin pyydä vaikka tankki täyteen bensaa, ei sillä varmaan koko summaa kata mutta jotain kuitenkin ja asian voi unohtaa. Noin pienestä summasta ei kannata tehdä isoa numeroa kun lopputaistelu olisi lähes mahdotonta.

E; kerro miten kävi sitten.
 
Juu katsoin kyllä trafista tiedot, mutta viiveellä tullut tuo vero tieto. Tein joo trafin sivulla heti kyllä omistajan vaihdoksen jne ja ostin liikkennevakuutukset, mutta kun oli tarkoitus maksaa/tarkistaa omalta osalta vero yms. niin luki auton kohdalla ajokiellossa. No joo täytyy huomenna/vklp ottaa yhteyttä jobbariin.
Kysyt kohteliaasti miten tehdään ja jos lopputulos ei miellytä niin nimi tänne (vähintään), niin muutkin osaa varoa.
 
Kenelläkään haisua mistä sais ladattua Mazda 6 -08 manuaalin missä olis autosta räjäytyskuva? Pitäis vahän päästä purkamaan sisätilojen maskeja ja keskikonsolia ja olis hyvä tietää missä ja miten eri osia irroitetaan etten revi kaikkia klipsuja heti paskaks..

Ja mikähän toi edes on englanniks? Jonkun repair guiden löysin mutta siinä oli vaan teknisistä vioista ja niiden korjauksesta..

Noihin löytyy yleensä ihan hyvät ohjeet youtubestakin.
 
Saako mitenkään rahoja takaisin kun ostin pieneltä autoliikkeeltä joka toiminimenä kauppasi muutamaa autoa nettiautossa. Oli ihan kauppalehden sivuilla tiedot liiketoiminnasta.
Kävin tekemässä pikaisen kaupan kun oma pirssi lahosi alta ja kohde oli kaikinpuolin kuvauksen kaltainen, mutta nyt kun parin viikon jälkeen kävin trafin sivuilla maksamassa autoveroa niin tuo edellinen omistaja/autoliike ei ollut maksanut oman omistusajan veroja ja auto oli käyttökiellossa. Maksoin tuon noin 100e summan jotta omat ajot onnistuu ilman ongelmia. Onko jotain mahiksia siis saada maksamaani ylimääräistä kuluja takaisin kun vielä ns "liikkeestä" ostettu. Ostaessa kaikki oli ok, mutta verot erääntyneet juuri kauppojen jälkeen...mihin olla yhteydessä jos jotain mahiksia, en vielä ole vihoissani viitsinyt soittaa koijari liikkeelle...

Mä ostin aikanaan yhden auton liikkeestä (iso ketju siis), siitä oli veroja rästissä jonkun kympin ja poliisit pysäytti totta kai, no antoivat jatkaa matkaa kun sanoin että olin viikko aikasemmin auton ostanut liikkeestä ja soitin liikkeeseen saman tien niin laittoivat 10min päästä kuitin sähköpostiin mistä kävi ilmi että vero on maksettu. No seuraavan päivänä poliisi pysäytti taas, mutta kun näytin puhelimsta sähköpostin missä kuitti maksusta niin matka jatkui.

Jobbareista en tiedä miten suhtautuvat, mutta mulla ainakin liike hoiti homman 100% hyvin, vaikka vähän ikävä ylläri oli kun poliisit pysäytti ja meinas jo ruveta kilpiä repimään irti.
 
Mihinhän voisi liittyä aivan tinnityksen kaltainen mutta hieman matalampitaajuinen jatkuva vinkuna joka ilmenee vain maantienopeuksissa vitosvaihteella? Niin hiljainen että korva juuri ja juuri erottaa. Ei tosin kuulu aina, ja usein kuulee selvästi kun se alkaa tai volyymi nousee kuulokynnyksen alapuolelta aistittavaksi.

Ensin epäilin radiota, mutta ei kuulunut siitä. Sitten öljynsuodatinta, vaikka vastahan se vaihdettiin. Tai antennia jossa vinkuu viima. Mutta ääni katoaa heti kun nostaa kaasun, vaikka samalla vauhti ja moottorin kierrokset pysyvät samana. Imuvuoto?
 
Voi olla imuvuotoakin mutta epäilisin että voimansiirron puolelta tulee.
Mitkäs komponentit voivat pitää tuollaista ääntä, eli jos se sieltä tulee niin silloin kun voimansirrossa on rasitus päällä. Jos jotain on porsimassa niin mieluummin vaihtaisi ennakkoon kuin että jättää tielle silloin kuin ei ole rahaa.
 
Saako mitenkään rahoja takaisin kun ostin pieneltä autoliikkeeltä joka toiminimenä kauppasi muutamaa autoa nettiautossa. Oli ihan kauppalehden sivuilla tiedot liiketoiminnasta.
Kävin tekemässä pikaisen kaupan kun oma pirssi lahosi alta ja kohde oli kaikinpuolin kuvauksen kaltainen, mutta nyt kun parin viikon jälkeen kävin trafin sivuilla maksamassa autoveroa niin tuo edellinen omistaja/autoliike ei ollut maksanut oman omistusajan veroja ja auto oli käyttökiellossa. Maksoin tuon noin 100e summan jotta omat ajot onnistuu ilman ongelmia. Onko jotain mahiksia siis saada maksamaani ylimääräistä kuluja takaisin kun vielä ns "liikkeestä" ostettu. Ostaessa kaikki oli ok, mutta verot erääntyneet juuri kauppojen jälkeen...mihin olla yhteydessä jos jotain mahiksia, en vielä ole vihoissani viitsinyt soittaa koijari liikkeelle...
Vastaus itselle: Sain rahat onneksi takaisin, 2 tekstiviestiä lähetin ja maksoi minulle takaisin verot. Rupesin vaan epäilemään kun tuolla jobbarilla oli hevoskansalle tyypillinen sukunimi niin mihin mahtaa homma johtaa...
 
Vastaus itselle: Sain rahat onneksi takaisin, 2 tekstiviestiä lähetin ja maksoi minulle takaisin verot. Rupesin vaan epäilemään kun tuolla jobbarilla oli hevoskansalle tyypillinen sukunimi niin mihin mahtaa homma johtaa...

Hyvinhän se sitten meni ilman turhaa säätämistä. Ei kaikki romanit (oletettu) ole epärehellisiä. Vaikka jobbari onkin niin loppuu hommat nopsaan jos sana kiertää ettei kannata ostaa.
 
06 focuksen ohjaus muuttui jäykäksi. Katsoin että ohjaustehostimen neste on ihan mustaa. Riittääkö että vanhat imee säiliöstä ja laittaa uudet sisään? Vai onko vanhaa tavaraa niin paljon jossain muualla kuin säiliössä että tuo ei auta?
 
06 focuksen ohjaus muuttui jäykäksi. Katsoin että ohjaustehostimen neste on ihan mustaa. Riittääkö että vanhat imee säiliöstä ja laittaa uudet sisään? Vai onko vanhaa tavaraa niin paljon jossain muualla kuin säiliössä että tuo ei auta?

No ite tein omassa autossa sen, että tyhjensin ohjaustehostimen säiliön ja uutta sinne. Moottori käyntiin ja ohjausta laidasta laitaan sekä sen jälkeen sammutus. olisi hyvä saada etupyörät ilmaan. Tätä niin monesti, että ainakin litra
meni. Tuo homma kannattaa vaikka viikon jälkeen tehdä uudestaan, että se huuhtelee varmasti jämät pois. Tarkista oikea käytettävä öljy tehostajaan.
 
Sattuuko kellään olee tietoa mahtuuko 7x17 et42 vanteet 2001 vuoden avensis t22?

Kyllä ne paikallisessa rengaspuljussaki oli sitä mieltä et käy, pitänee käydä hakee vanteet ja lähtee kumin ostoo :)
 
Viimeksi muokattu:
Voisko kuvitella että mopon akku paskana? Ollut talven sisällä lämpimässä, nyt sitten mittasin niin 10,jotain volttia. Bentonin laturi kiinni ja full vilkkuu ja naksuu Olen mä tolla ennenkin paskoja akkuja yrittänyt ladata ja silloin ei vaan full valoa ilmestynyt koskaan.
Sitten vielä mittasin akkua kun se on laturissa, niin voltit tippui 9, jotain.
Akkuhan on vuoden tai kaks vanha, joten ei mahdotonta että olis kaput. Mutta toi laturin napsuminen ja vilkkuminen?
 
Jos akku on rikki, kennot oikosulussa tai jännite liian alhainen jotkut "äly" laturit eivät osaa hanskata tilannetta. Elvyttämistä voi kokeilla vanhan mallin tyhmällä laturilla aluksi.
 
Mua ihmetyttää tuo laturin käytös. Ootko varma että laturi on kunnossa? Onks ohjekirjassa mainintaa tuollaisesta jutusta laturin kans? Käy motonetissä testauttamassa akku.

Tässä vaiheessa ehdin jo iskeä laturin kiinni auton akkuun, ja se lähtii lataamaan ihan normaalisti.
Ai motonetti testaa noita, hyvä tieto ennenkun uutta hakee ja nimenomaan sieltä :thumbsup:

Jos akku on rikki, kennot oikosulussa tai jännite liian alhainen jotkut "äly" laturit eivät osaa hanskata tilannetta. Elvyttämistä voi kokeilla vanhan mallin tyhmällä laturilla aluksi.

Täytyy tuotakin kokeilla, joku jeesuksen vanha laturi löytyy varastosta. Toivottavasti se vielä toimii ja löytyy.

No eipä tuo laturi ainakaan rikki näytä olevan. Toinenkin samanlainen löytyy, tai on - kunhan keksisin missä se on.:) Siis benton, ja toinen on kai joku c-teck tms. Se vanha sitten asia erikseen.
 
Jos sulla on pitkä matka Motonettiin niin varmistu siitä etukäteen että ne testaa myös mopon akkuja. Ainakin hlöauton akkuja ne testaa. Ne printtaa testituloksen paperille Motomaatilla.

Ei ole montaa kilsaa, niin käyminen ei ole ongelma. Laitoin nyt ton antiikkilaturin kiinni mitä oon käyttänyt ties millon viimeks ja unohtunut kylmään varastoon, viisarikaan ei heilahtanu, eikä ollu mittaria taskussa. No pitää kattoa kohta onko se edes hengissä enään, laturi siis.
 
Kas näin, vanhassa Matti laturissa puolessa tunnissa tuli yli 12v. Siitä tuohon ylläpitolaturiin niin näytti täyttä, eikä naksutellut tai vilkkunut enää.
Huomenna jos kokeilis talven yli lepäillyttä mopoa käyntiin. Näkee ainakin hyytyykö akku heti alkuun vai mitä tapahtuu.
 
Ei 12.00V lyijyakussa ole lähelläkään täyttä

E: tai no sanoit "yli 12V", mikä on tietysti aika epätarkka arvo tässä yhteydessä
E2: kuvan arvot ns. lepotilassa, vasta latauksessa ollut akku näyttää isompaa jännitettä

1587490095668.png
 
Ei 12.00V lyijyakussa ole lähelläkään täyttä

E: tai no sanoit "yli 12V", mikä on tietysti aika epätarkka arvo tässä yhteydessä
E2: kuvan arvot ns. lepotilassa, vasta latauksessa ollut akku näyttää isompaa jännitettä

1587490095668.png

Jep, tais olla jotain 12,5v ja tosiaan just laturista irti. Yöksi en tuota jätä laturiin. Huomenna katsoo mitä mittari sanoo. 10, jotain volttia oli lähtökohta tosiaan, kun en koko talven aikana muistanut ladata. kertaakaan.
 
Ai motonetti testaa noita, hyvä tieto ennenkun uutta hakee ja nimenomaan sieltä :thumbsup:
Näihin "testeihin" kannattaa suhtautua varauksella; isäukko kävi E-sarjalaisen AGM-akun testauttamassa kun oli ollut ongelmia ja hyvähän se oli testerin mukaan. Mitä nyt jätti pihaan ensimmäisellä pakkasreissulla Pohjanmaalle...

Ja mitä Motonetin "akkuasiantuntijuuteen" tulee, niin eivät suostuneet edes 2006-malliseen Audiin akkua vaihtamaan vaikka mainostavat että kuuluu hintaan kun ostaa heitä uuden akun. Kuulemma hinauksella lähtenyt autoja heiltä akunvaihdon jälkeen eivätkä uskalla vaihtaa.

Vaihdoin sitten itse ja ajoin tuttavan luokse ohjelmoimaan BEM:iin oikeat arvot... :rolleyes:
 
Näihin "testeihin" kannattaa suhtautua varauksella; isäukko kävi E-sarjalaisen AGM-akun testauttamassa kun oli ollut ongelmia ja hyvähän se oli testerin mukaan. Mitä nyt jätti pihaan ensimmäisellä pakkasreissulla Pohjanmaalle...

Ja mitä Motonetin "akkuasiantuntijuuteen" tulee, niin eivät suostuneet edes 2006-malliseen Audiin akkua vaihtamaan vaikka mainostavat että kuuluu hintaan kun ostaa heitä uuden akun. Kuulemma hinauksella lähtenyt autoja heiltä akunvaihdon jälkeen eivätkä uskalla vaihtaa.

Vaihdoin sitten itse ja ajoin tuttavan luokse ohjelmoimaan BEM:iin oikeat arvot... :rolleyes:

Vanhoissa vagineissa joskus se ajonesto vittuili akun irrotuksen jälkeen mut sekin oli joku "pidä avainta asennossa x 10 sekuntia" tyyppinen korjaus, ei siinä hinuria tarvii vaan manuaalia tai googlea. ;)
 
2006 Audi a6:ssa akun vaihdon jälkeen uusi akku pitää koodata sarjanumerolla (orkkis akun päältä löytyvällä tai sopivalla keksityllä koska tarvikeakuissa numeroa ei ole) että auton virranhallinta osaa käsitellä sitä uutena. Jos tuohon ei ole vehkeitä niin ei se jää käynnistymättä mutta akun lataus ei toimi optimaalisesti, joten voi olla etteivät siksi ryhdy.
 
2006 Audi a6:ssa akun vaihdon jälkeen uusi akku pitää koodata sarjanumerolla (orkkis akun päältä löytyvällä tai sopivalla keksityllä koska tarvikeakuissa numeroa ei ole) että auton virranhallinta osaa käsitellä sitä uutena. Jos tuohon ei ole vehkeitä niin ei se jää käynnistymättä mutta akun lataus ei toimi optimaalisesti, joten voi olla etteivät siksi ryhdy.
Sarjanumero pitää erota, ellen väärin muista, edes yhdellä. Ja BEM-koodi pitää myös keksiä sinne jostain (siinä on ne akkutyypit, amperit, ym koodina).

Jos vaihtaa samasta akkutyypistä samanlaiseen, niin tuolla koodauksella ei nyt niin hätä ole, mutta jos esim. perus-versiosta AGM:n, niin sitten kannattaa koodata kohtalaisen nopeasti koska muuten ei lataudu täyteen. En tosin ymmärrä miten Motonetti olisi saanut jonkun BEMillä varustetun auton lavetti-kuntoon... :D
 
Näihin "testeihin" kannattaa suhtautua varauksella; isäukko kävi E-sarjalaisen AGM-akun testauttamassa kun oli ollut ongelmia ja hyvähän se oli testerin mukaan. Mitä nyt jätti pihaan ensimmäisellä pakkasreissulla Pohjanmaalle...

Ja mitä Motonetin "akkuasiantuntijuuteen" tulee, niin eivät suostuneet edes 2006-malliseen Audiin akkua vaihtamaan vaikka mainostavat että kuuluu hintaan kun ostaa heitä uuden akun. Kuulemma hinauksella lähtenyt autoja heiltä akunvaihdon jälkeen eivätkä uskalla vaihtaa.

Vaihdoin sitten itse ja ajoin tuttavan luokse ohjelmoimaan BEM:iin oikeat arvot... :rolleyes:

Skippasin motonetin tänään ja menin yhteen akkufirmaan, mitä pidetään vähän kalliina. Mutta kaveri siellä töissä ja ilmaiseksi testas akun, ja köpöhän se oli. Uusi maksoi huikeat 25€, eiköhän tolla pärjää vaikka sen pari vuotta taas. Lähti ainakin laakista käyntiin ja pienen lenkin kävin heittämässä kun piti tankata.
 
Skippasin motonetin tänään ja menin yhteen akkufirmaan, mitä pidetään vähän kalliina. Mutta kaveri siellä töissä ja ilmaiseksi testas akun, ja köpöhän se oli. Uusi maksoi huikeat 25€, eiköhän tolla pärjää vaikka sen pari vuotta taas. Lähti ainakin laakista käyntiin ja pienen lenkin kävin heittämässä kun piti tankata.

Prätkän/mopon akkua ei kannata ikinä ruveta elvyttämään koska halpa ja mitään akkua ei saa luotettavasti henkiin jos sieltä mitataan 10v lukemia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 549
Viestejä
4 491 909
Jäsenet
74 257
Uusin jäsen
Kikki_Hiiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom