Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Eri konttorilla käyttivät. Eli ilmeisesti olisi mennyt jälkitarkastuksella jos olisivat käyttäneet samassa paikassa missä 1. määräaikaiskatsastus tehtiin, vaikka tuo 1kk olisi ylittynyt. Pitää varmistaa vielä kun haen auton pois.

Jos 1 kk:n jälkitarkastusaika oli ylittynyt, niin katsastus alkaa silloin uudestaan alusta, päästöjä ei olisi tarvinnut ottaa uudestaan jos olisi samalla konttorilla käyttänyt.
 
Jos 1 kk:n jälkitarkastusaika oli ylittynyt, niin katsastus alkaa silloin uudestaan alusta, päästöjä ei olisi tarvinnut ottaa uudestaan jos olisi samalla konttorilla käyttänyt.

Näinhän se taitaa mennä. Toisin sanoen täysin turha muutos että autolla voi ajaa 2kk sen hylkäämisen jälkeen. Ilmeisesti siis ei tarvitse edes korjata vikoja 1kk sisällä että saa ajaa tuon 1kk lisää. Mikäköhän tuossakin on nyt takana, en ymmärrä miksi tuota piti muuttaa turhaan aiheuttamaan sekaannusta.
 
Näinhän se taitaa mennä. Toisin sanoen täysin turha muutos että autolla voi ajaa 2kk sen hylkäämisen jälkeen. Ilmeisesti siis ei tarvitse edes korjata vikoja 1kk sisällä että saa ajaa tuon 1kk lisää. Mikäköhän tuossakin on nyt takana, en ymmärrä miksi tuota piti muuttaa turhaan aiheuttamaan sekaannusta.
Saa ajaa 2kk ja sitten auton voi vaikka paalta :) Tai sitten korjata 2kk ja katsastaa kokonaan uudelleen (kuten sinulla). Jos tulee ajokieltoa, niin sitten ei saa ajaa tietenkään ollenkaan.
 
Jos tuo on 1/2" sarja, niin kyllä sillä hätätapauksessa renkaat vaihtaa, mutta tuo @Vaamir :in suosittelema pyöränmutteriavain on paljon parempi.

On kyllä äkkiä katsottuna hyvän hintaisia Gedoren työkaluja Lidlissä, voisi melkein käydä katsomassa olisiko vielä jäljellä, vaikka hallin hyllyt tursuavat muutenkin hylsysarjoista ja muista työkaluista.
Ne on gedore red eli jotain halvempaa gedoren sarjaa. Ei mitään tekemistä sen kalliimman kanssa.
 
Olisivat olleetkin yllättävän edullisia kunnollisiksi Gedoreiksi tai oikeastaan miksi tahansa ns. laatumerkiksi.
Ilmeisesti Gedorekin on lähtenyt myymään Taiwanissa tehtyjä halvempi työkaluja.

En ole oikein Gedorea ostanut kotiin enkä töihin, kun on ollut muita merkkejä toimittajilla tarjolla, niin ei ole hintataso tiedossa.
Mutta joskus aikoinaan kun ostin isoja saksassa valmistettuja kiintoavaimia töihin Gedorena, niin olivat melko hintavia verrattuna Taiwanilaisiin.
 
Joillakin valmistajilla on näitä "vaimennettuja" rengassarjoja, joissa on renkaan sisäpuolella massaa joka vaimentaa osittain rengasmelua.


Toki näitäkin malleja on jo tarjolla, mutta auton äänieristys on silti merkittävin seikka kuten voi todeta olemattomasta erosta tässä Teslalla suoritetussa testissä:

 
Toki näitäkin malleja on jo tarjolla, mutta auton äänieristys on silti merkittävin seikka kuten voi todeta olemattomasta erosta tässä Teslalla suoritetussa testissä:

Toki ne perusasiat pitää olla kunnossa. Ainakin omassa autossa (Volvo XC60) contin silent-nastarenkailla nastan "ropinat ja murinat" eivät käytännössä kuulu sisällä.
 
Kannattaa katsoa myös tämä jatkovideo:

Siinä siis todetaan, että vaimennetut renkaat toimivat, mutta koska ne vaimentavat vain osaa taajuusalueesta niin muutos ei näy kovin suurena mitattaessa koko taajuusalueen äänenpainetta.
 
Eri konttorilla käyttivät. Eli ilmeisesti olisi mennyt jälkitarkastuksella jos olisivat käyttäneet samassa paikassa missä 1. määräaikaiskatsastus tehtiin, vaikka tuo 1kk olisi ylittynyt. Pitää varmistaa vielä kun haen auton pois.

Ei ole merkitystä millä asemalla tehdään jälkitarkastus. Ne päästötkin pitäisi kelvata siitä alkuperäisestä hylätystä katsastustodistuksesta, mikäli ne päästöt ei ole se hylkäysperuste. Se jälkitarkstus on tehtävä 1kk sisällä, tekee sen missä tahansa.

Näinhän se taitaa mennä. Toisin sanoen täysin turha muutos että autolla voi ajaa 2kk sen hylkäämisen jälkeen. Ilmeisesti siis ei tarvitse edes korjata vikoja 1kk sisällä että saa ajaa tuon 1kk lisää. Mikäköhän tuossakin on nyt takana, en ymmärrä miksi tuota piti muuttaa turhaan aiheuttamaan sekaannusta.

Tuo on "muutettu", jo todella kauan aikaa sitten.. Luokka 20 vuotta tjsp. Ei tuo 2kk ajoaika, mutta 1kk jälkitarkastusaika ole minkään näiden viimeisimpien muutosten tuoma uutuus.

Teknisestihän ne viat pitäisi korjata "heti", mutta käytännössä sen hylkylapun kanssa saa ajaa seuraavat 2kk tekemättä autolle mitään.
 
Ei ole merkitystä millä asemalla tehdään jälkitarkastus. Ne päästötkin pitäisi kelvata siitä alkuperäisestä hylätystä katsastustodistuksesta, mikäli ne päästöt ei ole se hylkäysperuste. Se jälkitarkstus on tehtävä 1kk sisällä, tekee sen missä tahansa.

Tuo on "muutettu", jo todella kauan aikaa sitten.. Luokka 20 vuotta tjsp. Ei tuo 2kk ajoaika, mutta 1kk jälkitarkastusaika ole minkään näiden viimeisimpien muutosten tuoma uutuus.

Teknisestihän ne viat pitäisi korjata "heti", mutta käytännössä sen hylkylapun kanssa saa ajaa seuraavat 2kk tekemättä autolle mitään.

Tuo 2kk ajoaika on siis mielestäni omituinen muutos, enkä ymmärrä mikä sen tarkoitus oikein on. 1kk jälkitarkastus on valitettavan tuttu asia, eikä ole itselle mitään uutta. Se vain yhdistettynä vanhaan käytäntöön tekee mielestäni kokonaisuudesta nyt turhaan sekaannusta aiheuttavan, varsinkin jos asiaa tarkastelee Trafin sivujen oman auton tietojen kautta, eikä tiedä miten tämä nyt oikeasti menee. En muista enää sanamuotoa siellä Trafin palvelussa, mutta itselleni siitä tuli ainakin käsitys että autolla saa ajaa nyt 2kk ja sen voi jälkitarkastaa 2kk sisällä ja viat tulee korjata tuona aikana. Kerrasta tosin oppii, mutta luulen etten ole ainoa jolle käy näin. Ei ole katastrofi, mutta olisi voinut nyppiä enemmän jos sieltä olisi tullut joku tonnin remppa eteen ja viedä auto taas nosturille.
 
Tuo 2kk ajoaika on siis mielestäni omituinen muutos, enkä ymmärrä mikä sen tarkoitus oikein on. 1kk jälkitarkastus on valitettavan tuttu asia, eikä ole itselle mitään uutta. Se vain yhdistettynä vanhaan käytäntöön tekee mielestäni kokonaisuudesta nyt turhaan sekaannusta aiheuttavan, varsinkin jos asiaa tarkastelee Trafin sivujen oman auton tietojen kautta, eikä tiedä miten tämä nyt oikeasti menee. En muista enää sanamuotoa siellä Trafin palvelussa, mutta itselleni siitä tuli ainakin käsitys että autolla saa ajaa nyt 2kk ja sen voi jälkitarkastaa 2kk sisällä ja viat tulee korjata tuona aikana. Kerrasta tosin oppii, mutta luulen etten ole ainoa jolle käy näin. Ei ole katastrofi, mutta olisi voinut nyppiä enemmän jos sieltä olisi tullut joku tonnin remppa eteen ja viedä auto taas nosturille.

Kuten sanottu se ei ole muutos.. tai tietysti nyt jollain aikaperiodilla, mutta ei tuossa katsastuksen hylkypykälässä ole tapahtunut mitään muuta muutosta tässä muutaman vuoden aikana kuin se että jälkitarkastuksen saa tehdä millä asemalla tahansa.
 
Kuten sanottu se ei ole muutos.. tai tietysti nyt jollain aikaperiodilla, mutta ei tuossa katsastuksen hylkypykälässä ole tapahtunut mitään muuta muutosta tässä muutaman vuoden aikana kuin se että jälkitarkastuksen saa tehdä millä asemalla tahansa.

Nyt tunnen itseni kyllä normaaliakin tyhmemmäksi. Puhun koko ajan tuosta 2kk ajoajasta ja olen käsittänyt että se on muuttunut ja määräaikaiskatsastuksen ajankohdasta riippuen se tuli kohdalleni ensimmäisen kerran nyt. Tuli jo aikaisemmin selväksi että 1kk sisällä tehtävä määräaikaiskatsastus ei ole muuttunut. Trafin sivuita oman auton tiedoista voi vain saada eri käsityksen (kuten minä sain), jos auto on käytetty määräaikaiskatsastuksessa ja katsoo mitä siellä Trafissa sanotaan sen kohdalla mikäli katsastus ei ole hyväksytty. Eli edelleenkin mikä funktio tuolla 2k ajoajalla on verrattuna vanha käytäntö 1kk. Omasta mielestäni aiheuttaa vain tarpeetonta sekaannusta. Ok, saa ajaa 1kk pidempään jos on joku romu alla jota ei meinaa korjata ja laittaa enää leimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tunnen itseni kyllä normaaliakin tyhmemmäksi. Puhun koko ajan tuosta 2kk ajoajasta ja olen käsittänyt että se on muuttunut ja määräaikaiskatsastuksen ajankohdasta riippuen se tuli kohdalleni ensimmäisen kerran nyt. Tuli jo aikaisemmin selväksi että 1kk sisällä tehtävä määräaikaiskatsastus ei ole muuttunut. Trafin sivuita oman auton tiedoista voi vain saada eri käsityksen (kuten minä sain), jos auto on käytetty määräaikaiskatsastuksessa ja katsoo mitä siellä Trafissa sanotaan sen kohdalla mikäli katsastus ei ole hyväksytty. Eli edelleenkin mikä funktio tuolla 2k ajoajalla on verrattuna 1kk. Omasta mielestäni aiheuttaa vain tarpeetonta sekaannusta. Ok, saa ajaa 1kk pidempään jos on joku romu alla jota ei meinaa korjata sitä ja laittaa enää leimaan.
Muistan että "essonpaarissa" oli puhetta tuosta 2kk ajoajasta kun mun silloinen auto ("sininen farkku") oli saanut hylyn, ja mä olen hävittänyt tuon auton joskus 2002 paikkeilla.. On nyt tietysti mahdollista että muistan sen mun silloin alla käytössä olleen auton väärin, mutta ko "essonpaarikin" on purettu jo vissiin viisi vuotta sitten, eli ei se kyllä millään lailla uusi juttu tuo 2kk ajoaika ole.

Kyllähän tuokin tieto varmasti finlexistä löytyy jos sitä jaksaa alkaa koluamaan läpi, mutta niin paljoa ei kiinosta.
 
Muistan että "essonpaarissa" oli puhetta tuosta 2kk ajoajasta kun mun silloinen auto ("sininen farkku") oli saanut hylyn, ja mä olen hävittänyt tuon auton joskus 2002 paikkeilla.. On nyt tietysti mahdollista että muistan sen mun silloin alla käytössä olleen auton väärin, mutta ko "essonpaarikin" on purettu jo vissiin viisi vuotta sitten, eli ei se kyllä millään lailla uusi juttu tuo 2kk ajoaika ole.

Kyllähän tuokin tieto varmasti finlexistä löytyy jos sitä jaksaa alkaa koluamaan läpi, mutta niin paljoa ei kiinosta.

Ilmeisesti se on tosiaan ollut iät ajat noin tuon 2kk osalta, tai ehkei ensimmäisessä katsastuksessani viime vuosituhannella. Mahdollisesti vain ensimmäistä kertaa katsoin oman auton tiedoista verkkopalvelusta tuota katsastuksen jälkeen, tai Trafi on lisännyt sinne jotain asiaan liittyen. Jotenkin mutuilen että sanamuoto olisi muuttunut ja lisätty jotain, mutta se on nyt selvää että on tuo 2kk ajoaika on ollut tosiaan ainakin yli 10v-vuotta jo voimassa. Asia selvä ja kiitoksia kaikille selvennyksestä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsastuspapereissa näkyy selkeästi se 1kk korjausaika uusintakatsastukseen. Tosiaan netistä ei niitä tietoja kumminkaan taida näkyä, pelkästään paperista.

Minusta tuo 2kk ajoaika taitaa olla uusi juttu. Ei ole aikaisemmin lukenut katsastuspapereissa. Mutta ehkä poliiseilla olisi 2kk jousto ollut ennenkin?
 
Katsastuspapereissa näkyy selkeästi se 1kk korjausaika uusintakatsastukseen. Tosiaan netistä ei niitä tietoja kumminkaan taida näkyä, pelkästään paperista.

Minusta tuo 2kk ajoaika taitaa olla uusi juttu. Ei ole aikaisemmin lukenut katsastuspapereissa. Mutta ehkä poliiseilla olisi 2kk jousto ollut ennenkin?

Uusintakatsastusaika ja ajoaika on kaksi eriasiaa. Uusintakatsastuksella selviää kun katsastaa 1kk sisällä hylkäyksestä, yli jos päästää niin menee koko katsastus uusiksi. Ajaa saa sitten sen 2kk hylkäyksestä laillisesti. Nuo ajat on olleet jo vuosikausia käytössä joten ei ole mikään uusi asia.
 
Piti ihan tsekata mitä oman auton katsastuspäätöksessä lukee:
1585910789326.png

Eli auto on hylätty 17.2., jälkitarkastusaikaa on 17.3. saakka ja autolla saa ajaa 17.4. saakka.
 
Pahoittelut kun aloitin itse jankkaamaan asiasta ja olin ihan väärässä. En tosiaan tiedä mistä itselle oli piirtynyt niin vahva käsitys että tuo 2kk olisi ollut joku uusi juttu. Jotenkin vaan on vahva muistikuva että aikaisemmin tuota ei olisi lukenut katsastuspapereissa tai Trafin verkkopalvelussa. Saatan hyvinkin olla väärässä ja on tullut vain sokeaksi sille. Auton vanhoista papereista sen näkisi kun ne on kaikki tallessa (vaikka ei sillä mitään väliä ole), mutta ei tässä nyt pääse vallitsevan tilanteen takia koko autoa hakemaan kotiin. Muistelen että se Trafin sivuilla oleva teksti olisi vaan ollut jotenkin hämäävä tai sitten olin vain sokea ja tyhmä yhtä aikaa.
 
Pahoittelut kun aloitin itse jankkaamaan asiasta ja olin ihan väärässä. En tosiaan tiedä mistä itselle oli piirtynyt niin vahva käsitys että tuo 2kk olisi ollut joku uusi juttu. Jotenkin vaan on vahva muistikuva että aikaisemmin tuota ei olisi lukenut katsastuspapereissa tai Trafin verkkopalvelussa. Saatan hyvinkin olla väärässä ja on tullut vain sokeaksi sille. Auton vanhoista papereista sen näkisi kun ne on kaikki tallessa (vaikka ei sillä mitään väliä ole), mutta ei tässä nyt pääse vallitsevan tilanteen takia koko autoa hakemaan kotiin. Muistelen että se Trafin sivuilla oleva teksti olisi vaan ollut jotenkin hämäävä tai sitten olin vain sokea ja tyhmä yhtä aikaa.
Ei sitä lukenutkaan ennen vaikka säädökset oli ihan samat.
 
Pitäis ostaa E60:een kesävanteet ja -renkaat. Kyseessä on LCI-malli ja ihan vaan takaveto, jos sillä on merkitystä. Tykkään paljon BMW:n style 351 -vanteista, mutta ainakin ulkomaalaisten foorumien mukaan ko. vanteet eivät kävisi E60:een ilman spacereita ja niidenkin kanssa vähän siinä ja siinä. Toisaalta olen taas kuullut, että vanteiden pitäisi mennä alle mukisematta. Onko kellään kokemusta/luotettavaa tietoa, että uskaltaisinko ostaa nuo F10:n vanteet vanhemman korin alle? :D Kiitos.
 
Tarve olisi ns, peräkärryn lokasuojille seuraavanlaisilla spekseillä: peltiset ja malliltaan pyöreät, leveys vähintään 250mm, rengas, jonka halkaisija noin 680mm pitäisi mahtua sisään, muttei kovin väljästi sentään. Olisiko kellään tietoa, mistä löytäisi tällaista Suomesta tai euroopasta? Jenkeistä toki löytyy, mutta postit maksaa kohtuuttomasti. Tai jos ei valmista löydy, tietääkö joku, mitä kautta voisi teettää. Malli kutakuinkin tällainen, mitä hakusessa:

71BgDFrAKZL._AC_SL1500_.jpg


Edittiä: Ja just kun päiväkausia oli etsinyt ja miettinyt, löytyi sopivat Saksasta.
 
Viimeksi muokattu:
saaks jostain usb a-b piuhoi missä 5voltti jätetty pois
 
Pitäis ostaa E60:een kesävanteet ja -renkaat. Kyseessä on LCI-malli ja ihan vaan takaveto, jos sillä on merkitystä. Tykkään paljon BMW:n style 351 -vanteista, mutta ainakin ulkomaalaisten foorumien mukaan ko. vanteet eivät kävisi E60:een ilman spacereita ja niidenkin kanssa vähän siinä ja siinä. Toisaalta olen taas kuullut, että vanteiden pitäisi mennä alle mukisematta. Onko kellään kokemusta/luotettavaa tietoa, että uskaltaisinko ostaa nuo F10:n vanteet vanhemman korin alle? :D Kiitos.

ET noissa Style 351:sissä on ilmeisesti 8,5" vanteessa 33 mm ja 9" vanteessa 44 mm, vanhemmissa 5-sarjoissa vakio vanteen ET on ollut jostain E34:sesta lähtien 20 mm luokkaa, joten E60 taitaa vaatia noilla vanteilla 10-20 mm spacerit ja oikean kokoiset renkaat.
Mutta en nyt heti keksi mitään syytä miksi noita ei saisi soviteltua E60:sen alle.
 
Vinkkiä kaivataan: Mersun kone jossa käyntilämpöisenä ilmestyvät kuuluviin kaikenmaailman kilkatukset ja kalkatukset, ja jonkinlainen laahaava ääni, mutta kylmänä käy silkinpehmeästi. Nyt sisässä 5w-40 öljyt, kannattaisiko kokeilla jäykemmät 5w-50 öljyt sisään kun nyt tuntuu että kylmänä käy paremmin? Jos häiriöäänessä hydr.venttiilinnostajista kyse niin eikö ne pitäisi kylmänä ääntää enemmän jos öljynpaineessa/öljynkierrossa ongelmaa? Ja siten paksumman öljyn vaihtamalla ei ainakaan pitäisi pahentaa ongelmaa..? :hmm:
 
Vinkkiä kaivataan: Mersun kone jossa käyntilämpöisenä ilmestyvät kuuluviin kaikenmaailman kilkatukset ja kalkatukset, ja jonkinlainen laahaava ääni, mutta kylmänä käy silkinpehmeästi. Nyt sisässä 5w-40 öljyt, kannattaisiko kokeilla jäykemmät 5w-50 öljyt sisään kun nyt tuntuu että kylmänä käy paremmin? Jos häiriöäänessä hydr.venttiilinnostajista kyse niin eikö ne pitäisi kylmänä ääntää enemmän jos öljynpaineessa/öljynkierrossa ongelmaa? Ja siten paksumman öljyn vaihtamalla ei ainakaan pitäisi pahentaa ongelmaa..? :hmm:
Mikähän kone on kyseessä? Öljyhän muuttuu juoksevammaksi lämmetessään ja sitä kautta kylmänä öljynpaine on korkeampi ja siksi äänet ilmaantuu koneen lämmettyä. Tosiaan jäykempää öljyä voi kokeilla ensiavuksi tuohon.
 
Mikähän kone on kyseessä? Öljyhän muuttuu juoksevammaksi lämmetessään ja sitä kautta kylmänä öljynpaine on korkeampi ja siksi äänet ilmaantuu koneen lämmettyä. Tosiaan jäykempää öljyä voi kokeilla ensiavuksi tuohon.
M272 bensa V6, liitän tähän kohta videon äänistä kun saan kännykältä siirrettyä.
 
M272 bensa V6, liitän tähän kohta videon äänistä kun saan kännykältä siirrettyä.

Mahdankohan muistaa oikein, mutta olikohan kyseisessä motissa jotain materiaaliongelmaa jäkopäässä/tasapainoakselilla tai jotain, joskus 2000-luvun alkupuolella?
 
Mahdankohan muistaa oikein, mutta olikohan kyseisessä motissa jotain materiaaliongelmaa jäkopäässä/tasapainoakselilla tai jotain, joskus 2000-luvun alkupuolella?
Jep, tasapainoakselin ratas kuluu ja hajoaa.
 
Mahdankohan muistaa oikein, mutta olikohan kyseisessä motissa jotain materiaaliongelmaa jäkopäässä/tasapainoakselilla tai jotain, joskus 2000-luvun alkupuolella?
Joo on, mutta se on korjattu. Itse epäilen kalkatuksen kohteeksi nostajia, nokka-akselin säätömekanismia, tai kiertokangen laakeria. Lähinnä tässä nyt mietin että voiko jäykempi öljy pahentaa tilannetta jonkun noiden osalta jos vikaa on.
Tässä kuuluu kalkatus:
 
Joo on, mutta se on korjattu. Itse epäilen kalkatuksen kohteeksi nostajia, nokka-akselin säätömekanismia, tai kiertokangen laakeria. Lähinnä tässä nyt mietin että voiko jäykempi öljy pahentaa tilannetta jonkun noiden osalta jos vikaa on.
Tässä kuuluu kalkatus:


Eihän tuo kameran läpi ainakaan kovin pahalta kuulosta ja tuon äänen perusteella veikkaisin nostajaa tai jopa paria. Jos maltat pestä löpöllä tai vaikka noilla kaupan litkuilla ennen öljyjen vaihtoa ja uudet sisään, vaikka ne -50 tai miks ei -60 öljyt.
 
Koneen edestä kuuluva napsutus on varmaan joku apulaite ja yläkerran lievä tikistys varmaan juurikin nostajat. Uutta öljyä tosiaan vaan sisään (paljonko vanhoilla on ajettu?) ja ehkä forte tms. käsittely saattaisi myös auttaa. Laakerivika pitäisi kyllä huomattavasti pahempaa ääntä.
 
Vaihdatin tuossa pari päivää sitten auton alle tuliterät Michelinin X-Ice North 4:t ja tuntuu että auton perä lähtee huojumaan helposti. Yli satasen vauhtiin kun menee, niin tuntuu että kun rattia kääntää jompaan kumpaan suuntaan vähän, niin ohjaus reagoi vasta n. sekunnin viiveellä ja tuntuu että perä on tosi levoton. Kaupunkinopeuksissa ei mitään ongelmaa. Ei kilise/kolise mikään.

Voi tosin olla että vaikuttaa se, että a) sataa vitusti b) tuulee vitusti. Onko kumminkin jotain mitä kannattaisi tarkastuttaa? Renkaat on jälkikiristetty ja rengaspaineen tarkistettu.
Missä kunnossa alusta on?
Onko pokittaistangon puslat ehjät kun tietyissä renkaissa huomaa efot paremmin.
Michelin renkaat ovat yleisesti aavistuksen löysemmät heidän kylkirakenteiden takia ja sen takia ovat myös kevyemmät.
 
Eihän tuo kameran läpi ainakaan kovin pahalta kuulosta ja tuon äänen perusteella veikkaisin nostajaa tai jopa paria. Jos maltat pestä löpöllä tai vaikka noilla kaupan litkuilla ennen öljyjen vaihtoa ja uudet sisään, vaikka ne -50 tai miks ei -60 öljyt.
Joo ei tilanne vielä onneksi ole kovin paha, erikoisesti tosin kuuluu moottorin mekaaniset äänet hieman enemmän sisälle kuskin paikalle kuin noin ulkopuolelle konepelti auki. Mutta ei niitä oikein kameralla taltioi.
Laitoin jo yhden purkin x1r öljynlisäainetta koneeseen, mutta en huomannut sillä vaikutusta. Täytyy koittaa ne jäykemmät öljyt seuraavaksi.
 
Koneen edestä kuuluva napsutus on varmaan joku apulaite ja yläkerran lievä tikistys varmaan juurikin nostajat. Uutta öljyä tosiaan vaan sisään (paljonko vanhoilla on ajettu?) ja ehkä forte tms. käsittely saattaisi myös auttaa. Laakerivika pitäisi kyllä huomattavasti pahempaa ääntä.
Ok kiitos, tuo napsutus tosiaan ilmestynyt vasta viime aikoina. Öljyillä on ajettu vasta 4tkm., mutta ajattelin ne kyllä jo nyt vaihtaa kun oli talven seisonnassa auto pressukatoksessa. X1R tökötin laitoin öljyyn muutama sata km sitten, ja sekoitan Liqui Molyn Engine Flushin vielä öljyihin juuri ennen vaihtoa, niin saa nähä onko vaikutusta, +vaihdossa se 5w-50 öljy.
 
Tee-se-itse ratkaisua takaluukun kassikoukuille? Näinkin yksinkertainen varuste uupuu vaihdokistani.
 
Jos löytyy reiät tai muuten saa kiinni niin tämä voisi olla toimiva ratkaisu.

 
Autossa tulee vikakoodia, että katalysaattori olis rikki. Kuitenkin päästöistä menee läpi, jos nollaa tuon koodin, niin ajattelin holkin laittoa takimmaiseen lambdaan. Sattuisiko kukaan tietämään saisiko tällaista lähempää suomea, kun menee ebayn postiajat todella pitkälle?

O2 02 Oxygen Sensor Restrictor Extension Spacer Catalytic Converter M18×1.5 New | eBay

Joudut sitten aina ottamaan katsastukseen pois tuon. Onko kauheasti järkeä?

Helpompaa se vikakoodin nollaus on.
 
Joudut sitten aina ottamaan katsastukseen pois tuon. Onko kauheasti järkeä?

Helpompaa se vikakoodin nollaus on.
Mites tuo katsastukseen vaikuttaa, sillä ainoastaan moottorinohjaukselle menevää tietoa on tarkoitus muokata, eikä itse päästöarvoja? Vai olenko nyt ihan kujalla.
 
Mites tuo katsastukseen vaikuttaa, sillä ainoastaan moottorinohjaukselle menevää tietoa on tarkoitus muokata, eikä itse päästöarvoja? Vai olenko nyt ihan kujalla.

Eräät moottorit käyttää myös post-cat lambdaa seosten säätelyyn, eli molempia. Ainakin tietyt VAG:t, mm, joten sitä ei kannata laittaa tollasen adapterin päähän. Mm. mk1 octavia on yksi mihin olen törmännyt ja se toimi noin.

Jos katsari on yhtään hereillä niin alkaa kyllä epäily että onko katalysaattori osittain rikki tai tyhjennetty, jos päästöt ei ole hyvät, siis jos tommonen patentti on lambdassa.
 
Eräät moottorit käyttää myös post-cat lambdaa seosten säätelyyn, eli molempia. Ainakin tietyt VAG:t, mm, joten sitä ei kannata laittaa tollasen adapterin päähän. Mm. mk1 octavia on yksi mihin olen törmännyt ja se toimi noin.

Jos katsari on yhtään hereillä niin alkaa kyllä epäily että onko katalysaattori osittain rikki tai tyhjennetty, jos päästöt ei ole hyvät, siis jos tommonen patentti on lambdassa.
Ok, kiitos selvennyksestä.
 
Pitäis ostaa uudet kesärenkaat ja tänään kun kaivoin varastosta vanhoja kesärenkaita paremmin esille huomasin, että 2 rengasta on kulunut nauhoille saakka ja 2 rengasta on vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Tuo auto on mulla ollut n. vuoden ja renkaat tuli mukana, loppuun kuluneet renkaat luonnollisesti olleet vetävässä päässä, jonka aurauskulmat on sittemmin korjattu.

Onko mitään todellista syytä miks pitäis/kannattais ostaa kaikki 4 uutta rengasta kerralla ja laittaa ne alle? Lakiteknisestihän eri akseleilla saa olla erilaiset rengasparit, käsittääkseni?
 
Pitäis ostaa uudet kesärenkaat ja tänään kun kaivoin varastosta vanhoja kesärenkaita paremmin esille huomasin, että 2 rengasta on kulunut nauhoille saakka ja 2 rengasta on vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Tuo auto on mulla ollut n. vuoden ja renkaat tuli mukana, loppuun kuluneet renkaat luonnollisesti olleet vetävässä päässä, jonka aurauskulmat on sittemmin korjattu.

Onko mitään todellista syytä miks pitäis/kannattais ostaa kaikki 4 uutta rengasta kerralla ja laittaa ne alle? Lakiteknisestihän eri akseleilla saa olla erilaiset rengasparit, käsittääkseni?
Saa olla eri akseleilla eri rengasparit. Suositus on, että taakse aina paremmat renkaat, vaikka olisi etuvetoinen auto. Tämä siksi, että sitten siinä ääritilanteessa, äkkijarrutuksessa pito on parempi perässä, joten perä ei lähde niin helposti luisuun. On huomattavasti parempi ajaa sinne metsään keula edellä, kuin kylki edellä.
 
Juurikin näin. Selkeästi erilaisilla rengaspareilla aina parempikuntoiset taakse.
 
Saa olla eri akseleilla eri rengasparit.
Jep, näin muistelin. Lähinnä mietin siis sitä, pitäisikö vaan suosiolla pistää kerralla kaikki renkaat uusiksi vai säästää pari sataa ja uusia vain toisen akselin renkaat. Että onko tuosta jotain selkeää hyötyä, että kaikki renkaat on samanlaisia?
 
Jep, näin muistelin. Lähinnä mietin siis sitä, pitäisikö vaan suosiolla pistää kerralla kaikki renkaat uusiksi vai säästää pari sataa ja uusia vain toisen akselin renkaat. Että onko tuosta jotain selkeää hyötyä, että kaikki renkaat on samanlaisia?

Riippuu nyt varmaan onko 15" vai 22" barumit ja kuinka pitkään autoa meinaat pitää, eli kustannuskysymys. Jos ajelet seuraavat vaikka kolme vuotta niin kaikki uusiks vaan, tai jos paaliin tai myyntiin vuoden sisään niin kahdet riittää.

Ja itse laitan aina ne paremmat eteen sanoo suositukset mitä vaan, pienet sladit hoituu aina:cool:
 
Saa olla eri akseleilla eri rengasparit. Suositus on, että taakse aina paremmat renkaat, vaikka olisi etuvetoinen auto. Tämä siksi, että sitten siinä ääritilanteessa, äkkijarrutuksessa pito on parempi perässä, joten perä ei lähde niin helposti luisuun. On huomattavasti parempi ajaa sinne metsään keula edellä, kuin kylki edellä.
Nykyautoissa ajonvakautus hyötyy hyvistä renkaista edessä ja pystyy pitämään keulan menosuuntaan, jos pitoa on käytettävissä. Paremmat renkaat kuitenkin tulee laittaa taakse, jotta mahdollisessa vesiliirtotilanteessa takarenkaat säilyttävät pitonsa mahdollisimman pitkään.

Jos taas tilanne on se, että rengasparit on likimain yhtä kuluneet, laittaisin paremmat vetävillä pyörille, jotta kuluma saadaan pidettyä tasaisena.

Jep, näin muistelin. Lähinnä mietin siis sitä, pitäisikö vaan suosiolla pistää kerralla kaikki renkaat uusiksi vai säästää pari sataa ja uusia vain toisen akselin renkaat. Että onko tuosta jotain selkeää hyötyä, että kaikki renkaat on samanlaisia?
Ei varmaan mitään suurta käytännön hyötyä. Joku nelivetoauto taas saattaa vaatia melko tarkkaan saman vierintähalkaisijan molemmille akseleille, johon vaikuttaa myös kuluma. Riippuen monesta asiasta itse laittaisin kaikki renkaat uusiksi. Ei kirpaise kuin kerran ja tulee samalla vaivalla hoidettua koko rengastus kuntoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 549
Viestejä
4 491 909
Jäsenet
74 257
Uusin jäsen
Kikki_Hiiri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom