Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Ei pistänyt äkikseltään silmään vastausta tällaiseen kysymykseen, joten kysytäänpä täältä: Jos on avolavamallinen pakettiauto, niin saako siinä olevaa lavaa muokata kuinka paljon mieleisekseen (poistaa esim laidat) tai tarvittaessa vaikka poistaa koko lavaosuuden?
Aikoinaan noissa lavoissa on ollut minimimittoja, kuomua ei ole saanut laittaa (ellei katteen katolla ole ollut reikää) jne. Flatbedin saa tehdä.
Kannattaa konttorilta kysyä lisää.
 
Aikoinaan noissa lavoissa on ollut minimimittoja, kuomua ei ole saanut laittaa (ellei katteen katolla ole ollut reikää) jne. Flatbedin saa tehdä.
Kannattaa konttorilta kysyä lisää.
Ei kai katteissa rajoituksia enää ole? Mitä noita "kaupasta ostettu ilman kuomua" -malleja on ajellut joita on esim. Arctic Trucksille viety tuunattavaksi on ihan kovilla auton oman katon korkuisilla katoilla...

Ja se kate/suojakin voi olla nykyään "kova", esim. sukulaisen mersun "kate" on autotallin ovea muistuttava, rullaava alumiinihässäkkä. :D
 
Ei kai katteissa rajoituksia enää ole? Mitä noita "kaupasta ostettu ilman kuomua" -malleja on ajellut joita on esim. Arctic Trucksille viety tuunattavaksi on ihan kovilla auton oman katon korkuisilla katoilla...

Ja se kate/suojakin voi olla nykyään "kova", esim. sukulaisen mersun "kate" on autotallin ovea muistuttava, rullaava alumiinihässäkkä. :D
Kyllä pakettiautossa on kuormatilan minimitilavuus. Kova kate tai kuomu pienentää käytössä olevaa tavaratilaa.
 
Kyllä pakettiautossa on kuormatilan minimitilavuus. Kova kate tai kuomu pienentää käytössä olevaa tavaratilaa.
Samalla tavalla se muovinenkin pressu sitä pienentää kuin poisrullattava alumimini "verho" joka tuossa Mersussa oli maahantuojan asentamana. Eli ilmeisesti kelpaa tuollaisenaan ainakin.

Mutta nyt kun muistelen, niin tuo Arctic Trucksin Hiluxi millä tuli ajeltua oli rekisteröity kuorma-autoksi, jos sillä on mitään merkitystä. Tosin ihan vastaavan korkuinen kate siinä oli kuin vaikka tässä: Toyota Hilux HILUX ILMASTOINTI, VETOKOUKKU, SÄHKÖLASIT, UMPIKUOMU, 1- OMISTEINEN, YM. VAIHTO/RAHOITUS Maastoauto 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Onkohan renkaissa kudosvaurio?

Oli jo pitkään tuntunut pientä tärinää/pomputusta etuakselilta 80-90km/h nopeuksissa, joka sitten hävisi kun kävin renkaiden paineet tarkistuttamassa ja lisäämässä. Paineet oli 2.1bar +3°C (marraskuussa renkaita vaihdattaessa laitoin ~2.4bar n. +8°C lämpötilassa) ja laitoin 2.5bar niin tärinä/pomputus katosi.
 
Ei pistänyt äkikseltään silmään vastausta tällaiseen kysymykseen, joten kysytäänpä täältä: Jos on avolavamallinen pakettiauto, niin saako siinä olevaa lavaa muokata kuinka paljon mieleisekseen (poistaa esim laidat) tai tarvittaessa vaikka poistaa koko lavaosuuden?

Aika pitkälti auton iästä kiinni ja siitä, että onko verotettu täydellä verolla vai alennetulla. Nuo verokuviot ja vaatimukset on muuttunut niin moneen kertaan, että tuskin kukaan niitä ulkoa osaa asiaa tarkistamatta. Lähtökohtaisesti ne on nuo alennetun / verovapauden saaneet autot niitä, joissa on kaikenlaisia vaatimuksia.

Onhan tuolla menneisyydessä kaikki typeryyksiä. VW Caddyissä on lavassa Suomessa lisätty jatkopala, että on riittävän pitkä lava. Vanhoissa pakettiautoksi muutetuissa farmareissa on neliskanttisia ulokkeita katolla, että ns. kuvitteellinen kuitusen kuutio mahtuu kyytiin, vaikka sitä ei mistään aukosta autoon sisälle saisikaan, jne.
 
Eihän tästä ole montaakaan vuotta kun alensivat lavan minimipituutta juurikin siitä syystä kun käytännössä kaikkia maahantuotuja avolavoja joutui jatkamaan suomea varten.

Lienekkö vieläkin voimassa se pykälä että mikäli lava-auton kovakatteessa on LUKITTAVA luukku niin se katsotaan kiinteäksi korirakenteeksi ja näinollen umpipakuksi, jos ei ole lukkoa niin se on vain lavakate tjms...
 
Samalla tavalla se muovinenkin pressu sitä pienentää kuin poisrullattava alumimini "verho" joka tuossa Mersussa oli maahantuojan asentamana. Eli ilmeisesti kelpaa tuollaisenaan ainakin.

Mutta nyt kun muistelen, niin tuo Arctic Trucksin Hiluxi millä tuli ajeltua oli rekisteröity kuorma-autoksi, jos sillä on mitään merkitystä. Tosin ihan vastaavan korkuinen kate siinä oli kuin vaikka tässä: Toyota Hilux HILUX ILMASTOINTI, VETOKOUKKU, SÄHKÖLASIT, UMPIKUOMU, 1- OMISTEINEN, YM. VAIHTO/RAHOITUS Maastoauto 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto
Pressu tai muu pehmeä kate ei pienennä kuormatilaa tässä yhteydessä. Linkkisi mukainen kuomu on yleensä sallittu kun/jos kuormatila ei mene alle minimin. Mutta ei sun mua kannata uskoa, kai ne trafin dokumenteista löytyy.
 
Pressu tai muu pehmeä kate ei pienennä kuormatilaa tässä yhteydessä. Linkkisi mukainen kuomu on yleensä sallittu kun/jos kuormatila ei mene alle minimin. Mutta ei sun mua kannata uskoa, kai ne trafin dokumenteista löytyy.
Kyllä minä uskon, oli vain yleisesti puhetta ettei saisi laittaa - ollenkaan. Eihän tuollaisen 5-paikkaisen Hiluxin kuormatila tuon katteenkaan kanssa kovin kummoinen ole - pieneen pakuunkaan verrattuna, esim.
 
Joo, tuo katteessa reikä-homma koski noita 90-luvun hommia. Nykymääräyksistä en tiedä
 
Osaisko joku arvella, mistä johtuu että auto käy paremmin E10 bensalla, kuin E5. Tähän asti olen aina tankannut tuohon E5 bensaa, koska valmistajan mukaan ei toimi E10 kanssa. Nyt kuitenkin laiton tyhjän tankin täyteen E10 viikko sitten ja kaikki tyhjäkäyntionglemat ja sammumiset liikennevaloissa näyttää hävinneen kokonaan :confused::confused:
 
Osaisko joku arvella, mistä johtuu että auto käy paremmin E10 bensalla, kuin E5. Tähän asti olen aina tankannut tuohon E5 bensaa, koska valmistajan mukaan ei toimi E10 kanssa. Nyt kuitenkin laiton tyhjän tankin täyteen E10 viikko sitten ja kaikki tyhjäkäyntionglemat ja sammumiset liikennevaloissa näyttää hävinneen kokonaan :confused::confused:
Mistä autosta on kyse? Jostain vanhemmasta varmaankin.
 
Onkos kenelläkään tietoa saako mistään mitenkään Waeco MS50 vakkaria?

Tai vaihtoehtoisesti jotain mahdollisimman vastaavaa? Ostaisin näitä vaikka 4-5kpl, tulevat autoihin joissa on kaasu vaijerilla sekä alipaine saatavilla.

Tuolle Waecolle mulla vaan on sopivasti kytkentäohje auton omaan vakkarivipuun, joten ei tarvitsisi käyttää tuota sen omaa rumaa säädintä, vaan saan sen orkkiksen näköiseksi.

E: Lisätään tarkennusta ja infoa sen verran vielä;

Australiassa tuota vekotinta on myyty brändillä Command, sieltä sitä ilmeisesti saisi, mutta hinta on melko pöyristyttävä + tulli.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö mersumiehiltä tietoa että

a) mikä soitin kuvassa on
b) voiko tuohon vaihtaa jonkin toisen soittimen tilalle ilman merkkarilla käyntiä / sopeutusta
c) mikähän uudempi soitin tuohon kävisi, jossa sisääntulot peruutuskameralle ja parempi navi

auto vm2007 w164 koppainen ML mersu

C894B16A-4C97-4D01-8C76-69F1AFE55F9A.jpeg
 
Pikagooglella kaivettuna sovitin:

MB ML-sarja (W164) (2005 - 06/2011) 2DIN-Asennussarja, CTKMB22

Tänne valmistenumeron syöttämällä(laita rekkari vaikka bilteman hakuun ja kopioi sieltä) saat varustelistauksen mistä pitäisi selvitä soittimen malli. Googlen perusteella tuo on comand ntg2.

VIN: MERCEDES-BENZ (легковые автомобили) | CARInfo

Mersufoorumilta luultavasti löytyy parempaa tietoa. Valmiita soitinpakettejakin noihin on vaan aika rajuissa hinnoissa ~1500€

Kannattaa katella ebaysta, sieltä ainakin omaan w220 olisi saanut vaikka minkälaisia soittimia.
 
Käytännössä uudempi/parempi mersun soitinhan tuohon pitäisi saada, jotta auton hallinta onnistuu jatkossakin, vai onko esim. noissa Pioneerin/Alpinen paremman pään mankoissa sitten ajoneuvokohtaisesti auton omaan infojärjestelmään myös toiminnot ja säätömahdollisuudet?
 
2.0TSI automaatti RS Ocu vm. 2015 olisi tyrkyllä OK-hintaan. Ajettu 190tkm, mutta huollot kondiksessa.
Onko foorumilaisilla omaa kokemusta näistä ja jos on, onko uhka vai uskaltaako huoletta ostaa? Ensimmäiset 12kk olisi liikkeen takuunalainen (erillistakuu), joka kattaisi suurimman osan vioista.
Haussa kumminkin seuraavaksi 2-3v ajaksi kunnon ratsu, niin ei viitsisi ihan pommia hankkia tähän hätään.
 
Vaikuttaako turvavyönkiristin aina siihen lukko-osaan, vai onko olemassa myös sellaisia konfiguraatioita, joissa vyö kiristyy toiseen suuntaan (eli esim. kuskin tapauksessa vasemmalle)?
 
Vaikuttaako turvavyönkiristin aina siihen lukko-osaan, vai onko olemassa myös sellaisia konfiguraatioita, joissa vyö kiristyy toiseen suuntaan (eli esim. kuskin tapauksessa vasemmalle)?
Se kiristyy sinnepäin mistä se vyö vedetään esiin kolaritilanteessa, kun se kiristimen panos laukeaa. Ei sillä lukolla ole asian kanssa mitään tekemistä. Vai meinaatko sitä jos vyötä vetää nopeasti/jarruttaa nopeasti niin se lukittuu ettei lisää löysää tule?
 
Kolaritilanteen kiristintä tarkoitan. Jos laittaa turvavyönkiristin googlen kuvahakuun, niin kaikki näyttää tällaiselta: 72118221013 lower seat belt, front, left, 09/97-, OE - Bemariosat.fi Suomen laajin omavarasto
72118221013-lower-seat-belt-front-left-0997-oe.jpg


Eli eikö tuossa se vyö kiristy kolaritilanteessa just päinvastaiseen suuntaan kuin mistä se vyö vedetään esiin?
Mieti nyt vähän miten sitä vyötä saat itse kireämmälle? Mihin suuntaan sen pitää mennä kiristyäkseen? Kyllä siellä rullapuolessa on myös panos mikä vetää löysät pois siitä vyöstä kolarissa.
http://img.auctiva.com/imgdata/1/4/8/4/2/3/6/webimg/457582347_o.jpg
1581988861696.png
 
No jos on 3-pistevyöt niin silloin on periaatteessa kolme mahdollista kiristyssuuntaa. Kaikki suunnat eivät kuitenkaan ole käytettävissä manuaalisessa kiristyksessä, mutta eihän sillä ole kolaritilanteen kiristimen kannalta mitään väliä, mihin suuntaan sitä voi itse kiristää. Tuo linkkaamasi kuva osoittaa, että on olemassa kiristimiä myös kuskin vasemmalla puolella. Löytyykö kiristin muka aina molemmilta puolilta? Miksei yksi kiristin riitä?
 
No jos on 3-pistevyöt niin silloin on periaatteessa kolme mahdollista kiristyssuuntaa. Kaikki suunnat eivät kuitenkaan ole käytettävissä manuaalisessa kiristyksessä, mutta eihän sillä ole kolaritilanteen kiristimen kannalta mitään väliä, mihin suuntaan sitä voi itse kiristää. Tuo linkkaamasi kuva osoittaa, että on olemassa kiristimiä myös kuskin vasemmalla puolella. Löytyykö kiristin muka aina molemmilta puolilta? Miksei yksi kiristin riitä?
Tuo linkattu kuva on bemarista. Eihän se vyö mitenkään voisi riittävästi kiristyä jos vain siinä lukkopuolessa olisi. Tottakai ne löysät pitää vetää takaisin sinne mihin se vyö avattaessa itsensä kelaa. Kytke vyö kiinni, kun et istu paikalla ja mieti vähän sitä vyön toimintaa eli mihin ne löysät voi siitä mennä. Ei se lukkopuolen muutama sentti riitä mitenkään vetämään sitä vyötä riittävän kireälle.
 
Tuo linkattu kuva on bemarista. Eihän se vyö mitenkään voisi riittävästi kiristyä jos vain siinä lukkopuolessa olisi. Tottakai ne löysät pitää vetää takaisin sinne mihin se vyö avattaessa itsensä kelaa. Kytke vyö kiinni, kun et istu paikalla ja mieti vähän sitä vyön toimintaa eli mihin ne löysät voi siitä mennä. Ei se lukkopuolen muutama sentti riitä mitenkään vetämään sitä vyötä riittävän kireälle.

Kiristimiä on ainakin kahdessa paikassa, mainitsemassasi lukkopäässä (ilmeisesti yleisin) ja b-pilarissa (eli mistä ja mihin vyö kelautuu). Se, kummassa kiristin on, on täysin valmistajan päätettävissä.
 
Lukkopuolelle on yleensä mahdotonta kiristää tietyn pisteen jälkeen vöissä joissa on "lukitus" liian nopealle ulosvedolle (tämän tietää kaikki varsinkin lastenistuinten kanssa toununneet :p ). Eli lukossa olevan kuvittelisi ennemminkin lukitsevan sen vyön niin ettei se enää kelaudu enempää auki kolaritilanteessa.

Rullapäässä oleva taas voi kiristää "kaiken" löysän pois tarvittaessa koska sisäänkelaus ei koskaan lukitu.
 
VAGinoita korjaillessa ja huoltaessa on usein helppo hankkia varaosat suoraan PR-numeroilla valmiiksi eikä tarvi mittailla jarrulevyjä tms. etukäteen. Näin yhtäkkiä ei taida BMW:n kanssa onnistua ihan yhtä helposti mitenkään? VIN-dekooderilla ei juuri apuja tullut. Toki m-sport jarrut lie näkyy tuolta mutta jos kyse ihan perusmallista.
 
VAGinoita korjaillessa ja huoltaessa on usein helppo hankkia varaosat suoraan PR-numeroilla valmiiksi eikä tarvi mittailla jarrulevyjä tms. etukäteen. Näin yhtäkkiä ei taida BMW:n kanssa onnistua ihan yhtä helposti mitenkään? VIN-dekooderilla ei juuri apuja tullut. Toki m-sport jarrut lie näkyy tuolta mutta jos kyse ihan perusmallista.

Ei ole vielä hutilyöntejä tullut.
BMW Parts Catalog
 
Pitäisi 2013 TDi passattiin vaihtaa ilmansuodatin ja noita näyttää olevan normaali ja "kylmän ilmaston" malli. Kylmässä mallissa ilmeisesti joku foami itse suodattimen päällä estämässä lumen/veden menoa paperisuodattimeen.

Kumpaahan Suomessa kuuluu käyttää vai onko mitään väliä ? :D Ei ole oma auto enkä ole ennen tuollaiseen dilemmaan törmännyt.
 
Mahtavatko suodinkotelot myös olla fyysisesti erilaiset? Jos auto on normaalisti maahantuotu niin pitäisi olla kylmä malli, mutta jos auto uitettu espanjasta niin tokikaan ei.
 
Mahtavatko suodinkotelot myös olla fyysisesti erilaiset? Jos auto on normaalisti maahantuotu niin pitäisi olla kylmä malli, mutta jos auto uitettu espanjasta niin tokikaan ei.

Motonetin ja Googlen mukaan olisi identtiset, mutta pitää yrittää varmistella kuvahaulla tms.
 
Mikä asetus mulla on win 10 päällä? Kun siirrän mihin tahansa tekstikentän päälle (siis mihin voi kirjoittaa) niin kursori muuttuu tuollaiseksi kahdeksi pisteeksi. Ei näitä windows-koneita osaa enää käyttää. :facepalm:
 
Motonetin ja Googlen mukaan olisi identtiset, mutta pitää yrittää varmistella kuvahaulla tms.
No jos on takuunalainen niin tarkistaisin kumpi on nyt paikallaan. Muuten menisin fiiliksen/hinnan mukaan. En nyt millään usko, että sillä täällä niin suurta merkitystä ole kumman valitsee.
 
No jos on takuunalainen niin tarkistaisin kumpi on nyt paikallaan. Muuten menisin fiiliksen/hinnan mukaan. En nyt millään usko, että sillä täällä niin suurta merkitystä ole kumman valitsee.

Noinhan sitä varmaan joku fiksumpi olisi tehnyt :D Ei ole nyt autoa tässä että pääsisi tarkistamaan ja meinasin tilata sälät ennakkoon ettei tarvitse kuin noutaa matkalla. Ei vaan käynyt mielessäkään, että tuollaisiakin voisi olla kun en ole ikinä tuollaiseen törmännyt.
Hinnassa ei ollut juurikaan eroa, oisko talvimalli ollut vitosen kalliimpi. No laittaa jomman kumman vaan ja repii sitten foamit pois tai vaihtaa talveksi talvimallin jos siellä sellainen on.
 
vieläkö jossain on nettisivusto johon on listattuna poliisien siviiliautojen rekisterinumeroita?
googlettelu ei tuottanut tulokseksi kuin pari toimimatonta linkkiä.
 
Jos katsastuksessa tulee hylkäys ja haluaa käydä kokeilemassa onneaan jossain eri katsastusasemalla ihan puhtaalta pöydältä, niin näkeekö se uusi katsastaja että auto on juuri hylätty vian xx takia edellisessä katsastusasemalla?

Tietenkään jonku kuluneen jarrupalan vuoksi tollanen kikkailu ei kannata, mutta jos hylkäys tulisi esim dpf:n "laittoman" poiston vuoksi, niin on jo järkevämpää.
 
Jos katsastuksessa tulee hylkäys ja haluaa käydä kokeilemassa onneaan jossain eri katsastusasemalla ihan puhtaalta pöydältä, niin näkeekö se uusi katsastaja että auto on juuri hylätty vian xx takia edellisessä katsastusasemalla?

Tietenkään jonku kuluneen jarrupalan vuoksi tollanen kikkailu ei kannata, mutta jos hylkäys tulisi esim dpf:n "laittoman" poiston vuoksi, niin on jo järkevämpää.
Tottakai ne näkyy. Merkinnät menee trafin tietokantaan katsastuksen yhteydessä.
 
No, teoriassa katsuri ei tallenna mitään tietoja jos asiakas itse haluaa keskeyttää katsastuksen, esimerkiksi juuri tuollaisen krhm-krhm ongelman vuoksi.
 
Vaikuttaako turvavyönkiristin aina siihen lukko-osaan, vai onko olemassa myös sellaisia konfiguraatioita, joissa vyö kiristyy toiseen suuntaan (eli esim. kuskin tapauksessa vasemmalle)?

Uudehkoissa autoissa kelaa sähköllä löysät pois jo ennen ku osuu. (täysjarrutus, tietokone katsoo että tulee kolisemaan jne). En tiedä onko niissä rullapäässä vielä lisäksi erillinen panos jos oikeasti osuu. Lisäksi on lukko-osassa panos. En edes tiennyt omassa olevan tuollaista systeemiä kunnes jouduin kerran jarruttamaan täysillä ja vyö kiskaisi kiinni penkkiin.
 
Joo voi olla hätäjarruavustimeen kytköksissä vyöt. Eli kun kaasulta siirrytään riittävän nopeasti jarrulle, niin hätäjarrutus aktivoituu (autosta riippuen auto voi esim jarruttaa loppuun asti vaikka jarrua ei edes painaisi kuin hetken) ja turvavyöt voivat kiristyä samalla.
 
Uudehkoissa autoissa kelaa sähköllä löysät pois jo ennen ku osuu. (täysjarrutus, tietokone katsoo että tulee kolisemaan jne). En tiedä onko niissä rullapäässä vielä lisäksi erillinen panos jos oikeasti osuu. Lisäksi on lukko-osassa panos. En edes tiennyt omassa olevan tuollaista systeemiä kunnes jouduin kerran jarruttamaan täysillä ja vyö kiskaisi kiinni penkkiin.
Meillä E-mersussa (2011) kelaa jo heti kun laittaa vyön paikalle ns. "löysät pois".
 
Meillä E-mersussa (2011) kelaa jo heti kun laittaa vyön paikalle ns. "löysät pois".
Hmm... Miksi en ole kiinnittänyt huomiota että faijan - 19 E-mersu tekisi tuota. Vai olisiko että vedän vyön luonnollisesti tarpeeksi kireälle.
 
Hmm... Miksi en ole kiinnittänyt huomiota että faijan - 19 E-mersu tekisi tuota. Vai olisiko että vedän vyön luonnollisesti tarpeeksi kireälle.
Kuvittelisi kuitenkin olevan vakiovaruste, eikä minkään lisäpaketin mukana tuleva. Kai siinä uudemmassa rattikin siirtyy pois edestä kun tulee/menee autosta? ;)

Ja tuon kyllä huomaa vaikka vetää kiereäksi, tulee (hyvin) pieni paineen tunne hetkeksi kun se on toiminnassa.
 
Kuvittelisi kuitenkin olevan vakiovaruste, eikä minkään lisäpaketin mukana tuleva. Kai siinä uudemmassa rattikin siirtyy pois edestä kun tulee/menee autosta? ;)

Ja tuon kyllä huomaa vaikka vetää kiereäksi, tulee (hyvin) pieni paineen tunne hetkeksi kun se on toiminnassa.
Juu ei sitä saa "huijattua" vetämällä itse löysiä pois, kun kiristys aktivoituu heti turvavyön mennessä lukkoon. Naiset tuota ruukasi säikähdellä, kun ensimmäistä kertaa kyytiin istuivat. :lol: Minulla tosin oli vain 2011 C-sarjalainen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 590
Viestejä
4 492 849
Jäsenet
74 262
Uusin jäsen
ambigrammi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom