Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Onkohan kenelläkään kokemusta tälläisestä tehdastakuu/goodwill-politiikasta hieman kimurantimmassa tilanteessa:

Ilman sen tarkempia yksityiskohtia, olen olettanut hiljattain ostamani auton olevan ns. Suomi-auto, koska käyttöönotettu ja ensirekisteröity Suomessa, eikä ole maahantuotu käytettynä. Huollon yhteydessä kuitenkin ilmeni, että tuosta huolimatta auto ei ole virallisen maahantuojan tuoma, vaan tullut muuta kautta. Siitä johtuen autoa ilmeisesti kohdellaan tuontiautona. Maahantuojalla ei autosta ollut ylipäätään mitään tietoa, koska kyseessä oli muutenkin ns. ensihuolto ja sitä kautta se rekisteröityi heidän järjestelmäänsä.

Takuuasiat on selvityksessä, että pätevätkö edelleen kuten kuuluu, mutta tämä kaiken järjen mukaan tulee olemaan ihan ok. Autossa on eurooppalaiset tarrat, ja ohjekirja Suomeksi, joten ihan itsekin tässä oletan, että takuut pätee. Se selviää kuitenkin myöhemmin, mutta ongelmaksi muodostuu ainakin itselleni aiemmin täysin tuntematon käytäntö mitä eroa on "virallisesti maahantuotu maahantuojan kautta = Suomiauto" vs "tuontiauto", olkoot vaikka esimerkkinä Ruotsi tai Saksa monien muiden autojen kohdalla.

Oletetaan, että tehdastakuu joka tapauksessa toimii kuten sen on luvattu toimivan. Sen sijaan nämä niin kutsutut "goodwillit", kuten sijaisauto isojen takuukorjausten aikana - maahantuoja on niistä yleensä vastannut ja tarjonnut, mutta tuontiautoonhan tämä ei nyt sitten päde, koska ei heitä muiden maahantuomat autot sillä tavalla kiinnosta. Onko asia tosiaankin näin? Nyt kun omalle kohdalle osui, aloin asiaa selvittelemään ja pohtimaan, että onko tämä minkälainen riski erityisesti tälläisen uudehkon ja tehdastakuullisen auton kohdalla, erityisesti jälleenmyyntiarvon osalta, koska sittenhän sitä takuuta ei enää välttämättä ole, eikä myöskään mitään goodwillejä kun maahantuoja ei edes ole tiedossa.

Pohdiskellut tässä jopa ihan ajatuksella kaupan purkua, koska kyllä tässä jollakin tapaa kusetettu olo on, vaikka autosta toki tykkään. Mielipiteitä?
 
Onkohan kenelläkään kokemusta tälläisestä tehdastakuu/goodwill-politiikasta hieman kimurantimmassa tilanteessa:

Ilman sen tarkempia yksityiskohtia, olen olettanut hiljattain ostamani auton olevan ns. Suomi-auto, koska käyttöönotettu ja ensirekisteröity Suomessa, eikä ole maahantuotu käytettynä. Huollon yhteydessä kuitenkin ilmeni, että tuosta huolimatta auto ei ole virallisen maahantuojan tuoma, vaan tullut muuta kautta. Siitä johtuen autoa ilmeisesti kohdellaan tuontiautona. Maahantuojalla ei autosta ollut ylipäätään mitään tietoa, koska kyseessä oli muutenkin ns. ensihuolto ja sitä kautta se rekisteröityi heidän järjestelmäänsä.

Takuuasiat on selvityksessä, että pätevätkö edelleen kuten kuuluu, mutta tämä kaiken järjen mukaan tulee olemaan ihan ok. Autossa on eurooppalaiset tarrat, ja ohjekirja Suomeksi, joten ihan itsekin tässä oletan, että takuut pätee. Se selviää kuitenkin myöhemmin, mutta ongelmaksi muodostuu ainakin itselleni aiemmin täysin tuntematon käytäntö mitä eroa on "virallisesti maahantuotu maahantuojan kautta = Suomiauto" vs "tuontiauto", olkoot vaikka esimerkkinä Ruotsi tai Saksa monien muiden autojen kohdalla.

Oletetaan, että tehdastakuu joka tapauksessa toimii kuten sen on luvattu toimivan. Sen sijaan nämä niin kutsutut "goodwillit", kuten sijaisauto isojen takuukorjausten aikana - maahantuoja on niistä yleensä vastannut ja tarjonnut, mutta tuontiautoonhan tämä ei nyt sitten päde, koska ei heitä muiden maahantuomat autot sillä tavalla kiinnosta. Onko asia tosiaankin näin? Nyt kun omalle kohdalle osui, aloin asiaa selvittelemään ja pohtimaan, että onko tämä minkälainen riski erityisesti tälläisen uudehkon ja tehdastakuullisen auton kohdalla, erityisesti jälleenmyyntiarvon osalta, koska sittenhän sitä takuuta ei enää välttämättä ole, eikä myöskään mitään goodwillejä kun maahantuoja ei edes ole tiedossa.

Pohdiskellut tässä jopa ihan ajatuksella kaupan purkua, koska kyllä tässä jollakin tapaa kusetettu olo on, vaikka autosta toki tykkään. Mielipiteitä?
Mikä merkki? Ja miten vanha kippo?
 
Hyundai ja alta 2v.
Sitten en osaa suoraan sanoa onko merkillä ns. euroopan laajuinen takuu. Lähtisin siitä että tarkistaisin näkyvätkö kaikki huollot valmistajan sähköisessä järjestelmässä ja että kaikki on tehty. Sen jälkeen ihmettelemään enemmän valmistajalta että mites on.

Sitten oma kymysys... Mites nuo vakuutusten bonukset menevät nykyään. Ekaa kertaa aika saatanan moneen vuoteen pihassa ei ole omaa autoa vaan firman auto ja oma prätkä. Tuloksena, en ymmärtääkseni kerää bonuksia ja jossain vaiheessa nekin nollautuvat jos en hanki jotain autoa. Pitääkö tämä paikkansa, vai onko jotain muuttunut sitten viime ihmettelyn?
 
Sitten en osaa suoraan sanoa onko merkillä ns. euroopan laajuinen takuu. Lähtisin siitä että tarkistaisin näkyvätkö kaikki huollot valmistajan sähköisessä järjestelmässä ja että kaikki on tehty. Sen jälkeen ihmettelemään enemmän valmistajalta että mites on.

Sitten oma kymysys... Mites nuo vakuutusten bonukset menevät nykyään. Ekaa kertaa aika saatanan moneen vuoteen pihassa ei ole omaa autoa vaan firman auto ja oma prätkä. Tuloksena, en ymmärtääkseni kerää bonuksia ja jossain vaiheessa nekin nollautuvat jos en hanki jotain autoa. Pitääkö tämä paikkansa, vai onko jotain muuttunut sitten viime ihmettelyn?
Vakuutuksen voimassaoloaikaa ja vahinkoja koskevat tiedot säilyvät vakuutusalan yhteisessä vahinkohistoriakannassa vähintään 5 vuotta vakuutuksen päättymisvuoden jälkeen. Näin ollen myös bonukset säilyvät vähintään 5 vuoden ajan vakuutusyhtiön tiedoissa.
 
Vakuutuksen voimassaoloaikaa ja vahinkoja koskevat tiedot säilyvät vakuutusalan yhteisessä vahinkohistoriakannassa vähintään 5 vuotta vakuutuksen päättymisvuoden jälkeen. Näin ollen myös bonukset säilyvät vähintään 5 vuoden ajan vakuutusyhtiön tiedoissa.
Ja nollautuvat siinä vaiheessa täysin?
 
En tiedä tarkalleen. Tuo oli pop vakuutuksen vastaus tuohon kysymykseen, että säilyvät vähintään 5 vuotta vakuutuksen päättymisestä.
Pitää siis soitella hiukan. Ei viitsisi kuitenkaan menettää täysiä bonuksia. Tai pitää ostaa joku 5e romu mökille ylläpitämään vakuutuksia :D. Tosin muistelisin että tuossakin on joku että pitää auto vakuutuksissa x-ajan etteivät bonukset laske. Tuo on omalla tavallaan raivostuttavaa että noita ei saa pidettyä edes yllä esim työsuhdeautolla. Ihan samalla tavalla sitä ajelee firman autolla kuin omalla. Tai no, jopa enemmän.
 
Pitää siis soitella hiukan. Ei viitsisi kuitenkaan menettää täysiä bonuksia. Tai pitää ostaa joku 5e romu mökille ylläpitämään vakuutuksia :D. Tosin muistelisin että tuossakin on joku että pitää auto vakuutuksissa x-ajan etteivät bonukset laske. Tuo on omalla tavallaan raivostuttavaa että noita ei saa pidettyä edes yllä esim työsuhdeautolla. Ihan samalla tavalla sitä ajelee firman autolla kuin omalla. Tai no, jopa enemmän.
Nykyään bonukset on vapaasti yhtiön määriteltävissä, voi toimia eri yhtiöillä eri tavalla miten kerty kuten kaskossakin. Ja yleensä ei lähde nollasta ilman historiaa vaan jostain tyyliin 30-40%. Ja kaskohan saattaa lähteä täysistä.

Tietysti jos tilanne on nyt vasta muuttunut niin joka tapauksessa moneen vuoteen ei ole asian suhteen hätää, joten kannattanee odottaa ja katsoa mikä tilanne on.
Jos niitä haluaa säilyttää niin varmaan ensijaisesti pyrkisi siirtämään jotain perheen toista autoa omiin vakuutuksiin mieluummin kuin maksaisi tyhjästä, mutta toki jos ei ole mahdollista niin ei ole.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
Todennäköisesti tuossa on jo ketju venynyt mutta arveltu kokeilla venttiilien säätöä varmuudeksi. Itse pysyttelisin kaukana tuollaisista primeroista ja ostaisin minkä vain muun mikä budjettiin sopii. Omissa ja lähipiirissä niin surkeita kokemuksia noista...tosin tuossa hintaluokassa mikä vain on yksilö johon voi tulla mitä vain.

Primerat oli hyviä vielä -90 luvulla.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
Venttiilinvälysten säätö/tarkastus kuuluu monen auton ihan normaaliin huolto-ohjelmaan tietyn ajan välein.
 
Venttiilinvälysten säätö/tarkastus kuuluu monen auton ihan normaaliin huolto-ohjelmaan tietyn ajan välein.
Ei oo kyl omiin kulkineisiin vielä sellaisia huolto-ohjeita tullut vastaan vaikka ne on ajettu 100tkm-400tkm välit läpi 90-luvun japskeista lähtien. Mut epäilen sitä itsekin että tuossa yksilössä on ketju venynyt ja yritetty korjata säädöllä. Toki löytyi vanhempi ilmoitus netistä missä valitettiin ketjun ääntelevän ja 5 vaihteen nykivän, et se auto saa jäädä listalta pois kun nuo p12 pahimmat viat tuntuu olevan juuri päällä.
 
Ei oo kyl omiin kulkineisiin vielä sellaisia huolto-ohjeita tullut vastaan vaikka ne on ajettu 100tkm-400tkm välit läpi 90-luvun japskeista lähtien. Mut epäilen sitä itsekin että tuossa yksilössä on ketju venynyt ja yritetty korjata säädöllä. Toki löytyi vanhempi ilmoitus netistä missä valitettiin ketjun ääntelevän ja 5 vaihteen nykivän, et se auto saa jäädä listalta pois kun nuo p12 pahimmat viat tuntuu olevan juuri päällä.
Kuuluu ainakin hondassa 2007vm cr-v huolto-ohjelmaan tietyn ajan välein.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
Eikö noissa Primeroissa ollu niitä koneita, jotka kulutti öljyä ihan helevetisti kun sylinterit kului soikeaksi?

Osta joku semmoinen auto, missä on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. Eipähän pala vikavalot kun epäsäännöllisen säännöllisesti ajelee.
 
Eikö noissa Primeroissa ollu niitä koneita, jotka kulutti öljyä ihan helevetisti kun sylinterit kului soikeaksi?

Osta joku semmoinen auto, missä on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. Eipähän pala vikavalot kun epäsäännöllisen säännöllisesti ajelee.
Oli, taisi olla ne 1.8 koneet. Kun silloinen oma vanha yksilö 2003 1.6 koneella ei hörppinyt kuin bensaa vielä siinä 380tkm kohdalla kun kiertoon laitto.

Tuo elektroniikan vähyys kävi mielessä, mut liian mukavuuden haluinen et ac on pakollinen ja peräkoukku plussaa.

Ei venttiilien säätö vaikuta jakoketjuun millään tavoin.
Eikös lievästi venynyt ketju vaikuta venttiilien ajoitukseen, eli pienellä säädöllä voisi yrittää välttää männän pusua... ihan mielikuvana. Mut totta, venttiilien säätö ei ketjuun vaikuta.

P10, P11 sekä P12 primerat tuli kyllä itselle muuten tutuksi aikanaan kun olivat ~10-15vuotiaita yksilöitä. Et silleen ovat kohtuu tuttuja autoja ongelmineen. Mm vetoakselit kestää n. 320tkm kunnes katkeaa vanhemmissa, 5 vaihteet hyppelee jos vaihdelaatikosta ei ole seurattu öljynpintaa. Alapallot oli P12 ihan joka kesäinen uusiminen, jos autolla ajo sen 40-50tkm/v.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
1.6 on hydrauliset venttiilinnostimet, tarkoittaen että välystä ei periaatteessa tarvitse koskaan säätää. Miksi niitä on menty sörkkimään... kuulostaa että jotain on koneessa vialla. 1.6 on myös heikot vaihdelaatikot. Laatikko ei kestä kun juruutetaan liian isolla vaihteella. Jos koeajolla laatikko pitää yhtään ääntä tai tuntuu muuten oudolle niin kannattaa siirtyä seuraavaan ehdokkaaseen. Varalaatikoita ei löydy tai maksavat parin tonnin pommin verran. Monet mieltää Nissanin laadukkaana autona, mutta laatu on laskenut 2000 luvusta lähtien, ja nythän kyseinen autofirma on konkurssikypsä. P12 ei ole laadullisesti enää niin hyvä kuin P11. P11 oli ikiliikkuja kunnes ruoste meidät erottaa hengessä. P12 kanssa tarvitsee sen varaosahakuauton kun aina jotain vialla.
 
Ottamatta kantaa automerkkeihin/malleihin, niin meillä on kakkosautona pakettiauto. Ihan parasta, ne vähät kilometrit mitä sillä tulee, niin jaksaa ajella hiljempaakin. +kuljetuskapasiteetti. Milloin on haettu kalusteita Ikeasta, polkupyörää huollosta, multasäkkejä itukaupasta. Ja jokusen muuttokeikkaakin sillä heitetty.
 
Käsittääkseni voi aina muutoskatsastaa uudestaan, sen sijaan siitä muutoskatsastetusta koosta ei saa enää poiketa sitä tuumaa tai 30mm ilman uutta muutoskatsastusta (kuten alkuperäiskoista voi tehdä).
Pääsin vauhtiin näitten muutoskatsastusasioitten kanssa, niin vielä yksi kysymys: Jos airbagin häiriövalo palaa muutoskatsastuksessa niin tyssääkö ajo/katsastus heti siihen, vai malttaako katsuri keskittyä vain muutoskatsastettaviin renkaisiin ja valon/vian voi hoitaa kuntoon seuraavaan määräaikaiskatsastukseen ja ajaa siihen asti (joka n.1kk päästä)
 
Hylsähän siitä tulee, mutta Trafin ohjeen mukaan katsastus ei keskeydy pelkästään tuosta yhdestä viasta.
 
Ottamatta kantaa automerkkeihin/malleihin, niin meillä on kakkosautona pakettiauto. Ihan parasta, ne vähät kilometrit mitä sillä tulee, niin jaksaa ajella hiljempaakin. +kuljetuskapasiteetti. Milloin on haettu kalusteita Ikeasta, polkupyörää huollosta, multasäkkejä itukaupasta. Ja jokusen muuttokeikkaakin sillä heitetty.
Paku ovelle tai vastaava tulisi varmaan halvemmaksi.
 
Hylsähän siitä tulee, mutta Trafin ohjeen mukaan katsastus ei keskeydy pelkästään tuosta yhdestä viasta.
Kiitos vastauksesta, mutta ymmärsinkö oikein että katsuri voi hyväksytysti merkitä muutoskatsastetut renkaat otteeseen mutta muutoin muutoskatsastuksen tulos on hylätty :confused:
 
Ottamatta kantaa automerkkeihin/malleihin, niin meillä on kakkosautona pakettiauto. Ihan parasta, ne vähät kilometrit mitä sillä tulee, niin jaksaa ajella hiljempaakin. +kuljetuskapasiteetti. Milloin on haettu kalusteita Ikeasta, polkupyörää huollosta, multasäkkejä itukaupasta. Ja jokusen muuttokeikkaakin sillä heitetty.

Paku olis kyllä kakkosautoksi ihan ykkönen. Näitä on ilmestynyt kavereillekin, joillakin ihan käyttis ja parilla se toinen millä ajetaan silloin kun tarvii. Itse en muuta miettiskään, ja itseasiassa nytkin olis käyttöä. Miinuksena sitten se että kaikki haluaa lainata sitä ties mihin, pakkohan ei ole lainata mitään kenellekään.
 
Samaa ajettelin meidän söpöstä pikkupakusta, että olis koko ajan jollain ajossa. Mutta ei, täytyi pari kertaa oikein tyrkyttää lainaan, kun "täytyykin hakee peräkärry puuilosta vuokralle....". Tonne mahtuu parin peräkärryn verran kevyttä tavaraa, ja peruutuskamera+isot peilit. Sillä on yllättävän näppärä peruutella, varsinkin, kun en osaa yhtään linkuttaa kärryä 😅
 
Onkohan kyseessä joku salaliitto juttua, autojen varaosista kyse siis. Miksi tehdasasenteiset jarrun osat ja akku kestävät pitkään(jopa 8v) mutta vaihdon jälkeen ovat vaihtokuntoisia jo 2-3v päästä?

Yleensä jarrut menevät vaihtoon siksi kun ne jumittavat, siis se jumitus saa ne kulumaan vaihtokuntoon. Vaikka siinä jarrujen (palojen, levyjen) uusinnan yhteydessä kaikki paikat pieteetillä putsaakin, ei se kuitenkaan kokonaan uuden veroinen ole.

Se tehdasakku voi kyllä olla myös vaan laadukkaampikin, tosin syyy voi olla myös se että esim lataus ei enää toimikkaan oikein, joka pilaa akun vaan nopeammin, vaikka auto periaatteessa toimiikin.

Ottamatta kantaa automerkkeihin/malleihin, niin meillä on kakkosautona pakettiauto. Ihan parasta, ne vähät kilometrit mitä sillä tulee, niin jaksaa ajella hiljempaakin. +kuljetuskapasiteetti. Milloin on haettu kalusteita Ikeasta, polkupyörää huollosta, multasäkkejä itukaupasta. Ja jokusen muuttokeikkaakin sillä heitetty.

Jos ei nyt ihan museoikäistä pakua laita, niin kyllä ne kulkee ihan yhtä kovaa kuin henkilöautotkin.. ja jos taas ajotapa on sellainen että pakun hieman huonompi teh alkaa vaikuttaa ajonopeuteen, kannattaisi ehkä hävittää se 1. autokin.
 
Teinin mopossa on rosterista/ruostumattomasta teräksestä valmistettu lämpösuoja pakoputkessa reiden/pohkeen kohdalla. Tuunausmielessä se pitäisi kuulemma värjätä muuhun teemaan sopivasti. Mikä olisi paras tapa maalata se niin että väri pysyy, eikä muuta säävyä saman tien? Väriksi pitäisi löytää joku punaisen sävy.

Ja sama kysymys pakoputken alakäyrän maalauksesta. Siihen varmaan voi vetäistä jotain mustaa kuumakestomaalia, mutta pysyykö se yhtä kesää pidempään ilman että käsittelee pintaruosteista putkea ensin jollakin tavalla?
 
Pikku kysäri Rengaspaine antureiden tarkkuudesta.
Vaihdoin Ford Mach E:n tossa hiljattain ja nyt kesärenkaiden rengaspaineet kun täytin omalla mittarilla tehtaan suosituksiin edessä 2.5 ja takana 2.8 (mittarilla jota epäilen koska on kokenut kovia ja säilytetty pihalla viimiset 15v)
Auto näytti paineiksi edessä 3 ja takana 3.3
noh nyt olen kahdella huoltiksella käynynt ja toinen mittari oli nesteen Wurthilainen joka näytti 2.8 ja 3.1 ja laskin sen avulla niin että se näytti sen 2.5 ja 2.8
auto edelleen näytti liikaa, 2.8 3.1
Eilen sitten kävin lähi shellillä jossa oli mchelin merkkinen mittari joka näytti aika samaa kun nesteen.
No laskin nyt sitten paineet niin että auto näyttää 2.5 ja 2.8, tämä tarkoitti että shellin mitttari näytti 2.2 ja 2.5

ja se kysymys tämän järjettömän pitkän alustuksen jälkeen
Mihin tässä elämässä nyt pitäsi luottaa rengaspaine antureihin vai huoltiksen mittareihin?
Renkaat näyttää löysemmiltä kuin aloittaessa, mutta 0.5 bar muutos alaspäin ei hirveästi muuttanut tuntumaa mielestäni
 
Pikku kysäri Rengaspaine antureiden tarkkuudesta.
Vaihdoin Ford Mach E:n tossa hiljattain ja nyt kesärenkaiden rengaspaineet kun täytin omalla mittarilla tehtaan suosituksiin edessä 2.5 ja takana 2.8 (mittarilla jota epäilen koska on kokenut kovia ja säilytetty pihalla viimiset 15v)
Auto näytti paineiksi edessä 3 ja takana 3.3
noh nyt olen kahdella huoltiksella käynynt ja toinen mittari oli nesteen Wurthilainen joka näytti 2.8 ja 3.1 ja laskin sen avulla niin että se näytti sen 2.5 ja 2.8
auto edelleen näytti liikaa, 2.8 3.1
Eilen sitten kävin lähi shellillä jossa oli mchelin merkkinen mittari joka näytti aika samaa kun nesteen.
No laskin nyt sitten paineet niin että auto näyttää 2.5 ja 2.8, tämä tarkoitti että shellin mitttari näytti 2.2 ja 2.5

ja se kysymys tämän järjettömän pitkän alustuksen jälkeen
Mihin tässä elämässä nyt pitäsi luottaa rengaspaine antureihin vai huoltiksen mittareihin?
Renkaat näyttää löysemmiltä kuin aloittaessa, mutta 0.5 bar muutos alaspäin ei hirveästi muuttanut tuntumaa mielestäni
Tuolla saat tarkasti, jos oikeasti haluat!

 
Pikku kysäri Rengaspaine antureiden tarkkuudesta.
Vaihdoin Ford Mach E:n tossa hiljattain ja nyt kesärenkaiden rengaspaineet kun täytin omalla mittarilla tehtaan suosituksiin edessä 2.5 ja takana 2.8 (mittarilla jota epäilen koska on kokenut kovia ja säilytetty pihalla viimiset 15v)
Auto näytti paineiksi edessä 3 ja takana 3.3
noh nyt olen kahdella huoltiksella käynynt ja toinen mittari oli nesteen Wurthilainen joka näytti 2.8 ja 3.1 ja laskin sen avulla niin että se näytti sen 2.5 ja 2.8
auto edelleen näytti liikaa, 2.8 3.1
Eilen sitten kävin lähi shellillä jossa oli mchelin merkkinen mittari joka näytti aika samaa kun nesteen.
No laskin nyt sitten paineet niin että auto näyttää 2.5 ja 2.8, tämä tarkoitti että shellin mitttari näytti 2.2 ja 2.5

ja se kysymys tämän järjettömän pitkän alustuksen jälkeen
Mihin tässä elämässä nyt pitäsi luottaa rengaspaine antureihin vai huoltiksen mittareihin?
Renkaat näyttää löysemmiltä kuin aloittaessa, mutta 0.5 bar muutos alaspäin ei hirveästi muuttanut tuntumaa mielestäni

Monta vuotta menty kynämallisella rengaspainemittarilla. Ainakin mersun paineanturit ja kynämallin näyttämä rengaspaine täsmää keskenään.

Esim:
 
Tuolla saat tarkasti, jos oikeasti haluat!

nojoo elikkäis aika iso heitto antureiden ja mittarin välillä koska juuri tuollaisella mittarilla jouduin laskemaan 2.2 että auto näytti 2.5
pitääpä vielä ottaa uusi tarkistus jossain
 
Teinin mopossa on rosterista/ruostumattomasta teräksestä valmistettu lämpösuoja pakoputkessa reiden/pohkeen kohdalla. Tuunausmielessä se pitäisi kuulemma värjätä muuhun teemaan sopivasti. Mikä olisi paras tapa maalata se niin että väri pysyy, eikä muuta säävyä saman tien? Väriksi pitäisi löytää joku punaisen sävy.

Miellä aikoinaan maalasivat tiettyjä osia tällä ja jurikin punaisella. Tuli ihan nättiä jälkeä kun se lopputulos jäljittelee anodisoitua alumiinia, jota oli pyörässä muutenkin vakiona.

Maston Candy Effect spraymaali on nopeasti kuivuva läpikuultava anodisoitua alumiinia muistuttava akryylimaali sisä- ja ulkokäyttöön. Kertakäsittelyllä valmis ja näyttävä läpikuultava pinta metalli-, lasi- ja useimmille muovipinnoille. Läpikuultavana maalina efektin syvyyttä voidaan lisätä maalaamalla useampia kerroksia.

 
nojoo elikkäis aika iso heitto antureiden ja mittarin välillä koska juuri tuollaisella mittarilla jouduin laskemaan 2.2 että auto näytti 2.5
Ei laadukkaaseen mittariinkaan voi luottaa jos se on joku huoltoaseman yhteiskäyttöinen kapula mitä pyöritellään ja paiskotaan pitkin asfalttia. Kun tuollaisen hakee itse kaupasta ja käsittelee asiallisesti niin on luotettava mutta sinun tapauksessasi pitäisin edelleen auton paineantureita luotettavimpana mittalaitteena.
 
Ei laadukkaaseen mittariinkaan voi luottaa jos se on joku huoltoaseman yhteiskäyttöinen kapula mitä pyöritellään ja paiskotaan pitkin asfalttia. Kun tuollaisen hakee itse kaupasta ja käsittelee asiallisesti niin on luotettava mutta sinun tapauksessasi pitäisin edelleen auton paineantureita luotettavimpana mittalaitteena.
Joo, ne kyllä saa runtua aika rajusti varmaan..
Tällä kertaa kuitenkin näytti toimivan huoltiksen mittari ja olikin antureissa vaan viivettä (hassu sinänsä koska viimeksi toimi ihan niin että pystyi melkeen reaaliajassa seuraamaan paineita kun muuttui)
nyt yön jälkeen anturit näytti juurikin samaa kun tuo huoltoaseman michelin mittari eli 2.2 ja 2.5 nyt sain paineet sinne mihin pitikin.
Ei sais hosua :cautious:
 
Miellä aikoinaan maalasivat tiettyjä osia tällä ja jurikin punaisella. Tuli ihan nättiä jälkeä kun se lopputulos jäljittelee anodisoitua alumiinia, jota oli pyörässä muutenkin vakiona.



Ok, kiitos vinkistä. Tässä tosin tuo ruostumaton teräs ja kuuma pakoputki voivat aiheuttaa haasteita, mutta sen näkee sitten.
 
Ok, kiitos vinkistä. Tässä tosin tuo ruostumaton teräs ja kuuma pakoputki voivat aiheuttaa haasteita, mutta sen näkee sitten.
Itse hakisin suosiolla näitä kuumankestomaaleja. Itsellä ainakin kestänyt vuosia mopon pakoputkessa.
 
Ei kannata sitten maalata sen suojan sisäpuolta. Se että se on kiiltävä rosteri toimii heijastaen lämpösäteitä takaisin eikä ime lämpöä siihen suojaan.
 
Onko jengillä heittää jotain toimivia konsteja auton ilmastoinnin raikastukseen? Tulee sellainen ummehtunut/homeinen haju kun kytkee ilmastoinnin päälle ja silloin kun kytkee sen pois päältä.
 
Onko jengillä heittää jotain toimivia konsteja auton ilmastoinnin raikastukseen? Tulee sellainen ummehtunut/homeinen haju kun kytkee ilmastoinnin päälle ja silloin kun kytkee sen pois päältä.
Haju tulee siitä, että kenno jää kosteaksi. Tuota voi ehkäistä niin, että sammuttaa ilmastoinnin hieman ennen autolla perille saapumista niin kenno pääsee kuivumaan eikä rupea haisemaan. Kosteana se toimii hyvänä kasvualustana. Jossain hienommista autoissa löytyy kuivatusominaisuus mikä sammuttamisen jälkeen kuivaa kennon.

Tarkista raitisilmansuodattimen kunto. Tämmöistä voi käyttää Motox ilmastoinninpuhdistusaine 150 ml | Motonet Oy tai jos haluaa kunnolla puhdistaa niin käyttää vaahtoa CRC Airco Cleaner PRO Ilmastoinnin puhdistusvaahto | Motonet Oy



Varsinaisesti tuo tuoksuminen ei ole vika vaan omalla käytöllä voi siihen vaikuttaa.
 
Suodatin hiljattain vaihdettu ja olen tuota ilmastoinnin sammuttelua ennen saapumista kyllä harrastellutkin mutta en tiiä, jotain sielä tosiaan muhii. Täytyy ehkä kokeilla tuota Motoxin suihketta ensin, se on ainakin se halvin kokeilu.
 
Haju tulee siitä, että kenno jää kosteaksi. Tuota voi ehkäistä niin, että sammuttaa ilmastoinnin hieman ennen autolla perille saapumista niin kenno pääsee kuivumaan eikä rupea haisemaan. Kosteana se toimii hyvänä kasvualustana. Jossain hienommista autoissa löytyy kuivatusominaisuus mikä sammuttamisen jälkeen kuivaa kennon.

Tarkista raitisilmansuodattimen kunto. Tämmöistä voi käyttää Motox ilmastoinninpuhdistusaine 150 ml | Motonet Oy tai jos haluaa kunnolla puhdistaa niin käyttää vaahtoa CRC Airco Cleaner PRO Ilmastoinnin puhdistusvaahto | Motonet Oy



Varsinaisesti tuo tuoksuminen ei ole vika vaan omalla käytöllä voi siihen vaikuttaa.

Uutta tietoa mulle, kuinka kauan ennen auton sammuttamista pitäisi ilmastointi sammuttaa? Minuutti, viisi..?
 
Uutta tietoa mulle, kuinka kauan ennen auton sammuttamista pitäisi ilmastointi sammuttaa? Minuutti, viisi..?
Ei sitä siis ole pakko sammuttaa, mutta ideana tuossa on se, että kenno pääsee kuivumaan jolloin se ei rupea haisemaan. Se kenno jää kosteaksi käytännössä aina jos ilmastointi on päällä auton sammuttamiseen asti ja sitten seuraavalla kerralla voi tulla se haju hetken aikaa. Ja tarkoitus vain ilmastointi pois ja puhallus päälle Kaupallinen yhteistyö Fixus: Osaatko käyttää autosi ilmastointia oikein? Näillä vinkeillä kaikilla matkustajilla on miellyttävämpi automatka

En osaa mitään tarkkaa aikaa sanoa, mutta vaikka max 5min.
 
Ja jos kennon kondensio veden poisto putki on tukossa jää vesi muhimaan ja haisee pahalle.
 
Uutta tietoa mulle, kuinka kauan ennen auton sammuttamista pitäisi ilmastointi sammuttaa? Minuutti, viisi..?
En ole ikinä sammuttanut ilmastointia ennen pysäköintiä ja autot ei ole koskaan haissut pahalle, ellei sitä vettä ole päässyt jonnekin väärään paikkaan, tai kennon kondensio vesiletku ole tukossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 072
Viestejä
4 898 976
Jäsenet
78 913
Uusin jäsen
krikey

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom