Onkohan kenelläkään kokemusta tälläisestä tehdastakuu/goodwill-politiikasta hieman kimurantimmassa tilanteessa:
Ilman sen tarkempia yksityiskohtia, olen olettanut hiljattain ostamani auton olevan ns. Suomi-auto, koska käyttöönotettu ja ensirekisteröity Suomessa, eikä ole maahantuotu käytettynä. Huollon yhteydessä kuitenkin ilmeni, että tuosta huolimatta auto ei ole virallisen maahantuojan tuoma, vaan tullut muuta kautta. Siitä johtuen autoa ilmeisesti kohdellaan tuontiautona. Maahantuojalla ei autosta ollut ylipäätään mitään tietoa, koska kyseessä oli muutenkin ns. ensihuolto ja sitä kautta se rekisteröityi heidän järjestelmäänsä.
Takuuasiat on selvityksessä, että pätevätkö edelleen kuten kuuluu, mutta tämä kaiken järjen mukaan tulee olemaan ihan ok. Autossa on eurooppalaiset tarrat, ja ohjekirja Suomeksi, joten ihan itsekin tässä oletan, että takuut pätee. Se selviää kuitenkin myöhemmin, mutta ongelmaksi muodostuu ainakin itselleni aiemmin täysin tuntematon käytäntö mitä eroa on "virallisesti maahantuotu maahantuojan kautta = Suomiauto" vs "tuontiauto", olkoot vaikka esimerkkinä Ruotsi tai Saksa monien muiden autojen kohdalla.
Oletetaan, että tehdastakuu joka tapauksessa toimii kuten sen on luvattu toimivan. Sen sijaan nämä niin kutsutut "goodwillit", kuten sijaisauto isojen takuukorjausten aikana - maahantuoja on niistä yleensä vastannut ja tarjonnut, mutta tuontiautoonhan tämä ei nyt sitten päde, koska ei heitä muiden maahantuomat autot sillä tavalla kiinnosta. Onko asia tosiaankin näin? Nyt kun omalle kohdalle osui, aloin asiaa selvittelemään ja pohtimaan, että onko tämä minkälainen riski erityisesti tälläisen uudehkon ja tehdastakuullisen auton kohdalla, erityisesti jälleenmyyntiarvon osalta, koska sittenhän sitä takuuta ei enää välttämättä ole, eikä myöskään mitään goodwillejä kun maahantuoja ei edes ole tiedossa.
Pohdiskellut tässä jopa ihan ajatuksella kaupan purkua, koska kyllä tässä jollakin tapaa kusetettu olo on, vaikka autosta toki tykkään. Mielipiteitä?
Ilman sen tarkempia yksityiskohtia, olen olettanut hiljattain ostamani auton olevan ns. Suomi-auto, koska käyttöönotettu ja ensirekisteröity Suomessa, eikä ole maahantuotu käytettynä. Huollon yhteydessä kuitenkin ilmeni, että tuosta huolimatta auto ei ole virallisen maahantuojan tuoma, vaan tullut muuta kautta. Siitä johtuen autoa ilmeisesti kohdellaan tuontiautona. Maahantuojalla ei autosta ollut ylipäätään mitään tietoa, koska kyseessä oli muutenkin ns. ensihuolto ja sitä kautta se rekisteröityi heidän järjestelmäänsä.
Takuuasiat on selvityksessä, että pätevätkö edelleen kuten kuuluu, mutta tämä kaiken järjen mukaan tulee olemaan ihan ok. Autossa on eurooppalaiset tarrat, ja ohjekirja Suomeksi, joten ihan itsekin tässä oletan, että takuut pätee. Se selviää kuitenkin myöhemmin, mutta ongelmaksi muodostuu ainakin itselleni aiemmin täysin tuntematon käytäntö mitä eroa on "virallisesti maahantuotu maahantuojan kautta = Suomiauto" vs "tuontiauto", olkoot vaikka esimerkkinä Ruotsi tai Saksa monien muiden autojen kohdalla.
Oletetaan, että tehdastakuu joka tapauksessa toimii kuten sen on luvattu toimivan. Sen sijaan nämä niin kutsutut "goodwillit", kuten sijaisauto isojen takuukorjausten aikana - maahantuoja on niistä yleensä vastannut ja tarjonnut, mutta tuontiautoonhan tämä ei nyt sitten päde, koska ei heitä muiden maahantuomat autot sillä tavalla kiinnosta. Onko asia tosiaankin näin? Nyt kun omalle kohdalle osui, aloin asiaa selvittelemään ja pohtimaan, että onko tämä minkälainen riski erityisesti tälläisen uudehkon ja tehdastakuullisen auton kohdalla, erityisesti jälleenmyyntiarvon osalta, koska sittenhän sitä takuuta ei enää välttämättä ole, eikä myöskään mitään goodwillejä kun maahantuoja ei edes ole tiedossa.
Pohdiskellut tässä jopa ihan ajatuksella kaupan purkua, koska kyllä tässä jollakin tapaa kusetettu olo on, vaikka autosta toki tykkään. Mielipiteitä?