Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi harjatonta autopesua ei suositella talvirengaskauden aikana?

Ärsyttää, kun kielletään jotain tai suositellaan olematta tekemään jotain, mutta ei kerrota miksi. :)
 
Teinin mopossa (Fantic Motard XM 50) on moottorin sammuttava turvakytkin, jonka painike painuu alas kun seisontajalka on alhaalla (ja vaihde on päällä). Talven seisonnan jäljiltä tuo kytkin palautuu kyllä fyysisesti ylös, mutta välillä se jää kuitenkin sisäisesti päälle. Pikaisella vilkaisulla kytkin ei vaikuttaisi olevan avattavaa mallia, joten onko vinkkejä millä tuota kannattaisi yrittää herkistellä? Jotain elektroniikkasprayta painikkeen saumasta tms?
ihan wd40, prätkässä ensimmäinen asia minkä otan pois käytöstä on tuo kytkin.
 
Teinin mopossa (Fantic Motard XM 50) on moottorin sammuttava turvakytkin, jonka painike painuu alas kun seisontajalka on alhaalla (ja vaihde on päällä). Talven seisonnan jäljiltä tuo kytkin palautuu kyllä fyysisesti ylös, mutta välillä se jää kuitenkin sisäisesti päälle. Pikaisella vilkaisulla kytkin ei vaikuttaisi olevan avattavaa mallia, joten onko vinkkejä millä tuota kannattaisi yrittää herkistellä? Jotain elektroniikkasprayta painikkeen saumasta tms?
Aiemmin mainittu wd-40 on hyvä. Lisäksi pientä kopistelua motikan kylkeen.
 
ihan wd40, prätkässä ensimmäinen asia minkä otan pois käytöstä on tuo kytkin.
Niin minäkin, mutta on uusi kuski kyseessä, niin ei viitsi vielä poistaa mitään turvajuttuja. Se itse kytkin ei siis jää silmämääräisesti pohjaan, mutta pitää kokeilla voidella silti.
 
Niin minäkin, mutta on uusi kuski kyseessä, niin ei viitsi vielä poistaa mitään turvajuttuja. Se itse kytkin ei siis jää silmämääräisesti pohjaan, mutta pitää kokeilla voidella silti.
Ymmärrän, luulen että sen ulommaisen "napin" (suojan) sisällä on se itse katkaisin joka jumittaa käytön puutteen takia.

Voihan se olla että on niin umpinainen rakenne ettei wd40 ole mitään hyötyä?
 
Mikäs on raadin tulinta, jos pysäköinti on kielletty merkin mukaan arkisin klo 16-08 (mutta ei su) onko se kielletty sunnuntaina klo 16 jälkeen? Pysäköintivalvonnan mukaan ilmeisesti on, ilmeisesti logiikkana että maanantain kielto alkaa edellisenä päivänä klo 16.
 
Mikäs on raadin tulinta, jos pysäköinti on kielletty merkin mukaan arkisin klo 16-08 (mutta ei su) onko se kielletty sunnuntaina klo 16 jälkeen? Pysäköintivalvonnan mukaan ilmeisesti on, ilmeisesti logiikkana että maanantain kielto alkaa edellisenä päivänä klo 16.
Oma tulkinta olisi että vaatii sen punaisen 16-0 tekstin että kielto koskisi myös sunnuntaita. Lisäksi (0-08) teksti jos halutaan kieltää myös lauantailta ekat 8 tuntia.
 
Oma tulkinta olisi että vaatii sen punaisen 16-0 tekstin että kielto koskisi myös sunnuntaita. Lisäksi (0-08) teksti jos halutaan kieltää myös lauantailta ekat 8 tuntia.
Tekstit oil siis:
16-8
(16-8)
0-8

Ja sakot tuli sunnuntaina about iltaysiltä pysäköidessä.
 
Tekstit oil siis:
16-8
(16-8)
0-8

Ja sakot tuli sunnuntaina about iltaysiltä pysäköidessä.
Noilla teksteillä on joka päivä sallittua parkkeerata 8-16 välillä paitsi sunnuntaina pidempään 8-24. Vaikuttaa et tullut virheellinen merkintä sunnuntaille vrt. mitä on tavoiteltu. Olisivat siihenkin laittaneet 16-8 niin selvä homma.
 
Jossain foorumilla tuli vastaan tietoa että muutoskatsastettua rengaskokoa ei enää saa kasvattaa. Osaako joku sanoa ettei enää voi uudelleen muutoskatsastaa esim. leveämmäksi?
 
Jossain foorumilla tuli vastaan tietoa että muutoskatsastettua rengaskokoa ei enää saa kasvattaa. Osaako joku sanoa ettei enää voi uudelleen muutoskatsastaa esim. leveämmäksi?

Tottakai saa. Mutta nykyisillä säännöillä ei välttämättä edes tarvitse aina muutoskatsastaa, ainakin halkaisijan muutosta.
 
Jossain foorumilla tuli vastaan tietoa että muutoskatsastettua rengaskokoa ei enää saa kasvattaa. Osaako joku sanoa ettei enää voi uudelleen muutoskatsastaa esim. leveämmäksi?
Käsittääkseni voi aina muutoskatsastaa uudestaan, sen sijaan siitä muutoskatsastetusta koosta ei saa enää poiketa sitä tuumaa tai 30mm ilman uutta muutoskatsastusta (kuten alkuperäiskoista voi tehdä).
 
Käsittääkseni voi aina muutoskatsastaa uudestaan, sen sijaan siitä muutoskatsastetusta koosta ei saa enää poiketa sitä tuumaa tai 30mm ilman uutta muutoskatsastusta (kuten alkuperäiskoista voi tehdä).

Leveys: 40mm tai 20% ilman muutoskatsastusta, muutoskatsastuksella 50% tai 105mm, valmistajan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen.
Halkaisija: Voidaan muuttaa 15% suurimpaan valmistajan ilmoittamaan kokoon nähden.

Pari gotchaa vielä, vannekokoa ei saa muuttaa yli tuuman ilman muutoskatsastusta, sekä raideväli tulee pysyä 30mm tarkkuudella alkuperäisenä (ellei valmistaja toisin ilmoita). Ja valmistajan ilmoittama suurin koko ei välttämättä ole se mikä on otteessa rengaskokona.
 
Tekstit oil siis:
16-8
(16-8)
0-8

Ja sakot tuli sunnuntaina about iltaysiltä pysäköidessä.
Sunnuntaisin pysäköinti sallittu keskiyöstä aamu kasiin. Oikein laputettu.

Onko sinulla kuvaa merkistä?

Edit. Olikin varmaan kieltomerkki, eikä parkkimerkki, eli toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntaisin pysäköinti sallittu keskiyöstä aamu kasiin. Oikein laputettu.

Jos on ollut pysäköinti kielletty -merkki, niin lisäkilvillä tarkennetaan/rajoitetaan voimassaoloaikaa joten lopun aikaa merkki ei ole voimassa, eikö?

Joten edm. merkinnöillä merkki on voimassa (=pysäköinti kielletty) sunnuntaisin 0-8 välisenä aikana ja lopun sunnuntain sallittu?
 
Sunnuntaisin pysäköinti sallittu keskiyöstä aamu kasiin. Oikein laputettu.

Juuei, vaan juurikin toisinpäin eli kielletty sunnuntaisin (ja kirkkopyhina, itsenäisyyspäivänä ja mitä niitä ny onkaan) keskiyöstä aamukasiin. Päin helvettiä laputettu.
 
Onkohan kenelläkään kokemusta tälläisestä tehdastakuu/goodwill-politiikasta hieman kimurantimmassa tilanteessa:

Ilman sen tarkempia yksityiskohtia, olen olettanut hiljattain ostamani auton olevan ns. Suomi-auto, koska käyttöönotettu ja ensirekisteröity Suomessa, eikä ole maahantuotu käytettynä. Huollon yhteydessä kuitenkin ilmeni, että tuosta huolimatta auto ei ole virallisen maahantuojan tuoma, vaan tullut muuta kautta. Siitä johtuen autoa ilmeisesti kohdellaan tuontiautona. Maahantuojalla ei autosta ollut ylipäätään mitään tietoa, koska kyseessä oli muutenkin ns. ensihuolto ja sitä kautta se rekisteröityi heidän järjestelmäänsä.

Takuuasiat on selvityksessä, että pätevätkö edelleen kuten kuuluu, mutta tämä kaiken järjen mukaan tulee olemaan ihan ok. Autossa on eurooppalaiset tarrat, ja ohjekirja Suomeksi, joten ihan itsekin tässä oletan, että takuut pätee. Se selviää kuitenkin myöhemmin, mutta ongelmaksi muodostuu ainakin itselleni aiemmin täysin tuntematon käytäntö mitä eroa on "virallisesti maahantuotu maahantuojan kautta = Suomiauto" vs "tuontiauto", olkoot vaikka esimerkkinä Ruotsi tai Saksa monien muiden autojen kohdalla.

Oletetaan, että tehdastakuu joka tapauksessa toimii kuten sen on luvattu toimivan. Sen sijaan nämä niin kutsutut "goodwillit", kuten sijaisauto isojen takuukorjausten aikana - maahantuoja on niistä yleensä vastannut ja tarjonnut, mutta tuontiautoonhan tämä ei nyt sitten päde, koska ei heitä muiden maahantuomat autot sillä tavalla kiinnosta. Onko asia tosiaankin näin? Nyt kun omalle kohdalle osui, aloin asiaa selvittelemään ja pohtimaan, että onko tämä minkälainen riski erityisesti tälläisen uudehkon ja tehdastakuullisen auton kohdalla, erityisesti jälleenmyyntiarvon osalta, koska sittenhän sitä takuuta ei enää välttämättä ole, eikä myöskään mitään goodwillejä kun maahantuoja ei edes ole tiedossa.

Pohdiskellut tässä jopa ihan ajatuksella kaupan purkua, koska kyllä tässä jollakin tapaa kusetettu olo on, vaikka autosta toki tykkään. Mielipiteitä?
 
Onkohan kenelläkään kokemusta tälläisestä tehdastakuu/goodwill-politiikasta hieman kimurantimmassa tilanteessa:

Ilman sen tarkempia yksityiskohtia, olen olettanut hiljattain ostamani auton olevan ns. Suomi-auto, koska käyttöönotettu ja ensirekisteröity Suomessa, eikä ole maahantuotu käytettynä. Huollon yhteydessä kuitenkin ilmeni, että tuosta huolimatta auto ei ole virallisen maahantuojan tuoma, vaan tullut muuta kautta. Siitä johtuen autoa ilmeisesti kohdellaan tuontiautona. Maahantuojalla ei autosta ollut ylipäätään mitään tietoa, koska kyseessä oli muutenkin ns. ensihuolto ja sitä kautta se rekisteröityi heidän järjestelmäänsä.

Takuuasiat on selvityksessä, että pätevätkö edelleen kuten kuuluu, mutta tämä kaiken järjen mukaan tulee olemaan ihan ok. Autossa on eurooppalaiset tarrat, ja ohjekirja Suomeksi, joten ihan itsekin tässä oletan, että takuut pätee. Se selviää kuitenkin myöhemmin, mutta ongelmaksi muodostuu ainakin itselleni aiemmin täysin tuntematon käytäntö mitä eroa on "virallisesti maahantuotu maahantuojan kautta = Suomiauto" vs "tuontiauto", olkoot vaikka esimerkkinä Ruotsi tai Saksa monien muiden autojen kohdalla.

Oletetaan, että tehdastakuu joka tapauksessa toimii kuten sen on luvattu toimivan. Sen sijaan nämä niin kutsutut "goodwillit", kuten sijaisauto isojen takuukorjausten aikana - maahantuoja on niistä yleensä vastannut ja tarjonnut, mutta tuontiautoonhan tämä ei nyt sitten päde, koska ei heitä muiden maahantuomat autot sillä tavalla kiinnosta. Onko asia tosiaankin näin? Nyt kun omalle kohdalle osui, aloin asiaa selvittelemään ja pohtimaan, että onko tämä minkälainen riski erityisesti tälläisen uudehkon ja tehdastakuullisen auton kohdalla, erityisesti jälleenmyyntiarvon osalta, koska sittenhän sitä takuuta ei enää välttämättä ole, eikä myöskään mitään goodwillejä kun maahantuoja ei edes ole tiedossa.

Pohdiskellut tässä jopa ihan ajatuksella kaupan purkua, koska kyllä tässä jollakin tapaa kusetettu olo on, vaikka autosta toki tykkään. Mielipiteitä?
Mikä merkki? Ja miten vanha kippo?
 
Hyundai ja alta 2v.
Sitten en osaa suoraan sanoa onko merkillä ns. euroopan laajuinen takuu. Lähtisin siitä että tarkistaisin näkyvätkö kaikki huollot valmistajan sähköisessä järjestelmässä ja että kaikki on tehty. Sen jälkeen ihmettelemään enemmän valmistajalta että mites on.

Sitten oma kymysys... Mites nuo vakuutusten bonukset menevät nykyään. Ekaa kertaa aika saatanan moneen vuoteen pihassa ei ole omaa autoa vaan firman auto ja oma prätkä. Tuloksena, en ymmärtääkseni kerää bonuksia ja jossain vaiheessa nekin nollautuvat jos en hanki jotain autoa. Pitääkö tämä paikkansa, vai onko jotain muuttunut sitten viime ihmettelyn?
 
Sitten en osaa suoraan sanoa onko merkillä ns. euroopan laajuinen takuu. Lähtisin siitä että tarkistaisin näkyvätkö kaikki huollot valmistajan sähköisessä järjestelmässä ja että kaikki on tehty. Sen jälkeen ihmettelemään enemmän valmistajalta että mites on.

Sitten oma kymysys... Mites nuo vakuutusten bonukset menevät nykyään. Ekaa kertaa aika saatanan moneen vuoteen pihassa ei ole omaa autoa vaan firman auto ja oma prätkä. Tuloksena, en ymmärtääkseni kerää bonuksia ja jossain vaiheessa nekin nollautuvat jos en hanki jotain autoa. Pitääkö tämä paikkansa, vai onko jotain muuttunut sitten viime ihmettelyn?
Vakuutuksen voimassaoloaikaa ja vahinkoja koskevat tiedot säilyvät vakuutusalan yhteisessä vahinkohistoriakannassa vähintään 5 vuotta vakuutuksen päättymisvuoden jälkeen. Näin ollen myös bonukset säilyvät vähintään 5 vuoden ajan vakuutusyhtiön tiedoissa.
 
Vakuutuksen voimassaoloaikaa ja vahinkoja koskevat tiedot säilyvät vakuutusalan yhteisessä vahinkohistoriakannassa vähintään 5 vuotta vakuutuksen päättymisvuoden jälkeen. Näin ollen myös bonukset säilyvät vähintään 5 vuoden ajan vakuutusyhtiön tiedoissa.
Ja nollautuvat siinä vaiheessa täysin?
 
En tiedä tarkalleen. Tuo oli pop vakuutuksen vastaus tuohon kysymykseen, että säilyvät vähintään 5 vuotta vakuutuksen päättymisestä.
Pitää siis soitella hiukan. Ei viitsisi kuitenkaan menettää täysiä bonuksia. Tai pitää ostaa joku 5e romu mökille ylläpitämään vakuutuksia :D. Tosin muistelisin että tuossakin on joku että pitää auto vakuutuksissa x-ajan etteivät bonukset laske. Tuo on omalla tavallaan raivostuttavaa että noita ei saa pidettyä edes yllä esim työsuhdeautolla. Ihan samalla tavalla sitä ajelee firman autolla kuin omalla. Tai no, jopa enemmän.
 
Pitää siis soitella hiukan. Ei viitsisi kuitenkaan menettää täysiä bonuksia. Tai pitää ostaa joku 5e romu mökille ylläpitämään vakuutuksia :D. Tosin muistelisin että tuossakin on joku että pitää auto vakuutuksissa x-ajan etteivät bonukset laske. Tuo on omalla tavallaan raivostuttavaa että noita ei saa pidettyä edes yllä esim työsuhdeautolla. Ihan samalla tavalla sitä ajelee firman autolla kuin omalla. Tai no, jopa enemmän.
Nykyään bonukset on vapaasti yhtiön määriteltävissä, voi toimia eri yhtiöillä eri tavalla miten kerty kuten kaskossakin. Ja yleensä ei lähde nollasta ilman historiaa vaan jostain tyyliin 30-40%. Ja kaskohan saattaa lähteä täysistä.

Tietysti jos tilanne on nyt vasta muuttunut niin joka tapauksessa moneen vuoteen ei ole asian suhteen hätää, joten kannattanee odottaa ja katsoa mikä tilanne on.
Jos niitä haluaa säilyttää niin varmaan ensijaisesti pyrkisi siirtämään jotain perheen toista autoa omiin vakuutuksiin mieluummin kuin maksaisi tyhjästä, mutta toki jos ei ole mahdollista niin ei ole.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
Todennäköisesti tuossa on jo ketju venynyt mutta arveltu kokeilla venttiilien säätöä varmuudeksi. Itse pysyttelisin kaukana tuollaisista primeroista ja ostaisin minkä vain muun mikä budjettiin sopii. Omissa ja lähipiirissä niin surkeita kokemuksia noista...tosin tuossa hintaluokassa mikä vain on yksilö johon voi tulla mitä vain.

Primerat oli hyviä vielä -90 luvulla.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
Venttiilinvälysten säätö/tarkastus kuuluu monen auton ihan normaaliin huolto-ohjelmaan tietyn ajan välein.
 
Venttiilinvälysten säätö/tarkastus kuuluu monen auton ihan normaaliin huolto-ohjelmaan tietyn ajan välein.
Ei oo kyl omiin kulkineisiin vielä sellaisia huolto-ohjeita tullut vastaan vaikka ne on ajettu 100tkm-400tkm välit läpi 90-luvun japskeista lähtien. Mut epäilen sitä itsekin että tuossa yksilössä on ketju venynyt ja yritetty korjata säädöllä. Toki löytyi vanhempi ilmoitus netistä missä valitettiin ketjun ääntelevän ja 5 vaihteen nykivän, et se auto saa jäädä listalta pois kun nuo p12 pahimmat viat tuntuu olevan juuri päällä.
 
Ei oo kyl omiin kulkineisiin vielä sellaisia huolto-ohjeita tullut vastaan vaikka ne on ajettu 100tkm-400tkm välit läpi 90-luvun japskeista lähtien. Mut epäilen sitä itsekin että tuossa yksilössä on ketju venynyt ja yritetty korjata säädöllä. Toki löytyi vanhempi ilmoitus netistä missä valitettiin ketjun ääntelevän ja 5 vaihteen nykivän, et se auto saa jäädä listalta pois kun nuo p12 pahimmat viat tuntuu olevan juuri päällä.
Kuuluu ainakin hondassa 2007vm cr-v huolto-ohjelmaan tietyn ajan välein.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
Eikö noissa Primeroissa ollu niitä koneita, jotka kulutti öljyä ihan helevetisti kun sylinterit kului soikeaksi?

Osta joku semmoinen auto, missä on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. Eipähän pala vikavalot kun epäsäännöllisen säännöllisesti ajelee.
 
Eikö noissa Primeroissa ollu niitä koneita, jotka kulutti öljyä ihan helevetisti kun sylinterit kului soikeaksi?

Osta joku semmoinen auto, missä on mahdollisimman vähän elektroniikkaa. Eipähän pala vikavalot kun epäsäännöllisen säännöllisesti ajelee.
Oli, taisi olla ne 1.8 koneet. Kun silloinen oma vanha yksilö 2003 1.6 koneella ei hörppinyt kuin bensaa vielä siinä 380tkm kohdalla kun kiertoon laitto.

Tuo elektroniikan vähyys kävi mielessä, mut liian mukavuuden haluinen et ac on pakollinen ja peräkoukku plussaa.

Ei venttiilien säätö vaikuta jakoketjuun millään tavoin.
Eikös lievästi venynyt ketju vaikuta venttiilien ajoitukseen, eli pienellä säädöllä voisi yrittää välttää männän pusua... ihan mielikuvana. Mut totta, venttiilien säätö ei ketjuun vaikuta.

P10, P11 sekä P12 primerat tuli kyllä itselle muuten tutuksi aikanaan kun olivat ~10-15vuotiaita yksilöitä. Et silleen ovat kohtuu tuttuja autoja ongelmineen. Mm vetoakselit kestää n. 320tkm kunnes katkeaa vanhemmissa, 5 vaihteet hyppelee jos vaihdelaatikosta ei ole seurattu öljynpintaa. Alapallot oli P12 ihan joka kesäinen uusiminen, jos autolla ajo sen 40-50tkm/v.
 
Pitäisi ostaa kakkosauto tms ja primera tuli ensin mieleen, kun omana aikana ne oli aika luotettavia pelejä. Ajoa tulee ehkä se viikko-pari ja sit taas seisoo reilu pari kk, kuhan ylläpitolaturi kiinni niin primera kuulostaa kohtuu varmalta vanhalta peliltä.

Paria about tonnin pommia jo kysellytkin, mut eräs helpohkoja korjauksia (pakoputki, iskarit ja talvikumit vanteineen) vaativa yksilö herätti enemmän kysymyksiä: 2005 P12 korinen 1.6 bensalla, manuaali, 230tkm ajettu jossa olisi venttiileitä säädetty viime kesänä. Miksi hitossa niitä säädettäisiin ellei ketju olisi venynyt?
1.6 on hydrauliset venttiilinnostimet, tarkoittaen että välystä ei periaatteessa tarvitse koskaan säätää. Miksi niitä on menty sörkkimään... kuulostaa että jotain on koneessa vialla. 1.6 on myös heikot vaihdelaatikot. Laatikko ei kestä kun juruutetaan liian isolla vaihteella. Jos koeajolla laatikko pitää yhtään ääntä tai tuntuu muuten oudolle niin kannattaa siirtyä seuraavaan ehdokkaaseen. Varalaatikoita ei löydy tai maksavat parin tonnin pommin verran. Monet mieltää Nissanin laadukkaana autona, mutta laatu on laskenut 2000 luvusta lähtien, ja nythän kyseinen autofirma on konkurssikypsä. P12 ei ole laadullisesti enää niin hyvä kuin P11. P11 oli ikiliikkuja kunnes ruoste meidät erottaa hengessä. P12 kanssa tarvitsee sen varaosahakuauton kun aina jotain vialla.
 
Ottamatta kantaa automerkkeihin/malleihin, niin meillä on kakkosautona pakettiauto. Ihan parasta, ne vähät kilometrit mitä sillä tulee, niin jaksaa ajella hiljempaakin. +kuljetuskapasiteetti. Milloin on haettu kalusteita Ikeasta, polkupyörää huollosta, multasäkkejä itukaupasta. Ja jokusen muuttokeikkaakin sillä heitetty.
 
Käsittääkseni voi aina muutoskatsastaa uudestaan, sen sijaan siitä muutoskatsastetusta koosta ei saa enää poiketa sitä tuumaa tai 30mm ilman uutta muutoskatsastusta (kuten alkuperäiskoista voi tehdä).
Pääsin vauhtiin näitten muutoskatsastusasioitten kanssa, niin vielä yksi kysymys: Jos airbagin häiriövalo palaa muutoskatsastuksessa niin tyssääkö ajo/katsastus heti siihen, vai malttaako katsuri keskittyä vain muutoskatsastettaviin renkaisiin ja valon/vian voi hoitaa kuntoon seuraavaan määräaikaiskatsastukseen ja ajaa siihen asti (joka n.1kk päästä)
 
Hylsähän siitä tulee, mutta Trafin ohjeen mukaan katsastus ei keskeydy pelkästään tuosta yhdestä viasta.
 
Ottamatta kantaa automerkkeihin/malleihin, niin meillä on kakkosautona pakettiauto. Ihan parasta, ne vähät kilometrit mitä sillä tulee, niin jaksaa ajella hiljempaakin. +kuljetuskapasiteetti. Milloin on haettu kalusteita Ikeasta, polkupyörää huollosta, multasäkkejä itukaupasta. Ja jokusen muuttokeikkaakin sillä heitetty.
Paku ovelle tai vastaava tulisi varmaan halvemmaksi.
 
Hylsähän siitä tulee, mutta Trafin ohjeen mukaan katsastus ei keskeydy pelkästään tuosta yhdestä viasta.
Kiitos vastauksesta, mutta ymmärsinkö oikein että katsuri voi hyväksytysti merkitä muutoskatsastetut renkaat otteeseen mutta muutoin muutoskatsastuksen tulos on hylätty :confused:
 
Ottamatta kantaa automerkkeihin/malleihin, niin meillä on kakkosautona pakettiauto. Ihan parasta, ne vähät kilometrit mitä sillä tulee, niin jaksaa ajella hiljempaakin. +kuljetuskapasiteetti. Milloin on haettu kalusteita Ikeasta, polkupyörää huollosta, multasäkkejä itukaupasta. Ja jokusen muuttokeikkaakin sillä heitetty.

Paku olis kyllä kakkosautoksi ihan ykkönen. Näitä on ilmestynyt kavereillekin, joillakin ihan käyttis ja parilla se toinen millä ajetaan silloin kun tarvii. Itse en muuta miettiskään, ja itseasiassa nytkin olis käyttöä. Miinuksena sitten se että kaikki haluaa lainata sitä ties mihin, pakkohan ei ole lainata mitään kenellekään.
 
Samaa ajettelin meidän söpöstä pikkupakusta, että olis koko ajan jollain ajossa. Mutta ei, täytyi pari kertaa oikein tyrkyttää lainaan, kun "täytyykin hakee peräkärry puuilosta vuokralle....". Tonne mahtuu parin peräkärryn verran kevyttä tavaraa, ja peruutuskamera+isot peilit. Sillä on yllättävän näppärä peruutella, varsinkin, kun en osaa yhtään linkuttaa kärryä 😅
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
274 459
Viestejä
4 730 776
Jäsenet
77 185
Uusin jäsen
Tiitu_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom