Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo em. akku on poistuva tuote, 80-2625 vähän isompi vastaava. Kesäisin teinit kuuntelee paikallaan ollessaan paskaa musiikkia, niin onhan se hyvä olla enemmän sähöä mukana.
 
Kyllähän sieltä voi myös polkupyörä tulla, eikä nyt kuulosta edes mitenkään mahdottoman epätodennäköiseltä jos siellä jokin asuinaluekin on.

Mitään kovin kummoista vauhtia noilla työkoneilla ei kyllä voi pitää kuin sielällä asfaltilla, pomppivat muuten pöpelikköön, eli ei se nyt kauheasti yllättäen voi tulla.
Minusta olisi mielenkiintoiosta tietää, kumpi katsotaan syylliseksi mahdollisessa kolarissa, jos oikealta tuleva ajoneuvo tulee kävelytieltä, josta on moottoriajoneuvoilla ajo kielletty. Voidaanko merkki tulkita yhtä vahvaksi kuin kielletty ajosuunta?
 
Minusta olisi mielenkiintoiosta tietää, kumpi katsotaan syylliseksi mahdollisessa kolarissa, jos oikealta tuleva ajoneuvo tulee kävelytieltä, josta on moottoriajoneuvoilla ajo kielletty. Voidaanko merkki tulkita yhtä vahvaksi kuin kielletty ajosuunta?
Mutuna sanoisin että ei, koska vastoin kiellettyä ajosuntaan ei saa ajaa millään ajoneuvolla, kun taas moottoriajoneuvolla ajo kielletty kyltin ohi saa ajaa polkupyörillä, hevospeleillä, mäkiautolla ja vaikka joulupukki porojen vetämällä reellä, ts. sieltä oikealta tulevaan liikenteeseen pitää joka tapauksessa varautua, ja jos olet asianmukaisesti varautunut, ja havaitset että sieltä tuleva ajoneuvo onkin moottorillinen, niin ei se anna mitään päälle/alleajo-oikeutta.

Käytännössähän vain oikeuslaitos vastaa tuohon kysymykseen. Jos aiempia päätöksiä vastaavista kolareista on jo olemassa, niistä voi vetää jotain johtopäätöksiä. Poliisi, tai käytännössä vakuutusyhtiöt voi asiasta päättää sitten mitä mieleen juolahtaa, sen kummemmin perustelematta kantaansa, jälkimmäinen todennäköisesti sen perusteella kumpi on niille edullisempi vaihtoehto.
 
Ja jos olisikin siltä sinun kadulta poispäin laitettu "kielletty ajosuunta" merkki niin eihän se tarkoita että myös vastakkaiseen suuntaan eli tämän merkin takaa sinun kadulle tulevalle liikenteelle on mitään kieltoa. Sehän voi olla esim yksisuuntainen tie eli sinne ei saa mennä mutta siltä tuleminen on täysin sallittua. En ole ikinä nähnyt että kävelytieltä isolle kadulle tullessa olisi laitettu mitään kieltomerkkiä. Kävelytieltä saa tulla isolle kadulle ihan millä tahansa laitteella.

2020 tieliikennelakiin tuli uutena asiana ennakointivelvollisuus eli jos toinen osapuoli rikkookin jotakin tieliikennesäännöstä niin sinulla on silti velvollisuus parhaasi mukaan välttää onnettomuus. Vaikka tämä ei nyt ihan 100% sovi tähän tilanteeseen niin tätäkin periaatetta varmaan oikeudessa mietitään kun katsotaan kuka on syyllinen törmäykseen.

Minun ymmärtääkseni kaikki tämä että mistä tämä esim pyöräilijä tuli ja rikkoiko jotakin sääntöä on ihan epärelevanttia ja se mikä merkitsee on etä just siinä kohdassa missä piha ja katu risteää on se toinen suunta virallinen katu ja toinen on piha ja pihalta tuleva väistää. Se pyöräilijä siellä kadulla olisi voinut vaikka nousta pyörän selkään just sillä samalla hetkellä kun sinä tulet pihalta ja tämä kadulla ollut oli siellä kadulla ensin ja pihalta tulevalla ei ole oikeutta törmätä kadulla ensiksi olevaan laitteeseen. Tai se työkone olisi voinut olla parkissa siinä kadulla ja lähteä liikkeelle nanosekunnin ennen pihasta tulevaa ja siis on etuajooikeutettu. Apus-eka periaate. Tai jos se toinen osapuoli olisi ollut vaikka kännissä niin sekään lain rikkominen ei anna lupaa törmätä siihen.

Ei tässä ole minusta mitään periaatetta joka kääntäisi väistämisvelvollisuuden että pihalta tulevalla ei olisi velvollisuutta väistää.

Jos törmäyskohta ei olisi pihan ja kadun risteys vaan kadun ja kävelytien risteys niin sitten tilanne olisi ehkä jollakin tavalla erilainen tavalla jota en nyt jaksa käydä miettimään. Mutta näin ei nyt varmaankaan ollut vaan törmäyskohta oli kadun ja pihan risteys jossa säännöt on ihan selkeät.
 
Viimeksi muokattu:
Osaisiko joku kertoa miten nollataan huoltoväli 2021 corollassa? Ensimmäinen auto jonka kanssa ei googlailu auta, kaikki kertovat että valikosta vehicle settings ja reset maintenance mutta eihän tässä ole siellä kuin rengaspaineiden resetointi.
 
Osaisiko joku kertoa miten nollataan huoltoväli 2021 corollassa? Ensimmäinen auto jonka kanssa ei googlailu auta, kaikki kertovat että valikosta vehicle settings ja reset maintenance mutta eihän tässä ole siellä kuin rengaspaineiden resetointi.
Viemällä auton määräaikaishuoltoon halvimpaan valtuutettuun huoltoliikkeeseen, jolloin saat samalla akkuturvaa enintään 10 v/350 tkm asti ja Relax-turvan jopa 10 v 364 pv/199 999 km asti (eli jopa 2032 asti).

Jos et noille näe riittävästi tarvetta, niin huolla halvemmin ja nollaa itse:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viemällä auton määräaikaishuoltoon halvimpaan valtuutettuun huoltoliikkeeseen, jolloin saat samalla akkuturvaa enintään 10 v/350 tkm asti ja Relax-turvan jopa 10 v 364 pv/199 999 km asti (eli jopa 2032 asti).

Jos et noille näe riittävästi tarvetta, niin huolla halvemmin ja nollaa itse:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Selostin kyllä että olen jo googlaillut ja omassani ei löydy valikosta tuota, tuossa valikon osassa omassa corollassa on vain nollaa tpms. En vie autoani liikkeeseen, huollan itse niin kuin olen tehnyt jo 20 vuotta. Joku akkutakuu ei voisi vähempää kiinnostaa, vaihtelen sen itse sitten kun sen aika tulee.
 
Selostin kyllä että olen jo googlaillut ja omassani ei löydy valikosta tuota, tuossa valikon osassa omassa corollassa on vain nollaa tpms. En vie autoani liikkeeseen, huollan itse niin kuin olen tehnyt jo 20 vuotta. Joku akkutakuu ei voisi vähempää kiinnostaa, vaihtelen sen itse sitten kun sen aika tulee.
Niin selostit, mutta selvästikään et ole käynyt oikeassa valikossa, kun kerran löysit vain rengaspainevahdin.

Laitoin videon, jossa kerrottiin oikea reitti englanniksi.

Tässä sama vielä kirjallisesti:

1. Mene kohtaan Vehicle settings (Tämän olit löytänyt).

2. Paina ja pidä alhaalla (kunnes oikea valikko ilmestyy, parisen sekuntia) ok-nappia, jotta pääset tavallisen Vehicle settings sijaan detail settings -valikkoon.

3. Nuolinäppäimellä yksi alas (scheduled maintenance) ja ok-nappia lyhyesti.

4. Nuolinäppäimellä yksi ylös ja ok-nappia lyhyesti resetoi huoltovälin.


Todennäköisesti et ole pitänyt ok-nappia pohjassa riittävän pitkään. Päästä irti vasta sitten kun oikea valikko ilmestyy, koska lyhyellä ok-painalluksella joudut tavallisiin ajoneuvoasetuksiin, mistä ei huoltovälinollausta löydy.

hold ok to detail settings.jpg
 
Niin selostit, mutta selvästikään et ole käynyt oikeassa valikossa, kun kerran löysit vain rengaspainevahdin.

Laitoin videon, jossa kerrottiin oikea reitti englanniksi.

Tässä sama vielä kirjallisesti:

1. Mene kohtaan Vehicle settings (Tämän olit löytänyt).

2. Paina ja pidä alhaalla (kunnes oikea valikko ilmestyy, parisen sekuntia) ok-nappia, jotta pääset tavallisen Vehicle settings sijaan detail settings -valikkoon.

3. Nuolinäppäimellä yksi alas (scheduled maintenance) ja ok-nappia lyhyesti.

4. Nuolinäppäimellä yksi ylös ja ok-nappia lyhyesti resetoi huoltovälin.


Todennäköisesti et ole pitänyt ok-nappia pohjassa riittävän pitkään. Päästä irti vasta sitten kun oikea valikko ilmestyy, koska lyhyellä ok-painalluksella joudut tavallisiin ajoneuvoasetuksiin, mistä ei huoltovälinollausta löydy.

hold ok to detail settings.jpg
Nimenomaan tuolta vehicle settings valikosta löytyy nollaa tpms ja ei mitään muuta. Tuolla settings valikossa on lähinnä mittaristoon liittyviä asetuksia. Käyn tässä piakkoin varmentamassa ja otan kuvat. Pommin varmasti huollon nollausta sieltä ei löydy omasta yksilöstä.
 
Nimenomaan tuolta vehicle settings valikosta löytyy nollaa tpms ja ei mitään muuta. Tuolla settings valikossa on lähinnä mittaristoon liittyviä asetuksia. Käyn tässä piakkoin varmentamassa ja otan kuvat. Pommin varmasti huollon nollausta sieltä ei löydy omasta yksilöstä.
Ota samalla vaivalla video missä pidät pohjassa OK, niin loppuu väittely.
 
Nimenomaan tuolta vehicle settings valikosta löytyy nollaa tpms ja ei mitään muuta. Tuolla settings valikossa on lähinnä mittaristoon liittyviä asetuksia. Käyn tässä piakkoin varmentamassa ja otan kuvat. Pommin varmasti huollon nollausta sieltä ei löydy omasta yksilöstä.
Ei se ole mikään "tuolta", vaan niitä Vehicle settings -valikoita on kaksi erilaajuista. Simppeliin pääsee painamalla ok-nappia lyhyesti, ja yksityiskohtaiseen pääsee pitämällä ok-nappia pohjassa niin pitkään, että seuraava valikko ilmestyy.

Kaikesta päätellen olet käynyt vain tuossa simppelimmässä Vehicle settings -valikossa.
 
Ei se ole mikään "tuolta", vaan niitä Vehicle settings -valikoita on kaksi erilaajuista. Simppeliin pääsee painamalla ok-nappia lyhyesti, ja yksityiskohtaiseen pääsee pitämällä ok-nappia pohjassa niin pitkään, että seuraava valikko ilmestyy.

Kaikesta päätellen olet käynyt vain tuossa simppelimmässä Vehicle settings -valikossa.
Aa okei. Olen koittanut kyllä pitkäänkin painaa, mutta ilmeisesti en ole tarpeeksi kauaa painanut? Kolme sekuntia öbaut max kokeillut. Sekä pitkällä että lyhyellä painalluksella pompannut rengaspainevalikko, mutta ilmeisesti pitää painaa vielä kauemmin.

Muoks. otin videon, mutta vaan näytöstä niin ei näy ok'n painallukset siinä. Kokeilen vielä myöhemmin uudelleen valistuneilla ohjeilla.
 
Superkaskon hinta pomppaa taivaisiin seuraavalla sopimuskaudella. Miten helppoa on vaihtaa autovakuutusyhtiötä ja onnistuuko ilman nykyisen vakuutusyhtiön irtisanomisaikaa tai kesken nykyisen sopimuskauden?

Aika helppoa. Uusi yhtiö hoitaa irtisanomiset yms, ja vanha palauttaa tilille massit jos ehdit jo maksaa kautta etukäteen. Eli joo voi siis vaihtaa kesken kauden vaikka seuraavasta päivästä yleensä.
 
No en ny osui oikeisiin ketkuihin..
 
Aa okei. Olen koittanut kyllä pitkäänkin painaa, mutta ilmeisesti en ole tarpeeksi kauaa painanut? Kolme sekuntia öbaut max kokeillut. Sekä pitkällä että lyhyellä painalluksella pompannut rengaspainevalikko, mutta ilmeisesti pitää painaa vielä kauemmin.

Muoks. otin videon, mutta vaan näytöstä niin ei näy ok'n painallukset siinä. Kokeilen vielä myöhemmin uudelleen valistuneilla ohjeilla.
2021 Corollassa katsoin huvikseen. Siellä mittaristo yms valikossa on erillinen settings kohtea vielä, mutta ei reset optiota huollolle. Vastaa ymmärtääkseni tuota kuvailtua syvempää settings valikkoa.
 
voiko laittaa polttoaine suodattimen pensa version dieseliin? mutta ei toisinpäin?
Mä sanoisin että pikemminkin toisinpäin. Yleisesti dieselit ovat aina olleet paljon tarkempia polttoaineen puhtaudesta.

Toisaalta, jos olet jotain diy patenttia väkertämässä, niin mikset pakertele samantein oikealle polttoaineelle tarkoitettua suodatinta?
 
Kysyn täältä ku on paljo erillaista autokantaa porukalla, niin etsinnässä letkulähdöllä olevia polttoainesuodattimia DIESEL käyttöön 8 ja 10mm lähdöt jotai siroa etsinnässä.
 
Mikä jäi epäselväksi? maastoajoneuvo on maastoajoneuvo, vaikka menisikin veden päällä. Ei moottoripyöräkään muutu lentkoneeksi vaikka vähän ilmaan hypystä nousisikin. EIkä moottorikelkka veneeksi vaikka sillä voikin veden päällä ajella kilometritolkulla. Eli ei pitäisi olla mutuilulle sijaa tässä asiassa.


Ajonevolaki 24§

Maastoajoneuvo​

Maastoajoneuvolla tarkoitetaan sellaista moottorirekeä, jossa on jalakset tai telat, ilmatyynyalusta sekä muuta henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka muita ajoneuvoja vetämään valmistettua jäällä, lumessa tai vajottavassa maastossa taikka maahan tukeutuen kulkemaan valmistettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa.


Rikoslaki 3§

Rattijuopumus​

Joka kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea tai että hänellä tällöin on vähintään 0,22 milligrammaa alkoholia litrassa uloshengitysilmaa, on tuomittava rattijuopumuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Rikoslaki 12§
Tässä luvussa tarkoitetaan:
3) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla konevoimalla kulkevaa ajoneuvoa; moottorikäyttöisiä ajoneuvoja ovat auto, mopo, moottoripyörä, moottorikäyttöinen kolmipyörä, kevyt ja raskas nelipyörä, traktori, kevytauto, moottorityökone ja maastoajoneuvo
Toisessa ketjussa tuli puheeksi promillerajat ilmatyynyaluksella. @Zolttu @Tonnin Seteli


Yksityiskäytössä oleva ilmatyynyalus:

A) maalla:
-aina maastoajoneuvo (ajoneuvolaki 2 luku 24 §)
-tarvitsee maanomistajan luvan liikkumiseen (maastoliikennelaki 2 luku 4 §)
-kuljettajan tulee olla 15 vuotta täyttänyt
-pitää olla ns. mönkijävakuutus
-rattijuopumuksen raja 0,5 promillea (rikoslaki 23 luku 3 §)

B) jäällä:
-aina maastoajoneuvo (ajoneuvolaki 2 luku 24 §)
-ei tarvitse lupia liikkumiseen, mutta tarpeetonta häiriötä ei saa aiheuttaa (vesilaki 2 luku 3 § ja vesiliikennelaki 1 luku 5 §)
-kuljettajan tulee olla 15 vuotta täyttänyt
-pitää olla ns. mönkijävakuutus
-rattijuopumuksen raja 0,5 promillea (rikoslaki 23 luku 3 §)

C) vesistössä avovedessä:
-vesikulkuneuvo/alus (vesiliikennelaki 1 luku 3 §)
-ei tarvitse lupia liikkumiseen, mutta tarpeetonta häiriötä ei saa aiheuttaa (vesilaki 2 luku 3 § ja vesiliikennelaki 1 luku 5 §)
-alle 15 kW ja alle 5,5 m (yksi- tai kaksipaikkaiset rakennussarjat) vaatii olosuhteisiin nähden riittävän iän (vesiliikennelaki 1 luku 6 § ja vesiliikennelaki 7 luku 110 §)
-vähintään 15 kW/5,5 m vaatii rekisteröinnin veneeksi, jolloin kuljettajan tulee olla 15 v täyttänyt (vesiliikennelaki 1 luku 6 § ja vesiliikennelaki 7 luku 110 §)
-ei tarvitse vakuutusta
-vesiliikennejuopumuksen raja 1,0 promillea (rikoslaki 23 luku 5 §)
 
Toisessa ketjussa tuli puheeksi promillerajat ilmatyynyaluksella. @Zolttu @Tonnin Seteli


Yksityiskäytössä oleva ilmatyynyalus:

A) maalla:
-aina maastoajoneuvo (ajoneuvolaki 2 luku 24 §)
-tarvitsee maanomistajan luvan liikkumiseen (maastoliikennelaki 2 luku 4 §)
-kuljettajan tulee olla 15 vuotta täyttänyt
-pitää olla ns. mönkijävakuutus
-rattijuopumuksen raja 0,5 promillea (rikoslaki 23 luku 3 §)

B) jäällä:
-aina maastoajoneuvo (ajoneuvolaki 2 luku 24 §)
-ei tarvitse lupia liikkumiseen, mutta tarpeetonta häiriötä ei saa aiheuttaa (vesilaki 2 luku 3 § ja vesiliikennelaki 1 luku 5 §)
-kuljettajan tulee olla 15 vuotta täyttänyt
-pitää olla ns. mönkijävakuutus
-rattijuopumuksen raja 0,5 promillea (rikoslaki 23 luku 3 §)

C) vesistössä avovedessä:
-vesikulkuneuvo/alus (vesiliikennelaki 1 luku 3 §)
-ei tarvitse lupia liikkumiseen, mutta tarpeetonta häiriötä ei saa aiheuttaa (vesilaki 2 luku 3 § ja vesiliikennelaki 1 luku 5 §)
-alle 15 kW ja alle 5,5 m (yksi- tai kaksipaikkaiset rakennussarjat) vaatii olosuhteisiin nähden riittävän iän (vesiliikennelaki 1 luku 6 § ja vesiliikennelaki 7 luku 110 §)
-vähintään 15 kW/5,5 m vaatii rekisteröinnin veneeksi, jolloin kuljettajan tulee olla 15 v täyttänyt (vesiliikennelaki 1 luku 6 § ja vesiliikennelaki 7 luku 110 §)
-ei tarvitse vakuutusta
-vesiliikennejuopumuksen raja 1,0 promillea (rikoslaki 23 luku 5 §)
No nyt tuli kunnon vastaus. Tosin mihin keväinen heikko jää lasketaan onkin kirjaimellisesti veteen piirretty viiva.
 
Toisessa ketjussa tuli puheeksi promillerajat ilmatyynyaluksella. @Zolttu @Tonnin Seteli


Yksityiskäytössä oleva ilmatyynyalus:

A) maalla:
-aina maastoajoneuvo (ajoneuvolaki 2 luku 24 §)
-tarvitsee maanomistajan luvan liikkumiseen (maastoliikennelaki 2 luku 4 §)
-kuljettajan tulee olla 15 vuotta täyttänyt
-pitää olla ns. mönkijävakuutus
-rattijuopumuksen raja 0,5 promillea (rikoslaki 23 luku 3 §)

B) jäällä:
-aina maastoajoneuvo (ajoneuvolaki 2 luku 24 §)
-ei tarvitse lupia liikkumiseen, mutta tarpeetonta häiriötä ei saa aiheuttaa (vesilaki 2 luku 3 § ja vesiliikennelaki 1 luku 5 §)
-kuljettajan tulee olla 15 vuotta täyttänyt
-pitää olla ns. mönkijävakuutus
-rattijuopumuksen raja 0,5 promillea (rikoslaki 23 luku 3 §)

C) vesistössä avovedessä:
-vesikulkuneuvo/alus (vesiliikennelaki 1 luku 3 §)
-ei tarvitse lupia liikkumiseen, mutta tarpeetonta häiriötä ei saa aiheuttaa (vesilaki 2 luku 3 § ja vesiliikennelaki 1 luku 5 §)
-alle 15 kW ja alle 5,5 m (yksi- tai kaksipaikkaiset rakennussarjat) vaatii olosuhteisiin nähden riittävän iän (vesiliikennelaki 1 luku 6 § ja vesiliikennelaki 7 luku 110 §)
-vähintään 15 kW/5,5 m vaatii rekisteröinnin veneeksi, jolloin kuljettajan tulee olla 15 v täyttänyt (vesiliikennelaki 1 luku 6 § ja vesiliikennelaki 7 luku 110 §)
-ei tarvitse vakuutusta
-vesiliikennejuopumuksen raja 1,0 promillea (rikoslaki 23 luku 5 §)
Eli jos hieman "maistissa" ajelee kevätjäillä ilmatyynyaluksella, kannattaa suunnata heikommin kantavalle jäälle josko se murtuisi alta ja homma muuttuisi veneilyksi (käy siinä nopeasti samalla rekisteröimässä sen vehkeen veneeksi) ja promilleraja sopivasti nousee? Eri asia sitten on, viitsiikö (moottorikelkka-) poliisi jahdata sulaan puhalluttamaan. Mites sitten jos ostaa Puolustusvoimien huutokaupasta Pasin, jolla pystyy vedessäkin kulkemaan, pitääkö sekin käydä rekisteröimässä veneeksi, että saa järvelle lähteä "veneilemään"?
 
Onkohan kuinka yleistä vaihtaa bensasuodattimen? Meillä on semmoinen lähemmäs 200tkm ajettu hyundai ja käsittääkseni siihen ei ole koskaan vaihdeltu mitään bensasuodatinta.
 
Mun kotterossa ruostui kuori bensafiltteristä, niin siksi oli pakko vaihtaa n. 175tkm kohdalla.
 
Onkohan kuinka yleistä vaihtaa bensasuodattimen? Meillä on semmoinen lähemmäs 200tkm ajettu hyundai ja käsittääkseni siihen ei ole koskaan vaihdeltu mitään bensasuodatinta.
Jos siellä vaihdettava suodatin on, niin kyllähän tuon kilometrit alkavat olemaan kohta täynnä.
 
Paljonko vettä pieni, puolitoistalitrainen moottori kestää bensan seassa? Oli yksi perämoottori jäänyt viime vuonna kokonaan käyttämättä ja tankissa olleen bensan joukossa oli reilummin vettä. Nuukana/laiskana miehenä ajattelin kaataa ne pari-kolme litraa epäkurrantia tavaraa auton tankkiin. Onko tämä toteutuskelpoinen idea?
 
Paljonko vettä pieni, puolitoistalitrainen moottori kestää bensan seassa? Oli yksi perämoottori jäänyt viime vuonna kokonaan käyttämättä ja tankissa olleen bensan joukossa oli reilummin vettä. Nuukana/laiskana miehenä ajattelin kaataa ne pari-kolme litraa epäkurrantia tavaraa auton tankkiin. Onko tämä toteutuskelpoinen idea?
No jos se on naapurin auto niin anna mennä vaan, jos omassa käytössä niin jättäisin kippaamatta.
 
Paljonko vettä pieni, puolitoistalitrainen moottori kestää bensan seassa? Oli yksi perämoottori jäänyt viime vuonna kokonaan käyttämättä ja tankissa olleen bensan joukossa oli reilummin vettä. Nuukana/laiskana miehenä ajattelin kaataa ne pari-kolme litraa epäkurrantia tavaraa auton tankkiin. Onko tämä toteutuskelpoinen idea?
Muutaman euron säästö. Eipä taida kannattaa.
 
Muutaman euron säästö. Eipä taida kannattaa.
Suurempana innoittajana olikin ehkä se laiskuus, lähin jäteasema on auki kaksi päivää viikossa, muutaman tunnin päivässä, eikä edes ole varsinaisesti lähellä. Mutta voihan sen unohtaa varaston nurkkaan odottamaan josko vaikka joskus olisi muutakin vietävää.
 
Moottorista ja/tai ilmastointi/sisätilanpuhaltimesta joskus kuuluu koputtavaa ääntä. Koska ei ole vikakoodeja eikä oireet pysyviä niin korjaamolle ei kannatane varailla aikoja vielä. Osaatteko sanoa mistä kaikista syistä voisi johtua toi koputtavaa äänet? Jos moottorissa jokin osa antautumassa niin eikös auto osaa ilmoittaa siitä vikakoodeilla/vikavalolla?
 
Moottorista ja/tai ilmastointi/sisätilanpuhaltimesta joskus kuuluu koputtavaa ääntä. Koska ei ole vikakoodeja eikä oireet pysyviä niin korjaamolle ei kannatane varailla aikoja vielä. Osaatteko sanoa mistä kaikista syistä voisi johtua toi koputtavaa äänet? Jos moottorissa jokin osa antautumassa niin eikös auto osaa ilmoittaa siitä vikakoodeilla/vikavalolla
Harvemmin koneesta kuuluu välillä vaan koputtava ääni. Yleensä kun kone alkaa koputtamaan, on se siinä vaiheessa koneen aukaisu edessä. Ja ei tule nakutuksista/koputuksista välttämättä vikakoodeja.
 
Moottorista ja/tai ilmastointi/sisätilanpuhaltimesta joskus kuuluu koputtavaa ääntä. Koska ei ole vikakoodeja eikä oireet pysyviä niin korjaamolle ei kannatane varailla aikoja vielä. Osaatteko sanoa mistä kaikista syistä voisi johtua toi koputtavaa äänet? Jos moottorissa jokin osa antautumassa niin eikös auto osaa ilmoittaa siitä vikakoodeilla/vikavalolla?
Eipä se auto välttämättä mitään ilmoittele moottoriviasta, ehkäpä päästöihin vaikuttaviin vikoihin liittyen auto alkaa herkemmin ilmoittelemaan, kun Lambda huomaa että jotain on pielessä. Mitä uudempi auto niin sen herkemmin varmasti alkaa huomattelemaan mahdollisista vioista.
Aikoinaan Nissanissa oli kiertokangenlaakerit öljypohjassa palasina, eikä siltikään mikään vikavalo palanut. Öljynpaineet olivat ~0.25 Bar ja korjausohjekirjassa taisi lukea, että öljynpainevalo syttyy kun paine putoaa alle 0.2 Bar.
 
Moottorista ja/tai ilmastointi/sisätilanpuhaltimesta joskus kuuluu koputtavaa ääntä. Koska ei ole vikakoodeja eikä oireet pysyviä niin korjaamolle ei kannatane varailla aikoja vielä. Osaatteko sanoa mistä kaikista syistä voisi johtua toi koputtavaa äänet? Jos moottorissa jokin osa antautumassa niin eikös auto osaa ilmoittaa siitä vikakoodeilla/vikavalolla?
Veikkaisin että koputtava ääni lähtee ilmakanavien naksunnoista, kun ne aukeaa/sulkeutuu/säätyy haluttuihin asentoihin.
Moottori jos koputtaisi, se olisi jo entinen. Marmorikuulien vierintä ääni taas olisi enemmän nakuttamista eli moottori olisi pian entinen sytytyshäiriöiden takia.
 
Näitä ääniä etsittäessä usein kannattaa yrittää miettiä mikä ilmiö saa aikaan jonkinlaisen muutoksen äänessä.
Muuttuuko koputuksen taajuus tai voimakkuus moottorin kierrosluvun, valitun vaihteen, auton ajonopeuden, ilmastointipuhaltimen nopeuden tai jonkun muun asian seurauksena. Kuuluuko ääni enemmän kuskin vai repsikan puolella tai vain sisälle ja ajossa vai paikallaan ollessa konepellin ollessa auki moottoritilasta.
Koputtava ääni voi tulla ihan mistä tahansa osasta joka on vähän löysällä ja pääsee liikkumaan eli voi olla vaikea etsiä. Voi myös yrittää käpistellä kaikkia osasia konehuoneessa onko jotakin löysällä.
Jos koputuksen taajuus ei muutu moottorin kierrosluvun mukana niin se ehkä ei tule moottorista.
Löysällä oleva osa voi resonoida jollakin tietyllä moottorin kierrosluvulla ja jos ei olla näillä kierroksilla niin sitten ei koputusta kuulu.
 
Veikkaisin että koputtava ääni lähtee ilmakanavien naksunnoista, kun ne aukeaa/sulkeutuu/säätyy haluttuihin asentoihin.
Moottori jos koputtaisi, se olisi jo entinen. Marmorikuulien vierintä ääni taas olisi enemmän nakuttamista eli moottori olisi pian entinen sytytyshäiriöiden takia.
Mitä tarkoitit ilmakanavilla? Voisin yrittää seurata kyseistä kohtaa tarkemmalla kuulolla sitten
 
Mitä tarkoitit ilmakanavilla? Voisin yrittää seurata kyseistä kohtaa tarkemmalla kuulolla sitten
Autoa tietämättä, mut oletan että useammassa autossa on läppiä kanavissa jotka ohjaavat ilmaa haluttuihin kanaviin. Esim focuksessa kuuluu narina n. 2min sammuttamisen jälkeen, kun ilmakanava sulkeutuu = kosteus ei pääse sitä kautta auton sisään kun parkissa.
 
Moottorista ja/tai ilmastointi/sisätilanpuhaltimesta joskus kuuluu koputtavaa ääntä. Koska ei ole vikakoodeja eikä oireet pysyviä niin korjaamolle ei kannatane varailla aikoja vielä. Osaatteko sanoa mistä kaikista syistä voisi johtua toi koputtavaa äänet? Jos moottorissa jokin osa antautumassa niin eikös auto osaa ilmoittaa siitä vikakoodeilla/vikavalolla?


Veikkaisin että koputtava ääni lähtee ilmakanavien naksunnoista, kun ne aukeaa/sulkeutuu/säätyy haluttuihin asentoihin.
Moottori jos koputtaisi, se olisi jo entinen. Marmorikuulien vierintä ääni taas olisi enemmän nakuttamista eli moottori olisi pian entinen sytytyshäiriöiden takia.

Minulla oli viime keväänä Golf mk7:ssa semmoinen automaatti-ilmastoinnin ilmakanavien säätömoottori tai tarkemmin ottaen sen moottorin muovinen hammasratas paskana, jolloin siitä kuului jatkuvampi naputus. Toimivana kuuluu vain se lyhyt napsaus kun sielä jotain säätyy kiinni tai auki. Noita moottoreita ainakin ko. autossa on useampia kun ainakin sisäilmakierto on/off, kylmä/kuuma ja ilman suuntaus ylös/alas (konsolin eri puolilla). Säätämällä lämmöt ääriasentoon kylmä/lämmin ja puhalluksen suuntauksia vaihtamalla voi kuunnella napsuuko jossain pidempään ja tietysti samalla kokeilla toimiiko puhalluksen suuntaus ja lämpötila oikein.
 
Autoa tietämättä, mut oletan että useammassa autossa on läppiä kanavissa jotka ohjaavat ilmaa haluttuihin kanaviin. Esim focuksessa kuuluu narina n. 2min sammuttamisen jälkeen, kun ilmakanava sulkeutuu = kosteus ei pääse sitä kautta auton sisään kun parkissa.

Ai siitäkö se ääni johtuu..? Ihmetellyt että mitä toi auto oikein säätää kun sammutan sen. En nyt narinaks sanoisi mutta jotain tapahtuu kun pistän auton parkkiin, no ei huono ominaisuus ollenkaan.
 
Löytyykö jostain räjäytyskuvia Ford-autoista, erityisesti Tourneo Connectista (vm. 2017)? Tarttis varaosanumeroita katsella. 7zap ei tunne ainakaan VIN-koodilla autoa ja vuosimallit päättyvät 2016 paikkeille.
 
Lisäpitkä led-baria tulee käytettyä vuosittain suht harvoin. Viime käyttökerran jälkeen ledbar jäi käytön jälkeen hehkumaan kevyesti (parkkitoimintoa ei ole). Sammutin repimällä sulakkeen irti. Happaneeko noista kontaktorit vuodessa jos ei käytä :hmm:
 
Löytyykö jostain räjäytyskuvia Ford-autoista, erityisesti Tourneo Connectista (vm. 2017)? Tarttis varaosanumeroita katsella. 7zap ei tunne ainakaan VIN-koodilla autoa ja vuosimallit päättyvät 2016 paikkeille.
Luot tilin tänne:


FDRS Products-valikon alta voi ostaa käyttöaikaa, tunti maksaa ~18€. Selaamaan pääset Subscriptions-kohdasta. Jos VIN tiedossa, tuolla näkee autosta kaikki huollettavat kohteet (moottori, kori, sisusta jne., ohjeet purkuun ja kasaamiseen), sähkökaaviot, takaisinkutsukampanjat, mahdolliset huomiot korjaamoille autosta (omasta Tourneosta oli ilmoitus mahdollisesta akun kennon hajoamisesta). Näkyy olevan myös nuo sivustolla:
  • Mechanical Repairs (Repair procedures, Diagnostics, Specifications etc; including body mechanicals)
  • Labour Times
  • Body & Paint
  • Wiring Diagrams (including full auxiliary data).
  • Technical and General Service Bulletins
Eli kaikki mitä tarvii, jos autoa meinaa rassata tai pitää etsiä joku sähköjohto. Vinkkinä, kannattaa tulostaa PDFnä kaikki mitä luulet tarvitsevasi ja sitten vielä mitä et luule. Tunnin käyttöaika ei omalla kohdalla pätenyt, sivu pysyi käytössä niin kauan kuin selain oli auki, pari päivää pidin konetta päällä ja tulostelin auton sähkökaavioita ja purkuohjeita.
 
Lisäpitkä led-baria tulee käytettyä vuosittain suht harvoin. Viime käyttökerran jälkeen ledbar jäi käytön jälkeen hehkumaan kevyesti (parkkitoimintoa ei ole). Sammutin repimällä sulakkeen irti. Happaneeko noista kontaktorit vuodessa jos ei käytä :hmm:
Todnäk heräte yms on ryöstetty niin niissä on kosteutta päässyt ja aiheuttaa tuota. Voi olla myös rele. Muutama-kymmenen vuosi lisää niin ei enää toimi. Yhdessä autossa käy tuolleen jos painepesurilla huuhtelee konehuoneen, mut ei vielä muuten ole ilmaantunut. Silloin se jäi hehkumaan kun auton sammutti parkkiin.

Toki tarkista se ledbarin oma liitäntä eka jos houkuttaa. Itsellä ne on aika hyvin pysynyt kunnossa sen 6v mitä ollut keuloissa, eli ei muuta ongelmia ilmaantunut.
 
Pirskatti, perheen kauppakassin muovipuskureista hilseilee lakka pois. Miten tuota hilseilyä voisi jouduttaa, onko jotain hiontaa kevyempää tapaa :D Vanha lakka ensin pois ja sitten kilikolipullosta uudet päälle? Vai puhdistus ja lisää lakkaa vaan nykyisten päälle?
 
Pirskatti, perheen kauppakassin muovipuskureista hilseilee lakka pois. Miten tuota hilseilyä voisi jouduttaa, onko jotain hiontaa kevyempää tapaa :D Vanha lakka ensin pois ja sitten kilikolipullosta uudet päälle? Vai puhdistus ja lisää lakkaa vaan nykyisten päälle?
Jos hilseilevää lakkaa on paljon jo näkyvissä, kokeilet painepesurilla alkuun? ;)
 
Pirskatti, perheen kauppakassin muovipuskureista hilseilee lakka pois. Miten tuota hilseilyä voisi jouduttaa, onko jotain hiontaa kevyempää tapaa :D Vanha lakka ensin pois ja sitten kilikolipullosta uudet päälle? Vai puhdistus ja lisää lakkaa vaan nykyisten päälle?
Itse tein toissa kesänä takapuskurille kun lakka lohkeili irti. Et puskuri irti ja vesihionta käsin P1000 ja P3000 paperilla. Automaaliliikkeestä kävin ostamassa heidän suosittelemaa lakkaa, 2 kilikolipurkkia laitoin. Toistaiseksi on pysynyt. Jälkikin ihan siedettävä, et ehkä uskaltaa tehdä vastaavan joskus etupuskurille ja konepellin kiveniskuille
 
Tossa ylempänä kerkesin jo ihmetellä konehuoneesta outoa ääntä. Kyllä sen on pakko olla puhallin ja/tai ilmastoinnin järjestelmässä se vika siis. Ääni siis kuuluu vaikkei moottori olisi käynnissä ja loppuu kun ilmastoinnin/puhallukssen sammuttaa. Kyseessä mersun a-sarjalainen, niin onko kokemusta tuommoisista oireista?
Tässä video tuosta äänestä. Se ääni on joskus vähän vaimeampaa, tässä se on selkeästi äänekkäänä. Moottori on sammuksissa mutta ilmastointi päällä.
 
Tossa ylempänä kerkesin jo ihmetellä konehuoneesta outoa ääntä. Kyllä sen on pakko olla puhallin ja/tai ilmastoinnin järjestelmässä se vika siis. Ääni siis kuuluu vaikkei moottori olisi käynnissä ja loppuu kun ilmastoinnin/puhallukssen sammuttaa. Kyseessä mersun a-sarjalainen, niin onko kokemusta tuommoisista oireista?
Tässä video tuosta äänestä. Se ääni on joskus vähän vaimeampaa, tässä se on selkeästi äänekkäänä. Moottori on sammuksissa mutta ilmastointi päällä.
Kovaa ajoa ja ajat vian pihalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 073
Viestejä
4 898 940
Jäsenet
78 913
Uusin jäsen
krikey

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom