Kysymyksiä sähkömiehille

Menkööt nyt tänne.

Kyseessä on mökin sähköpatterit. Ikää niille on vuosin kuluessa kertynyt huomaamatta jo liki 20 vuotta ja tuli mieleen että onko sähköpattereilla jokin käyttöikä, että ne oli hyvä uusia. Ja onko sähköpatterit kehittyneet tässä ajan saatossa jotenkin ?
 
Olohuoneen ja keittiön valaistus on toteutettu ABB:n sysäysreleillä E 252-24 (Sysäysrele - E252-24 2S,0A 16A - 3580516 - ABB Pj-kojeet). Saisiko niiden tilalle vaihdettua esim. jonkin Shellyn releen, niin pääsisi valoja ohjaamaan Home Assistantin kautta?
Painikkeiden virkaa toimittaa nämä Painike Jussi - FAP1004 Painiketaulu, 4-painiketta - 7005514 - ABB Asennustuotteet ja olisi kiva jos painikkeen valo muuttuisi myös etäohjauksella näyttämään, että onko valossa virrat vai ei.
 
Menkööt nyt tänne.

Kyseessä on mökin sähköpatterit. Ikää niille on vuosin kuluessa kertynyt huomaamatta jo liki 20 vuotta ja tuli mieleen että onko sähköpattereilla jokin käyttöikä, että ne oli hyvä uusia. Ja onko sähköpatterit kehittyneet tässä ajan saatossa jotenkin ?
Ainoa uudistus minkä EU pakotti kiinteästi asennettuhin pattereihin on viikkoajastus mahdollisuus apillä. Jos lämpöpatteri on silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja lämmittää niin en näe mitään syytä vaihtaa.
 
Olohuoneen ja keittiön valaistus on toteutettu ABB:n sysäysreleillä E 252-24 (Sysäysrele - E252-24 2S,0A 16A - 3580516 - ABB Pj-kojeet). Saisiko niiden tilalle vaihdettua esim. jonkin Shellyn releen, niin pääsisi valoja ohjaamaan Home Assistantin kautta?
Painikkeiden virkaa toimittaa nämä Painike Jussi - FAP1004 Painiketaulu, 4-painiketta - 7005514 - ABB Asennustuotteet ja olisi kiva jos painikkeen valo muuttuisi myös etäohjauksella näyttämään, että onko valossa virrat vai ei.
Itse varmaankin laittaisin Shellyn tai jonkun vastaavan releen tuohon painikkeiden rinnalle niin sekä painikkeet toimivat että valoja voi ohjata kotiautomaatiolla. Tällöin jos napeissa on nykyisellään indikointi niin sekin pysyisi toiminnassa.

Itselläni on itseasiassa hyvinkin lähelle samantyylinen ratkaisu, kaksi nelikkopainiketta josta voi ohjata valoja sekä kotiautomaatiomahdollisuus. Itselläni tuo tosin on toteutettu pienellä PLC:llä ja kaverina kotiautomaatiopuolelle on ESP32 jonka perässä on transistorit jotka ovat nappien rinnalla ja vastaavasti logiikan lähdöistä menee tieto takaisin ESP32:lle ja sitä kautta kotiautomaatiolle.
 
Mikäs johto tulee mihin paikkaan sokeripalassa? Jokunen viritelmä tullu nähtyä vuosien varrella mut nyt menee sormi suuhun.

Sähkökynällä kokeiltaessa sekä musta, että ruskea piippaa. Koitin ruskeaa, että mustaa L:ään kun sininen oli N:ssä ja musta sytytti valon. Ainut vaan, että valoa ei saa sammutettua katkaisijasta. Katkaisija rikki, asentajassa vikaa vai sähkötyöt tehty miten sattuu?
1000052252.jpg
 
Mikäs johto tulee mihin paikkaan sokeripalassa? Jokunen viritelmä tullu nähtyä vuosien varrella mut nyt menee sormi suuhun.

Sähkökynällä kokeiltaessa sekä musta, että ruskea piippaa. Koitin ruskeaa, että mustaa L:ään kun sininen oli N:ssä ja musta sytytti valon. Ainut vaan, että valoa ei saa sammutettua katkaisijasta. Katkaisija rikki, asentajassa vikaa vai sähkötyöt tehty miten sattuu?

B) Asentajassa vikaa. Et vain ymmärrä mitä olet tekemässä.

Musta on jatkuva sähkö ja sinun tapauksessasi et tarvitse kuin ruskean eli ohjatun vaiheen ja sinisen eli neutraalin johtimen.
Musta johdin pitää myös päättää liittimellä, älä jätä sitä irralleen.
Mahdollista maadoitusjohdinta ei kytketä valaisimessa mihinkään.

e: poista sulake kun puuhastelet siellä rasialla.
 
B) Asentajassa vikaa. Et vain ymmärrä mitä olet tekemässä.

Musta on jatkuva sähkö ja sinun tapauksessasi et tarvitse kuin ruskean eli ohjatun vaiheen ja sinisen eli neutraalin johtimen.
Musta johdin pitää myös päättää liittimellä, älä jätä sitä irralleen.
Mahdollista maadoitusjohdinta ei kytketä valaisimessa mihinkään.

e: poista sulake kun puuhastelet siellä rasialla.
Juu, en tosiaan ole mikään ammattilainen sähköhommissa. Turvallisemminkin näitä töitä vois tehdä, siitä käsi pystyyn virheen merkiksi.

Aikaisemmin tuossa paikalla oli valaisinpistorasia jossa musta oli laitettu maadoitukseen. Rasian ruuvasin testaamatta veks kun oli tarve sokeripalaviritykselle.

Jeps koitin jo tuota ruskea L, sininen N ja sit musta erilliseen liittimeen viritystä, mutta tällä taktiikalla lamppuun ei syttynyt valo. Eteisen toiseen valaisimeen tällä lailla kytkettynä kuitenkin valo syttyi normaalisti.
 
Juu, en tosiaan ole mikään ammattilainen sähköhommissa. Turvallisemminkin näitä töitä vois tehdä, siitä käsi pystyyn virheen merkiksi.

Aikaisemmin tuossa paikalla oli valaisinpistorasia jossa musta oli laitettu maadoitukseen. Rasian ruuvasin testaamatta veks kun oli tarve sokeripalaviritykselle.

Jeps koitin jo tuota ruskea L, sininen N ja sit musta erilliseen liittimeen viritystä, mutta tällä taktiikalla lamppuun ei syttynyt valo. Eteisen toiseen valaisimeen tällä lailla kytkettynä kuitenkin valo syttyi normaalisti.

Noh, vaihejohdin suojamaassa on hyvä muistutus hankkia suojaeristettyjä, maadoittamattomia valasimia niin pysyy hengissä edellisen asukkaan luvattomien sähkötöiden jäljiltä.

Minä varmaankin tarkistaisin että mitä kaikkia johtimia menee ruskean lisäksi sinne kytkimelle menevään putkeen ja että minkälainen kytkin on kyseessä.
Tuon aikakauden asennuksissa kytkimelle viedään yleensä jatkuva vaihe mustalla johtimella ja palaava/palaavat ohjatut vaiheet ovat ruskeita. Nämä menevät joko valaisimelle/valaisimille tai toiselle vaihtokytkimelle jos samaa valaisinta ohjataan toisesta paikasta.
Johtimia voi myös olla irroitettu kytkimen takaa kun ottaa huomioon nuo aiemmat asennukset.
Jännite olisi hyvä todeta jollain luotettavammalla metodilla kuin poolikynällä ja toki tulee varmistua myös siitä että valaisin varmasti toimii.
 
Jännite olisi hyvä todeta jollain luotettavammalla metodilla kuin poolikynällä ja toki tulee varmistua myös siitä että valaisin varmasti toimii.

Ihan ohimennen kysyn, että mikä on tuo luotettavampi metodi? Itse mittaan aina yleismittarilla, myös sulakkeesta katkaisun jälkeen.

Monesti miettinyt, että pitäis ostaa tuollainen kynä niin ei tarvis aina kaivaa sitä yleismittaria ja kannatella itse mittaria miten milloinkin samalla kun käsillä koitan saada mittapäät mitattavaan kohteeseen kun hauenleuat on aina jossain toisaalla eikä mittarin mukana. Mutta ehkä jätän kynän ostamatta vastedes.
 
Ihan ohimennen kysyn, että mikä on tuo luotettavampi metodi? Itse mittaan aina yleismittarilla, myös sulakkeesta katkaisun jälkeen.
Yleismittari ei ole jännitteenkoetin.

Kielletty myös uusimmassa SFS 6002 -päivityksessä (ei sinänsä täysin suoraan kielletty, mutta jännitteenkoettimen on täytettävä tietyt standardit mitä normaali yleismittari ei täytä).
1759993281635.png
 
Viimeksi muokattu:
Yleismittari ei ole jännitteenkoetin.

Kielletty myös uusimmassa SFS 6002 -päivityksessä (ei sinänsä täysin suoraan kielletty, mutta jännitteenkoettimen on täytettävä tietyt standardit mitä normaali yleismittari ei täytä).
1759993281635.png
Olisikohan tuo "tarkasti määritelty testausmenetelmä" jossakin selitetty?
 
Yleismittari ei ole jännitteenkoetin.

Kielletty myös uusimmassa SFS 6002 -päivityksessä (ei sinänsä täysin suoraan kielletty, mutta jännitteenkoettimen on täytettävä tietyt standardit mitä normaali yleismittari ei täytä).
1759993281635.png
Tuo nyt on osaamattomille tehty säädös. Jännitteenkoetin ei eroa yleismittarista muuten kuin
a) kiinteä alue AC valittu
b) probet eivät ole siirrettävissä

Jos yleismittarilla yhtään osaa mitata niin
1) ensin mitataan tunnettu 230V ja katsotaan että mittari sen näyttää
2) mitataan kohde (kohde voi olla 1 jos siellä alussa jännite) ja todetaan 0V
3) mitataan joku tunnettu 230V ja todetaan että mittari sen edelleen näyttää

Ja ihan saman proseduurin joutuu sillä virallisella koettimellakin tekemään, tarkoitus on varmistaa että se mittaustyökalu toimii.
 
Ihan ohimennen kysyn, että mikä on tuo luotettavampi metodi? Itse mittaan aina yleismittarilla, myös sulakkeesta katkaisun jälkeen.

Monesti miettinyt, että pitäis ostaa tuollainen kynä niin ei tarvis aina kaivaa sitä yleismittaria ja kannatella itse mittaria miten milloinkin samalla kun käsillä koitan saada mittapäät mitattavaan kohteeseen kun hauenleuat on aina jossain toisaalla eikä mittarin mukana. Mutta ehkä jätän kynän ostamatta vastedes.

Kaksinapainen jännitteenkoetin on ammattimaailmassa se hyväksi todettu tapa, isoimmat ongelmat noissa kynissä ovat ne, että ne eivät ilmaise jännitteen tasoa luotettavasti eivätkä ilmaise jännitettä mikäli paristot ovat loppu. Yleismittarissa taas on mahdollisuus käyttäjän virheelle kuten tuolla jo mainittiinkin.

Tässäkin tapauksessa kytkimelle menevästä jatkuvasta vaiheesta kytkeytyy kapasitiivisesti pieni jännite palaavaan lankaan kytkimen ohi koska johtimet menevät useamman metrin samassa putkessa kiinni toisissaan. Kaksinapaisella jännitteenkoettimella näkisi että kyseessä ei ole 230V, poolikynä taas ei näytä kuin että joku jännite 80-400V siellä on. Tällöin huolimaton asentaja voi tulkita että pois-asento onkin päällä mikä voi johtaa sähköiskuun.

Minulla on itselläni parikin erilaista tuon tyyppistä kynää, mutta en käytä niitä tapana todeta jännitteettömyyttä vaan nopeuttamaan vianhakua.
 
Tuo nyt on osaamattomille tehty säädös.
Tämä on se asenne mitä sähkötöihin kaivataan :kahvi:. Eipä siinä, kukin tehköön itse tyylillään esim. kotona (kunhan ei saata muita vaaraan). Mutta työpaikalla on parempi noudattaa säädöksiä.

Jos yleismittarilla yhtään osaa mitata niin
Näitä yleismittariin liittyviä tapaturmia on sattunut myös sellaisille kavereille, jotka sillä mittarilla tosiaankin osaavat mitata kun ovat useita (kymmeniä) vuosia mitanneet. Mutta niin niitä virheitä vaan tapahtuu esim. kiireen tai väsymyksen vuoksi.
 
Tämä on se asenne mitä sähkötöihin kaivataan :kahvi:. Eipä siinä, kukin tehköön itse tyylillään esim. kotona (kunhan ei saata muita vaaraan). Mutta työpaikalla on parempi noudattaa säädöksiä.
Eli itsekin olet sitä mieltä että jos käsissä on jo yleismittari (ja sitä osaa käyttää) niin ihan turha siinä kaupasta lähteä jännitteenkoetinta hakemaan, kyllä ne virheet maallikolla tulee ihan jostain muusta kuten siitä että mitataan ylipäänsä väärää paikkaa jos nuo stepit 1-3 on tehty.
Poistaako tämä ns. virallinen jännitteenkoettimella suoritettu mittaus nämä edellä mainitut?
Ei tietenkään, vähän vähentää, kunhan nyt vaan yrittää päteä/luottaa siihen että korkeamman auktoriteetin tekemä säädös on tottakai kaikkein paras ja muita vaihtoehtoja ei edes ole...
 
Eli itsekin olet sitä mieltä että jos käsissä on jo yleismittari (ja sitä osaa käyttää) niin ihan turha siinä kaupasta lähteä jännitteenkoetinta hakemaan, kyllä ne virheet maallikolla tulee ihan jostain muusta kuten siitä että mitataan ylipäänsä väärää paikkaa jos nuo stepit 1-3 on tehty.
Kyllä. SFS 6002 ei ole maallikoille tarkoitettu, eli jos ei muutenkaan välttämättä tiedä/välitä sen säännöksistä niin aivan turha välittää tuosta jännitteenkoettimen vaatimuksesta. Ei ole minulta pois, jos joku sillä itseään satuttaa.

Jos kyseessä on työtehtävä, niin silloin tosiaankin lähdetään sinne kauppaan hakemaan se jännitteenkoetin.
 
Näin sähkärinä jonka sähkötöistä suuri osa on etsiä vikoja korkealla sijaitsevista kuljetintyyppisistä laitteistoista sanon että ihan suoranaista vittuilua ettei se aiempi fluken t5-1000 enää kelpaa ainoaksi työkaluksi, vaan että mukana pitää raahata erillinen jännitteenkoetin...

Ensiksi katsotaan jännitteenkoettimella että tulee sinne sähkö ja sitten vaihdetaan mittaria ja katsotaan että kuinkapaljon 😂👌


(Joo jos rahapussia raottaa sen koettimen kanssa tarpeeksi niin saa sellaisen missä on näyttö ja pystyy mittamaan vastustakin mutta tiedätte varmaan kumpia ne firmat hankkii...)
 
Näin sähkärinä jonka sähkötöistä suuri osa on etsiä vikoja korkealla sijaitsevista kuljetintyyppisistä laitteistoista sanon että ihan suoranaista vittuilua ettei se aiempi fluken t5-1000 enää kelpaa ainoaksi työkaluksi, vaan että mukana pitää raahata erillinen jännitteenkoetin...

Ensiksi katsotaan jännitteenkoettimella että tulee sinne sähkö ja sitten vaihdetaan mittaria ja katsotaan että kuinkapaljon 😂👌


(Joo jos rahapussia raottaa sen koettimen kanssa tarpeeksi niin saa sellaisen missä on näyttö ja pystyy mittamaan vastustakin mutta tiedätte varmaan kumpia ne firmat hankkii...)

No ammattihommat sähkötekniikan puolella nyt vaan sattuu olemaan välineurheilua. Jos firma ei osta vehkeitä millä työ luistaa niin vaihda firmaa.
EN 61243-3: 2014 -standardin mukaisia haarukkamallisia pihtimittareita löytyy kyllä ihan hyvin markkinoilta.
 
No ammattihommat sähkötekniikan puolella nyt vaan sattuu olemaan välineurheilua. Jos firma ei osta vehkeitä millä työ luistaa niin vaihda firmaa.
EN 61243-3: 2014 -standardin mukaisia haarukkamallisia pihtimittareita löytyy kyllä ihan hyvin markkinoilta.
Saisinko esimerkkilaitteen?
 
Saisinko esimerkkilaitteen?
No tässä muutamia mitä löysin nopealla haulla:

Megger MET1000
Megger DPM1000 (normi pihdeillä)
Testo 755-1 ja 755-2
Testboy TV230

Kai noita on muitakin jos jaksaa hakea. Itsellä vyöllä T150 fluke ja muita mittareita otetaan esille tarvittaessa.
 
No tässä muutamia mitä löysin nopealla haulla:

Megger MET1000
Megger DPM1000 (normi pihdeillä)
Testo 755-1 ja 755-2
Testboy TV230

Kai noita on muitakin jos jaksaa hakea. Itsellä vyöllä T150 fluke ja muita mittareita otetaan esille tarvittaessa.
Oon vissiin ymmärtänyt niissä vaatimuksissa jotain väärin...
Koska ainakin Meggereistä saa kaapelit irti, eikä jälkimmäisellä näytä olevan tuota en61243:2014

Nythän se törppö sähkärihän mittaa irtokaapeleilla tai siten ettei ne ole pohjassa....
 
Oon vissiin ymmärtänyt niissä vaatimuksissa jotain väärin...
Koska ainakin Meggereistä saa kaapelit irti, eikä jälkimmäisellä näytä olevan tuota en61243:2014

Nythän se törppö sähkärihän mittaa irtokaapeleilla tai siten ettei ne ole pohjassa....
Juuh olet ymmärtänyt väärin. Voihan se kiinteäkin johto olla poikki, tästä syystä ne jännitteenkoettimet testataan ennen käyttöä. Standardi itsessään ei vaadi kiinteitä johtoja mittalaitteelta.
Myös DPM1000 täyttää EN 61243-3:2014, lukee ihan datalehdessäkin kohdassa "International standard"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 390
Viestejä
4 957 793
Jäsenet
79 624
Uusin jäsen
nicodi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom