- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 9 229
Joo, noita 4mm² johtoja kyllä saa ihan helposti, jos ei nyt suoraan hyllystä, niin aamuksi tilattua keskusvarastolta.4mm harvemmin muut käyttää kuin sulaketaulu tehtaat sisäisissä kytkennöissä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, noita 4mm² johtoja kyllä saa ihan helposti, jos ei nyt suoraan hyllystä, niin aamuksi tilattua keskusvarastolta.4mm harvemmin muut käyttää kuin sulaketaulu tehtaat sisäisissä kytkennöissä.
Ainoa uudistus minkä EU pakotti kiinteästi asennettuhin pattereihin on viikkoajastus mahdollisuus apillä. Jos lämpöpatteri on silmämääräisesti hyvässä kunnossa ja lämmittää niin en näe mitään syytä vaihtaa.Menkööt nyt tänne.
Kyseessä on mökin sähköpatterit. Ikää niille on vuosin kuluessa kertynyt huomaamatta jo liki 20 vuotta ja tuli mieleen että onko sähköpattereilla jokin käyttöikä, että ne oli hyvä uusia. Ja onko sähköpatterit kehittyneet tässä ajan saatossa jotenkin ?
Itse varmaankin laittaisin Shellyn tai jonkun vastaavan releen tuohon painikkeiden rinnalle niin sekä painikkeet toimivat että valoja voi ohjata kotiautomaatiolla. Tällöin jos napeissa on nykyisellään indikointi niin sekin pysyisi toiminnassa.Olohuoneen ja keittiön valaistus on toteutettu ABB:n sysäysreleillä E 252-24 (Sysäysrele - E252-24 2S,0A 16A - 3580516 - ABB Pj-kojeet). Saisiko niiden tilalle vaihdettua esim. jonkin Shellyn releen, niin pääsisi valoja ohjaamaan Home Assistantin kautta?
Painikkeiden virkaa toimittaa nämä Painike Jussi - FAP1004 Painiketaulu, 4-painiketta - 7005514 - ABB Asennustuotteet ja olisi kiva jos painikkeen valo muuttuisi myös etäohjauksella näyttämään, että onko valossa virrat vai ei.
Mikäs johto tulee mihin paikkaan sokeripalassa? Jokunen viritelmä tullu nähtyä vuosien varrella mut nyt menee sormi suuhun.
Sähkökynällä kokeiltaessa sekä musta, että ruskea piippaa. Koitin ruskeaa, että mustaa L:ään kun sininen oli N:ssä ja musta sytytti valon. Ainut vaan, että valoa ei saa sammutettua katkaisijasta. Katkaisija rikki, asentajassa vikaa vai sähkötyöt tehty miten sattuu?
Juu, en tosiaan ole mikään ammattilainen sähköhommissa. Turvallisemminkin näitä töitä vois tehdä, siitä käsi pystyyn virheen merkiksi.B) Asentajassa vikaa. Et vain ymmärrä mitä olet tekemässä.
Musta on jatkuva sähkö ja sinun tapauksessasi et tarvitse kuin ruskean eli ohjatun vaiheen ja sinisen eli neutraalin johtimen.
Musta johdin pitää myös päättää liittimellä, älä jätä sitä irralleen.
Mahdollista maadoitusjohdinta ei kytketä valaisimessa mihinkään.
e: poista sulake kun puuhastelet siellä rasialla.
Juu, en tosiaan ole mikään ammattilainen sähköhommissa. Turvallisemminkin näitä töitä vois tehdä, siitä käsi pystyyn virheen merkiksi.
Aikaisemmin tuossa paikalla oli valaisinpistorasia jossa musta oli laitettu maadoitukseen. Rasian ruuvasin testaamatta veks kun oli tarve sokeripalaviritykselle.
Jeps koitin jo tuota ruskea L, sininen N ja sit musta erilliseen liittimeen viritystä, mutta tällä taktiikalla lamppuun ei syttynyt valo. Eteisen toiseen valaisimeen tällä lailla kytkettynä kuitenkin valo syttyi normaalisti.
Jännite olisi hyvä todeta jollain luotettavammalla metodilla kuin poolikynällä ja toki tulee varmistua myös siitä että valaisin varmasti toimii.
Yleismittari ei ole jännitteenkoetin.Ihan ohimennen kysyn, että mikä on tuo luotettavampi metodi? Itse mittaan aina yleismittarilla, myös sulakkeesta katkaisun jälkeen.
Olisikohan tuo "tarkasti määritelty testausmenetelmä" jossakin selitetty?Yleismittari ei ole jännitteenkoetin.
Kielletty myös uusimmassa SFS 6002 -päivityksessä (ei sinänsä täysin suoraan kielletty, mutta jännitteenkoettimen on täytettävä tietyt standardit mitä normaali yleismittari ei täytä).
![]()
Tuo nyt on osaamattomille tehty säädös. Jännitteenkoetin ei eroa yleismittarista muuten kuinYleismittari ei ole jännitteenkoetin.
Kielletty myös uusimmassa SFS 6002 -päivityksessä (ei sinänsä täysin suoraan kielletty, mutta jännitteenkoettimen on täytettävä tietyt standardit mitä normaali yleismittari ei täytä).
![]()
Oisko tuolla samassa SFS 6002 standardissa?Olisikohan tuo "tarkasti määritelty testausmenetelmä" jossakin selitetty?
Ihan ohimennen kysyn, että mikä on tuo luotettavampi metodi? Itse mittaan aina yleismittarilla, myös sulakkeesta katkaisun jälkeen.
Monesti miettinyt, että pitäis ostaa tuollainen kynä niin ei tarvis aina kaivaa sitä yleismittaria ja kannatella itse mittaria miten milloinkin samalla kun käsillä koitan saada mittapäät mitattavaan kohteeseen kun hauenleuat on aina jossain toisaalla eikä mittarin mukana. Mutta ehkä jätän kynän ostamatta vastedes.
Tämä on se asenne mitä sähkötöihin kaivataanTuo nyt on osaamattomille tehty säädös.
Näitä yleismittariin liittyviä tapaturmia on sattunut myös sellaisille kavereille, jotka sillä mittarilla tosiaankin osaavat mitata kun ovat useita (kymmeniä) vuosia mitanneet. Mutta niin niitä virheitä vaan tapahtuu esim. kiireen tai väsymyksen vuoksi.Jos yleismittarilla yhtään osaa mitata niin
Mutta niin niitä virheitä vaan tapahtuu esim. kiireen tai väsymyksen vuoksi.
Eli itsekin olet sitä mieltä että jos käsissä on jo yleismittari (ja sitä osaa käyttää) niin ihan turha siinä kaupasta lähteä jännitteenkoetinta hakemaan, kyllä ne virheet maallikolla tulee ihan jostain muusta kuten siitä että mitataan ylipäänsä väärää paikkaa jos nuo stepit 1-3 on tehty.Tämä on se asenne mitä sähkötöihin kaivataan. Eipä siinä, kukin tehköön itse tyylillään esim. kotona (kunhan ei saata muita vaaraan). Mutta työpaikalla on parempi noudattaa säädöksiä.
Ei tietenkään, vähän vähentää, kunhan nyt vaan yrittää päteä/luottaa siihen että korkeamman auktoriteetin tekemä säädös on tottakai kaikkein paras ja muita vaihtoehtoja ei edes ole...Poistaako tämä ns. virallinen jännitteenkoettimella suoritettu mittaus nämä edellä mainitut?
Kyllä. SFS 6002 ei ole maallikoille tarkoitettu, eli jos ei muutenkaan välttämättä tiedä/välitä sen säännöksistä niin aivan turha välittää tuosta jännitteenkoettimen vaatimuksesta. Ei ole minulta pois, jos joku sillä itseään satuttaa.Eli itsekin olet sitä mieltä että jos käsissä on jo yleismittari (ja sitä osaa käyttää) niin ihan turha siinä kaupasta lähteä jännitteenkoetinta hakemaan, kyllä ne virheet maallikolla tulee ihan jostain muusta kuten siitä että mitataan ylipäänsä väärää paikkaa jos nuo stepit 1-3 on tehty.
Näin sähkärinä jonka sähkötöistä suuri osa on etsiä vikoja korkealla sijaitsevista kuljetintyyppisistä laitteistoista sanon että ihan suoranaista vittuilua ettei se aiempi fluken t5-1000 enää kelpaa ainoaksi työkaluksi, vaan että mukana pitää raahata erillinen jännitteenkoetin...
Ensiksi katsotaan jännitteenkoettimella että tulee sinne sähkö ja sitten vaihdetaan mittaria ja katsotaan että kuinkapaljon
(Joo jos rahapussia raottaa sen koettimen kanssa tarpeeksi niin saa sellaisen missä on näyttö ja pystyy mittamaan vastustakin mutta tiedätte varmaan kumpia ne firmat hankkii...)
Saisinko esimerkkilaitteen?No ammattihommat sähkötekniikan puolella nyt vaan sattuu olemaan välineurheilua. Jos firma ei osta vehkeitä millä työ luistaa niin vaihda firmaa.
EN 61243-3: 2014 -standardin mukaisia haarukkamallisia pihtimittareita löytyy kyllä ihan hyvin markkinoilta.
No tässä muutamia mitä löysin nopealla haulla:Saisinko esimerkkilaitteen?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.