TLDR; Kattovalaisin ja katosta kaksi johtoa: molemmat sinivalkoisia. Valo toimii, mutta onko turvallinen?
Pitkä tarina:
Uusi kattovalaisin tuli hankittua ja sitä varten pitikin ottaa "pistotulppa-alusta" pois katosta ja ujuttaa se sokeripalaan. Ajatuksena tuntui nurinkuriselta ja askel historian suuntaan.
Mikään sähkötietäjä en ole, mutta Googlea osaan käyttää. Vaihdoista tuli selvittyä, vaikka aikaisemman johdon kytkentä ei tulppapistokkeesta lähtenytkään ilman johdon leikkausta, kun ruuvi oli kuollut paikalleen ja ei irronnut millään. Sulake tietty pois päältä näitä tehdessä.
Kummallisin asia oli, kun uuden valaisimen mukana tullutta kiinteää sokeripalaa olin yhdistämässä katosta tulleisiin kahteen johtoon. Molemmissa siis kaksi johtoa. Kattovalaisimen johdot ruskea ja sininen, selkeitä.
Mutta... katosta tulevat johdot olin aluksi katsonut ja kuvannut olevan valkoinen ja toinen puoliksi valkoinen, puoliksi sininen (ihan kuin käsivärjätty). Googlella ajattelin, että sinivalkoinen osuva sinistä johtoa vasten nollausta varten.
Kun olin sitten kiinnittämässä ahdasta omalla kuvulla ja sokeripalalla olevaa uutta valaisinta, niin huomasin, että se katosta tuleva valkoinen johto oli myös samalla tapaa valkoinen, jonka toinen (aikaisemmin kattoa vasten ollut) puoli oli kanssa sininen. Eli molemmat katosta tulleet johdot ovat sinivalkoisia.
Siinä vaiheessa ajattelin asian olevan 50/50 osuuko oikein arvaamalla. No, johdot kiinni, sulake päälle ja valo syttyi.
Pitkän tarinan päätteeksi: voiko noi kuitenkin olla väärinpäin, vaikka valo palaa? Onko turvallinen? Netissä tuli vastaan (vaikkakin vain keskusteluissa), että valo syttyy joka tapauksessa jos vaihe ja nollaus sekaisin, mutta sähköiskuvaara on olemassa?