Kysymyksiä sähkömiehille

Moi,

Pitäisi saada tuo vw id. latausasema 3-vaiheisena kytkettyä, miten tuollaiset vanhat kaapit laajenee moista varten?

Ja kaapeli menisi ulkona n.10m matkan seinää pitkin niin minkälainen sen pitäisi olla?

Kiitos

IMG_20200716_204849.jpgIMG_20200716_204936.jpgIMG_20200716_210958.jpgIMG_20200716_211126.jpg
Millaisesta kiinteistöstä puhutaan? Tuo on lähinnä rivarin taulu tai sitten okt alakeskus. Eli tarkennatko asiaan?

Tuohon keskukseen ei kyllä lisäillä mitään joten tulee uusi loota viereen. Siis olettaen tuohon tulevan riittävän tukeva syöttö. Toisaalta... Jossain on myös mittari. Missä se on ja olisiko paremmassa paikassa kaapelin vedon kannalta?

Kaapeli on mitä luultavammin MMJ5x2,5S ja tosiaan uusi kotelo, johdonsuoja ja vikavirtasuoja nyt ainakin kaapelin lisäksi menee hankintaan.

Johtoreitin voi toki katsoa itse mutta riippuen sähkäristä, haluaa vetää senkin itse.

Ei tarvitse itse tehdä mitään eikä kaikki edes suostu mitään itse vedettyjä piuhoja kytkemään. Pyydät sähkärin käymään ja kerrot puhelimessa mitä tarvitset niin eiköhän se osaa ottaa oikeat tavarat mukaan.
Eiköhän tässä haettu juuri sitä kertomista? On aika turha soittaa tuollaiseen sähkäri paikalle jos ei osaa antaa lähtötietoja. Tulee kalliiksi kun kaksi reissua vs joku fiksu foorumilla kertoisi, mitä tulee osata kertoa.
 
Millaisesta kiinteistöstä puhutaan? Tuo on lähinnä rivarin taulu tai sitten okt alakeskus. Eli tarkennatko asiaan?
Joo, eli tosiaan rivitalon taulu. Mittari lienee taloyhtiön teknisessä tilassa.
Ja latauspisteen virta olisi tarkoitus saada tästä minun huoneistosta, koska autopaikkani on aivan tuossa vieressä ja taloyhtiölle on ok kuhan heille ei tule kuluja.
 
Mitään nopeaa Type2-liittimellä varustettua latausta ei saa vanhan ryhmäkeskuksen takaa, joten karkeasti arvioituna 5x4mm2 nousujohto ryhmäkeskukselta uudelle keskukselle, ja sen perään 3x16A pistorasia, josta lataat sähköautoa. Uuteen keskukseen vikavirtasuojalla varustetut automaattisulakkeet.
 
Tarkoitus tehdä omalle mökille ensimmäiset omat sähköasennukset uuden ryhmäkeskuksen muodossa. Urakointilupa ja S1 hankittu, joten laillisia esteitä ei töille ole. Töistä sitten tarvittavat asennustesterit ym.

Käytännön ratkaisuissa eniten selvittämistä kun teoria ja korkeammat jännitetasot enemmän tuttuja.
 
Joo, eli tosiaan rivitalon taulu. Mittari lienee taloyhtiön teknisessä tilassa.
Ja latauspisteen virta olisi tarkoitus saada tästä minun huoneistosta, koska autopaikkani on aivan tuossa vieressä ja taloyhtiölle on ok kuhan heille ei tule kuluja.
Eli arvelin oikein. Mitä luultavammin jatkaminen siitä on mahdollista mutta vaatii tosiaan oman taulun tuohon viereen.

Mitään nopeaa Type2-liittimellä varustettua latausta ei saa vanhan ryhmäkeskuksen takaa, joten karkeasti arvioituna 5x4mm2 nousujohto ryhmäkeskukselta uudelle keskukselle, ja sen perään 3x16A pistorasia, josta lataat sähköautoa. Uuteen keskukseen vikavirtasuojalla varustetut automaattisulakkeet.
Kerrotko vielä, miksi ei saa mitään? Osa rivarikeskuksista kun on kaapeloitu vähintään riittävän tukevasti, etäisyys pk:lle on lyhyt ja pk:n oikosulkuvirtakin kohtuullisen suuri. Tosin osassa kohteita olet toki oikeassa mutten ainakaan itse uskaltaisi sanoa varmaksi mihinkään suuntaan.

Tarkoitus tehdä omalle mökille ensimmäiset omat sähköasennukset uuden ryhmäkeskuksen muodossa. Urakointilupa ja S1 hankittu, joten laillisia esteitä ei töille ole. Töistä sitten tarvittavat asennustesterit ym.

Käytännön ratkaisuissa eniten selvittämistä kun teoria ja korkeammat jännitetasot enemmän tuttuja.
Niin ja kysymys oli siis mikä? Tarkennatko niin on mukavampi vastata.

Ja nyt menen jo @0nanias -linjalle... Miten voi saada S1-paperit jos ei kykene tekemään kesämökin perussähköjä joita oikeasti tekee amispohjaltakin tupakkiaskin kanteen piirtäen? Vai ymmärsinkö nyt jotain todella pahasti pieleen?
 
Ja nyt menen jo @0nanias -linjalle... Miten voi saada S1-paperit jos ei kykene tekemään kesämökin perussähköjä joita oikeasti tekee amispohjaltakin tupakkiaskin kanteen piirtäen? Vai ymmärsinkö nyt jotain todella pahasti pieleen?
Eikö hän tuumannut selkeästi, että työkokemus on verkonrakennuspuolelta tai vastaavasta? Kuitenkin aika eri maailma mökkisähköistykseen verrattuna. Mielestäni osoittaa ammatillista kypsyyttä, kun haluaa pelata varman päälle itselle tuntemattomammalla alueelle, ja varmistelee hyviä asennusratkaisuja ja -tarvikkeita ennen toimeen ryhtymistä.
 
Eikö hän tuumannut selkeästi, että työkokemus on verkonrakennuspuolelta tai vastaavasta? Kuitenkin aika eri maailma mökkisähköistykseen verrattuna. Mielestäni osoittaa ammatillista kypsyyttä, kun haluaa pelata varman päälle itselle tuntemattomammalla alueelle, ja varmistelee hyviä asennusratkaisuja ja -tarvikkeita ennen toimeen ryhtymistä.
Otetaanpa paste setin sivuilta:
Pätevyyden edellyttämän koulutuksen jälkeen sinulla tulee olla vähintään kahden vuoden riittävän laaja-alainen sähkötyökokemus. Työkokemuksesta vähintään vuosi tulee olla yli 1 000 voltin vaihtojännitteisten tai yli 1 500 voltin tasajännitteisten sähkölaitteistojen rakentamiseen tai käytön johtamiseen perehdyttävissä tehtävissä. Lisäksi työkokemukseen tulee sisältyä vähintään vuoden pituinen riittävän laaja-alainen työkokemus kiinteistöjen tai vastaavien kohteiden sähkölaitteistojen rakentamis-, suunnittelu-, tarkastus-, käyttö- tai asennusvalvontatehtävistä.

Ja sitten kerrataan... Miten saa S1-luvat jos ei osaa kesämökin sähköjä? Seki hyväksyy mitä tahansa, työtodistuksia on viilattu vai joku muu kuvio? Eli miten voi olla ammatillista kypsyyttä kysyä aiheesta joka on oltava tuttu jotta saa luvat?
 
Haluan ymmärtää mitä teen, miksi teen ja tehdä varmasti oikein. Ilman minkäänlaista aiempaa kokemusta talosähköistä vaatii tosiaan ihan perushommakin hieman tutkimista. S1 paperit voi saada aivan helposti koskematta talosähköistykseen ollenkaan. Huijausta tai työtodistukien viilausta ei ole harrastettu.

Vielä ei tosiaan ole erityistä kysyttävää, mutta saattaa vielä tulla eteen. Ajattelin vain, että täällä voisi ihan myös kertoa omista kokemuksista sähköasennuksiin liittyen kun niitä ajattelin homman valmistuttua päivittää.

Homman aloittelin tosiaan tutkimalla pääkeskusta ja mittaamalla oikosulkuvirtaa. Vähän heikot 180 A sai kiskosta lukemaksi, joten C16 johdonsuojakatkaisijat jää pois listalta ilman vikavirtasuojaa. Muistaako joku mistä kohti standardia tai D1:stä löytyy kohta, missä sivun alussa keskusteltu vikasuojauksen toteuttaminen vikavirtasuojauksella, jos oikosulkuvirta ei riitä? Netissähän tästä kerrotaan, mutta olisi kiva lukea myös ihan virallisesta paikasta, jos tämä paikkansa pitää. Löytäähän nuo ajan kanssa noista kirjoista itsekkin....
 
Viimeksi muokattu:
Haluan ymmärtää mitä teen, miksi teen ja tehdä varmasti oikein. Ilman minkäänlaista aiempaa kokemusta talosähköistä vaatii tosiaan ihan perushommakin hieman tutkimista. S1 paperit voi saada aivan helposti koskematta talosähköistykseen ollenkaan. Huijausta tai työtodistukien viilausta ei ole harrastettu.
Tämäpä kiva tietää. Siis seti ei noudata edes omia ohjeistuksiaan... No, näinhän se hyvä tulee.
Ja ei, en nyt halua osoittaa sinua sormella mutta kun vaatimukset on määritelty, niitä tulisi myös noudattaa. Toisaalta melkoista soveltamista ovat kyllä harrastaneet jos yhtään voi puheisiin luottaa.

Vielä ei tosiaan ole erityistä kysyttävää, mutta saattaa vielä tulla eteen. Ajattelin vain, että täällä voisi ihan myös kertoa omista kokemuksista sähköasennuksiin liittyen kun niitä ajattelin homman valmistuttua päivittää.
Joo, kyllä... Voi kertoa mutta kun porukkaa on täydestä amatööristä, asentajasta jne varmaan tohtoriin asti niin aika laaja tuo alue. Melko tarkka rajaus on paikallaan jo asennustenkin osalta. Ja jo asuinrakennusten sähköjen osalta.

Eli keskustelemme mistä?

Homman aloittelin tosiaan tutkimalla pääkeskusta ja mittaamalla oikosulkuvirtaa. Vähän heikot 180 A sai kiskosta lukemaksi, joten C16 johdonsuojakatkaisijat jää pois listalta ilman vikavirtasuojaa. Muistaako joku mistä kohti standardia tai D1:stä löytyy kohta, missä sivun alussa keskusteltu vikasuojauksen toteuttaminen vikavirtasuojauksella, jos oikosulkuvirta ei riitä? Netissähän tästä kerrotaan, mutta olisi kiva lukea myös ihan virallisesta paikasta, jos tämä paikkansa pitää. Löytäähän nuo ajan kanssa noista kirjoista itsekkin....
Onhan tuossa jo alku jos oikosulkuvirta on mitattu ja mietitty eteenpäin sen perusteella. Mutta koska siis johdonsuojien kokokin on jo valittu, mistä siis keskustellaan?

Ja oikeasti... Kyllä, niitä kirjoja on riittävästi, ne maksavat paljon ja niitä ei kiinnostaisi ostaa. S1 ei kuitenkaan irtoa jos ei osaa niitä kirjoja lukea ja ne tulee myös olla kokeessa mukana. Joten... En vaan pysty ymmärtämään, miksi nuo luvat omaava etsii netistä perusasioita, haluaa jopa sivun tarkkuudella vastauksia eikä hae itse kirjasta jota osaa selata silmät ummessakin. Ja vaikka vihaankin ko kirjojen rahastushinnoittelua niin tuossahan nuo ovat omassakin hyllyssä ihan varoiksi.
Sitäpaitsi ihan muutama viesti takaisinpäin on aiheeta keskusteltu täälläkin monen viestin verran.
 
Lisäksi työkokemukseen tulee sisältyä vähintään vuoden pituinen riittävän laaja-alainen työkokemus kiinteistöjen tai vastaavien kohteiden sähkölaitteistojen rakentamis-, suunnittelu-, tarkastus-, käyttö- tai asennusvalvontatehtävistä.

Tuossa on tuo maaginen sana "tai" joka rajaa pois sen että tarttis olla kaikesta kokemusta, riittää että on osasta sitä kokemusta. Itsellekin tullut vastaan tilanne että isot luvat omaava sälli pyysi tekemään jonkun pikku asennuksen sen takia kun ei halunnu alkaa itte tekemään kun ei ole niitä koskaan tehnyt.

OKT:ssa on yhteensä ehkä 12 vanhan 90-luvun mallisia loisteputkia. Niitä vaarallisia versioita. Osa tulee suoraan seinästä johdolla, osa katossa. Minkälaiset kytkennät katossa noille on? Jos haluaa tavallisen lampun tilalle, millanen homma? Paljonko joku sähkäri ottaa noiden poistoista tyypillisesti? Tai jos vaihtaa lediyhteensopivaksi?

Eihän niitä itse valaisin runkoja tartte alkaa uusimaan vaan laittaa sinne lediputket tilalle sitä mukaa kun loisteputket hajoaa. Eikä ne loisteputket mitään vaarallisia ole, niitä on käytetty vuosikymmeniä. Niistä tekee vaarallisia ainoastaan käyttäjä joka ei viitsi vaihtaa vilkkuvaa putkea tai hajonnutta sytytintä. Niissä korvaavissa lediputkissa tulee siis ledi "sytytin" mukana, eli vaihdat kerralla putken sekä sytyttimen.

Toinen kysymys on sähköpattereista. Jostain luin ettei niitä voi poistaa vain muutamia, esim. keittiöstä koska kaikki on kytketty johkiin sarjaan?

Siellä voi olla master/slave asennus, eli yksi patteri on master joka sitten ohjaa niitä muita päälle ja pois. Tuossa tapauksessa siis pitää selvittää että kuka on master ja sen jättää, sitten niitä slave pattereita voi kyllä poistaa mieleisen määrän. Tai sitten joku on vain käsittänyt väärin.
 
Tuossa on tuo maaginen sana "tai" joka rajaa pois sen että tarttis olla kaikesta kokemusta, riittää että on osasta sitä kokemusta. Itsellekin tullut vastaan tilanne että isot luvat omaava sälli pyysi tekemään jonkun pikku asennuksen sen takia kun ei halunnu alkaa itte tekemään kun ei ole niitä koskaan tehnyt.
Niinhän siellä on. Ja onhan noissa oikeasti arpomista plus todistuskikkailut päälle. Virallisesti taas toisella tapaa.
Ja kun tuo lupamalli on rakennettu miten on niin kyllä, siellä kärjessä on vaan pakko olla kokemusta siitä pistorasian laittamisesta seinään. Sillä tasolla kuitenkin monesti vastataan juuri siitä, että se pistorasia on oikein seinässä. Järkevää? No ei välttämättä mutta minkäpä voit.

Eihän niitä itse valaisin runkoja tartte alkaa uusimaan vaan laittaa sinne lediputket tilalle sitä mukaa kun loisteputket hajoaa. Eikä ne loisteputket mitään vaarallisia ole, niitä on käytetty vuosikymmeniä. Niistä tekee vaarallisia ainoastaan käyttäjä joka ei viitsi vaihtaa vilkkuvaa putkea tai hajonnutta sytytintä. Niissä korvaavissa lediputkissa tulee siis ledi "sytytin" mukana, eli vaihdat kerralla putken sekä sytyttimen.
Huomasitko sen 90-luvun? Oma oletus tuon ikäisissä on suoraan vaihtoon. Osa tuota aikaa oli aivan mainiota mutta osa silti vielä sitä kuralaatuista, jossa osat happanevat käsiin. Eli kun sen ikuisesti kestäneen putken otat irti, rapisee muutakin mukana. Joku vuosikerta on ollut ilmeisen karmeaa kuraa koska samaa käsiin hajoavaa on tullut vastaan vuosien saatossa aivan liikaa ihan "viitsitkö vaihtaa tuohon putket"-mallilla.
Siis se joku valaisintyyppi, josta jää ensin käteen päädyt kun joutuu niitä taivuttamaan saadakseen "lasin" pois paikoiltaan. Ja putkea irrottaessa jääkin sitten käteen myös ainakin toinen "putken kanta" koska laadukasta muovia.

Siellä voi olla master/slave asennus, eli yksi patteri on master joka sitten ohjaa niitä muita päälle ja pois. Tuossa tapauksessa siis pitää selvittää että kuka on master ja sen jättää, sitten niitä slave pattereita voi kyllä poistaa mieleisen määrän. Tai sitten joku on vain käsittänyt väärin.
Master/slavea on jonkinlainen aikakausi osassa patterien asennusohjeita. Mutta parempaa ajatusta ei kyllä ole, onko niitä oikeasti asennettu yhtään suuremmassa määrin. Yhtään ainoaa en ole itse nähnyt ja käytännössä olisivat olleet huonekohtaisia.
Uusissa on toki tarjolla montaa variaatiota sen termarin / ohjauksen osalta. Ei kuitenkaan liene mitenkään asiaan liittyvää.
 
Master/slavea on jonkinlainen aikakausi osassa patterien asennusohjeita. Mutta parempaa ajatusta ei kyllä ole, onko niitä oikeasti asennettu yhtään suuremmassa määrin. Yhtään ainoaa en ole itse nähnyt ja käytännössä olisivat olleet huonekohtaisia.
Uusissa on toki tarjolla montaa variaatiota sen termarin / ohjauksen osalta. Ei kuitenkaan liene mitenkään asiaan liittyvää.

Tais tuo master/slave olla enemmän mekaanisten termareiden aikakautta ja nimenomaan huonekohtainen kun huoneessa esim. 2 ikkunaa joiden alle laitettiin patterit. Jos tuollaiseen laittaa mekaanisella termarilla 2 erillistä patteria niin on todella hankala saada niitä toimimaan hyvin yhteen vaan tuppaa käymään niin että vain toinen lämpiää paitsi silloin kun lämmitystarve on kovin suuri ja sitten toinen ikkuna huurtuu.
Lisäksi tuon etuna on se että ei tartte ropata kuin yhtä termaria. Itsekin joskus tuollaisia virityksiä asentanut.

Elektroniset termarit poistanu pitkälti tuon ongelman.
 
Homman aloittelin tosiaan tutkimalla pääkeskusta ja mittaamalla oikosulkuvirtaa. Vähän heikot 180 A sai kiskosta lukemaksi, joten C16 johdonsuojakatkaisijat jää pois listalta ilman vikavirtasuojaa. Muistaako joku mistä kohti standardia tai D1:stä löytyy kohta, missä sivun alussa keskusteltu vikasuojauksen toteuttaminen vikavirtasuojauksella, jos oikosulkuvirta ei riitä? Netissähän tästä kerrotaan, mutta olisi kiva lukea myös ihan virallisesta paikasta, jos tämä paikkansa pitää. Löytäähän nuo ajan kanssa noista kirjoista itsekkin....

Standardin vikasuojauksen syötön automaattista poiskytkentää käsittelevä osio 411 yleisesti ja kohta 411.4.5. Huomioitava, että tällöin vikavirtasuoja toimii vikasuojauksena. Normaalikäytössähän vikavirtasuoja toteuttaa standardin "lisäsuojaus" toiminnallisuutta
 
Tais tuo master/slave olla enemmän mekaanisten termareiden aikakautta ja nimenomaan huonekohtainen kun huoneessa esim. 2 ikkunaa joiden alle laitettiin patterit. Jos tuollaiseen laittaa mekaanisella termarilla 2 erillistä patteria niin on todella hankala saada niitä toimimaan hyvin yhteen vaan tuppaa käymään niin että vain toinen lämpiää paitsi silloin kun lämmitystarve on kovin suuri ja sitten toinen ikkuna huurtuu.
Lisäksi tuon etuna on se että ei tartte ropata kuin yhtä termaria. Itsekin joskus tuollaisia virityksiä asentanut.

Elektroniset termarit poistanu pitkälti tuon ongelman.

Itsellä juuri noin olkkarissa ja kyllä molemmat patterit lämpeää yhtä paljon.
 
Ei niitä sarjaan ole kytketty vaan jokainen on oma yksikkönsä ja aivan mainiosti voi poistaa yksittäin.

Kyllä meillä oli 80-luvun talossa keittiössä sähköpatterit kytketty niin, että vain toisessa oli termostaatti ja toinen oli orjana sen termostaatillisen perässä.
 
Projekti saunamökkiin sähköt on ollut hieman tauolla, mutta nyt pitäisi ottaa taas suunnittelun alle, ja jos täältä saisi vähän apuja ensinalkuun että mitä kaikkea tämä projekti oikeastaan vaatii, mitä voin tehdä itse ja mitä kaikkia kaapeleita ja komponentteja mahdollisesti tulee tarvitsemaan.


Eli lähtötilanne on se että päämökkiin tulee sähköt, mutta 15m päässä olevassa saunamökissä ei ole sähköjä, tarkoituksena olisi saada alamökkiin valaistus sähköllä ja muutama pistorasia, ei tarvetta kiukaalle tai muille isoille laitteille, eli 1x 16A sulake riittää mainiosti, todennäköisesti 1x 10A. Lisänä päämökin ulkoseinään pitäisi saada yksi 16A pistorasia (oksasilppurille).

Päämökistä on poistettu sähköliesi, eli nykyisessä keskuksessa on 3x 16A sulakkeet tyhjänä tuosta liedestä. Olemassaoleva keskus on mallia tulppasulake, eli siellä toisaalta olisi valmiina 3x 16A sulakkeet, mutta sinne ei saa vikavirtasuojaa sopimaan.

Lisämausteena on paikallinen maaperä on ihan helvetinmoista kivikkoa ja siihen ei saa mitään kaapelia järjellisellä vaivalla piiloon kaivettua, eli mökkien välille pitäisi vetää kaapeli ilmassa. Kaapeli voisi olla mallia jotakin "itsekantavaa", jos sellaista on olemassa ja järkevä sellaisella tehdä, tai mökkien väliin voi virittää vaijerin mihin kaapelin saa roikkumaan ja tuettua.

Kysymyksiä:
1. Mitä kaikkea tuohon keskuksen päähän tarvii?
- Voiko noita vanhoja lieden 16A sulakkeita käyttää suoraan, toinen saunamökille ja toinen päämökin ulkopistorasialle?
- Vai vaatiiko vikavirtasuojan erilliseen koteloon vanhan sähkökaapin viereen? (olen antanut itseni ymmärtää että vaatisi VVSn)
- Jotakin muuta huomioitavaa?

2. Minkälaisella kaapelilla veto keskukselta(tai VVSltä) saunamökille?
- Onko ilmassa vedettävälle kaapelille jotakin erityisiä vaatimuksia?
- Itsekantavaa vai tavan kaapeli + vaijeri?
- Jotakin muuta huomioitavaa?

3. Minkälainen jakorasia saunamökkiin?
- Vaatiiko oman "keskuksen" vai riittääkö sopivan kokoinen kytkentärasia?
- Pitääkö tämä olla mökin sisä tai ulkopuolella, vai ei väliä?
- Mökkiin tulee 3x sisävalaisin + 3x pistorasia(1 ulos+ 2 sisään)

4. Mökin sisälle valaisimien johdotukset
- Perus 3x 1,5mm2 MMJ kaapeli toimii pinta-asennuksena(jos sulake on 10A)?
- Pitääkö nämäkin olla 3x 2.5mm2 jos sulake on 16A?

Kuva keskuksesta ja mökkien välistä asian selventämiseksi.

Sähköasentajan lupaa ei ole, joten johtoja ei ole tarkoitus sen kummemmin itse kytkeä keskukseen kuin mihinkään rasioihinkaan, mutta jos kaapelit voi itse vetää saunamökin kattoon&seiniin ja mökkien välille, niin ei tarvitse sitten asentajan paikalla turata aikaa mekaaniseen työhön, kun noiden vetämiseen järkevästi saa varmaan tunnin jos toisenkin turattua. Onko tämän suhteen jotakin pykäliä, sääntöjä tai muuta huomioonotettavaa, kuin että tälläisestä on hyvä sen sähkärin kanssa etukäteen sopia että on OK, ennenkuin sähkäriä on paikalle tilaamassa?
 

Liitteet

  • mökitt.jpg
    mökitt.jpg
    298,4 KB · Luettu: 106
  • Mökkikeskus.jpg
    Mökkikeskus.jpg
    2,8 MB · Luettu: 107
Saisko tohon mökkikeskuksen päälle moduulikotelon johon vvsk? Yleisesti sanoen 16A sulakkeen jälkeen kaikki johdot pitää olla min 2.5mm2 paitsi esim valaisimen omat sisäiset johdot saattaa olla pienempiä. Eikä ne sulakkeet aina niin herkästi pala etteikö tulipaloa sais aikaan. Tässäkään tapauksessa (en muista oliko 10A vai 16A) sulakkeet oli vielä ehjät, 3 vaihekytkentä.

20190903_093528.jpg
 
- Jos haluat keskukselle asentaa vikavirtasuojat, niin asenna lisäkotelo ihan keskuksen viereen kerta vanhassa keskuksessa näkyy olevan läpivientiaihio kyljessäkin Muovikotelo ihan OK kunhan katsoo että on IP44. Tuota keskuksesta jollakin jo jatkettukin? Vai mikä tuo keskuksen alla oleva kotelo on?
- Jos ei lisäkoteloa halua niin oksasilppurille integroidulla vikavirtasuojalla oleva pistorasia. Samaten saunalle vikavirtasuojapistorasia heti ensimmäiseksi ja sen kautta ketjuttaen muut sähköt
- Ulko- ja kostean tilan asennukset tehtävä voimassa olevilla määräyksillä, eli sähkäri tuskin suostuu asennuksia tekemään ilman vikavirtasuojien lisäämistä
- MMJK:ta löytyy, joka on itsekantavaa. Vedä suosiolla 5x2,5S. Ei harmita myöhemmin jos tarvitsisi lisää vaiheita
- 16A sulakkeilla kaikki sulakkeen takana olevat kaapelit oltava 2,5-neliöisiä.
- Ei tarvitse erillistä keskusta saunaan. Jakorasia sisälle tai ulos. Kalvorasia on IP55 eli saa pistää uloskin
- Sähkärin kanssa kannattaa etukäteen käydä läpi, mitä aiot itse tehdä. Ei tule sitten yllätyksenä, koska hän joutuu asennuksista kuitenkin vastuun ottamaan. Ja jos tarkkoja ollaan niin nuo kaapelien asennuksetkaan ei ole maallikoille sallittuja sähkötöitä, mutta kun sun tapauksessa asennukset kuulostaa aika vähäisiltä, ovat pinta-asennusta ja kytkennät tekee asennusoikeudet omaava henkilö jolloin tämä voi tarkastaa että on oikean kokoista kaapelia ym. detaljit, niin menköön. Toki sähkäri sen itse päättää, suostuuko ottamaan kaiken vastuulleen.
 
Tais tuo master/slave olla enemmän mekaanisten termareiden aikakautta ja nimenomaan huonekohtainen kun huoneessa esim. 2 ikkunaa joiden alle laitettiin patterit. Jos tuollaiseen laittaa mekaanisella termarilla 2 erillistä patteria niin on todella hankala saada niitä toimimaan hyvin yhteen vaan tuppaa käymään niin että vain toinen lämpiää paitsi silloin kun lämmitystarve on kovin suuri ja sitten toinen ikkuna huurtuu.
Lisäksi tuon etuna on se että ei tartte ropata kuin yhtä termaria. Itsekin joskus tuollaisia virityksiä asentanut.

Elektroniset termarit poistanu pitkälti tuon ongelman.
Kyllähän elektronisenakin saa orjia mutta vähemmän kyllä tarvetta kun tarkkuus on paljon parempi.

Mutta tosiaan, itse en muista master/slavea vastaan tulleen mekaanisilla termareilla. Vastaavasti varsin monesti on saanut vastata kysymykseen "eikö noille todellakaan voi tehdä mitään kun toinen ei lämpiä koskaan ja toinen huutaa punaisena?". Näin tosin pääasiassa olohuoneiden osalta jossa pari ikkunaa vierekkäin ja se perinteinen ajatus jokaisen ikkunan alla olevasta patterista. Eri puolella huonetta olevan kanssa ei sitten enää niin ongelmia olekkaan.

Tosin totta, jäi kyllä itseltä kirjoittamatta kysymys alkuperäiselle kysyjälle tuosta aiheesta. Sen luultavammin toki tietää jos jossain patterissa ei joko ole termaria ollenkaan tai se ei toimi. Josta taas päästään siihen, ettei se slave välttämttä ole mitään muuta kuin eri tavalla kytketty jolloin johdon paikkaa muuttaen se muuttuu itsenäiseksi laitteeksi.

Projekti saunamökkiin sähköt on ollut hieman tauolla, mutta nyt pitäisi ottaa taas suunnittelun alle, ja jos täältä saisi vähän apuja ensinalkuun että mitä kaikkea tämä projekti oikeastaan vaatii, mitä voin tehdä itse ja mitä kaikkia kaapeleita ja komponentteja mahdollisesti tulee tarvitsemaan.

Eli lähtötilanne on se että päämökkiin tulee sähköt, mutta 15m päässä olevassa saunamökissä ei ole sähköjä, tarkoituksena olisi saada alamökkiin valaistus sähköllä ja muutama pistorasia, ei tarvetta kiukaalle tai muille isoille laitteille, eli 1x 16A sulake riittää mainiosti, todennäköisesti 1x 10A. Lisänä päämökin ulkoseinään pitäisi saada yksi 16A pistorasia (oksasilppurille).
Laiskuuttani en jaksanut lähteä selaamaan ketjua läpi mutta muistelisin tämän aiheen keskustellut jo kertaalleen läpi. Eli silloiset vastaukset eivät kelvaneet, jotain jäi puuttumaan vai mistä syystä sama aihe samoilla spekseillä on tarpeen käydä läpi uudelleen?
 
Laiskuuttani en jaksanut lähteä selaamaan ketjua läpi mutta muistelisin tämän aiheen keskustellut jo kertaalleen läpi. Eli silloiset vastaukset eivät kelvaneet, jotain jäi puuttumaan vai mistä syystä sama aihe samoilla spekseillä on tarpeen käydä läpi uudelleen?

Joo täysin sama keissi kyseessä, se vain jäi vähän lähtökuoppiin koska elämä... En myöskään saanut tyydyttäviä vastauksia ja kaikenlaista jäi uupumaan, joten katsoin että helpompi kirjoittaa sama uusiksi kuvien kera, kuin lähteä vanhoja paloja quottaamaan. Viimeksi sain vastaukseksi lähinnä että kannattaa vetää samantien kolme vaihetta varmuuden vuoksi, kaiva kaapeli maahan, jne... Eli jos aloitetaan alusta, niin menee ehkä helpommin :)
 
Joo täysin sama keissi kyseessä, se vain jäi vähän lähtökuoppiin koska elämä... En myöskään saanut tyydyttäviä vastauksia ja kaikenlaista jäi uupumaan, joten katsoin että helpompi kirjoittaa sama uusiksi kuvien kera, kuin lähteä vanhoja paloja quottaamaan. Viimeksi sain vastaukseksi lähinnä että kannattaa vetää samantien kolme vaihetta varmuuden vuoksi, kaiva kaapeli maahan, jne... Eli jos aloitetaan alusta, niin menee ehkä helpommin :)
Aika turhaa kyllä omasta mielestäni ja vielä turhempaa jos vastaukset eivät kelpaa.

Tosiaan, kuten @Grazer jo ehtikin mainita, on käytännössä ainoa oikea tapa vetää 5x2,5 naru enkä oikein ymmärrä, miksi ihmeessä se ei käy. Ja tuossa samassa mainitun kaapelityypin muistelen maininneeni jo viimeksi eli itsekantavaa ilmakaapelia.
Oikeastaan aivan kaikki muukin käytiin läpi. Mutta katsotaan, ehkä joku jaksaa samat asiat uudelleen.
 
Jaahas, tuo @Grazer vastaus jäi näemmä välistä pois, foorumin interfeissi jostain syystä heitti suoraan tuohon @djmake vastaukseen. Eli siinä Grazerin postissa oli siis kyllä vastauksia kysymyksiini, joita en viimeksi muistaakseni saanut, kiitos niistä. Ja edeltävä kommenttini ei tätä siis huomioinut. Johonkin saatoin saada aiemminkin vastauksen, mutta ne oli hajallaan ja jossakin foorumin syövereissä. Kysymykseni ei kait mitään ihan tuhottoman vaikeita olleet, että sama kai vastata nopeasti uudestaan, versus ruveta kaivelemaan vanhoja..?


- Jos haluat keskukselle asentaa vikavirtasuojat, niin asenna lisäkotelo ihan keskuksen viereen kerta vanhassa keskuksessa näkyy olevan läpivientiaihio kyljessäkin Muovikotelo ihan OK kunhan katsoo että on IP44. Tuota keskuksesta jollakin jo jatkettukin? Vai mikä tuo keskuksen alla oleva kotelo on?
En tiedä tarkemmin mitä tuolla keskuksen alla olevassa boksissa on, enkä arvannut ruveta availemaan, kun sisääntuleva kaapeli tulee sen kautta.

- Jos ei lisäkoteloa halua niin oksasilppurille integroidulla vikavirtasuojalla oleva pistorasia. Samaten saunalle vikavirtasuojapistorasia heti ensimmäiseksi ja sen kautta ketjuttaen muut sähköt
- Ulko- ja kostean tilan asennukset tehtävä voimassa olevilla määräyksillä, eli sähkäri tuskin suostuu asennuksia tekemään ilman vikavirtasuojien lisäämistä
OK, eli erilliset vikavirtasuojat muovikoteloon keskuksen viereen.

- MMJK:ta löytyy, joka on itsekantavaa. Vedä suosiolla 5x2,5S. Ei harmita myöhemmin jos tarvitsisi lisää vaiheita
Jos en tarvi noita kahta "ylimääräistä" vaihetta niin saako ne vain jättää kytkemättä keskuksen päässä tai VVS kotelossa? Vai terminoidaanko ne jotenkin kummassakin päässä?
Ihan sillä ajattelin, että kun 99% todennäköisyydellä sinne ei tule koskaan tarvitsemaan muuta kuin muutaman pistorasian ja valot, niin turha sinne on enempää vetää kuin on tarpeen. Vaikka sinällään toki ymmärrän että olis järkevää vetää samalla 5x, jos vaikutus hintaan on mitätön...


- 16A sulakkeilla kaikki sulakkeen takana olevat kaapelit oltava 2,5-neliöisiä.
OK. Entäs voiko 16A tulppasulakkeen "muuttaa" 10A sulakkeelle, jos ei tarvi 16A ja haluaa käyttää sirompia kaapeleita?
En tiedä onko 2,5mm2 MMJ kaapeli yhtään sen pienempää kuin 1,5mm2, mutta sikäli kun mahdollista niin asennukset tekisin mahdollisimman sirolla kaapelilla...


- Ei tarvitse erillistä keskusta saunaan. Jakorasia sisälle tai ulos. Kalvorasia on IP55 eli saa pistää uloskin
OK

- Sähkärin kanssa kannattaa etukäteen käydä läpi, mitä aiot itse tehdä. Ei tule sitten yllätyksenä, koska hän joutuu asennuksista kuitenkin vastuun ottamaan. Ja jos tarkkoja ollaan niin nuo kaapelien asennuksetkaan ei ole maallikoille sallittuja sähkötöitä, mutta kun sun tapauksessa asennukset kuulostaa aika vähäisiltä, ovat pinta-asennusta ja kytkennät tekee asennusoikeudet omaava henkilö jolloin tämä voi tarkastaa että on oikean kokoista kaapelia ym. detaljit, niin menköön. Toki sähkäri sen itse päättää, suostuuko ottamaan kaiken vastuulleen.
Jees, tämä selvä...
 
Jaahas, tuo @Grazer vastaus jäi näemmä välistä pois, foorumin interfeissi jostain syystä heitti suoraan tuohon @djmake vastaukseen. Eli siinä Grazerin postissa oli siis kyllä vastauksia kysymyksiini, joita en viimeksi muistaakseni saanut, kiitos niistä. Ja edeltävä kommenttini ei tätä siis huomioinut. Johonkin saatoin saada aiemminkin vastauksen, mutta ne oli hajallaan ja jossakin foorumin syövereissä. Kysymykseni ei kait mitään ihan tuhottoman vaikeita olleet, että sama kai vastata nopeasti uudestaan, versus ruveta kaivelemaan vanhoja..?


3x1,5 Riittää hyvin ulkosaunalle, jos tarve vain valaistus ja käyttöpistorasia partakoneellee tms. Jos joskus tulisi joku tarve niin helposti vaihdettavissa isompaan, mutta kun näköpiirissä ei nyt ole niin turha laittaa yhtää isompaa. 3x2,5 kaapelia tarvitaan jos veto on pitkä ja mökin oikosulkuvirrat pienet. Tämä oikeastaan selvii sähkökeskukselta. Jos keskuksesta löytyy 10 ja 16A ryhmiä niin eiköhän ole riittävät.

Helpoin tosiaan laittaa pihasaunaan vikavirtapistorasia, josta jatkaa eteenpäin. Moduulikotelon lisäys keskukseen työläämpi / kalliimpi. Tämän ryhmän voisi varmaan liittää nykyisiin ryhmiin, jolloin mitään erillistä koteloa ei sisälle tarvita.
 
Lähinnä sen takia laittaisin lähtöpäähän vikiksen et se suojais samalla sitä kaapelia jos siihen joku vuoto tulee. Toki tossa on lyhyt matka jne. Moduulikoppa ja vikis maksaa vähemmän kun vikavirtasuojattu pistorasia.
 
3x1,5 Riittää hyvin ulkosaunalle, jos tarve vain valaistus ja käyttöpistorasia partakoneellee tms. Jos joskus tulisi joku tarve niin helposti vaihdettavissa isompaan, mutta kun näköpiirissä ei nyt ole niin turha laittaa yhtää isompaa. 3x2,5 kaapelia tarvitaan jos veto on pitkä ja mökin oikosulkuvirrat pienet. Tämä oikeastaan selvii sähkökeskukselta. Jos keskuksesta löytyy 10 ja 16A ryhmiä niin eiköhän ole riittävät.

Helpoin tosiaan laittaa pihasaunaan vikavirtapistorasia, josta jatkaa eteenpäin. Moduulikotelon lisäys keskukseen työläämpi / kalliimpi. Tämän ryhmän voisi varmaan liittää nykyisiin ryhmiin, jolloin mitään erillistä koteloa ei sisälle tarvita.
Kyllä siihen lähes aina on peruste olemassa suositella sitä 5x2,5 kaapelia. Varsinkin jos maahan ollaan laittamassa, ei ole pienintäkään syytä vetää johonkin ulkorakennukselle, saunalle tms pienempää. Eikä missään tapauksessa mitään 1,5mm2 paukkulankaa. Siitä on järkevyys todella kaukana.
Tosin tietysti jokainen tekee tavallaan. 2x1,5+1,5 MCMK maksaa 100m kiepiltä sen luokaa satasen + alvi ja 4x2,5+2m5 taas pari sataa eli noin tuplat. Säästö on siis aivan olematon. Ja jos taas MMJK, kuten kysytyssä tapauksssa lienee paras, on tarjolla käytännössä 3x2,5S ja 5x2,5S joiden osalta taas ollaan MCMK:ta kalliimmassa mutta ero noiden kahden välillä ei ole tuplaa vaan luokkaa kolmannes.

Ja helposti vaihdettavissa. Maahan? No aivan. Ilmaan? Kyllä, vähän helpommin mutta jos tehdään pykälien mukaan, se lähin sähkäri ajaa sinne keskelle korpea mökille vähintään puoli tuntia suuntaansa ja käyttää vaikka sen tunnin hommaan niin kyllähän tuli jo hintaa.

Siis pointti on kyllä pitkästi se, että väärässä kohdassa säätäminen käy helposti myöhemmin kalliiksi. Ja vastauksena kysymykseen: Ei, niitä turhia ei päätellä mitenkään sen paremmin. Teippiä vähän ympärille ja siinä se. Eli ainoa vaikutus on kaapelin paksuudessa mutta sekin on varsin maltillinen.

Lähinnä sen takia laittaisin lähtöpäähän vikiksen et se suojais samalla sitä kaapelia jos siihen joku vuoto tulee. Toki tossa on lyhyt matka jne. Moduulikoppa ja vikis maksaa vähemmän kun vikavirtasuojattu pistorasia.
Koska sinne haluttiin pistorasiakin lähtöpäähän niin tottakai vikavirtasuoja nimenomaan sinne ja sekä lähtevä kaapeli että se rasia saman suojan perään. Ja oikeassa olet, hinnoittelu on juurikin tuollaista eikä niitä vvsk-pistorasioita kannata juuri muutoin kuin poikkeustilanteessa käyttää.
 
Kyllä meillä oli 80-luvun talossa keittiössä sähköpatterit kytketty niin, että vain toisessa oli termostaatti ja toinen oli orjana sen termostaatillisen perässä.

Juu mutta ei se sarjakytkentä ole, kyllä se on rinnan kytkentä edelleen. Jos se olisi sarjakytkentä niin menisi metsään ja pahasti ja lämmitysteho olisi olematon. Master/slave kytkennässä se sama termari vain ohjaa 2 tai useampaa patteria termarin tehorajan puitteissa.

2kpl 1000W patteria jos kytket sarjaan niin saat 2000W sijaan 500W sitä lämmitystehoa, eli varsin merkittävä ero ;)
 
Juu mutta ei se sarjakytkentä ole, kyllä se on rinnan kytkentä edelleen. Jos se olisi sarjakytkentä niin menisi metsään ja pahasti ja lämmitysteho olisi olematon. Master/slave kytkennässä se sama termari vain ohjaa 2 tai useampaa patteria termarin tehorajan puitteissa.

2kpl 1000W patteria jos kytket sarjaan niin saat 2000W sijaan 500W sitä lämmitystehoa, eli varsin merkittävä ero ;)
Hyvä tarkennus kyllä, pisteet siitä :)

Näissä tämän kaltaisissa ei aina edes tule miettineeksi sitä, miten "siviili" aiheen mieltää. Kyllä se master/slave on todella helposti sarjassa vaikka siitä ei tosiaan ole kyse. Sekoittaa melkoisesti jos ohjaus on yhtä ja muu toista.

Samalla tässä tulee taas esille ongelma neuvojen antamisen osalta. Aivan oikea ja pykälien mukainen neuvo ei välttämättä toimi koska aihetta tuntematon ymmärtää sen väärin. Eikä lopultakaan kumpikaan osapuoli ole aivan varma, miksi mentiin metsään.
 
Samalla tässä tulee taas esille ongelma neuvojen antamisen osalta. Aivan oikea ja pykälien mukainen neuvo ei välttämättä toimi koska aihetta tuntematon ymmärtää sen väärin. Eikä lopultakaan kumpikaan osapuoli ole aivan varma, miksi mentiin metsään.

Itseasiassa nyt kun miettii niin eipä taita talosähköissä juurikaan olla mitään mitä sarjaan kytketään. Sitten kun mennään esim. lieden sisäisiin kytkentöihin niin siellä on sitten sarjan ja rinnan kytkentää sekaisin riippuen napin asennosta. Yhdessä levyssä on 3kpl lämmitysvastuksia joita sitten sen kiertonupin kanssa kytketään eri tavalla. Ykkösasennossa kaikki 3 on sarjassa ja jos joku on paskana niin se levy ei lämpene ollenkaan siinä 1 asennossa.
 
Itseasiassa nyt kun miettii niin eipä taita talosähköissä juurikaan olla mitään mitä sarjaan kytketään. Sitten kun mennään esim. lieden sisäisiin kytkentöihin niin siellä on sitten sarjan ja rinnan kytkentää sekaisin riippuen napin asennosta. Yhdessä levyssä on 3kpl lämmitysvastuksia joita sitten sen kiertonupin kanssa kytketään eri tavalla. Ykkösasennossa kaikki 3 on sarjassa ja jos joku on paskana niin se levy ei lämpene ollenkaan siinä 1 asennossa.
Hyvää pohdintaa ja kyllähän tuo pitkälti noin on. Ajankohta huomioiden ei ajatus juokse terävimmillään muttei heti tule poikkeuksia kyllä mieleen.
Tosin moottoripuolella Y/D tuo tavallaan poikkeuksen mutta taas ollaan asiassa, jota on vähän vaikeampi selittää.

Ja lopulta se kiinalainen on keksinyt kuitenkin jotain täysin normaalist poikkeavaa joten "siellä ne mistään mitään tietämättömät jauhoivat foorumilla sontaa".
 
Hyvää pohdintaa ja kyllähän tuo pitkälti noin on. Ajankohta huomioiden ei ajatus juokse terävimmillään muttei heti tule poikkeuksia kyllä mieleen.

Tai noh, tietty esim. valaisin ja kytkin tulee toki sarjaan. Mutta itse härvelit mitä verkkoon kytketään niin ei kyllä tule heti mieleen että mikä sarjaan tulisi. Paitsi jotkut vanhat joulukuusen valot jotka oli sarjassa ;D
 
Tai noh, tietty esim. valaisin ja kytkin tulee toki sarjaan. Mutta itse härvelit mitä verkkoon kytketään niin ei kyllä tule heti mieleen että mikä sarjaan tulisi. Paitsi jotkut vanhat joulukuusen valot jotka oli sarjassa ;D
Hah! Sieltähän se poikkeus löytyikin. Ja kasa muita. Samaa sarjaa on kynttelikköä ja vastaavaa ja kun ei muuntajaa / lediä niin sarjassa ovat edelleen.
Eli tässäpä taas mentiin metsään eikä heti osattu "palvella asiakasta" oikealla tavalla. Toisaalta poikkeustapaus mutta kun tuollaisia on joka ainoassa taloudessa ja siellä on sitten se 34V lamppu niin...

Korostuu kyllä silti se, miten tärkeää on kysyä riittävillä tiedoilla sitä asiaa x. Jo aivan perusjutuissa voi mennä metsään jos puhutaan eri asiasta.

Edit: typo pois....
 
Viimeksi muokattu:
No tämäpä kiva tietää. Täytyy hakea itsellekin S1 tai S2 paperit vaikken sähkötöitä ole tehnytkään valmistumisen jälkeen (v 2007).

Talojen sähköistys on vain yksi osa-alue sähköpuolella. On teollisuutta, liiketiloja, siirtoverkkoa, jakeluverkkoa, sähköasemia ja muuntamoita. Kaikesta ei tarvitse olla kokemusta ja lopulta monilla S1 saaneilla juuri talosähköpuolen työkokemus uupuu.
 
Talojen sähköistys on vain yksi osa-alue sähköpuolella. On teollisuutta, liiketiloja, siirtoverkkoa, jakeluverkkoa, sähköasemia ja muuntamoita. Kaikesta ei tarvitse olla kokemusta ja lopulta monilla S1 saaneilla juuri talosähköpuolen työkokemus uupuu.

Juuri näin ja aika paljon noiden hankkimista ohjaa työmarkkinat. Harvalla tupasähkärillä on S1 ja toisin päin, varsinkin nämä ns. uudet luvat(~20v). Toki S1 kattaa myös tupasähköt, mutta yleensä noi hommataan varttavasten yli 1kV:n ajatellen, esim. teollisuuskiinteistöt.
 
Juu mutta ei se sarjakytkentä ole, kyllä se on rinnan kytkentä edelleen. Jos se olisi sarjakytkentä niin menisi metsään ja pahasti ja lämmitysteho olisi olematon. Master/slave kytkennässä se sama termari vain ohjaa 2 tai useampaa patteria termarin tehorajan puitteissa.

Ei toki tietysti olekaan. Vastaus siis lähinnä siihen, että voi olla semmoisia kytkentöjä, että ei välttämättä voi poistaa yhtä patteria vaikuttamatta muihin.
 
Hah! Sieltähän se poikkeus löytyikin. Ja kasa muita. Samaa sarjaa on kynttelikköä ja vastaavaa ja kun ei muuntajaa / lediä niin sarjassa ovat edelleen.
Eli tässäpä taas mentiin metsään eikä heti osattu "palvella asiakasta" oikealla tavalla. Toisaalta poikkeustapaus mutta kun tuollaisia on joka ainoassa taloudessa ja siellä on sitten se 34V lamppu niin...
Tosin tässähän on myös kyseessä sähkölaitteen sisäinen kytkentä eikä se, että useita kojeita kytkettäisiin sarjaan. Sinänsä se, että yksittäinen hehkulamppu toimii verkkojännitettä alemmalla jännitteellä siksi, että lamput on kytketty sarjaan, ei perustavanlaatuisesti tee pistorasialiitäntäisestä valaisimesta sen ihmeellisempää kuin tilanne, jossa lamppu toimii alemmalla jännitteellä koska käytetään muuntajaa.
 
Huomasitko sen 90-luvun? Oma oletus tuon ikäisissä on suoraan vaihtoon. Osa tuota aikaa oli aivan mainiota mutta osa silti vielä sitä kuralaatuista, jossa osat happanevat käsiin. Eli kun sen ikuisesti kestäneen putken otat irti, rapisee muutakin mukana. Joku vuosikerta on ollut ilmeisen karmeaa kuraa koska samaa käsiin hajoavaa on tullut vastaan vuosien saatossa aivan liikaa ihan "viitsitkö vaihtaa tuohon putket"-mallilla.
Siis se joku valaisintyyppi, josta jää ensin käteen päädyt kun joutuu niitä taivuttamaan saadakseen "lasin" pois paikoiltaan. Ja putkea irrottaessa jääkin sitten käteen myös ainakin toinen "putken kanta" koska laadukasta muovia.

Joskus nuo tosiaan murenee täysin käsiin, mutta sen kannan mureneminen johtuu melko usein siitä että niitä on paistettu "palaneella" loisteputkella. Sen putken päädyn lämpötila voi nousta hyvän matkaa yli 100°C jos se ei syty, vaan jää vaan hehkumaan, eikä oikein minkään aikakauden muovit tuota kauaa katsele.
 
Onko saunassa niin väliä jos se kolmivaihepistokkeen kotelo tulee paneelista läpi siten, kun kiukaan kiinnittää näkyy rasian pyöreää runkoa 10mm? Kumitiiviste on kuitenkin paikallaan.
 
Jos tarkoitat että se rasian runko näkyy sieltä paneelin ja liitäntäkannen välistä, niin se ei ole kuin visuaalinen haitta, mutta jos se on ihan pistokkeella, niin se on kyllä määräysten vastainen, saunassa ei saa olla pistorasioita, ei yksi- eikä kolmevaiheisia.
 
Jos tarkoitat että se rasian runko näkyy sieltä paneelin ja liitäntäkannen välistä, niin se ei ole kuin visuaalinen haitta, mutta jos se on ihan pistokkeella, niin se on kyllä määräysten vastainen, saunassa ei saa olla pistorasioita, ei yksi- eikä kolmevaiheisia.
Liitäntäkannella varustettu, kytkennät rasian sisällä 5kpl ja kansi kumitiivisteineen ruuvattu rasiaan kiinni
 
Saako 230v liitännän tehdä jollain liittimellä ilman rasiaa?
Annetulla kuvauksella ei.

Eli mitä tarkoitat liitännällä? Kaapelin jatkamista? Millainen kaapeli? Missä olosuhteissa? Ja rasialla tarkoitat normaalia jakorasiaa?
Joissakin tilanteissa on mahdollista jatkaa ilman jakorasiaa.
 
Annetulla kuvauksella ei.

Eli mitä tarkoitat liitännällä? Kaapelin jatkamista? Millainen kaapeli? Missä olosuhteissa? Ja rasialla tarkoitat normaalia jakorasiaa?
Joissakin tilanteissa on mahdollista jatkaa ilman jakorasiaa.
Mun siis pitäisi kiinnittää valaisin syöttöjohtoon. Valaisin sellainen että sen sisällä liitosta ei mahdu vaan liitos jäisi tuon plafondin ja seinän "väliin". Samaten siis jakorasiaa ei mahdu asentamaan. Mietin onko mahdollista tehdä tuohon liitosta ilman rasiaa.
 
Voiko MMJ:tä vetää uudiskohteessa kattotuolin ja eristevillan väliin niin että puhallusvilla tulee johdon päälle?
 
Mun siis pitäisi kiinnittää valaisin syöttöjohtoon. Valaisin sellainen että sen sisällä liitosta ei mahdu vaan liitos jäisi tuon plafondin ja seinän "väliin". Samaten siis jakorasiaa ei mahdu asentamaan. Mietin onko mahdollista tehdä tuohon liitosta ilman rasiaa.
Wagot, sokeripala? Käytetään ihan yleisesti valaisimien asennuksessa.

Voiko MMJ:tä vetää uudiskohteessa kattotuolin ja eristevillan väliin niin että puhallusvilla tulee johdon päälle?
Ei. Yhteys sähkäriin. :|
 
Mun siis pitäisi kiinnittää valaisin syöttöjohtoon. Valaisin sellainen että sen sisällä liitosta ei mahdu vaan liitos jäisi tuon plafondin ja seinän "väliin". Samaten siis jakorasiaa ei mahdu asentamaan. Mietin onko mahdollista tehdä tuohon liitosta ilman rasiaa.
Liitos ei voi olla seinän ja valaisimen välissä, vaan seinässä on joko upossa rasia, missä liitos on ja valaisin tulee tähän rasiaan kanneksi, tai sitten valaisin on vaihdettava sellaiseksi, missä liitos on valaisimen sisällä.
 
Liitos ei voi olla seinän ja valaisimen välissä, vaan seinässä on joko upossa rasia, missä liitos on ja valaisin tulee tähän rasiaan kanneksi, tai sitten valaisin on vaihdettava sellaiseksi, missä liitos on valaisimen sisällä.
Pystyn tekemään liitoksen kuten @glhf edellä mainitsi wagoilla tai sokeripalalla mutta johtoa ei voi kiinnittää mihinkään. Liitos siis vähän sama kuin kattolampuissa, jossa liitoskohta peitetään vain suojakuvulla kattoon.

Toinen kysymys kun katsoin tuota @silmakka kysymystä:
Mökillä olisi tarkoistus asentaa sisäkatto ja siihen gu10 (led) spotit.
Eikö syöttöä voi vetää välikatossa villojen välissä pelkällä mmj:llä?
Kotona sähköliike veti samalla tavalla, mutta halogeeniaikana tietty lisäksi peltiset suojat spottien kohdalle.
 
Mikähän voisi olla vikana kun kolmivaiheinen vikavirtasuoja katkoo sähköjä jotenkin kummallisen satunnaisesti. Vikavirtasuoja laukeaa itsekseen myös vaikka sen takana olevat kaikki johdonsuojakatkaisijat olisivat off-asennossa.
Joskus vikavirtasuoja pysyy päällä viikon, joskus se ei suostu jäämään päälle-asentoon lainkaan ja kaikkea tältä väliltä. Vikavirtasuojan takana on muutama pistorasia ja led-kattovaloja.
Vikavirtasuoja itsessään on vaihdettu uuteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 455
Viestejä
4 512 705
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom