Kysymyksiä sähkömiehille

Asiakasrajapinnassa toimiminen ei mielestäni ole kovinkaan palkitsevaa hommaa.
Se ei myöskään sovi kaikille. Joku aika sitten juttelin sähköasennusliikkeen omistajan kanssa joka kertoi että sillä oli ollut töissä asentaja, joka ei puhunut yhtään mitään kun kävi ihmisten kodeissa. Sille keksittiin sitten muuta hommaa. Vittuilevien asentajien kanssa on myös parempi pysyä erossa asiakasrajapinnasta tai seuraavat asennukset asiakkalle ja sen taloyhtiöön sekä tutuille tekee toinen firma.
 
Se ei myöskään sovi kaikille. Joku aika sitten juttelin sähköasennusliikkeen omistajan kanssa joka kertoi että sillä oli ollut töissä asentaja, joka ei puhunut yhtään mitään kun kävi ihmisten kodeissa. Sille keksittiin sitten muuta hommaa. Vittuilevien asentajien kanssa on myös parempi pysyä erossa asiakasrajapinnasta tai seuraavat asennukset asiakkalle ja sen taloyhtiöön sekä tutuille tekee toinen firma.

Juu ja monet ottavat itseensä myös internetissä annetut vinkit, koska eihän se voi olla mahdollista että sama ongelma olisi ratkaistu jo tuhanteen kertaan aiemmin kentällä. Ja jännästi lopputulos on aina sama opettavainen tarina siitä, miten pihi kaikkitietävä asiakas yrittää säästää mutta päätyy käyttämään huomattavasti suunniteltua suuremman summan rahaa sekä aikaa kun puretaan ja korjataan.

Mutta onneksi oma leipä ei ole kiinni näistä henkilöistä ja saan keskittyä työntekoon muiden ammattilaisten kanssa yksityisasiakkaiden oikkujen mukaan hyppimisen sijaan.
 
Juu ja monet ottavat itseensä myös internetissä annetut vinkit, koska eihän se voi olla mahdollista että sama ongelma olisi ratkaistu jo tuhanteen kertaan aiemmin kentällä. Ja jännästi lopputulos on aina sama opettavainen tarina siitä, miten pihi kaikkitietävä asiakas yrittää säästää mutta päätyy käyttämään huomattavasti suunniteltua suuremman summan rahaa sekä aikaa kun puretaan ja korjataan.

Mutta onneksi oma leipä ei ole kiinni näistä henkilöistä ja saan keskittyä työntekoon muiden ammattilaisten kanssa yksityisasiakkaiden oikkujen mukaan hyppimisen sijaan.
Jos minuun viittaat, niin olet väärässä. Sähköosat maksoi ~50€ Saksan Amazonissa ja asennukseen kului tunti. Sähkäri ei ollut autojen latauksen vaatimuksista juurikaan perillä ja ilmeisesti onnistui myös asentamaan mittarin väärin. Myös tässä ketjussa selvisi, että sähkärit ei ehkä ole ihan perillä näistä tarvikkeista. Toki sellaiselle sähkärille on hyvä ostaa kalliit valmiit ratkaisut jotka on helppo asentaa, mutta nyt sain haluamani kolmasosahinnalla. Kolmas vaihtoehto olisi kai ollut tilata insinööri suunnittelemaan, sähkäri asentamaan ja ostaa osat Suomesta tuplahinnalla. Mutta oikeesti jos sinulla ei muuta annettavaa tähän ketjuun, kuin vittuilu, niin olisiko parempi olla vaan kommentoimatta?
 
Jos minuun viittaat, niin olet väärässä. Sähköosat maksoi ~50€ Saksan Amazonissa ja asennukseen kului tunti. Sähkäri ei ollut autojen latauksen vaatimuksista juurikaan perillä ja ilmeisesti onnistui myös asentamaan mittarin väärin. Myös tässä ketjussa selvisi, että sähkärit ei ehkä ole ihan perillä näistä tarvikkeista. Toki sellaiselle sähkärille on hyvä ostaa kalliit valmiit ratkaisut jotka on helppo asentaa, mutta nyt sain haluamani kolmasosahinnalla. Kolmas vaihtoehto olisi kai ollut tilata insinööri suunnittelemaan, sähkäri asentamaan ja ostaa osat Suomesta tuplahinnalla. Mutta oikeesti jos sinulla ei muuta annettavaa tähän ketjuun, kuin vittuilu, niin olisiko parempi olla vaan kommentoimatta?

No hyvä kuulla että asennus toimii kuten tarkoitettu ja rahaa säästyi roppakaupalla kun sait jostain hiacemiehen ammattilaisen asentamaan kilkkeesi ilman minimiveloitusta.
Minulla on aika paljonkin annettavaa tähän ketjuun vaikkei se sinusta välttämättä siltä tunnu. Jos olisit tilannut inssin suunnittelemaan ja hankkinut osat suomesta tai edes toisen noista niin luultavasti autosi olisi jo latauksessa...mutta sovitaan että ollaan eri mieltä asiasta. Ja vittuilu on mielestäni täysin tarpeetonta, useimmille ihmisille riittää kun tuo faktat esiin.
 
No hyvä kuulla että asennus toimii kuten tarkoitettu ja rahaa säästyi roppakaupalla kun sait jostain hiacemiehen ammattilaisen asentamaan kilkkeesi ilman minimiveloitusta.
Minulla on aika paljonkin annettavaa tähän ketjuun vaikkei se sinusta välttämättä siltä tunnu. Jos olisit tilannut inssin suunnittelemaan ja hankkinut osat suomesta tai edes toisen noista niin luultavasti autosi olisi jo latauksessa...mutta sovitaan että ollaan eri mieltä asiasta. Ja vittuilu on mielestäni täysin tarpeetonta, useimmille ihmisille riittää kun tuo faktat esiin.
Joo, pahoittelut kommentistani, oli tuolla aiemmilla sivuilla ihmiset saaneet sinulta paljon hyödyllistä tietoa. Asennuksen teki paikallinen luottofirma ja siellä on jäänyt N-piuha kytkemättä mittariin. Lataushan siis toimii jo nyt hienosti ja vielä erittäin edullisesti minulle, kun mittarissa on vaan nollaa... Pikaisesti mittarikin saadaan kuitenkin kuntoon ja asennus toimii mallina yhtiön muille autopaikoille kun tulee tarvetta latailla hybridejä.
 
Boschin induktioliesi alkoi mystisesti vilkuttamaan viivoja. Mikään nappi ei tee mitään ja vilkutusta jatkuu niin kauan kunnes poistan sulakkeen. Mikäköhän lie? Laitan kohta videon vielä.

Ukkosta tässä päällä oli muutama tunti sitten ja se on ainoa mitä keksin syyksi. Eilen illalla tuo vielä toimi.
 
Keittolevyjen kohdalla vilkkuu viivat? Häiriö elektroniikassa, sanoo ensimmäinen vastaantullut manuska. Korjausvinkkinä ohjauspaneelin peittäminen hetkeksi kädellä. :kahvi:
 
Keittolevyjen kohdalla vilkkuu viivat? Häiriö elektroniikassa, sanoo ensimmäinen vastaantullut manuska. Korjausvinkkinä ohjauspaneelin peittäminen hetkeksi kädellä. :kahvi:

Viivat vilkkuvat siis tuossa ohjauspaneelin paikkeilla missä pitäisi näkyä siis lieden tehot ja muut vastaavat merkinnät. Kädellä ohjauspaneelin peittäminen ei tehnyt mitään.
 
Viivat vilkkuvat siis tuossa ohjauspaneelin paikkeilla missä pitäisi näkyä siis lieden tehot ja muut vastaavat merkinnät. Kädellä ohjauspaneelin peittäminen ei tehnyt mitään.

Pystytkö katsomaan mistään liesitason mallia?
 
Pystytkö katsomaan mistään liesitason mallia?

En kyllä valitettavasti näe sitä mistään..

Alla kuva missä liesi näkyy ja miten viivat ilmaantuvat. Viivat vilkkuvat tasaisesti noin 3 sekuntin välein kuvassa näkyvillä paikoilla.
IMG_20200708_174805.jpg
 
En kyllä valitettavasti näe sitä mistään..

Alla kuva missä liesi näkyy ja miten viivat ilmaantuvat. Viivat vilkkuvat tasaisesti noin 3 sekuntin välein kuvassa näkyvillä paikoilla.
IMG_20200708_174805.jpg
Malli löytyy tason pohjassa olevasta tarrasta. Taso nousee yleensä ihan vain reunasta nostamalla. Viimeeksi itse nostin asettamalla ruokaveitsen reunan alle ja siitä ylös.
 
No edelleenkinhän tilanne on tuolla ilmoituksella sama, elektroniikka on ottanut siipeensä tai jokin suojakomponentti lauennut, veikkaisin. Ellet halua alkaa etsimään viallisia komponentteja, luuri ylös ja soitto huoltoon. Tai kauppaan.
 
Milläpä näet kaikki puuhamiesten tekemän löysät liitokset jollain 200mA jatkuvuusmittauksella? Tai väärän poikkipinta-alan/kaapelityypin tai vaikkapa puuttuvan kaksoiseristyksen kuten tässä tapauksessa.
Siinä ei paljoa pyötäkirjan tarkentelut auta jos asennukset ovat sieltä täältä laittomia ja muilta osin hyvän asennustavan vastaisia. Sähköasentaja on ilmoittanut tilaajalle että asennukset ovat vaarallisia, ei mikään velvoita asentajaa mittaamaan ja tekemään pöytäkirjaa toisen tekemästä asennuksesta. En ole kohdetta nähnyt, mutta voi olla että toimisin samalla tavoin koska tilaaja tuskin on valmis maksamaan korjaustöistä tulevaa ylimääräistä laskua.
Miten näet samat asiat mainitsemissani muissa olosuhteissa? Miten näet ne ylipäätään missään jos et a) tee itse alusta loppuun b) seiso koko ajan selän takana valvomassa c) pura koko kohdetta ja käy kaikkea läpi?
Kysytyssä tilanteessa puhuttiin yksittäisestä asunnosta. Pois lukien joku älytön viritys alaslasketun katon yläpuolella on suurin osa kuitenkin varsin sujuvasti tarkastettu. Myös ne liitokset joita muuten jää ihan ammattimiehiltäkin löysiksi. Ja jos oikeaa kaapelityyppiä ei tuon kaltaisessa kohteessa katsomalla erota väärästä, on auttamatta väärällä alalla.

Harvemmin se rane edes tekee koko sähköistystä, lähinnä muutoksia. Niidenkin pitäisi olla melko kivuttomasti erotettavissa ja moni kaluste on nykyään ruuvin sijaan jousikuormitteinen joten ei löysiäkään jää. Mutta toki se kesken loppuneen kaapelin sokeripalajatkos seinän sisällä jää huomaamatta, mutta niin jää vaikka tekijä olisi kuka. Poikkipinnan muutokset taas kertoo silmä + testeri.
Toisaalta taas on aivan selvä siinä epäselvässä kohteessa menevän tarkastamiseen aikaa reilusti enemmän kuin muutoin.

Enkä muuten maininnut missään kohden mitään velvollisuudesta tehdä pöytäkirja tuollaisesta tai mistään muustakaan kohteesta. Eikä tietenkään ole syytä edes tehdä jos kohde ei ole kunnossa. Mutta ainakaan kerrotun perusteella tuo homma ei aivan putkeen mennyt. Monestakin syystä mutta jos sähkäri on paikalla ja totetaa todella selvän ja vaarallisen virheen niin kyllä siinä kohden on syytä hieman katsoa ympärilleen ja tehdä parit mittauksetkin ihan vaikka omaan piikkiin jos ei muu onnistu niin ei jää mitään selvää hengenvaaraa ainakaan huomiotta.
Jos ei kartanosta puhuta, normin asunnon näkyvät osat vilkaisee kevyesti vartissa ja tekee samalla random-otannalla mittauksen muutamasta pistorasiasta. Pöytäkirjaa ei tällaisesta tietenkään tehdä mutta ihan jo oman selustan turvaamiseksi itse tekisin tuollaisen ja sama myös paperille + omistajan nimi alle. Jos (kun) niitä virityksiä ei kuitenkaan automaattisesti korjata, on "vapaudu vankilasta"-kortti jos jotain sattuu.

Ja on muuten edelleen aivan normaalia määritellä sinne pöytäkirjaan, mitä on tarkastettu. Aivan sama, vaikka olisi "sieltä täältä" laittomia jos se pöytäkirjassa oleva on ok. Muilta osin vastaa luonnollisesti joku muu.
Missähän sanoin että tuo olisi minun asenteeni, kirjoitin vain että mikä on lopputulos. Asiakkaan hankkimat kamat ovat paikallaan ja laskutusperuste näiltä osin täyttyy.

Minä en asenna kiinteästi verkkoon mitään laitteita joiden ominaisuuksia en tunne. Eikä minun tarvitse asennella asiakkaiden ostamia ebay-paskoja koska olen niin onnekas että työt ovat lähes kokonaan toisten yritysten tilaamia ja keikkoihin tulevat asennustarvikkeet tunnetuilta valmistajilta joko suoraan tehtaalta tai suomalaisten tukkurien kautta tilattuna. Asiakasrajapinnassa toimiminen ei mielestäni ole kovinkaan palkitsevaa hommaa.
Nyt väität, ettet asenna itse mutta kuitenkin olet sitä mieltä, ettei sähkäriä tarvitse kiinnostaa pätkääkään, mikä se asiakkaan hankkima tuote on. Ei muuta kuin paikoilleen ja lasku työstä. Mittaukseen et ottanut kantaa joten ilmeisesti sitäkään ei tarvitse tehdä.
Käynnistä on tottakai ok laskuttaa jos sellainen on tilattu. Mutta jos asiakkaan hankkima ei täytä määräyksiä, ei tietenkään asenneta.

Ja voit olla yllättynyt, mutta moni työskentelee kyllä nimenomaan siellä asiakasrajapinnassa siitä riippumatta, kuka sen homman on tilannut. Asiakkaan tilat ja asiakas on monesti läsnä. On aivan, kuten @Formica kirjoitti eli seuraavan homman tekee (käytännössä alasta riippumatta) joku muu jos asentajat eivät osaa käyttäytyä.

Myös tässä ketjussa selvisi, että sähkärit ei ehkä ole ihan perillä näistä tarvikkeista. Toki sellaiselle sähkärille on hyvä ostaa kalliit valmiit ratkaisut jotka on helppo asentaa, mutta nyt sain haluamani kolmasosahinnalla. Kolmas vaihtoehto olisi kai ollut tilata insinööri suunnittelemaan, sähkäri asentamaan ja ostaa osat Suomesta tuplahinnalla. Mutta oikeesti jos sinulla ei muuta annettavaa tähän ketjuun, kuin vittuilu, niin olisiko parempi olla vaan kommentoimatta?
Sähköala on kokonaisuutena niin laaja, ettei jokainen voi tietää joka palikasta kaikkea. Eikä onneksi normaalisti edes tarvitse. Pääasia kun tietää, koska kysyä muilta neuvoa. Ja aivan ymmärrettävää on tuo osien hankinta maailmalta. Siltä sähkäriltä ei kiinnosta kaikkea ottaa koska katteet ovat helposti reiluja. Eikä varsinkaan mitään erikoisosia makuuteta hyllyssä joten on jo ihan järkevää siksikin hankkia valmiiksi (tai tottakai voi sopia sähkärin hankkivan).
Ja vaikka hintataso olisi mikä, on Suomesta aika hankala yksityisenä ostaa juuri mitään sähköön liittyvää. Tiedän, halpakaupoissa on ja osa on aivan ok mutta osa taas on täsmälleen samaa tai heikompaa kuin ebayn tms kautta hankittava.

Lopusta en voisi olla kyllä yhtään enempää samaa mieltä.

No hyvä kuulla että asennus toimii kuten tarkoitettu ja rahaa säästyi roppakaupalla kun sait jostain hiacemiehen ammattilaisen asentamaan kilkkeesi ilman minimiveloitusta.
Minulla on aika paljonkin annettavaa tähän ketjuun vaikkei se sinusta välttämättä siltä tunnu. Jos olisit tilannut inssin suunnittelemaan ja hankkinut osat suomesta tai edes toisen noista niin luultavasti autosi olisi jo latauksessa...mutta sovitaan että ollaan eri mieltä asiasta. Ja vittuilu on mielestäni täysin tarpeetonta, useimmille ihmisille riittää kun tuo faktat esiin.
En malta olla kysymättä että kukahan sitä vittuilua lopulta harrastaa? Jos et halua asiakasrajapinnassa toimia niin ei, ei todellakaan ole pakko silloin myöskään vastaavassa tilanteessa kommentoida täällä yhtään mitään.

Ja ehkä jotain perussähköjä pystyy tuolla "osat Suomesta"-mallilla tekemään mutta läheskään kaikessa näin ei ole. Valitettavasti edes Eurooppa ei riitä vaan osia on haettava kauempaakin. Niitä on myös hankittava ebay / ali jne paikoista. Ei toki usein mutta näin on joka tapauksessa tehtävä. Syitäkin on monia, alkaen vaikka jostakin valmiista laitteesta, jossa on käytetty jotain spesiaalia osaa. Kyllä sellainen etsitään juuri sieltä, mistä saadaan.
Seuraava on jokin hyvin spesifi tarve, johon löytyy hyvin etsimällä yksi ainoa valmistaja mutta kukaan ei tuo Eurooppaan, saati Suomeen. Näitä tavoittaa Alibabasta.
Lisäksi joku maksaa aina sen käytetyn ajan. Varsinkin jos tarve on toissijainen, on aika turhaa käyttää loputtomasti aika, mikäli mikä tahansa verkkokauppa palvelee. Luonnollisesti silloinkaan ei jätetä sinne asentajatasolle arvottavaksi, onko joku osa kelvollinen. Kyllä sen arvion tekee ja vastuun kantaa joku muu ja lähes poikkeuksetta asentaja asentaa jos käsketään, on hankinta tehty ihan mistä tahansa. Lähes poikkeuksetta siksi, että kyllä asentajan on suotavaa pitää silmänsä auki riippumatta tavaran hankintakanavista. Paremmassakin voi olla mukana maanantaikappaleita, suunnittelussa on mennyt mitoitus huolella pieleen tms.
 
Miten näet samat asiat mainitsemissani muissa olosuhteissa? Miten näet ne ylipäätään missään jos et a) tee itse alusta loppuun b) seiso koko ajan selän takana valvomassa c) pura koko kohdetta ja käy kaikkea läpi?
Kysytyssä tilanteessa puhuttiin yksittäisestä asunnosta. Pois lukien joku älytön viritys alaslasketun katon yläpuolella on suurin osa kuitenkin varsin sujuvasti tarkastettu. Myös ne liitokset joita muuten jää ihan ammattimiehiltäkin löysiksi. Ja jos oikeaa kaapelityyppiä ei tuon kaltaisessa kohteessa katsomalla erota väärästä, on auttamatta väärällä alalla.

Riskit minimoidaan jättämällä väliin keikat jotka haiskahtavat. On kohteita joita ei oikeasti saa mitattua järjellisessä aikamäärässä, eli jos on liian tarkka ja aikaa palaa niin tilaaja riitauttaa laskun jolloin korjailet ilmaiseksi muiden tekemiä mokia. Jos teet työsi nopeasti ja huonosti niin sähköturvallisuus vaarantuu. Eli tekee mitä tahansa niin häviää.
Uskallan väittää että suuremmalla todennäköisyydellä amatöörien tekemistä asennuksista löytyy puutteita kuin ammattilaisten, joten jos asennuksen tekijä ei ole alalla ollenkaan niin voiko olla väärällä alalla?

Harvemmin se rane edes tekee koko sähköistystä, lähinnä muutoksia. Niidenkin pitäisi olla melko kivuttomasti erotettavissa ja moni kaluste on nykyään ruuvin sijaan jousikuormitteinen joten ei löysiäkään jää. Mutta toki se kesken loppuneen kaapelin sokeripalajatkos seinän sisällä jää huomaamatta, mutta niin jää vaikka tekijä olisi kuka. Poikkipinnan muutokset taas kertoo silmä + testeri.
Toisaalta taas on aivan selvä siinä epäselvässä kohteessa menevän tarkastamiseen aikaa reilusti enemmän kuin muutoin.
No joo ja jaa mutta kuten sanottu niin pitää arvioida tapauskohtaisesti koska jokainen kohde on erilainen. Kaikki keikat ei vaan yksinkertaisesti ole tehtävissä.


Enkä muuten maininnut missään kohden mitään velvollisuudesta tehdä pöytäkirja tuollaisesta tai mistään muustakaan kohteesta. Eikä tietenkään ole syytä edes tehdä jos kohde ei ole kunnossa. Mutta ainakaan kerrotun perusteella tuo homma ei aivan putkeen mennyt. Monestakin syystä mutta jos sähkäri on paikalla ja totetaa todella selvän ja vaarallisen virheen niin kyllä siinä kohden on syytä hieman katsoa ympärilleen ja tehdä parit mittauksetkin ihan vaikka omaan piikkiin jos ei muu onnistu niin ei jää mitään selvää hengenvaaraa ainakaan huomiotta.
Jos ei kartanosta puhuta, normin asunnon näkyvät osat vilkaisee kevyesti vartissa ja tekee samalla random-otannalla mittauksen muutamasta pistorasiasta. Pöytäkirjaa ei tällaisesta tietenkään tehdä mutta ihan jo oman selustan turvaamiseksi itse tekisin tuollaisen ja sama myös paperille + omistajan nimi alle. Jos (kun) niitä virityksiä ei kuitenkaan automaattisesti korjata, on "vapaudu vankilasta"-kortti jos jotain sattuu.
No mitähän virkaa tuollaisella lapulla on jos et ole mitään asennuksia itse tehnyt ja sinut on tilattu kohteeseen ainoastaan tekemään käyttöönottomittaukset pöytäkirjalla jotka jätät tekemättä?
Tietysti jos korjaat jotain niin olet melkeinpä pakotettu tekemään mittaukset ja pöytäkirjan ainakin sen ryhmän osalta juurikin juridisista syistä.

Ja on muuten edelleen aivan normaalia määritellä sinne pöytäkirjaan, mitä on tarkastettu. Aivan sama, vaikka olisi "sieltä täältä" laittomia jos se pöytäkirjassa oleva on ok. Muilta osin vastaa luonnollisesti joku muu.
Missä väitin toisin?

Nyt väität, ettet asenna itse mutta kuitenkin olet sitä mieltä, ettei sähkäriä tarvitse kiinnostaa pätkääkään, mikä se asiakkaan hankkima tuote on. Ei muuta kuin paikoilleen ja lasku työstä. Mittaukseen et ottanut kantaa joten ilmeisesti sitäkään ei tarvitse tehdä.
Käynnistä on tottakai ok laskuttaa jos sellainen on tilattu. Mutta jos asiakkaan hankkima ei täytä määräyksiä, ei tietenkään asenneta.
Tottakai asennukset mitataan, aikamoista olkiukkoilua taas. Ja mitkä määräykset jäivät täyttymättä tuossa tapauksessa?

Ja voit olla yllättynyt, mutta moni työskentelee kyllä nimenomaan siellä asiakasrajapinnassa siitä riippumatta, kuka sen homman on tilannut. Asiakkaan tilat ja asiakas on monesti läsnä. On aivan, kuten @Formica kirjoitti eli seuraavan homman tekee (käytännössä alasta riippumatta) joku muu jos asentajat eivät osaa käyttäytyä.
Olen tietoinen asiasta enkä tiedä miksi kuvittelit sen tulevan minulle uutisena. Olen myös tyytyväinen että minun ei tarvitse jaksaa yksityisasiakkaita. Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta työelämässä olen hyvinkin asiallinen.

Lopusta en voisi olla kyllä yhtään enempää samaa mieltä.


En malta olla kysymättä että kukahan sitä vittuilua lopulta harrastaa? Jos et halua asiakasrajapinnassa toimia niin ei, ei todellakaan ole pakko silloin myöskään vastaavassa tilanteessa kommentoida täällä yhtään mitään.

Eli jos ei halua palkkatyössään esim jotain pappaa niskapokaksi keskuksen muutostöitä tehdessään niin pitäisi olla turpa kiinni netissäkin? Jos minun kirjoitteluni häiritsevät niin täällä on mahdollista lisätä käyttäjiä estolistalle.

Ja ehkä jotain perussähköjä pystyy tuolla "osat Suomesta"-mallilla tekemään mutta läheskään kaikessa näin ei ole. Valitettavasti edes Eurooppa ei riitä vaan osia on haettava kauempaakin. Niitä on myös hankittava ebay / ali jne paikoista. Ei toki usein mutta näin on joka tapauksessa tehtävä. Syitäkin on monia, alkaen vaikka jostakin valmiista laitteesta, jossa on käytetty jotain spesiaalia osaa. Kyllä sellainen etsitään juuri sieltä, mistä saadaan.
Seuraava on jokin hyvin spesifi tarve, johon löytyy hyvin etsimällä yksi ainoa valmistaja mutta kukaan ei tuo Eurooppaan, saati Suomeen. Näitä tavoittaa Alibabasta.

Huh huh, rakennetaanko tässä virtamittausta, olkiluoto kolmosta vai karkasiko vaan skenaariomopo käsistä? Noita peruspalikoita löytyy ihan suomestakin ja niihin saa täältä hankittuna takuun.
Mikäli suomesta hankittu osa kajahtaa alle kahdessa vuodessa sähkäri tulee vaihtamaan sen ilmaiseksi uuteen. Mikäli itse hankittu osa hajoaa niin asiakas maksaa käynnin.
Ja ymmärrätkö varmasti maahantuojan vastuun kun puhutaan verkkoon kiinteästi asennettavien komponenttien sähköturvallisuudesta?
Jos et, niin tässä vähän tietoa: Tukes - Sähkolaitteiden valmistus maahantuonti ja myynti.pdf

Ja jos jotain erikoisempaa palikkaa esim. teollisuuden prosesseihin haluaa niin onkohan alin china export se fiksuin valinta? Vai mihin viittaat tuolla mystisellä osalla jolle on vain yksi myyjä jossain tuolla kaukana aasiassa mutta siitä huolimatta asiakkaan olisi sellainen saatava?
Lähes kaikille erikoisosille on olemassa ihan omat hankintaketjunsa, joten riittää kun kilautat tukkurille ja hän hyödyntää niitä omia kanaviaan ja tilaa sinulle oikeanlaisen tuotteen katetta vastaan jolloin sinun ei tarvitse polttaa tunteja seuloaksesi luotettavia toimituskanavia epäluotettavista.

Lisäksi joku maksaa aina sen käytetyn ajan. Varsinkin jos tarve on toissijainen, on aika turhaa käyttää loputtomasti aika, mikäli mikä tahansa verkkokauppa palvelee. Luonnollisesti silloinkaan ei jätetä sinne asentajatasolle arvottavaksi, onko joku osa kelvollinen. Kyllä sen arvion tekee ja vastuun kantaa joku muu ja lähes poikkeuksetta asentaja asentaa jos käsketään, on hankinta tehty ihan mistä tahansa. Lähes poikkeuksetta siksi, että kyllä asentajan on suotavaa pitää silmänsä auki riippumatta tavaran hankintakanavista. Paremmassakin voi olla mukana maanantaikappaleita, suunnittelussa on mennyt mitoitus huolella pieleen tms.

En ymmärrä mitä yrität sanoa tällä, ylempänä juuri tuomitsit minut koska sanoin että asentaja teki tilatun työn ja lähti.
 
Riskit minimoidaan jättämällä väliin keikat jotka haiskahtavat. On kohteita joita ei oikeasti saa mitattua järjellisessä aikamäärässä, eli jos on liian tarkka ja aikaa palaa niin tilaaja riitauttaa laskun jolloin korjailet ilmaiseksi muiden tekemiä mokia. Jos teet työsi nopeasti ja huonosti niin sähköturvallisuus vaarantuu. Eli tekee mitä tahansa niin häviää.
Uskallan väittää että suuremmalla todennäköisyydellä amatöörien tekemistä asennuksista löytyy puutteita kuin ammattilaisten, joten jos asennuksen tekijä ei ole alalla ollenkaan niin voiko olla väärällä alalla?
Lähtökohta oli edelleen asunto, jonne sähkäri oli tilattu koska siellä oli ongelma. Tällainen ei haise etukäteen.
Jos taas tilataan suorittamaan mittaukset yksittäiseen asuntoon, ei senkään pitäisi haista. Omakotitalo on jo kokonaan oma lukunsa mutta eiköhän jokainen alalla oleva osaa hinnoitella jo kysyttäessä tuon kaltaisen.

Ja useinko tällaisia laskuja lopulta riitautetaan? Suurin osa tietää sen sähkärin ja putkarin jne ottavan reilun korvauksen joten siihen ollaan varauduttu jos paikalle soitetaan. Ilmaista työtä taas ei luonnollisesti ole järkevää tehdä. Jos ei kykene mittaamaan, sitten ei kykene. Se on kohdekohtaista, miten siitä sitten laskutetaan.

Amatöörien virheiden osalta ollaan aivan samaa mieltä. Mutta jos se amatööri vetää sen yhden ulkopistorasian tms itse ja ammattilainen johdottaa kaksi kuukautta jossain tehdashallissa niin kyllä sen ammattilaisen jäljiltä jää helposti enemmän virheitä. Ei toki mitä tahansa mutta juurikin aikaisemmin mainitsemiasi löysiä liitoksia tms.

No joo ja jaa mutta kuten sanottu niin pitää arvioida tapauskohtaisesti koska jokainen kohde on erilainen. Kaikki keikat ei vaan yksinkertaisesti ole tehtävissä.
Eivät ole. Mutta kummassako näitä tulee helpommin vastaan, jossain yksittäisessä asunnossa vs suurempi kohde?

No mitähän virkaa tuollaisella lapulla on jos et ole mitään asennuksia itse tehnyt ja sinut on tilattu kohteeseen ainoastaan tekemään käyttöönottomittaukset pöytäkirjalla jotka jätät tekemättä?
Tietysti jos korjaat jotain niin olet melkeinpä pakotettu tekemään mittaukset ja pöytäkirjan ainakin sen ryhmän osalta juurikin juridisista syistä.
Sen tavallisen tallaajan ei voi olettaa ymmärtävän asennusten riskejä. Jos taas ammattilaisena menet tuollaiseen kohteeseen mistä tahansa syystä, tiedostat tyyliin suoran hengenvaaran, et tuo sitä mitenkään esille ja sattuu vahinko. Aivan varmasti olet vastaamassa "miksi et tehnyt mitään" jos todisteellisesti olet paikalla ollut.
Viimeisestä lauseesta toki samaa mieltä ja siinä kohden tulee se mainitsemasi eli laitetaan siihen pöytäkirjaan riittävällä tarkkuudella, mitä on mitattu.

Tottakai asennukset mitataan, aikamoista olkiukkoilua taas. Ja mitkä määräykset jäivät täyttymättä tuossa tapauksessa?
Kannattaa lukea, mitä on itse kirjoittaa

Jos on sun ostama mittari niin ei se sähkäri välitä vaan ruuvaa kamat paikalleen ja on tyytyväinen kun ei tarvitse edes perävalotakuuta antaa.
Lähtökohtahan oli ajatus väärän tyyppisestä mittarista ja tämänkin taustan valossa "paikalleen ja lasku perään". Jos tuossa kohdassa mitataan ja kirjoitetaan pöytäkirja niin kuka siitä asennuksesta vastaa? Se asiakas, joka osti sen väärän tyyppisen tuotteen vai se sähkäri joka asensi sen väärän tyyppisen ja kirjasi pöytäkirjaan kaiken olevan ok?
Ei tuo nyt kovin vaikea asia voi olla pitää mielessä sitä, mistä lähdettiin liikkeelle. Jos taas asiakas on hankkinut sopivan mutta speksit mittauksessa täyttävän kiinalaisen, tilanne on tottakai eri.

Eli jos ei halua palkkatyössään esim jotain pappaa niskapokaksi keskuksen muutostöitä tehdessään niin pitäisi olla turpa kiinni netissäkin? Jos minun kirjoitteluni häiritsevät niin täällä on mahdollista lisätä käyttäjiä estolistalle.
Ei, ei tietenkään tarvitse olla turpa kiinni. On kaikkien etu jakaa omaa tietämystään jos palvelee muita. Mutta joskus kannattaa jättää vastaamatta, kuten esimerkiksi tämä lataustolppa-asia. Itsehän en edes muistanut aihetta käsitellyt aikaisemmin joten voi puhtaasti vastata kuten mihin tahansa ensimmäistä kertaa eteen tulevaan asiaan.

Huh huh, rakennetaanko tässä virtamittausta, olkiluoto kolmosta vai karkasiko vaan skenaariomopo käsistä? Noita peruspalikoita löytyy ihan suomestakin ja niihin saa täältä hankittuna takuun.
Mikäli suomesta hankittu osa kajahtaa alle kahdessa vuodessa sähkäri tulee vaihtamaan sen ilmaiseksi uuteen. Mikäli itse hankittu osa hajoaa niin asiakas maksaa käynnin.
Ja ymmärrätkö varmasti maahantuojan vastuun kun puhutaan verkkoon kiinteästi asennettavien komponenttien sähköturvallisuudesta?
Jos et, niin tässä vähän tietoa: Tukes - Sähkolaitteiden valmistus maahantuonti ja myynti.pdf
Sillä ei ole merkitystä, mitä rakennetaan mutta mitään skenaarioita ei tarvita, riittää aivan todellinen maailma. Unohdat vaan sen pikkuseikan, ettei kaikkea tehdä "peruspalikoilla". Niitä saa tyyliin maitokaupasta, kaikkea ei saa.

Ja kyllä, ymmärrän todella hyvin, mitä maahantuonnista säädetään. Mutta jos ajattelet boksin ulkopuolelta, huomaat sovelluksia olevan loputtomasti. Missään kohden en puhunut suoraan verkkoon liitettävistä osista. Muitakin on olemassa varsin laajalti.

Siihen en osaa ottaa kantaa, jos työpaikkasi hoitaa takuut kaksi vuotta onsite ilman kuluja. Yritysten välisessä kaupassa vuosi on kuitenkin aivan normaali ja muitakin ehtoja voidaan sopia. Yksityiselle tekemisestä emme luultavasti puhu koska sille puolelle et halua puuttua.

Ja jos jotain erikoisempaa palikkaa esim. teollisuuden prosesseihin haluaa niin onkohan alin china export se fiksuin valinta? Vai mihin viittaat tuolla mystisellä osalla jolle on vain yksi myyjä jossain tuolla kaukana aasiassa mutta siitä huolimatta asiakkaan olisi sellainen saatava?
Lähes kaikille erikoisosille on olemassa ihan omat hankintaketjunsa, joten riittää kun kilautat tukkurille ja hän hyödyntää niitä omia kanaviaan ja tilaa sinulle oikeanlaisen tuotteen katetta vastaan jolloin sinun ei tarvitse polttaa tunteja seuloaksesi luotettavia toimituskanavia epäluotettavista.
Avainsana on tuossa edellä itse kirjoittamasi "lähes". Kaikelle ei ole. Eikä toimituskanavalla ole suoranaista merkitystä jos itse myyjätaho on luotettava. Muutoinkin on useamman kerran sen puhelinsoiton sijasta toimittajan x edustaja istunut pöydän viedessä todeten, etteivät voi auttaa. Ja tosiaalta, välillä sillä ei ole suoranaisesti mitään merkitystä, jos kuluttaa päivän etsien sopivaa osaa. Asiakas on tyytyväinen kun ei mennyt kolmea päivää.

Ja lähipäivinä pitäisi saapua anturi, jollaista ei ollut mutta tehdas teki tilauksesta. Mutta tämä tästä aiheesta. Moni kun ei tarvitse suurinta osaa edes yksittäisen tukun valikoimasta niin ehkä erikoistilanteet ovat liian erikoisia.

En ymmärrä mitä yrität sanoa tällä, ylempänä juuri tuomitsit minut koska sanoin että asentaja teki tilatun työn ja lähti.
Ja aivan sama tässäkin kohdassa. Oletuksena asentaja asentaa, mitä käteen annetaan. Mutta oikeasti ammattitaitoinen asentaja osaa kyseenalaistaa oikeassa kohdassa. Eli edelleenkin tuomitsen asentajan joka tietoisesti asentaa epäkelvon komponentit tai tekee väärän kytkennän.

Toisaalta, kuten sanoin, oletuksena joku muu huolehtii taustalla olevat asiat. Optimitilanteessa asentajan ei tarvitse liikoja miettiä mutta virheitä voi sattua ja sitten nämä latauspistehommat josta lähdettiin liikkeelle. Kyllä sen asentajan / sähkärin on kyettävä tunnistamaan epäkelpo komponentti ja jätettävä asentamatta jos siltä tuntuu. Tässä taas ollaan lähellä kirjoittamaasi, jossa kerroit, ettet itse asenna tuntemattomia palikoita verkkoon. Eli sen osalta olemme hyvinkin samaa mieltä ja pidämme oikeana tapana mutta vastaavasti "teki tilatun työn ja lähti" kulkee aivan toiseen suuntaan.
 
Lähtökohta oli edelleen asunto, jonne sähkäri oli tilattu koska siellä oli ongelma. Tällainen ei haise etukäteen.
Jos taas tilataan suorittamaan mittaukset yksittäiseen asuntoon, ei senkään pitäisi haista. Omakotitalo on jo kokonaan oma lukunsa mutta eiköhän jokainen alalla oleva osaa hinnoitella jo kysyttäessä tuon kaltaisen.
Ja useinko tällaisia laskuja lopulta riitautetaan? Suurin osa tietää sen sähkärin ja putkarin jne ottavan reilun korvauksen joten siihen ollaan varauduttu jos paikalle soitetaan. Ilmaista työtä taas ei luonnollisesti ole järkevää tehdä. Jos ei kykene mittaamaan, sitten ei kykene. Se on kohdekohtaista, miten siitä sitten laskutetaan.
En maininnut mitään "etukäteen haiskahtamisesta" vaan siitä että ensimmäisten mittausten ja mahdollisten johtoteiden tarkistusten myötä tieto tästä aukenee kuin sipuli. Älä istuta sanoja suuhuni.

Amatöörien virheiden osalta ollaan aivan samaa mieltä. Mutta jos se amatööri vetää sen yhden ulkopistorasian tms itse ja ammattilainen johdottaa kaksi kuukautta jossain tehdashallissa niin kyllä sen ammattilaisen jäljiltä jää helposti enemmän virheitä. Ei toki mitä tahansa mutta juurikin aikaisemmin mainitsemiasi löysiä liitoksia tms.
No hoh hoijaa.

Eivät ole. Mutta kummassako näitä tulee helpommin vastaan, jossain yksittäisessä asunnossa vs suurempi kohde?
Mitä väliä todennäköisyydellä on kun kaikki pitää kuitenkin mitata tai silmillä todeta standardin mukaisiksi? Virheen tullessa vastaan sen todennäköisyys on sata prosenttia.

Sen tavallisen tallaajan ei voi olettaa ymmärtävän asennusten riskejä. Jos taas ammattilaisena menet tuollaiseen kohteeseen mistä tahansa syystä, tiedostat tyyliin suoran hengenvaaran, et tuo sitä mitenkään esille ja sattuu vahinko. Aivan varmasti olet vastaamassa "miksi et tehnyt mitään" jos todisteellisesti olet paikalla ollut.
Viimeisestä lauseesta toki samaa mieltä ja siinä kohden tulee se mainitsemasi eli laitetaan siihen pöytäkirjaan riittävällä tarkkuudella, mitä on mitattu.
En näe minkälaisen skenaarion olet pääsi sisällä tähän kohtaan kehittänyt joten en usko että voin vastata oikein tähän kohtaan. Mikäli näen hengenvaarallisia viritelmiä niin otan niistä sähköt pois ja ohjeistan asiakasta jättämään sähkötyöt muille. Ei se pöytäkirja sitä itsetuhoista ihmistä pelasta.


Lähtökohtahan oli ajatus väärän tyyppisestä mittarista ja tämänkin taustan valossa "paikalleen ja lasku perään". Jos tuossa kohdassa mitataan ja kirjoitetaan pöytäkirja niin kuka siitä asennuksesta vastaa? Se asiakas, joka osti sen väärän tyyppisen tuotteen vai se sähkäri joka asensi sen väärän tyyppisen ja kirjasi pöytäkirjaan kaiken olevan ok?
Ei tuo nyt kovin vaikea asia voi olla pitää mielessä sitä, mistä lähdettiin liikkeelle. Jos taas asiakas on hankkinut sopivan mutta speksit mittauksessa täyttävän kiinalaisen, tilanne on tottakai eri.
Asiakas tilaa mittarin, asennat sen kiinni ja teet mittarille käyttöönottotarkastuksen mittauksineen jonka jälkeen jatkat seuraavaan kohteeseen. Koestatko itse jokaisen asentamasi mittarin keinokuormalla että se toimii koko mittausalueellaan? Kerro toki skenaariosi.

Ei, ei tietenkään tarvitse olla turpa kiinni. On kaikkien etu jakaa omaa tietämystään jos palvelee muita. Mutta joskus kannattaa jättää vastaamatta, kuten esimerkiksi tämä lataustolppa-asia. Itsehän en edes muistanut aihetta käsitellyt aikaisemmin joten voi puhtaasti vastata kuten mihin tahansa ensimmäistä kertaa eteen tulevaan asiaan.
No tuo on sinun mielipiteesi asiaan.

Sillä ei ole merkitystä, mitä rakennetaan mutta mitään skenaarioita ei tarvita, riittää aivan todellinen maailma. Unohdat vaan sen pikkuseikan, ettei kaikkea tehdä "peruspalikoilla". Niitä saa tyyliin maitokaupasta, kaikkea ei saa.

Ja kyllä, ymmärrän todella hyvin, mitä maahantuonnista säädetään. Mutta jos ajattelet boksin ulkopuolelta, huomaat sovelluksia olevan loputtomasti. Missään kohden en puhunut suoraan verkkoon liitettävistä osista. Muitakin on olemassa varsin laajalti.
Tässä ketjussa puhutaan sähköön ja sähköasennuksiin liittyvistä asioista, sellaisiin mitä sähköasentajat tekevät.

Siihen en osaa ottaa kantaa, jos työpaikkasi hoitaa takuut kaksi vuotta onsite ilman kuluja. Yritysten välisessä kaupassa vuosi on kuitenkin aivan normaali ja muitakin ehtoja voidaan sopia. Yksityiselle tekemisestä emme luultavasti puhu koska sille puolelle et halua puuttua.

YSE 1998 ei ilmeisesti ole sinulle tuttu juttu vai vänkäätkö vain vänkäämisen ilosta?

Avainsana on tuossa edellä itse kirjoittamasi "lähes". Kaikelle ei ole. Eikä toimituskanavalla ole suoranaista merkitystä jos itse myyjätaho on luotettava. Muutoinkin on useamman kerran sen puhelinsoiton sijasta toimittajan x edustaja istunut pöydän viedessä todeten, etteivät voi auttaa. Ja tosiaalta, välillä sillä ei ole suoranaisesti mitään merkitystä, jos kuluttaa päivän etsien sopivaa osaa. Asiakas on tyytyväinen kun ei mennyt kolmea päivää.

Ja lähipäivinä pitäisi saapua anturi, jollaista ei ollut mutta tehdas teki tilauksesta. Mutta tämä tästä aiheesta. Moni kun ei tarvitse suurinta osaa edes yksittäisen tukun valikoimasta niin ehkä erikoistilanteet ovat liian erikoisia.
Juuh ja jooh, en arvannut oikein yhden anturin skenaariotasi. Yritän paremmin seuraavalla kerralla.

Ja aivan sama tässäkin kohdassa. Oletuksena asentaja asentaa, mitä käteen annetaan. Mutta oikeasti ammattitaitoinen asentaja osaa kyseenalaistaa oikeassa kohdassa. Eli edelleenkin tuomitsen asentajan joka tietoisesti asentaa epäkelvon komponentit tai tekee väärän kytkennän.
Jos käteen lyödään vieras osa niin ei välttämättä osaa kyseenalaistaa. En ole kyseistä tapausta itse nähnyt niin en osaa sanoa syitä moiseen. Uusien asioiden kohdalla tulee helposti virheitä josta syystä tulisi olla erityisen tarkkana tai käyttää komponentteja joita on ennenkin asentanut. Luuletko oikeasti että joku tekee tietoisesti virhekytkentöjä tai asentaa vääriä osia?


Mun osalta alkaa riittämään tämä miekkailu.
 
Jos käteen lyödään vieras osa niin ei välttämättä osaa kyseenalaistaa. En ole kyseistä tapausta itse nähnyt niin en osaa sanoa syitä moiseen. Uusien asioiden kohdalla tulee helposti virheitä josta syystä tulisi olla erityisen tarkkana tai käyttää komponentteja joita on ennenkin asentanut. Luuletko oikeasti että joku tekee tietoisesti virhekytkentöjä tai asentaa vääriä osia?

Siis ymmärsinkö nyt oikein että herra ei suostu asentamaan mitään muuta kuin laitteita joita olet valmistajan kutsutilaisuudessa käynyt kännissä ihmettelemässä? Ja kännit vetäny vielä valmistajan piikkiin.
Eikös tämä ole sitä korruptiota?
 
YSE 1998 ei ilmeisesti ole sinulle tuttu juttu vai vänkäätkö vain vänkäämisen ilosta?

Offtopicia. Mitä isompi työmaa, ja mitä viisaammat/tärkeämmät sähköpuolen (pikku)pomot tekee päätöksiä, niin sitä varmemmin homma on ihan täysin kustu.

Näin ainakin (mobiili)telepuolella.

Joku pienempi kerrostalotyömaa, niin sieltä sähköurakoitsijat soittaa heti jos kupari/kuitu/rf-kaapeloinnissa tulee kysymyksiä. Mutta annas olla kun menet johonkin ostarille. Saat vetää kilometrin itse uutta kaapelia + avata sata palokatkoa, kun (sähkö)työmaapäällikkö "tietää" miten nämä tehdään.

Onneksi on YSE1998. Ei tarvitse itse maksaa penniäkään muiden töhöilyistä, ja saavat tehdä palokatkot kahteen kertaan.
 
Tässä ketjussa puhutaan sähköön ja sähköasennuksiin liittyvistä asioista, sellaisiin mitä sähköasentajat tekevät.
Unohdin että sinä päätät, mistä tässä ketjussa puhutaan. Pahoittelen!

Siihen en osaa ottaa kantaa, jos työpaikkasi hoitaa takuut kaksi vuotta onsite ilman kuluja. Yritysten välisessä kaupassa vuosi on kuitenkin aivan normaali ja muitakin ehtoja voidaan sopia. Yksityiselle tekemisestä emme luultavasti puhu koska sille puolelle et halua puuttua.
YSE 1998 ei ilmeisesti ole sinulle tuttu juttu vai vänkäätkö vain vänkäämisen ilosta?
On aina niin mukavaa kun joku muu tietää itseä paremmin, mikä on tiedossa ja mikä ei. Mutta leikitään etten tiedä joten laitan googleen, otan ensimmäisen osuman ja copypastean sieltä:
Takuuaika on kaksi vuotta rakennuskohteen valmistumisesta, ellei urakkasopimuksessa ole muuta sovittu.

Voisin jatkaa googlettamista ja kaivaa vaikka NLM 10:n. STUL-takuun jne mutten tee sitä. Se kiellettiin jo ensimmäisessä lainaamassani kohdassa. Perussähkäri kun vaan asentaa, joku muu hoitaa juridisen puolen.
Juuh ja jooh, en arvannut oikein yhden anturin skenaariotasi. Yritän paremmin seuraavalla kerralla.
En varmuudella ala listaamaan paremmin mitään, mainitsin vain esimerkin. Mutta ilmeisesti ei avaudu edes rautalangalla tarpeita olevan muitakin kuin ne maitokaupasta saatavat vakiopalikat. Joten antaa olla tämänkin osalta.
 
Offtopicia. Mitä isompi työmaa, ja mitä viisaammat/tärkeämmät sähköpuolen (pikku)pomot tekee päätöksiä, niin sitä varmemmin homma on ihan täysin kustu.

Juurikin näin. Siinä kohtaa kun sähkäreillä on se oma pikkupomo työmaalla niin homma alkaa kusta ja pahasti sekä kulut karkaa taivaisiin. Suosikaa yrityksiä jotka toimii ns. Nokkamies-periaatteella tai yrittäjä itse on mukana asentamassa :thumbsup:
 
Mutta jos ajattelet boksin ulkopuolelta, huomaat sovelluksia olevan loputtomasti. Missään kohden en puhunut suoraan verkkoon liitettävistä osista. Muitakin on olemassa varsin laajalti.

Tässä ketjussa puhutaan sähköön ja sähköasennuksiin liittyvistä asioista, sellaisiin mitä sähköasentajat tekevät.

Unohdin että sinä päätät, mistä tässä ketjussa puhutaan. Pahoittelen!
Se että skenaariokiimoissasi laajennat keskustelun koskemaan ihan mitä tahansa palikkaa on aika huvittavaa.
Aiemmissa postauksissa puhuttiin nimenomaan din-kiskoon asennettavasta virtamittarista ja sellaisen hankkimisesta mutta ilmeisesti sinun tulisi saada päättää maalitolppien sijainti tässä keskustelussa.

On aina niin mukavaa kun joku muu tietää itseä paremmin, mikä on tiedossa ja mikä ei. Mutta leikitään etten tiedä joten laitan googleen, otan ensimmäisen osuman ja copypastean sieltä:
Takuuaika on kaksi vuotta rakennuskohteen valmistumisesta, ellei urakkasopimuksessa ole muuta sovittu.

Voisin jatkaa googlettamista ja kaivaa vaikka NLM 10:n. STUL-takuun jne mutten tee sitä. Se kiellettiin jo ensimmäisessä lainaamassani kohdassa. Perussähkäri kun vaan asentaa, joku muu hoitaa juridisen puolen.

STUL -takuu nojaa vahvasti YSE1998:iin, NLM 10 on minulle vieras juttu koska eri toimiala, mutta siinäkin vastuuajan maksimi on se sama kaksi vuotta mistä puhuin jo aiemmin joten mikä on pointtisi? Sinun omassa päässäsi keksimää aikamäärää ei luonnollisestikaan tiedä kukaan muu kuin sinä itse.
Siinä kyllä olet oikeassa että ei minun noista tarvitse työmaalla vääntää, toimisto on täynnä tyyppejä joille siitä maksetaan.



Siis ymmärsinkö nyt oikein että herra ei suostu asentamaan mitään muuta kuin laitteita joita olet valmistajan kutsutilaisuudessa käynyt kännissä ihmettelemässä? Ja kännit vetäny vielä valmistajan piikkiin.
Eikös tämä ole sitä korruptiota?
Työn,,,ukko ,kännim,, :facepalm:

Enpä usko että ymmärsit. Jos jotain uutta tulee eteen niin siihen perehdytään ja luetaan ne ohjeet sekä sisäistetään se luettu teksti ennen kuin tehdään mitään. Ja jos tarvitsee lisää apua ymmärrykseen niin sitä saa helposti myös puhelimitse maahantuojilta ja tukkureilta mikä taas ei ole aina niin simppeliä ulkomailta tilatessa.
 
Juurikin näin. Siinä kohtaa kun sähkäreillä on se oma pikkupomo työmaalla niin homma alkaa kusta ja pahasti sekä kulut karkaa taivaisiin. Suosikaa yrityksiä jotka toimii ns. Nokkamies-periaatteella tai yrittäjä itse on mukana asentamassa :thumbsup:
Lieneekö tämä ketjuun sopivaa koska edellä jo rajattiin pelkästään perus sähkärin tekemisiin...

Kyllä se suurin ongelma on kommunikaation puute ja jos siitä päästäisiin eroon, kokonaisuuden kuluja karsittaisiin aivan varmasti. Useammalla osa-alueella on tuttuja ja käytännössä jokainen on sanonut samaa "nuo muut tuottavat tuskaa". Näin jo paljon ennen kuin se sähkäri, putkari, lvi-ukko (no henkilö lie korrekti) tms pääsee ensimmäistäkään kertaa kohteeseen. Sen jälkeen timantti laulaa ja joku korjaa jäljet.
 
Enpä usko että ymmärsit. Jos jotain uutta tulee eteen niin siihen perehdytään ja luetaan ne ohjeet sekä sisäistetään se luettu teksti ennen kuin tehdään mitään. Ja jos tarvitsee lisää apua ymmärrykseen niin sitä saa helposti myös puhelimitse maahantuojilta ja tukkureilta mikä taas ei ole aina niin simppeliä ulkomailta tilatessa.

Monesti laitteen mukana tulee kyllä ohjeet ellei se kama ole jostain onnisen tai vastaavan tukusta haettu jolloin se ei välttämättä ole edes missään pakkauksessa vaan myydään ns. nakuna.. Tai sitten ne löytyy laitteen valmistajan interwebbi sivuilta. Ja nää kilkkeet mitä suurelta osin asennellaan ei ole kyllä mitään rakettitiedettä.

Vähän nyt kyllä tuoksahtaa että olet tekemässä kärpäsestä härkästä. Nykyään kun edes joku "e-hyväksyntä" ei ole mikään tae että kikotin olisi laadukas.
 
Monesti laitteen mukana tulee kyllä ohjeet ellei se kama ole jostain onnisen tai vastaavan tukusta haettu jolloin se ei välttämättä ole edes missään pakkauksessa vaan myydään ns. nakuna.. Tai sitten ne löytyy laitteen valmistajan interwebbi sivuilta. Ja nää kilkkeet mitä suurelta osin asennellaan ei ole kyllä mitään rakettitiedettä.

Vähän nyt kyllä tuoksahtaa että olet tekemässä kärpäsestä härkästä. Nykyään kun edes joku "e-hyväksyntä" ei ole mikään tae että kikotin olisi laadukas.
Kun 0 katsoo asiaa selvästi sieltä asentajaportaan näkökulmasta, ei sinne oikeastaan edes ole tarpeen kulkea valmistajan / toimittajan ohjeita. Niillä jää aivan liikaa soveltamisen varaa.
Kyllä se asentajan totuus on 99% siellä kuvissa, joiden mukaan kytketään. Ja jos oikeasti erikoisia osia, niistä on ihan paikallaan infota tavalla tai toisella asentajia.

Joka tapauksessa hyvin sanottu sieltä takaa kärpäsineen kaikkineen.
 
Monesti laitteen mukana tulee kyllä ohjeet ellei se kama ole jostain onnisen tai vastaavan tukusta haettu jolloin se ei välttämättä ole edes missään pakkauksessa vaan myydään ns. nakuna.. Tai sitten ne löytyy laitteen valmistajan interwebbi sivuilta. Ja nää kilkkeet mitä suurelta osin asennellaan ei ole kyllä mitään rakettitiedettä.

Vähän nyt kyllä tuoksahtaa että olet tekemässä kärpäsestä härkästä. Nykyään kun edes joku "e-hyväksyntä" ei ole mikään tae että kikotin olisi laadukas.

Joo ei ole rakettitiedettä mutta virhekytkentöjä tapahtuu silti joten mikä oli pointtisi? CE-merkintä ei ole koskaan ollut mikään laadun tae vaan valmistajan ilmoitus siitä että laite heidän mielestään täyttää eu-alueen määräykset.


Kun 0 katsoo asiaa selvästi sieltä asentajaportaan näkökulmasta, ei sinne oikeastaan edes ole tarpeen kulkea valmistajan / toimittajan ohjeita. Niillä jää aivan liikaa soveltamisen varaa.
Kyllä se asentajan totuus on 99% siellä kuvissa, joiden mukaan kytketään. Ja jos oikeasti erikoisia osia, niistä on ihan paikallaan infota tavalla tai toisella asentajia.

Joka tapauksessa hyvin sanottu sieltä takaa kärpäsineen kaikkineen.

:think: Et kai pahoittanut mieltäsi viesteistäni? Pahoittelut jos tilanne on tämä.
 
Joo ei ole rakettitiedettä mutta virhekytkentöjä tapahtuu silti joten mikä oli pointtisi? CE-merkintä ei ole koskaan ollut mikään laadun tae vaan valmistajan ilmoitus siitä että laite heidän mielestään täyttää eu-alueen määräykset.

Virhekytkentöjä tapahtuu oli se hilavitkutin ostettu mistä tahansa, joten mikä on se pointtisi?
 
:think: Et kai pahoittanut mieltäsi viesteistäni? Pahoittelut jos tilanne on tämä.
Taisin luvata olla kommentoimatta tähän aiheeseen... Mutta en, lähinnä vaan toivon sieltä asentajaportaastakin sitä rakentavaa kommentointia jotta ne asiat voidaan hoitaa sujuvasti. Se nyt vaan on kaikkien etu jos puhutaan samaa kieltä ja varsinkin, ettei kukaan sooloile missään portaassa omiaan. Sähköissä kun ei ole siihen varaa.
 
Virhekytkentöjä tapahtuu oli se hilavitkutin ostettu mistä tahansa, joten mikä on se pointtisi?

Suomesta ostettuna ne ohjeet ovat suomenkieliset, tämä ei ole tilanne mikäli laite tilataan vinkuintiasta.


Taisin luvata olla kommentoimatta tähän aiheeseen... Mutta en, lähinnä vaan toivon sieltä asentajaportaastakin sitä rakentavaa kommentointia jotta ne asiat voidaan hoitaa sujuvasti. Se nyt vaan on kaikkien etu jos puhutaan samaa kieltä ja varsinkin, ettei kukaan sooloile missään portaassa omiaan. Sähköissä kun ei ole siihen varaa.
Voit toki lukea kirjoittamasi postaukset ja miettiä onko sanomasi yhtään sen paremmin rakentavaa.
 
Suomesta ostettuna ne ohjeet ovat suomenkieliset, tämä ei ole tilanne mikäli laite tilataan vinkuintiasta.
Kaivat varmasti jostain sen lain kohdan jossa määritellään yritysten välisessä kaupassa olevan pakko olla suomenkieliset manuaalit?

Todellisuudessa kaikesta ei todellakaan mitään suomimanuaalia ole ja harvoinpa niillä mitään oikeaa merkitystä edes on. Mitä monipuolisempi laite, sitä varmemmin lisäksi se mahdollinen suomiversio on lyhennelmä josta ei kaikkea saa selville. Eikä edes kotimaisilla valmistajilla automaattisesti ole kuin enkkumanuaalit tarjolla.

Ehkä niissä rivisähkärin tarvitsemissa peruspalikoissa on ne suomiohjeet. Toisaalta en tiedä, mihin niitä juuri koskaan sielläkään tarvitaan. Jokainen sähkäri osaa sen pistorasian tms asentaa ilman ohjetta ja jossain teollisuusympäristössä ei välttämättä edes tarvitse tietää siitä asennettavasta laitteesta mitään. Kytkentä kuvien mukaan ja joku muu hoitaa käyttöönoton.
 
Kaivat varmasti jostain sen lain kohdan jossa määritellään yritysten välisessä kaupassa olevan pakko olla suomenkieliset manuaalit?

Todellisuudessa kaikesta ei todellakaan mitään suomimanuaalia ole ja harvoinpa niillä mitään oikeaa merkitystä edes on. Mitä monipuolisempi laite, sitä varmemmin lisäksi se mahdollinen suomiversio on lyhennelmä josta ei kaikkea saa selville. Eikä edes kotimaisilla valmistajilla automaattisesti ole kuin enkkumanuaalit tarjolla.

Ehkä niissä rivisähkärin tarvitsemissa peruspalikoissa on ne suomiohjeet. Toisaalta en tiedä, mihin niitä juuri koskaan sielläkään tarvitaan. Jokainen sähkäri osaa sen pistorasian tms asentaa ilman ohjetta ja jossain teollisuusympäristössä ei välttämättä edes tarvitse tietää siitä asennettavasta laitteesta mitään. Kytkentä kuvien mukaan ja joku muu hoitaa käyttöönoton.

Jos olet maahantuoja tai jakelija niin velvoitteesi selviävät tuosta pari postausta aiemmin linkkaamastani tukesin oppaasta. Ja heiltä varmaankin saat lisätietoa pohjattoman tiedonnälkäsi tyydyttämiseen, ettei amiksen tarvitse sitä sinulle lusikalla syöttää.
 
14 vuoden takaisista sähkäriopinnoista ei muista mitään mutta mitä veikkaatte, onko kaapeli jännitteellinen vai muuten vaan pistetty eristimet kiinni?

Tuossa vaihdetaan ilmakaapeli maakaapeliksi. Ilmakaapelit näytti olevan vielä osan matkaa paikoillaan, tuo maakaapeli oli vedetty rinnalla osin jo maaan sisään, osin vielä maan päällä.

katso liitettä 412358
Näyttää oudolta/vaaralliselta.
 
Pitäiskö tommosessa olla se ruskea kaappi / vastaava suojana?
 
14 vuoden takaisista sähkäriopinnoista ei muista mitään mutta mitä veikkaatte, onko kaapeli jännitteellinen vai muuten vaan pistetty eristimet kiinni?

Tuossa vaihdetaan ilmakaapeli maakaapeliksi. Ilmakaapelit näytti olevan vielä osan matkaa paikoillaan, tuo maakaapeli oli vedetty rinnalla osin jo maaan sisään, osin vielä maan päällä.

katso liitettä 412358
En ole sähköalan ammattihenkilö, mutta tuo näyttää "wiski-kaapelilta" ja eikös kuvassa pikemminkin ole pylvääseen tulevat ylijännitesuojat?

Eikö se olisi aika vastuutonta jättää 20 000 V maakaapelin pääte maahan jännitteisenä makaamaan? Kannattaa silti olla varovainen eikä pidä mennä liian lähelle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olet maahantuoja tai jakelija niin velvoitteesi selviävät tuosta pari postausta aiemmin linkkaamastani tukesin oppaasta. Ja heiltä varmaankin saat lisätietoa pohjattoman tiedonnälkäsi tyydyttämiseen, ettei amiksen tarvitse sitä sinulle lusikalla syöttää.
Asia kävi todella selväksi. Haet netistä random-linkkejä ja trollaat ymmärtämättä aiheesta mitään. Eli tämä tästä, trollia ei kannata ruokkia.

Silti pienenä vihjeenä: yritä erotella kuluttajakauppa, yritysten välinen kauppa ja sellaisten osien / laitteiden kauppa joita ei normaalisti myydä suoraan kuluttajalle sellaisenaan vaan jonkin kokonaisuuden osana.

En ole sähköalan ammattihenkilö, mutta tuo näyttää "wiski-kaapelilta" ja eikös kuvassa pikemminkin ole pylvääseen tulevat ylijännitesuojat?

Eikö se olisi aika vastuutonta jättää 20 000 V maakaapelin pääte maahan jännitteisenä makaamaan? Kannattaa silti olla varovainen eikä pidä mennä liian lähelle.
Tuohon pätee tosiaan aivan sama kuin monesti muutoinkin. Ei ole mitään syytä mennä turhan lähelle eikä varsinkaan koskemaan.

Mutta jännitettähän tuossa ei ole. KJ-puolella varmistetaan asioita kuitenkin aivan eri tasolla verrattuna pienjännitepuoleen eli monen asian tulisi mennä pahasti pieleen jotta tuollaiseen saisi jännitteen. Sen jälkeenkin pitäisi vielä tilanne pysyä sellaisena, jota suojaus ei havaitse ja erota ko. osuutta.

Ja kaapeli voisi olla AHXAMK-W
 
Asia kävi todella selväksi. Haet netistä random-linkkejä ja trollaat ymmärtämättä aiheesta mitään. Eli tämä tästä, trollia ei kannata ruokkia.

Silti pienenä vihjeenä: yritä erotella kuluttajakauppa, yritysten välinen kauppa ja sellaisten osien / laitteiden kauppa joita ei normaalisti myydä suoraan kuluttajalle sellaisenaan vaan jonkin kokonaisuuden osana.

Juu, vastasin ehkä turhan nopeasti koska mielessäni oli yhä edelleen se yksi ja sama tapaus, jossa lisätään alamittaus yksityisasiakkaan lataustolppaan ja vaihtotyölle annettu takuu sekä myyjän virhevastuu. Sinun skenaariosihan ovat edenneet sieltä pois jo aikaa sitten ja kyselet minulta asioista jotka menevät aika kaukaa sen aiheen ohi. Minä puhun lataustolpasta ja sinä ilmeisesti paperikoneesta. Eli kumpikohan tässä kalastelee ja mitä.
 
Suomesta ostettuna ne ohjeet ovat suomenkieliset, tämä ei ole tilanne mikäli laite tilataan vinkuintiasta.

Luotto on kovaa konekäännettyihin ohjeisiin. :facepalm: Tai sitten käännöksen on tehnyt joku joka ei hanskaa ammattienglantia ja suomennos on ihan puutaheinää.

On noissa suomenkielisissä ohjeissa tullut vastaan tilanteita että niistä ei ole ottanu ollenkaan tolkkua että mitä helvettiä niissä koitetaan kertoa vaan on pitänyt tsekata englanninkielisistä ohjeista.
Ja kyllä jokaisen itseään kunnioittavan ammattilaisen täytyy osata omaa ammattienglantia sen verran että pystyy ymmärtämään englanninkielisistä ohjeista kuinka homma tulee tehdä.
 
Luotto on kovaa konekäännettyihin ohjeisiin. :facepalm: Tai sitten käännöksen on tehnyt joku joka ei hanskaa ammattienglantia ja suomennos on ihan puutaheinää.

On noissa suomenkielisissä ohjeissa tullut vastaan tilanteita että niistä ei ole ottanu ollenkaan tolkkua että mitä helvettiä niissä koitetaan kertoa vaan on pitänyt tsekata englanninkielisistä ohjeista.
Ja kyllä jokaisen itseään kunnioittavan ammattilaisen täytyy osata omaa ammattienglantia sen verran että pystyy ymmärtämään englanninkielisistä ohjeista kuinka homma tulee tehdä.

No tilanne kuitenkin on se, että alalla on ihmisiä jotka eivät englantia juurikaan osaa jolloin muunkielisten asennusohjeiden lukemisesta tulee arpapeliä, itsekin pari sellaista tiedän. Ja sille asiakkaallehan tulisi luovuttaa kaikki käyttöohjeet etenkin jos tuotteessa on jotain muutettavia asetuksia kuten esimerkiksi ajastimissa. Niiden ohjelmointi voi olla haastavaa joillekin jopa selkeät, suomenkieliset ohjeet kourassa joten en usko että tilanne olisi ainakaan parempi ilman niitä. Mutta tuessa ja ohjeissakin pätee useimmiten se, että sitä saa mistä maksaa, ei ne kaikki ole google translatella käännettyä paskaa. Suomesta ostettuna hinnoissa on usein vähän premiumia, mutta jos asia ei aukene niin voi soittaa sille maahantuojalle tai jälleenmyyjälle ja kysyä neuvoa.
 
Suomesta ostettuna hinnoissa on usein vähän premiumia, mutta jos asia ei aukene niin voi soittaa sille maahantuojalle tai jälleenmyyjälle ja kysyä neuvoa.

Sitä premiumia suomihinnoissa totta tosiaankin on jopa käytetyissä osissa. Viime vuoden syksyllä kelkkapurkaamolta staattoria kyselin kelkkaan. Pyysi 380€ käytetystä osasta, eli mitään takuuta ei tietenkään ole. Uuden olisi saanut japanista tilaamalla reiluun 500€, marmorin hintaa en edes uskaltanu selvittää.
Löysin sitten ebayn kautta jenkeistä käytetyn osan hintaan 50$, siihen päälle jotain kuluja + rahti ja osalle jäi alta 100€ hintaa.

Toinen esimerkki ihan parin viikon takaa. Autoon takavalon umpio kun tuli talvella peruutettua se paskaksi. purkuosan hinta 150€ joten marmorin hintaa en edes viittinyt alkaa selvittää. Uutta tarvikeosaa, tosin uudempi malli joten olisi pitäny vaihtaa molemmat, saksasta 89€ kpl hintaan. Löysin sitten ruåttin purkaamolta hintaan 500SEK eli alta 50€. Päälle toki rahtia tuli sama summa mutta kokonaishinta jäi alta 100€ ja ihan ovelle toimitettuna.

Sitten suomessa ihmetellään ja itketään kun porukka tilailee vinkuintiaa myöten tavaraa. Onko mikään ihme kun on niin nohevasti sitä premiumia hinnoissa.
 
Taitaa odotella joko pylvääseen vientiä tai jatkon tekemistä. Vähän outo ratkaisu kyllä. Tuosta tulis työmaan valvojalta huomautus, kun ei sais jättää lojumaan ilman että on esim. aidalla suojattu, ihan siksi että ei vahingossa pääse kaapeli vahingoittumaan. Toi ei kummoista monttua vaadi johtimen eristeeseen ennenkun on käyttökelvoton kaapeli.
Ei tuohon kyllä jatkoa tule päiden ollessa työstetty noin.

Ja kertoiko tuo kuva lopulta sen, oliko aidattu tai muuta? Omasta mielestäni ei. Eikä myöskään sitä, olivatko asentajat kahvilla kuvan oton hetkellä.
Enkä toki tunne kaikkien käytäntöjä muttei aina ja joka vaiheessa aidata. Jos se pää on keskellä ei mitään, ei siellä ulkopuolinen tee normaalisti vahinkoa ja jos tekisi, ei se siirrettävä aita mitään estä. Toisaalta emme tiedä myöskään sitä, onko aiheesta huomautettu. Voi olla mutta väliin jää aikaa ottaa kuvia.
 
Jaa-a, en nyt osaa sanoa että onko toi pääte tuotu pylväästä alas ja odottelis jatkoa uuteen kaapeliin, siksi sanoin että voi odotella jatkoakin. Suppea kuva tosiaan.

Kyllä melkeen aina aidataan, ainoastaan kaapelin levitys ja heti asentaminen on ok. Heti jos joutuu jättämään esille, niin on aidattava. Ja joo eihän se tahallista vahingoittamista estä, mutta eipähän nyt kukaan kompastu siihen. Niin se vaan menee oli järkeä mielestäsi tai ei. Voi olla tilaajakohtaisia erojakin.
Kyllä tuo on uusi kaapelin pää eli ei ole tuotu alas mistään eikä olla jatkamassa.
Mutta oikeassa olet, laajempi kuva kertoisi tässäkin paljon lisää.

Ja aitaaminen on tosiaan avoinna mutta oikeassa olet myös siitä, että näitä aidataan monesti. Ei aina, eroja on ja kokonaisuuskin ratkaisee. Sekin jäi avoimeksi. Mutta koska uutta kaapelia, kuvasta muutama metri oikeall on luultavammin huolella käännettyä maata ja ehkä kaivurikin parkissa. Estävät sitä komprointia kyllä.
 
Miksi tossa sitten on liittimet päätteen yläpäässä ja katkaistut jompit?

Itse sanoisin, että kuvassa on uusi ylijännitesuojateline ja työmaadoitussarvet. Tarkoitus varmastikin tuoda uusi kaapeli vanhaan ilmalinjaan kiinni. Päätteet tehty maassa ja liitetty telineeseen ja kaapeli telineineen tatkoitus nostaa ilmajohdon alle pylvääseen kiinni. Luultavasti odottaa, että että saavat koko maakaapeliosuuden valmiiksi, ennen kuin nostavat kaapelin pylvääseen.
 
Tuli sitten eilen tavattua sähkäri, kenellä on s2 urakointioikeudet ja luvat kunnossa. Väitti, ettei oikosulkuvirtaa tarvitse mitata (pisimmästäkään pisteestä), koska on vikavirtasuojat. Jäin hiukan hämilleni, enkä jaksanut alkaa vänkäämään. Tänään lukasin vielä 6000:sta 433 "ylikuormitussuojauksen" alta, ja yhä edelleen olen sitä mieltä, että oikosulkusuojaus ja vikavirta on täysin eri suojausta toteuttavia eikä vikavirta laukea oikosulusta.
Mitäs sanoo sähkömiehet, oikosulkusuojaus pitää pisimmästä kohtaa mitata vai vikavirtojen asennettua ei tarvitse mitata ja kevin jatkuvuutta ei tarvitse mitata? (ohm, jos vikavirran toimivuus on varmistettu)

Kyseessä siis omakotitalo asennus. (uudis)
 
Se oikosulkuvirran mittaaminen tehdään siksi, että varmistetaan 0,4 sekunnin poiskytkentäajan toteutuminen. Tämä on henkilösuojausta varten, ettei maadoituksen jännite ehdi nousta vaarallisen korkeaksi.

Vikavirtasuoja katkaisee tämän tyyppisessä oikosulussa syötön välittömästi ja henkilösuojaus on kunnossa. Tästä syystä ei oikosulkuvirtaa tarvitse erikseen mitata.

Toki kaapelien pituudet ja poikkipinnat täytyy olla edes jotenkin järkeviä, jotta varsinainen oikosulkusuojauskin toteutuu. Mutta yleensä ei tarvita mittausta sen varmistamiseen.

EDIT: maadoituksen jatkuvuus pitää silti mitata, aina.
 
Se oikosulkuvirran mittaaminen tehdään siksi, että varmistetaan 0,4 sekunnin poiskytkentäajan toteutuminen. Tämä on henkilösuojausta varten, ettei maadoituksen jännite ehdi nousta vaarallisen korkeaksi.

Vikavirtasuoja katkaisee tämän tyyppisessä oikosulussa syötön välittömästi ja henkilösuojaus on kunnossa. Tästä syystä ei oikosulkuvirtaa tarvitse erikseen mitata.

Toki kaapelien pituudet ja poikkipinnat täytyy olla edes jotenkin järkeviä, jotta varsinainen oikosulkusuojauskin toteutuu. Mutta yleensä ei tarvita mittausta sen varmistamiseen.

EDIT: maadoituksen jatkuvuus pitää silti mitata, aina.

Eli mikä suojaa kaapelia ylikuumenemiselta ja esim palon sytyttämiseltä? Oikosulussa ei mikään virta mene "kevin kautta" välttämättä. Eli miten maadoituksen jännite nousisi yhtään mihinkään?

e.Mietin just, et en itse edes kattonut onko koko kaappi vaikka B/C tyypin stotseja kun normaali taitaa olla gG? Mitä noissa maapuolen keskuksissa käytetään yleisimmin?
 
Johdonsuojakatkaisija (sulake) suojaa kaapelia. Kun kaapelit ja johdonsuojat on oikein mitoitettu, niin ei sen toteamiseen erillistä mittausta enää tarvita.
 
Johdonsuojakatkaisija (sulake) suojaa kaapelia. Kun kaapelit ja johdonsuojat on oikein mitoitettu, niin ei sen toteamiseen erillistä mittausta enää tarvita.

Noin minäkin jotenkin muistelen, eli oikosulkusuojaus tarvitsee joko mitata tai laskea. Laskennassa käytetään korjauskerrointa (0.95), mutta kun talon päätaulu korvataan ja ulos tulee "mittarikeskus" ja oikosulkuvirtaa ei ole tunnettu, sähkösuunnitelmaa ei ole tehty (joka tietenkin on sallittua, mutta semisti persaukinen ratkasu). ja näin musta ei ole vaihtoehtoa kun mitata kaikkien johdonsuojakatkaisioiden oikosulkuvirta, (tai teoriassa tietää pitkin veto ja mitata se). Oonko nyt ihan kassalla vai "oijotaanko tässä kohteessa vähän liikaa"?

e. ja musta laskuista pitää olla esittää laskut sekä tulos käyttöönottopöytäkirjassa, jos on laskemalla selvitetty...
 
Oikosulussa ei mikään virta mene "kevin kautta" välttämättä
Tämä on ihan totta. Oikosulku voi tulla vaiheiden välille, vaiheesta nollaan tai vaiheesta maahan.

Näistä kaksi ensimmäistä tapausta ovat vaarattomia henkilölle. Kosketeltavien osien jännite ei nouse. Oikein mitoitettu sulake katkaisee syötön, ennen tulipalon syttymistä tai muita vahinkoja.

Oikosulku maahan sen sijaan nostaa maapotentiaalin jännitettä, kunnes syöttö katkeaa. Tässä tapauksessa on tärkeää, että syöttö katkeaa nopeasti. Muutoin esimerkiksi metallisen laitekotelon tai sähkömoottorin kuoreen voi nousta vaarallisen korkea jännite josta ihminen voi saada sähköiskun. Jos syöttö on suojattu vikavirtasuojalla, niin se katkaisee syötön eikä vahinkoja tapahdu. Mikäli VVSK puuttuu, niin sitten pitää alkaa mittaamaan oikosulkuvirtaa. Tällä varmistetaan, että sulake palaa riittävän nopeasti eikä henkilövahinkoja pääse syntymään.
 
Mikäli VVSK puuttuu, niin sitten pitää alkaa mittaamaan oikosulkuvirtaa. Tällä varmistetaan, että sulake palaa riittävän nopeasti eikä henkilövahinkoja pääse syntymään.

Tämä kohta voidaan todeta myös laskemalla. Mutta itse pidän ja olen pitänyt siitä kiinni, että itse ja meidän porukka varmistaa asennukset ja mitoitukset myös mittaamalla ja kaikki laitetaan pöytäkirjoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 251
Viestejä
4 866 213
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom