Kysymyksiä sähkömiehille

Pitäisi siirtää pistorasia. Onko väliä minkä "paksuisella" kaapelilla teen jatkon? Tallista löytyisi sopiva pätkä 3x1,5 kaapelia. Nykyisen kaapelin paksuudesta ei tietoa.

Onhan sillä tietenkin merkitystä ja ehkä kannattaisi jättää tekemättä itse, jos tuota joutuu kysymään muilta.

Oma projekti mökillä ryhmäkeskuksen kanssa on saatu tässä vaiheessa päätökseen. Homma sujui ilman suurempia ongelmia ja pitäisi olla asetusten mukaiset asennukset tehty. Käyttöönottomittauksissa ei tullut eteen puutteita ja helppohan nuo on asennustesterillä tehdä.

Käytin pelkästään B-käyrän johdonsuojakatkaisijoita (keskuksen Ik 180 A), jolloin vikavirtasuojan pystyi jättämään lisäsuojaksi. Ei pitäisi olla tarvetta isoille moottorikäytöille tai hitsaukselle noissa sähköissä.

Aikaahan noihin asennuksiin saa palamaan ja näköjään tarvikkeet ei myöskään ole ilmaisia kun ei aivan halvinta osta. Kallista lystiä olisi tuommoinen ryhmäkeskus ja kolmen lähdön "pikkuhomma" teettää sähköasennusfirmalla.
 
Onhan sillä tietenkin merkitystä ja ehkä kannattaisi jättää tekemättä itse, jos tuota joutuu kysymään muilta.

Oma projekti mökillä ryhmäkeskuksen kanssa on saatu tässä vaiheessa päätökseen. Homma sujui ilman suurempia ongelmia ja pitäisi olla asetusten mukaiset asennukset tehty. Käyttöönottomittauksissa ei tullut eteen puutteita ja helppohan nuo on asennustesterillä tehdä.

Käytin pelkästään B-käyrän johdonsuojakatkaisijoita (keskuksen Ik 180 A), jolloin vikavirtasuojan pystyi jättämään lisäsuojaksi. Ei pitäisi olla tarvetta isoille moottorikäytöille tai hitsaukselle noissa sähköissä.

Aikaahan noihin asennuksiin saa palamaan ja näköjään tarvikkeet ei myöskään ole ilmaisia kun ei aivan halvinta osta. Kallista lystiä olisi tuommoinen ryhmäkeskus ja kolmen lähdön "pikkuhomma" teettää sähköasennusfirmalla.

Näyttää menneen puurot ja vellit ihan huolella sekaisin. Jos oikosulkuvirta ei riitä suojalaitteen toiminnalle vaihdetaan suojalaite sellaiseen jolla ehdot täyttyvät. Joissain tilanteissa johdon päässä esiintyvää oikosulkuvirtaa saadaan parannettua pienellä johdinpaksuuksien nostamisella. Tapauskohtaisesti kyseeseen voi tulla käyttää johdinpaksuuksia jotka kestävät jatkuvan oikosulkutilanteen.

Pelkkä vvs ei riitä korvaamaan oikosulkusuojaa.
 
Näyttää menneen puurot ja vellit ihan huolella sekaisin. Jos oikosulkuvirta ei riitä suojalaitteen toiminnalle vaihdetaan suojalaite sellaiseen jolla ehdot täyttyvät. Joissain tilanteissa johdon päässä esiintyvää oikosulkuvirtaa saadaan parannettua pienellä johdinpaksuuksien nostamisella. Tapauskohtaisesti kyseeseen voi tulla käyttää johdinpaksuuksia jotka kestävät jatkuvan oikosulkutilanteen.

Pelkkä vvs ei riitä korvaamaan oikosulkusuojaa.

Tässähän juuri niin on tehty, eli valittu B-käyrän johdonsuojakatkaisija C-käyrän sijaan, että oikosulkuvirta riittää myös ryhmän perällä vikasuojaukseen. Pääkeskukselta vedetty 5x6 mmj 9m ja kaikki ryhmät 3x2,5 mmj. Mitattu alhaisin oikosulkuvirta oli tällöin noin 125 A ja tämä riittää B16 johdonsuojakatkaisijalle. C16 johdonsuojakatkaisijaa ei saa liittymispisteen 180 A oikosulkuvirralla toimimaan 0,4 s laukaisuajalla.

Vikavirtasuojaa voi käyttää vikasuojaukseen, mutta vaatii toki myös oikosulkusuojauksen kaveriksi. Halusin nyt käyttää johdonsuojakatkaisijoita myös vikasuojaukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Onhan sillä tietenkin merkitystä ja ehkä kannattaisi jättää tekemättä itse, jos tuota joutuu kysymään muilta.

Oma projekti mökillä ryhmäkeskuksen kanssa on saatu tässä vaiheessa päätökseen. Homma sujui ilman suurempia ongelmia ja pitäisi olla asetusten mukaiset asennukset tehty. Käyttöönottomittauksissa ei tullut eteen puutteita ja helppohan nuo on asennustesterillä tehdä.

Käytin pelkästään B-käyrän johdonsuojakatkaisijoita (keskuksen Ik 180 A), jolloin vikavirtasuojan pystyi jättämään lisäsuojaksi. Ei pitäisi olla tarvetta isoille moottorikäytöille tai hitsaukselle noissa sähköissä.

Aikaahan noihin asennuksiin saa palamaan ja näköjään tarvikkeet ei myöskään ole ilmaisia kun ei aivan halvinta osta. Kallista lystiä olisi tuommoinen ryhmäkeskus ja kolmen lähdön "pikkuhomma" teettää sähköasennusfirmalla.

Jos saisin selville johdon paksuuden, voisinko tehdä jatkoliitoksen rasiassa samanlaisella? Pistorasia pitäisi siirtää seinän toiselle puolelle, 80cm matkan takia ei huvittaisi tilata sähkömiestä. Mutta ei toki polttaa taloakaan. Tiedän että en saisi itse näitä tehdä, mutta siksi kysyn apua viisaammilta.

Toinen kysymys. Purin pois loisteputkivalaisimen, jossa oli myös 4 pistorasiaa. Voiko tähän nyt laittaa tilalle pelkän pistorasian? Vai soitanko sähkömiehellle?
 
Viimeksi muokattu:
Jos saisin selville johdon paksuuden, voisinko tehdä jatkoliitoksen rasiassa samanlaisella? Pistorasia pitäisi siirtää seinän toiselle puolelle, 80cm matkan takia ei huvittaisi tilata sähkömiestä. Mutta ei toki polttaa taloakaan. Tiedän että en saisi itse näitä tehdä, mutta siksi kysyn apua viisaammilta.

Toinen kysymys. Purin pois loisteputkivalaisimen, jossa oli myös 4 pistorasiaa. Voiko tähän nyt laittaa tilalle pelkän pistorasian? Vai soitanko sähkömiehellle?
Koska sinun tarvitsee kysyä niin vaatii soiton sähkärille.
 
Jos saisin selville johdon paksuuden, voisinko tehdä jatkoliitoksen rasiassa samanlaisella? Pistorasia pitäisi siirtää seinän toiselle puolelle, 80cm matkan takia ei huvittaisi tilata sähkömiestä. Mutta ei toki polttaa taloakaan. Tiedän että en saisi itse näitä tehdä, mutta siksi kysyn apua viisaammilta.

Toinen kysymys. Purin pois loisteputkivalaisimen, jossa oli myös 4 pistorasiaa. Voiko tähän nyt laittaa tilalle pelkän pistorasian? Vai soitanko sähkömiehellle?
Kyllähän sen noin voi tehdä, luvallista se ei maallikolle ole.
Jos se uusi pistorasian paikka on seinän takana, niin onko se seinän takana oleva tila samaa suojausluokkaa? Ja mitä suojausluokkaa se nykyinen on?
Tuo työvalon uusiminen on selkeä, kunhan laittaa saman luokan pistorasian siihen tilalle, ja kytkee sen oikein.
 
Noissa muutostöissä tulee hyvin äkkiä kuvioon mukaan vikavirtasuojat ja muut vastaavat vaatimukset. Ammattitaitoinen sähköasentaja ottaa nämä huomioon ja tekee asennukset sen mukaan. Foorumilla ei kukaan pysty käymättä kohteessa kaikenkattavia ohjeita antamaan. Tästä syystä suosittelen käyttämään ammattilaista tähänkin. Sähköasentajaksi käydään kaksi tai kolmivuotinen koulu. Tämänkään jälkeen ei saa itsenäisesti töitä suorittaa. Koulussa opitaan tunnistamaan mahdollisia ongelmakohtia ja ratkaisemaan niitä. Työkokemus antaa eväät ennakoida työhon liittyviä mahdollisia ongelmakohtia. Suosi pikkuhommissa mahdollisimman pätevää asentajaa, tulee halvemmaksi. Halvemman tuntihinnan firmoilla voi teettää isompia kohteita, joissa mahdollisen ongelmakohdan ehtii ammattitaitoisempi ratkaista ja nuoremmalle sähkärille riittää silti koko ajaksi töitä. Työn osuudesta saa kuitenkin kotitalousvähennyksen. Ja jos työtä tilatessa kertoo millainen homma on kyseessä, on asentajalla tarvittavat tarvikkeetkin mukana. Kauhutarinat tukkureissuilla viipyvistä asentajista johtuu yleensä asiakkaasta joka sanoo että työmaalla on kaikki tarvittava...
 
Minkälaisessa hintaluokassa liikutaan jos uusitaan asunnon ryhmäkeskus rivitalossa (80-luku)? Ei nyt ole sinänsä ajankohtaista mutta ihan mielenkiinnosta puhutaanko useista tuhansista, tuhannesta vai mistä? Tämä toki sitten aikanaan kilpailutetaan mutta joku haarukka olisi mukava tietää.
 
Minkälaisessa hintaluokassa liikutaan jos uusitaan asunnon ryhmäkeskus rivitalossa (80-luku)? Ei nyt ole sinänsä ajankohtaista mutta ihan mielenkiinnosta puhutaanko useista tuhansista, tuhannesta vai mistä? Tämä toki sitten aikanaan kilpailutetaan mutta joku haarukka olisi mukava tietää.

1500 - 2000e.

Riippuu selvitystyön määrästä ja siitä millainen keskus laitetaan tilalle.
 
Koska sinun tarvitsee kysyä niin vaatii soiton sähkärille.

Anteeksi, ymmärsin keskustelun otsikon väärin ;) Ymmärrän kyllä, vakavasta aiheesta keskustellaan.

Kyllähän sen noin voi tehdä, luvallista se ei maallikolle ole.
Jos se uusi pistorasian paikka on seinän takana, niin onko se seinän takana oleva tila samaa suojausluokkaa? Ja mitä suojausluokkaa se nykyinen on?
Tuo työvalon uusiminen on selkeä, kunhan laittaa saman luokan pistorasian siihen tilalle, ja kytkee sen oikein.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Samaa suojausluokkaa on ja siirrän saman pistorasian sinne. Johdon kokoahan ei saa pienentää. Selvitin että pistorasia on 16A sulakkeen takana, joten MMJ-2,5 johdolla teen jatkon.
 
Jos johtoa pidentää tai lisää liitoksia väliin, niin eikö sille sitten pitäisi tehdä uusi oikosulkuvirtamittaus.

Sinänsä tietty laiton se itse tehtynä on joka tapauksessa, mutta talon paloriskiä lisäävä huono liitos voisi mittauksella paljastua.
 
Vessaan laitettiin uudet sähköt. Eli siellä oli sellainen systeemi että vessan sähköt oli päällä vain silloin kuin valotkin.
Nyt ne muutettiin niin että sinne tulee pysyvä sähkö ja samaan katkaisija koteloon ( jossa oli ennen vain se yksi kytkin) tulee nyt kaksi kytkintä, toinen peilikaapille ja toinen kattolampulle.

Piti ostaa tuohon kaksiosainen kytkin mutta sitten iski epäilys kaupassa kun olikin kahta erilaista: kruunukytkin ja kaksiosainen kytkin. Onko jotain mistä näkisin kumpi tuohon tulee vai tietääkö vain sähkäri sen? Ei ole tarkoitus ruveta mitään kytkemään itse, vaan kävisin ostamassa kytkimen valmiiksi kun sähkäri tulee kytkemään viimeisetkin sähköt sinne kun vessa on valmis.
 
Oli aikomus pistää pistorasioita ulos taivasalle. Tarvittavat maakapelit on jo vedetty paikalleen mutta millaisen rasian tuonne ulos oikein voi asentaa? Ymmärsin, että IP44 pitäisi olla yleensä ihan riittävä mutta kun nämä kaikki tolpat on niin matalia, että jäävän lumen alle niin eivät taida sitten olla laillisia asennuksia. Ehkäpä joku IP68 rasia sitten. :)
Tälläistä alunperin mietin: Ulkopylväs Pistorasialla Smartwares Garden Pole 3680W 230V IP44 musta
Vai jääkö nämä ulkorasiat vain haaveeksi?
 
Ainakin kaupassa oli kaksi päälisinpuolin samanlaista ja toinen oli ns. "normaali" kytkin ja toisessa luki "kruunukytkin".
Siis "normaali" 2-osainen kytkin? Olisko tuotenumeroita tms niin pystyis oikeasti kommentoimaan mikä ero niissä mahdollisesti on kyseessä? Oletko varma että et puhu 2-napaisesta kytkimestä, joka toki on ihan eri asia.
 
Siis "normaali" 2-osainen kytkin? Olisko tuotenumeroita tms niin pystyis oikeasti kommentoimaan mikä ero niissä mahdollisesti on kyseessä? Oletko varma että et puhu 2-napaisesta kytkimestä, joka toki on ihan eri asia.
Ei anna linkata suoraan tuotteisiin mutta tässä:
Screenshot_2020-08-13 Virtakytkin.png
 
Olen maallikko, mutta sama kytkinhän noiden täytyy olla. Kruunukytkin = kaksi ykköskytkintä vierekkäin.

Mutta miksi ostaa jotain Biltemaa kun merkkikalusteita (esim. ABB) saa samalla hinnalla? Kaikki sähkäritkään ei noita mielellään asentele.
 
Kieltämättä olisi mielenkiintoista tietää mitä eroa noissa on. Ruotsalaisessa tavaratalossa jopa hinta on eri kummallekin, mutta mitään tarkempaa tuotekuvausta ei löydy netistä.

Bilteman classic osastossa ei ole erillisiä tavallisia kruunu- ja kaksiosaisia kytkimiä, vaan tavallinen kruunukytkin ja kaksiosainen porraskytkin. Epäilenkin vahvasti että noissakin on todellisuudessa jotain eroja, mutta toisessa on virheellinen tuotekuvaus.
 
Viimeksi muokattu:
Olen maallikko, mutta sama kytkinhän noiden täytyy olla. Kruunukytkin = kaksi ykköskytkintä vierekkäin.

Mutta miksi ostaa jotain Biltemaa kun merkkikalusteita (esim. ABB) saa samalla hinnalla? Kaikki sähkäritkään ei noita mielellään asentele.
Sopii meidän tyyliin ja edullisia.
 
Saattaa nuo halpahallien asennuskalusteet hinnalla houkutella mutta suosittelen silti pitäytymään tunnetuissa valmistajissa kuten ABB ja Schneider. Niillä saatavuus myös jatkossa on turvatumpaa jos tarvitsee lisätä tai uusia. Toisaalta myös asennettavuus on niissä usein parempi.
 
Olisiko 2-kytkin sellainen että saat 2 eri valoa itsenäisesti on/off. Kruunukytkin taas sellainen että ekalla kytkimellä kattovalosta puolet päälle ja toisesta loput polttimot. Ekan kun sammuttaa sammuu koko kattovalo. Toinen kytkin jos on päällä syttyy kaikki lampun polttimot kun ekan kytkee...
 
Olisiko 2-kytkin sellainen että saat 2 eri valoa itsenäisesti on/off. Kruunukytkin taas sellainen että ekalla kytkimellä kattovalosta puolet päälle ja toisesta loput polttimot. Ekan kun sammuttaa sammuu koko kattovalo. Toinen kytkin jos on päällä syttyy kaikki lampun polttimot kun ekan kytkee...
Edelleenkin 2 samaa asiaa
 
Edelleenkin 2 samaa asiaa
Ei vaan tarkoitin: Lampussa sinisiä ja punaisia polttimoita 3 kumpaakin. Eka katkaisija päällä, toinen pois, vain siniset palavat. Toinen päälle, kaikki palavat, Eka katkaijia pois, kaikki sammuvat, jne.

Normi settiä 60 ja 70-luvun kerrostaloissa olohuoneessa. Pelkkiä punaisia tällä ei siis saisi palamaan. Kytkimellä saisi valittua päälle-pois puolet/kaikki.
 
Onko jotain erittäin virallista jatkosta 240V liitäntäkaapelille?
Toisessa päässä kiinni erikoisempi hitsattu liitin ja toisessa euro-pistoke. Piuha on poikki 20cm tuosta erikoisemmasta liittimestä. Virta näyttää olevan 1A. Ainoa keino olisi piuhan jatkaminen. Jatkojohto tuohon nysään... ei välttämättä toimi.
 
Onko jotain erittäin virallista jatkosta 240V liitäntäkaapelille?
Toisessa päässä kiinni erikoisempi hitsattu liitin ja toisessa euro-pistoke. Piuha on poikki 20cm tuosta erikoisemmasta liittimestä. Virta näyttää olevan 1A. Ainoa keino olisi piuhan jatkaminen. Jatkojohto tuohon nysään... ei välttämättä toimi.

Kaapelinjatkoliitin Q Phoenix Contact saa myös 3-napaisena
 
Ei vaan tarkoitin: Lampussa sinisiä ja punaisia polttimoita 3 kumpaakin. Eka katkaisija päällä, toinen pois, vain siniset palavat. Toinen päälle, kaikki palavat, Eka katkaijia pois, kaikki sammuvat, jne.

Normi settiä 60 ja 70-luvun kerrostaloissa olohuoneessa. Pelkkiä punaisia tällä ei siis saisi palamaan. Kytkimellä saisi valittua päälle-pois puolet/kaikki.

Niin ja tuon saa tehtyä kruunukytkimellä kun kytkee sen "väärin" eli syötön toiseen haaraan ja sitten valoille vetää toisesta haarasta ja siitä mihin yleensä syöttö kytketään.
En vaan ymmärrä että miksi tuolleen haluaisi kukaan kytkeä kun sehän pikemminkin on rajottavampi.
 

Kaapelinjatkoliitin Q Phoenix Contact saa myös 3-napaisena
Onko tämä siis kirjan mukaan sallittu tapa korjata liitäntäjohto? Ilmeisesti sikäli kun on, se on sitä sekä ylipäänsä että maallikkotyönä.

Toki minulle on opetettu, että liitäntäjohdon saa vaihtaa tai jatkojohdon valmistaa itse maallikkotyönä ja jopa rakentaa harrastemielessä omaan käyttöön kokonaan uuden pistotulppaliitäntäisen laitteen. Nämä toki sisältävät määritelmänomaisesti myös sen, että liitäntäjohdon väliin tulee kytkin tai jatkoksena muu rasia.
Niin ja tuon saa tehtyä kruunukytkimellä kun kytkee sen "väärin" eli syötön toiseen haaraan ja sitten valoille vetää toisesta haarasta ja siitä mihin yleensä syöttö kytketään.
En vaan ymmärrä että miksi tuolleen haluaisi kukaan kytkeä kun sehän pikemminkin on rajottavampi.
Jos perinteisen kruunukytkennän logiikalla mennään, niin minä hyvinkin ymmärrän, miksi joku haluaisi tehdä noin. Toisesta saa tällöin valot päälle ja pois, ja tätä etupäässä käytetään tilaan mentäessä ja poistuessa. Toisesta taas valitaan, onko käytössä vain yksi himmeä valo vai kaikki valot. Jonkun logiikalla se voi olla kätevämpää kuin painaa molemmat kytkimet samalla lääppäisyllä. Itse en noin tekisi, mutta eihän se sinänsä rajoittavampi tässä skenaariossa ole. Käytössä on silti vaihtoehdot 0%, 5% ja 100%. Kukaan ei jäisi kaipaamaan skenaarioni vaihtoehtoa "95%".

Noin yleisemmin kruunuvalaisinkytkentää toki pidetään vanhanaikaisena, mutta olin hyvinkin tyytyväinen sen olemassaoloon kun asensin tuuletinvalaisimen. Vituttaisi ihan helvetisti ropeltaa niistä vetonaruista aina erikseen tai alkaa asentaa jotain langatonta ohjausboksia kattorasiaan vain tämän takia - etenkin kun puukatossani ei ole mitään kattorasiaa vaan johto on vain vedetty pintavetona ja sokeripala on siinä välissä. Joutuisin siis käytännössä "ranettamaan"(ikään kuin se tässä eroaisi jotenkin normaalista valaisinasennuksesta) kattoon ruman kytkentärasiankin. Tarkemmin ajatellen saatanpa näin tehdäkin, jos alan kotiautomaatiota väsäämään.
 
Jos perinteisen kruunukytkennän logiikalla mennään, niin minä hyvinkin ymmärrän, miksi joku haluaisi tehdä noin. Toisesta saa tällöin valot päälle ja pois, ja tätä etupäässä käytetään tilaan mentäessä ja poistuessa. Toisesta taas valitaan, onko käytössä vain yksi himmeä valo vai kaikki valot. Jonkun logiikalla se voi olla kätevämpää kuin painaa molemmat kytkimet samalla lääppäisyllä. Itse en noin tekisi, mutta eihän se sinänsä rajoittavampi tässä skenaariossa ole. Käytössä on silti vaihtoehdot 0%, 5% ja 100%. Kukaan ei jäisi kaipaamaan skenaarioni vaihtoehtoa "95%".

No se on varmaan paljolti kohteestakin kiinni. Itse kun kruunun miellän lähinnä kyhtkimeksi jolla voidaan ohjata 2 pistettä, eli toisinsanoen 2kpl yköskytkimiä vain kompaktimmassa koossa. (Eikös näitä ole kolmeosaisiakin?)
Eli jos vaikka katto olisi jaettu 2 osaan jossa vaikka spotteja, niin kytkemällä kruunu "oikein" voidaan ohjata noita molempia puoliskoja toisistaan riippumatta, kun taas kytkemällä "väärin" toinen puolisko on riippuvainen toisesta.
 
Eli jos vaikka katto olisi jaettu 2 osaan jossa vaikka spotteja, niin kytkemällä kruunu "oikein" voidaan ohjata noita molempia puoliskoja toisistaan riippumatta, kun taas kytkemällä "väärin" toinen puolisko on riippuvainen toisesta.
Juu, tällainenkin meillä on eikä se toimisi fiksusti "väärin". Kuten sanottua, en itse haluaisi mainittua "väärin"-kytkentää mihinkään. Kaikenlaisia pervoja niitä kuitenkin on. Jotkut jopa haluavat valokatkaisimet fyysisesti väärinpäin, ja sehän on osassa maita tavanmukainen asennus.
 
Kaikenlaisia pervoja niitä kuitenkin on. Jotkut jopa haluavat valokatkaisimet fyysisesti väärinpäin, ja sehän on osassa maita tavanmukainen asennus.
Kaverin kämpässä oli kaikki valokytkimet nurinpäin ja lisäksi olkkarissa oli porrasvalokytkentä kruunukytkimessä ja vieläpä niin hauskasti että joillakin kombinaatioilla sai kytkettyä valaisimen polttimot sarjaan eli paloivat puolella teholla. Vuokraisännän mukaan kaikki oli ihan oikein kytketty mutta kyllä joku oli tuossa jotain ranettanut. Ihmettelin moisia hetken aikaa ja pienellä mittailulla ja pään raapimisella sain tuon toimimaan järkevästi.
 
Voisko toi toinen olla 6+6-kytkin ja toinen 5-kytkin?
Itsekin veikkaan juuri tästä olevan kysymys, koska (kuten eilen 16:22 kirjoitinkin) Bilteman toisessa erinäköisellä ulkonäällä olevassa sarjassa (Lubiline) on tarjolla 6+6-kytkin (Porrasvirtakytkin. Kaksiosainen) ja 5-kytkin (Kattokruunun virtakytkin), mutta ei kahta eri tuotenumerolla olevaa 5-kytkintä.

Eli näin ollen jomman kumman noista tuotekuvaus olisi virheellinen (mikä ei Biltemalle olisi mitenkään yllättävää) - kysymys vaan jäisi että kumman. Toki kumpaa tahansa voi käyttää kruunukytkentään 6+6:ssa vaan jää kaksi liitinpaikkaa tyhjiksi, että sikäli ei väliä kumman ostaa jos ei nimenomaan tarvitse porraskytkimiä.
 
Olisiko 2-kytkin sellainen että saat 2 eri valoa itsenäisesti on/off. Kruunukytkin taas sellainen että ekalla kytkimellä kattovalosta puolet päälle ja toisesta loput polttimot. Ekan kun sammuttaa sammuu koko kattovalo. Toinen kytkin jos on päällä syttyy kaikki lampun polttimot kun ekan kytkee...
2-kytkin on yksiosainen.. :interested:

esimerkki: Kytkin Artic - WDE0119201 227029079 2-KYTKIN - 2000202 - Schneider Electric

NOista bilteman kaksiosaisista kytkimistä kumpikin kyllä käy kruunukytkimestä, kytketään vain hieman eri tavalla.
 
Kaverin kämpässä oli kaikki valokytkimet nurinpäin ja lisäksi olkkarissa oli porrasvalokytkentä kruunukytkimessä ja vieläpä niin hauskasti että joillakin kombinaatioilla sai kytkettyä valaisimen polttimot sarjaan eli paloivat puolella teholla. Vuokraisännän mukaan kaikki oli ihan oikein kytketty mutta kyllä joku oli tuossa jotain ranettanut. Ihmettelin moisia hetken aikaa ja pienellä mittailulla ja pään raapimisella sain tuon toimimaan järkevästi.
On muuten todella rasittavaa yrittää perustella vaikkapa tosiaan jollekin "minä tiedän kaiken!"-vuokraisännälle, miksi asiat ovat päin jotain. Samaan mahtuu kyllä valitettavan usein "minä tiedän kaiken!"-isännöitsijä. Varmasti osa valittaa turhasta mutta kyllä, joskus pitäisi ajatella sen toisen osapuolen saattavan olla "hieman" fiksumpi ja kuunnella, mitä asiaa on.
Varsin monen tason viritystä on tosiaan nähty ja kuultu ja useampia kertoja on kysytty neuvoa kun se "minä tiedän kaiken!" on väittänyt vastaan. Onneksi moni tuttu osaa kysyä jos on tarve ja kyllä se toinenkin osapuoli sentään joskus periksi antaa kun perusteet ovat kunnossa.

Tuo kytkimet väärin päin, saati porrasvalo kahdella tai kolmella kytkimellä asennot ristissä on itselle jotain ylitsepääsemätöntä. Itsellä en katsoisi hetkeäkään ja lähimmillä tutuilla kääntyy kyllä varsin nopeasti jos vaan silmään osuu.

Ja ihan mielenkiinnosta... Muistuuko vielä mieleen, millainen kytkentä oli saatu aikaan? Aika harvinainen tuo sarjaan saaminen, en itse muista kuin tyyliin pari, kolme koskaan vastaan tulleen. Eikä edes ihan millä vaan komponenteilla onnistu varsinkaan jos ei raneilla oikein huolella.
 
Ja ihan mielenkiinnosta... Muistuuko vielä mieleen, millainen kytkentä oli saatu aikaan? Aika harvinainen tuo sarjaan saaminen, en itse muista kuin tyyliin pari, kolme koskaan vastaan tulleen. Eikä edes ihan millä vaan komponenteilla onnistu varsinkaan jos ei raneilla oikein huolella.
Taisi olla 6+6-kytkimiä ja ihan pirusti lankaa kytkinten ja kattorasian väleillä. Se oli tosiaan niin sekainen että ilman mittailua ja muistiinpanojen tekoa ei ottanut mitään tolkkua. Ja kun vielä oli kaikki langat joko harmaata tai mustaa ja useampi samanvärinen tuli samaa putkea pitkin joten ei voinut edes siitä arvailla minne mikäkin menee. Tuosta on jo varmaan ainakin 10 vuotta aikaa joten ihan tarkaan en enää muista.
 
Taisi olla 6+6-kytkimiä ja ihan pirusti lankaa kytkinten ja kattorasian väleillä. Se oli tosiaan niin sekainen että ilman mittailua ja muistiinpanojen tekoa ei ottanut mitään tolkkua. Ja kun vielä oli kaikki langat joko harmaata tai mustaa ja useampi samanvärinen tuli samaa putkea pitkin joten ei voinut edes siitä arvailla minne mikäkin menee. Tuosta on jo varmaan ainakin 10 vuotta aikaa joten ihan tarkaan en enää muista.
Kiitos. Jotain tämän kaltaista osasin arvailla.

Ja tosiaan olen ymmärtänyt, ettet noissa asioissa ole mikään untuvikko. Eli kyllä siellä on taatusti ollut varsin kirjavaa asennusta jos tai kun vaatii parempaa selvittelyä. Toisaalta piirsin kyllä ennen edellistä postaustani pari kuvaa ja kovin heikosti osui kuvaamaasi tilanteeseen. Eli rane ei kytke tietoisesti vaan hatusta vetäen ja moni ammattilainenkin saa miettiä toiseenkin kertaan, mitä oikein on kytketty.

Toki samat värit edelleen monesti käytössä ja kiitos eu, entistä sekavampaa. Aikaisempi musta suora ja ruskea ohjattu antoi jotain pohjaa, nyt pääset arpomaan. Ja sama vanhemmissa, niissä arvot väritkin.
 
Eihän EU mitenkään erityisesti vaatinut että me otettaisiin käyttöön yleismaailmallinen värijärjestys. Tää ruskea-musta-valkoinen on käytössä jokseenkin kaikkialla (paitsi tietysti jenkeissä).

"Väärinpäin" asennetut kytkimet me sen sijaan ollaan pidetty.
 
Eihän EU mitenkään erityisesti vaatinut että me otettaisiin käyttöön yleismaailmallinen värijärjestys. Tää ruskea-musta-valkoinen on käytössä jokseenkin kaikkialla (paitsi tietysti jenkeissä).

"Väärinpäin" asennetut kytkimet me sen sijaan ollaan pidetty.

En muista, että valkoista olisi ollut IEC-standardeissa ainakaan tällä vuosituhannella, mutta riittävän lähellä valkoista toi käytössä oleva harmaakin on.

Edit: Eli Ru-Mu-Ha
 
En muista, että valkoista olisi ollut IEC-standardeissa ainakaan tällä vuosituhannella, mutta riittävän lähellä valkoista toi käytössä oleva harmaakin on.

Edit: Eli Ru-Mu-Ha

No, taitaa olla tulkintakysymys onko se valkoinen vai harmaa.
 
No, taitaa olla tulkintakysymys onko se valkoinen vai harmaa.
Ja eikä niissä valtavasti eroja ole muutenkaan. Kaikki ns. kansainväliset projektit joissa olen ollut mukana täällä Suomessa tällä vuosituhannella ja mukana on ollut vaikka minkämaalaista säveltäjää, niin niissä toi on alusta asti ollut harmaa perustuen IEC-standardiin. Tiedän, että meillä on ollut ns. nykyasennuksissa mukana myös MuVa ja Va, taitaa osasta MMJ-kaapeleista löytyä vieläkin valkoinen. Kuten sanottu, ei niin väliä ja menee kategoriaan makuasia, erottaa muista ja sotkemisen vaaraa ei ole ja toiminto kyseisellä johtimella yli 60V:n asennuksissa sama.
 
Ja eikä niissä valtavasti eroja ole muutenkaan. Kaikki ns. kansainväliset projektit joissa olen ollut mukana täällä Suomessa tällä vuosituhannella ja mukana on ollut vaikka minkämaalaista säveltäjää, niin niissä toi on alusta asti ollut harmaa perustuen IEC-standardiin. Tiedän, että meillä on ollut ns. nykyasennuksissa mukana myös MuVa ja Va, taitaa osasta MMJ-kaapeleista löytyä vieläkin valkoinen. Kuten sanottu, ei niin väliä ja menee kategoriaan makuasia, erottaa muista ja sotkemisen vaaraa ei ole ja toiminto kyseisellä johtimella yli 60V:n asennuksissa sama.

Virallisesti se väri taitaa olla tuo harmaa, mutta valkoisesta mä ainakin yleensä puhun, ja on ihan kaapelinvalmistajasta kiinni miten harmaata se käytännössä on.

Sitä mustavalkoista en ole kyllä pitkään aikaan enää uusissa kaapeleissa nähnyt, se koko piuhahan oli eräänllaista ääliösäännön kiertämistä, kun vaatimus oli että myös 3. vaihe pitää merkitä mustalla värillä. Se ohut valkoinen raita meni sitten läpi, kun se "pääväri" oli musta.
 
Virallisesti se väri taitaa olla tuo harmaa, mutta valkoisesta mä ainakin yleensä puhun, ja on ihan kaapelinvalmistajasta kiinni miten harmaata se käytännössä on.

Sitä mustavalkoista en ole kyllä pitkään aikaan enää uusissa kaapeleissa nähnyt, se koko piuhahan oli eräänllaista ääliösäännön kiertämistä, kun vaatimus oli että myös 3. vaihe pitää merkitä mustalla värillä. Se ohut valkoinen raita meni sitten läpi, kun se "pääväri" oli musta.

Joo onneksi se MuVa ei tainnut tosiaan olla mikään pitkäaikainen kokeilu, pieni kuorintavirhe naarmuttaa mustaa ja tekee siihen valkoisen raidan. Mutta ammattikoulussa 90-luvun puolessavälissä koulutettiin ja käytettiin kovasti.
 
Onko joku törmännyt yleismalliseen himmentimen lisätehoyksikköön?
Tarkoitain siis palikkaa joka lukisi vaihehimmentimen valaismelle lähtevää sähköä ja sylkisi omasta liittimestään samanlaista sähköä ulos toiselle valaisimelle.
 
Kysytäänpä täällä, kun meni alunperin väärään ketjuun.

Pitäisi paljuun vetää valot. Ledlista on 12V ja virta tulisi akulta. Onko piuhaan tarvetta laittaa sulaketta (tai muuta suojavimpainta)?

Ajatus olisi myös vetää IP-luokiteltu pistoke paljukärryn kylkeen, johon voisi kytkeä normaalisti sähköt. Piuha tulisi akkulaturin kautta akkuun kiinni (ja sitä kautta edelleen valoille). Sulake tulisi tähän kytkentään (ennen akkua, mutta pistokkeen ja akkulaturin VAI akkulaturin vai akun väliin?).

Onko tämä viritelmä turvallinen (jos ei, niin saako jollain vimpaimella turvallisen)? Paljuun tuleva led-lista tulee yläreunan alle, lähellä vedenpintaa ja se on IP-luokiteltua eli vedenpitävää.
 
Sanoisin että ainakin vikavirtasuojakytkin 230V syöttöön (ennen sitä akkulaturia). 12V piiriä en pidä turvallisuuden kannalta ongelmallisena.

Sopivasti mitoitettu sulake akun ja kuorman väliin ei myöskään mitään haittaa.

Kaikkein vähiten näen hyötyä sulakkeesta akun ja akkulaturin välissä.

Sulake suojaa johtoja (ja estää mahdollista tulipaloa), mutta sulakkeesta ei yleensä ole hyötyä jos ihminen saa sähköiskun. vvsk suojaa ihmisiä sähköiskuilta.
 
Pihasaunan sähköistys etenee jossain vaiheessa ja sitä ennen täytyy pistää kaapeliputket maahan. Pari 50 mm putkea ajattelin heittää maahan sähkö+data käyttöön. Kaapelille tulee pituutta noin 40 m. Kopilla ei ole kokoa kuin 24 m^2, joten ihan hirveästi ei sähköpisteitä tule, puukiuas. Jos nyt lähtee siitä, että 2-3 pistorasiaa, pieni parin levyn keittotaso, jääkaappi ja lämmitys (lv-varaaja ja lämpö) tulee sähköllä, niin minkämoisella kaapelilla tuo kannattaisi vetää? 2 kpl 5x2,5 MMJ ei taida olla tarpeeksi? Mieluiten tietysti yhdellä järeällä vetäisi, jos mahdollista. Sähkäri veti lämmityspistokkeet talon seinälle jollain peukalonpaksuisella monta johdinta sisältävällä kaapelilla, mutta en nyt heti löytänyt mikä se oli.

Ideana tässä siis vain se, että tökin kaapelin/kaapelit putkeen jo ennen niiden maahan pistämistä, kun tuohon väkisinkin tulee yksi liitospiste matkan varrelle. Toiseen putkista pistän joka tapauksessa MK 90 16 kevin maadoituksia varten. Tiedä sitten onko liioittelua, mutta eipähän ainakaan tule datavärkkien välille mitään yllättävää eroa. Hieman olen suunnitellut, että saunasta tulisi myös etätyöpiste.
 
Pihasaunan sähköistys etenee jossain vaiheessa ja sitä ennen täytyy pistää kaapeliputket maahan. Pari 50 mm putkea ajattelin heittää maahan sähkö+data käyttöön. Kaapelille tulee pituutta noin 40 m. Kopilla ei ole kokoa kuin 24 m^2, joten ihan hirveästi ei sähköpisteitä tule, puukiuas. Jos nyt lähtee siitä, että 2-3 pistorasiaa, pieni parin levyn keittotaso, jääkaappi ja lämmitys (lv-varaaja ja lämpö) tulee sähköllä, niin minkämoisella kaapelilla tuo kannattaisi vetää? 2 kpl 5x2,5 MMJ ei taida olla tarpeeksi? Mieluiten tietysti yhdellä järeällä vetäisi, jos mahdollista. Sähkäri veti lämmityspistokkeet talon seinälle jollain peukalonpaksuisella monta johdinta sisältävällä kaapelilla, mutta en nyt heti löytänyt mikä se oli.

Ideana tässä siis vain se, että tökin kaapelin/kaapelit putkeen jo ennen niiden maahan pistämistä, kun tuohon väkisinkin tulee yksi liitospiste matkan varrelle. Toiseen putkista pistän joka tapauksessa MK 90 16 kevin maadoituksia varten. Tiedä sitten onko liioittelua, mutta eipähän ainakaan tule datavärkkien välille mitään yllättävää eroa. Hieman olen suunnitellut, että saunasta tulisi myös etätyöpiste.

Mcmk 4x6x+6 kaapelilla ja saunalle pieni keskus
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 192
Viestejä
4 861 920
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom