Kysymyksiä sähkömiehille

Kuvassa oli koko taulu asunnon siltä puolelta mikä on ongelmallinen. Ja jep jep, kämpässä on kolme sulaketaulua koska kämppä on rakennettu nk. kolmella eri aikakaudella :) En ihan täysin kartalla ole miten asunnon sähköt on tehty, mutta pikasulakkeellisen taulun sähköt kulkee alla olevan posliinisuleketaulun kautta. Saman taulun kautta menee sähköt sitten vielä kolmannelle taululle asunnon toiselle puolelle.

Itteeni hiukan mietityttää että minkä sulakkeiden takana on ne muiden taulujen syötöt, vai onko suoraan kiskossa? Toki ok mikäli ovat riittävän paksulla narulla vetästy ja luotetaan siihen että pääsulake kokoa ei tarvi nostaa ikinä niiden syöttöjen sallimaa poikkipinta-alaa suuremmaksi.

Tässä siis tarkoitan kysyä, saako vikavirtasuojaamatonta ulkorasiaa enää laittaa millään tekosyyllä. En siis haluaisi kytkeä ILPtä tällä tavalla.
Seuraava asukas voi kuitenkin käyttää pistorasiaa jossakin muussa käytössä. ILP:n rasia oman vikavirtasuojan taakse.

Laitetaan ne ILP:t kiinteenä asennuksena niin ei tarvi miettiä moista. Samalla säästyy se pistorasian hinta, kalvorasia huomattavasti halvempi.

Syy miksi niitä tulppavirityksiä niin paljon tehdään on se että noi asentajat kiertää tuon tulpan kanssa lakipykäliä. Ne kun monikaan ei saa sitä kiinteentä asennusta tehdä, niin tehdään tulpalla ja etitään vielä ulkoyksikön paikaksi sellainen missä on ulkopistorasia minne sen tulpan saavat tökättyä. Jos ei löydy ulkopistorasiaa niin sitten roudataan se tulppa sisälle sinne olohuoneen nurkaan.

Eihän tästä kovin kauaa ole kun täällä juuri käytiin asiasta keskustelua ja oli niin tökerö asennus tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on "liite 41x" joka on tietenkin, kuten tähän hienoon turvalliseen salailukulttuuriimme kuuluu, maksullista kontenttia.
Aika ympäripyöreästi se näköjään tuossakin liitteessä on määritelty. En valitettavasti voi sitä suoraan sanasta sanaan tänne kopioida. Siellä kuitenkin sanotaan, että tämä vaatimus vikavirtasuojauksesta koskee vain pistorasioita jotka on tarkoitettu yleiseen käyttöön ja joita maallikot käyttävät. Muun tyyppisissä sitten voi olla tarpeen käyttövarmuuden takia jättää vikavirtasuojaus pois. Sitten on mainittu pari esimerkkiä, jotka sujuvasti on rajattu vain sisätiloihin eli jääkaappeihin ja pakastimiin. Mitään lämmittämiseen käytettyjä laitteita esimerkkeinä ei mainita.

Jää tulkinnanvaraiseksi, onko ILPin pistorasia yleiseen käyttöön vai ei. Jos minun pitäisi päättää, niin laittaisin ulkona olevan ILPin syöttöön käytetyn pistorasian vikavirtasuojan taakse, mikäli se on asennettu sellaiseen paikkaan että siihen saa helposti kytkettyä halutessaan jonkun jatkojohdon/muun härvelin tilalle. Jos se pistorasia on jossain maan ja taivaan välillä tikapuilla luokse päästävissä (toisaalta miksi olisi) niin ehkä sitten jättäisin pois.

Mutta joku muu tulkitsee eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Itteeni hiukan mietityttää että minkä sulakkeiden takana on ne muiden taulujen syötöt, vai onko suoraan kiskossa? Toki ok mikäli ovat riittävän paksulla narulla vetästy ja luotetaan siihen että pääsulake kokoa ei tarvi nostaa ikinä niiden syöttöjen sallimaa poikkipinta-alaa suuremmaksi.

Kuvahan tuosta nykyisestä saatiinkin jo ja oli, kuten epäilinkin, tuollainen lisätaulu. Mutta kuvasta huolimatta jäi edelleen epäselväksi, millainen syöttö tuohon kyseessä olevaan keskukseen tulee. Jos on kovin kevyt, on aika turha vetää paljoa lisää. Toisaalta merkinnöistä päättelin itse ettei tuossa keskuksessa olisi kuin viisi suojaa käytössä. Joten kyllä jo yksivaiheinen lisäys voi olla aika paljon. Mutta koska vikavirtasuojalle tuli tukevampaa syöttöä, voisi toki muualle tulla vastaavaa.

En mä sähköistä juuri mitään ymmärrä, tai nyt ainakin enemmän kuin aiemmin, kiitos siitä Teille. Olen hieman ihmeissäni näiden taulujen välisestä toiminnasta, enkä tosiaankaan ymmärrä miten tuon on aidosti kytketty. Paksua jöötiä kuitenkin tuosta vanhasta taulusta lähtee, ja paksua jöötiä tulee tuolle pikasuleketaululle. Merkkaukset alkupään kuvissa tosiaan antoi ymmärtää, että vain pari hassua suojaa käytössä. Nyt kun pari päivää olen asiaa tutkinut, niin jokainen piiri on kytketty. Olishan se pitänyt ymmärtää, että jos taulun takana on mm. pannuhuone ja saunan kiuas, niin tuskin yhdellä suojalla per tila mennään.

Sanooko kenellekään mitään tällainen skenaario:
- vanhassa taulussa (posliinit) kun pääkatkaisimen laittaa pois päältä, niin sähköt katkeaa myös tuolta pikasulaketaulusta (kuten mun mielestä kuuluukin)
- pääkatkaisin takaisin päälle, ja sähköt palaa kaikkialle
- pääkatkaisin uudelleen alas, niin pikasulaketaulun takana olevat kamppeet jäävätkin tällä kertaa edelleen sähköihin....
- tämän jälkeen viitisen testausta sähköt pois, venailua, ja sähköt takaisin, eikä enää kertaakaan pikasulaketaulun takana olevat laitteet pimentyneet.

Mun pienet aivot haluais yrittää ymmärtää..
 
Sanooko kenellekään mitään tällainen skenaario:
Lähinnä kuulostaa, että testit on tehty kovassa humalassa tai jotain muuta outoa tuossa on. Ei sähkö noin toimi.

Kun katsoo merkintöjä noissa posliinisulakkeissa, niin ei näytä siltä että mikään niistä syöttäisi tuota uudempaa keskusta. Oletan, että uuden keskuksen syöttö on otettu suoraan kiskoista jolloin se uusikin keskus on suoraan pääsulakkeiden takana.

Pääkytkimestä pitäisi katketa kyllä kaikkien sähköjen. Tai jos uuden keskuksen syöttö on otettu ennen pääkytkintä, niin sitten ne ei katkea. Se on vähän niinkuin mahdoton skenaario, että ne välillä katkeaa ja välillä ei. :confused:

Pisteitä sähkömiehelle joka on ollut tekemässä, uudessa keskuksessa käytössä 12 johdonsuojaa joista 5 merkitty. :facepalm:
 
Pisteitä sähkömiehelle joka on ollut tekemässä, uudessa keskuksessa käytössä 12 johdonsuojaa joista 5 merkitty. :facepalm:
Tämä on tosi yleistä ainakin omalla kohdalla varsinkin yrityskiinteistöissä.
Toinen perinteinen on merkitä "pistorasia arina" mutta ei mikä niistä kahdeksasta pistorasiasta.
 
On se todella yleistä jättää merkkaamatta tai merkata ihan mitä sattuu ja olenkin sitä mieltä, että sähköasentajan tutkintoon pitäisi lisätä osio jossa harjoitellaan lukemista ja kirjoittamista. Ainakaan sähköasentajan ammattitutkinnossa en muista sellaista osiota olleen, ehkä vasta erikoisammattitutkinnossa olisi käsitelty aakkosten osaaminen? :hmm:
 
Sanooko kenellekään mitään tällainen skenaario:
- vanhassa taulussa (posliinit) kun pääkatkaisimen laittaa pois päältä, niin sähköt katkeaa myös tuolta pikasulaketaulusta (kuten mun mielestä kuuluukin)
- pääkatkaisin takaisin päälle, ja sähköt palaa kaikkialle
- pääkatkaisin uudelleen alas, niin pikasulaketaulun takana olevat kamppeet jäävätkin tällä kertaa edelleen sähköihin....
- tämän jälkeen viitisen testausta sähköt pois, venailua, ja sähköt takaisin, eikä enää kertaakaan pikasulaketaulun takana olevat laitteet pimentyneet.

Mun pienet aivot haluais yrittää ymmärtää..
Jos luetaan tarkasti testituloksia. Niin siitä selviää että pääkytkin välillä katkoo jotain, välillä ei. Eli vittaa siihen että varoita sähkäriä etukäteen asiasta, niin vaihtaa tuon komponentin.

Jos ei lueta ihan noin tarkaan, niin voi olla että jotain jäi mainitsematta, tai mittaukset ei olleet kovin tarkkoja.

Eli seuraavassa testissä, selvitä myös tuolta vanhalta taululta katkesko kaikilta vaiheilta sähköt, ja siinä rinnalla katkesko uudemmalta myös kaikki vaiheet. Tosin jos pääkytkin on ikänsä ehtoossa, niin renaaminen ei kovin terveellistä ja kuvatun perusteella sähkäriä voisi jo hoputtaa.
 
En tiedä mitä eilen sitten tapahtui, en mä kännissä kuitenkaan mielestäni ollut ;)

Nyt tulokset oli johdonmukaiset, pääkytkin katkoo myös pikasulaketaulun takana olevat sähköt pois.

Joka tapauksessa termit kun on hukassa, niin kansankielellä vanhasta taulusta löytyy kaksi A20 sulaketta (ryhmäkeskus). Kun sulakkeita irti pyörittelin, oli ainakin kahden A20:n takana vaikutus pikasulaketaulun takana oleviin piireihin. Ryhmäkeskus-sulakkeiden yläpuolella oli 16A sulake, joka katkoo yläkerran sähköt. Tämä sulake on nyt se sulake, joka laukaisee johtosuojan toisessa taulussa.

En tätäkään oikein ymmärrä. Vanhassa taulussa 16A sulake, jolla katkotaan yläkerran sähköt. Yläkerran sähköt saa katkottua myös pikasulaketaulun johtosuojasta "yläkerta".
Vanhan taulun 16A sulake kuitenkin pamauttaa uudesta taulusta täysin eri johtosuojan (olohuone ja ulkopistorasia) pois päältä. Ja tätä kirjoittaessani, en ole kännissä.
 
En tiedä mitä eilen sitten tapahtui, en mä kännissä kuitenkaan mielestäni ollut ;)

Nyt tulokset oli johdonmukaiset, pääkytkin katkoo myös pikasulaketaulun takana olevat sähköt pois.
Jos välillä toimii, välillä ei, tai osittain, niin ko komponentti vaihtiin, pistä vaikka tarra että sähkärimuistaa.

Joka tapauksessa termit kun on hukassa, niin kansankielellä vanhasta taulusta löytyy kaksi A20 sulaketta (ryhmäkeskus). Kun sulakkeita irti pyörittelin, oli ainakin kahden A20:n takana vaikutus pikasulaketaulun takana oleviin piireihin. Ryhmäkeskus-sulakkeiden yläpuolella oli 16A sulake, joka katkoo yläkerran sähköt. Tämä sulake on nyt se sulake, joka laukaisee johtosuojan toisessa taulussa.

En tätäkään oikein ymmärrä. Vanhassa taulussa 16A sulake, jolla katkotaan yläkerran sähköt. Yläkerran sähköt saa katkottua myös pikasulaketaulun johtosuojasta "yläkerta".
Vanhan taulun 16A sulake kuitenkin pamauttaa uudesta taulusta täysin eri johtosuojan (olohuone ja ulkopistorasia) pois päältä. Ja tätä kirjoittaessani, en ole kännissä.
Mielikuvitusta käyttäen.
Vanhassa on kolmesulaketta päällekkäin, kolme vaihdetta, ja tuo uusi ryhmäkeskus on niiden takana.

Miksi yksi on 16A, kun kaksi muuta 20A, ehkä joskus on 20A palanut ja sellaista ei ole ollut, niin laitetta väliaikaisesta 16A, onko pohja kuitekin 20A ?
Merkinnäit ilmeisesti jäänyt vaiheeseen, eli ei tarraa mistä selviäisi mitä ja mitä varten.

Edelläoleva on vain arvaus, teoriassa voi olla eksoottisiakin ratkaisuja
 
Jos välillä toimii, välillä ei, tai osittain, niin ko komponentti vaihtiin, pistä vaikka tarra että sähkärimuistaa.

Mielikuvitusta käyttäen.
Vanhassa on kolmesulaketta päällekkäin, kolme vaihdetta, ja tuo uusi ryhmäkeskus on niiden takana.

Miksi yksi on 16A, kun kaksi muuta 20A, ehkä joskus on 20A palanut ja sellaista ei ole ollut, niin laitetta väliaikaisesta 16A, onko pohja kuitekin 20A ?
Merkinnäit ilmeisesti jäänyt vaiheeseen, eli ei tarraa mistä selviäisi mitä ja mitä varten.

Edelläoleva on vain arvaus, teoriassa voi olla eksoottisiakin ratkaisuja

Sanopa se, tuo ei sitten ole ryhmäkeskus käytössä ilmeisesti tuo ylin. Vain nuo kaksi. Tuskin siihen 20A sulaketta uskaltaa mennä vaihtamaan, jos jossakin kohtaa välissä meneekin kaposta johtoa. Ohessa kuva havainnetekstien kera. Tarraa ei tuolle juu ole, ja sehän tässä nyt vähän harmittaakin.

Jos sulakepohjaa katsoo, niin kyllä se samalta näyttää kuin mitä näissä ryhmäkeskussulakkeissa on. Lisäksi tuolta lähtevä johto on yhtä paksua kamaa.
taulu.PNG


Samalla huomasin, että sähkäri ei ole saanut koko johtoa mahtumaan (keltainen ympyrä), niin vain osa sisällä.

johto.PNG
 
Joka tapauksessa termit kun on hukassa, niin kansankielellä vanhasta taulusta löytyy kaksi A20 sulaketta (ryhmäkeskus). Kun sulakkeita irti pyörittelin, oli ainakin kahden A20:n takana vaikutus pikasulaketaulun takana oleviin piireihin. Ryhmäkeskus-sulakkeiden yläpuolella oli 16A sulake, joka katkoo yläkerran sähköt. Tämä sulake on nyt se sulake, joka laukaisee johtosuojan toisessa taulussa.
Tuo nyt on ihan normaalia, kun taloa remontoidaan ja laitetaan esim. lattialämmitystä ja päivitetään sähköjä -> vanha sulaketaulu on täynnä ja siihen ei saa järkevästi enää lisää.
Silloin tuolta vanhan sulaketaulun yhden tai useamman pääsulakkeen takaa otetaan syöttö "mökkikeskukselle" tms. pienelle "pikasulaketaululle", johon saadaan sitten järkevästi johdonsuojat ja VVSK:t esim. lattialämmityksille ja uusille pistorasioille.
 
Jos kerran pohjat ovat samat, vaihda tuon 16A sulakkeen tilalle 20A sulake ja testaa katkooko vielä
 
No mutta kun en ole tietoinen, millaiset johdot tuolla seinien välissä lopulta menee.
Kuvassa posliinisulakkeilta lähtee kolme keskenään samanlaista ja yhtä paksua (vihreää?) johdinta. Millaiset johtimet sinne muovisemmalle ryhmäkeskukselle sitten tulee? Valokuvista ei näy, jäävät johdonsuoja-automaattien ja yhdyskiskon taakse piiloon.

Jos sinne tulee kolme samanlaista johdinta, niin melko turvallisesti voi olettaa että sama kaapeli on yhtenäinen koko matkan keskusten välillä.
 
Samalla huomasin, että sähkäri ei ole saanut koko johtoa mahtumaan (keltainen ympyrä), niin vain osa sisällä.

johto.PNG

Heetkinen, eikös tuo ole syötön PEN-johdin? Jos tuo liitos pettää niin tulee oikeasti ruumiita.

e. Tuon ikäisessä kiinteistössä tuskin on edes minkäänlaista maadoituselektrodia.
 
Kuvassa posliinisulakkeilta lähtee kolme keskenään samanlaista ja yhtä paksua (vihreää?) johdinta. Millaiset johtimet sinne muovisemmalle ryhmäkeskukselle sitten tulee? Valokuvista ei näy, jäävät johdonsuoja-automaattien ja yhdyskiskon taakse piiloon.

Jos sinne tulee kolme samanlaista johdinta, niin melko turvallisesti voi olettaa että sama kaapeli on yhtenäinen koko matkan keskusten välillä.

Juu samanlaiset (väri ja koko) tulee. Eli tosta vois päätellä, että 20A sulakkeella uskaltanee testata. Täytyy tänään koklata.

takaa.PNG


Siihen isoimpaan ongelmaan (kuorma) liittyen tein jo nyt hieman muutoksia ja siirsin sisätilanlämppärin toisen taulun 10A sulakkeen taakse antennivahvistimen kanssa. Ovat nyt pois tuolta samalta piiriltä missä mm. ilmalämpöpumppu ja viihde-elektroniikka on.

Heetkinen, eikös tuo ole syötön PEN-johdin? Jos tuo liitos pettää niin tulee oikeasti ruumiita.

e. Tuon ikäisessä kiinteistössä tuskin on edes minkäänlaista maadoituselektrodia.

Jaa-a. Vähän tuo maallikollekin huonolta näyttää. PEN-johtimen heti googletin, ja sillä tarkoitetaan siis suojamaadoistusta ja nollajohdinta a la wikipedia.
"PEN-johtimien on oltava kelta-vihreäraitaisia koko pituudeltaan ja johtimen päät on merkittävä sinisellä lisämerkinnällä. " Jos joku tunnistaa tuon sen olevan, niin varmaan täyttyy sähkärille tuokin samalla ilmiantaa. Jos se iso johdinnippu ei mahdu, niin tietenkin siitä otetaan puolet pois :D
 
Jos kerran pohjat ovat samat, vaihda tuon 16A sulakkeen tilalle 20A sulake ja testaa katkooko vielä

Ottamatta kantaa selektiivisyyteen, joka tässä tapauksessa näyttäisi kuitenkin toimivan, niin ei se alakeskusta syöttävän sulakkeen suurentaminen korjaa sitä ongelmaa millään tavalla, että siellä 10A:n automaatin perässä on liikaa kuormaa.
 
On se todella yleistä jättää merkkaamatta tai merkata ihan mitä sattuu ja olenkin sitä mieltä, että sähköasentajan tutkintoon pitäisi lisätä osio jossa harjoitellaan lukemista ja kirjoittamista. Ainakaan sähköasentajan ammattitutkinnossa en muista sellaista osiota olleen, ehkä vasta erikoisammattitutkinnossa olisi käsitelty aakkosten osaaminen? :hmm:
Juu, tuota merkkaamista voisi vähän opettaa. On kyllä niin monta kertaa kiukuttanut kun menee johonkin keskukselle ja muutamassa sulakkeessa saattaa lukea "pistorasia" tai "valaistus" ja puolet on merkkaamatta. Ja tätä näkee ihan uusissakin asennuksissa joissa vieläpä sähkötyöselityksessä on erikseen mainittu kuinka ryhmät pitää merkata.
 
Mitä jos nyt vaan tilaat sen sähkärin paikalle. Melkosta huutelua arvailuineen täällä.
Tuo sininen PEN-johdin on ainoastaan idioottimaisesti (ja laittomasti) kutistettu, säikeitä ei saa poikkasta, vaan koko poikkipinta on mahduttava kiskoon (ja näyttäisi että yli puolet poikkipinnasta napsittu poi). KEVI on merkattava sinisellä teipillä, mikäli se toimii yhdistettynä, ei nollajohdin joka toimii tässä pen-johtona (verkkoyhtiölle menevä sininen kuvassa), joka lähtee PEN-kiskosta. Tämän voi merkitä PEN-merkinnällä, tuo ei mene PEN liittimeen, joten olisi hyvä merkata.
Nollavikavaaraa tuossa ei sen enempää ole, ellei ole huono liitos, pelkkä säikeiden puutos ei sitä aiheuta ja jos vaan poikkipinta modauksesta huolimatta riittää.
Minun silmään näyttää tuon pääkeskuksen merkitsemäsi 16A johdin olevan ohuempaa kuin 20A ryhmien. Kuva epäselvä, joten voi vain hämätä. Ja unohda noi automaattikeskukset jne, käytä vaikka selvyyden vuoksi pääkeskus (PK) ja Ryhmäkeskus (RK).
Todennäköisesti PK:sta lähtee syötöt kaikille RK:lle. Se lähteekö kolmivaihesena vaiko vain joltain vaiheelta on eri asia. Voi myös mennä kaksi vaihetta, ilman tutkimista ja piirustuksia paha sanoa kun merkinnätkin on mitä on.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, onhan tässä niin paljon kyselty ja apuja saatu, että on aika pyydellä sähkäriä paikalle kunhan vain tuon läpiviennin keskukselta ulkoseinälle löytäisin. No mutta se on pieni murhe.
Jos oikein innostuis, niin voishan ton pääkeskuksen pyytää päivittämään tuoreempaankin.
Täytyy vielä kertaalleen katsastaa kaapelit näistä kolmesta sulakkeesta. Kyllä ne saman kokosilta näytti, mutta ei tee pahaa tarkastaa varsinkaan jos 20:stä sulaketta kiinnittelee.
 
On se todella yleistä jättää merkkaamatta tai merkata ihan mitä sattuu ja olenkin sitä mieltä, että sähköasentajan tutkintoon pitäisi lisätä osio jossa harjoitellaan lukemista ja kirjoittamista. Ainakaan sähköasentajan ammattitutkinnossa en muista sellaista osiota olleen, ehkä vasta erikoisammattitutkinnossa olisi käsitelty aakkosten osaaminen? :hmm:
Sanopa se, tuo ei sitten ole ryhmäkeskus käytössä ilmeisesti tuo ylin. Vain nuo kaksi. Tuskin siihen 20A sulaketta uskaltaa mennä vaihtamaan, jos jossakin kohtaa välissä meneekin kaposta johtoa. Ohessa kuva havainnetekstien kera. Tarraa ei tuolle juu ole, ja sehän tässä nyt vähän harmittaakin.

Jos sulakepohjaa katsoo, niin kyllä se samalta näyttää kuin mitä näissä ryhmäkeskussulakkeissa on. Lisäksi tuolta lähtevä johto on yhtä paksua kamaa.
taulu.PNG

Mun mielestä tuossa sulakkeessa jonka ole merkinnyt "16A ei merkintää", lähtee kyllä selvästi ohuempi johdin kuin noista alemmista 20A sulakkeista.. Voihan olla tietysti että valokuva valehtelee.

Jaa-a. Vähän tuo maallikollekin huonolta näyttää. PEN-johtimen heti googletin, ja sillä tarkoitetaan siis suojamaadoistusta ja nollajohdinta a la wikipedia.
"PEN-johtimien on oltava kelta-vihreäraitaisia koko pituudeltaan ja johtimen päät on merkittävä sinisellä lisämerkinnällä. " Jos joku tunnistaa tuon sen olevan, niin varmaan täyttyy sähkärille tuokin samalla ilmiantaa. Jos se iso johdinnippu ei mahdu, niin tietenkin siitä otetaan puolet pois :D

Tuo koskee lähinnä nykyasennusten PEN johtoja, vanhoissa asennuksissa tuon PEN johtimen asema on erilainen ja nykyinen merkintätapakaan ei ole ollut käytössä kuin jotain kolmisenkymmentä vuotta.

Tuollainen eri aikakausien sähköjä sikinsokin sisältävä asennus on usein haastava jo ihan paikanpäälläkin tutkittuna, näin netin kautta maallikolle selitettynä alkaa väärinkäsityksen riski olla jo melkoinen.

Jos sitä sulaketta lähdet vaihtamaan 16->20A, niin jos sä voit sen tehdä, niin se kertoo jo vähän siitä mitä sinne on ajateltu. Jos ryhmä on tarkoitettu 20A sulakkeelle sinne on laitettu 20A sulakepohja joka on yleensä merkitty sinisellä. 16A (harmaa) sulakepohja ei huoli 20A sulaketta. Sitä sulakepohjaa älä lähde vaihtamaan, vaikka sen pystyisitkin keplottelemaan irti.
 
Juu sulake vaihdettu isompaan. Kanta oli tosiaan 20A.
Screenshot_20200215_083619_com.google.android.apps.photos.jpg


Katsotaan mitä tapahtuu. Ainakin vielä kaikki toimii ja talo ehjä.
Kyllä ne johdot oli saman kokoiset kun tutkin.
Screenshot_20200215_083906_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Edit. Sain ryssittyy alkuperäisen tekstin, mutta siinä otin kantaa että ei niitä sulakkeita noin vain kannata vaihtaa. Joku uuno on voinut kannan vaihtaa koska piuhan poikkipinta sen sallii, mutta se ei tarkoita että suojaus tulee toimimaan. Ik olisi syytä tarkistaa mittaamalla tai laskemalla, ei välttämätyä riitä 20A nallin laukaisuun 5s kuluessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa ehkä lopettaa saivartelu ja tutustua määräyksiin. Maallikko voi huoletta heittää paikalleen sulakkeen joka pohjaan sopii. Jos tässä on joku ongelma niin syyllistä saa hakea jostain muualta kuin sulakkeen vaihtajasta (olettaen että sama henkilö ei ole laittanut pohjaa)...

 
Kannattaa ehkä lopettaa saivartelu ja tutustua määräyksiin. Maallikko voi huoletta heittää paikalleen sulakkeen joka pohjaan sopii. Jos tässä on joku ongelma niin syyllistä saa hakea jostain muualta kuin sulakkeen vaihtajasta (olettaen että sama henkilö ei ole laittanut pohjaa)...

Tutustu itse teoriaan, määräykset ei riitä (sokeasti luottaminen että ne on otettu huomioon) jotta homna välttämättä toimisi halutun mukaisesti. Se on ihan sama kuka sen pohjan on vaihtanut jos sitä ei ole tuolloin varmistettu että sen voi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan sama kuka sen pohjan on vaihtanut jos sitä ei ole tuolloin varmistettu että sen voi tehdä.
Mulla on nyt vissiin menny jotain ohi? Onko tässä kuvatussa tapauksessa MITÄÄN mikä puoltaisi sitä, että sulakepohja olisi joskus vaihdettu väärän kokoiseen? En ole huomannut.

Pitäisikö kaikki sulakkeet varmuuden vuoksi vaihtaa vaikka 6A malleihin, voihan joku olla joskus vaihtanut pohjan isommaksi väärin perustein?
 
Mulla on nyt vissiin menny jotain ohi? Onko tässä kuvatussa tapauksessa MITÄÄN mikä puoltaisi sitä, että sulakepohja olisi joskus vaihdettu väärän kokoiseen? En ole huomannut.

Pitäisikö kaikki sulakkeet varmuuden vuoksi vaihtaa vaikka 6A malleihin, voihan joku olla joskus vaihtanut pohjan isommaksi väärin perustein?
Ihan koko tuo kohde viittaa siihen että en itse välttämättä luottaisi että kaikki on tehty niin että homma toimisi. Ihan vaikka tuosta PEN-johdon sirontamisedta lähtien. Ja jos tuo yksi ryhmä syöttäisi toista keskusta, niin voihan siellä ollut fiksu sähkäri tuon modauksen tehnyt ja mitannutkin muutoksen tehtyään, että vaatiikin sen 16A 20A sijaan ja siihen olisi ihan syy että ei ole 20A nalli. Toki olisi ollut syytä vaihtaa pohja tuolloin.

Mutta jos kaikki on niin varmaa jne niin paskaako täällä huudella jeesiä maallikkona, senkus tekee ihan mitä lystää
 
niin voihan siellä ollut fiksu sähkäri tuon modauksen tehnyt ja mitannutkin muutoksen tehtyään, että vaatiikin sen 16A 20A sijaan ja siihen olisi ihan syy että ei ole 20A nalli. Toki olisi ollut syytä vaihtaa pohja tuolloin.
Kuten sanoin, syyllistä saa etsiä silloin jostain muualta kuin nykyisestä sulakkeen vaihtajasta. Teoria on teoriaa mutta käytäntö ja määräykset sitä mitä sovelletaan siinä vaiheessa jos jotain menee perselleen.
 
Kuten sanoin, syyllistä saa etsiä silloin jostain muualta kuin nykyisestä sulakkeen vaihtajasta. Teoria on teoriaa mutta käytäntö ja määräykset sitä mitä sovelletaan siinä vaiheessa jos jotain menee perselleen.
Sinua kiinnostaa nyt vain se syyllisen haku. Alunperin en ajatellut voiko se maallikko vaihtaa sulakkeen, vaan KANNATTAAKO noin vain sen teko. On parempi ymmärtää asia miksi ei voisi tai miksi voisi, siksi olisi hyvä tietää sitä teoriaakin, toki voi vain luottaa että hommat on tehty määräysten mukaan. Määräyksetkin on ajan saatossa muuttunut aika paljon turvallisemmiksi. Itse asensin vikurit vaikka ei niitä määräyksen mukaan tarvitse.

Minä en ottanut kantaa siihen kenen syy on kun talo palaa, vaan ihan siihen, että jos omistajaa itseensä kiinnostaa oma talonsa. Joskus kannattaa ihan itsekin ajatella eikä vain turvautua että syyllinen on joku muu, ei paljon lohduta ulkopuoliset syylliset jos siinä palossa menee omaisuuden lisäksi vaikka oma perheenjäsen.
 
Kaapeli on ainakin noin silmämääräisesti mitoitettu tuolle 20A:n nallille ja eiköhän se ole todettu myös mittaamalla, että siihen voi kyseistä suojaa käyttää. Jos on nähty vaivaa mittauksille, niin todennäköisesti pohjaksi olisi tullut se harmaa 16A, jos ei suurempaa voi käyttää. Olisiko ollut vaan se perinteinen, että noita 20A:n tulppia ei ole ollut juuri sillä hetkellä hyllyssä kun on syystä tai toisesta vanha palanut.

Toki jos/kun on sähkäri tulossa kylään, niin eipä se uusintamittaus montaa euroa loppulaskussa tee, jos epäilyttää.
 
On aika yleistä että kun tuollainen 20A sulake palaa sinne laitetaan juurikin 16A tilalle. Nuo 20A sulakkeet on kuitenkin melko harvinaisia, kun taas 10 ja 16A paukkuja on nurkat täynnä ja myymälän hyllyt notkollaan.

Jos siellä olisi joku sähkäri käynyt toteamassa että 20A sulakkeelle liian pienet oikarivirrat, niin olisi se sinne vaihtanut pohjan ja merkinnyt sen uudelleen, tai jos tosiaan ei olisi ollut sopivaa pohjaa siinäkohtaa, niin vähintään kynä olisi kyllä jostain löytynyt jolla merkitä.

Lisäksi kun nuo ovat vielä noususulakkeet, niin se ei ole muutenkaan niin kriittinen, koska varsinaisissa vikatapaukissa siellä on kuitenkin ne johdonsuojakytkimet.
 
Nii iteajattelin lähinnä kun tuo ei ole enää alkuperäinen, vaan on rakenneltu ja viritelty kaikennäköistä. Jos olisi originaali niin en epäilisi
 
Led-paneelista kärähti ilmeisesti virtalähde koska varmasti ehjäkään led-paneeli ei enää kyseisen virtalähteen perässä toimi. Minkälaisen uuden tähän voisi laittaa tilalle? Plussaa toki jos tyyliin Bilteman/Motonetin/vastaavan laite kävisi niin ei tarvitse tilata.
 

Liitteet

  • 20200225_162205.jpg
    20200225_162205.jpg
    1,6 MB · Luettu: 120
Tätä viime sivuilla käsiteltyä meikäläisen casea.. sulake kun vaihtui 16A -> 20A, niin sähkökatko ei enää lyönyt johtosuojaa päälle. Pari kertaa viikonloppuna räpsyi myrskyn takia ja näistä palauduttiin ilman keskuksella käyntiä. En tiedä voiko tuo nyt noin tosiaan vaikuttaa, mutta siltä se vaikuttaa.
 
Eihän ole mitään riskiä vaikka virtalähde antaisi 10A. Ne lamput ottaa sen mitä tarvitsevat ja loppu jää käyttämättä.
Virtalähde siis sellainen virtalähde joka antaa tietynmäärän virtaa niin se antaa sen vaikka väkisin, no käytännössä jokin max jännite ja jos sillääkään ei ota/ei lyö läpi, niin jää toki vajaaksi. (vertaa jännitelähde joka antaa vakio jännitteen vaikka väkisin, ja vasta jokin max virta rajoittaa sitä)


Jos se panelii on rakennettu niin että tuota ledien virtaa ohjataan virtalähteellä , joka tarkoitus vaihtaa, niin korvaavalla kannata enempää virtaa tuupata kuin se minkä paneli kestää jatkuvassa käytössä.

Jos paneli on rakennettu niin että sitä ohjataan jännitteellä, niin sitten oleellista että jännitelähte kykenee antamaan varmasti riittävästi virtaa

Katsoin kuvaa, siellä oli jännite väliä jotan-45v DC ja mainittu virta, ei ohjauksia, joka sai vähän epävarmaksi mikä on kuvion nimi, mutta nyt kun uudestaan tavasin niin 27-45v DC ja teksti dimmable , eli voi olla että jännite lähde. (ei tieto, vaan yksi arvaus, lokiikka siis se että täydellä siniaalto syötöllä 45v dc, ja leikatulla sitten välillä 27-45v ja mainittu virta maximi, paneli olisi silloin suunniteltu syötettävän 45v dc, ottaa sen minkä ottaa virtaa)

Korvaavassa on teksti vakiovirta, mutta jos se paneli on jänniteohjattu (no termi vähän kotikutoinen), niin virtalähde tuuppaa sille niin paljon jännitettä kunnes virtasaavutetaan (tai powerin max jännite), tässä ajatuksessa savuilta voi pelastaa powerin max jännite (linkin mukaan 34v) jos se aidosti jää alle panelin nimellisjännitteen. Kirkkaus ei ehkä ihan tavoiteltu.

Vakiovirta tekstin lisäksi mainittu max jännite., eikä vakio jännite. joten uskon tuon olevan nimenomaan virtalähde.

Mutta olet oikeassa ilmeisesti tein virharvion tuo alkuperäisen powerin osalta.
 
Viimeksi muokattu:
No eiköhän se paneli ole vakiovirtapaneli, kun sille on vakiovirtapowerikin laitettu. Käytännössä noissa halvoissa kiinalaisissa vehkeissä on ihan samat virrat oli ne merkattu 270mA tai 350mA, ja niin isoa eroa ei valovoimassa ole että sitä pystyisi pelkästään aistinvaraisesti arvioimaan, jos vieressä ei ole vastaavaa valoa sillä pienemmällä powerilla. Jos se alkaa reilusti kuumenemaan, niin voihan sinne jostain metsästää juuri tuon 270mA powerin, mutta tuskin maksaa vaivaa, mutta himmennettävä tuo motonetin poweri ei ole, mutta motonet tai biltema vaihtoehdoilla tuo on ainoa sovelias.
 
Se oliskin nyt sitten S1 pätevyydet hankittu ja enää vaatisi urakointi-ilmoituksen tekemistä, että saisi tehdä sähkötöitä laillisesti. Työpaikalta saa onneksi tarvittavat työvälineet käyttöön.

Käytännön kokemukset varsinkin asuntojen sähkötöistä aika vähäiset, mutta sentään ainakin ymmärtää teoriapuolen ja vastuut tuossa touhussa. Eiköhän noille jotain käyttöä tule eteen esimerkiksi mökillä ja mahdollisesti tulevaisuudessa myös työelämässä.
 
No eiköhän se paneli ole vakiovirtapaneli, kun sille on vakiovirtapowerikin laitettu. Käytännössä noissa halvoissa kiinalaisissa vehkeissä on ihan samat virrat oli ne merkattu 270mA tai 350mA, ja niin isoa eroa ei valovoimassa ole että sitä pystyisi pelkästään aistinvaraisesti arvioimaan, jos vieressä ei ole vastaavaa valoa sillä pienemmällä powerilla. Jos se alkaa reilusti kuumenemaan, niin voihan sinne jostain metsästää juuri tuon 270mA powerin, mutta tuskin maksaa vaivaa, mutta himmennettävä tuo motonetin poweri ei ole, mutta motonet tai biltema vaihtoehdoilla tuo on ainoa sovelias.
Olet varmaan ihan oikeassa, ei tuosta isomi virtasesta watteja enempää lähtenyt, niin voi jopa olla himmeämpi, jos jännitteet ei riitä.
Ehkä vähän ajattelin tilannetta missä jännitteet piennemmät, jolloin tuo kyllä numeroina aika iso virtaero LEDeille jotka voivat olla vakio osillakkin liikaa lämpeäviä (lyhyt elinikä).

Ja jos arvata pitäisi, niin tuskin on himmennin käytössä, ajatuksenakin vähän huono tuollain toteutettuna
 
Olet varmaan ihan oikeassa, ei tuosta isomi virtasesta watteja enempää lähtenyt, niin voi jopa olla himmeämpi, jos jännitteet ei riitä.
Ehkä vähän ajattelin tilannetta missä jännitteet piennemmät, jolloin tuo kyllä numeroina aika iso virtaero LEDeille jotka voivat olla vakio osillakkin liikaa lämpeäviä (lyhyt elinikä).

Ja jos arvata pitäisi, niin tuskin on himmennin käytössä, ajatuksenakin vähän huono tuollain toteutettuna
Kiitos avusta! Ei ole tosiaan himmennintä käytössä. Led paneeli autokatoksessa, jossa syttyy liiketunnistimella eli tuo Motonetin muuntaja toiminee hyvin tähän käyttötarkoitukseen.
 
Tuli hommattua Siemensin induktiotaso (4600W), ohjeessa mainitaan että laite kytketään yhteen vaiheeseen ja keskukselta tulee 5x2,5mm2 kaapeli eli vaiheet siis 3x16A. Siemensiltä ei tullut mitään vastausta 2/3-vaihe kytkentään. Monestihan näitä tasoja laitetaan kahteen tai kolmeen vaiheeseen mutta tässä manuaalissa ei ollut mainintaa asiasta.

Mitenhän tämä nyt pitäisi vanhaan kaapelointiin kytkeä?

Annotation 2020-02-27 120811.png
?
 
Tuli hommattua Siemensin induktiotaso (4600W), ohjeessa mainitaan että laite kytketään yhteen vaiheeseen ja keskukselta tulee 5x2,5mm2 kaapeli eli vaiheet siis 3x16A. Siemensiltä ei tullut mitään vastausta 2/3-vaihe kytkentään. Monestihan näitä tasoja laitetaan kahteen tai kolmeen vaiheeseen mutta tässä manuaalissa ei ollut mainintaa asiasta.

Mitenhän tämä nyt pitäisi vanhaan kaapelointiin kytkeä?

Annotation 2020-02-27 120811.png
?

No sitä ei kytketä vanhaan kaapeliin jos taso on yksivaiheinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 270
Viestejä
4 897 527
Jäsenet
78 961
Uusin jäsen
Korppiqt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom