Yhdellä MMJ 5G2,5S saat kahden (tarvittaessa kolmen) eri sulakkeen takaa yhdellä kaapelilla syötöt pistorasioille. Mutta pistorasioita voi myös ketjuttaa käyttämällä 3G2.5S kaapelia.
Syy miksi aiemmin kauppasin tuota 5G2.5s kaapelia, on kuorman suuruus. Jos ilp on 1.9kW ja auto sisätilalämppärillä 1.5kW (arvio), alkaa 16A paukku olla rajoilla. Toki kestää pientä yli virtaa pitkään, mutta jos tekee uutta, jakaisin kuormat. Tuosta jää vielä yksi johdin käyttämättä/kytkee ylimääräisen pistorasian johonkin. Vaikka jouluvaloille ohjattu kellon yms kautta. Sama auton lämmitykseen. Erillinen sulake mahdollistaa ohjauksen sisältä esim kellon kanssa.
Kuvahan tuosta nykyisestä saatiinkin jo ja oli, kuten epäilinkin, tuollainen lisätaulu. Mutta kuvasta huolimatta jäi edelleen epäselväksi, millainen syöttö tuohon kyseessä olevaan keskukseen tulee. Jos on kovin kevyt, on aika turha vetää paljoa lisää. Toisaalta merkinnöistä päättelin itse ettei tuossa keskuksessa olisi kuin viisi suojaa käytössä. Joten kyllä jo yksivaiheinen lisäys voi olla aika paljon. Mutta koska vikavirtasuojalle tuli tukevampaa syöttöä, voisi toki muualle tulla vastaavaa.
Toki, jos varaa vain on, niin oikeassa tuossa olet. Sama vetää 5x kaapelilla kun kerran vetää. Harvoin ainakaan haittaa on jos joku karva jää vapaaksi.
Periaatteessa sillä merkinnällä ei enää nykyisen standardin mukaan ole mitään merkitystä vaan kaikki tulisi vikavirtasuojata paitsi jos sähkön katkeamisesta aiheutuu kohtuutonta haittaa kuten kylmälaitteet ja kiinteistön lämmitys. Itse ainakin koen, että vikavirtasuojan lisääminen ilppiin joka on suojamaadoitettu ja johon ei olla jatkuvasti nojailemassa voi ihan hyvin olla ilman vikistä vaikkei se ensisijainen lämmitysmuoto olekkaan.
Ainakin soveltamisen osalta todetaan että jos ei ole asennettu "piiloon" kuten jääkaapin ja pakastimen rasia niin olisi merkittävä. Ja lämmityksen osalta taas on mainittu ettei koko lämmitys saa olla saman vikavirtasuojan takana.
Lämpöpumppua on toissijaisena lämmityksenä vaikea mahduttaa tuohon kohtuuttomaan haittaan. Mutta jos joku pykälä suoraan tämän sallii niin kertokaa, en muista itse sellaista. Ja huomioiden tosiaan pistorasian olevan ulkona kysyjän tapauksessa.
Kiinteä asennus muuttaisi tilannetta mutta sellaisesta ei ollut kyse.
Ja kun siinä samassa ei ole mitään muuta, on katsottu ettei vikavirtasuojauksen puuttuminen aiheuta erityistä riskiä - ja virran katkeaminen taas aiheuttaa konkreettisen haitan. Vähintään lompakossa vaikka olisikin ILP lisälämmittimenä tai pakastin sijoitettu niin ettei aiheuta vesivahinkoa.
Kerrotko, missä näin on katsottu ja mihin pykäliin perustuen? Samoin tuo, missä pidetään pumpun sähkön katkeamista merkittävänä haittana? Sellaiseksi ei nimittäin lasketa sitä jos energiaa kuluu vähän enemmän. Ja kuten edellä, se pumpun pistorasia on ulkona.
Tehtäessä ilmalämpöpumpun sähköliitäntä ulkoyksikön kautta pistotulppaliitäntäisenä, liitäntää varten tulee ulos asentaa 30 mA:n vikavirtasuojalla varustettu suojakoskettimellinen pistorasia. Liitettäessä ilmalämpöpumppu ulkoyksikön kautta kiinteästi, ei vikavirtasuojausta vaadita.
www.sahkoala.fi
www.sahkoala.fi
Kannattaa huomioida tuon olevan suositus, ei sellaisenaan sitova määräys. Tosin noin tulkitsisin myös itse tuon ulkoasennuksen koska perusteita muuhun on vähän vaikea nähdä.
Ei. Nämä kuuluu mielellään olla ilman vikavirtasuojaa, ja siihen on säännöt, kuten edellä mainittu. Etenkin ne merkitään selkeästi. Ja siksi niitä muita rasioita kuuluu olla. Nyt siis puhe sisätiloista. Samoin pakastimen kanssa.
Sitäpaitsi itse en ole koskaan asunut asunnossa, jossa olisi normaaleissa asuinhuoneissa yhtäkään vikavirtasuojattua pistorasiaa ja useimmiten ne ovat olleet peräti maadoittamattomia. Hirveän vakavana vaarana en ole pitänyt sitä, että seuraava asukas käyttäisi pistorasiaa johonkin, herranjumala. Itsekään en ole kertaakaan kuollut, vaikka olen käyttänyt vikavirtasuojaamattomia pistorasioita johonkin.
Edelleen kysytty ILP on ulkona, samoin myös pistorasia. Jos kuitenkin olisi sisällä niin kaipaisin tuota mainittua sääntöä jonka perusteella ILP jätetään suojaamatta vikavirtasuojalla.
Se taas ei todista mitään jos olet asunut vanhojen määräysten mukaisesti rakennetuissa asunnoissa. Sille taas on omat sääntönsä, miten tehdään tuollaisessa kohteessa korjauksia tai uusia asennuksia. Tämän ei pitäisi olla uusi asia jos yhtään tunnet määräyksiä.
JOs mä nyt oikein ymmärsin, niin mä tarvitsen:
- Hagerin 16A yhdistelmämoduulin/moduulit tohon tauluun
- kaapelivedon 5x2,5
- ip44 pistorasia tai pari ulkoseinälle
Ja määrät riippuu nyt siitä, että tehdäänkö pari pistorasiaa vai yksi. Siis sama vaikutus moduulien määrään taulussa. Ja yhdistelmämoduulilla (en tiedä oikeaa termiä) tarkoitan sellaista moduulia, missä johtosuoja ja vikis samassa.
Muutoin kuin ulkonäöllisistä syistä ei ole tarpeen käyttää Hageria vaan tuote voi olla mitä tahansa.
Laittaisin itse erillisen vikavirtasuojan ja johdonsuojat. Yhdistelmä on kallis ja erillisen perään voi tarvittaessa lisätä muutakin. Ja kun johdonsuojat ovat erikseen, ei yhden mahdollinen laukeaminen katkaise kaikkia. Tuolla yhdistelmällä taas käy niin.
Kaapelin oikea tyyppi on 5x2,5S eli maajohtimellinen. Toisaalta tuossa koossa et kyllä muuta helposti edes löydä. Hyvä pitää kuitenkin mielessä ja käyttää tuota S:ää jos ei tietoisesti tarvitse muuta.
Ja lisäksi tarvitset mieluusti jakorasian. Onnistuu mukavammin kun tuo 5x kaapelin sinne ja siitä sitten pistorasioille 3x. Eli siis tarvitset myös jonkinlaisen pätkän 3x2,5S mutta sitä on joka sähkärillä matkassa joten eipä maksa vaivaa ainakaan pientä pätkää itse metsästää.
Sähkäri ottaa toki oman katteensa ja tuotemerkistä riippuen hinnoissa on isojakin eroja. Mutta ihan hyvä paikka katsella hintatasoa:
Sähkötarvikkeita edullisesti ja nopeasti Myyvät samalla hinnalla kaikille