Kysymyksiä sähkömiehille

Tuli hommattua Siemensin induktiotaso (4600W), ohjeessa mainitaan että laite kytketään yhteen vaiheeseen ja keskukselta tulee 5x2,5mm2 kaapeli eli vaiheet siis 3x16A. Siemensiltä ei tullut mitään vastausta 2/3-vaihe kytkentään. Monestihan näitä tasoja laitetaan kahteen tai kolmeen vaiheeseen mutta tässä manuaalissa ei ollut mainintaa asiasta.

Mitenhän tämä nyt pitäisi vanhaan kaapelointiin kytkeä?

Annotation 2020-02-27 120811.png
?
Jos se on 20A yksivaiheliesi, niin sitä ei voi kolmivaiheiseksi kytkeä, äläkä mene säveltämään tuon HarriH:n kuvan mukaisesti sitä jos se liesitaso ei itse ilmoita tuollaista mahdollisuutta.

Tuo liesi on tarkoitettu suomen markkinoilla lähinnä vanhempaan kerrostaloasuntoon jossa on liedelle 1x20A syöttö.

Voit kytkeä sen nykyiseen 3x16A lieden kaapelointiin yhden vaiheen ja nollan välille, jolloin maksimi käytettävissä oleva teho on 3600W, tehon rajaaminen tapahtuu joko pitämällä vaan huoli siitä ettei laita liian paljoa tasoja päälle yhtäaikaa, tai sitten laitteen asetuksista, osassa noista induktiotasoista on mahdollista rajoittaa maximiottovirtaa.
 
Voit kytkeä sen nykyiseen 3x16A lieden kaapelointiin yhden vaiheen ja nollan välille, jolloin maksimi käytettävissä oleva teho on 3600W

Tai sitten vaan menet takaisin kauppaan ja vaihdat tilalle semmoisen, joka on tarkoitettu kaksivaiheiseen kytkentään. Nyt taisi vaan tulla hankittua väärä vaihtoehto.
 
Helpommalla ehkä pääsee kun tuplaa syötön ja vaihtaa 3x16A tilalle 1x20A. Käytössä kuitenkin ne ylimmääräset kaksi johdinta. Tiedä sitten minkälainen kohde ja onko siellä keskuksella kisko monelle vaihteelle miten jaoteltu vai tulpat. (tai palauttaa lieden ja vaihtaa kaksivaiheeseen)
Sähköalan ammattilaiset täällä taas neuvoo vaihteiden käytöstä. Mitä jos vaihdat itse vaihteen vapaalle ja jätät vaiheiden käytön neuvonnan sähkäreille tai vastaaville.
 
Missä kohtaa olen käskenyt laittamaan vaihteita ristiin? Kaksi 2,5mm johdinta yhdistettynä riittää 32A asti (vähintään) eikä palaavaa johdinta tarvitse tuplata noin pienillä arvoilla.
Yhdellä vaiheella nollajohtimen pitää olla samaa kokoa kuin vaiheen.
 
Njoo, jäi ajatus kesken. Käytössä kuitenkin ne 5 karvaa joten syötön ja nollan voi tuplata.

KEVI jää siinä tapauksessa vajaaksi. Tosin siihen en sitten osaakkaan enää vastata, miten sen mitoitus pitäisi tehdä. Itse kun pienemmillä jännitteillä toimin.

En kyllä siltikään menisi tekemään tuollaista viritystä. Nollakiskolle nyt saa kytkennät tehtyä, mutta saman automaatin ruuvin alle 2kpl MMJ ei kuulosta hyvältä. Ehkä pääteholkki, WAGO/huppuliitin ja siitä pätkä 6mm2 karvaa automaattille, kuulostaa vielä hullummalta. Varsinkin keskuksen päässä tehtynä.
 
Missä kohtaa olen käskenyt laittamaan vaihteita ristiin? Kaksi 2,5mm johdinta yhdistettynä riittää 32A asti (vähintään) eikä palaavaa johdinta tarvitse tuplata noin pienillä arvoilla.
No mitä jos lähdetään ihan siitä, että ei sieltä keskukselta, seinästä tai rasiasta mitään vaihteita tule...
 
Kiitoksia vastauksista. Malli oli EU631FEB1E. Mutta ei tässä mitään virityksiä aleta tekemään eikä taida jaksaa alkaa vetämään uusia kaapeleita jne. keskukselta joten mennään nyt alkuun yhdellä vaiheella (3600W) ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.
 
Kiitoksia vastauksista. Malli oli EU631FEB1E. Mutta ei tässä mitään virityksiä aleta tekemään eikä taida jaksaa alkaa vetämään uusia kaapeleita jne. keskukselta joten mennään nyt alkuun yhdellä vaiheella (3600W) ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.
Myyjältä/maahantuojalta voi kysyä tarkempia ohjeita.

Jotekin tulee mieleen että tuo jonkin ison kaupan omaa maahantuontia ja on tarkoitettu jollekkin yksivaihe markkinalle ja ohjeet sen mukaan.

Ohjeissa mainitaan että muuta tarvittaessa sillotusta, se toki tarkoittaa vastaamaan ohjetta, mutta jos olet itse vilassut mitä itse laitteessa on ohjeet, niin siitä selviää onko vaihtoehtoja. Jos epävarma niin vastuu toki kannattaa ulkoistaa sähkärille.

ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.
Jos olet ollut ostamassa kotiisi liettä ja taustat kertonut mihin asenentaan, niin voisi sitä myyjääkin vähän haastatella että mitäs nyt tehdää kun ei mennyt ihan putkeen.
 
Myyjältä/maahantuojalta voi kysyä tarkempia ohjeita.

Jotekin tulee mieleen että tuo jonkin ison kaupan omaa maahantuontia ja on tarkoitettu jollekkin yksivaihe markkinalle ja ohjeet sen mukaan.

Ohjeissa mainitaan että muuta tarvittaessa sillotusta, se toki tarkoittaa vastaamaan ohjetta, mutta jos olet itse vilassut mitä itse laitteessa on ohjeet, niin siitä selviää onko vaihtoehtoja. Jos epävarma niin vastuu toki kannattaa ulkoistaa sähkärille.


Jos olet ollut ostamassa kotiisi liettä ja taustat kertonut mihin asenentaan, niin voisi sitä myyjääkin vähän haastatella että mitäs nyt tehdää kun ei mennyt ihan putkeen.

Tämä tuli siis kodinkonepaketin mukana joka tilattiin e-kodinkoneet.fi sivulta. Olisi tietysti pitänyt varmistaa lieden kytkentä ennen tilausta, mutta toisaalta kaupan nettisivuilla olisi voinut olla maininta myös tason kytkennöistä tai suora linkki ohjekirjaseen. Katsoin vielä äsken tuolta Siemensin sivuilta muita tasoja ja taisi olla niin että kaikissa muissa paitsi juuri tässä mallissa on mahdollista kytkeä taso kahteen vaiheeseen. :facepalm:
 
Kiitoksia vastauksista. Malli oli EU631FEB1E. Mutta ei tässä mitään virityksiä aleta tekemään eikä taida jaksaa alkaa vetämään uusia kaapeleita jne. keskukselta joten mennään nyt alkuun yhdellä vaiheella (3600W) ja laitetaan tuo myyntiin jos jollain sattuisi olemaan tarvetta.

Menee se yhdelläkin. Manuaalissa oli ohjeetkin miten saat tehon rajattua 16A sulakkeelle.
 
Jotekin tulee mieleen että tuo jonkin ison kaupan omaa maahantuontia ja on tarkoitettu jollekkin yksivaihe markkinalle ja ohjeet sen mukaan.

Kyllä noille on suomalaisillakin markkinoilla kysyntä, kerrostalokämpissä on noita yksivaiheliittymiä, jolloin pienitehoisempi yksivaiheliesi on optimaalinen ratkaisu, mutta suurinosa noita liesiä kauppaavista tahoista ei tajua tuota yhteyttä.
 
Helpommalla ehkä pääsee kun tuplaa syötön ja vaihtaa 3x16A tilalle 1x20A. Käytössä kuitenkin ne ylimmääräset kaksi johdinta. Tiedä sitten minkälainen kohde ja onko siellä keskuksella kisko monelle vaihteelle miten jaoteltu vai tulpat. (tai palauttaa lieden ja vaihtaa kaksivaiheeseen)

Jaa että laillisesti saa vaihteet tuplattua?

En yhtään ihmettele että lapissa mökit syttyy tuleen kun tietämys on tätä luokkaa.
 
Jaa että laillisesti saa vaihteet tuplattua?

En yhtään ihmettele että lapissa mökit syttyy tuleen kun tietämys on tätä luokkaa.
Pyysin jo poistamaan viestit, kyseessä ei mitenkään laillinen kytkentä.

Teollisuuspuolella joutuu välillä tekemään näitä purkkaratkasuja, mutta nämä dokumentoidaan neljään kertaan ja hyväksytetään suunnittelijalta. Pyydän anteeksi avautumistani.
 
Viimeksi muokattu:
Ite en oo joutunu tekemään moisia sätöksiä. Purkamaan kyllä kun vastaan tulee ja muuttamaan oikeanlaiseksi.
 
Ei löydy. Sitä saa kyllä ostaa sähköinfon kaupasta.
Joo. No siihen liittyen olisi vaan kiinnostanut tietää, että millä logiikalla kaapelin lisääminen/kytkeminen keskukseen voi jonkun mielestä olla käyttötoimenpide. Minusta se ei ole käyttötoimenpide, vaan sähkötyötä.

Samaten jonkun mielestä rautalanka ja varoituskyltti on luotettava tapa lukita johdonsuojakatkaisija. Jos tarkkoja ollaan, niin se ei ole luotettava tapa ellei tila ole lukittu. Muistelisin, että luotettava lukitus on avattavissa vain avaimella tai työkalulla. Rautalangan voi vetäistä pois ilman työkalua.
 
Viimeksi muokattu:
Joo. No siihen liittyen olisi vaan kiinnostanut tietää, että millä logiikalla kaapelin lisääminen/kytkeminen keskukseen voi jonkun mielestä olla käyttötoimenpide. Minusta se ei ole käyttötoimenpide, vaan sähkötyötä tai asentamista.

Samaten jonkun mielestä rautalanka ja varoituskyltti on luotettava tapa lukita johdonsuojakatkaisija. Jos tarkkoja ollaan, niin se ei ole luotettava tapa ellei tila ole lukittu. Muistelisin, että luotettava lukitus on avattavissa vain avaimella tai työkalulla. Rautalangan voi vetäistä pois ilman työkalua.
Juuri näin. Rautalanka käy jos sen päät laittaa yhteen esim piippuliittimellä. Tällöin se vaatii sen työkalun.Hieman rujoahan se on kun siihen on sitä varten valmistettu lukitsimiakin.
 
Tämä tuli siis kodinkonepaketin mukana joka tilattiin e-kodinkoneet.fi sivulta. Olisi tietysti pitänyt varmistaa lieden kytkentä ennen tilausta, mutta toisaalta kaupan nettisivuilla olisi voinut olla maininta myös tason kytkennöistä tai suora linkki ohjekirjaseen. Katsoin vielä äsken tuolta Siemensin sivuilta muita tasoja ja taisi olla niin että kaikissa muissa paitsi juuri tässä mallissa on mahdollista kytkeä taso kahteen vaiheeseen. :facepalm:

Voitko hyödyntää tätä?


Palautusoikeus
Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus.
Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Tuotetta ei saa olla käytetty eikä asennettu.
Tuote pitää olla pakattu takaisin alkuperäiseen pakkaukseensa ja mukana tulee olla kaikki paketissa alunperin olleet osat ja mahdolliset lisävarusteet.
Pienemmät tuotteet toimitetaan usein pakkauksessa, joka suojaa tuotetta tai alkuperäispakkausta.
Mahdollisessa palautuksessa tulee käyttää tuota pakkausta tai vastaavaa suojapakkausta.
Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen info@ekodinkoneet.fi tai puhelimitse numeroon 040 0977 779 (ma - pe 9-17).
Asiakaspalvelu tilaa Postilta kuljetuksen. Postiste soitettaan ja sovitaan aikaa, million tultaan hakemaan palautettava tuote.
Asiakas maksaa palautuksen kuljetuskulut itse.

Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. Toimituskuluja ei tällöin tarvitse maksaa.
Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:
- Palautuksen syyn (mikäli viottunut tai väärä tuote)
HUOM! Mikäli kyseessä on kuljetusvaurio, on erittäin tärkeä, että ilmoitatte asiasta 3 työpäivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta kuljetuksesta!
- Tilaajan tunnistetiedot (nimi / tilausnumero)
- Laitteen sarjanumero
- Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle.
- Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.

Jos palautettu tuote ei ole alkuperäisessä myyntikunnossa, varaamme oikeuden vähentää vastaava osuus hyvitettävästä summasta.
 
Voitko hyödyntää tätä?


Palautusoikeus
Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus.
Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Tuotetta ei saa olla käytetty eikä asennettu.
Tuote pitää olla pakattu takaisin alkuperäiseen pakkaukseensa ja mukana tulee olla kaikki paketissa alunperin olleet osat ja mahdolliset lisävarusteet.
Pienemmät tuotteet toimitetaan usein pakkauksessa, joka suojaa tuotetta tai alkuperäispakkausta.
Mahdollisessa palautuksessa tulee käyttää tuota pakkausta tai vastaavaa suojapakkausta.
Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen info@ekodinkoneet.fi tai puhelimitse numeroon 040 0977 779 (ma - pe 9-17).
Asiakaspalvelu tilaa Postilta kuljetuksen. Postiste soitettaan ja sovitaan aikaa, million tultaan hakemaan palautettava tuote.
Asiakas maksaa palautuksen kuljetuskulut itse.

Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. Toimituskuluja ei tällöin tarvitse maksaa.
Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:
- Palautuksen syyn (mikäli viottunut tai väärä tuote)
HUOM! Mikäli kyseessä on kuljetusvaurio, on erittäin tärkeä, että ilmoitatte asiasta 3 työpäivän sisällä tuotteiden vastaanottamisesta kuljetuksesta!
- Tilaajan tunnistetiedot (nimi / tilausnumero)
- Laitteen sarjanumero
- Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle.
- Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.

Jos palautettu tuote ei ole alkuperäisessä myyntikunnossa, varaamme oikeuden vähentää vastaava osuus hyvitettävästä summasta.
Laitoinkin tästä jo kaupalle viestin että jos saisin rahat takaisin, käytiin jokatapauksessa hakemassa jo uusi induktiotaso Powerista.
 
Tätä viime sivuilla käsiteltyä meikäläisen casea.. sulake kun vaihtui 16A -> 20A, niin sähkökatko ei enää lyönyt johtosuojaa päälle. Pari kertaa viikonloppuna räpsyi myrskyn takia ja näistä palauduttiin ilman keskuksella käyntiä. En tiedä voiko tuo nyt noin tosiaan vaikuttaa, mutta siltä se vaikuttaa.

En lukenut edellisiä sivuja, mutta toivottasti sen 20 ampeerisen takana on myös 4mm² narut.
 
Kyllä noille on suomalaisillakin markkinoilla kysyntä, kerrostalokämpissä on noita yksivaiheliittymiä, jolloin pienitehoisempi yksivaiheliesi on optimaalinen ratkaisu, mutta suurinosa noita liesiä kauppaavista tahoista ei tajua tuota yhteyttä.
Jos siis meinaat että aidosti on rajoittunut, eikä vain jokin ns tyyppinumero vientiversio, jossa karsittu ohjekkin.

No sitten luulisi markkinoivan tuota hienoa rajoittuneisuutta.

Perinteisempi ja käytettävämpi malli on sellainen jossa voi oikosulkupaloilla valita halutun kytkennän. Nykyään uudiskohteetkin on kolmevaiheisia, joten isoja rakkunnuttajiakaan ei tuollaiset kiinnosta. Ehkä joku muutaman vanhan saneeraamattoman vuokrakämpän omistaja voisi parineuron säästö tapauksessa moisen valita. No taitaa se perinteinen pyörylämalli olla halvempi.

No olet siinä oikeassa että jos joku kauppias löytää jostain turkista brexit mallin poistoerän ja sitä markkinoi täällä huomattavaan hintaeroon (halvemmalla), kuin valinnoin varustetut kilpailijat, niin en näe estettä etteikö johonkin retrokämppään kelpaisi, ei sellaiselle haittaa jos ei saneerausta ole tulossa.
 
Näin sähköinsinöörinä ja sähköurakointiliikkeen omistajana ja sähkötöidenjohtajana kehotan vakavasti ohittamaan käyttäjän Armatt neuvot lankojen tuplaamisesta.
Kyllä tuossa omastakin mielestäni haisee niin pahasti Ranetus ettei mitään määrää. Onneksi täällä on kuitenkin valveutuneita jotka torppaavat tuollaiset järjettömät ratkaisut. Korjata nyt väärä tuotevalinta purukumilla... Ammattitaitoa kuvaa hyvin ensin nollan ja sitten kevin unohtaminen.

Toki samalla päästään tämän kaltaisten keskustelujen ongelmiin. Kun asioita kysytään puutteellisin lähtötiedoin, tulee montaa eri ajatusta jotka ovat tavallaan oikeita mutta ko. tilanteeseen epäsopivia. Jos samalla ei esitetä lisäkysymyksiä, voidaan mennä metsään. Ja sitten samaan ketjuun tuollaiset Armatt:n arpomiset niin vaikea on kysyjän tietää, missä oikeasti mennään.

En lukenut edellisiä sivuja, mutta toivottasti sen 20 ampeerisen takana on myös 4mm² narut.
Oikeasti... Miksi kommentoit jos asia ei kiinnosta pätkääkään? Mainitusta asiasta on keskusteltu todella pitkään monelta kantilta kuvien kera joten varsin selvä asia.

Perinteisempi ja käytettävämpi malli on sellainen jossa voi oikosulkupaloilla valita halutun kytkennän. Nykyään uudiskohteetkin on kolmevaiheisia, joten isoja rakkunnuttajiakaan ei tuollaiset kiinnosta. Ehkä joku muutaman vanhan saneeraamattoman vuokrakämpän omistaja voisi parineuron säästö tapauksessa moisen valita. No taitaa se perinteinen pyörylämalli olla halvempi.

No olet siinä oikeassa että jos joku kauppias löytää jostain turkista brexit mallin poistoerän ja sitä markkinoi täällä huomattavaan hintaeroon (halvemmalla), kuin valinnoin varustetut kilpailijat, niin en näe estettä etteikö johonkin retrokämppään kelpaisi, ei sellaiselle haittaa jos ei saneerausta ole tulossa.

Aivan samoja ajatuksia itsellä. Vaikea on nähdä syytä, miksi joku erikseen tekisi enää yksivaiheista koska uusissa kohteissa tarvetta todella harvoin on ja vanhojen osalta on todella helppo toteuttaa softassa tehon rajoitus ja syöttö normaalista poiketen yhdellä vaiheella.

Ja oikeassa olet tuossa lopussakin. Toki tuollaista voi markkinoida ja kyllä kerrostalokohteissa niille käyttöä on. Mutta missään tapauksessa ei saisi jättää todella selvästi mainitsematta tämän kaltaista omituisuutta.

Laitoinkin tästä jo kaupalle viestin että jos saisin rahat takaisin, käytiin jokatapauksessa hakemassa jo uusi induktiotaso Powerista.
On hieman vaikea nähdä syytä rahojen palauttamiseen jos et voi suoraan osoittaa selvää virhettä tuotetiedoissa. Ja siinäkin tapauksessa myyjällä on oikeus korjata virhe, rahojen palautus ei ole mikään automaattinen toimenpide. Tässä kohden ilmeisesti lisäksi tuotepaketti joten sitä haasteellisempi.
Eli korvaavan hankkiminen muualta jää helposti itse maksettavaksi ja saat ehkä ns virheellisen tilalle toisen.
 
Ei asiassa ole paljoa keskustelemista. Eikä kiinnostakaan.
Nyt mennään jo vahvasti offtopic mutta silläkin riskillä kommentti...
Tämä on keskustelupalsta joten täällä keskustellaan. Ja jotta keskustelu olisi sujuvaa, tulisi edelliset viestit oikeasti lukea ja vasta sitten arpoa jotakin. En myöskään ymmärrä keskusteluun osallistumista ilman kiinnostusta.

Muutoinkin ketjussa on monia sähköalan ammattilaisia joten satunnainen heitto johonkin yksittäiseen, monelta taholta käsiteltyyn, on hieman turha. Uusi näkemys vastaavasti olisi tervetullut. Joissakin kohden asioita voidaan kuitenkin tulkita eri tavoin ja tällä saadaan lisää keskustelua aikaa.
 
Kannattaa muistaa että suomi on aika pieni markkina-alue sähkölaitteille eikä kolmivaiheiset liittymät ole mikään itsestäänselvyys joka paikassa. Edes pohjoismaissa. Hyvin monessa vanhassa ja muutamassa ei-niin-vanhassakin taloyhtiössä liittymät ovat yksivaiheisia joten kyllä noille yksivaiheisille induktiotasoille on markkinoita täällä suomessakin. Moni haluaa tehdä ensimmäisenä juurikin sen keittiöremontin kun hankkii itselleen asunnon.
 
Kannattaa muistaa että suomi on aika pieni markkina-alue sähkölaitteille eikä kolmivaiheiset liittymät ole mikään itsestäänselvyys joka paikassa. Edes pohjoismaissa. Hyvin monessa vanhassa ja muutamassa ei-niin-vanhassakin taloyhtiössä liittymät ovat yksivaiheisia joten kyllä noille yksivaiheisille induktiotasoille on markkinoita täällä suomessakin. Moni haluaa tehdä ensimmäisenä juurikin sen keittiöremontin kun hankkii itselleen asunnon.
Tässä olet aivan oikeassa. Mutta myyjän vastuulla on kertoa riittävällä tarkkuudella, millaisesta tuotteesta on kyse. Mikään kytkentätapa ei omasta mielestäni suoraan ole sellainen oletus etteikö sitä tulisi mainita riittävän selvästi.

Yksivaiheisuus on toki vanhassa kerrostalokohteessa enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta koska aina näin ei ole, tuotteissa on juuri tuollaisia jumppaamalla kaksivaiheistasesta yhteen plus softarajoitus tms. Puhtaasti yksivaiheisen teko ei välttämättä ole kannattavaa.
Ja joka tapauksessa olemme varmasti samaa mieltä, ettei olemassa olevaa kolmivaiheista kannata muuttaa muuksi sen vuoksi että liesi on väärää tyyppiä vaan parempi on vaihtaa soveliaaseen tyyppiin. Näin on mahdollista valita se tehoiltaankin parempi tuote. Yksivaiheisella rajat tulevat tässäkin vastaan myös 20A sulakkeen perässä.
 
Luin tämän ketjun läpi uteliaisuuttani. Olen sähköurakoitsija, perustin yritykseni 1988 ja keskimäärin yhdeksän asentajaa suorittaa asennuksia. Tämä taustasta. Viesteissä toistuvasti valitetaan hintatasosta ja kehutaan, miten kaveri on tehnyt homman kympeillä. Eikö todellakaan ole ymmärrystä, miten yhteiskuntamme ja lainsäädäntömme toimii ja miksi? Miksi veroja maksetaan, miksi eläkemaksuja ja sosiaaliturvaa maksetaan? Samanaikaisesti valitetaan hinnoista ja manataan, kun ammattilaista ei kymppien hommat kiinnosta. Olisikohan ongelma siinä peilissä, mihin aamulla katsellaan? Sähköpätevyyden hankinta on edellyttänyt koulutusta ja työkokemusta, yritystoiminta investointeja ja riskinottoa, yhteiskunnan taholta edellytetään, ettei harmaata taloutta harjoiteta. Ja täällä sitten sen "halvan hinnan" eli harmaan työn perään huudellaan. Miettikääpä tahoillanne ja unohtakaa kateutenne. Ei tämä niin helppoa ole, kultakaivoksesta ei toiveitakaan. Ja maallikoille tiedoksi, kaapeleiden vetokin on sähköasennustyötä, joka on luvanvaraista. Jatkojohtoja voitte vedellä, mutta jättäkää muu ammattilaisille. Nukutte paremmin ja vastuu on aina tekijöillä. Tutustukaa tähän: Tee-se-itse -sähkötyöt
 
Niin, nimimerkkini on apumies, koska suhtaudun kaikkeen uuteen uteliaana, enkä esiinny tietäjänä. Tietokoneasioissa todellakin vain hanslankari. ;-) siis apumies.
 
Tämä taustasta. Viesteissä toistuvasti valitetaan hintatasosta ja kehutaan, miten kaveri on tehnyt homman kympeillä. Eikö todellakaan ole ymmärrystä, miten yhteiskuntamme ja lainsäädäntömme toimii ja miksi? Miksi veroja maksetaan, miksi eläkemaksuja ja sosiaaliturvaa maksetaan? Samanaikaisesti valitetaan hinnoista ja manataan, kun ammattilaista ei kymppien hommat kiinnosta. Olisikohan ongelma siinä peilissä, mihin aamulla katsellaan?

Kun vaadit kuluttajilta ymmärrystä yritysten veloittamiin tuntihintoihin, niin kai samalla tavalla vaadit ymmärrystä itseltäsi siihen, mistä tavallisen palkansaajien käytettävissä olevat varat muodostuvat? Ihan samalla tavalla kuin verot, sotut jne. pakottaa tuntihinnat tietylle minimitasolle, niin vastaavasti verot, sotut jne. tiputtavat palkansaajan tulot tietylle tasolle. Mitä kovempi verotus, sitä enemmän nämä tasot eriytyvät. Sitten kun ollaan tilanteessa, jossa ammattilaisen palkkaaminen päiväksi maksaa viikon omien tulojen verran, niin ei varmankaan ole yllätys, että tämä aiheuttaa purnausta?

Ei tämä ole mitenkään sähköalaan liittyvä ilmiö, kyllähän Suomessa tehdään varmaan eniten koko maailmassa (?) asioita itse, kun ei ole vara palkata ammattilaista tai jos sattuu olemaan niin hyvässä tienestissä, että on, niin siitäkin huolimatta itse tekeminen tuottaa "paremman tuntipalkan", kuni mitä päivätyö. Ainoa sähköalan erityisyys on siinä, että se vaati lain mukaan pätevyydet, eikä sitä pienellä vaivalla voi itse opetella toisin kuin jotain perusnikkarointia.

Todellinen syyllinen on Suomen ryöstöverotus, turha syyttää ammattilaista korkeista hinnoista tai kuluttajaa hinnoista valittamisesta...
 
kyllähän Suomessa tehdään varmaan eniten koko maailmassa (?) asioita itse, kun ei ole vara palkata ammattilaista tai jos sattuu olemaan niin hyvässä tienestissä, että on, niin siitäkin huolimatta itse tekeminen tuottaa "paremman tuntipalkan", kuni mitä päivätyö.
Hieman off topic, mutta omat havainnot eivät kyllä oikein tue tätä. Tässä on varmasti isoja alueellisia eroja, mutta enemmän tuntuu että pienetkin kädentaidot ovat katoava ilmiö. Sen sijaan ainakin Yhdysvalloissa on erittäin vahva itse tekemisen kulttuuri. Tässä random blogissa selitetään ihan hyvin ilmiötä. Samaten This Old House on Amerikkalainen "DIY home improvement" -sarja, joka on pyörinyt jo vuodesta -79 tähän päivään asti. Suomessa tuntuu enää menestyvän sarjat, joissa joku ammattilainen tekee remontin sen sijaan, että sarja opettaisi katsojalle kuinka itse tehdä kyseinen remontti.
 
Jaa että laillisesti saa vaihteet tuplattua?

En yhtään ihmettele että lapissa mökit syttyy tuleen kun tietämys on tätä luokkaa.
Mitenkäs tälläinen tilanne:
Laitteessa 11kW moottori, ja laite vaatii 50A sulakkeet. Kiinteistössä ei haluta/jakseta vaihtaa kaapeleita niin laitteeseen on kytketty 2kpl 5x6mm2 kaapeleita ja keskuksessa on molemmilla kaapeleilla normaalit 25A sulakkeet joka vaiheella. Onko tuo laillinen? Järkevä se ei ainakaan ole, kun laite kuormittuessa ottaa yli 25A virtaa niin aina sieltä paukkuu sulakkeet.
 
Mitenkäs tälläinen tilanne:
Laitteessa 11kW moottori, ja laite vaatii 50A sulakkeet. Kiinteistössä ei haluta/jakseta vaihtaa kaapeleita niin laitteeseen on kytketty 2kpl 5x6mm2 kaapeleita ja keskuksessa on molemmilla kaapeleilla normaalit 25A sulakkeet joka vaiheella. Onko tuo laillinen? Järkevä se ei ainakaan ole, kun laite kuormittuessa ottaa yli 25A virtaa niin aina sieltä paukkuu sulakkeet.

Miksi se vaatii 50A sulakkeet? Tälleen krapulassa äkkiä kun laskee niin 11kW ~3vaihe, tekis vain ~24A/vaihe (230V tähteen? Ei ole edelleenkään lupia, ja itte heilun 48V jännitteillä).
 
Miksi se vaatii 50A sulakkeet? Tälleen krapulassa äkkiä kun laskee niin 11kW ~3vaihe, tekis vain ~24A/vaihe (230V tähteen? Ei ole edelleenkään lupia, ja itte heilun 48V jännitteillä).
Siellä on perässä vaihteisto, joka pyörittää metrisessä laakerissa olevaa syöttöruuvia. Oliko nyt 15 kierrosta minuutissa se syöttöruuvi pyörii ja sinne, jos menee liikaa tavaraa kerralla niin alkaa vastus kasvaa, virta nousee ja 25A sulakkeet palaa. Siksi 11kW vaatii 50A ja 15kW 63A sulakkeet. Tyhjänähän ne pyörii lähestulkoon pyhällä hengellä.
 
Siellä on perässä vaihteisto, joka pyörittää metrisessä laakerissa olevaa syöttöruuvia. Oliko nyt 15 kierrosta minuutissa se syöttöruuvi pyörii ja sinne, jos menee liikaa tavaraa kerralla niin alkaa vastus kasvaa, virta nousee ja 25A sulakkeet palaa. Siksi 11kW vaatii 50A ja 15kW 63A sulakkeet. Tyhjänähän ne pyörii lähestulkoon pyhällä hengellä.

Mitä moottorin nimellisvirrat on? Kuulostaa siltä että tulee ylikuormaa ja sen takia virrat kasvaa yli nimellisen. Ja se polttaa moottorin käämit ajan mittaan.
 
Mitä moottorin nimellisvirrat on? Kuulostaa siltä että tulee ylikuormaa ja sen takia virrat kasvaa yli nimellisen. Ja se polttaa moottorin käämit ajan mittaan.
En muista nimellisvirtoja mutta laitekokonaisuus tulee saksasta ja tämä laite on alkuperäisessä kunnossa. Tyyppikilvessä on sulakekooksi määritelty 50A 11kW moottorille ja 63A 15kW moottorille.
Ei noissa moottorit hajoa oikeastaan kuin tilanteessa missä on yksi vaihe tippunut pois ja yritetään kahdella vaiheella käynnistää.
 
Siksi 11kW vaatii 50A ja 15kW 63A sulakkeet.
Jaahas. Yleensä kyllä on merkitty moottoriin maksimiteho, mutta jos tuo on nimellisteho, niin sitten voi olla vähän isompi.
50A on kyllä jo jotain uskomatonta, kun 11kW moottoria pyörittää periaatteessa 3x16A syötöllä.
 
Miksi se vaatii 50A sulakkeet? Tälleen krapulassa äkkiä kun laskee niin 11kW ~3vaihe, tekis vain ~24A/vaihe (230V tähteen? Ei ole edelleenkään lupia, ja itte heilun 48V jännitteillä).
Millähän kaavoilla tämä on laskettu....

Kysyjälle: onko koneen teho 11kW kolmiossa vai tähdessä?
Eiköhän nämäkin saa laskettua ihan P=√3*U*I*cosfii. Tuolta kaivat virran. Käynnistysvirrathan ihan eri juttu kun käyttövirta. Käyttövirta on alle 16A jos ei huomioida loisia ja teho on 11kW.
 
Millähän kaavoilla tämä on laskettu....

Kysyjälle: onko koneen teho 11kW kolmiossa vai tähdessä?
Eiköhän nämäkin saa laskettua ihan P=√3*U*I*cosfii. Tuolta kaivat virran. Käynnistysvirrathan ihan eri juttu kun käyttövirta. Käyttövirta on alle 16A jos ei huomioida loisia ja teho on 11kW.
Ihan täysin PUIMURI 11kW/3 = ~3,66kW/vaihe, ja jo tässä vaiheessa huomaan että krapulassa/kännissä ei kannattaisi Internettiin mitään kirjoitaa. ~3,66kW/230V = ~15,95A. :D

Edit: Näyttäis äkkiseltään että tuli alunperin tunaroitua 3-->2 vaihetta kun on jakolaskuja vääntänyt :facepalm:
 
Jaahas. Yleensä kyllä on merkitty moottoriin maksimiteho, mutta jos tuo on nimellisteho, niin sitten voi olla vähän isompi.
50A on kyllä jo jotain uskomatonta, kun 11kW moottoria pyörittää periaatteessa 3x16A syötöllä.
On siellä moottorissa merkintä, en nyt vain muista sitä. Voin tarkastaa, kun joskus satun laitteen vierelle.

Periaatteessa pyörittää mutta käytännössä ei. Mikäli sähkömoottorin perässä on vaikka hydraulipumppu, tai kaksi tai kolme, 100m kuljetinmattoa, isoja hammaspyöriä niin se virta minkä se startissa ottaa on todella iso. Ei 4Kw moottori hydraulipumpulla käynnisty B16A sulakkeilla.
 
Perinteisempi ja käytettävämpi malli on sellainen jossa voi oikosulkupaloilla valita halutun kytkennän. Nykyään uudiskohteetkin on kolmevaiheisia, joten isoja rakkunnuttajiakaan ei tuollaiset kiinnosta. Ehkä joku muutaman vanhan saneeraamattoman vuokrakämpän omistaja voisi parineuron säästö tapauksessa moisen valita. No taitaa se perinteinen pyörylämalli olla halvempi.

No olet siinä oikeassa että jos joku kauppias löytää jostain turkista brexit mallin poistoerän ja sitä markkinoi täällä huomattavaan hintaeroon (halvemmalla), kuin valinnoin varustetut kilpailijat, niin en näe estettä etteikö johonkin retrokämppään kelpaisi, ei sellaiselle haittaa jos ei saneerausta ole tulossa.

Se on sitten suurin osa kerrostaloasunnosita retrokämppiä.. tai no niinhän ne oikeastaan onkin, mutta kyllä 90-luvulla tehdyissä kerrostaloissa ihan yleisesti on noita 1 vaiheasuntoja. En tiedä mikä on uusien tilanne, kun en kerrostalojen uudispuolella ole koskaan häärännyt.

Vaikka tuollaisen tavallisen 7,2kW liesitason voikin kytkeä myös yskivaiheiseksi, niin se on edelleen 7,2kW ja vaatii vähintään 32A sulakkeen. Siellä retrokämpän sulakekaapissa on liedellä 20A tai 25A sulake. Sen max 4,6kW liesitason voi kytkeä tuohon ilman että käyttäjää täytyy ohjeistaa olemaan käyttämättä tasoa täydellä teholla.

Suurin ongelma on yleensä se että liesitasot vaihtuu keittiöremontin yhteydessä, jonka myy keittiöremppafirman myyjätär joka on perehtynyt syvällisesti ovi, ja tasokuoseihin, sekä käytännöllisiin laatikkoratkaisuihin, mutta sähkölaitteissa ammattitaito rajoittuu lähinnä siihen että sille on joku selittänyt miksi kannattaa laittaa induktioliesi ja kiertoilmauuni.
 
50A on kyllä jo jotain uskomatonta, kun 11kW moottoria pyörittää periaatteessa 3x16A syötöllä.
Se on se pahuksen käynnistysvirta, joka voi kolmivaiheisessa oikosulkumoottorissa olla aika hurja piikki. Sen takiahan moottorikäytöissä pitääkin olla se lämpörele vahtimassa moottorin ottamia virtoja. Sulakkeilla ei millään pystytä rajoittamaan moottorin ylikuormitustilanteessa ottamaa virtaa. Joko sulake on niin pieni, että normaali käynnistyspiikki polttaa sen, tai oikein mitoitetuilla sulakkeilla moottori palaa ennen sulakkeita jos tulee ylikuormitustilanne. Siksi sulakkeen lisäksi lämpörele (moottorisuojakytkin), viritettynä lähelle moottorin nimellisvirtaa.
 
Se on se pahuksen käynnistysvirta, joka voi kolmivaiheisessa oikosulkumoottorissa olla aika hurja piikki. Sen takiahan moottorikäytöissä pitääkin olla se lämpörele vahtimassa moottorin ottamia virtoja. Sulakkeilla ei millään pystytä rajoittamaan moottorin ylikuormitustilanteessa ottamaa virtaa. Joko sulake on niin pieni, että normaali käynnistyspiikki polttaa sen, tai oikein mitoitetuilla sulakkeilla moottori palaa ennen sulakkeita jos tulee ylikuormitustilanne. Siksi sulakkeen lisäksi lämpörele (moottorisuojakytkin), viritettynä lähelle moottorin nimellisvirtaa.

Ja Saksalaisten mielestä on ok lähettää tänne CE-merkitty laite, jossa vaaditaan 50A sulakkeet kiinteistöltä mutta laitteen syöttökaapeli on 5x6mm2 ja pistokkeena 32A. Kuulemma moottorisuojakytkin riittää siihen, että näin saa toimia.
 
Se on sitten suurin osa kerrostaloasunnosita retrokämppiä.. tai no niinhän ne oikeastaan onkin, mutta kyllä 90-luvulla tehdyissä kerrostaloissa ihan yleisesti on noita 1 vaiheasuntoja. En tiedä mikä on uusien tilanne, kun en kerrostalojen uudispuolella ole koskaan häärännyt.

Vaikka tuollaisen tavallisen 7,2kW liesitason voikin kytkeä myös yskivaiheiseksi, niin se on edelleen 7,2kW ja vaatii vähintään 32A sulakkeen. Siellä retrokämpän sulakekaapissa on liedellä 20A tai 25A sulake. Sen max 4,6kW liesitason voi kytkeä tuohon ilman että käyttäjää täytyy ohjeistaa olemaan käyttämättä tasoa täydellä teholla.

Suurin ongelma on yleensä se että liesitasot vaihtuu keittiöremontin yhteydessä, jonka myy keittiöremppafirman myyjätär joka on perehtynyt syvällisesti ovi, ja tasokuoseihin, sekä käytännöllisiin laatikkoratkaisuihin, mutta sähkölaitteissa ammattitaito rajoittuu lähinnä siihen että sille on joku selittänyt miksi kannattaa laittaa induktioliesi ja kiertoilmauuni.

Ite asun juuri 1990 valmistuneessa kerrostalossa ja tässä on hella yksivaiheisena ja 25A sulakkeen takana. Hyvin on riittänyt vaikka isompaa levyä on pitäny täysillä eli numerolla 6. Uunin kyljessä 8.5kW ja näyttää sulaketaulu suoraan yhtä vanhalta kuin talokin.

Mitä edellisessä asunnossa ehdin asua valmistumisen jälkeen 3v (2015 valmistunut) niin siellä oli hella kytketty 3 vaiheen takana sekä 16A per hellan vaihe.
 
On hieman vaikea nähdä syytä rahojen palauttamiseen jos et voi suoraan osoittaa selvää virhettä tuotetiedoissa. Ja siinäkin tapauksessa myyjällä on oikeus korjata virhe, rahojen palautus ei ole mikään automaattinen toimenpide. Tässä kohden ilmeisesti lisäksi tuotepaketti joten sitä haasteellisempi.
Eli korvaavan hankkiminen muualta jää helposti itse maksettavaksi ja saat ehkä ns virheellisen tilalle toisen.
Luulin että tässä nyt ollaan palauttamassa/perumassa/purkamassa kauppaa katumusajan puitteissa. Tosin tuossa tilanteessa ehkä pitäisi palauttaa koko setti, ellei pääse sopimukseen mikä on yksittäisen komponentin osuus.

Mutta taisitkin myöhemmin mainita että myyjä ei ollut kertonut noin oleellista tietoa että laite vain yksivaiheinen, joten kuluttajan on hyvin vaikea arvata, tai edes tulla mieleen moinen rajoittuneisuus.

Ulkomailta oli tilannut, eli verta oli kaivanut nenästä, mutta ymmärtääkseni firma ihan suoraa markkinoi Suomeen ja toimitti, siinä missä eräät isommatkin toimijat.
 
Kun vaadit kuluttajilta ymmärrystä yritysten veloittamiin tuntihintoihin, niin kai samalla tavalla vaadit ymmärrystä itseltäsi siihen, mistä tavallisen palkansaajien käytettävissä olevat varat muodostuvat? Ihan samalla tavalla kuin verot, sotut jne. pakottaa tuntihinnat tietylle minimitasolle, niin vastaavasti verot, sotut jne. tiputtavat palkansaajan tulot tietylle tasolle. Mitä kovempi verotus, sitä enemmän nämä tasot eriytyvät. Sitten kun ollaan tilanteessa, jossa ammattilaisen palkkaaminen päiväksi maksaa viikon omien tulojen verran, niin ei varmankaan ole yllätys, että tämä aiheuttaa purnausta?
Luulen että kuluttajakaupassa olevat tuon ymmärtää. Ja ne jotka lähtee sen perusteella hinta muutteleen (alentaan) on nopeasti entisiä yrittäjiä.

Kommenttisasi skipasit sen että se palkansaaja saa palkkaa vapaa-ajaltakin. Eli sen palkansaajan todellinen tuntihinta n jokin laskennallinen, tosin ne verot ja veroluenteiset todellista tuntia kohti on laskennallisia, ja se ALVikin joka peritään häneltä ostaessa on palkansaajan veroa.
Monet verot on sellaisia että ne vähentää käteenjäävää osuutta, mutta ne vähentää myös käteenjäävällä rahalle tehtäviä menoja, eli vähän kärjistäen ei se vaikutus toisen työnhankkimiseen nyt ihan niin räikeä ole.

Mutta mainittu mm eläkemaksut, ne on tavallaan se palkollisen tuloa..
 
Löytysköhän tästä topicista apua kaapeli tv/netti jakamiseen?
Tarkoitus ois siis jakaa olohuoneesta kahteen muuhun huoneeseen kaapelitv/netti.
Kaapelitv.jpg

Kaapelointimatkaa olisi yhteensä n. 9 metriä.
20200229_182748.jpg

Lähtöpään rasia olisi tuossa.
Ilmeisesti minun täytyy käyttää kaapelina koaksiaalikaapeli RG-6? Onko noissa kaapeleissa jotain eroja, kun kuitenkin db luvuista jotain mainintaa noissa? Ja liittiminä IEC uros/naaras liittymiä?
Rasioiksi olisi tarkoitus asentaa pinta-asennuksena. Ilmeisesti MH1 tulisi tämäntapainen rasia: Antennirasia ketjutettava 13dB, 5-1750MHz, Radio/TV, Teleste ja MH2 tälläinen: Antennirasia päättyvä 1dB, 5-1006MHz, TV/Radio, Wisi
Noissa ketjutettavissakin rasioissa näyttäisi olevan noita db lukuja erilaisia, millainen minun tulisi valita? Pitääkö jotain muuta vielä huomioida? Tarkoitus olisi pitää olohuoneessa reititin ja sitten mh2 ostaa vielä erillinen modeemi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 396
Viestejä
4 901 404
Jäsenet
78 969
Uusin jäsen
Mastodontti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom