Kysymyksiä sähkömiehille

Saahan sen vaihdettua ,mutta onko järkevää se on sitten toinen juttu.
Toki jos on tuttu sähkäri ja vaihtaa kahvilla käydessä ,niin sitten
 
Pelkkä liitäntälaite tuollaiseen pienoisloisteputkivalaisimeen maksaa 25e ylöspäin merkistä riippuen eli eipä korjaamisessa hirveästi ole järkeä kuten ylempänä jo vastattiin.
Tietysti jos lompakosta löytyy ehtymätön pinkka niin sitten vaan sähkäriä paikalle ja uutta liitäntälaitetta tilalle.

Helvar Elektroninen liitäntälaite - EL1/2x18-42TCs

Isompaa pintamallista valaisinta tilalle vaan.
 
Osaako joku sanoa, että mikä aiheuttaa sulaketaulun yhden pikasulakkeen/automaattisulakkeen kytkeytymisen pois päältä aina kun tapahtuu sähkökatko?
Muut sulaketaulun pikasulakkeet pysyvät ylhäällä.
 
Osaako joku sanoa, että mikä aiheuttaa sulaketaulun yhden pikasulakkeen/automaattisulakkeen kytkeytymisen pois päältä aina kun tapahtuu sähkökatko?
Muut sulaketaulun pikasulakkeet pysyvät ylhäällä.

Kuormasta johtuva virtapiikki tulee mieleen. Voi olla helposti myös viallinen stotsi
 
Kuormasta johtuva virtapiikki tulee mieleen. Voi olla helposti myös viallinen stotsi
Saattaa tosiaan johtua kuormasta mutta ensimmäisenä tuli mieleen että onko tuo yksi "pikasulake/automaattisulake" mahdollisesti vikavirtasuoja. En tiedä menevätkö kaikki vikavirtasuojat sähkökatkossa pois päältä mutta jotkut ainakin.

Tietty helpottaisi kun tietäisi mitä tuon poiskytkeytyvän perässä on ja jos siinä lukee jotain merkkiä/mallia/tyyppiä.
 
Tuon kyseisen pikasulakkeen takana on tosiaan eniten kuormaa koko taulusta. Esim. ilpo, olohuoneen viihde-elektroniikka, modeemi, antennivahvistin ja valaistus.
Näistä tuo OH merkattu on se joka kytkeytyy pois. Taulussa tuo vasen yläkulma on vikavirtasuoja..ainakin siten merkattu, mutta ei ole kytketty ollenkaan.
 

Liitteet

  • taulu.PNG
    taulu.PNG
    1,1 MB · Luettu: 145
C tyypin stotsin vois laittaa jos oikosulkuvirran mittaukset menee läpi.

Jahas. Eli sähkäriä paikalle. Mitä mun pitää siltä siis työnä pyytää? = Pikasulakkeen vaihto nykyisestä b:stä c-tyyppiin, jos sen vain voi tehdä eli jos oikosulkuvirranmittaus onnistuu. Menikö yhtään oikein?
 
Jahas. Eli sähkäriä paikalle. Mitä mun pitää siltä siis työnä pyytää? = Pikasulakkeen vaihto nykyisestä b:stä c-tyyppiin, jos sen vain voi tehdä eli jos oikosulkuvirranmittaus onnistuu. Menikö yhtään oikein?

Joo. Vaihdetaan vaan C-käyrän 16A johdonsuoja tilalle. Oikosulkuvirran mittaus ryhmän epäedullisimmasta paikasta. Väh. 200A riittää tuolle C16:lle mitattuna, jotta johdonsuoja toimii alle 0,4 sekunnissa.
 
Joo. Vaihdetaan vaan C-käyrän 16A johdonsuoja tilalle. Oikosulkuvirran mittaus ryhmän epäedullisimmasta paikasta. Väh. 200A riittää tuolle C16:lle mitattuna, jotta johdonsuoja toimii alle 0,4 sekunnissa.

Varmaan joku syy, että tuohon valittu 10A:n automaatti, oisko valaistus 1,5mm2 kaapelilla. Jos ja kun tilaat sähkärin rassaamaan keskusta, niin kattokaas montako kaapelia/johdinta tulee kyseiselle automaatille. Jos on useampi kuin yksi, niin kuormia voisi jakaa noille olemassa oleville ryhmille tai sitten samalla nakertaa uuden ryhmän.
 
Jos mä tota taulua osaan oikein lukea, niin eikös noi ole muuten 10A? Mulla on tuolla reunassa kolme 16A suojaa, mutta niitä ei ole kytketty mihinkään.
 
Varmaan joku syy, että tuohon valittu 10A:n automaatti, oisko valaistus 1,5mm2 kaapelilla. Jos ja kun tilaat sähkärin rassaamaan keskusta, niin kattokaas montako kaapelia/johdinta tulee kyseiselle automaatille. Jos on useampi kuin yksi, niin kuormia voisi jakaa noille olemassa oleville ryhmille tai sitten samalla nakertaa uuden ryhmän.

Silmät haritti kännyllä kuvaa siirrellessä. Eli näyttää tosiaan olevan 10A:n suojat. Varmaan 1.5mm2 -johdoilla sitten toteutettu. Aika jännä ratkaisu.
 
Tuon kyseisen pikasulakkeen takana on tosiaan eniten kuormaa koko taulusta. Esim. ilpo, olohuoneen viihde-elektroniikka, modeemi, antennivahvistin ja valaistus.
Näistä tuo OH merkattu on se joka kytkeytyy pois. Taulussa tuo vasen yläkulma on vikavirtasuoja..ainakin siten merkattu, mutta ei ole kytketty ollenkaan.

Ilpon kun tuosta saat erotettua omalle ryhmälle, niin alkaa kuormien puolesta taas kestämään. Tosin varmaan ihan pätevä syy, miksi lisätty tuohon ryhmään, tuskin kaapeli tulee keskukselle asti.
 
Joo. Vaihdetaan vaan C-käyrän 16A johdonsuoja tilalle. Oikosulkuvirran mittaus ryhmän epäedullisimmasta paikasta. Väh. 200A riittää tuolle C16:lle mitattuna, jotta johdonsuoja toimii alle 0,4 sekunnissa.
Jos ei kuitenkaan mutuiltaisi. Tuo ei ole mikään "vaihdetaan vaan C16" kun alkuperäinen on B10. B to C voidaan mahdollisesti tehdä mutta hyvin kyseenalaista on, voidaanko oikeasti suurentaa kokoa. Epäilen, ettei tähän ole mitään helppoa mahdollisuutta. Alkuperäinen kysyjä mainitsi mm valaistuksen olevan tuon perässä ja harvoinpa sinne 2,5mm2 narua on vedetty.

Ymmärsin tuon perässä olevan siis lämpöpumppu. Jo pelkkä kompressori nappaa käynnistyessään reilummin jos kyse ei ole invertterikoneesta. Melkein järkevin siirtää oman suojansa perään jos tuo sähkötaulu suinkin on lähellä ja kaapelin veto käy helposti. Ainakaan merkintöjä ei ole kaikissa joten mahdollisesti tuossa on suoraan vapaita suojiakin.

Edit... Samat näköjään tulivatkin samaan aikaan myös muualta....
 
Jos ei kuitenkaan mutuiltaisi. Tuo ei ole mikään "vaihdetaan vaan C16" kun alkuperäinen on B10. B to C voidaan mahdollisesti tehdä mutta hyvin kyseenalaista on, voidaanko oikeasti suurentaa kokoa. Epäilen, ettei tähän ole mitään helppoa mahdollisuutta. Alkuperäinen kysyjä mainitsi mm valaistuksen olevan tuon perässä ja harvoinpa sinne 2,5mm2 narua on vedetty.

Ymmärsin tuon perässä olevan siis lämpöpumppu. Jo pelkkä kompressori nappaa käynnistyessään reilummin jos kyse ei ole invertterikoneesta. Melkein järkevin siirtää oman suojansa perään jos tuo sähkötaulu suinkin on lähellä ja kaapelin veto käy helposti. Ainakaan merkintöjä ei ole kaikissa joten mahdollisesti tuossa on suoraan vapaita suojiakin.

Edit... Samat näköjään tulivatkin samaan aikaan myös muualta....

Kuten tuossa ylempänä mainitsin, niin katsoin väärin.
 
Siis onko ongelma ennemmin tuossa tyypissä (B) vai ampeerikoossa? Niin.. vai molemmissa?

B-käyräinen laukeaa helpommin. Jos muutoinkin kuormaa on reilummin, ei kovin suurta piikkiä tarvita niin laukeaa. C sietää paremmin piikkejä. Vastaavasti toki koolla on merkitystä paljonkin riippuen siitä, paljonko sinulla tuon perässä kuormaa on.

Katsoppa sen ilpon tyyppikilvestä merkinnät. Sen tehontarve kertoo jo aika suoraan, onko ainoa oikea ratkaisu pyrkiä siirtämään oman suojan perään.
 
Osaako joku sanoa, että mikä aiheuttaa sulaketaulun yhden pikasulakkeen/automaattisulakkeen kytkeytymisen pois päältä aina kun tapahtuu sähkökatko?
Muut sulaketaulun pikasulakkeet pysyvät ylhäällä.

Ongelmana on varmaan noi molemmat, sekä B-käyrä, että 10A. Varsinkin jos ilpo ja viihde on samaan aikaan katkon sattuessa päällä ja molemmat käynnistyvät automaattisesti, kun sähköt tulevat takaisin. Sähkökatkoa voit simuloida pääkytkimellä, alkuun vaikka kaikki muut pois paitsi ilpo. Aika ikävä ominaisuus näin lämmityskaudella...
 
Tämä siis tapahtuu sähkökatkossa aina ja aiheuttaa sen, että ilpo + internet + muut ovat pois päältä kunnes joku ne päälle manuaalisesti laittaa.
Viime yönä oli sähkökatko. Ainoa käytössä oleva laite tuon pikasulakkeen takana oli ilpo, joka puhalteli 18c olohuoneeseen. Yö oli plussalla, joten kovin kummosella teholla toi Toshiba Premium 25 ei kyllä pyörinyt. No modeemi oli päällä. Tällä millään ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska sähköjen kytkeydyttyä takaisin hetkellinen piikki lienee liikaa joko tuolle B-suojatyypille tai sitten 10A:lle. Tai sitten molemmille.

Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.
 
Kuten sanoin, niin luvanvaraisuus voisi olla Euroopan yhteistön säädösten vastaista.

Ja sinä meinasit että tää ranetus on ainoastaan suomessa ongelmana? Siitä saadaan kuule helposti koko unionin kattava kun tarpeeksi ranet tunaroi.
Yksi mökkipalo lisää kuolonuhreilla niin en yhtään ihmettelisi että joku piipertäjä tätä kieltoa lähtisi ajamaan.

Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.

Joo kyllä se kannattaisi vetää omalla kaapelilla keskukselta asti toi ilp, samaa syöttöä voisi sitten käyttää hyväksi sille ulkopistorasialle ja 16A tosiaan.
 
Tämä siis tapahtuu sähkökatkossa aina ja aiheuttaa sen, että ilpo + internet + muut ovat pois päältä kunnes joku ne päälle manuaalisesti laittaa.
Viime yönä oli sähkökatko. Ainoa käytössä oleva laite tuon pikasulakkeen takana oli ilpo, joka puhalteli 18c olohuoneeseen. Yö oli plussalla, joten kovin kummosella teholla toi Toshiba Premium 25 ei kyllä pyörinyt. No modeemi oli päällä. Tällä millään ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska sähköjen kytkeydyttyä takaisin hetkellinen piikki lienee liikaa joko tuolle B-suojatyypille tai sitten 10A:lle. Tai sitten molemmille.

Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.
Näköjään tuolle pumpulle annetaan 1,9kW maksimi ottotehoksi mutta suojaan ei otettu kantaa tuossa Toshiban omassa esitteessä. Siis katsoen ensimmäistä mainittuun tyyppiin sopivaa, kai tuostakin jotain variaatioita on. Eli ei tuohon paljoa lisää tarvita jotta se 10A suoja laukeaa.
Varmasti se viihde-elektroniikkasi on myös aina sähköissä ja heräilee valmiustilaan. Pieni piikki niidenkin aiheuttamana tulee.

Pumpun asentavalla ei välttämättä ole oikeuksia tehdä sähkötöitä joten kovin usein malli on tuo lähimpään pistorasiaan asiaa sen paremmin ajattelematta. Sopii varmasti myös asukkaalle jos esitetään asia "kyllä tämä tässä toimii ja säästetään paljon kustannuksissa". Mutta oikein et ilman sähkärin käyntiä selviä joten jos vain antaa lompakko periksi niin uusi rasia sille pumpulle o paras. Varsinkin jos viihde-elektoniikalla tarkoitat kaikkia olohuoneen pistorasioita saman suojan takana. Uskaltaapa sitten jatkossa käyttää pölynimuriakin tms pumpun käydessä.

Ja samalla saat sinne ulos myös 16A, jossakin kohden on varmasti paikallaan myös se.
 
Uusissa pistorasioissa, poikkeuksena jääkaapin/pakastimen rasia tulee olla vikavirtasuoja, varsinkin ulkona.
 
Tossa on joku 10m kaspelimatkaa konaisuudessaan ja välikatolla pitäis olla reitti keskukselle.
Ulkopistorasiassa olis se 16A ja siinä kiinni Ilpo ja kenties autonlämmitin. Sen 10A:n taakse jää sitten viihde yms valaistus.

Mitäs sitä saa itse tehdä? Saako vetää kaapelin mutta kytkentä ammattilaiselta?
 
Mitäs sitä saa itse tehdä? Saako vetää kaapelin mutta kytkentä ammattilaiselta?

Kysy siltä sähäriltä että saatko vetää sen kaapelin. Kun ei se kaapelin vetokaan ole ihan vaan että vetästään kaapeli paikasta a paikkaan b. Siinä pitää ottaa huomioon tiettyjä asioita, kuten läpiviennit tulee putkittaa ja villan sisään sitä kaapelia ei saa haudata.
 
Yks vaihtoehto olis;


Jos ei mitään muuta tule lisää. Toki jos autoa haluaa lämmittää samasta ni laita se uus rasia vaan, 3*2.5s mmj ja 16A sulake
 
Yks vaihtoehto olis;


Jos ei mitään muuta tule lisää. Toki jos autoa haluaa lämmittää samasta ni laita se uus rasia vaan, 3*2.5s mmj ja 16A sulake
Itse vetäisin 5x2,5s mmj sinne. Eli omat 16A syötöt ilpille ja autonlämmitykselle. Tarvittaessa vaikka kahdelle autolle erilliset pistorasiat. Jakorasia väliin. Kustannus ei juurikaan nouse ja ei tehdä uutta "pullonkaulaa" yhdestä 16A syötöstä. Varsinkin jos haluaa käyttää sisätilan lämmitintä autossa.

Kaapelin hinta nousee 1e/m ja 3-vaihe johdonsuoja on 20e kalliimpi? Hihavakiona heitettynä.
 
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Otan yhteyttä sähkömieheen, niin saadaan homma tulille. Sen verran haluaisin toki työtunneissa säästää, että itse vetäisin kaapelin tulevalta rasialta keskukselle. Autotallista löytyisi asennusputkeakin:

Täytyy kysyä sähkäriltä, että mitä tuosta sanoisi. Itsellä olisi visio, että välikatolla putkessa vetäisin päästä päähän, eikä putki olisi villan seassa. Osaako joku sanoa, että millaisia määrityksiä ulkopistorasioiden etäisyyksissä on. Vanha ulkopistorasia (10A nallin takana) jää seinälle, joten pitääkö uusi pistorasia olla x metrin päässä olemassa olevasta rasiasta?
 
Viimeksi muokattu:
Itse vetäisin 5x2,5s mmj sinne. Eli omat 16A syötöt ilpille ja autonlämmitykselle. Tarvittaessa vaikka kahdelle autolle erilliset pistorasiat. Jakorasia väliin. Kustannus ei juurikaan nouse ja ei tehdä uutta "pullonkaulaa" yhdestä 16A syötöstä. Varsinkin jos haluaa käyttää sisätilan lämmitintä autossa.

Kaapelin hinta nousee 1e/m ja 3-vaihe johdonsuoja on 20e kalliimpi? Hihavakiona heitettynä.

Tossa on vaan se et 3 vaihekamat ja monta sukoa niin kaikki pimenee jos yks laukeaa. Sama koskee vikistä. Toki se et sit kapasiteettia on riittävästi mut esim paikassa missä pidetään tietokoneita yms täytyy ottaa huomioon ettei kaikilta lähe sähköt jos yks vikis laukeaa.
 
Eihän tässä asennuksessa keskuksen vikavirtasuojan taakse tulis mitään muuta kuin se yksi, tai ne kaksi ulkoseinällä olevaa ulkopistorasiaa laitteineen. Eli toi skenaario ei ole paha jos "kaikki pimenee" kun muut ei-vikiksen takana olevat pysyy hereillä.

Toi ulkopistorasioiden vvs vaatimus, eli riittää että se vikavirtasuoja on keskuksella?
 
Eihän tässä asennuksessa keskuksen vikavirtasuojan taakse tulis mitään muuta kuin se yksi, tai ne kaksi ulkoseinällä olevaa ulkopistorasiaa laitteineen. Eli toi skenaario ei ole paha jos "kaikki pimenee" kun muut ei-vikiksen takana olevat pysyy hereillä.

Toi ulkopistorasioiden vvs vaatimus, eli riittää että se vikavirtasuoja on keskuksella?

Juu riittää, suojaa koko asennuksen ku on keskuksen päässä. Jos on tulppasulakkeet silloin saattaa kannattaa käyttää rasiaa jossa vvsk eikä saa järkevästi vikavirtaa keskukseen tai moduulilaatikkoa siihen läheisyyteen
 
Mulla itseasiassa yks auto sadekelillä lauko vikavirtaa, tässä tapauksessa se sit sammuttais lämmityksen. Toki jos on muutaki lämmitystä ni ei haittaa niin paljoa.
 
Jes, hyvä juttu. Thanks! Nyt vaan vielä selvityksessä toi ulkopistorasioiden etäisyys, jos sellainen määräys on olemassa. Haluaisin ton uuden rasian vanhan viereen, ettei joudu ilpolle vetää pidempää kaapelia ulkoseinän toisesta päästä (uudesta rasiasta). Ja lisäksi toi mun omistaman kaapeliputken sopivuus vielä kiinnostaa.
 
Tossa on vaan se et 3 vaihekamat ja monta sukoa niin kaikki pimenee jos yks laukeaa. Sama koskee vikistä. Toki se et sit kapasiteettia on riittävästi mut esim paikassa missä pidetään tietokoneita yms täytyy ottaa huomioon ettei kaikilta lähe sähköt jos yks vikis laukeaa.
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.

EDIT: Pitää olla yksi vikavirtasuoja, ei toimi muuten. My bad.
 
Viimeksi muokattu:
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.

1 kpl hagerin 16A C 30mA yhdistelmä maksaa slo:lla 72.5€ joten hintaa noista tulee ihan eri tavalla toki. Kalusteet nyt ei paljoa maksa mut asennus + mittaus päälle ni tulee aika kallis keikka.
 
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.
Eikö tässä ollu tarkoitus vetää keskukselta yksi kaapeli sinne missä niitä pistorasioita tarvitaan? 5x2,5 kaapelin kaveriksi jos laittaa kolme erillistä vikistä niin ei kyllä tule hyvä... Siitä kaapelista kun ei riitä omaa nollaa jokaiselle vaiheelle niin ne vikavirtasuojat pysyy vähän huonosti päällä.
 
1kpl 16A yhdistelmä, 3x2.5S MMJ ja 2 osainen IP44 rasia, toiseen auto toiseen lämmitys. Vanha rasia jää vielä jouluvaloille.
 
Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.
 
Jos on vähänkään ajatusta tulevaisuudessa sähköautoa hankkia niin kannattaa samalla miettiä sitäkin,yksi voimavirtapistorasia lisää ei tuossa paljoakaan nosta kustannuksia.
 
Niin ,mä nyt olin suunnitellut, että:

- vanha pistorasia jää sellaisenaan paikalleen
- viereen uusi kaksiosainen pistorasia, josta kaapeli keskukselle
- keskuksessa 16A johtosuojan taakse ja kytkentä vvs:aan
- toiseen ilpo ja toiseen auton lämmitin

ja tämähän on juuri sama mitä @Supadog kirjoitti:

"1kpl 16A yhdistelmä, 3x2.5S MMJ ja 2 osainen IP44 rasia, toiseen auto toiseen lämmitys. Vanha rasia jää vielä jouluvaloille. "

Mä en edes tiedä miten tätä vaivan tai kustannusten osalta pitäis ajatella, kun itse se toinenkin kaapeli voimavirtaa varten tulis sitten vedettyä ja sähkäri siitäkin kytkennästä sen hinnan kuitenkin ottaisi. Eli kun sähköauto taloon joskus tulee, niin täytyy varmaan sitten vetästä sille tarvittavat kaapelit ja pyytää sähkäri taas kylään.
 
Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.

Onko tässä jotain mitä mä en ymmärrä tai tiedä? Jos se rasia on joka tapauksessa vikiksen takana, niin ei kai tosta haittaakaan siinä mielessä ole?
 
Jes, hyvä juttu. Thanks! Nyt vaan vielä selvityksessä toi ulkopistorasioiden etäisyys, jos sellainen määräys on olemassa. Haluaisin ton uuden rasian vanhan viereen, ettei joudu ilpolle vetää pidempää kaapelia ulkoseinän toisesta päästä (uudesta rasiasta). Ja lisäksi toi mun omistaman kaapeliputken sopivuus vielä kiinnostaa.
Kyllä sen uuden saat sijoittaa miten haluat. Ei sillä ole merkitystä. Eli saa sen siihen viereen jos se on kokonaisuutena paras paikka.
Ja putkikin käy aivan mainiosti.

Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.

Koska tuo lämpöpumppu on liitetty olemassa olevaan rasiaan, en usko sen täyttävän "määrätyn laitteen liittämiseen"-ehtoa sijoituksensa puolesta. Eli siirtää se pitäisi tai liittää pumppu kiinteästi. Toisaalta, koska kyseessä on ainoastaan lisälämmitys normaalin lisäksi, ei aiheuta suurtakaan ongelmaa jos pumppu laukaisee suojan.

Jos on vähänkään ajatusta tulevaisuudessa sähköautoa hankkia niin kannattaa samalla miettiä sitäkin,yksi voimavirtapistorasia lisää ei tuossa paljoakaan nosta kustannuksia.
Nythän ei käynyt selville, millainen kohde on kyseessä ja onko valmiiksi olemassa millaisia sähköjä. Toki harvoin siitä harmia on jo kolmivaiheinen on tarjolla. Toisaalta emme myöskään tiedä, millainen piha on kyseessä. Aivan mainiosti voisi olla tarve auton lämmitystolpalle tai omistetaan asuntovaunu / auto jolle olisi hyvä saada sähkö tolpasta sinne pihan perälle. Eli kyllä tuohon hintaa saa aika helposti.

Ennen kovin suuria suunnitelmia tulisi kyllä tietää, oliko alkuperäisen kysyjän kuvassa koko taulu vai ainoastaan osa siitä. Tuosta "kaikki saman suojan taa" voisi päätellä kyseessä olevan vanhempi kohde johon on tehty jotain muutoksia. Tällöin taulukin voi olla lisätty vanhan lisäksi eikä siihen välttämättä kovin tukevaa syöttöä silloin tule ja tämä luonnollisesti vaikuttaa siihen, mitä tuon perään on edes järkevää laittaa. Sen lämpöpumpun taas saa laitettua jos kuvassa on kaikki. Siinähän on viisi lähtevää ryhmää joten pumpulle löytyy vaihe jossa on vähemmin kuormaa valmiiksi.
 
Niin ,mä nyt olin suunnitellut, että:

- vanha pistorasia jää sellaisenaan paikalleen
- viereen uusi kaksiosainen pistorasia, josta kaapeli keskukselle
- keskuksessa 16A johtosuojan taakse ja kytkentä vvs:aan
- toiseen ilpo ja toiseen auton lämmitin

Ihan toimiva tuosta noinkin tulee. Tosin kannattaa huomioida se, että jos pumppu ottaa maksimitehon, pitää vähän miettiä sisätilan lämppärin koon osalta.
Ja tuossa mallissa on toki oltava vikavirtasuoja, se on selvä.

Tosin pieni muutosehdotus harkittavaksi: Lämpöpumpulle oma rasia ja se kaksiosainen muuhun käyttöön. Ei niitä rasioita kuitenkaan koskaan liikaa ole. Samalla kaapelilla onnistuu mutta pumpun rasian voi sijoitella vapaammin.
 
Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.

Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.
 
Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.

Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.
Lähtökohtaisesti tuo esitetty tilanne on joka tapauksessa väärä. Ei sinne B10:n perään todellakaan kasata ensin kaikkea muuta loputtomasti ja sitten vielä pumppua joka tarvitsee yksin sen 10A suojan. Eli kyllä se pumppu on muualle helpoin ja järkevin siirtää. Samalla voi tottakai kysyä sen sähkärin mielipidettä, olisiko syytä vaihtaa sen B:n tilalle C. Ja jos tämän jälkeen jää ongelmia, niitä ratkotaan myöhemmin. Turhaksi se uuden syötön veto pumpulle ja auton lämmitykselle ei kerrotussa tilanteessa kuitenkaan jää.

Itse pumpun käyttäytymistä on vaikea arpoa ko. laitetta tuntematta. Samoin sitä, millaisesta katkosta on ollut kyse. PJK on kuitenkin eri kuin pidempi katkos.

Sinällään tuo hakkuripuoli on aivan totta, niilläkin on mahdollista ongelmia saada aikaan. Kysyjä puhui kuitenkin olohuoneen viihde-elektroniikasta. Siellä harvoin on tuollaista esittämäsi kaltaista kokoonpanoa vaan normaalimpi on lähinnä televisio, vahvistin ja jotain pienempää. Kasan pöytäkoneita voi myös olettaa mainittavan erikseen. Ja tulostimenkin osalta tulisi toki tietää, onko mustasuihkua vai laseria jos sellaisia on.
Enemmän nuo pöytäkonepowerit tuottavat vikavirtasuojan kanssa ongelmia ja sieltä rajakin normaalisti vastaan tulee. Toisaalta katkoja on monella alueella niin vähän ettei aivan heti tule vastaan sitä, miten katkostilanteessa käy.
 
Ennen kovin suuria suunnitelmia tulisi kyllä tietää, oliko alkuperäisen kysyjän kuvassa koko taulu vai ainoastaan osa siitä. Tuosta "kaikki saman suojan taa" voisi päätellä kyseessä olevan vanhempi kohde johon on tehty jotain muutoksia. Tällöin taulukin voi olla lisätty vanhan lisäksi eikä siihen välttämättä kovin tukevaa syöttöä silloin tule ja tämä luonnollisesti vaikuttaa siihen, mitä tuon perään on edes järkevää laittaa. Sen lämpöpumpun taas saa laitettua jos kuvassa on kaikki. Siinähän on viisi lähtevää ryhmää joten pumpulle löytyy vaihe jossa on vähemmin kuormaa valmiiksi.

Kuvassa oli koko taulu asunnon siltä puolelta mikä on ongelmallinen. Ja jep jep, kämpässä on kolme sulaketaulua koska kämppä on rakennettu nk. kolmella eri aikakaudella :) En ihan täysin kartalla ole miten asunnon sähköt on tehty, mutta pikasulakkeellisen taulun sähköt kulkee alla olevan posliinisuleketaulun kautta. Saman taulun kautta menee sähköt sitten vielä kolmannelle taululle asunnon toiselle puolelle.

taulu.PNG

Ja tässä siis kokonaisuudessaan tämä ongelmallinen 10A taulu.

taulu2.PNG

Ihan toimiva tuosta noinkin tulee. Tosin kannattaa huomioida se, että jos pumppu ottaa maksimitehon, pitää vähän miettiä sisätilan lämppärin koon osalta.
Ja tuossa mallissa on toki oltava vikavirtasuoja, se on selvä.

Tosin pieni muutosehdotus harkittavaksi: Lämpöpumpulle oma rasia ja se kaksiosainen muuhun käyttöön. Ei niitä rasioita kuitenkaan koskaan liikaa ole. Samalla kaapelilla onnistuu mutta pumpun rasian voi sijoitella vapaammin.

Siis vikavirtasuoja pitää olla taulussa, missä muualla kun mainitset "mallissa on toki oltava vikavirtasuoja"?
Ja nyt sitten kun tietämätön olen, niin eikös toi tarkoittais tupla 3x2,5 vetoa jos sinne kaksi rasiaa laittaa vai ymmärsinkö väärin?

Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.

Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.

ILP ei ole jeesuksen aikainen, vaikka asunto on :) Viihde-elektroniikkaa huoneessa kyllä on. Littutv, vahvistin, pleikka, kaiutinsarja, subbari, roboimuri, googlen pari laitetta ja läppärin laturi. Saman johtosuojan takana sitten viihde-elektroniikan ulkopuolelta se ilpo, antennivahvistin välikatolla, sekä sisätilan lämppäri. Eli kyllä varmaan oikeassa olet viihde-elektroniikan suhteen. Jos tuosta kuitenkin ilpon ja lämppärin saa pois, niin eiköhän 10A pitäisi riittää siinä tapauksessa.
 
Kuvassa oli koko taulu asunnon siltä puolelta mikä on ongelmallinen. Ja jep jep, kämpässä on kolme sulaketaulua koska kämppä on rakennettu nk. kolmella eri aikakaudella :) En ihan täysin kartalla ole miten asunnon sähköt on tehty, mutta pikasulakkeellisen taulun sähköt kulkee alla olevan posliinisuleketaulun kautta. Saman taulun kautta menee sähköt sitten vielä kolmannelle taululle asunnon toiselle puolelle.

taulu.PNG
Offtopic: Kiinnitti huomiota, että tuossa menee kaapelit rumasti, ei taida olla ns. hyvän asennustavan mukainen? :hmm:
 
Offtopic: Kiinnitti huomiota, että tuossa menee kaapelit rumasti, ei taida olla ns. hyvän asennustavan mukainen? :hmm:

Moi, jos meinaat niitä nippuja siellä ylhäällä, niin ovat antennikaapelit jotka menevät sulaketaulun kotelon läpi. Ovat kyllä rumasti. Sähkövedot pitäisi olla kyllä ihan sen aikaisen mallin mukaiset. Näin otaksun..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 365
Viestejä
4 510 397
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom