- Liittynyt
- 29.11.2019
- Viestejä
- 205
Liitäntälaite paskana
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Liitäntälaite paskana
Osaako joku sanoa, että mikä aiheuttaa sulaketaulun yhden pikasulakkeen/automaattisulakkeen kytkeytymisen pois päältä aina kun tapahtuu sähkökatko?
Muut sulaketaulun pikasulakkeet pysyvät ylhäällä.
Saattaa tosiaan johtua kuormasta mutta ensimmäisenä tuli mieleen että onko tuo yksi "pikasulake/automaattisulake" mahdollisesti vikavirtasuoja. En tiedä menevätkö kaikki vikavirtasuojat sähkökatkossa pois päältä mutta jotkut ainakin.Kuormasta johtuva virtapiikki tulee mieleen. Voi olla helposti myös viallinen stotsi
C tyypin stotsin vois laittaa jos oikosulkuvirran mittaukset menee läpi.
Jahas. Eli sähkäriä paikalle. Mitä mun pitää siltä siis työnä pyytää? = Pikasulakkeen vaihto nykyisestä b:stä c-tyyppiin, jos sen vain voi tehdä eli jos oikosulkuvirranmittaus onnistuu. Menikö yhtään oikein?
Joo. Vaihdetaan vaan C-käyrän 16A johdonsuoja tilalle. Oikosulkuvirran mittaus ryhmän epäedullisimmasta paikasta. Väh. 200A riittää tuolle C16:lle mitattuna, jotta johdonsuoja toimii alle 0,4 sekunnissa.
Varmaan joku syy, että tuohon valittu 10A:n automaatti, oisko valaistus 1,5mm2 kaapelilla. Jos ja kun tilaat sähkärin rassaamaan keskusta, niin kattokaas montako kaapelia/johdinta tulee kyseiselle automaatille. Jos on useampi kuin yksi, niin kuormia voisi jakaa noille olemassa oleville ryhmille tai sitten samalla nakertaa uuden ryhmän.
Tuon kyseisen pikasulakkeen takana on tosiaan eniten kuormaa koko taulusta. Esim. ilpo, olohuoneen viihde-elektroniikka, modeemi, antennivahvistin ja valaistus.
Näistä tuo OH merkattu on se joka kytkeytyy pois. Taulussa tuo vasen yläkulma on vikavirtasuoja..ainakin siten merkattu, mutta ei ole kytketty ollenkaan.
Jos ei kuitenkaan mutuiltaisi. Tuo ei ole mikään "vaihdetaan vaan C16" kun alkuperäinen on B10. B to C voidaan mahdollisesti tehdä mutta hyvin kyseenalaista on, voidaanko oikeasti suurentaa kokoa. Epäilen, ettei tähän ole mitään helppoa mahdollisuutta. Alkuperäinen kysyjä mainitsi mm valaistuksen olevan tuon perässä ja harvoinpa sinne 2,5mm2 narua on vedetty.Joo. Vaihdetaan vaan C-käyrän 16A johdonsuoja tilalle. Oikosulkuvirran mittaus ryhmän epäedullisimmasta paikasta. Väh. 200A riittää tuolle C16:lle mitattuna, jotta johdonsuoja toimii alle 0,4 sekunnissa.
Jos ei kuitenkaan mutuiltaisi. Tuo ei ole mikään "vaihdetaan vaan C16" kun alkuperäinen on B10. B to C voidaan mahdollisesti tehdä mutta hyvin kyseenalaista on, voidaanko oikeasti suurentaa kokoa. Epäilen, ettei tähän ole mitään helppoa mahdollisuutta. Alkuperäinen kysyjä mainitsi mm valaistuksen olevan tuon perässä ja harvoinpa sinne 2,5mm2 narua on vedetty.
Ymmärsin tuon perässä olevan siis lämpöpumppu. Jo pelkkä kompressori nappaa käynnistyessään reilummin jos kyse ei ole invertterikoneesta. Melkein järkevin siirtää oman suojansa perään jos tuo sähkötaulu suinkin on lähellä ja kaapelin veto käy helposti. Ainakaan merkintöjä ei ole kaikissa joten mahdollisesti tuossa on suoraan vapaita suojiakin.
Edit... Samat näköjään tulivatkin samaan aikaan myös muualta....
Siis onko ongelma ennemmin tuossa tyypissä (B) vai ampeerikoossa? Niin.. vai molemmissa?
Osaako joku sanoa, että mikä aiheuttaa sulaketaulun yhden pikasulakkeen/automaattisulakkeen kytkeytymisen pois päältä aina kun tapahtuu sähkökatko?
Muut sulaketaulun pikasulakkeet pysyvät ylhäällä.
Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.
Kuten sanoin, niin luvanvaraisuus voisi olla Euroopan yhteistön säädösten vastaista.
Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.
Näköjään tuolle pumpulle annetaan 1,9kW maksimi ottotehoksi mutta suojaan ei otettu kantaa tuossa Toshiban omassa esitteessä. Siis katsoen ensimmäistä mainittuun tyyppiin sopivaa, kai tuostakin jotain variaatioita on. Eli ei tuohon paljoa lisää tarvita jotta se 10A suoja laukeaa.Tämä siis tapahtuu sähkökatkossa aina ja aiheuttaa sen, että ilpo + internet + muut ovat pois päältä kunnes joku ne päälle manuaalisesti laittaa.
Viime yönä oli sähkökatko. Ainoa käytössä oleva laite tuon pikasulakkeen takana oli ilpo, joka puhalteli 18c olohuoneeseen. Yö oli plussalla, joten kovin kummosella teholla toi Toshiba Premium 25 ei kyllä pyörinyt. No modeemi oli päällä. Tällä millään ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska sähköjen kytkeydyttyä takaisin hetkellinen piikki lienee liikaa joko tuolle B-suojatyypille tai sitten 10A:lle. Tai sitten molemmille.
Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.
Mitäs sitä saa itse tehdä? Saako vetää kaapelin mutta kytkentä ammattilaiselta?
Itse vetäisin 5x2,5s mmj sinne. Eli omat 16A syötöt ilpille ja autonlämmitykselle. Tarvittaessa vaikka kahdelle autolle erilliset pistorasiat. Jakorasia väliin. Kustannus ei juurikaan nouse ja ei tehdä uutta "pullonkaulaa" yhdestä 16A syötöstä. Varsinkin jos haluaa käyttää sisätilan lämmitintä autossa.Yks vaihtoehto olis;
Johdonsuojakatkaisija 1-napainen C MCN113E 13A
Johdonsuojakatkaisijoita käytetään suojaamaan kaapeleita ja johtimia ylikuormituksesta ja oikosuluilta. Johdonsuojakatkaisija 1-napainen 1x13A C-käyrä 6 kA, ruuviliittimillä.www.taloon.com
Jos ei mitään muuta tule lisää. Toki jos autoa haluaa lämmittää samasta ni laita se uus rasia vaan, 3*2.5s mmj ja 16A sulake
Itse vetäisin 5x2,5s mmj sinne. Eli omat 16A syötöt ilpille ja autonlämmitykselle. Tarvittaessa vaikka kahdelle autolle erilliset pistorasiat. Jakorasia väliin. Kustannus ei juurikaan nouse ja ei tehdä uutta "pullonkaulaa" yhdestä 16A syötöstä. Varsinkin jos haluaa käyttää sisätilan lämmitintä autossa.
Kaapelin hinta nousee 1e/m ja 3-vaihe johdonsuoja on 20e kalliimpi? Hihavakiona heitettynä.
Eihän tässä asennuksessa keskuksen vikavirtasuojan taakse tulis mitään muuta kuin se yksi, tai ne kaksi ulkoseinällä olevaa ulkopistorasiaa laitteineen. Eli toi skenaario ei ole paha jos "kaikki pimenee" kun muut ei-vikiksen takana olevat pysyy hereillä.
Toi ulkopistorasioiden vvs vaatimus, eli riittää että se vikavirtasuoja on keskuksella?
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.Tossa on vaan se et 3 vaihekamat ja monta sukoa niin kaikki pimenee jos yks laukeaa. Sama koskee vikistä. Toki se et sit kapasiteettia on riittävästi mut esim paikassa missä pidetään tietokoneita yms täytyy ottaa huomioon ettei kaikilta lähe sähköt jos yks vikis laukeaa.
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.
Eikö tässä ollu tarkoitus vetää keskukselta yksi kaapeli sinne missä niitä pistorasioita tarvitaan? 5x2,5 kaapelin kaveriksi jos laittaa kolme erillistä vikistä niin ei kyllä tule hyvä... Siitä kaapelista kun ei riitä omaa nollaa jokaiselle vaiheelle niin ne vikavirtasuojat pysyy vähän huonosti päällä.Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.
Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.
Kyllä sen uuden saat sijoittaa miten haluat. Ei sillä ole merkitystä. Eli saa sen siihen viereen jos se on kokonaisuutena paras paikka.Jes, hyvä juttu. Thanks! Nyt vaan vielä selvityksessä toi ulkopistorasioiden etäisyys, jos sellainen määräys on olemassa. Haluaisin ton uuden rasian vanhan viereen, ettei joudu ilpolle vetää pidempää kaapelia ulkoseinän toisesta päästä (uudesta rasiasta). Ja lisäksi toi mun omistaman kaapeliputken sopivuus vielä kiinnostaa.
Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.
Nythän ei käynyt selville, millainen kohde on kyseessä ja onko valmiiksi olemassa millaisia sähköjä. Toki harvoin siitä harmia on jo kolmivaiheinen on tarjolla. Toisaalta emme myöskään tiedä, millainen piha on kyseessä. Aivan mainiosti voisi olla tarve auton lämmitystolpalle tai omistetaan asuntovaunu / auto jolle olisi hyvä saada sähkö tolpasta sinne pihan perälle. Eli kyllä tuohon hintaa saa aika helposti.Jos on vähänkään ajatusta tulevaisuudessa sähköautoa hankkia niin kannattaa samalla miettiä sitäkin,yksi voimavirtapistorasia lisää ei tuossa paljoakaan nosta kustannuksia.
Niin ,mä nyt olin suunnitellut, että:
- vanha pistorasia jää sellaisenaan paikalleen
- viereen uusi kaksiosainen pistorasia, josta kaapeli keskukselle
- keskuksessa 16A johtosuojan taakse ja kytkentä vvs:aan
- toiseen ilpo ja toiseen auton lämmitin
Lähtökohtaisesti tuo esitetty tilanne on joka tapauksessa väärä. Ei sinne B10:n perään todellakaan kasata ensin kaikkea muuta loputtomasti ja sitten vielä pumppua joka tarvitsee yksin sen 10A suojan. Eli kyllä se pumppu on muualle helpoin ja järkevin siirtää. Samalla voi tottakai kysyä sen sähkärin mielipidettä, olisiko syytä vaihtaa sen B:n tilalle C. Ja jos tämän jälkeen jää ongelmia, niitä ratkotaan myöhemmin. Turhaksi se uuden syötön veto pumpulle ja auton lämmitykselle ei kerrotussa tilanteessa kuitenkaan jää.Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.
Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.
Ennen kovin suuria suunnitelmia tulisi kyllä tietää, oliko alkuperäisen kysyjän kuvassa koko taulu vai ainoastaan osa siitä. Tuosta "kaikki saman suojan taa" voisi päätellä kyseessä olevan vanhempi kohde johon on tehty jotain muutoksia. Tällöin taulukin voi olla lisätty vanhan lisäksi eikä siihen välttämättä kovin tukevaa syöttöä silloin tule ja tämä luonnollisesti vaikuttaa siihen, mitä tuon perään on edes järkevää laittaa. Sen lämpöpumpun taas saa laitettua jos kuvassa on kaikki. Siinähän on viisi lähtevää ryhmää joten pumpulle löytyy vaihe jossa on vähemmin kuormaa valmiiksi.
Ihan toimiva tuosta noinkin tulee. Tosin kannattaa huomioida se, että jos pumppu ottaa maksimitehon, pitää vähän miettiä sisätilan lämppärin koon osalta.
Ja tuossa mallissa on toki oltava vikavirtasuoja, se on selvä.
Tosin pieni muutosehdotus harkittavaksi: Lämpöpumpulle oma rasia ja se kaksiosainen muuhun käyttöön. Ei niitä rasioita kuitenkaan koskaan liikaa ole. Samalla kaapelilla onnistuu mutta pumpun rasian voi sijoitella vapaammin.
Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.
Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.
Offtopic: Kiinnitti huomiota, että tuossa menee kaapelit rumasti, ei taida olla ns. hyvän asennustavan mukainen?Kuvassa oli koko taulu asunnon siltä puolelta mikä on ongelmallinen. Ja jep jep, kämpässä on kolme sulaketaulua koska kämppä on rakennettu nk. kolmella eri aikakaudella En ihan täysin kartalla ole miten asunnon sähköt on tehty, mutta pikasulakkeellisen taulun sähköt kulkee alla olevan posliinisuleketaulun kautta. Saman taulun kautta menee sähköt sitten vielä kolmannelle taululle asunnon toiselle puolelle.
Offtopic: Kiinnitti huomiota, että tuossa menee kaapelit rumasti, ei taida olla ns. hyvän asennustavan mukainen?