Kysymyksiä sähkömiehille

Siis onko ongelma ennemmin tuossa tyypissä (B) vai ampeerikoossa? Niin.. vai molemmissa?

B-käyräinen laukeaa helpommin. Jos muutoinkin kuormaa on reilummin, ei kovin suurta piikkiä tarvita niin laukeaa. C sietää paremmin piikkejä. Vastaavasti toki koolla on merkitystä paljonkin riippuen siitä, paljonko sinulla tuon perässä kuormaa on.

Katsoppa sen ilpon tyyppikilvestä merkinnät. Sen tehontarve kertoo jo aika suoraan, onko ainoa oikea ratkaisu pyrkiä siirtämään oman suojan perään.
 
Osaako joku sanoa, että mikä aiheuttaa sulaketaulun yhden pikasulakkeen/automaattisulakkeen kytkeytymisen pois päältä aina kun tapahtuu sähkökatko?
Muut sulaketaulun pikasulakkeet pysyvät ylhäällä.

Ongelmana on varmaan noi molemmat, sekä B-käyrä, että 10A. Varsinkin jos ilpo ja viihde on samaan aikaan katkon sattuessa päällä ja molemmat käynnistyvät automaattisesti, kun sähköt tulevat takaisin. Sähkökatkoa voit simuloida pääkytkimellä, alkuun vaikka kaikki muut pois paitsi ilpo. Aika ikävä ominaisuus näin lämmityskaudella...
 
Tämä siis tapahtuu sähkökatkossa aina ja aiheuttaa sen, että ilpo + internet + muut ovat pois päältä kunnes joku ne päälle manuaalisesti laittaa.
Viime yönä oli sähkökatko. Ainoa käytössä oleva laite tuon pikasulakkeen takana oli ilpo, joka puhalteli 18c olohuoneeseen. Yö oli plussalla, joten kovin kummosella teholla toi Toshiba Premium 25 ei kyllä pyörinyt. No modeemi oli päällä. Tällä millään ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska sähköjen kytkeydyttyä takaisin hetkellinen piikki lienee liikaa joko tuolle B-suojatyypille tai sitten 10A:lle. Tai sitten molemmille.

Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.
 
Kuten sanoin, niin luvanvaraisuus voisi olla Euroopan yhteistön säädösten vastaista.

Ja sinä meinasit että tää ranetus on ainoastaan suomessa ongelmana? Siitä saadaan kuule helposti koko unionin kattava kun tarpeeksi ranet tunaroi.
Yksi mökkipalo lisää kuolonuhreilla niin en yhtään ihmettelisi että joku piipertäjä tätä kieltoa lähtisi ajamaan.

Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.

Joo kyllä se kannattaisi vetää omalla kaapelilla keskukselta asti toi ilp, samaa syöttöä voisi sitten käyttää hyväksi sille ulkopistorasialle ja 16A tosiaan.
 
Tämä siis tapahtuu sähkökatkossa aina ja aiheuttaa sen, että ilpo + internet + muut ovat pois päältä kunnes joku ne päälle manuaalisesti laittaa.
Viime yönä oli sähkökatko. Ainoa käytössä oleva laite tuon pikasulakkeen takana oli ilpo, joka puhalteli 18c olohuoneeseen. Yö oli plussalla, joten kovin kummosella teholla toi Toshiba Premium 25 ei kyllä pyörinyt. No modeemi oli päällä. Tällä millään ei kuitenkaan taida olla merkitystä, koska sähköjen kytkeydyttyä takaisin hetkellinen piikki lienee liikaa joko tuolle B-suojatyypille tai sitten 10A:lle. Tai sitten molemmille.

Asentaja asensi ilpon pari vuotta siten ulkopistorasiaan, joka on nyt tuon saman 10A:n takana kuten koko olohuone. Eikös tohon nyt sitten pitäis asentaa toinen rasia viereen ja kaapeloida se sopivalla kaapelilla omaan 16A johtosuojaan keskukseen.
Näköjään tuolle pumpulle annetaan 1,9kW maksimi ottotehoksi mutta suojaan ei otettu kantaa tuossa Toshiban omassa esitteessä. Siis katsoen ensimmäistä mainittuun tyyppiin sopivaa, kai tuostakin jotain variaatioita on. Eli ei tuohon paljoa lisää tarvita jotta se 10A suoja laukeaa.
Varmasti se viihde-elektroniikkasi on myös aina sähköissä ja heräilee valmiustilaan. Pieni piikki niidenkin aiheuttamana tulee.

Pumpun asentavalla ei välttämättä ole oikeuksia tehdä sähkötöitä joten kovin usein malli on tuo lähimpään pistorasiaan asiaa sen paremmin ajattelematta. Sopii varmasti myös asukkaalle jos esitetään asia "kyllä tämä tässä toimii ja säästetään paljon kustannuksissa". Mutta oikein et ilman sähkärin käyntiä selviä joten jos vain antaa lompakko periksi niin uusi rasia sille pumpulle o paras. Varsinkin jos viihde-elektoniikalla tarkoitat kaikkia olohuoneen pistorasioita saman suojan takana. Uskaltaapa sitten jatkossa käyttää pölynimuriakin tms pumpun käydessä.

Ja samalla saat sinne ulos myös 16A, jossakin kohden on varmasti paikallaan myös se.
 
Uusissa pistorasioissa, poikkeuksena jääkaapin/pakastimen rasia tulee olla vikavirtasuoja, varsinkin ulkona.
 
Tossa on joku 10m kaspelimatkaa konaisuudessaan ja välikatolla pitäis olla reitti keskukselle.
Ulkopistorasiassa olis se 16A ja siinä kiinni Ilpo ja kenties autonlämmitin. Sen 10A:n taakse jää sitten viihde yms valaistus.

Mitäs sitä saa itse tehdä? Saako vetää kaapelin mutta kytkentä ammattilaiselta?
 
Mitäs sitä saa itse tehdä? Saako vetää kaapelin mutta kytkentä ammattilaiselta?

Kysy siltä sähäriltä että saatko vetää sen kaapelin. Kun ei se kaapelin vetokaan ole ihan vaan että vetästään kaapeli paikasta a paikkaan b. Siinä pitää ottaa huomioon tiettyjä asioita, kuten läpiviennit tulee putkittaa ja villan sisään sitä kaapelia ei saa haudata.
 
Yks vaihtoehto olis;


Jos ei mitään muuta tule lisää. Toki jos autoa haluaa lämmittää samasta ni laita se uus rasia vaan, 3*2.5s mmj ja 16A sulake
 
Yks vaihtoehto olis;


Jos ei mitään muuta tule lisää. Toki jos autoa haluaa lämmittää samasta ni laita se uus rasia vaan, 3*2.5s mmj ja 16A sulake
Itse vetäisin 5x2,5s mmj sinne. Eli omat 16A syötöt ilpille ja autonlämmitykselle. Tarvittaessa vaikka kahdelle autolle erilliset pistorasiat. Jakorasia väliin. Kustannus ei juurikaan nouse ja ei tehdä uutta "pullonkaulaa" yhdestä 16A syötöstä. Varsinkin jos haluaa käyttää sisätilan lämmitintä autossa.

Kaapelin hinta nousee 1e/m ja 3-vaihe johdonsuoja on 20e kalliimpi? Hihavakiona heitettynä.
 
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Otan yhteyttä sähkömieheen, niin saadaan homma tulille. Sen verran haluaisin toki työtunneissa säästää, että itse vetäisin kaapelin tulevalta rasialta keskukselle. Autotallista löytyisi asennusputkeakin:

Täytyy kysyä sähkäriltä, että mitä tuosta sanoisi. Itsellä olisi visio, että välikatolla putkessa vetäisin päästä päähän, eikä putki olisi villan seassa. Osaako joku sanoa, että millaisia määrityksiä ulkopistorasioiden etäisyyksissä on. Vanha ulkopistorasia (10A nallin takana) jää seinälle, joten pitääkö uusi pistorasia olla x metrin päässä olemassa olevasta rasiasta?
 
Viimeksi muokattu:
Itse vetäisin 5x2,5s mmj sinne. Eli omat 16A syötöt ilpille ja autonlämmitykselle. Tarvittaessa vaikka kahdelle autolle erilliset pistorasiat. Jakorasia väliin. Kustannus ei juurikaan nouse ja ei tehdä uutta "pullonkaulaa" yhdestä 16A syötöstä. Varsinkin jos haluaa käyttää sisätilan lämmitintä autossa.

Kaapelin hinta nousee 1e/m ja 3-vaihe johdonsuoja on 20e kalliimpi? Hihavakiona heitettynä.

Tossa on vaan se et 3 vaihekamat ja monta sukoa niin kaikki pimenee jos yks laukeaa. Sama koskee vikistä. Toki se et sit kapasiteettia on riittävästi mut esim paikassa missä pidetään tietokoneita yms täytyy ottaa huomioon ettei kaikilta lähe sähköt jos yks vikis laukeaa.
 
Eihän tässä asennuksessa keskuksen vikavirtasuojan taakse tulis mitään muuta kuin se yksi, tai ne kaksi ulkoseinällä olevaa ulkopistorasiaa laitteineen. Eli toi skenaario ei ole paha jos "kaikki pimenee" kun muut ei-vikiksen takana olevat pysyy hereillä.

Toi ulkopistorasioiden vvs vaatimus, eli riittää että se vikavirtasuoja on keskuksella?
 
Eihän tässä asennuksessa keskuksen vikavirtasuojan taakse tulis mitään muuta kuin se yksi, tai ne kaksi ulkoseinällä olevaa ulkopistorasiaa laitteineen. Eli toi skenaario ei ole paha jos "kaikki pimenee" kun muut ei-vikiksen takana olevat pysyy hereillä.

Toi ulkopistorasioiden vvs vaatimus, eli riittää että se vikavirtasuoja on keskuksella?

Juu riittää, suojaa koko asennuksen ku on keskuksen päässä. Jos on tulppasulakkeet silloin saattaa kannattaa käyttää rasiaa jossa vvsk eikä saa järkevästi vikavirtaa keskukseen tai moduulilaatikkoa siihen läheisyyteen
 
Mulla itseasiassa yks auto sadekelillä lauko vikavirtaa, tässä tapauksessa se sit sammuttais lämmityksen. Toki jos on muutaki lämmitystä ni ei haittaa niin paljoa.
 
Jes, hyvä juttu. Thanks! Nyt vaan vielä selvityksessä toi ulkopistorasioiden etäisyys, jos sellainen määräys on olemassa. Haluaisin ton uuden rasian vanhan viereen, ettei joudu ilpolle vetää pidempää kaapelia ulkoseinän toisesta päästä (uudesta rasiasta). Ja lisäksi toi mun omistaman kaapeliputken sopivuus vielä kiinnostaa.
 
Tossa on vaan se et 3 vaihekamat ja monta sukoa niin kaikki pimenee jos yks laukeaa. Sama koskee vikistä. Toki se et sit kapasiteettia on riittävästi mut esim paikassa missä pidetään tietokoneita yms täytyy ottaa huomioon ettei kaikilta lähe sähköt jos yks vikis laukeaa.
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.

EDIT: Pitää olla yksi vikavirtasuoja, ei toimi muuten. My bad.
 
Viimeksi muokattu:
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.

1 kpl hagerin 16A C 30mA yhdistelmä maksaa slo:lla 72.5€ joten hintaa noista tulee ihan eri tavalla toki. Kalusteet nyt ei paljoa maksa mut asennus + mittaus päälle ni tulee aika kallis keikka.
 
Saahan sen tehtyä vaikka 3x C16 yhdistelmä vikavirtasuojilla, jos keskuksessa on tilaa. Näin lämmitys jää päälle ja ei vaikuta muuhun toimintaan. Lähinnä samalla kaapelivedolla pieni varaus tulevaisuuteen, kun muutamalla eurolla voi parantaa järjestelmän luotettavuutta/mahdollisuuksia huomattavasti.
Eikö tässä ollu tarkoitus vetää keskukselta yksi kaapeli sinne missä niitä pistorasioita tarvitaan? 5x2,5 kaapelin kaveriksi jos laittaa kolme erillistä vikistä niin ei kyllä tule hyvä... Siitä kaapelista kun ei riitä omaa nollaa jokaiselle vaiheelle niin ne vikavirtasuojat pysyy vähän huonosti päällä.
 
1kpl 16A yhdistelmä, 3x2.5S MMJ ja 2 osainen IP44 rasia, toiseen auto toiseen lämmitys. Vanha rasia jää vielä jouluvaloille.
 
Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.
 
Jos on vähänkään ajatusta tulevaisuudessa sähköautoa hankkia niin kannattaa samalla miettiä sitäkin,yksi voimavirtapistorasia lisää ei tuossa paljoakaan nosta kustannuksia.
 
Niin ,mä nyt olin suunnitellut, että:

- vanha pistorasia jää sellaisenaan paikalleen
- viereen uusi kaksiosainen pistorasia, josta kaapeli keskukselle
- keskuksessa 16A johtosuojan taakse ja kytkentä vvs:aan
- toiseen ilpo ja toiseen auton lämmitin

ja tämähän on juuri sama mitä @Supadog kirjoitti:

"1kpl 16A yhdistelmä, 3x2.5S MMJ ja 2 osainen IP44 rasia, toiseen auto toiseen lämmitys. Vanha rasia jää vielä jouluvaloille. "

Mä en edes tiedä miten tätä vaivan tai kustannusten osalta pitäis ajatella, kun itse se toinenkin kaapeli voimavirtaa varten tulis sitten vedettyä ja sähkäri siitäkin kytkennästä sen hinnan kuitenkin ottaisi. Eli kun sähköauto taloon joskus tulee, niin täytyy varmaan sitten vetästä sille tarvittavat kaapelit ja pyytää sähkäri taas kylään.
 
Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.

Onko tässä jotain mitä mä en ymmärrä tai tiedä? Jos se rasia on joka tapauksessa vikiksen takana, niin ei kai tosta haittaakaan siinä mielessä ole?
 
Jes, hyvä juttu. Thanks! Nyt vaan vielä selvityksessä toi ulkopistorasioiden etäisyys, jos sellainen määräys on olemassa. Haluaisin ton uuden rasian vanhan viereen, ettei joudu ilpolle vetää pidempää kaapelia ulkoseinän toisesta päästä (uudesta rasiasta). Ja lisäksi toi mun omistaman kaapeliputken sopivuus vielä kiinnostaa.
Kyllä sen uuden saat sijoittaa miten haluat. Ei sillä ole merkitystä. Eli saa sen siihen viereen jos se on kokonaisuutena paras paikka.
Ja putkikin käy aivan mainiosti.

Lämpöpumpun laittaisin kyllä ilman vikavirtasuojaa, auton lämmitykselle sitten oma vikispistorasia tai vaikka ihan kannellinen piharasia seinälle.

Koska tuo lämpöpumppu on liitetty olemassa olevaan rasiaan, en usko sen täyttävän "määrätyn laitteen liittämiseen"-ehtoa sijoituksensa puolesta. Eli siirtää se pitäisi tai liittää pumppu kiinteästi. Toisaalta, koska kyseessä on ainoastaan lisälämmitys normaalin lisäksi, ei aiheuta suurtakaan ongelmaa jos pumppu laukaisee suojan.

Jos on vähänkään ajatusta tulevaisuudessa sähköautoa hankkia niin kannattaa samalla miettiä sitäkin,yksi voimavirtapistorasia lisää ei tuossa paljoakaan nosta kustannuksia.
Nythän ei käynyt selville, millainen kohde on kyseessä ja onko valmiiksi olemassa millaisia sähköjä. Toki harvoin siitä harmia on jo kolmivaiheinen on tarjolla. Toisaalta emme myöskään tiedä, millainen piha on kyseessä. Aivan mainiosti voisi olla tarve auton lämmitystolpalle tai omistetaan asuntovaunu / auto jolle olisi hyvä saada sähkö tolpasta sinne pihan perälle. Eli kyllä tuohon hintaa saa aika helposti.

Ennen kovin suuria suunnitelmia tulisi kyllä tietää, oliko alkuperäisen kysyjän kuvassa koko taulu vai ainoastaan osa siitä. Tuosta "kaikki saman suojan taa" voisi päätellä kyseessä olevan vanhempi kohde johon on tehty jotain muutoksia. Tällöin taulukin voi olla lisätty vanhan lisäksi eikä siihen välttämättä kovin tukevaa syöttöä silloin tule ja tämä luonnollisesti vaikuttaa siihen, mitä tuon perään on edes järkevää laittaa. Sen lämpöpumpun taas saa laitettua jos kuvassa on kaikki. Siinähän on viisi lähtevää ryhmää joten pumpulle löytyy vaihe jossa on vähemmin kuormaa valmiiksi.
 
Niin ,mä nyt olin suunnitellut, että:

- vanha pistorasia jää sellaisenaan paikalleen
- viereen uusi kaksiosainen pistorasia, josta kaapeli keskukselle
- keskuksessa 16A johtosuojan taakse ja kytkentä vvs:aan
- toiseen ilpo ja toiseen auton lämmitin

Ihan toimiva tuosta noinkin tulee. Tosin kannattaa huomioida se, että jos pumppu ottaa maksimitehon, pitää vähän miettiä sisätilan lämppärin koon osalta.
Ja tuossa mallissa on toki oltava vikavirtasuoja, se on selvä.

Tosin pieni muutosehdotus harkittavaksi: Lämpöpumpulle oma rasia ja se kaksiosainen muuhun käyttöön. Ei niitä rasioita kuitenkaan koskaan liikaa ole. Samalla kaapelilla onnistuu mutta pumpun rasian voi sijoitella vapaammin.
 
Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.

Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.
 
Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.

Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.
Lähtökohtaisesti tuo esitetty tilanne on joka tapauksessa väärä. Ei sinne B10:n perään todellakaan kasata ensin kaikkea muuta loputtomasti ja sitten vielä pumppua joka tarvitsee yksin sen 10A suojan. Eli kyllä se pumppu on muualle helpoin ja järkevin siirtää. Samalla voi tottakai kysyä sen sähkärin mielipidettä, olisiko syytä vaihtaa sen B:n tilalle C. Ja jos tämän jälkeen jää ongelmia, niitä ratkotaan myöhemmin. Turhaksi se uuden syötön veto pumpulle ja auton lämmitykselle ei kerrotussa tilanteessa kuitenkaan jää.

Itse pumpun käyttäytymistä on vaikea arpoa ko. laitetta tuntematta. Samoin sitä, millaisesta katkosta on ollut kyse. PJK on kuitenkin eri kuin pidempi katkos.

Sinällään tuo hakkuripuoli on aivan totta, niilläkin on mahdollista ongelmia saada aikaan. Kysyjä puhui kuitenkin olohuoneen viihde-elektroniikasta. Siellä harvoin on tuollaista esittämäsi kaltaista kokoonpanoa vaan normaalimpi on lähinnä televisio, vahvistin ja jotain pienempää. Kasan pöytäkoneita voi myös olettaa mainittavan erikseen. Ja tulostimenkin osalta tulisi toki tietää, onko mustasuihkua vai laseria jos sellaisia on.
Enemmän nuo pöytäkonepowerit tuottavat vikavirtasuojan kanssa ongelmia ja sieltä rajakin normaalisti vastaan tulee. Toisaalta katkoja on monella alueella niin vähän ettei aivan heti tule vastaan sitä, miten katkostilanteessa käy.
 
Ennen kovin suuria suunnitelmia tulisi kyllä tietää, oliko alkuperäisen kysyjän kuvassa koko taulu vai ainoastaan osa siitä. Tuosta "kaikki saman suojan taa" voisi päätellä kyseessä olevan vanhempi kohde johon on tehty jotain muutoksia. Tällöin taulukin voi olla lisätty vanhan lisäksi eikä siihen välttämättä kovin tukevaa syöttöä silloin tule ja tämä luonnollisesti vaikuttaa siihen, mitä tuon perään on edes järkevää laittaa. Sen lämpöpumpun taas saa laitettua jos kuvassa on kaikki. Siinähän on viisi lähtevää ryhmää joten pumpulle löytyy vaihe jossa on vähemmin kuormaa valmiiksi.

Kuvassa oli koko taulu asunnon siltä puolelta mikä on ongelmallinen. Ja jep jep, kämpässä on kolme sulaketaulua koska kämppä on rakennettu nk. kolmella eri aikakaudella :) En ihan täysin kartalla ole miten asunnon sähköt on tehty, mutta pikasulakkeellisen taulun sähköt kulkee alla olevan posliinisuleketaulun kautta. Saman taulun kautta menee sähköt sitten vielä kolmannelle taululle asunnon toiselle puolelle.

taulu.PNG

Ja tässä siis kokonaisuudessaan tämä ongelmallinen 10A taulu.

taulu2.PNG

Ihan toimiva tuosta noinkin tulee. Tosin kannattaa huomioida se, että jos pumppu ottaa maksimitehon, pitää vähän miettiä sisätilan lämppärin koon osalta.
Ja tuossa mallissa on toki oltava vikavirtasuoja, se on selvä.

Tosin pieni muutosehdotus harkittavaksi: Lämpöpumpulle oma rasia ja se kaksiosainen muuhun käyttöön. Ei niitä rasioita kuitenkaan koskaan liikaa ole. Samalla kaapelilla onnistuu mutta pumpun rasian voi sijoitella vapaammin.

Siis vikavirtasuoja pitää olla taulussa, missä muualla kun mainitset "mallissa on toki oltava vikavirtasuoja"?
Ja nyt sitten kun tietämätön olen, niin eikös toi tarkoittais tupla 3x2,5 vetoa jos sinne kaksi rasiaa laittaa vai ymmärsinkö väärin?

Hienoja suunnitelmia, mutta ei se ole se ILP joka sen sulakkeen laukaisee, ellei se ole jokin Jeesuksen aikainen kone, vaan se viihde-elektroniikka. Mikään edes semi-nykyaikainen ILP ei lähde käyntiin välittömästi kun sähkö palautuu, vaan se ottaa aina vähintään muutaman sekunnin. Jos se ilp normaalisti käynnistyy ilman sulakkeen paukkumista, niin käynnistyy se sähkökatkon jälkeenkin. Tai jos se on se ILP joka kamelinselän taittaa, niin se on se ILPin ohjaus, ei varsinainen kompressori joka on liikaa.

Viihde-elektroniika on sen sijaan lähes piokkeuksetta toteutettu hakkureilla, ja kun 10 eri viihdelaitetta yhtäaikasesti lataa kondensaattrinsa, niin 10A sulakke paukkuu. IHan henkilökohtaisesti olen todennut että 3 pöytätietokonetta näyttöineen, tulostin, 2 telkkaria, 2 digiboksia ja DVD laite ottaa standby tilaan palatessaan niin kovan virtapiikin että C10A sulake ei kestä sitä. Sanoisin että nuo pöytätietokoneiden powerit ovat pahimpia, niissä on melkoisen jöötit kondensaattorit.

ILP ei ole jeesuksen aikainen, vaikka asunto on :) Viihde-elektroniikkaa huoneessa kyllä on. Littutv, vahvistin, pleikka, kaiutinsarja, subbari, roboimuri, googlen pari laitetta ja läppärin laturi. Saman johtosuojan takana sitten viihde-elektroniikan ulkopuolelta se ilpo, antennivahvistin välikatolla, sekä sisätilan lämppäri. Eli kyllä varmaan oikeassa olet viihde-elektroniikan suhteen. Jos tuosta kuitenkin ilpon ja lämppärin saa pois, niin eiköhän 10A pitäisi riittää siinä tapauksessa.
 
Kuvassa oli koko taulu asunnon siltä puolelta mikä on ongelmallinen. Ja jep jep, kämpässä on kolme sulaketaulua koska kämppä on rakennettu nk. kolmella eri aikakaudella :) En ihan täysin kartalla ole miten asunnon sähköt on tehty, mutta pikasulakkeellisen taulun sähköt kulkee alla olevan posliinisuleketaulun kautta. Saman taulun kautta menee sähköt sitten vielä kolmannelle taululle asunnon toiselle puolelle.

taulu.PNG
Offtopic: Kiinnitti huomiota, että tuossa menee kaapelit rumasti, ei taida olla ns. hyvän asennustavan mukainen? :hmm:
 
Offtopic: Kiinnitti huomiota, että tuossa menee kaapelit rumasti, ei taida olla ns. hyvän asennustavan mukainen? :hmm:

Moi, jos meinaat niitä nippuja siellä ylhäällä, niin ovat antennikaapelit jotka menevät sulaketaulun kotelon läpi. Ovat kyllä rumasti. Sähkövedot pitäisi olla kyllä ihan sen aikaisen mallin mukaiset. Näin otaksun..
 
Ja kun on niin mukavaa kirjoitella ja kun asioita yllätyksen omaisesti itsellekin selkenee, niin niinpä niin.. pikasulaketaulun vikavirtasuoja on käytössä. Kun katkaisimen vääntää alas, pesuhuoneen ja vessan lattialämmityksen termostaatit pimenevät. Mites hitossa toi nyt on kytketty. Eli voiko vikavirtasuojan kytkeä johtosuojan tapaisesti käyttöön, koska eihän toi tolleen pitäis toimia vai pitäiskö?
 
Kun katkaisimen vääntää alas, pesuhuoneen ja vessan lattialämmityksen termostaatit pimenevät. Mites hitossa toi nyt on kytketty. Eli voiko vikavirtasuojan kytkeä johtosuojan tapaisesti käyttöön, koska eihän toi tolleen pitäis toimia vai pitäiskö?
No mitäs hyötyä siitä vikurista olisi, jos se ei katkaisisi syöttöä ongelmien ilmetessä?

Syöttö menee johdonsuojan ja vikurin läpi, jolloin jommankumman laukeaminen katkaisee syötön. Vikurissa on myös test painike, jonka pitäisi laukaista vikurin kytkimen ala-asentoon.
 
Ja kun on niin mukavaa kirjoitella ja kun asioita yllätyksen omaisesti itsellekin selkenee, niin niinpä niin.. pikasulaketaulun vikavirtasuoja on käytössä. Kun katkaisimen vääntää alas, pesuhuoneen ja vessan lattialämmityksen termostaatit pimenevät. Mites hitossa toi nyt on kytketty. Eli voiko vikavirtasuojan kytkeä johtosuojan tapaisesti käyttöön, koska eihän toi tolleen pitäis toimia vai pitäiskö?
Yleensä vikavirtasuoja on vaan kytketty sarjaan yhden tai useamman johdonsuojakytkimen (eli "sulakkeen") kanssa.

On olemassa myös yhdistelmälaitteita, jossa yksi laite hoitaa sekä tuon ylivirran ja vuotovirran suojauksen, mutta ne ei ole niin yleisiä.
 
Siis vikavirtasuoja pitää olla taulussa, missä muualla kun mainitset "mallissa on toki oltava vikavirtasuoja"?
Ja nyt sitten kun tietämätön olen, niin eikös toi tarkoittais tupla 3x2,5 vetoa jos sinne kaksi rasiaa laittaa vai ymmärsinkö väärin?

Yhdellä MMJ 5G2,5S saat kahden (tarvittaessa kolmen) eri sulakkeen takaa yhdellä kaapelilla syötöt pistorasioille. Mutta pistorasioita voi myös ketjuttaa käyttämällä 3G2.5S kaapelia.

Syy miksi aiemmin kauppasin tuota 5G2.5s kaapelia, on kuorman suuruus. Jos ilp on 1.9kW ja auto sisätilalämppärillä 1.5kW (arvio), alkaa 16A paukku olla rajoilla. Toki kestää pientä yli virtaa pitkään, mutta jos tekee uutta, jakaisin kuormat. Tuosta jää vielä yksi johdin käyttämättä/kytkee ylimääräisen pistorasian johonkin. Vaikka jouluvaloille ohjattu kellon yms kautta. Sama auton lämmitykseen. Erillinen sulake mahdollistaa ohjauksen sisältä esim kellon kanssa.
 
Littutv, vahvistin, pleikka, kaiutinsarja, subbari, roboimuri, googlen pari laitetta ja läppärin laturi. Saman johtosuojan takana sitten viihde-elektroniikan ulkopuolelta se ilpo, antennivahvistin välikatolla, sekä sisätilan lämppäri.

Ei tainnu olla aikaisemmin mainittu toi sisätilan lämppäri? Tai jos oli, niin menee lukihäiriön piikkiin. Ei tuolla 10A:n automaatilla ole mitään jakoja selvitä takana olevasta kuormasta. Ja edellähän tuota on jo hieman ynnäilty.

Ja vaikka hieman optimistisesti ynnäillään, niin sisälämppäri 800W ja ilpo vaikka 1300W, niin ei sinne muille romuille paljoa reserviä jää.
 
Pitäis tutkia asiaa ennen kuin floodaa iotechin täyteen. Otin ton taulun auki ja hieman opettelin. Eli asiat joita aiemmin olen tietoina tänne puhunut, on osittain ollut paskaa. Pahoittelut siitä.

Alhaalla nuo johtosuojat, ja niistä ensinnäkin jokainen kytkettynä. Merkkasin ne mitkä sain selville, 6kpl jäi ymmärtämättä. Täytyy huomenna sulkea yksi kerrallaan ja katsoa mikä pimeni. Viime kerralla kun testasin, niin en löytänyt.
Tuolla ylhäällä on yksinäinen ADC 960G C10 0,03A yhdistelmäsuoja. Paksut sininen ja musta johto tulee tuolta taulun alaosasta kiinni, ja lähtevät sitten suojan jälkeen pesuhuoneen ja vessan lattialämppäreille.
Summa summarum. Ei tuolla vapaita johtosuojia ole, eikä tota vikistä voi käyttää kun se on kytketty lattiatermareille.

Sieppaa.PNG


Yksi kaapeliputki on tyhjä, joten olisipa kiva tietää mistä tuo lähtee. Pitää mennä huomenna tutkimaan.
Lisäksi kotelon sisältä löytyi hiirenpaskaa. Joten ovelat mulkut ovat tuolta kaapelivientiä pitkin päässeet suojille asti paskomaan, ja lähteneet sitten umpikujasta pois. Ei ole onneksi johtoja syöty tai tehty muuta tuhoa.

putki.PNG
 
Uusissa pistorasioissa, poikkeuksena jääkaapin/pakastimen rasia tulee olla vikavirtasuoja, varsinkin ulkona.
Myös lämpöpumpun pistorasia saa olla ilman VVSK, tietenkin. Nämä uuden kohteen/uuden ryhmän tällä perusteella tehtävät suojaamattomat rasiat(tai siis yleensä rasia) tulee käsittääkseni sijoittaa hankalasti, merkitä "ei VVS, vain ILP/pakastin/mikäonkaankiinteäkoje" ja huoneessa oltava myös muita rasioita(jotka siis vikavirtasuojattuja ellei kyseessä vanha olemassaoleva ryhmä ilman).

Mutta entäs jos ulos asennetaan uusi rasia vain tällaiseen käyttöön? Pakko olla vikavirtasuojattu, koska mainittu poikkeus koskenee vain sisätiloja?

Tässä siis tarkoitan kysyä, saako vikavirtasuojaamatonta ulkorasiaa enää laittaa millään tekosyyllä. En siis haluaisi kytkeä ILPtä tällä tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
- viereen uusi kaksiosainen pistorasia, josta kaapeli keskukselle
- keskuksessa 16A johtosuojan taakse ja kytkentä vvs:aan
- toiseen ilpo ja toiseen auton lämmitin
Et missään nimessä halua kytkeä lämpöpumppua vikavirtasuojan kautta, mutta etenkin jos sen teet, et halua kytkeä samaan ryhmään mitään muuta ainakaan yleiskäyttöisen pistorasian kautta.

Näin siis jos kuitenkin panostat noinkin paljon. Minulle ei ainakaan kelpaisi.
 
Myös lämpöpumpun pistorasia saa olla ilman VVSK, tietenkin. Nämä uuden kohteen/uuden ryhmän tällä perusteella tehtävät suojaamattomat rasiat(tai siis yleensä rasia) tulee käsittääkseni sijoittaa hankalasti, merkitä "ei VVS, vain ILP/pakastin/mikäonkaankiinteäkoje" ja huoneessa oltava myös muita rasioita(jotka siis vikavirtasuojattuja ellei kyseessä vanha olemassaoleva ryhmä ilman).

Mutta entäs jos ulos asennetaan uusi rasia vain tällaiseen käyttöön? Pakko olla vikavirtasuojattu, koska mainittu poikkeus koskenee vain sisätiloja?

Periaatteessa sillä merkinnällä ei enää nykyisen standardin mukaan ole mitään merkitystä vaan kaikki tulisi vikavirtasuojata paitsi jos sähkön katkeamisesta aiheutuu kohtuutonta haittaa kuten kylmälaitteet ja kiinteistön lämmitys. Itse ainakin koen, että vikavirtasuojan lisääminen ilppiin joka on suojamaadoitettu ja johon ei olla jatkuvasti nojailemassa voi ihan hyvin olla ilman vikistä vaikkei se ensisijainen lämmitysmuoto olekkaan.
 
Et missään nimessä halua kytkeä lämpöpumppua vikavirtasuojan kautta, mutta etenkin jos sen teet, et halua kytkeä samaan ryhmään mitään muuta ainakaan yleiskäyttöisen pistorasian kautta.

Näin siis jos kuitenkin panostat noinkin paljon. Minulle ei ainakaan kelpaisi.

Mut siis mikä siinä ilpossa on ettei sitä kannata kytkeä vvsn taakse? Meinaatko et jos VVS laukee niin lämmitys ei sit skulaa. Vai joku muu syy?
 
Mut siis mikä siinä ilpossa on ettei sitä kannata kytkeä vvsn taakse? Meinaatko et jos VVS laukee niin lämmitys ei sit skulaa. Vai joku muu syy?
Juuri se syy.

Ja kun siinä samassa ei ole mitään muuta, on katsottu ettei vikavirtasuojauksen puuttuminen aiheuta erityistä riskiä - ja virran katkeaminen taas aiheuttaa konkreettisen haitan. Vähintään lompakossa vaikka olisikin ILP lisälämmittimenä tai pakastin sijoitettu niin ettei aiheuta vesivahinkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri se syy.

Ja kun siinä samassa ei ole mitään muuta, on katsottu ettei vikavirtasuojauksen puuttuminen aiheuta erityistä riskiä - ja virran katkeaminen taas aiheuttaa konkreettisen haitan. Vähintään lompakossa vaikka olisikin ILP lisälämmittimenä tai pakastin sijoitettu niin ettei aiheuta vesivahinkoa.

Seuraava asukas voi kuitenkin käyttää pistorasiaa jossakin muussa käytössä. ILP:n rasia oman vikavirtasuojan taakse.
 
Seuraava asukas voi kuitenkin käyttää pistorasiaa jossakin muussa käytössä. ILP:n rasia oman vikavirtasuojan taakse.
Ei. Nämä kuuluu mielellään olla ilman vikavirtasuojaa, ja siihen on säännöt, kuten edellä mainittu. Etenkin ne merkitään selkeästi. Ja siksi niitä muita rasioita kuuluu olla. Nyt siis puhe sisätiloista. Samoin pakastimen kanssa.

Sitäpaitsi itse en ole koskaan asunut asunnossa, jossa olisi normaaleissa asuinhuoneissa yhtäkään vikavirtasuojattua pistorasiaa ja useimmiten ne ovat olleet peräti maadoittamattomia. Hirveän vakavana vaarana en ole pitänyt sitä, että seuraava asukas käyttäisi pistorasiaa johonkin, herranjumala. Itsekään en ole kertaakaan kuollut, vaikka olen käyttänyt vikavirtasuojaamattomia pistorasioita johonkin.
 
JOs mä nyt oikein ymmärsin, niin mä tarvitsen:
- Hagerin 16A yhdistelmämoduulin/moduulit tohon tauluun
- kaapelivedon 5x2,5
- ip44 pistorasia tai pari ulkoseinälle

Ja määrät riippuu nyt siitä, että tehdäänkö pari pistorasiaa vai yksi. Siis sama vaikutus moduulien määrään taulussa. Ja yhdistelmämoduulilla (en tiedä oikeaa termiä) tarkoitan sellaista moduulia, missä johtosuoja ja vikis samassa.
 
Yhdellä MMJ 5G2,5S saat kahden (tarvittaessa kolmen) eri sulakkeen takaa yhdellä kaapelilla syötöt pistorasioille. Mutta pistorasioita voi myös ketjuttaa käyttämällä 3G2.5S kaapelia.

Syy miksi aiemmin kauppasin tuota 5G2.5s kaapelia, on kuorman suuruus. Jos ilp on 1.9kW ja auto sisätilalämppärillä 1.5kW (arvio), alkaa 16A paukku olla rajoilla. Toki kestää pientä yli virtaa pitkään, mutta jos tekee uutta, jakaisin kuormat. Tuosta jää vielä yksi johdin käyttämättä/kytkee ylimääräisen pistorasian johonkin. Vaikka jouluvaloille ohjattu kellon yms kautta. Sama auton lämmitykseen. Erillinen sulake mahdollistaa ohjauksen sisältä esim kellon kanssa.
Kuvahan tuosta nykyisestä saatiinkin jo ja oli, kuten epäilinkin, tuollainen lisätaulu. Mutta kuvasta huolimatta jäi edelleen epäselväksi, millainen syöttö tuohon kyseessä olevaan keskukseen tulee. Jos on kovin kevyt, on aika turha vetää paljoa lisää. Toisaalta merkinnöistä päättelin itse ettei tuossa keskuksessa olisi kuin viisi suojaa käytössä. Joten kyllä jo yksivaiheinen lisäys voi olla aika paljon. Mutta koska vikavirtasuojalle tuli tukevampaa syöttöä, voisi toki muualle tulla vastaavaa.

Toki, jos varaa vain on, niin oikeassa tuossa olet. Sama vetää 5x kaapelilla kun kerran vetää. Harvoin ainakaan haittaa on jos joku karva jää vapaaksi.

Periaatteessa sillä merkinnällä ei enää nykyisen standardin mukaan ole mitään merkitystä vaan kaikki tulisi vikavirtasuojata paitsi jos sähkön katkeamisesta aiheutuu kohtuutonta haittaa kuten kylmälaitteet ja kiinteistön lämmitys. Itse ainakin koen, että vikavirtasuojan lisääminen ilppiin joka on suojamaadoitettu ja johon ei olla jatkuvasti nojailemassa voi ihan hyvin olla ilman vikistä vaikkei se ensisijainen lämmitysmuoto olekkaan.

Ainakin soveltamisen osalta todetaan että jos ei ole asennettu "piiloon" kuten jääkaapin ja pakastimen rasia niin olisi merkittävä. Ja lämmityksen osalta taas on mainittu ettei koko lämmitys saa olla saman vikavirtasuojan takana.
Lämpöpumppua on toissijaisena lämmityksenä vaikea mahduttaa tuohon kohtuuttomaan haittaan. Mutta jos joku pykälä suoraan tämän sallii niin kertokaa, en muista itse sellaista. Ja huomioiden tosiaan pistorasian olevan ulkona kysyjän tapauksessa.

Kiinteä asennus muuttaisi tilannetta mutta sellaisesta ei ollut kyse.

Ja kun siinä samassa ei ole mitään muuta, on katsottu ettei vikavirtasuojauksen puuttuminen aiheuta erityistä riskiä - ja virran katkeaminen taas aiheuttaa konkreettisen haitan. Vähintään lompakossa vaikka olisikin ILP lisälämmittimenä tai pakastin sijoitettu niin ettei aiheuta vesivahinkoa.

Kerrotko, missä näin on katsottu ja mihin pykäliin perustuen? Samoin tuo, missä pidetään pumpun sähkön katkeamista merkittävänä haittana? Sellaiseksi ei nimittäin lasketa sitä jos energiaa kuluu vähän enemmän. Ja kuten edellä, se pumpun pistorasia on ulkona.

Tehtäessä ilmalämpöpumpun sähköliitäntä ulkoyksikön kautta pistotulppaliitäntäisenä, liitäntää varten tulee ulos asentaa 30 mA:n vikavirtasuojalla varustettu suojakoskettimellinen pistorasia. Liitettäessä ilmalämpöpumppu ulkoyksikön kautta kiinteästi, ei vikavirtasuojausta vaadita.

Kannattaa huomioida tuon olevan suositus, ei sellaisenaan sitova määräys. Tosin noin tulkitsisin myös itse tuon ulkoasennuksen koska perusteita muuhun on vähän vaikea nähdä.

Ei. Nämä kuuluu mielellään olla ilman vikavirtasuojaa, ja siihen on säännöt, kuten edellä mainittu. Etenkin ne merkitään selkeästi. Ja siksi niitä muita rasioita kuuluu olla. Nyt siis puhe sisätiloista. Samoin pakastimen kanssa.

Sitäpaitsi itse en ole koskaan asunut asunnossa, jossa olisi normaaleissa asuinhuoneissa yhtäkään vikavirtasuojattua pistorasiaa ja useimmiten ne ovat olleet peräti maadoittamattomia. Hirveän vakavana vaarana en ole pitänyt sitä, että seuraava asukas käyttäisi pistorasiaa johonkin, herranjumala. Itsekään en ole kertaakaan kuollut, vaikka olen käyttänyt vikavirtasuojaamattomia pistorasioita johonkin.
Edelleen kysytty ILP on ulkona, samoin myös pistorasia. Jos kuitenkin olisi sisällä niin kaipaisin tuota mainittua sääntöä jonka perusteella ILP jätetään suojaamatta vikavirtasuojalla.

Se taas ei todista mitään jos olet asunut vanhojen määräysten mukaisesti rakennetuissa asunnoissa. Sille taas on omat sääntönsä, miten tehdään tuollaisessa kohteessa korjauksia tai uusia asennuksia. Tämän ei pitäisi olla uusi asia jos yhtään tunnet määräyksiä.

JOs mä nyt oikein ymmärsin, niin mä tarvitsen:
- Hagerin 16A yhdistelmämoduulin/moduulit tohon tauluun
- kaapelivedon 5x2,5
- ip44 pistorasia tai pari ulkoseinälle

Ja määrät riippuu nyt siitä, että tehdäänkö pari pistorasiaa vai yksi. Siis sama vaikutus moduulien määrään taulussa. Ja yhdistelmämoduulilla (en tiedä oikeaa termiä) tarkoitan sellaista moduulia, missä johtosuoja ja vikis samassa.

Muutoin kuin ulkonäöllisistä syistä ei ole tarpeen käyttää Hageria vaan tuote voi olla mitä tahansa.

Laittaisin itse erillisen vikavirtasuojan ja johdonsuojat. Yhdistelmä on kallis ja erillisen perään voi tarvittaessa lisätä muutakin. Ja kun johdonsuojat ovat erikseen, ei yhden mahdollinen laukeaminen katkaise kaikkia. Tuolla yhdistelmällä taas käy niin.

Kaapelin oikea tyyppi on 5x2,5S eli maajohtimellinen. Toisaalta tuossa koossa et kyllä muuta helposti edes löydä. Hyvä pitää kuitenkin mielessä ja käyttää tuota S:ää jos ei tietoisesti tarvitse muuta.

Ja lisäksi tarvitset mieluusti jakorasian. Onnistuu mukavammin kun tuo 5x kaapelin sinne ja siitä sitten pistorasioille 3x. Eli siis tarvitset myös jonkinlaisen pätkän 3x2,5S mutta sitä on joka sähkärillä matkassa joten eipä maksa vaivaa ainakaan pientä pätkää itse metsästää.

Sähkäri ottaa toki oman katteensa ja tuotemerkistä riippuen hinnoissa on isojakin eroja. Mutta ihan hyvä paikka katsella hintatasoa: Sähkötarvikkeita edullisesti ja nopeasti Myyvät samalla hinnalla kaikille
 
Lämpöpumppua on toissijaisena lämmityksenä vaikea mahduttaa tuohon kohtuuttomaan haittaan. Mutta jos joku pykälä suoraan tämän sallii niin kertokaa, en muista itse sellaista.
Voi olla näinkin. Ei vaan aina ole ollenkaan helppoa määritellä, mikä lämmitys on ensisijainen ja mikä toissijainen.

Ja huomioiden tosiaan pistorasian olevan ulkona kysyjän tapauksessa.
Juu, ja se onkin ihan eri skenaario, ja sellaisestahan erikseen kyselinkin. Muulta osin käsittelen asiaa sisäpistorasian oletuksella.

Sen verran ehdin luntatakin, että ulkotiloissa poikkeuksia ei sallita, vaan nykysäännöillä vikavirtasuojaus tulee olla kaikissa rasioissa.
Kerrotko, missä näin on katsottu ja mihin pykäliin perustuen? Samoin tuo, missä pidetään pumpun sähkön katkeamista merkittävänä haittana? Sellaiseksi ei nimittäin lasketa sitä jos energiaa kuluu vähän enemmän.
Viittasin siis yleiseen järkeen, johon pykälät ja käytäntö perustuvat, en päinvastoin. Tietenkään.

Se on toki eri juttu, jos jossain kohteessa lämpöpumppua pidetään ihan toissijaisena ja huvin vuoksi asennettuna. Oikea lämmitys on eri asia. Oma uudehko maalämpöpumppu on kytketty vikavirtasuojaamattomalla pistorasialla(ei toki schuko) joka on tästä syystä selkeästi merkitty ja luonnollisesti sijoitettu maalämpöpumpulle sopivasti, ei muuten kätevästi käytettävään paikkaan. Toki tilassa on myös uusi vikavirtasuojaamaton schuko erilliselle vesipumpulle jne. Nämä ovat selkeästi standardin mukaisia.
Edelleen kysytty ILP on ulkona, samoin myös pistorasia. Jos kuitenkin olisi sisällä niin kaipaisin tuota mainittua sääntöä jonka perusteella ILP jätetään suojaamatta vikavirtasuojalla.
Kyseessä on "liite 41x" joka on tietenkin, kuten tähän hienoon turvalliseen salailukulttuuriimme kuuluu, maksullista kontenttia. Mm. kylmäkoneet, vesi-ilmalämpöpumput ja maalämpöpumput voidaan jättää suojaamatta vikavirtasuojalla. Sähkökatkoille herkät laitteet ja/tai kojeet joita käytetään aina samassa paikassa, tai joku vastaava sanamuoto.

Näitähän on muitakin pesukoneista ja vesivaraajista lähtien, kunhan ei sijoiteta tilaan jossa on erityisvaatimuksia, jolloin poikkeuksia ei voida soveltaa. Minulla ei ole mitään standardikirjastoa käytettävissä, vaan joudun turvautumaan standardia lainaaviin lähteisiin joita itse kukin löytää hakukoneilla ison läjän.

Se taas ei todista mitään jos olet asunut vanhojen määräysten mukaisesti rakennetuissa asunnoissa. Sille taas on omat sääntönsä, miten tehdään tuollaisessa kohteessa korjauksia tai uusia asennuksia. Tämän ei pitäisi olla uusi asia jos yhtään tunnet määräyksiä.
Tällä tietenkään en viitannut sääntöihin vaan ihan keskusteluun käytännön realiteeteista. Siis siihen, että jeesusteltiin kamalasta mahdollisuudesta, että joskus jossain joku käyttäisi vikavirtasuojaamatonta esim. pakastimen rasiaa johonkin muuhun. Oikeastihan on ihan sama vaikka niin tapahtuisi. Se ei käytännössä aiheuta mitään vaaraa. Eikä niin käytännössä tapahdu, koska mainitut seikat: merkintä, sijoitus, muut rasiat.

Koko huomautus koski tätä sairasta turvallisuushysteriaa. Joku kauhisteli ja jeesusteli täysin laillista ei-vvs pakastinpistorasiaa, mikä meni kaiken järjen tuolle puolen harhaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 342
Viestejä
4 899 442
Jäsenet
78 964
Uusin jäsen
Salesson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom