Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkäs tuota, ryhdyin vaihtamaan rikkoontunutta valaisinta uuteen ja kun mittailin varmuuden vuoksi virtakynällä johtimia niin havaitsin, että kynän merkkivalo syttyi vaihejohtimesta, vaikka kytkin oli pois päältä (sulake oli tässä vaiheessa vielä paikoillaan). Mittasin yleismittarilla vaihejohtimen jännitteen ja se näyttää 190 volttia, kun kytkin on pois päältä ja normaalit 230 volttia, kun kytkin on päällä.
En pysty mittaamaan, että tipahtaako jännite nollaan jos tuota vaihetta koittaisi kuormittaa, mutta kysymys on siis, että voiko vaihejohtimeen indusoitua noin suuri jännite ilman, että mitään on rikki, vai onko kutsuttava sähkömies etsimään vika? Muissa valaisimissa en ole tainnut tällaista havaita.
Edit: Hassunoloinen rasia muutenkin, sinne tulee muutama MMJ ja nollat on kytketty yhteen sokeripalalla. Eikös pitäisi käyttää asiallisempia liittimiä? Sitten sinne tulee joku hämärä silikonipintainen kaapeli, myös johtimet ovat silikonia. En ole ennen nähnyt.
Jotkut led-valaisimet silminnähden hehkuvat pelkästään tuon induktiivisen hyppykuppasähkön voimin.
Se ei ole induktiivistä kun kyseessä on nimenomaan kapasitiivinen kykeytyminen. Toinen asia on, jos olisi vieressä johtimia joissa menee kunnon virta.Jotkut led-valaisimet silminnähden hehkuvat pelkästään tuon induktiivisen hyppykuppasähkön voimin.
Juu, aivan. Tämähän ilmiö esiintyy, vaikka ne viereiset johtimet eivät ole mitenkään kuormitettuja.Se ei ole induktiivistä kun kyseessä on nimenomaan kapasitiivinen kykeytyminen. Toinen asia on, jos olisi vieressä johtimia joissa menee kunnon virta.
Joop elikkäs juuri niin lienee asian laita kuten sanoitte. Paska mittari. Kytkin uuden valaisimen paikalleen, toimii moitteetta ja kun valaisin on kiinni, niin nyt näyttää 0 volttia vaiheesta, kun kytkin on kiinni. Pitää ostaa parempi mittari jatkoa varten. Kiitokset kaikille!
Valon tasaisuus tai värilämpötila ei oikein käy perusteluksi kun pitää valita ledit tai loisteputket, koska yhtälailla loisteputket pitää sijoittaa oikein ja myös loisteputkia saa useissa eri värilämpötiloissa. Mutta kyllähän se niin on, että ei varmaan mene kuin vuosi, jonka jälkeen ei ole loisteputkille enää mitään perusteluita. Kävin juuri ajamassa kierroksen kaupungilla ja katsoin, mitä on helposti saatavilla paikallisista rautakaupoista, ja melkein jopa harmittaa, etten aiemmin ottanut ledejä autotalliin. Eivät ne halvemmaksi olisi tulleet, mutta tulevaisuudessa olisi säästänyt valaisimien ledeille uudelleenjohdotuksen vaivan, kun olisi suoraan hypännyt ledeihin.
Loisteputkien osalta halvinta oli tosiaan Biltemasta 2x58W loisteputkivalaisin ja 2x putkea yhteensä 36,90e+2x3,90e yhteensä 44,7e. Lupaa yhteensä 10600 lumenia, herran haltuun paljonko häviää matkalle huonosta heijastimesta johtuen.
Ledin osalta Puuilosta 1500mm led valaisin 2x22W putkilla myös 36,90e, mutta vain 3960 lumenia. Ostin tuohon lisäksi lisäksi 2x25W teholedit 2x9,90e eli yhteensä 56,70e ja lumeneita onkin jo 6600 lumenia. Alkaa riittämään, varmaan aika lähelle noita loisteputkia kun häviöt huomioidaan? Pitäisi laittaa vierekkäin vertailua varten.
No sitten Biltemasta löytyi myös ylläri eli 30W 1500mm led-putki lumeneita 4500 eli yhteensä tulisi 9000 lumenia ja tämä varmaan menisi heittämällä noiden loisteputkien ohi? Perse ei kestänyt ostaa, kun olisivat olleet 24,90e per putki... Mutta kunhan tämän tehoiset putket tulee hinnassa alas, niin loisteputkien päivät taisi olla lopullisesti siinä.
Disclaimer: Ei mitään hajua luvattujen lumenien paikkansapitävyydestä, eikä Bilteman putkien laadusta tai spektristä tms.
Jotkut led-valaisimet silminnähden hehkuvat pelkästään tuon induktiivisen hyppykuppasähkön voimin.
Joop elikkäs juuri niin lienee asian laita kuten sanoitte. Paska mittari. Kytkin uuden valaisimen paikalleen, toimii moitteetta ja kun valaisin on kiinni, niin nyt näyttää 0 volttia vaiheesta, kun kytkin on kiinni. Pitää ostaa parempi mittari jatkoa varten. Kiitokset kaikille!
Kylpyhuoneessa on halogeenispotit GU5.3 -kannalla, 12V eli muuntaja välissä. Vaihdettiin peili ja kylppärikalusto, mutta kun emäntä hoiti purkutyömaata niin en ollut tajunnut että peilin yläpuoliselle valaisimelle tuleva johto onkin samaa 12V linjaa eikä normaalia 230v vaikka johto oli normaalia. Eli hankittu valaisin ei käy, joten kysymykset:
- onko tuohon paikkaan mahdollista asentaa mikä tahansa 12V valaisin jos sellaisen sopivan löytää?
- onko esim. tällaisissa mahdollista heivata tuo muuntaja välistä pois ja käyttää tuota integroitua? Tai yleensäkin ledeissä, halogeenejä jää kattoon niin yksi ledi joukossa tuskin haittaa kun kuormakin pysyy.
- itseasiassa kun mittarilla katsoin niin näyttäisi valehtelevan 7,5V tuosta GU-liittimestä mitattuna, voiko pitää paikkansa jos lamput ovat 12V halogeeneja?
Kun ei ole kuormaa perässä niin jännitteet on mitä on. Laitappa siihen ihan mitä tahansa 12V syövää, niin jännite näyttää het sen 11-13V
Kylpyhuoneessa on halogeenispotit GU5.3 -kannalla, 12V eli muuntaja välissä. Vaihdettiin peili ja kylppärikalusto, mutta kun emäntä hoiti purkutyömaata niin en ollut tajunnut että peilin yläpuoliselle valaisimelle tuleva johto onkin samaa 12V linjaa eikä normaalia 230v vaikka johto oli normaalia. Eli hankittu valaisin ei käy, joten kysymykset:
- onko tuohon paikkaan mahdollista asentaa mikä tahansa 12V valaisin jos sellaisen sopivan löytää?
- onko esim. tällaisissa mahdollista heivata tuo muuntaja välistä pois ja käyttää tuota integroitua? Tai yleensäkin ledeissä, halogeenejä jää kattoon niin yksi ledi joukossa tuskin haittaa kun kuormakin pysyy.
- itseasiassa kun mittarilla katsoin niin näyttäisi valehtelevan 7,5V tuosta GU-liittimestä mitattuna, voiko pitää paikkansa jos lamput ovat 12V halogeeneja?
Justhan minä muutama viesti sitten kysyin samaa asiaa. Minulle tuli 190V jännite ja tämä oli käsittääkseni ihan normaalia, kapasitiivinen kytkeytyminen tai jotain.
Eikai kukaan nyt tosissaan jotain pilipali langattomia lähde laittamaan jos uutta ollaan tekemässä. Automaatiot kannattaa toteuttaa knx tai vastaavalla ja jättää tuommoiset jälkikäteen tehtävät pilipalit suoraan sinne kauppaan millä ei todellisuudessa ole automaation kanssa edes mitään tekemistä.Kaivataan sähkärin mielipidettä.
Uudiskohde kyseessä, sähköjen veto alkaa olemaan ajankohtaista lähitulevaisuudessa. Mutta, vetotapa mietityttää.
Pistääkkö sähköt pistorasioille jne. kiinteille laitteille lattiavaluun vaiko yläkautta? Yläkautta viedään valaisimille tottakai sekä tarvittaessa katkaisijoille mikäli tehdään "perinteiseen" tyyliin eikä tule kotiautomaatioo langattomilla katkaisijoilla.
Ajattelin myös, että en pistä MMJ kaapelia vaan vedän johdot ns. erikseen suojaputkessa, tällöin on myös helpompi vetää johtoa tarvittaessa lisää.
Eikai kukaan nyt tosissaan jotain pilipali langattomia lähde laittamaan jos uutta ollaan tekemässä. Automaatiot kannattaa toteuttaa knx tai vastaavalla ja jättää tuommoiset jälkikäteen tehtävät pilipalit suoraan sinne kauppaan millä ei todellisuudessa ole automaation kanssa edes mitään tekemistä.
Ymmärsit nyt väärin, tuosta sun langattomasta puheesta vaan tulee heti mieleen huet, xiaomit ja vastaavat ja meinasin ettei semmoisia kannata käyttää vaan tehdä kunnolla. En näe mitään hyötyä pelkissä langattomissa katkaisimissa vaan ottaisin ne lisäksi kiinteästi seinässä olevien lisäksi, koska eihän sohvalta ole kiva nousta ylös vaan hoitaa se säätö kännykällä tai vastaavalla.Taitaa mennä hieman OT-puolelle, mutta sallin sen itselleni tällä kertaa.
Mikä huonopuoli sitten on Beckhoffin PLC-pohjaisessa ratkaisussa? Jos vertaa siis esim. KNX?
Vai tuliko tässä vain väärinymmärrys, kun en ihan näin laajasti edelliseen viestiin kirjoitellut kotiautomaatioon liittyen.
PLC-pohjaisessa kuitenkin pystytään tekemään hyvinkin laajalti valaistus, himmennykset sekä saadaan haluttaessa DALI, lämmityksen + ilmanvaihdon ohjaus, pistorasioiden ohjaus, magneettiventtiilin ohjaus kun kotona ei ole ketään ja paljon muuta.
Valaistuksen osalta katkaisijathan ohjaavat vain sähkökeskuksessa olevia releitä.
Voisi kuvitella, että Beckhoffikin on sen verta tunnettu yhtiö maailmalla teollisuudessa etc. että ei ne nyt ihan sekundaa voi kotiautomaatioonkaan tarjota.
Itselläkun on vielä se tilanne, että ko. järjestelmän saan erittäin edullisesti ja hinta ei paljoakaan eroa "perinteisellä" tavalla tehtyyn. Niin en nää oikein syytä miksen ko. järjestelmää laittaisi.
BECKHOFF New Automation Technology
Ymmärsit nyt väärin, tuosta sun langattomasta puheesta vaan tulee heti mieleen huet, xiaomit ja vastaavat ja meinasin ettei semmoisia kannata käyttää vaan tehdä kunnolla. En näe mitään hyötyä pelkissä langattomissa katkaisimissa vaan ottaisin ne lisäksi kiinteästi seinässä olevien lisäksi, koska eihän sohvalta ole kiva nousta ylös vaan hoitaa se säätö kännykällä tai vastaavalla.
- onko esim. tällaisissa mahdollista heivata tuo muuntaja välistä pois ja käyttää tuota integroitua? Tai yleensäkin ledeissä, halogeenejä jää kattoon niin yksi ledi joukossa tuskin haittaa kun kuormakin pysyy.
- itseasiassa kun mittarilla katsoin niin näyttäisi valehtelevan 7,5V tuosta GU-liittimestä mitattuna, voiko pitää paikkansa jos lamput ovat 12V halogeeneja?
Tuo sun linkkaamasi paneelivalaisin ei ole 12V, vaan todennäköisesti 350mA tjsp. Tuon tyyppisiä paneleita on kyllä olemassa 12VCD mallisena.
Perinteiset elektoroniset "halogeenimuuntajat" tuottavat hyvin epämääristä sähköä, yleensä jonkinlaista AC:tä, mutta taajuus vaihtelee aika epämääräisesti, jonka takia esim monet digitaaliset yleismittarit näyttävät ihan mitä sattuu noille jännitteeksi.
Ei tuo SELV mitenkään kylppäriin liity, mutta kyllä sillä vanhalla halogeenipowerilla on mahdollista ledejäkin ruokkia, esim ne G5.3 kantaiset spotit on tarkoitettu juurikin korvauslampuksi halogeenin tilalle, mutta niiden toimivuus on pientä arpapeliä, toisinaan on muuntaja-lamppu yhdistelmiä jotka eivät keskenään tule toimeen.Siis muuntajalta tulee 12V AC, koska kyseessä SELV kun kylppäristä kyse. Taisi unohtua edellisestä..
Kysymys olikin, että onko noita lamppuja missä on itsessään joku SELV mukana mahdollista ajaa tuolla halogeenimuuntajalla ja poistaa se oma välistä. Ilmeisesti tämä ei ole tosiaankaan mikään suositeltava tai yleinen tapa, joten pakko kai rakentaa itse joku halogeeniviritys tuohon tilalle..
Todennäköisesti siinä auton töpselissä ei riitä jerkku, siksi europistoke.Autossa on oma kiinteä inventteri, johon käy vain litteä europistotulppa. Läppäriä pitäisi saada ladattua autossa, mutta läppärin laturissa on maadoitettu sukopistotulppa, joka ei käy siihen. Onko jotain riskinä, jos tekee adapterijohdon, jonka toisessa päässä on litteä europistotulppa ja jonka toiseen päähän saa sukopistokkeen kiinni? Muuntajan jälkeen on kyse pienoisjännitteestä.
Siinä on 150W. Eli eikö se pitäisi riittää?Todennäköisesti siinä auton töpselissä ei riitä jerkku, siksi europistoke.
No, mitä se läppärin laturi ottaa? Mun läppärin laturi on 420W, mutta ei siitä tiedosta sulle iloa ole.Siinä on 150W. Eli eikö se pitäisi riittää?
Ei se riitä kaikille. Katso mitä laturin input arvot on ja laske siitä. Monet katsoo vaan laturin output 90w arvoa ja ihmettelee, kun inverttereitä hajoaa.Siinä on 150W. Eli eikö se pitäisi riittää?
Näköjään input P=230 V * 1,4 A = 322 W ... odotin, että laturin ottama virta olisi ollut pienempi. Eli ei riitä ja riskinä on inventterin hajoaminen? Eiköhän se sentään ole sulakesuojattu.Ei se riitä kaikille. Katso mitä laturin input arvot on ja laske siitä. Monet katsoo vaan laturin output 90w arvoa ja ihmettelee, kun inverttereitä hajoaa.
On niissä sulake, joissakin 10A, joissakin 15A ja joissakin jotain tuolta väliltä mutta se sulake taitaa olla vain oikosulkua varten, hajalle sen saa melko helposti.Näköjään input P=230 V * 1,4 A = 322 W ... odotin, että laturin ottama virta olisi ollut pienempi. Eli ei riitä ja riskinä on inventterin hajoaminen? Eiköhän se sentään ole sulakesuojattu.
Ainakin HP ja Dell tyhjällä akulla kyykkäyttivät halpis invertterin ja muutaman kerran jälkeen hajoitti sen. Puoli tyhjällä akulla ei mitään ongelmaa. Säätääköhän läppärit latausvirtaa jotenkin, vaikka ovat sammutettuina...?Noissa tuo input jännitteen range on yleensä ~100V:sta alkaen, jolla tuo suurin virta ilmoitetaan. 230V:lla virta on luultavasti pienempi, mutta sen saa selville vain mittaamalla.
Siinä on 150W. Eli eikö se pitäisi riittää?
Eihän niitä latureita nyt noin roimasti ylimitoiteta, esim. 10v vanhoissa Applen vehkeissä oli 85W laturi ja jos konetta ei kuormittanut, tyhjää akkua ladattiin 50-60W teholla, ja jos iski prime95 rullaamaan taustalle niin latausteho tipahti vain muutamaan wattiin kun kone vei leijonaosan tuosta 85 watista.
Itselle ei Beckhoffin järjestelmä ole tuttu kuin pintapuolisesti, mutta käsittääkseni on samaa luokkaa kuin vaikkapa Wago PFC200. PLC-järjestelmiä molemmat ja sen myötä laajennettavuus ihan eri luokkaa kuin pelkästään valaistuksen ohjaukseen tehdyillä järjestelmillä. Molempia käytetään ammattipuolella niin ei ihan pilipalijärjestelmistä ole kyse.Taitaa mennä hieman OT-puolelle, mutta sallin sen itselleni tällä kertaa.
Mikä huonopuoli sitten on Beckhoffin PLC-pohjaisessa ratkaisussa? Jos vertaa siis esim. KNX?
Vai tuliko tässä vain väärinymmärrys, kun en ihan näin laajasti edelliseen viestiin kirjoitellut kotiautomaatioon liittyen.
PLC-pohjaisessa kuitenkin pystytään tekemään hyvinkin laajalti valaistus, himmennykset sekä saadaan haluttaessa DALI, lämmityksen + ilmanvaihdon ohjaus, pistorasioiden ohjaus, magneettiventtiilin ohjaus kun kotona ei ole ketään ja paljon muuta.
Valaistuksen osalta katkaisijathan ohjaavat vain sähkökeskuksessa olevia releitä.
Voisi kuvitella, että Beckhoffikin on sen verta tunnettu yhtiö maailmalla teollisuudessa etc. että ei ne nyt ihan sekundaa voi kotiautomaatioonkaan tarjota.
Itselläkun on vielä se tilanne, että ko. järjestelmän saan erittäin edullisesti ja hinta ei paljoakaan eroa "perinteisellä" tavalla tehtyyn. Niin en nää oikein syytä miksen ko. järjestelmää laittaisi.
BECKHOFF New Automation Technology
Eihän se läppäri sitä lataustehoa säädä vaan erillinen latauspiiri akussa tai akun lähellä.Puoli tyhjällä akulla ei mitään ongelmaa. Säätääköhän läppärit latausvirtaa jotenkin, vaikka ovat sammutettuina...?
Eihän se läppäri sitä lataustehoa säädä vaan erillinen latauspiiri akussa tai akun lähellä.
Ei ole. lusmux ilmeisesti luuli että windows tai bios/uefi hoitaa latauksen säätelyn. Täten ihmetteli että miten se säätyy vaikka kone on kiinni.Semantiikkaa, onhan se kuitenkin läppärin sisällä tapahtuvaa se säätely, pääpointti oli kuitenkin että se laturi ei säätele virtaa millään tavalla kunhan lataus on aloitettu (poikkeuksiakin toki löytyy, mm. Apple käytti ainakin ennen latureissaan 1-wire kytkentää eli ilman handshakea ei laturi puske ulos kuin hitusähköä)
No joo tavallaan näin. Enemmänkin tarkoitin, että läppäri itsessään, riippumatta käyttöjärjestelmästä säätää sitä. Eli onko siellä jossain joku piiri mikä haistelee akun kuntoa ja täyttöastetta ja säätää latausta sen mukaan.Ei ole. lusmux ilmeisesti luuli että windows tai bios/uefi hoitaa latauksen säätelyn. Täten ihmetteli että miten se säätyy vaikka kone on kiinni.
Lisäksi on aina paska idea ottaa akusta 12-14v tasajännitettä, invertoida siitä 230v "verkkovirtaa" joka sit laitetaan muuntajaan jossa se tiputetaan takas 10-20v luokkaan ja tasasuunnataan.Kyllähän se suurin latausteho kuitenkin määräytyy loppukädessä laturin mukaan.
Jos on 150W vertti ja 350W laturi, niin varmasti jossain kohtaa sen vertin kesto tulee ylittymään, kannattaa hommata suosiolla autolaturi siihen läppäriin, eikä toivoa että se invertteri kestäisi kuitenkin.
Onko sinulla jokin parempi idea läppärin lataamiseksi autossa?Lisäksi on aina paska idea ottaa akusta 12-14v tasajännitettä, invertoida siitä 230v "verkkovirtaa" joka sit laitetaan muuntajaan jossa se tiputetaan takas 10-20v luokkaan ja tasasuunnataan.