Kysymyksiä sähkömiehille

En tiedä onko Supadog vain trollailemassa, mutta siltä varalta että olet tosissasi niin tarkennetaan:

5-kytkin ohjaa toisella painikkeella liiketunnistinta, toisella suoraan valaisinryhmää.

Jos liiketunnistin on kylmänä kytkimen päästä, mutta toinen kytkin on avoinna, kulkee vaihe väärinpäin liiketunnistimelle.

Valaisimet toimivat kyllä kuten pitääkin, mutta jäin pohtimaan kytkennän laillisuutta / mahdollista haittaa liiketunnistimelle?
 
230v odottelee tällöin tunnistimen releen lähdössä, ei se kulje itse laitteen elektroniikalle. Laillisuuteen en tiedä sanoa, mutta eikö noita juuri tuolla tavalla ole kytketty aiemminkin?
 
En oo montaa tunnistinta laittanu, mut mun mielestä viimeksi laittamassani oli selvästi syöttö sisään liiketunnistimelle ja ulos tuleva valaisimelle. Tässä tapauksessa se tulee valaisimelta siihen ulos tulevaan kohtaan.
 
Ei haittaa mitään tai ole laitonta. Releen kärjellä vaan on 230V kuten jultsu sanoikin vaikka tunnistin olisi pois päältä.

Liiketunnistimia on kahta mallia. Sellaisia, joissa tunnistimen rele on toisesta päästään valmiiksi kytketty jännitteeseen ja sellaisia, joissa kärki on potentiaalivapaa. Sillä ei tässä kohtaa ole merkitystä.

PD4-GH korkeat tilat - Nylund
Potentiaalivapaalla kärjellä oleva

PD3-1C - Nylund
Ensin mainittu ei-potentiaalivapaa esimerkki
 
Ei haittaa mitään tai ole laitonta. Releen kärjellä vaan on 230V kuten jultsu sanoikin vaikka tunnistin olisi pois päältä.

Liiketunnistimia on kahta mallia. Sellaisia, joissa tunnistimen rele on toisesta päästään valmiiksi kytketty jännitteeseen ja sellaisia, joissa kärki on potentiaalivapaa. Sillä ei tässä kohtaa ole merkitystä.

PD4-GH korkeat tilat - Nylund
Potentiaalivapaalla kärjellä oleva

PD3-1C - Nylund
Ensin mainittu ei-potentiaalivapaa esimerkki

Noniin, tässähän se tulikin.

Kiitoksia!
 
Miten toteutetaan tämmöisen tavallisen loisteputkivalaisimen himmennys? Mitä pitää ostaa, vaihtaa ja miten kytketään? Helpottaako, jos putket vaihtaa ledeiksi?
 
Miten toteutetaan tämmöisen tavallisen loisteputkivalaisimen himmennys? Mitä pitää ostaa, vaihtaa ja miten kytketään? Helpottaako, jos putket vaihtaa ledeiksi?

Sähköalan ammattihenkilö ohittaa liitäntälaitteen ja johdottaa kannoille suoran 230V, sen jälkeen vaihdetaan putket vaikka tällaisiksi: LED-valoputki MASTER LEDtube - 929001284402 1500mm HF HO 20W 840 T8 ROT - 4721527 - Philips ja asennetaan kytkimen tilalle himmennin.

Eipä tuossa hirveästi järkeä ole, parempi hankkia suoraan uusi valaisin joka on jo valmiiksi himmennettävä.
 
Sitten olisi varmaan hyvä asian yhteydessä mainita että tämmöistä järjestelmää on alettu ajamaan kentälle. Nyt tuosta sai sellaisen kuvan että se olisi ihan laajemmin jo käytössä.
On se aika laajasti, Suomen kaksi suurinta yhtiötä käyttää tuota jo eli tarkoittaa, että vähintään n 1 000 000 asiakasta on hälyjen perässä. Varmasti muutama muukin yhtiö näiden lisäksi käyttää jo AMM hälyjä hyödyksi nollavioissa. Tietääkseni esim. Vantaan Energia verkot ja HSV ainakin.
 
Sähköalan ammattihenkilö ohittaa liitäntälaitteen ja johdottaa kannoille suoran 230V, sen jälkeen vaihdetaan putket vaikka tällaisiksi: LED-valoputki MASTER LEDtube - 929001284402 1500mm HF HO 20W 840 T8 ROT - 4721527 - Philips ja asennetaan kytkimen tilalle himmennin.

Eipä tuossa hirveästi järkeä ole, parempi hankkia suoraan uusi valaisin joka on jo valmiiksi himmennettävä.
Eipä tuollaisia ip65 valaisimia mitenkään kovin laajalti ole himmennettävänä tarjolla, mutta toisaalta ei tuon ledputkenkaan pitäisi himmetä vaikka sen kuveilemallasi tavalla kytkisikin (ellet nyt ole henkilökohtaisesti testannut että tuolla mallilla se toimii noin).
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuollaisia ip65 valaisimia mitenkään kovin laajalti ole himmennettävänä tarjolla, mutta toisaalta ei tuon ledputkenkaan pitäisi himmetä vaikka sen kuveilemallasi tavalla kytkisikin (ellet nyt ole henkilökohtaisesti testannut että tuolla mallilla se toimii noin).

No juu, näköjään vaatii himmennettävän liitäntälaitteen jännitealueen perusteella joten voit olla oikeassa. Kuitenkin veikkaan että on helpompaa ja halvempaakin löytää se uusi valaisin kuin alkaa retrofittaamaan vanhaa.

Eli ostoslistalle tulisi myös ne himmennettävät elektroniset liitäntälaitteet.
 
Vastausten perusteella ei kannata siis alkaa perus loisteputkia himmentämään.
No himmennettävät loisteputket ovat ylipäätään olleet aika harvinaisia, joten niille on myös vähän korvaustuotteita.

Jos haluaa tuon mallisen himmennettävän valaisimen, niin ehkä jonkun lednauhan rakentaminen sinne loisteputkivalaisimen rungon sisään voisi olla se järkevin ratkaisu. "Nykyaikainen" ratkaisu olisi käyttää 30x120cm kokoista paneelivalaisinta, mutta johtuu vähän paikasta, onko tuolle ip65 luokitukselle todellinen tarve?
 
No himmennettävät loisteputket ovat ylipäätään olleet aika harvinaisia, joten niille on myös vähän korvaustuotteita.

Jos haluaa tuon mallisen himmennettävän valaisimen, niin ehkä jonkun lednauhan rakentaminen sinne loisteputkivalaisimen rungon sisään voisi olla se järkevin ratkaisu. "Nykyaikainen" ratkaisu olisi käyttää 30x120cm kokoista paneelivalaisinta, mutta johtuu vähän paikasta, onko tuolle ip65 luokitukselle todellinen tarve?
Tässä tapauksessa IP65 luokitukselle ei ole oikeaa tarvetta. Ennemmin niin päin, että minulla sattui jäämään yli noita valaisimia autotallista ja mietin niille uutta käyttöä. Ei taida mistään ledipanelista vielä saada samaa hinta/valon määrä -suhdetta irti, ei lähimaillekaan, kuin mitä loisteputkista. Ja vielä niin, että yhdellä valaisimella ei taida saada samaa lumenimäärää irti mitenkään, kuin mitä noista loisteputkista.

Olisin hyödyntänyt noita loisteputkia tilassa, jossa välillä tarvitaan todella hyvää valoa, ja välillä riittää vähempi.
 
Olisin hyödyntänyt noita loisteputkia tilassa, jossa välillä tarvitaan todella hyvää valoa, ja välillä riittää vähempi.
Oletko harkinnut ihan oldskool-ratkaisua? Tuossa käyttöskenaariossa ei ole paskempi asentaa tehokkaat loisteputket sellaisenaan sitä tarkkaa työskentelyä varten ja oheen heikompi "kulkuvalo" tai "yleisvalo". Sen ei toki tarvitse olla 60 watin e27 hehkulamppu. Korvaava ledilamppu kierrekantaan on halpa ratkaisu, ja edullisetkin ledipaneelivalot ovat nykyään ihan jees - jos ei hermostuta epävarma käyttöikä.
 
Oletko harkinnut ihan oldskool-ratkaisua? Tuossa käyttöskenaariossa ei ole paskempi asentaa tehokkaat loisteputket sellaisenaan sitä tarkkaa työskentelyä varten ja oheen heikompi "kulkuvalo" tai "yleisvalo". Sen ei toki tarvitse olla 60 watin e27 hehkulamppu. Korvaava ledilamppu kierrekantaan on halpa ratkaisu, ja edullisetkin ledipaneelivalot ovat nykyään ihan jees - jos ei hermostuta epävarma käyttöikä.
Muuten kyllä, mutta kiinteitä asennuksia ei viitsisi lähtä muuttamaan. Toki lukuvalon saa pistotulpalla, siihen varmasti päädynkin.
 
Tässä tapauksessa IP65 luokitukselle ei ole oikeaa tarvetta. Ennemmin niin päin, että minulla sattui jäämään yli noita valaisimia autotallista ja mietin niille uutta käyttöä. Ei taida mistään ledipanelista vielä saada samaa hinta/valon määrä -suhdetta irti, ei lähimaillekaan, kuin mitä loisteputkista. Ja vielä niin, että yhdellä valaisimella ei taida saada samaa lumenimäärää irti mitenkään, kuin mitä noista loisteputkista.

Olisin hyödyntänyt noita loisteputkia tilassa, jossa välillä tarvitaan todella hyvää valoa, ja välillä riittää vähempi.

No himmennettävä loisteputki ei ole kyllä millään tavalla kilpailukykyinen hintansa puolesta, ilman himmennystä tällä hetkellä mennään siinä rajoilla kumpi on edullisempi loisteputki vai led valaistus.. Todennäköisesti jokin halpahallin jämäerä loisteputkivalaisimia tulee vielä edullisemmaksi luumenia kohden.

Esim sähkötukuissa ei loisteputkivalaisimista ole budjettiratkaisuksi, mitään edullisia loistevalaisimia ei ole enää varastossa, vaan ne perus-halpis loisteputkivalot on korvautuneet perus halpis ledputkivaloilla.
 
Voiko nykyaikaisen keraamisen lieden kytkeä vanhoihin asennuksiin (70 luvun 3-vaiheiset asennukset keittiön seinällä)?
 
No himmennettävä loisteputki ei ole kyllä millään tavalla kilpailukykyinen hintansa puolesta, ilman himmennystä tällä hetkellä mennään siinä rajoilla kumpi on edullisempi loisteputki vai led valaistus.. Todennäköisesti jokin halpahallin jämäerä loisteputkivalaisimia tulee vielä edullisemmaksi luumenia kohden.

Esim sähkötukuissa ei loisteputkivalaisimista ole budjettiratkaisuksi, mitään edullisia loistevalaisimia ei ole enää varastossa, vaan ne perus-halpis loisteputkivalot on korvautuneet perus halpis ledputkivaloilla.
Juu, kysymällä opin ettei loisteputkien himmennys ole helppoa tai taloudellisesti kannattavaa. Tätä tietoa selvästi ilmaistuna ei googlettemalla helposti löytynyt, eli kiitos vaan vastauksista.

Kuinkahan kauan halpis led paneelit kestävät polttaa ennenkuin ovat himmenneet selvästi? Niissähän ongelma (tai ainakin ominaisuus jos nyt ei aina ongelma) on, että vikatilanteessa koko valaisin pitää vaihtaa. Ei ole mitään vaihdettavaa polttimoa.
 
Itseasaissa niistä ledvalaisimista hajoaa yleensä se liitäntälaite ("muuntaja") varsinaiset led modulit eivät hajoa kovin usein (paitsi jos liitäntätaite on laseknut verkkojännitteen suoraan lävitseen). Korjauksen kannalta tilanne on tietysti ihan sama.
Ledien himmenemista varmasti tapahtuu, mutta sen toteaminen on hankalaa.

Voiko nykyaikaisen keraamisen lieden kytkeä vanhoihin asennuksiin (70 luvun 3-vaiheiset asennukset keittiön seinällä)?
Kyllä voi, sähköisesti keraaminen, tai induktio liesi ei poikkea vanhasta rautaliedestä.
 
Juu, kysymällä opin ettei loisteputkien himmennys ole helppoa tai taloudellisesti kannattavaa. Tätä tietoa selvästi ilmaistuna ei googlettemalla helposti löytynyt, eli kiitos vaan vastauksista.

Kuinkahan kauan halpis led paneelit kestävät polttaa ennenkuin ovat himmenneet selvästi? Niissähän ongelma (tai ainakin ominaisuus jos nyt ei aina ongelma) on, että vikatilanteessa koko valaisin pitää vaihtaa. Ei ole mitään vaihdettavaa polttimoa.

Yleensä valaisimille ilmoitetaan niinsanottu L70-arvo eli aika tunneissa, jonka jälkeen valaisin on himmentynyt 70 prosenttiin alkuperäisestä. Tätä harvemmin saavutetaan ennen kuin valaisimen liitäntälaite tulee elinkaarensa päähän, eli todennäköistä on että poweri hajoaa nopeammin mitä itse ledit.

Ledien elinikä - Glamox

e. Hieman hidas..

Viime kuussa tein yhdelle tutulleni autotalliin valaistusratkaisun, yhtenä ehtona oli se että hän voi ne valaisimet itse maallikkona uusia sitä mukaa kun ne hajoavat. Kaikki johdotus tehtiin pintana ja himmennyksen sijaan laitettiin kaksi syttymisryhmää, eli yhdestä kytkimestä syttyy normaali yleisvalaistus ja jos on tarvetta tehokkaammalle niin painetaan toisesta kytkimestä ylimääräiset valaisimet päälle. Valaisimiksi tuli tällaiset philipsin jonovalot, joita voi tökkiä peräkkäin max. 10 kappaletta kytkentöihin koskematta.

BN068C LED12/NW L1200 G2 Essential Smartbright LED Batten - Philips
 
No himmennettävä loisteputki ei ole kyllä millään tavalla kilpailukykyinen hintansa puolesta, ilman himmennystä tällä hetkellä mennään siinä rajoilla kumpi on edullisempi loisteputki vai led valaistus.. Todennäköisesti jokin halpahallin jämäerä loisteputkivalaisimia tulee vielä edullisemmaksi luumenia kohden.

Esim sähkötukuissa ei loisteputkivalaisimista ole budjettiratkaisuksi, mitään edullisia loistevalaisimia ei ole enää varastossa, vaan ne perus-halpis loisteputkivalot on korvautuneet perus halpis ledputkivaloilla.

Saa vinkata, että mistä saisi kilpailukykyiseen hintaan ledipaneelit autotalliin vs. klassiset T8 2x58W loisteputket. Ledihän on ylivoimainen kaikilta ominaisuuksiltaan, mutta kun pitäisi saada se 10 000 lumenia ulos per valaisin mitä loisteputkista lähtee, niin kovin kalliita on olleet...

Kävin kokeeksi ostamassa Biltemasta 2x58W valaisimia, putkineen reilu 40e. Sisällä näytti olevan Osramin liitäntälaite, joka oli iloinen yllätys. Odotin jotain ping pong viritystä. Vielä kerkeäisi ledejäkin kuitenkin hankkia.
 
Esim sähkötukuissa ei loisteputkivalaisimista ole budjettiratkaisuksi, mitään edullisia loistevalaisimia ei ole enää varastossa, vaan ne perus-halpis loisteputkivalot on korvautuneet perus halpis ledputkivaloilla.

Vaan on se kertakäyttöihanuus iskenyt myös tuonne ledivalaisimien puolelle. Tämä tuli todettua tuossa kari kuukautta sitten kun sukulaiselle vaihdoin keittiöön työtason valaisimen joka ei putken vaihdolla alkanut toimimaan.
Uudessa ledissä ei ole putkea vaan koko valaisin pitää vaihtaa kun hajoaa. Kattotaan nyt että selviääkö ensimmäisistä ukkosista miten.


Saa vinkata, että mistä saisi kilpailukykyiseen hintaan ledipaneelit autotalliin vs. klassiset T8 2x58W loisteputket. Ledihän on ylivoimainen kaikilta ominaisuuksiltaan, mutta kun pitäisi saada se 10 000 lumenia ulos per valaisin mitä loisteputkista lähtee, niin kovin kalliita on olleet...

Tuossa alkukesästä laitoin talliin ledit
Airam Generic IP65 2x2100lm ledputkivalaisin, ketjutettavissa | Karkkainen.com verkkokauppa

Olivat silloin tarjouksessa 30€. Mielestäni ei ollenkaan pahan hintaiset valaisimet vaihdettavilla putkilla. 5 tommosta laitoin kattoon.

Ja kyllä näkee tallissa nyt. Tein syksyllä kelkkaan täysremontin, eli tuli purettua koko romu konetta myöten niin eipä tuon operaation aikana montaa kertaa ollut tilannetta että tarvi muuta valaistusta.

EDIT: En tiedä miksi noin suuria lumeneita johonkin talliin halajat, oma kokemus on se että paljon tärkeämpää on että sitä valoa tulee joka suunnasta jollain ei pääse varjoja muodostumaan juuri lainkaan. Tuommoiset 10k lumenmäärät varmaankin ihan paikallaan tilassa joka on hyvin korkea että jaksaa puskea sitä valoa, mutta normi tallin korkeuksiin ei mielestäni noin järeitä valoja tartte vaan se valon tasaisuus on tärkeämpi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on juuri tuo ongelma, valoa saisin kyllä työpisteeseen nykyiselläänkin riittävästi kun laitan kaikki olkkarin valot päälle mutta kun hellasärö on sitä mieltä että elektroniikan huolto- ja korjaustöitä ei saa enää tehdä olkkarin pöydällä niin huoltonurkkaukseen tulee noin miljoona varjoa jos tekee jotain tarkkaa työtä joten joka kerta joutuu erikseen virittelemään pari roikkaspottia että saa tarkat hommat tehtyä. Tuohon paikkaan ei vaan ole vielä keksinyt järkevää ratkaisua joka miellyttäisi sekä itseä että hellasäröä.
 
EDIT: En tiedä miksi noin suuria lumeneita johonkin talliin halajat, oma kokemus on se että paljon tärkeämpää on että sitä valoa tulee joka suunnasta jollain ei pääse varjoja muodostumaan juuri lainkaan. Tuommoiset 10k lumenmäärät varmaankin ihan paikallaan tilassa joka on hyvin korkea että jaksaa puskea sitä valoa, mutta normi tallin korkeuksiin ei mielestäni noin järeitä valoja tartte vaan se valon tasaisuus on tärkeämpi.

No kaikkihan tietenkin riipuu pinta-alasta ja tilan korkeudesta, molempia on kohtuudella itsellä. Toinen asia on ikä, eli mitä enemmän kilometrejä tulee mittarriin, sitä enemmän valoa tarvitsee. Ero on yllättävänkin suuri ja voi tulla monelle yllätyksenä. Itsekin luin nuorempana kirjoja ongelmitta hämärässä ja ihmettelin kun vanhukset aina yritti laittaa valoja päälle, että näkisin. Nyt taas ei itselle ole mikään määrä valoa liikaa.
 
Saa vinkata, että mistä saisi kilpailukykyiseen hintaan ledipaneelit autotalliin vs. klassiset T8 2x58W loisteputket. Ledihän on ylivoimainen kaikilta ominaisuuksiltaan, mutta kun pitäisi saada se 10 000 lumenia ulos per valaisin mitä loisteputkista lähtee, niin kovin kalliita on olleet...

Kävin kokeeksi ostamassa Biltemasta 2x58W valaisimia, putkineen reilu 40e. Sisällä näytti olevan Osramin liitäntälaite, joka oli iloinen yllätys. Odotin jotain ping pong viritystä. Vielä kerkeäisi ledejäkin kuitenkin hankkia.

Niistä perus tallivaloista loisteputkilla ei rakenteen vuoksi tule lähellekään sitä 10000luumenia ulos vaikka putket sen tuottaisivatkin, kun niissä ei ole heijastimia, mutta kuten sanottu nuo halpahallien loisteputket antavat vielä parhaan luxin eurolle.

Se huono puoli noissa elektronisella liitäntälaitteella olevissa loistavalaisimissa on, että kun se loisteputki on aikanaan kuollut, niin se edullinen korvaava ledputki ei mene sinne tilalle ilman että sen liitäntälaitteen ohittaa..
 
Niistä perus tallivaloista loisteputkilla ei rakenteen vuoksi tule lähellekään sitä 10000luumenia ulos vaikka putket sen tuottaisivatkin, kun niissä ei ole heijastimia, mutta kuten sanottu nuo halpahallien loisteputket antavat vielä parhaan luxin eurolle.

Se huono puoli noissa elektronisella liitäntälaitteella olevissa loistavalaisimissa on, että kun se loisteputki on aikanaan kuollut, niin se edullinen korvaava ledputki ei mene sinne tilalle ilman että sen liitäntälaitteen ohittaa..

Tämä on tietenkin ihan totta ja lisäksi kylmässä putkista lähtee todella onnettomasti tehoa, ennen kuin lämpiävät. Itsellä on tallissa itseasiassa normi E27 valaisimet katossa, joissa 2500 lumenin ledilamput, oli ajatuksena että nämä ovat normaalit kulkuvalot kun syttyvät pakkasessakin ja sitten muutama 2x58W loisteputki kattoon jotka voi laittaa lämpiämään jo etukäteen, kun tietää että pitää tehdä töitä tallissa.
 
LED valojen siniset aallonpituudet saattavat tämän hetkisen tiedon mukaan aiheuttaa silmäpohjan rappeumaa.
Tämän hetkinen tutkimustieto asiasta on vielä keskeneräistä eikä tuota potentiaalista riskiä ole saatu vielä ainakaan suljettua pois.
Kyseessä on kuitenkin erittäin vakavasti otettava riski, joka kannattaa muistaa, jos harkitsee LED valaistuksen laittamista.

Muutama LED valo on itsellänikin kotona, mutta harvemmin ovat kuitenkaan suoraan näkökentässä vaan heijastavat valoa jostain takaata päin.
 
LED valojen siniset aallonpituudet saattavat tämän hetkisen tiedon mukaan aiheuttaa silmäpohjan rappeumaa.

Kyseessä on kuitenkin erittäin vakavasti otettava riski, joka kannattaa muistaa, jos harkitsee LED valaistuksen laittamista.

Hui. Pitääkin käydä hakemassa putkitelevisio kierrätyskeskukselta lätyn tilalle ja kännykkä vaihtaa vanhaan Nokialaiseen. :nb:

Totta puhuen aika hankala tuota on välttää, vaikka vakava asia onkin. Julkiset rakennukset, nuo edellä mainitut, ym.
 
Hui. Pitääkin käydä hakemassa putkitelevisio kierrätyskeskukselta lätyn tilalle ja kännykkä vaihtaa vanhaan Nokialaiseen. :nb:

Totta puhuen aika hankala tuota on välttää, vaikka vakava asia onkin. Julkiset rakennukset, nuo edellä mainitut, ym.

Hankala on välttää. Ja kun ottaa huomioon kuinka tiukasti standardointijärjestelmät suojaavat meitä erilaisilta elinympäristön pienimmiltäkin riskitekijöiltä, niin tuntuu aika oudolta, ettei noinkin huomattavaan mahdolliseen riskiin kiinnitetä mitään huomiota.
Meneekö ilmastohössötyksen piikkiin vai johtuuko vain puuttellisesta tutkimustiedosta, en tiedä.
Joka tapauksessa aion pitää vielä vanhan LCD-lättyni.
 
Jos alla oleva kuva pitää paikkansa, niin lämminsävyiset ledit kehiin, eikä ongelmaa ole. Aika kova tuon kylmäsävyisen ledin piikki tuossa tosiaan on, ei kyllä mitään hajua riittääkö aiheuttamaan mitään oikeita ongelmia. Toinen asia sitten, että minkälainen spektri oikeasti on halvoissa kiinan ledeissä ja sitten taas toisaalta olisi kiva nähdä joidenkin CRI 90+ ledilamppujen spektri.

upload_2019-12-29_22-11-35.png


Edit: Esim Ikean Ledare CRI 90+ ledilampun spektri löytyy täältä: Ikea – ledare E27 10W 600lm dimbaar - Lampmetingen| OliNo

Vaikuttaa hyvinkin miellyttävältä spektriltä, ei pitäisi tulla mitään ongelmia sinisen kanssa. Paljon parempi mitä loisteputkissa esim, niissähän on aivan karsea spektri pl. graafiseen työskentelyyn tarkoitetuissa. Pitääkin seuraavalla Ikean reissulla ottaa noita.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä juuri noita daylight ledejä ne muutamat valot, että kuvankäsittelyssä valkotasapaino osuisi suunnillenkaan kohdilleen. Enkä muutenkaan välitä keltaisesta/lämpimästä/likaisesta valosta.. :kahvi:
 
No kaikkihan tietenkin riipuu pinta-alasta ja tilan korkeudesta, molempia on kohtuudella itsellä. Toinen asia on ikä, eli mitä enemmän kilometrejä tulee mittarriin, sitä enemmän valoa tarvitsee. Ero on yllättävänkin suuri ja voi tulla monelle yllätyksenä. Itsekin luin nuorempana kirjoja ongelmitta hämärässä ja ihmettelin kun vanhukset aina yritti laittaa valoja päälle, että näkisin. Nyt taas ei itselle ole mikään määrä valoa liikaa.

Tottakai riippuu pintalasta ja korkeudesta. Mutta lumeneita tärkeämpää tosiaan on se valon tasaisuus. Kyllä ittelläkin jo puolikas vuosisata lähestyy uhkaavasti ja olen itsekin sen havainnut ettei enää näe kuten joskus nuorempana, sen takia vittuunnuin kun tallissa oli ennen jotain halogeenituikkuja eikä siellä nähny mitään vaikkei ole edes oma talli mutta avain sinne on ja jotain omaa romua (siis työkaluja). Isäntä alkuun harasi vastaan mutta sen jälkeen kun valot sinne rakensin niin on ollu helvetin tyytyväinen.
70 lähestyvä eno on käynyt myös tekemässä katselmuksen joka aina kiroaa että "Ei vanhan silmät perkele enää näe mitää". Hänkin totesi että "Täällähän perkele vanhan silmätkin näkee!"
Ei ole vielä tallissa sellasta ukkoa käynyt joka olis sanonu ettei siellä näkisi.

Jos se oma kokemuksesi on niiden E27 ledien varassa, niin se homma ei vaan toimi niin. Kun se valo tulee yhdestä pisteestä niin se toimii tietyissä asioissa mutta ei sillä mitään tasaista valaistusta minnekkään saa ellei niitä kylvä sitten 20cm välein kattoa täyteen.

Kannattaa tuosta kattoa kun Vuohensillan akan poika pistää lediä pajaan, siinä vaiheessa kun alkaa suurin osa olla lediä katossa niin huomaa hyvin eron mimmosta kusenkeltasta valoa noista loisteputkista tulee.

 
Jos käyttää kolminapaista maakaapelia sellaiseen kohteeseen, mihin pitäisi saada kaksi ohjattavaa vaihejohdinta, niin onko mitään isompaa vaaraa jos käyttää tuota kuoressa olevaa keviä nollana?

Eli kuoreen nolla, ruskea = ohjattu vaihe ja sininen ohjattu vaihe 2. Lähinnä siltä kannalta, jos joku menee tuohon kaapeliin kaivamaan tms. niin eikös johdonsuojakatkaisin kuitenkin sähköt siitä ota pois tuommoisessa tilanteessa...

Ongelmana on se, että kaapeli on jo valmiiksi kaivettu maahan ja ei huvittaisi sitä vaihtaa.

Kaverin puolesta kyselen.
 
Vaaraa? Ei, jos ohjattavat laitteet ovat suojaeristettyjä, ja etuvaroke on mitoitettu tuon heikoimman johtimen mukaan. Laiton se asennus kuitenkin tulee olemaan, jos se nollajohtimeksi mallailtu johto on keltavihreällä värityksellä.

Vai oliko kyseessä nyt konsentrinen johto jossa kaksi johdinta sisällä omissa eristeissään ja uloimpana vaippana tinattu kuparisukka?
 
Jos käyttää kolminapaista maakaapelia sellaiseen kohteeseen, mihin pitäisi saada kaksi ohjattavaa vaihejohdinta, niin onko mitään isompaa vaaraa jos käyttää tuota kuoressa olevaa keviä nollana?

Eli kuoreen nolla, ruskea = ohjattu vaihe ja sininen ohjattu vaihe 2. Lähinnä siltä kannalta, jos joku menee tuohon kaapeliin kaivamaan tms. niin eikös johdonsuojakatkaisin kuitenkin sähköt siitä ota pois tuommoisessa tilanteessa...

Ongelmana on se, että kaapeli on jo valmiiksi kaivettu maahan ja ei huvittaisi sitä vaihtaa.

Kaverin puolesta kyselen.
Ei tuo enää nykyisiä asennusmääräyksiä täytä. Kerro tarkemmin, mistä on kysymys? Onko kyse pihavalojen ohjauksesta vai jonkun piharakennuksen tms. valojen ohjauksesta tai sähköistyksestä?
 
Vai oliko kyseessä nyt konsentrinen johto jossa kaksi johdinta sisällä omissa eristeissään ja uloimpana vaippana tinattu kuparisukka?
Joo vaippana semmoinen monisäikeinen kuparijohto joka pyöritetään normaalisti kierteelle ja teipataan "keviksi".
 
Tässä vanha maakaapeli jossa 3 vaihejohdinta ja ulkokuori on pen johdin. Siihen sitten on yhdistetty kevit jakorasiassa.

wsKTU4t.jpg
 
Vaihteeksi kenties erilainen kysymys. Kuka vastaa ja maksaa, jos joku tekee kelpoisuustodistuksella itselleen sähköt ja tarvittaessa teetättää vaaditun varmennustarkastuksen ulkopuolisella, mutta tästä huolimati mökki palaa sanotaanko nyt vaikka sitten asennusvirheen takia? Hankala kuvitella, että kotivakuutus maksaisi jos kyse on asennusvirheestä, mutta toisaalta eihän tekijällä vastuuvakuutustakaan "itselleen" ole?

Sen verran pitkään on nämä hommat kiinnostanut harrastuksen vuoksi, että sain viimein kirjauduttua sähköinssikoulutukseen. En tiedä jaksanko vetää päivätöiden ohella loppuun asti, mutta jos jaksan, niin kelpoisuustodistuksen kaiketikin tuosta potentiaalisesti voisi saada, jos ottaisi vielä tauon päivätöistä ja tekisi vaaditut 6kk hommia palkollisena. Mietin vaan, että onko vastuukysymysten osalta loppujenlopuksi mitään väliä, tekeekö täysin ilman lupia vai kelpoisuustodistuksella, jos artisti kuitenkin maksaa...

No tietty todennäköisyys tehdä asiat oikein lienee merkittävästi korkeampi, jos on koulut käynyt. Tosin en tiedä miten paljon sähköinssikoulutuksessa oppii oikeasti tekemään kytkentöjä, mutta ainakin näyttäisi Setille riittävän...
 
Viimeksi muokattu:
Vastaus on vakuutusyhtiö tai jos ei vakuutusta ole niin tuon kiinteistön omistaja.
Aikamoinen työ (mahdottomuus) on osoittaa että tuo palo johtuisi sähköasentajan virheestä jos vastapuolella on sähköasentaja jolla on esittää mittaukset ja mahdollisesti vielä varmennustarkastuskin todisteena että työt on tehty oikein.

Sen koulutuksen ero sinun tapauksessasi (olettaen tietysti että tietotaito on nyt sama kuin koulun jälkeen) on se, että koulun jälkeen vakuutusyhtiö maksaa virheesi oli kyse sitten kiinteistön vakuutuksesta tai omasta asennustyövakuutuksestasi.
 
Tässä vanha maakaapeli jossa 3 vaihejohdinta ja ulkokuori on pen johdin. Siihen sitten on yhdistetty kevit jakorasiassa.
Tuolleenhan ne ennen tehtiin. Lähinnä siksi kyselen, kun nykyään on noi vikavirtasuojat ym. ettei periaatteessa ole vaarallinen vaikka ei nykyisiä säädöksiä täytä.

Oikein tehtynähän se kevi olisi tuossa vaipassa ja pistolapiolla johdon poikki laittaessa vikuri napsahtais ennen kuin johdonsuojakatkaisin edes inahtaisi.
 
Jos käyttää kolminapaista maakaapelia sellaiseen kohteeseen, mihin pitäisi saada kaksi ohjattavaa vaihejohdinta, niin onko mitään isompaa vaaraa jos käyttää tuota kuoressa olevaa keviä nollana?

Eli kuoreen nolla, ruskea = ohjattu vaihe ja sininen ohjattu vaihe 2. Lähinnä siltä kannalta, jos joku menee tuohon kaapeliin kaivamaan tms. niin eikös johdonsuojakatkaisin kuitenkin sähköt siitä ota pois tuommoisessa tilanteessa...

Ongelmana on se, että kaapeli on jo valmiiksi kaivettu maahan ja ei huvittaisi sitä vaihtaa.

Kaverin puolesta kyselen.

Onko ne ohjatut vaihejohtimet samalta johdonsuojalta? Tuo kytkentä ei toimi vikavirtasuojan takana.
 
Eipä tuollaisia ip65 valaisimia mitenkään kovin laajalti ole himmennettävänä tarjolla, mutta toisaalta ei tuon ledputkenkaan pitäisi himmetä vaikka sen kuveilemallasi tavalla kytkisikin (ellet nyt ole henkilökohtaisesti testannut että tuolla mallilla se toimii noin).

Ei kai nämä himmennettävät IP65 LED-valaisimet mitenkään kovinkaan harvinaisia ole? Taitaa olla ainakin kaikilla isoimmilla valmistajilla.

i40 - Glamox
Kaptur LITE
 
Ei kai nämä himmennettävät IP65 LED-valaisimet mitenkään kovinkaan harvinaisia ole? Taitaa olla ainakin kaikilla isoimmilla valmistajilla.

i40 - Glamox
Kaptur LITE


Hhmm.. no kuten todistit, kyllähän niitä on olemassa, ja pystyy tilaamaan, mutta ei nuo mitään hyllytavaraa ole.

Voisin tietysi nillittää että budjettiratkaisua haettiin, mutta joo... eihän tässä olltu edes tuolle ip65:lle varsinaista tarvetta..
 
Mutta lumeneita tärkeämpää tosiaan on se valon tasaisuus.
...
Kannattaa tuosta kattoa kun Vuohensillan akan poika pistää lediä pajaan, siinä vaiheessa kun alkaa suurin osa olla lediä katossa niin huomaa hyvin eron mimmosta kusenkeltasta valoa noista loisteputkista tulee.

Valon tasaisuus tai värilämpötila ei oikein käy perusteluksi kun pitää valita ledit tai loisteputket, koska yhtälailla loisteputket pitää sijoittaa oikein ja myös loisteputkia saa useissa eri värilämpötiloissa. Mutta kyllähän se niin on, että ei varmaan mene kuin vuosi, jonka jälkeen ei ole loisteputkille enää mitään perusteluita. Kävin juuri ajamassa kierroksen kaupungilla ja katsoin, mitä on helposti saatavilla paikallisista rautakaupoista, ja melkein jopa harmittaa, etten aiemmin ottanut ledejä autotalliin. Eivät ne halvemmaksi olisi tulleet, mutta tulevaisuudessa olisi säästänyt valaisimien ledeille uudelleenjohdotuksen vaivan, kun olisi suoraan hypännyt ledeihin.

Loisteputkien osalta halvinta oli tosiaan Biltemasta 2x58W loisteputkivalaisin ja 2x putkea yhteensä 36,90e+2x3,90e yhteensä 44,7e. Lupaa yhteensä 10600 lumenia, herran haltuun paljonko häviää matkalle huonosta heijastimesta johtuen.

Ledin osalta Puuilosta 1500mm led valaisin 2x22W putkilla myös 36,90e, mutta vain 3960 lumenia. Ostin tuohon lisäksi lisäksi 2x25W teholedit 2x9,90e eli yhteensä 56,70e ja lumeneita onkin jo 6600 lumenia. Alkaa riittämään, varmaan aika lähelle noita loisteputkia kun häviöt huomioidaan? Pitäisi laittaa vierekkäin vertailua varten.

No sitten Biltemasta löytyi myös ylläri eli 30W 1500mm led-putki lumeneita 4500 eli yhteensä tulisi 9000 lumenia ja tämä varmaan menisi heittämällä noiden loisteputkien ohi? Perse ei kestänyt ostaa, kun olisivat olleet 24,90e per putki... Mutta kunhan tämän tehoiset putket tulee hinnassa alas, niin loisteputkien päivät taisi olla lopullisesti siinä.

Disclaimer: Ei mitään hajua luvattujen lumenien paikkansapitävyydestä, eikä Bilteman putkien laadusta tai spektristä tms.
 
Mitenkäs tuota, ryhdyin vaihtamaan rikkoontunutta valaisinta uuteen ja kun mittailin varmuuden vuoksi virtakynällä johtimia niin havaitsin, että kynän merkkivalo syttyi vaihejohtimesta, vaikka kytkin oli pois päältä (sulake oli tässä vaiheessa vielä paikoillaan). Mittasin yleismittarilla vaihejohtimen jännitteen ja se näyttää 190 volttia, kun kytkin on pois päältä ja normaalit 230 volttia, kun kytkin on päällä.

En pysty mittaamaan, että tipahtaako jännite nollaan jos tuota vaihetta koittaisi kuormittaa, mutta kysymys on siis, että voiko vaihejohtimeen indusoitua noin suuri jännite ilman, että mitään on rikki, vai onko kutsuttava sähkömies etsimään vika? Muissa valaisimissa en ole tainnut tällaista havaita.

Edit: Hassunoloinen rasia muutenkin, sinne tulee muutama MMJ ja nollat on kytketty yhteen sokeripalalla. Eikös pitäisi käyttää asiallisempia liittimiä? Sitten sinne tulee joku hämärä silikonipintainen kaapeli, myös johtimet ovat silikonia. En ole ennen nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Lukema on kyllä suuri, mutta sehän riippuu tuossa tilanteessa lähinnä mittarista.

Tai siis tyypillinen moderni mittari mahdollistaa sen, että näyttää mittauksen aikana noin lähelle täyttä vaihejännitettä. Wanhalla analogisella saat oletettavasti kohteesta paljon pienemmän näyttämän.
 
Testasin vielä vanhanmallisella virtakynällä jossa on hohtolamppu, se palaa riippumatta kytkimen asennosta, eli jonkin verran sieltä virtaakin ainakin saa irti. En tiedä paljonko tuo hohtolamppu vaatii, että se syttyy. Testasin myös sen, että kytkin ei katko nollaa ja ei katko ja kyllähän tuo vaiheen jännite sen kai jo kertoi...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 302
Viestejä
4 508 719
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom