Kysymyksiä sähkömiehille

Jahas. No ei ole tuolla asentajalla kyllä sähkölupia. Kierretty säännöksiä tuolla tulppaliitännällä, tosin en nyt ihan varmana muista mutta muistaakseni kiinteitä asennuksia ei tulpilla saa tehdä. Voihan sitä aina väittää että ei ole kiinteä asennus kun on tulpalla laitettu, mutta mihis siirtelet tota?
Naulakiinnikkeiden kohdista näkee myös ettei kaverilla ole mitään sähköalan koulutusta, koska koulutettu kaveri ei lyö naulaa mutkaan taikka mutkan välittömään läheisyyteen.

Ja johto ei todellakaan ole oikeaa tuohon käyttöön. Tuleeko sisäyksikölle sähkö tuon ulkoyksikön kautta? Tuossa ei meinaan välttämättä edes neliöt piisaa tuossa johdossa kun eikös noissa ole lämpövastus sisäyksiköissä myös?
Ja toi läpivienti... Kuvasta näyttää että reikä on jotakuinkin johdon mentävä, eli laiton.

Kiitokset, tässä on jo hyvää perustelua kun reklamoin asennuksesta. Joo tosiaan, sisäyksiköllehän menee sähköt joo ulkoyksikön kautta, eli juurikin tuon kuvan kaapelin kautta. Ihan mielenkiinnosta, miten iso läpiviennin pitäisi olla?
 
Tarvitaanko virallisen sähköliikkeen tarkastusta, jos omistaja vaihtaa omakotitaloonsa parit pistorasiat ja asentaa 3-vaiheisen lieden vanhan tilalle?
No ei tarvita, mutta eihän noita töitä saa maallikkona tehdä.

Jos kuitenkin tekee, niin ei tarvita. Kukaan ei koskaan saa tietää. Totta kai tuollaiset palikkatyöt tehdään itse, jos jotain aikuisen miehen ymmärrystä löytyy. Mikään paperi ei paljasta, että laittomia muutoksia on tehty.

Jos sanotaan, että talon omistajalla on vahvavirta-asentajan paperit koulusta.
Ei vaikuta. Osaan minäkin tehdä nuo työt vähintään yhtä hyvin kuin keskiverto vahvavirta-amis, vaikka olen vain nörtti ja hituvirta-amis. Voi tehdä, mutta eihän se laillista ole. Hyvin onnistuu.

Nyt on vaihdettu rasialta 5x2,5mmj.
Miten kytken tämän nyt oikein, että valokytkin toimii lampulle ja virta jatkuu kytkimeltä edelleen pistorasialle?
Jos mies on aikuisiällä noin pihalla, ei pidä ranettaa mitään. Muuten joku kuolee. Mene ostamaan olutta. Älä tee asennuksia. Edes tiskipöydän silikonisaumausta. Tilaa ammattimies paikalle. Keskity johonkin, mitä työssäsi teet. Lähetä jotain pönkäleita tai korjaa kynsiä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen vetänyt oman rajani noihin yksinkertaisiin peruskytkentöihin. Mm. pistorasiasta olen jatkanut johdolla uuteen rasiaan ja ulkovalaisimet on asennettu itse. Heti kun alkaa vähänkään epäilyttämään, että meneekö tämä näin niin kutsuisin ammattimiehen paikalle. Liettä tai muita 3-vaihekytkentöjä en harrastaisi itse lainkaan.
 
Itse sanoisin, että noiden perus rasioiden, koneiden yms vaihdot nyt uskaltaa tehdä itsekkin mutta olisi hyvä että yleismittarin käyttö olisi senverran hallussa että voi sillä tarkistaa asennustensa laadun.

Virallisesti noita ei itse saa tehdä. Sen pintakalusteen saat vaihtaa mutta et pohjaa tai kytkeä sitä hellaa. Siinä kun kytket vaiheen maahan ja maa on jostain syystä viallinen, esim huonosti kiinni jossain liittimessä, poikki tms ja saat hellasta tällin niin on varma pääsy suoraan darwin-keskusteluun.
 
Ja näitä tapauksia just missä isäntä itse haluaa vetää kaapelit ja asentaa rasiat, löytyy paljon. Ja jos sähköliike antaa maallikon sen tehdä, niin silloin ollaan jo tilanteessa missä rikotaan sähköturvallisuuslakia. Ja tapahtuuhan tuota paljon.
 
Vittu nyt oikeasti (lähde Sähkökuolemat):

"Putkiasentaja sai tappavan sähköiskun kylpyhuoneen valaisimen pistorasiaan liittämänsä työkoneen kautta. Valaisimessa oli nollattu virheellisesti vaihejohtimeen ja siten pistorasian maadoitusliuskat olivat jännitteisiä."

"Nuori mies kosketti jännitteistä asuntovaunun vetoaisaa ja kuoli saamaansa sähköiskuun. Koko asuntovaunun runko oli jännitteinen, koska asuntovaunuun johdettiin sähkö jatkojohdoilla pistorasiasta, jonka suojamaadoitusliitin oli "nollattu" vaihejohtimen liittimeen nollajohtimen liittimen sijaan."

"16-vuotias poika sai kuolemaan johtaneen sähköiskun kuivauskaapista sitä verkkoon kytkiessään. Syynä onnettomuuteen oli kuivauskaapin pistotulpan sisäisessä kytkennässä sattunut virhe: kelta-vihreäraitainen suojajohdin oli kytketty pistotulpan kosketintappiin ja ruskea vaihejohdin maadoitusliittimeen."

"Peruskorjattavan omakotitalon kellarissa oli pesuhuone, jossa talon emäntä oli pesemässä pyykkiä. Kytkiessään pesukoneen vesiletkua tai liitäntäjohtoa hän sai kuolemaan johtaneen sähköiskun. Pesuhuoneen lattia oli betonista, ja emäntä oli paljain jaloin. Kylmävesipumppu siihen liittyvine metalliputkistoineen oli jännitteinen pumpun liitäntäjohdossa olleen virheellisen kytkennän takia."

"Muusikko sai kuolemaan johtaneen sähköiskun koskiessaan yhtä aikaa sähkölämmittimeen ja metalliseen työkalupakkiin, joka kosketti metalliseen vesijohtoputkeen. Mittauksissa todettiin vesijohdon ja lämmittimen välillä 220 V jännite. Sähkölämmittimen runkoon oli kytketty vaihejännite ja suojamaadoitusjohdin oli katkaistu."

"Konemestari sai kuolemaan johtaneen sähköiskun työskennellessään. Uhri istui pyörätuolissa, jonka metallinen runko kosketti hitsausmuuntajan runkoa. Toisella kädellään hän piti halkaisukoneen metallisesta reunasta kiinni. Hitsausmuuntajan runko oli jännitteinen liitosjohdon virheellisen kytkennän takia. Nollajohdin oli katkaistu ja suojajohdin oli kytketty pistokytkimessä vaiheeseen."


Jos kysyjällä ei nollat ja vaiheet, ja mitä niitä nyt on, ole hallussa, niin ÄLÄ kytke. Vai saadaanko tuonne sivuille seuraavaksi tämänkaltainen teksti:

"Perheen 8-vuotias tytär kuoli saatuaan sähköiskun sähkölaitteen rungosta. Sähkölaite oli kytketty pistoriaan, jossa vaihe oli virheelisesti kytketty suojamaadoitusliittimeen ja täten laitteen runko tuli jännitteelliseksi."

Oikeasti, kannattako jos ei osaa?
 
Ammattikoulussa opiskelija joka oli jo koulutettu asiaan oli rempannu pyykkikoneen ja kytkeny sähköihin. Vesihanaa päällelaittaessaan hän sai kuolemaan johtaneen sähköiskun nojatessaan samalla jännitteelliseen pesukoneen runkoon. Sama vaihe rungossa vika tuossakin kuin @jarp :in lainauksissa.

Ohje oli että opettajat tarkistaa kaiken ennen ku kasataan ja virtoihin mutta kun hän osasi niin ei tarttenu.
 
Ja piti vielä sanomani, että jos kaikista näistä varoitteluista huolimati kysyjä kytkee sen pistoriasian itse (joka lähentelee kyllä jo mielestäni tapon yritystä), niin vähintäänkin sen voisi testata pistorasiatesterillä. Se kertoo, jos vaihe on suojamaassa tms. Sillä voi sitten talon kaikki muutkin pistorasiat samalla vaivalla testata, jos on jotain sanomista josain.
 
Suurin ongelmahan näissä rakentaja raneissa sun muissa itsekytkijäissä on se että he tietävät kuinka joku tulee kytkeä. Ainoa vaan että se "tieto" on väärää. Eli ei osaa kyseenalaistaa omaa tietoaan.

Mä oon tehny kotiin kytkentöjä mutta vain katsoen mallia. Ts. kun yksi huone rempattiin niin sähkäri kävi laittamassa sinne sähköt spotteja varten. Seuraaviin huoneisiin kytkin itse samanlaisella kaapelilla ja samanlaisilla liittimillä ja samalla lailla. En ongelmaa.

Samoin olen lisännyt pistorasioita kun seinä on avattu laittamalla piuhat samalla tavalla kuin muissakin pistorasioissa. Samoin olen ottanut netistä ja kavereilta selvää esimerkiksi miten piuhat tulee laittaa seinän sisää, eli joko putkeen tai irralleen mutta ei koolaukseen kiinni kuten jotkin sankarit ovat tehneet. Samoin jos piuhaa on pitänyt jatkaa on se tehty sokeripalalla ja jätetty seinän sisään koska miksi ei, jakorasioista ei olla kuultukkaan.
Monesti noissa edellä mainituissa töissä pärjää ihan logiikalla/ajatus ja järkityöllä. Väri väriin ja jos ei tiedä ottaa selvää. Samoin katsoo mallia jo tehdyistä kytkennöistä ja on tarkkana että kaikki kiristetään kunnolla eikä jätetä karvoja liittimistä sörrilleen. Ja tietenkin että laittaa oikeanlaista piuhaa oikeisiin paikkoihin. Kaikki pystyy aika hyvin selvittämään nykypäivänä.

Mutta tosiaan jos on epävarma eikä ole koskaan sähkön kanssa pelleillyt niin jättäkää ne hommat jonkun muun tehtäväksi.
 
Liettä tai muita 3-vaihekytkentöjä en harrastaisi itse lainkaan.
Ei todellakaan kuulu maallikolle. Ensimmäinen (ja viimeinen) virhe voi olla jo se, että ottaa vain yhden sulakkeen irti ja olettaa johtojen olevan jännitteettömiä, mutta kahden muun vaihejohtimen välillä onkin edelleen 400 V. :beye:
 
Silloin kun ei ole alan koulutusta niin ihan helvetin tarkkaan kannattaa miettuä homman ryhtyessään, että tiedänkö OIKEASTI ja VARMASTI mihin olen ryhtymässä. Ala kuin ala, mutta erityisesti sähköala, kun leikitään ihmishengillä. Itsellä on jäänyt aika moni sähköasennus tekemättä tämän kysymyksen kohdalla, vaikka olen hankkinut jo tarvikkeetkin valmiiksi.

Esim. piti vaihtaa sähkötaulusta suriseva AEG SH04 22E apukontaktori uuten hurinattomaan. Lähdin selvittelemään asiaa, mitä nuo kontaktorien numerot (13, 21 jne.) tarkoittaa, avautuvat ja sulkeutuvat koskettimet jne. Luulin tietäneeni, että riittää, kun katsoo komponenttien virrankeston ja varmistuu, että uusi osa kestää tarpeeksi virtaa. Tämän jälkeen havitsin, etten tiedä paskaakaan ja tutustuin AC-1, AC-2 jne. termeihin. Uudeksi osaksi valikoitui ABB K6-22Z kontaktori, joka mielestäni speksien puolesta käy. Siinä on koskettimet täsmälleen samanlaiset kuin vanhassa ja virrankeston PITÄISI riittää - toi vanha AEG on 6A/AC-15, 3kW/AC-3 ja 16A/AC-1 ja tuo uusi ABB olisi 4A/AC-15 mutta toisaalta sen takana ei ole muuta kuormaa kuin moita kontaktoreita, puhutaan luultavastikin milliampeereista eikä ampeereista.

No, tuossa tuo uusi kontaktori nököttää vieläkin, kun tajusin miten paljon en tietänytkään, enkä ole 100% varma miten paljon edellenkin jää tietoa uupumaan. Odottelee sitä kertaa, kun pitää kutsua sähkömies muutenkin, niin voipi kysyä onko oikea papu ja pyytää vaihtamaan, jos on.

Ps. Kertokaas nyt joku, joka TIETÄÄ; että olisiko toi ABB sopiva osa. Kyllä se siltikin jää sähkömiestä odottelemaan, mutta olisi kiintoisaa tietää, että onnistuinko opettelemaan "tarpeeksi".
 
En muista yksityiskohtia mutta ammattilainen otti joskus sähköt pois kylpyhuoneesta ennen remonttia, irroitti valot ja pistorasiat... kuinka ollakkaan siellä oli jännitteelliset johdot roikkumassa katosta pitkään laatoittajien ilona. Huomattiin vasta kun olivat työnsä jo tehneet. Eli ei se pätevyys aina takaa onnistumista ja virheitä voi sattua kaikille.

Tässä olisi hyvä joku samanlainen periaate kuin aseen kanssa eli käsittelee sitä aina kuin se olisi ladattu.
 
Suurin ongelmahan näissä rakentaja raneissa sun muissa itsekytkijäissä on se että he tietävät kuinka joku tulee kytkeä. Ainoa vaan että se "tieto" on väärää. Eli ei osaa kyseenalaistaa omaa tietoaan.

Mä oon tehny kotiin kytkentöjä mutta vain katsoen mallia. Ts. kun yksi huone rempattiin niin sähkäri kävi laittamassa sinne sähköt spotteja varten. Seuraaviin huoneisiin kytkin itse samanlaisella kaapelilla ja samanlaisilla liittimillä ja samalla lailla. En ongelmaa.

Samoin olen lisännyt pistorasioita kun seinä on avattu laittamalla piuhat samalla tavalla kuin muissakin pistorasioissa. Samoin olen ottanut netistä ja kavereilta selvää esimerkiksi miten piuhat tulee laittaa seinän sisää, eli joko putkeen tai irralleen mutta ei koolaukseen kiinni kuten jotkin sankarit ovat tehneet. Samoin jos piuhaa on pitänyt jatkaa on se tehty sokeripalalla ja jätetty seinän sisään koska miksi ei, jakorasioista ei olla kuultukkaan.
Monesti noissa edellä mainituissa töissä pärjää ihan logiikalla/ajatus ja järkityöllä. Väri väriin ja jos ei tiedä ottaa selvää. Samoin katsoo mallia jo tehdyistä kytkennöistä ja on tarkkana että kaikki kiristetään kunnolla eikä jätetä karvoja liittimistä sörrilleen. Ja tietenkin että laittaa oikeanlaista piuhaa oikeisiin paikkoihin. Kaikki pystyy aika hyvin selvittämään nykypäivänä.

Mutta tosiaan jos on epävarma eikä ole koskaan sähkön kanssa pelleillyt niin jättäkää ne hommat jonkun muun tehtäväksi.

Apinointi toimii niin kauan kuin se mistä apinoidaan on oikein ja homma 1:1. Soveltaminen onkin sitten jo vaikeampaa.
 
Silloin kun ei ole alan koulutusta niin ihan helvetin tarkkaan kannattaa miettuä homman ryhtyessään, että tiedänkö OIKEASTI ja VARMASTI mihin olen ryhtymässä. Ala kuin ala, mutta erityisesti sähköala, kun leikitään ihmishengillä. Itsellä on jäänyt aika moni sähköasennus tekemättä tämän kysymyksen kohdalla, vaikka olen hankkinut jo tarvikkeetkin valmiiksi.

Esim. piti vaihtaa sähkötaulusta suriseva AEG SH04 22E apukontaktori uuten hurinattomaan. Lähdin selvittelemään asiaa, mitä nuo kontaktorien numerot (13, 21 jne.) tarkoittaa, avautuvat ja sulkeutuvat koskettimet jne. Luulin tietäneeni, että riittää, kun katsoo komponenttien virrankeston ja varmistuu, että uusi osa kestää tarpeeksi virtaa. Tämän jälkeen havitsin, etten tiedä paskaakaan ja tutustuin AC-1, AC-2 jne. termeihin. Uudeksi osaksi valikoitui ABB K6-22Z kontaktori, joka mielestäni speksien puolesta käy. Siinä on koskettimet täsmälleen samanlaiset kuin vanhassa ja virrankeston PITÄISI riittää - toi vanha AEG on 6A/AC-15, 3kW/AC-3 ja 16A/AC-1 ja tuo uusi ABB olisi 4A/AC-15 mutta toisaalta sen takana ei ole muuta kuormaa kuin moita kontaktoreita, puhutaan luultavastikin milliampeereista eikä ampeereista.

No, tuossa tuo uusi kontaktori nököttää vieläkin, kun tajusin miten paljon en tietänytkään, enkä ole 100% varma miten paljon edellenkin jää tietoa uupumaan. Odottelee sitä kertaa, kun pitää kutsua sähkömies muutenkin, niin voipi kysyä onko oikea papu ja pyytää vaihtamaan, jos on.

Ps. Kertokaas nyt joku, joka TIETÄÄ; että olisiko toi ABB sopiva osa. Kyllä se siltikin jää sähkömiestä odottelemaan, mutta olisi kiintoisaa tietää, että onnistuinko opettelemaan "tarpeeksi".
Ihan noin mielenkiinnosta että miks et ottanu osaa mukaan kauppaan ja sanonu että tällänen tai vastaava. Tai sitten kuvia arvoista ja sanonu että semmonen mikä käy tähän?

Niin mäkin tein ku huippuimurin moottorin vahdoin. En tajuu niistä pömpeleistä mitään, mutta otin moottoritaulusta kuvan ja panin firmaan että tällänen pitäis saada tai korvaava (oli 25v vanha moottori). No uus tuli, katoin kuinka kytkennät meni, sulakkeet pois, kynällä tarkistus että jänniitön ja uus moottori väri väriin kiinni ja sulakkeet kiinni ja kovaa ajoa.
 
Ihan noin mielenkiinnosta että miks et ottanu osaa mukaan kauppaan ja sanonu että tällänen tai vastaava. Tai sitten kuvia arvoista ja sanonu että semmonen mikä käy tähän?

Tässä oli takana se, että haluan oikeasti hurinattoman kontaktorin, eli täsmälleen sama osa ei käy. Muutenhan asia olisikin selvä peli, sama osa vanhan tilalle. Tuossa vanhassa kontaktorissa ohjataan kelaa vaihtovirralla, joten se väistämättä pärisee jonkin verran, olkoonkin, että varmaan uutena häviävän vähän. Mutta vanhana mekkala on aivan hirvittävä. Uudessa taas kelaa ohjataan tasavirralla, joten ongelmaa ei ole eikä tule.

Olisi tietty sähköliikkeestä voinut kysyä joo, ihan totta. Ei tullut vaan kysytyksi.

Sähkärihan vaihtoi jo minulle kolme varsinaista kontaktoria (eri speksit, eli en voi ole) tuollaisiin ABB:n tasasuunnattuihin ja täytyy sanoa, että pitäisi olla kriminalisoitu käyttää noita vanhanmallisia. Ero oli valtava, mutta vielä tuo viimeinen kontaktori pärisee (ja se on siis erityyppinen mitä noi muut, ettäkö voisin tehdä oletuksia sen perusteella mitä sähkäri laittoi tuonne).
 
Tässä oli takana se, että haluan oikeasti hurinattoman kontaktorin, eli täsmälleen sama osa ei käy. Muutenhan asia olisikin selvä peli, sama osa vanhan tilalle. Tuossa vanhassa kontaktorissa ohjataan kelaa vaihtovirralla, joten se väistämättä pärisee jonkin verran, olkoonkin, että varmaan uutena häviävän vähän. Mutta vanhana mekkala on aivan hirvittävä. Uudessa taas kelaa ohjataan tasavirralla, joten ongelmaa ei ole eikä tule.

Olisi tietty sähköliikkeestä voinut kysyä joo, ihan totta. Ei tullut vaan kysytyksi.
Toi nyt menee jo ainakin omassa kategoriassa aika lailla ammattimiehen hommaks kun noin paljon vaihtoehtoja tehdä. Vähän eri kaliiberia kuin pistorasian vaihto tai valokatkaisijan vaihto :D
 
On itsekin nuorena tullut ensimmäiseen vuokrakämppään kattolamppua asennettaessa tehtyä ”pieni” moka, kämpässä kruunukytkin eikä itsellä silloin ollut niistä aikaisempia kokemuksia. Kattoon tuli kaksi vaihetta ja nolla, muuten meni oikein mutta toinen vaihe tuli kytkettyä lampun maadoitusliittimeen. Tämä kyllä tuli korjattua muistaakseni heti parin päivän päästä kun jäi epäilyttämään se kytkentä (onneksi jäi). Itse olen yleensä kohtuullisen tarkka ja haluan hoitaa hommat oikein, ei riitä varmistukseksi että joku sanoo että ”kai se noin tulee laita vaan”. Kohtuullisella älykkyydellä normi kytkimistä jne. selviää esim. vanhan pistorasian tai kytkimen tilalle uusi. Jos yhtään epäilyttää että onkohan tämä nyt oikein niin ottaa oikeasti 100% selvää tai tilaa ammattilaisen.

Ei todellakaan kuulu maallikolle. Ensimmäinen (ja viimeinen) virhe voi olla jo se, että ottaa vain yhden sulakkeen irti ja olettaa johtojen olevan jännitteettömiä, mutta kahden muun vaihejohtimen välillä onkin edelleen 400 V. :beye:

Edellistä kämppää ostaessa sen edellinen omistaja (rakennusmies) kertoi että saunan sulake on irti ettei lapset/kissat räplää päälle, sulaketaulussa oli yksi sulake tosiaan irti mutta kaksi muuta paikoillaan.
 
Jahas. No ei ole tuolla asentajalla kyllä sähkölupia. Kierretty säännöksiä tuolla tulppaliitännällä, tosin en nyt ihan varmana muista mutta muistaakseni kiinteitä asennuksia ei tulpilla saa tehdä. Voihan sitä aina väittää että ei ole kiinteä asennus kun on tulpalla laitettu, mutta mihis siirtelet tota?
Naulakiinnikkeiden kohdista näkee myös ettei kaverilla ole mitään sähköalan koulutusta, koska koulutettu kaveri ei lyö naulaa mutkaan taikka mutkan välittömään läheisyyteen.

Ja johto ei todellakaan ole oikeaa tuohon käyttöön. Tuleeko sisäyksikölle sähkö tuon ulkoyksikön kautta? Tuossa ei meinaan välttämättä edes neliöt piisaa tuossa johdossa kun eikös noissa ole lämpövastus sisäyksiköissä myös?
Ja toi läpivienti... Kuvasta näyttää että reikä on jotakuinkin johdon mentävä, eli laiton.

Noniin kiitokset, tuli uusi asentaja tänään ja oli samaa mitä, että sähköasennus ei ollut kelvollinen ja teki uudestaan. En nyt sitten tiedä onko vieläkään 100% säädösten mukainen, mutta olen tyytyväinen. Veti seinään putkituksen, korvasi kaapelin ulkokäyttöön soveltuvalla ja tiivisti vielä koko roskan. Dunno saisiko siltikään säädösten mukaan olla pistotulpalla, mutta tämä on nyt minulle riittävästi kun talo ei homehdu ja piuhat haurastu auringonvalossa.

Samalla korjasi muutkin perseelleen tehdyt asennukset :) Propsit firmalle siitä, että reklamaatiosta kului 3 tuntia niin oli uusi ukko tekemässä hommat kunnolla, harvinaisen hyvin hoidettu ongelma.
 
Ilppi pitää olla erotettavissa turvakytkimellä tai jollain muulla tavalla huoltoa varten, siksi kovin yleinen tyyli on tehdä tämä juuri pistotulpalla helpon erottamisen takia. Tullut nähtyä useampia asennuksia missä on käytetty pistotulppaa. /mutu Eli vois kuvitella että on säädösten mukainen sillon /mutu

Edit. "Markkinoilla olevat ilmalämpöpumput ovat suojausluokan I (suojamaadoitettuja) laitteita ja liitetään asennukseen joko kiinteästi (ryhmäjohdolla jossa on suojajohdin) tai pistotulpalla (suojakoskettimella varustettuun pistorasiaan). Ilmalämpöpumpun sisä- ja ulkoyksikkö onkin aina suojamaadoitettava riippumatta asennusympäristöstä." Sähköala.fi | 4/2009 Ilmalämpöpumppujen asentaminen

Tuossa vielä boschin ilpin ohje kts. kohta 6,7 ja 8 https://www.bosch-climate.fi/global...teet/ilmalampo/compress5000aa_asennusohje.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Yhdestä talosta löysin jääkaapin takaa kytkennän, jossa oli keskellä jääkaappia oleva pistorasia nostettu metriä ylemmäs pintamallin pistorasialla ja mmj:llä jossa oli pistotulppa. Parasta oli nollaus tässä uudessa pistorasiassa, koska edellisen omistajan kaveri oli neuvonut sellaisen tekemään ketjun viimeiseen rasiaan. Nyt onkin kaikki kunnossa, sillä onhan jääkaappi helppo erottaa verkosta ja samalla maadoitettu.

Tällainen kytkentä voi toimia ongelmitta vuosia, kunnes joku menee kääntämään pistotulpan. Tuolloin jääkaapin rungossa onkin jännite johtuen nollauksesta, joka uuteen rasiaan on tehty. Jännite rungossakaan ei aiheuta ongelmia niin kauaa kun keittiön lattia on laminaattia joka on melko hyvä eriste. Eräänä päivänä kuitenkin käy niin että talon uusi omistaja maalaa patterin taustaa istuen lattialla, ottaa noustessaan tukea patterista ja jääkaapista. Tällihän siitä tulee, mutta ei onneksi vakavampaa.

Se että laitteet toimii ja valo syttyy ei ole tae siitä että kytkentä on oikein tehty ja turvallinen. Tässäkin tapauksessa olisi ammattilainen pistotulpan hinnalla tehnyt kytkennästä turvallisen.
 
No, mä taidan tästä nyt reklamoida sillä perusteella, että ei varmaan ole asetusten mukaista kaapelia käytetty ja muutenkin on kyllä niin juosten kustu, että ei voi hyväksyä. Onneksi en ole vielä maksanut laskua. Pitää ottaa viimeksi käynyt sähkömies täällä käymään, se teki asennukset viimeisen päälle siististi viimeksi.

Sehän tuossa nyt esimerkiksi on, että kun toinen pää on kytketty kiinteästi ja toinen pistotulpalla tekee se sen, että pistotulpan kääntämällä toisin päin on kiinteässä päässä N-johtimessa jännite ja L-johdin on nolla. Eihän se toimintaan vaikuta, mutta ei kiinteää laitetta liitetä toisesta päästä normaalila pistotulpalla.

Itse jos tekisin tuollaisen ilp-sähköasennukset ja ottaisin sähkön pistorasialta tekisin sen todennäköisesti niin, että otan sähkö pistorasian takaa kiinteästi, kaapelointi MMJ:llä ulos. Ulos turvakytkin ja turvakytkimeltä edelleen pumpulle.
 
Eihän se toimintaan vaikuta, mutta ei kiinteää laitetta liitetä toisesta päästä normaalila pistotulpalla.
Kyllä ILPin liittäminen pistorasiaan on ihan sallittu asennustapa.

Toki ulkona tehtävissä kytkennöissä kunnolla koteloitu turvakytkin on kestävämpi ratkaisu kuin pistotulppa. Mutta mikään ei estä ILPin syöttämistä sisäyksikön kautta, jolloin pistorasia onkin kuivissa sisätiloissa ja pelaa kyllä.
 
Kyllä ILPin liittäminen pistorasiaan on ihan sallittu asennustapa.

Toki ulkona tehtävissä kytkennöissä kunnolla koteloitu turvakytkin on kestävämpi ratkaisu kuin pistotulppa. Mutta mikään ei estä ILPin syöttämistä sisäyksikön kautta, jolloin pistorasia onkin kuivissa sisätiloissa ja pelaa kyllä.

No joo näinhän se toki on. Ymmärtääkseni (en ole aivan varma kun en ilp:ejä työkseni asenna) ilpille voidaan syöttää sähköä joko sisä- tai ulkoyksikön kautta ja näiden yksiköiden välissä menee toki joku naru. Jos syötetään sisäyksikön kautta tällöin pistotulppaliitäntä on ok. Jos syötetään ulkokautta tällöin pistotulppaliitäntä voisi myös olla ok jos pistorasia on ulkona. Jos sähkö sen sijaan napataan pistotulpalla sisäpistorasiasta ja vedetään piuhan toinen pää ulos ollaan mielestäni varsin harmaalla alueella.

Mutta joo eipä tuo L ja N paikan vaihtuminen sinänsä mitään hallaa tee, kunhan noheva asentaja ei nollaa pumpun päätä :D
 
Piti ihan kurkata ulkoyksikön kannen alle, on sentään suojamaa kytketty oikein :) Eihän tästä nyt sähköturvallisuusriskiä taida saada enää aikaan, mutta on se nyt saatana kun tehdään tuollaisia puolivillaisia kytkentöjä ilman lupia virallisen firman toimesta. Jos oisivat vaan sanoneet, ettei heillä ole lupia niin no prob, olisin tilannut sähkömiehen paikalle (ja käyttänyt ulkoyksikköä jatkoroikalla ulkopistorasiasta odotellessa).

Mikä tuossa nyt olisi 100% oikein oleva kytkentä? Sisätiloista pistorasialta haaroitus (ei siis pistotulppa), MMJ:lltä seinän läpi ulos ja seinää pitkin ylös suojakytkimelle, josta kumikaapelilla ilpille? En ymmärrä, jos tekeevät joka tapauksessa ilman lupia sähkötöitä, niin mikseivät tee sitten kunnolla. Ei ne sallituiksi kuitenkaan muutu.
 
Ei pumpun asentamiseen tarvita, kuin s3 ja saa ihan vapaasti sen jälkeen asennella niitä. Lisäksi kylmäaineluvat. Mistä tuo tieto on peräisin ettei lupia olisi? Sitäpaitsi ei sitä sähkölupaa missään sähköasennusfirmoissakaan kaikilla ole ja se kuka kuittaa omistaa vähintään luvat.
 
Yhdestä talosta löysin jääkaapin takaa kytkennän, jossa oli keskellä jääkaappia oleva pistorasia nostettu metriä ylemmäs pintamallin pistorasialla ja mmj:llä jossa oli pistotulppa. Parasta oli nollaus tässä uudessa pistorasiassa, koska edellisen omistajan kaveri oli neuvonut sellaisen tekemään ketjun viimeiseen rasiaan. Nyt onkin kaikki kunnossa, sillä onhan jääkaappi helppo erottaa verkosta ja samalla maadoitettu.

Tällainen kytkentä voi toimia ongelmitta vuosia, kunnes joku menee kääntämään pistotulpan. Tuolloin jääkaapin rungossa onkin jännite johtuen nollauksesta, joka uuteen rasiaan on tehty. Jännite rungossakaan ei aiheuta ongelmia niin kauaa kun keittiön lattia on laminaattia joka on melko hyvä eriste. Eräänä päivänä kuitenkin käy niin että talon uusi omistaja maalaa patterin taustaa istuen lattialla, ottaa noustessaan tukea patterista ja jääkaapista. Tällihän siitä tulee, mutta ei onneksi vakavampaa.

Se että laitteet toimii ja valo syttyy ei ole tae siitä että kytkentä on oikein tehty ja turvallinen. Tässäkin tapauksessa olisi ammattilainen pistotulpan hinnalla tehnyt kytkennästä turvallisen.
Yhden tutun ostamassa vanhassa talossa oli kans olohuoneessa pinta-asennetava pistorasia olohuoneessa josta juoksi mmj huoneen toiselle puolen päättyen pistotulppaan joka oli ihan virallisessa pistorasiassa.

Samassa talossa oli tosin myös joku rane joskus vaihtanut ison sähkö lämminvesivaraajan öljylämmityksen käyttöveden tilalle kun öljy poistettu käytöstä. Oli vaan kytketty yksi vaihe kun juoksi jatkojohdon kautta kellarin pistorasiaan. Kaipa se noinkin lämpiää kun kokoajan hehkuttaa. Asentaja tuskin oli sähkömies ja asennuksen ulkonäöstä päätellen ei myöskään putkimies.
 
Sisätiloista pistorasialta haaroitus (ei siis pistotulppa), MMJ:lltä seinän läpi ulos ja seinää pitkin ylös suojakytkimelle, josta kumikaapelilla ilpille?
Tämä toimii. Jos pistorasiassa on jo valmiina vikavirtasuojaus, niin turvakytkimen voi korvata myös pistorasialla. Pistorasiasta on siis ihan sallittua ottaa syöttö pumpulle, mutta kyllä sen pistorasian pitää olla samassa tilassa pumpun kanssa... Eli ulkona jos syöttö viedään ulkoyksikölle. Sisällä olevasta pistorasiasta sen voisi viedä sisäyksikölle. Pumpun kannalta on se ja sama kummasta sitä syötetään, yksiköiden välissä kun menee se kaapeli joka tapauksessa
 
Ei pumpun asentamiseen tarvita, kuin s3 ja saa ihan vapaasti sen jälkeen asennella niitä. Lisäksi kylmäaineluvat. Mistä tuo tieto on peräisin ettei lupia olisi? Sitäpaitsi ei sitä sähkölupaa missään sähköasennusfirmoissakaan kaikilla ole ja se kuka kuittaa omistaa vähintään luvat.

No joo oli turhan nopea oletus, ettei koko firmalla ole lupia. Tuli vaan mieleen, että jos sähköt vedetään ihan päin vittuja, niin että näin maallikkonakin katsoin että nyt ei ole kyllä oikein, niin voiko olla lupiakaan. No mutta, katsoin Tukesin rekisterissä. Firmalla on E3, L ja A öljy luvat. En tunne noita kirjamia kunnolla, E3:lla nyt ainakin saa tehä kylmälaiteasennukset, mutta saakos tuolla L:llä tehdä sähköjä...
 
Tämä toimii. Jos pistorasiassa on jo valmiina vikavirtasuojaus, niin turvakytkimen voi korvata myös pistorasialla. Pistorasiasta on siis ihan sallittua ottaa syöttö pumpulle, mutta kyllä sen pistorasian pitää olla samassa tilassa pumpun kanssa... Eli ulkona jos syöttö viedään ulkoyksikölle. Sisällä olevasta pistorasiasta sen voisi viedä sisäyksikölle. Pumpun kannalta on se ja sama kummasta sitä syötetään, yksiköiden välissä kun menee se kaapeli joka tapauksessa

Niin nythän tosiaan pistorasia (on kyllä vikavirtauojan takana) on sisällä ja sähköt pitää saada ulos. Mites tämä sitten säädösten mukaan toteutetaan, jos sisäpistorasialta ei saa vetää vetoa ulos, pitääkö se vetää sähkötaululta asti (astetta isompi homma)? Ulkopistorasioita ei ole mailla halmeilla.

Jostain typerästä syystä Panasonic haluaa, että sähköt kytketään ulkoyksikköön. Siellä kytkentärasiassa ei ole nastoja kytkeä piuhoja niin, että sähköt vedettäisiin sisäyksikölle ja siitä ulos:

kytkis.jpg
 
Itsellä tehtiin niin että keskeltä taloa ( sähkötaulu on siinä ) taululta suoraa ullakolle mmj 5x 2,5 ja siellä kuljetettiin talon päätyyn, jossa läpi seinästä ja sieltä oikeaan kohtaan jakorasia.
Asentaja pisti pumpun ja tarvittavat jutut paikoilleen, teki asiasta tarkistuspöytäkirjan josta toimitti sähkölaitoksellekin yhden kappaleen. siisti ja hyvä tuli ;)
 
Ja piti vielä sanomani, että jos kaikista näistä varoitteluista huolimati kysyjä kytkee sen pistoriasian itse (joka lähentelee kyllä jo mielestäni tapon yritystä), niin vähintäänkin sen voisi testata pistorasiatesterillä. Se kertoo, jos vaihe on suojamaassa tms. Sillä voi sitten talon kaikki muutkin pistorasiat samalla vaivalla testata, jos on jotain sanomista josain.

Siinä sukotesterissä on se huono puoli että sitäkin pitää osata käyttää ja erityisesti tulkita oikein. Jos on tehnyt tuon "vaiheesta nollaamisen", niin äkkiseltään ne valot tulkitsee niin että kytkentä on ihan ok. Ei siinä jää kuin se yksi merkkivalo syttymättä, eikä se sama merkkivalo syty jos siitä testeristä ei pidä oikealla tavalla kiinni.

En muista yksityiskohtia mutta ammattilainen otti joskus sähköt pois kylpyhuoneesta ennen remonttia, irroitti valot ja pistorasiat... kuinka ollakkaan siellä oli jännitteelliset johdot roikkumassa katosta pitkään laatoittajien ilona. Huomattiin vasta kun olivat työnsä jo tehneet. Eli ei se pätevyys aina takaa onnistumista ja virheitä voi sattua kaikille.

Tässä olisi hyvä joku samanlainen periaate kuin aseen kanssa eli käsittelee sitä aina kuin se olisi ladattu.

Ei olisi ensimmäinen kerta kun se laattamies on itse kytkenyt sähkön takaisin sinne. Kun eteisen pistorasiaan ei tule sähköä, kun joku on ottanut sulakkeen pois, niin piti laittaa sinne naula tilalle. Tietysti jos siellä on ihan paljaat johdonpäät olleet, niin se on sähkärin virhe, mutta remontissa ongelma on usein se että ne remonttireiskat menee aika herkästi sinne sulakekaapille.

Niitä rautanauloja käytetään aika surutta myös silloin kun 10A sulakkeet ei kestä imuria ja sähkötyökalua samaan aikaan.

On itsekin nuorena tullut ensimmäiseen vuokrakämppään kattolamppua asennettaessa tehtyä ”pieni” moka, kämpässä kruunukytkin eikä itsellä silloin ollut niistä aikaisempia kokemuksia. Kattoon tuli kaksi vaihetta ja nolla, muuten meni oikein mutta toinen vaihe tuli kytkettyä lampun maadoitusliittimeen. Tämä kyllä tuli korjattua muistaakseni heti parin päivän päästä kun jäi epäilyttämään se kytkentä (onneksi jäi).

Toinen vastaava mitä näkee on tilanne jossa asukas on ottanut sen kattopistorasian pois kun ollut valaisin joka kytketään suoraan siihen jakorasian päälle. Kun kämpästä lähdetään laitetaan se pistorasiakansi takaisin siihen tilalle ja kytketään se ihan radomina.
 
Niin nythän tosiaan pistorasia (on kyllä vikavirtauojan takana) on sisällä ja sähköt pitää saada ulos. Mites tämä sitten säädösten mukaan toteutetaan, jos sisäpistorasialta ei saa vetää vetoa ulos, pitääkö se vetää sähkötaululta asti (astetta isompi homma)? Ulkopistorasioita ei ole mailla halmeilla.

Jostain typerästä syystä Panasonic haluaa, että sähköt kytketään ulkoyksikköön. Siellä kytkentärasiassa ei ole nastoja kytkeä piuhoja niin, että sähköt vedettäisiin sisäyksikölle ja siitä ulos:

kytkis.jpg

Sisäpistorasialta saa vetää kyllä ulos, mutta ei roikalla. Eli esim jos jatkaa siitä (VVS-) sisäpistorasialta MMJ:llä ulos, ja laittaa ulos pistorasian, niin se on taas OK.

Se että sisältä ei saa vetää jatkoroikkaa ulos on kai jäänne ajalta jolloin sisällä olevat pistorasiat ei ollut viellä VVS takana, mutta ulkorasiat oli - tai sisällä oli maadoittamattomia rasioita jne..

Tietysti tuo sisällä oleva pistotulppa ei oikeastaan täytä sitä että turvakytkimen pitäisi olla siinä laitteen vieressä.
 
Itsellä tehtiin niin että keskeltä taloa ( sähkötaulu on siinä ) taululta suoraa ullakolle mmj 5x 2,5 ja siellä kuljetettiin talon päätyyn, jossa läpi seinästä ja sieltä oikeaan kohtaan

Joo, tutkin pitkään että olisiko sähkötaululta mahdollista tehdä vetoa, mutta kovin heikolta näyttää, koska talo on 1.5 kerroksinen ja sähkötaulun yläpuolella on avara huone. Rakenteita purkamatta ei pääse järkevästi yhtään minnekkään, pitäisi saada piuhat välipohjassa tai seinän sisässä kuljetettua, eikä siitä tule mitään.

Tuosta porstuan pistorasiasta sinänsä on unelma ottaa sähköt, koska se on oman sulakkeen + vikavirtasuojan takana, eikä sulakkeen takana ole käytännössä mitään muuta kuormaa, kuin wc:n valot ja pakastin.

Toinen vastaava mitä näkee on tilanne jossa asukas on ottanut sen kattopistorasian pois kun ollut valaisin joka kytketään suoraan siihen jakorasian päälle. Kun kämpästä lähdetään laitetaan se pistorasiakansi takaisin siihen tilalle ja kytketään se ihan radomina.

Jokaisessa vuokrakämpässä mihin olen muuttanut, on ollut juurikin näin. Onneksi ei ole sattunut vaihetta suojamaahan, mutta muuten päin persettä kylläkin. Otin tavaksi mitata kaikki rasiat vuokrakämpistä joihin muutin, mutta nyt ei tietenkään enää omakotitalossa tarvitse asiasta murehtia.
 
Sisäpistorasialta saa vetää kyllä ulos, mutta ei roikalla. Eli esim jos jatkaa siitä (VVS-) sisäpistorasialta MMJ:llä ulos, ja laittaa ulos pistorasian, niin se on taas OK.

Se että sisältä ei saa vetää jatkoroikkaa ulos on kai jäänne ajalta jolloin sisällä olevat pistorasiat ei ollut viellä VVS takana, mutta ulkorasiat oli - tai sisällä oli maadoittamattomia rasioita jne..

Tietysti tuo sisällä oleva pistotulppa ei oikeastaan täytä sitä että turvakytkimen pitäisi olla siinä laitteen vieressä.

Niin tuota MMJ:llä ulos vetoa tarkoitin, että teetättäisi homman ihan kunnolla. Eli pistorasia irti, sieltä jatko MMJ:llä, pintavetona jalkalistojen alla tuohon vanhaan läpivientiin, siitä ulkoseinää pitkin vähän ylöspäin, johon suojakytkin (ja ulkopistorasia kun nyt ollaan tekemässä kunnolla, käyttöä on aina), suojakytkimeltä taas kumikaapelilla ilpille. Vai tarvitseeko edes suojakytkintä ilpille, jos ulos asentaa pistorasian ja ilppiin pistotulpan, niin sen voi kytkeä pistorasiaan?

Hyvä tietää, että tämä on mahdollista. Kerään valmista listaa sähkömiehelle ja kutsun paikalle sitten kun on "tarpeeksi" tekemistä. Alle puoleksi päivää en oikein viitsisi kutsua.
 
Juuri tuon takia meilläkin vedettiin 5x2,5 mmj:llä, laitettiin ulkopistorasia vvs, ja vielä jäi yksi vaihe jos ulkona sattuu jotain tarviin.
 
Vai tarvitseeko edes suojakytkintä ilpille, jos ulos asentaa pistorasian ja ilppiin pistotulpan, niin sen voi kytkeä pistorasiaan
Ei tarvitse olla turvakytkintä, pistorasia riittää.

Ja kuten jo sanottiin, saa sen syötön vetää siitä sisäpistorasialta, kunhan sen tekee kiinteänä asennuksena eikä tommosella roikkavirityksellä.
 
Jos ei ole määräykset muuttuneet, niin syötön erotukseen riittää ihan sulake, eli voi olla kiintäasennus ilman turvakytkintä.
 
Ei tuo roikkasysteemi kuitenkaan varsinaisesti vaarallinen enää ole, suurin riski on oikeastaan se että joku ILPpiä huoltava henkilö ei viitsi etsiä mistä saisi sähkön pois.
 
No joo oli turhan nopea oletus, ettei koko firmalla ole lupia. Tuli vaan mieleen, että jos sähköt vedetään ihan päin vittuja, niin että näin maallikkonakin katsoin että nyt ei ole kyllä oikein, niin voiko olla lupiakaan. No mutta, katsoin Tukesin rekisterissä. Firmalla on E3, L ja A öljy luvat. En tunne noita kirjamia kunnolla, E3:lla nyt ainakin saa tehä kylmälaiteasennukset, mutta saakos tuolla L:llä tehdä sähköjä...

Tukesin toiminnanharjoittajarekisterissä L tarkoittaa sähkölaitekorjausta eli virallisesti sähköpätevyys 3 luokkaa eli kaikkein keveintä. Sillä saa asentaa ja korjata sähkölaitteita ja järeimillään vetää keskukselta asti uuden johdon yksittäistä laitetta varten muuttamatta keskuksen rakennetta. Ymmärtääkseni esimerkiksi, jos vikavirtasuoja puuttuu keskuksesta ei sitä näillä pätevyyksillä keskukseen saa lisätä.

Eli riittävä pätevyys tuohon sinun tapauksessasi tehtyyn asennustyöhön. Mutta kuten näemme pätevyys ei taannut laatua.
 
Jos ei ole määräykset muuttuneet, niin syötön erotukseen riittää ihan sulake, eli voi olla kiintäasennus ilman turvakytkintä.
Totta puhut, ei ole pakko olla kumpaakaan.

Käytännön kannalta on helpompaa jos huoltotöitä varten voidaan sähkö erottaa siitä ulkoyksikön vierestä ja tässä keskustelun aiheena olevassa asennuksessa vielä se, ettei samalla katkaista sähköä kaikilta muiltakin saman pistorasiaryhmän laitteilta.

Mutta saa sen laittaa kiinteästikin.
 
Kiitokset vielä kaikille vastauksia antaneille, todella hyödyllistä settiä kun netistä ei oikeasti löydyy asiallista tietoa siitä, miten ilpin saa kytkeä. Nyt löytyy. Niin voipi ihmiset jatkossa vaatia asennusfirmoilta enemmän, kun tietävät mikä on minimitaso.

Toiselle forumille kirjoittelin taas siitä, että aluksi tuo ilp piti aivan helvetillistä meteliä ja tämä saatiin kuntoon, kun uusi asentaja teki asennuksen uudestaan laitteen valmistajan ohjeiden mukaisesti, elikkäs asensi koneen taakse kiepin kylmäaineputkea, jotta saavutettiin valmistajan asettama mimimäärä (3m) putkea. Tämä hiljensi KAIKKI äänet kuin taikaiskusta. Eli työn tilaaja joutuu kyllä olemaan tarkkana näissä hommissa ja katsoa ja vaatia, että asennukset tulee tehtyä lain, asetusten ja valmistajan ohjeiden mukaisesti.
 
Eli työn tilaaja joutuu kyllä olemaan tarkkana näissä hommissa ja katsoa ja vaatia, että asennukset tulee tehtyä lain, asetusten ja valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Näinhän se joskus saattaa olla, mutta lähtökohtaisesti työn tilaajan ei pitäisi tarvita olla tarkkana yhtään mitään. :facepalm:

Kovin kovia vaatimuksia sähköalan ja LVI-alan säädöksien tuntemisesta en lähtisi maallikolta vaatimaan.
 
Nyt on vaihdettu rasialta 5x2,5mmj.
Miten kytken tämän nyt oikein, että valokytkin toimii lampulle ja virta jatkuu kytkimeltä edelleen pistorasialle?

Kytkimelle suora sähkö eli ruskea ja siitä jomppi pistorasialle. Sininen ja keltavihreä menee suoraan pistorasialle.

Kytkimeltä valaisimelle lähtevä voi olla vaikka musta johdin. Ja sen harmaan johtimen voit laittaa vaikka kytkimen X liittimeen.

Vielä palaan tähän asiaan, korjaus edelliseen viestiini, että siellä rasialla oli siis vain kolme johdinta. Ruskea, sininen(jossa oli mustaa tussia) ja kevi. Eli johdon vaihtaminen ei onnistunut niin kuin ajattelin. Johto tulee tälle rasialle (johon yritin johtoa vaihtaa) lamppujen lähellä olevasta rasiasta. Sininen johto värjätty mustalla, onko käytetetty vaiheena? Pystyykö tätä siis kytkemään ja nollaamaan niin että turvallinen? Vai joudunko ottamaan virran jostain muualta kauemmalta rasialta?
 
Mikäköhän siinä ilpissä alkoi metelöimään liian lyhyellä putkella? Vai alkaako se vaan meuhkaamaan kun kylmäainetta on liikaa? Toisaalta niitähän joskus ylitäytetään ihan tarkoituksella esim lapissa tms..

Vielä palaan tähän asiaan, korjaus edelliseen viestiini, että siellä rasialla oli siis vain kolme johdinta. Ruskea, sininen(jossa oli mustaa tussia) ja kevi. Eli johdon vaihtaminen ei onnistunut niin kuin ajattelin. Johto tulee tälle rasialle (johon yritin johtoa vaihtaa) lamppujen lähellä olevasta rasiasta. Sininen johto värjätty mustalla, onko käytetetty vaiheena? Pystyykö tätä siis kytkemään ja nollaamaan niin että turvallinen? Vai joudunko ottamaan virran jostain muualta kauemmalta rasialta?

Nollaamista ei saa tehdä jos siellä on jo kevi!

Ja jos siellä ei ole nollaa, niin sitä ei myöskään voi tehdä.

Se tussilla maalattu sininen on siis otettu käyttöön katkeavana vaiheena.

Ei tuosta sun tilanteesta ota oikein selvää, kun et tiedä siitä sen vertaa että osaisit kertoa mikä se lähtötilanne on. Ehkä riittävä määrä valokuvia voisi selventää mikä siellä on tilanne.
 
Mikäköhän siinä ilpissä alkoi metelöimään liian lyhyellä putkella? Vai alkaako se vaan meuhkaamaan kun kylmäainetta on liikaa? Toisaalta niitähän joskus ylitäytetään ihan tarkoituksella esim lapissa tms..



Nollaamista ei saa tehdä jos siellä on jo kevi!

Ja jos siellä ei ole nollaa, niin sitä ei myöskään voi tehdä.

Se tussilla maalattu sininen on siis otettu käyttöön katkeavana vaiheena.

Ei tuosta sun tilanteesta ota oikein selvää, kun et tiedä siitä sen vertaa että osaisit kertoa mikä se lähtötilanne on. Ehkä riittävä määrä valokuvia voisi selventää mikä siellä on tilanne.
sillä on katossa rasia mihin tulee sähkö sieltä lähtee sitten lampulle nolla ja katkottu vaihe + luultavasti kevi ja katkaisimelle vaihe ja katkottu vaihe + kevi. tuo katkaisin - rasia väli pitäis vaihtaa nelinapaiseen että se sais sieltä rasialta sen nollankin ja vois laittaa pistorasian katkaisimen viereen.
 
Mikäköhän siinä ilpissä alkoi metelöimään liian lyhyellä putkella? Vai alkaako se vaan meuhkaamaan kun kylmäainetta on liikaa? Toisaalta niitähän joskus ylitäytetään ihan tarkoituksella esim lapissa tms..

Nyt menee jo sinänsä offtopiciksi, mutta vehjas piti siis kovaa kurnustusta, aivan kuin pesukoneen poistopumppu. Mielestäni ääni on kylmäaineen liikkumisesta tai olomuodon muuttumisesta johtuvaa, ei mitään pumpun mekaanista resonanssiääntä. Sopivasti kun sääti puhallustehoja ja lämpöä, niin saattoi hetkeksi saada kurnutuksen pois, mutta sitten se taas alkoi uudestaan.

No, sitten laitettiin se 3m putkea kiepille koneen taakse, niin homma korjaantui kahdella tavalla. Tuo kurnutus kuuluu nyt ulkoyksikössä selkeästi. Sieltä mistä kylmäaineletkut lähtee, niin sieltä se kurnuttaa. Siellä varmaankin sijaitsee kompura, joka noita aineita pumppailee? No anyhow, nyt tuo kurnutus ei tule enää sisälle, vaan se 3m letkua vaimentaa kurnutuksen niin hyvin, että sisäyksiköstä sen kuulee vain jos säätää puhaltimen minimille ja menee lähelle kuuntelemaan. Toinen juttu on sitten se, että tuo kurnutus myös lakkaa hyvin pian pumpun käynnistymisen jälkeen ja sen jälkeen ei kuulu mitään muuta kuin puhaltimen huminaa. Eli ilmieisestikin pitempi putki vaimentaa yleisesti ottaen ääniä, mutta lyhyt letku myöskin saa kompuran johonkin jatkuvaan toimintamoodiin, joka aiheuttaa melua.

Oli se jälkimmäinenkin ILP-asentaja äimän käkenä, sanoi ettei ole koskaan törmännyt tällaiseen, vaikka kuulemma tapana on jättää putket ohjearvoa lyhyemmäksi, että tulee sistimpi asennus. Olisi kuulemma hänkin rehellisesti sanoen asentanut minun ilpin ilman letkukieppiä. Mutta tässähän se vaara just piilee, että kun "on aina tehty valmistajan ohjeiden vastaisesti", niin joku kerta se ei olekkaan ok.
 
Ei välttämättä kysymysluontoinen, ellei kysymyksenä ole "Miksi tälläistä paskaa on markkinoilla?".

Pistotulpat

Hmm. Kaupassa 1.50€, näytti päällepäin hyvältä. Kotona avasin. Aukeaa kahdella läpällä, kaapelia pitää varoa sulkiessa ettei jää kiinnitysruuvin väliin. Ei nyt susihuono, mutta ehkä hieman riskialtis kiireiselle Penalle.

Pistotulppa 16A maadoitettu RVT valk

Tälläinen on esimerkiksi paljon parempi, suunnittelu jättää tilaa paremmin pidemmälle maakaapelille.

Aina ei kannata mennä halvimmalla, tämä on lähinnä asentaessa huono puoli, muuten turvallinen toki.


IMG_20190503_160117.jpg

Ennenkin tämän tapaisen postauksen tehnyt, ja tästä tulee samanmoinen, tämän viestin aikaan tinasin johtojen päät, jos vaihdoin pistotulpan. En enää, mutta en myöskään käytä holkkeja.

Eli ostin heräteostoksena hiukan retron näköisen maadoitetun tulpan, spoileriin lisään kuvat. 1.5€ hintaa tälläkin, mutta laatu huomattavasti parempi kuin aiemmassa "heräteostotulpassa". Tätä uskaltaa jo suositella, ei ehkä nyt oikein isotehoiselle laitteelle, mutta vaikkapa jollekkin kymmenampeeriselle laitteelle ihan ok.

IMG_20191019_215902.jpg

20191019_222521.jpg

Käyttökohdetta ei vielä ole, ellei sitten maadoita jotain vanhaa putkiradiota. Halvoista pistotulpista harvoin mihinkään on, mutta tällä ainakin on jo mahdollisuuksia. Harmi että eivät Opalilla viitsineet kehitellä tuota johdon sisäänmeno reikää, kovamuovinen läpi vain, ohkaisempieristeinen johto jättää varmasti tilaa sukkapuikolle tms, ei lapsitalouteen sopiva, jos vedonpoistimen ohi saa jotain lykättyä, niin pieni riski on tällille.

(Edit: Taisinkin ostaa tarjoustuotteen, Seinäjoen Sopuraha kyseessä.
PISTOTULPPA MUSTA IP OEN (P)ASN246 MAADOITETTU OPAL - Lakkapää Oy verkkokauppa )


Liekö tuo metalli messinkiä vai mitä lie, väri on sama?
 
Viimeksi muokattu:
Voiko tällaisia ledejä laittaa G23 loisteputkien tilalle sellaiseen lamppuun, missä niitä on kytketty kaksi sarjaan?
LED ENERGIE G23 PL Lamppu 7 W 700 lm, korvaa pienloistelampun

"Soveltuu käytettäväksi esim. valaisimissa, joissa on seuraavat merkinnät: PL-C 2P, Dulux D, LYNX-D, Biax D, KLD-D, TC-D, FSQ,l."

Eihän siitä valaisimesta mitään merkintöjä löydy, ja nuo koodit eivät kerro itselleni mitään.
 
Voiko tällaisia ledejä laittaa G23 loisteputkien tilalle sellaiseen lamppuun, missä niitä on kytketty kaksi sarjaan?
LED ENERGIE G23 PL Lamppu 7 W 700 lm, korvaa pienloistelampun

"Soveltuu käytettäväksi esim. valaisimissa, joissa on seuraavat merkinnät: PL-C 2P, Dulux D, LYNX-D, Biax D, KLD-D, TC-D, FSQ,l."

Eihän siitä valaisimesta mitään merkintöjä löydy, ja nuo koodit eivät kerro itselleni mitään.

Ymmärtääkseni ei välttämättä toimi. Joillain valmistajilla on G23 led-lamppuja, joissa on nimenomaisesti ilmoitettu, että toimii ilman kytkentämuutoksia myös sarjakytkentäisissä valaisimissa. Esimerkkinä mainittakoon: Tämä LED-lamppu korvaa kaikki G23 PL9-11W-lamput
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 302
Viestejä
4 508 719
Jäsenet
74 351
Uusin jäsen
Hopis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom