Kysymyksiä sähkömiehille

Edellinen asukas on saunaa laittanut valokuidut kattoon, mutta jostain kumman syystä kuitujen pää muuntajineen jätetty pesuhuoneen puolelle, saunan oven yläpuolelle katonrajaan. Muuntaja ei ilmeisesti toimi, eikä varmaan tuohon tilaan sovellukaan, kun oli niin avoimen näköinen, joten IP luokitusta tuskin on.

Mitäs tuohon voisi turvallisesti ja laillisesti laittaa valonlähteeksi kuidulle? Sähköä saa katonrajasta kyllä.

Toimisiko tällainen projektori kosteassa tilassa (tai uskaltaako tuota koteloida)?

LED Valokuituprojektori RGB+W 4W RF LK15

Tuolle voisi virran ottaa vaikka kylppärin seinän toiselta puolen pistorasiasta, niin ei tarvitsisi tehdä noita korkean jännitteen kytkentöjä kylppärin puolella ollenkaan.

Tuntematta kohdettasi tarkemmin, yleisesti saunaan liittyvässä kylpyhuoneessa yli 2,25 metrin korkeudella valaisimen kotelointiluokaksi riittää IPX1 eli varsinaista roiskevedenpitävää rakennetta (IP44) ei ole välttämätön olla. Jos ollaan alle 2,25 metrin korkeudessa, mutta yli 1,2 metrin sivusuuntaisessa etäisyydessä suihkusta tällöin riittää myös IPX1.

Usein valokuitumuuntajat asennetaan alakaton yläpuolelle tai johonkin viereisen huoneen kaappiin tms. Eivät ole kovin kauniin näköisiä...
 
Tuntematta kohdettasi tarkemmin, yleisesti saunaan liittyvässä kylpyhuoneessa yli 2,25 metrin korkeudella valaisimen kotelointiluokaksi riittää IPX1 eli varsinaista roiskevedenpitävää rakennetta (IP44) ei ole välttämätön olla. Jos ollaan alle 2,25 metrin korkeudessa, mutta yli 1,2 metrin sivusuuntaisessa etäisyydessä suihkusta tällöin riittää myös IPX1.

Usein valokuitumuuntajat asennetaan alakaton yläpuolelle tai johonkin viereisen huoneen kaappiin tms. Eivät ole kovin kauniin näköisiä...

Kiitos tiedosta, eli tuo linkkaamani muuntaja voisi sitten toimiakin? En muista paljon tuossa kylppärissä huonekorkeus on, mutta projektori tulisi ihan katon rajaan ja suihku on vastakkaisella puolella kylpyhuonetta, eli siihenkin matkaa tulee yli tuon 1,2m. Laitteen voisi vielä valkoiseksi maalata, tuskin tuota ihan umpikoteloon viittii laittaa, kun on jonkunlaista ilmanvaihtoa tuossa metallikotelossa.

Itsekin nähnyt jossain noita muuntajia piilotettavan, tässä kohteessa menty siitä missä aita matalin. En tiedä onko tuota edes yritetty piilottaa mitenkään, ja virrat sille oli otettu samalla seinällä olevasta rasiasta, onhan siinä toki vikavirtasuoja mutta en silti olisi itse tuollaista viritelmää kyllä tehnyt.
 
Tehon suhteen 50-100W per neliö on aika sopiva haarukka eli sinun tapauksessasi sopiva teho olisi siellä 1500-2000W kieppeillä.

Hiukan tarkempaan tulokseen päästään
(5W*n + 20W) * m³ jossa n = ulkoseinien määrä tilassa.

Eli jos oletetaan että tuossa esimerkin olkkari on vaikka talon kulmassa jolloin ulkoseiniä on 2 ja huonekorkeus 2,5m niin

(5*2+20)*20*2,5=1500W

Jos ei ole ulkoseiniä, niin silloin 1000W riittää.

Mutta jos se rotisko on joku vanha horo, niin sitten on parempi laittaa 5W per kuutio vielä extraa.

Jotain tuon suuntaista meikälle aikoinaan opetettiin.
 
Juu, sen voi joko laskea tai sitten vaan mutuilla hihavakiolla kuten tuossa mun vastauksessa. 2kW on jo tosi paljon noin pieneen tilaan paitsi jos on joku puolilaho rintamamiestalo jossa verhot lepattaa.
 
Kyllähän se lämpö karkaa katosta ja lattiasta siinä missä seinistäkin, ellei ole useampikerroksinen talo, ja katon/lattian takana samanlämpöistä tilaa.

Itseasiassa vanhassa vapaastituulettuvalla rossipohjalla olevassa talossa on usein se lattia kaikkein heikoimmin eristetty. Ajatus on ollut että kun lämpö kerran nousee ylöspäin, niin lattiaa ei tarvitse eristää, vaan on pelkkä puulankku "eristeenä", mutta ei tuo suunta johtumislämmössä vaikuta mitään.
 
Löytyisikö jostain tällaista valaisimen suojakupua? Pituus suunnilleen 67 cm, sivut 60 mm kukin. Kuva Enston kuvusta, joka olisi varmaan malliltaan lähinnä oikeaa minkä löysin. Kyseistä kupua en löytänyt myytävänä.

color.jpg
 
Löytyisikö jostain tällaista valaisimen suojakupua? Pituus suunnilleen 67 cm, sivut 60 mm kukin. Kuva Enston kuvusta, joka olisi varmaan malliltaan lähinnä oikeaa minkä löysin. Kyseistä kupua en löytänyt myytävänä.

color.jpg

Jos löytyykin, niin maksaa varmaan enemmän, kuin uusi valaisin, jos siis kyse normaalista valaisimesta.
 
Löytyisikö jostain tällaista valaisimen suojakupua? Pituus suunnilleen 67 cm, sivut 60 mm kukin. Kuva Enston kuvusta, joka olisi varmaan malliltaan lähinnä oikeaa minkä löysin. Kyseistä kupua en löytänyt myytävänä.

color.jpg

Vaiha vaan koko valaisin suosiolla.
 
Kyllähän se lämpö karkaa katosta ja lattiasta siinä missä seinistäkin, ellei ole useampikerroksinen talo, ja katon/lattian takana samanlämpöistä tilaa.

Itseasiassa vanhassa vapaastituulettuvalla rossipohjalla olevassa talossa on usein se lattia kaikkein heikoimmin eristetty. Ajatus on ollut että kun lämpö kerran nousee ylöspäin, niin lattiaa ei tarvitse eristää, vaan on pelkkä puulankku "eristeenä", mutta ei tuo suunta johtumislämmössä vaikuta mitään.
Täh?
Kaikissa rossipohjissa mitä on tullut nähtyä, on ollut 20-40cm eristys.
Myönnetään, se on ollut mitä vaan vanhoista sanomalehdistä hiekkaan, sammaleeseen ja sahanpuruun, mutta aina siellä jotain eristettä on ollut, ellei alimpien lautojen mätimisen takia ole päässyt valumaan maahan.
 
Makuuhuoneessa on patteri seinällä, jota vasten on myös sänky ja täten patteri on ollut kytkettynä pois päältä, ettei polta sänkyä ja taloa. Patteri tekee vain vittumaisen välin seinän ja sängyn väliin ja ottauduin nyt asialle ja tutkin asiaa sen verran, että patterihan on itseasiassa kiinni pistotulpalla ja täten pystyin sen nostamaan yksinkertaisesti pois seinältä koskematta sähkökytkentöihin. Kaikki hyvin, mutta kävi kiinnostamaan itse kytkennät ja kurkkasin kannen alle:

upload_2019-10-5_13-34-54.png


Eli ylhäältä alaspäin musta on vaihe, sininen nolla, kevi suojamaa, valkoinen xxx, ruskea yyy. Mitä ovat xxx ja yyy? Virtakynän mukaan xxx:ään ei tule vaihetta, mutta yyy:n tulee, joskin yyy ei edes kytkeydy mihinkään kuten kuvasta näkyy. Löysin netistä patterin manuskankin:

upload_2019-10-5_13-38-32.png


Eli xxx on lämpötilan pudotusjohdin, eli kun sinne tulee vaihe, niin patteri lämpiää vain osateholla? Sähkötaulussa ei ole kyllä mitään poissaolokytikmiä, että en tiedä mistä tuota ohjataan vai ohjataanko mistään. Vai ohjataanko yösähkön mukaan vai miten. Katsoin olkkarin patteriin ja siellä ei ole tuota ollenkaan kytketty. Sinnekin tulee musta, joka ei sielläkän ole kytketty mihinkään.

Jatkokysymys, onko säädösten mukaista laittaan tuon tilalle normaali pistorasia? Joo jätän suosiolla sähkärille, mutta en edes vaivaa sähkäriä, mikäli ei ole luvallista.

Kiitos!
 
Makuuhuoneessa on patteri seinällä, jota vasten on myös sänky ja täten patteri on ollut kytkettynä pois päältä, ettei polta sänkyä ja taloa. Patteri tekee vain vittumaisen välin seinän ja sängyn väliin ja ottauduin nyt asialle ja tutkin asiaa sen verran, että patterihan on itseasiassa kiinni pistotulpalla ja täten pystyin sen nostamaan yksinkertaisesti pois seinältä koskematta sähkökytkentöihin. Kaikki hyvin, mutta kävi kiinnostamaan itse kytkennät ja kurkkasin kannen alle:

upload_2019-10-5_13-34-54.png


Eli ylhäältä alaspäin musta on vaihe, sininen nolla, kevi suojamaa, valkoinen xxx, ruskea yyy. Mitä ovat xxx ja yyy? Virtakynän mukaan xxx:ään ei tule vaihetta, mutta yyy:n tulee, joskin yyy ei edes kytkeydy mihinkään kuten kuvasta näkyy. Löysin netistä patterin manuskankin:

upload_2019-10-5_13-38-32.png


Eli xxx on lämpötilan pudotusjohdin, eli kun sinne tulee vaihe, niin patteri lämpiää vain osateholla? Sähkötaulussa ei ole kyllä mitään poissaolokytikmiä, että en tiedä mistä tuota ohjataan vai ohjataanko mistään. Vai ohjataanko yösähkön mukaan vai miten. Katsoin olkkarin patteriin ja siellä ei ole tuota ollenkaan kytketty. Sinnekin tulee musta, joka ei sielläkän ole kytketty mihinkään.

Jatkokysymys, onko säädösten mukaista laittaan tuon tilalle normaali pistorasia? Joo jätän suosiolla sähkärille, mutta en edes vaivaa sähkäriä, mikäli ei ole luvallista.

Kiitos!

Olet todennäköisesti tulkinnut aivan oikein, eli valkoinen on lämpötilan pudotuksen ohjaus. Tämän ollessa jännitteinen patterin termostaatti todennäköisesti pudottaa asetusta esim. -5 astetta säätönupin asennosta. Tämä voi olla patterityypistä riippuen toteutettu eri tavoin, osassa on jokin kiinteä asetus esim +15, joissain pudottaa tietyn määrän asetusta esim -5 astetta. Joissain vanhemmissa on jopa patterin termostaatin lämpötila-anturin alla pieni vastus, joka lämpiää kun lämpötilan pudotus on päällä ja näin "huijaa" patterin termostaattia, että huoneessa on lämpimämpi kuin todellisuudessa.

Tuo alin eli ruskea johdin lienee ylimääräinen ja päätetty tyhjään liittimeen. Viisinapainen kaapeli on huomattavasti yleisemmin käytössä kuin nelinapainen.

Lämpötilan pudotusta varten on yleensä kytkin sähkökeskuksessa taikka esimerkiksi eteisessä normaali valokytkin sijoitettuna hieman korkeammalle. Voi toki olla myös vain kaapeloitu varaus. Yleensä tämä pudotuksen ohjaus ei ole mitenkään automaattinen / yösähköön sidottu vaan manuaalinen kytkin, tarkoitettu käytettäväksi esimerkiksi jos koti on useamman päivän tyhjänä.

En näe ongelmaa säädösten suhteen miksei tilalle voisi asentaa normaalin pistorasian. Huomioithan, että pistorasia ei välttämättä ole koko ajan jännitteinen jos patterien sähkönsyöttö on jonkin ohjauksen perässä (esim. kiukaan vuorottelukäyttö tms.)
 
Makuuhuoneessa on patteri seinällä, jota vasten on myös sänky ja täten patteri on ollut kytkettynä pois päältä, ettei polta sänkyä ja taloa. Patteri tekee vain vittumaisen välin seinän ja sängyn väliin ja ottauduin nyt asialle ja tutkin asiaa sen verran, että patterihan on itseasiassa kiinni pistotulpalla ja täten pystyin sen nostamaan yksinkertaisesti pois seinältä koskematta sähkökytkentöihin. Kaikki hyvin, mutta kävi kiinnostamaan itse kytkennät ja kurkkasin kannen alle:

upload_2019-10-5_13-34-54.png


Eli ylhäältä alaspäin musta on vaihe, sininen nolla, kevi suojamaa, valkoinen xxx, ruskea yyy. Mitä ovat xxx ja yyy? Virtakynän mukaan xxx:ään ei tule vaihetta, mutta yyy:n tulee, joskin yyy ei edes kytkeydy mihinkään kuten kuvasta näkyy. Löysin netistä patterin manuskankin:

upload_2019-10-5_13-38-32.png


Eli xxx on lämpötilan pudotusjohdin, eli kun sinne tulee vaihe, niin patteri lämpiää vain osateholla? Sähkötaulussa ei ole kyllä mitään poissaolokytikmiä, että en tiedä mistä tuota ohjataan vai ohjataanko mistään. Vai ohjataanko yösähkön mukaan vai miten. Katsoin olkkarin patteriin ja siellä ei ole tuota ollenkaan kytketty. Sinnekin tulee musta, joka ei sielläkän ole kytketty mihinkään.

Jatkokysymys, onko säädösten mukaista laittaan tuon tilalle normaali pistorasia? Joo jätän suosiolla sähkärille, mutta en edes vaivaa sähkäriä, mikäli ei ole luvallista.

Kiitos!
Mun mielestä tuo yyy on orjapatterikytkentä tuossa.

Lämpötilanpudotus on yleensä ohjaus esim 5°C alempaan lämpötilaan eikä tehonpudotus, mutta varmasti eri valmistajilla on erilaisia toteutuksia.

Pistorasian voi laittaa patterin tilalle, mutta pitäisi olla vikavirtasuojattu nykyään. Ja tietysti siihen tulee sähköä vaan silloin kun keskuksesta lämmitys on päällä.
 
Mun mielestä tuo yyy on orjapatterikytkentä tuossa.

Lämpötilanpudotus on yleensä ohjaus esim 5°C alempaan lämpötilaan eikä tehonpudotus, mutta varmasti eri valmistajilla on erilaisia toteutuksia.

Pistorasian voi laittaa patterin tilalle, mutta pitäisi olla vikavirtasuojattu nykyään. Ja tietysti siihen tulee sähköä vaan silloin kun keskuksesta lämmitys on päällä.

Epäilen että tuskin olisi orjan kytkentä, koska patterilta ei näyttäisi tulevan sille karvalle ohjausta vaan se näyttäisi olevan "tyhjässä" liittimessä
 
Epäilen että tuskin olisi orjan kytkentä, koska patterilta ei näyttäisi tulevan sille karvalle ohjausta vaan se näyttäisi olevan "tyhjässä" liittimessä
Jos olisi orjapatteria tukeva malli siinä olisi se leveämpi liitin. Tarkoitin siis sitä että nuo laitimmaiset liittimet on ainakin joissain Enston vanhemmissa pattereissa orjapatteria varten.
 
Kiitokset vastauksista, tulipa opittua paljon uutta...

Lämpötilan pudotusta varten on yleensä kytkin sähkökeskuksessa taikka esimerkiksi eteisessä normaali valokytkin sijoitettuna hieman korkeammalle. Voi toki olla myös vain kaapeloitu varaus. Yleensä tämä pudotuksen ohjaus ei ole mitenkään automaattinen / yösähköön sidottu vaan manuaalinen kytkin, tarkoitettu käytettäväksi esimerkiksi jos koti on seamman päivän tyhjänä.

... esimerkiksi se, että miksi meillä on eteisessä pari valokytkintä normaalia korkeammalla :) Myyjäkään tätä ei nimittäin tiennyt, eikä ollut piirretty edes sähköpiirustuksiin niitä.

Mun mielestä tuo yyy on orjapatterikytkentä tuossa.
Pistorasian voi laittaa patterin tilalle, mutta pitäisi olla vikavirtasuojattu nykyään. Ja tietysti siihen tulee sähköä vaan silloin kun keskuksesta lämmitys on päällä.

Eli pinta-asennettava pistorasia sisäänrakennetullavikavirtasuojalla kävisi. Pitää laittaa sähköasennuslistalle, kun siellä on tarpeeksi tehtävää niin pitää kutsua taas sähkömies paikalle. Ei ole ongelma, että sinne tulee sähköä vain, kun lämmitys on päällä, nimittäin sähkökeskuksella ei ole kuin yksi on-off kytkin suoralle sähkölämmitykselle ja ei olla otettu lämmitystä pois päältä edes kesällä, koska se katkaisee ikävästi myös kylppärin lattialämmityksen.[/QUOTE]
 
Kiitokset vastauksista, tulipa opittua paljon uutta...



... esimerkiksi se, että miksi meillä on eteisessä pari valokytkintä normaalia korkeammalla :) Myyjäkään tätä ei nimittäin tiennyt, eikä ollut piirretty edes sähköpiirustuksiin niitä.



Eli pinta-asennettava pistorasia sisäänrakennetullavikavirtasuojalla kävisi. Pitää laittaa sähköasennuslistalle, kun siellä on tarpeeksi tehtävää niin pitää kutsua taas sähkömies paikalle. Ei ole ongelma, että sinne tulee sähköä vain, kun lämmitys on päällä, nimittäin sähkökeskuksella ei ole kuin yksi on-off kytkin suoralle sähkölämmitykselle ja ei olla otettu lämmitystä pois päältä edes kesällä, koska se katkaisee ikävästi myös kylppärin lattialämmityksen.
[/QUOTE]

Näin ne pikku hiljaa selviää :tup: Vikari pistorasiassa ei ole välttämätön kun tehdään yksittäisiä lisäyksiä / muutoksia, paitsi jos pistorasia sijaitsee ulkona taikka märässä / kosteassa tilassa kuten kylpyhuone. Suositus se kuitenkin on ja ei siitä ainakaan haittaa ole. Itse en kuitenkaan vanhemmissa kohteissa pienissä lisä- ja muutostöissä asenna vikarillista pistorasiaa poislukien nämä ulkotilat / kylpyhuoneet ellei sitä nimenomaisesti asiakas halua. Mielestäni on vähän sekavaa jos joku yksittäinen lisäpistorasia onkin vikavirrallinen ja muut eivät.

Mutta yksi asia mikä kannattaa huomioida, onko kyseisen huonetilan muut pistorasiat maadoitettuja vai maadoittamattomia? Vaikka patteri on ollut maadoitettu on mahdollista, että tilan pistorasiat ovat kuitenkin maadoittamattomia. Tällöin myös uusi lisäpistorasia tulee olla maadoittamaton (mikäli etäisyys maadoittamattomaan pistorasiaan on alle 4 metriä) tai vaihtoehtoisesti kaikki ko. huoneen pistorasiat tulee vaihtaa maadoitettuihin. Taikka vaihtoehtoisesti asentaa ns. europistorasia eli vain litteitä pistotulppia syövä pistorasia. Hieman sekavaa, eikö? :dead: Mutta ammattitaitoisen asentajan pitäisi nämä osata huomioida.
 
No eihän se vikis loogisesti välttämätön olekaan, kun vieressä on pistorasia ilman vikistä, mutta pykälien mukaan se pitää tuossa tapauksessa asentaa, koska se on uusi pistorasiaryhmä. Itselleni en laittaisi vikistä, vaan jos (ihan varmaan niin) joku taho tulisi siitä kysymään, niin siinä olisi ollut pistorasia jo vuosikymmenet, ja näyttää niin uudelta koska se on uusittu lähiaikoina haljenneen kannen vuoksi.

Tosiaan tuo maadoitusjuttu pitää kyllä ottaa huomioon, sitä ei tässä virtuaalisesti tullut ajateltua.
 
Miksi sähkärit eivät aina asennuksia tehdessään irroita sulaketta ryhmäkeskuksesta tai katkaise päävirtaa?
 
No eihän se vikis loogisesti välttämätön olekaan, kun vieressä on pistorasia ilman vikistä, mutta pykälien mukaan se pitää tuossa tapauksessa asentaa, koska se on uusi pistorasiaryhmä. Itselleni en laittaisi vikistä, vaan jos (ihan varmaan niin) joku taho tulisi siitä kysymään, niin siinä olisi ollut pistorasia jo vuosikymmenet, ja näyttää niin uudelta koska se on uusittu lähiaikoina haljenneen kannen vuoksi.

Tosiaan tuo maadoitusjuttu pitää kyllä ottaa huomioon, sitä ei tässä virtuaalisesti tullut ajateltua.

Standardisarjan SFS 600-1 korjaus-, muutos-, ja laajennustöitä käsittelevän osion 802 kohta 802.411.3.3 antaa lievennyksen vikavirtasuojausvaatimuksiin korjaus,- muutos- ja laajennustöissä ja velvoittaa asentamaan vikavirtausojan kuivan tilan pistorasioihin ainoastaan jos sekä johdotus ja keskus uusitaan.

Yksittäisissä lisäyksissä vaikka lisäys käsittäisi yksittäisen pistorasian sijasta kokonaan uuden kuivan tilan pistorasiaryhmän ei vikavirtasuojausta edellytetä asennettavaksi, jos keskus on vanha. Suositus se toki on. Asiaa on käsitelty myös ST kortistosta löytyvissä kysymys- ja vastauskoosteissa (esim. ST kortiston "280 kysymystä sähköasennusstandardien soveltamisesta" julkaisusta kysymys 34)

Jos oletetaan hypotettisesti, että varmennustarkastaja jostain syystä tulisi asennusta tarkastamaan, jossa on esimerkiksi vedetty pelkästään uusi pistorasiaryhmä 80-luvun rakennuksen olohuoneeseen ilman vikavirtasuojausta en näe mitään pykälää, jonka perusteella hän pystyisi asiaan puuttumaan ja määräämään vikavirtasuojan lisättäväksi. On totta, että asennusstandardeissa on monasti tulkinnanvaraa, mutta mielestäni tämä 802 osio antaa varsin yksiselitteisen vastauksen tähän asiaan ilman tulkinnanvaraa.
 
Standardisarjan SFS 600-1 korjaus-, muutos-, ja laajennustöitä käsittelevän osion 802 kohta 802.411.3.3 antaa lievennyksen vikavirtasuojausvaatimuksiin korjaus,- muutos- ja laajennustöissä ja velvoittaa asentamaan vikavirtausojan kuivan tilan pistorasioihin ainoastaan jos sekä johdotus ja keskus uusitaan.

Yksittäisissä lisäyksissä vaikka lisäys käsittäisi yksittäisen pistorasian sijasta kokonaan uuden kuivan tilan pistorasiaryhmän ei vikavirtasuojausta edellytetä asennettavaksi, jos keskus on vanha. Suositus se toki on. Asiaa on käsitelty myös ST kortistosta löytyvissä kysymys- ja vastauskoosteissa (esim. ST kortiston "280 kysymystä sähköasennusstandardien soveltamisesta" julkaisusta kysymys 34)

Jos oletetaan hypotettisesti, että varmennustarkastaja jostain syystä tulisi asennusta tarkastamaan, jossa on esimerkiksi vedetty pelkästään uusi pistorasiaryhmä 80-luvun rakennuksen olohuoneeseen ilman vikavirtasuojausta en näe mitään pykälää, jonka perusteella hän pystyisi asiaan puuttumaan ja määräämään vikavirtasuojan lisättäväksi. On totta, että asennusstandardeissa on monasti tulkinnanvaraa, mutta mielestäni tämä 802 osio antaa varsin yksiselitteisen vastauksen tähän asiaan ilman tulkinnanvaraa.

Myönnän kaivaneeni kirjan esiin, ja oikeassahan sä olet. :)

Teen niin älyttömän harvoin noita yksittäisten rasioiden lisäyksiä ja nekin käytännössä on aina lisärasioita olemassa olevaan pistorasiaryhmään, jokseenkin aina mulla on kyse joko kylppärisaneerauksesta, tai laajemmasta asunnon saneerauksesta, niin että takaraivoon on jäänyt tuo VVS vaatimus.
 
Myönnän kaivaneeni kirjan esiin, ja oikeassahan sä olet. :)

Teen niin älyttömän harvoin noita yksittäisten rasioiden lisäyksiä ja nekin käytännössä on aina lisärasioita olemassa olevaan pistorasiaryhmään, jokseenkin aina mulla on kyse joko kylppärisaneerauksesta, tai laajemmasta asunnon saneerauksesta, niin että takaraivoon on jäänyt tuo VVS vaatimus.

Joo näinpä, ja onhan tuo pykäläviidakko aikamoinen... ja hyvä suojalaitehan tuo vikari on, ei siinä mitään. Itsellänikin kotona kylmälaitteita lukuunottamatta kaikki vikarien perässä. Kerran tuli ongelma kotona kun testinapin painamisen yhtyedessä meni ilmeisesti rikki ja ei suostunut enään pysymään ylhäällä vaikka oli jännitteettömänä työpöydällä. Kolmivaihevikari tietty ja puoli kämppää pimeänä, onneksi oli sähkäri lähellä :D
 
Etsiskelin vähän tehokkaampaa E27 ledilamppua ja löytyihän niitä... nimittävät vaan noita maissilampuiksi. Mikä hitto on maissilamppu ja sopiiko se suoraan tavallisen hehkulampun tilalle? :confused:
 
Etsiskelin vähän tehokkaampaa E27 ledilamppua ja löytyihän niitä... nimittävät vaan noita maissilampuiksi. Mikä hitto on maissilamppu ja sopiiko se suoraan tavallisen hehkulampun tilalle? :confused:

Se nimitys tulee sen ulkonäöstä, englanniksi corn-led. Käy suoraan tavallisen hehkun tilalle. Noita käytetään myös monasti korvaamaan ulkovaloissa ennen paljolti käytetty elohopeapolttimo. Käy tämänkin tilalle suoraan.
 
Jatketaas valokuituasiaa, appiukko olikin vetänyt tuonne kylppärin katonrajaan nyt oman piuhan kuitujen muuntajalle valokytkimeltä, eli tuota aiemmin mainittua pistokemuuntajamallia ei oikein järkevästi sinne saa, tai toki saa erilaisella muuntajalla. Onkos tuo wattimäärä (4) riittävä tuossa led-lampussa? Pitää vielä tarkistaa paljon se vanha halogeeni oli. Kuituja katossa on vain muutama, alle 10.

Löytyi jopa 1 watin lampulla oleva projektorin, tätä taidetaan myydä kuuden kuidun kanssa settinä. Riittäisikö tämmöisessä kirkkaus?

VPL10 - Cariitti

Tuo olisi ainakin helppo asennuksen puolesta, kun ei enää erillistä muuntajaa tarvitse.
 
Miksi sähkärit eivät aina asennuksia tehdessään irroita sulaketta ryhmäkeskuksesta tai katkaise päävirtaa?

Koska se on paljon jännempää puuhaa kun tietää että on tällivaara olemassa.

Ja siis oikea syyhän on se että aina ei vaan ole mahdollista vetää keskusta pimeäksi jonkun pikkuhomman takia kun siitä aiheutuisi niin paljon harmia niin oikeiden välineitten kanssa sen homman voi tehdä myös kuumana.
 
Yleensähän kotitalouden asennuksissa tehdään jännitetöitä laiskuuden tai näyttämisen halun takia, eikä haitan välttämisen vuoksi. Sopivia välineitä ei niitäkään käytetä punakahvaista meisseliä lukuun ottamatta. :D Mihinkään erityisiin järjestelyihin ei ryhdytä, ellei vasemman käden taskuun laittamista lasketa. Varsinkaan mitään erityistä osaamista tai pätevyyttä ei voi olettaa asentajilla olevan. Ainakin itse käyttämäni asentajat kyllä homman osaavat mutta tuskin juuri kenelläkään olisi mitään asiaa oikeisiin kirjan mukaan tehtäviin jännitetöihin.

Toki niitä johtoja voi maallikkokin ihan kohtuudella jossain tapauksessa sorkkia jännitteellisinä, eikä se mikään itsemurha ole. En tarkoita jeesustella, mutta huomautan ettei tuo linkki oikein vastaa kysymykseen millään lailla.

TL;DR: Koska se on äijämeininkiä. Vastaukseni on epäironinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleehan noita jännitetöitä toisinaan tehtyä, kun voi sulakkeen etsiminen olla työn ja tuskan takana. Jossain isommassa kiinteistössä voi sähkökeskuksia olla uskomaton määrä ja merkinnät usein olemattomat.
 
Yleensähän kotitalouden asennuksissa tehdään jännitetöitä laiskuuden tai näyttämisen halun takia, eikä haitan välttämisen vuoksi. Sopivia välineitä ei niitäkään käytetä punakahvaista meisseliä lukuun ottamatta. :D Mihinkään erityisiin järjestelyihin ei ryhdytä, ellei vasemman käden taskuun laittamista lasketa. Varsinkaan mitään erityistä osaamista tai pätevyyttä ei voi olettaa asentajilla olevan. Ainakin itse käyttämäni asentajat kyllä homman osaavat mutta tuskin juuri kenelläkään olisi mitään asiaa oikeisiin kirjan mukaan tehtäviin jännitetöihin.

Toki niitä johtoja voi maallikkokin ihan kohtuudella jossain tapauksessa sorkkia jännitteellisinä, eikä se mikään itsemurha ole. En tarkoita jeesustella, mutta huomautan ettei tuo linkki oikein vastaa kysymykseen millään lailla.

TL;DR: Koska se on äijämeininkiä. Vastaukseni on epäironinen.

Niin no tässkin kannattaa muistaa se että on jännitetöitä ja sitten niitä JÄNNITETÖITÄ, eli näissä OK talon keskuksissa ei niin hurjia ampeereita liiku jos sen meisselin tai jonkuu muun onnistuu kiskon ja maan väliin asettamaan tai siis pudottamaan.
Mutta sitten kun mennään johonkin isoon kaappiin touhuumaan niin siellä ne oikeat välineet on tarpeen sillä siellä kun sen meisselin kiskolle tiputat niin alkaa olla ilmatilassa sulaa metallia aika tavalla.
 
Useimmilla firmoilla on periaatteena että jännitetöitä ei tehdä lainkaan eikä se pienjännitepuolen jännitetyökoulutuskaan ole kuin päivän kurssi joka on tarkoitettu lähinnä jonkun kontaktorin vaihtoon paukut päällä, koska joissain kiinteistöissä/laitoksissa ohjausjännitteen pois kytkentä edes hetkellisesti on aika mahdoton homma.

Mikäli firma on vain mies ja hiace niin vaaralliset työskentelymetodit pesiytyvät helpommin, poiskytkentöihin ja lukitsemisiin käytetty aika kun alkaa tuntumaan suoraan omassa lompakossa.
Oma lukunsa on tietty nämä tyypit, jotka ottavat pikku tällit muutamia kertoja vuodessa koska heillä on oman kertomansa mukaan tosi huono tuuri...
 
Etsiskelin vähän tehokkaampaa E27 ledilamppua ja löytyihän niitä... nimittävät vaan noita maissilampuiksi. Mikä hitto on maissilamppu ja sopiiko se suoraan tavallisen hehkulampun tilalle? :confused:
Osa niistä on sit pidempiä kuin normi edisoni. Ei mahu kunnolla kaikkiin pallokupuihin sisälle. Itellä varastossa tommoset vanhat posliini/bakeliittikannalla olevat mattalasikuvut niin jos pyörität pohjaan sen kuvun kuuluu kun lampun runko narahtaa lasia vasten.
 
Osa niistä on sit pidempiä kuin normi edisoni.
Joo, tämä olikin tiedossa ja tarkoitus on mitata pihavalaisin ja päättää sitten sen perusteella minkä lampun sinne ostaa. Mahdollisimman tehokas eli iso hakusessa, mutta valaisimen koko kyllä rajoittaa...
 
Useimmilla firmoilla on periaatteena että jännitetöitä ei tehdä lainkaan eikä se pienjännitepuolen jännitetyökoulutuskaan ole kuin päivän kurssi joka on tarkoitettu lähinnä jonkun kontaktorin vaihtoon paukut päällä, koska joissain kiinteistöissä/laitoksissa ohjausjännitteen pois kytkentä edes hetkellisesti on aika mahdoton homma.

Toisaalta on esimerkiksi jokin vianhaku on vähän pakko tehdä jännitteellisenä, jos vika ei ole jokin hyvin yksinkertainen. Esimerkiksi pöytäkirjaan tarvittavien mittauksien tekemiseen täytyy joskus tehdä jännitetyöksi tulkittavaa työtä.. Jos sillä mittapäällä koskettaa paljasta jännitteellistä osaa, niin silloinhan siinä laite koskettaa tarkoituksellisesti jännitteellistä osaa.
 
Yksi pian valmistuva sähkötekniikan inssi ilmoittautuu ketjuun:)
Se mitä näihin jännitetöihin tulee olen 7 vuoden aikana duunaillut sähkötöitä pienessä firmassa ja kyllä on oppinut ottamaan sähköjä pois kun lisäyksiä yms. on tullut väkerrettyä. Sinänsä ymmärrän jos jotain uudempaa keskusta kytkeskelee kuumana, kun niissä on nykyään aikas hyvät suojaukset. Jonkun mmj:n lisääminen valmiiksi täyteen Ap9:iin ja sen soheltaminen kuumana onkin niitä kuuluisia hasardihommia. Ennen kaikkea järkeä päähän ja työkalut kuntoon niin hommat pelaa ja eikä tarvii sätkiä lankojen päässä:cigar2:
 
Esimerkiksi pöytäkirjaan tarvittavien mittauksien tekemiseen täytyy joskus tehdä jännitetyöksi tulkittavaa työtä.. Jos sillä mittapäällä koskettaa paljasta jännitteellistä osaa, niin silloinhan siinä laite koskettaa tarkoituksellisesti jännitteellistä osaa.
Jos on yhtään ollut hereillä oppia ammentaessaan, niin pitäisi kyllä olla selvää ettei mittaamista lasketa jännitetyöksi. Olettaen siis, että on ylipäänsä pätevyys tehdä sähkötöitä...
 
Toisaalta on esimerkiksi jokin vianhaku on vähän pakko tehdä jännitteellisenä, jos vika ei ole jokin hyvin yksinkertainen. Esimerkiksi pöytäkirjaan tarvittavien mittauksien tekemiseen täytyy joskus tehdä jännitetyöksi tulkittavaa työtä.. Jos sillä mittapäällä koskettaa paljasta jännitteellistä osaa, niin silloinhan siinä laite koskettaa tarkoituksellisesti jännitteellistä osaa.
Mittaamisia ei katsota jännitetyöksi. Virallisesti taisi mennä jotenkin niin, että jännitetyönä eu pidetä erikseen määriteltyjä toimenpiteitä joissa voidaan koskettaa jännitteistä osaa asianmukaisella välineellä. Mm. mittausvälineillä. Myös yleensä käyttötoimenpiteet eivät ole jännitetyötä.

Edit. Meisseli kirjoittelikin jo asiasta...
 
Mittaamisia ei katsota jännitetyöksi. Virallisesti taisi mennä jotenkin niin, että jännitetyönä eu pidetä erikseen määriteltyjä toimenpiteitä joissa voidaan koskettaa jännitteistä osaa asianmukaisella välineellä. Mm. mittausvälineillä. Myös yleensä käyttötoimenpiteet eivät ole jännitetyötä.

Edit. Meisseli kirjoittelikin jo asiasta...

Muistelen, että samaan kategoriaan "ei-jännitetyö" taisi mennä mittaamisen lisäksi juurikin esimerkiksi jännitteisten rivilittimien kiristäminen, kirja toimistolla ei pääse varmistamaan nyt.
 
Joo, kyllä mä sen tiedän että kyse ei ole virallisesta jännitetyöstä, vaikka se täyttääkin määritelmän joka jännitetyöstä on kirjoitettu.

Yritin siis saivarrella noista pykälistä jännitetyön määritelmä muutuu sen mukaan mitä ollaan tekemässä, vaikka todennäköisyys sähköiskuun on ihan sama.
 
Miten muuten pitääkö uusissa okt olla kaikki talon valot vikavirtasuojan takana? Jos pitää niin milloin tämä on tullut käytäntöön?
 
Miten muuten pitääkö uusissa okt olla kaikki talon valot vikavirtasuojan takana? Jos pitää niin milloin tämä on tullut käytäntöön?
En ole lainkaan kuullut moisesta. Ei kai kiinteiden ei-pistotulppakytkentäisten asennusten ylipäänsä tarvitse?

Käsittääkseni kymmenisen vuotta sitten tulleen uusimman ison muutoksen aiheena olivat nimenomaan pistorasiat, jotka pitää "kaikki" uusissa rakennuksissa tai uusissa pistorasiaryhmissä suojata VVSK:lla, vaikka tähänkin on poikkeuksia.
 
2017 lopussa tuli sfs6000 uudistus, joka toi vvsk myös asuinrakennusten valaistusryhmille, myös ulkovalaistukseen. Joten vastaus on kyllä ja 2018 alusta.

Ja tässä oli muistaakseni vielä sillai että JOS ryhmässä on koukkukansia tai vastaavia kuluttajan käpälöitäviä liitoksia niin pitää olla vikavirtasuoja. Eli kiinteät valaisimet kuivissa tiloissa eivät vaatisi vikavirtasuojaa. Harvoin tällaista tilannetta kuitenkaan on, sillä jakorasia on helppo jemmata koukkukannen alle. Tämä on kuitenkin vaan muistikuva. Helpoimmalla pääsee kun laittaa joka valaistusryhmäänkin sen vikiksen.
 
Ja tässä oli muistaakseni vielä sillai että JOS ryhmässä on koukkukansia tai vastaavia kuluttajan käpälöitäviä liitoksia niin pitää olla vikavirtasuoja.
Ei ole standardissa tämmöistä ehtoa. Vaatimus vikavirtasuojauksesta koskee asuntojen ja niiden piha-alueiden vaihtosähköllä toimivia valaisimia, ilman sen enempiä ehtoja.

Poikkeuksena se, että vaatimus on normaaleille asunnoille joissa maallikko itse voi liittää valaisimia tai vaihtaa lamppuja. Hoivakoteja, hotelleja jne vastaavia paikkoja joissa hommat hoitaa sähköalan ammattihenkilö tai tehtävään opastettu henkilö, vaatimus ei koske.
 
Hei

Osaisiko joku neuvoa minua, että onko mahdollista ottaa nykyisestä valokytkimestä uudelle pistorasialle jatkuva virta? Tämä nykyinen valokytkin ohjaa ulkovaloja ja haluaisin kytkimen viereen uuden pistorasian, jossa olisi virta huolimatta siitä, että valokytkimeltä olisi sammutettu valot.

Valokytkin on jussi- sarjaan kuuluva kytkin johon tulee kolme johdinta ruskea sininen ja kevi. Pystyisikö näillä johtimilla kytkemään jatkuvan virran pistorasialle?
 
Hei

Osaisiko joku neuvoa minua, että onko mahdollista ottaa nykyisestä valokytkimestä uudelle pistorasialle jatkuva virta? Tämä nykyinen valokytkin ohjaa ulkovaloja ja haluaisin kytkimen viereen uuden pistorasian, jossa olisi virta huolimatta siitä, että valokytkimeltä olisi sammutettu valot.

Valokytkin on jussi- sarjaan kuuluva kytkin johon tulee kolme johdinta ruskea sininen ja kevi. Pystyisikö näillä johtimilla kytkemään jatkuvan virran pistorasialle?

Jotain jää pistorasiasta puuttumaan tuolla johdin määrällä, todennäköisesti nolla. Keviä tuskin teipattu ja/tai kytketty tällä hetkellä, joten siitä saa maadoituksen, ruskeasta vaiheen, mutta toi sininen menee sinne ulkovaloille vaihejohtimena.
 
Hei

Osaisiko joku neuvoa minua, että onko mahdollista ottaa nykyisestä valokytkimestä uudelle pistorasialle jatkuva virta? Tämä nykyinen valokytkin ohjaa ulkovaloja ja haluaisin kytkimen viereen uuden pistorasian, jossa olisi virta huolimatta siitä, että valokytkimeltä olisi sammutettu valot.

Valokytkin on jussi- sarjaan kuuluva kytkin johon tulee kolme johdinta ruskea sininen ja kevi. Pystyisikö näillä johtimilla kytkemään jatkuvan virran pistorasialle?
Pystyy ennen sitä katkaisinta. Jos katkaisimen jälkeen; sinne tarttee kevin lisäksi nollan, vaiheen ja valolle menevän katkottavan vaiheen. En kommentoi nykyajan vaatimuksia miten helppoa tuo on tehdä oikein ja laillisesti. Tai edes sitä ymmärsinkö kysmyksen oikein.
 
Pystyy ennen sitä katkaisinta. Jos katkaisimen jälkeen; sinne tarttee kevin lisäksi nollan, vaiheen ja valolle menevän katkottavan vaiheen. En kommentoi nykyajan vaatimuksia miten helppoa tuo on tehdä oikein ja laillisesti. Tai edes sitä ymmärsinkö kysmyksen oikein.

Mitenkäs se onnistuu ennen sitä katkaisinta, ettei sammuta virtaa siltä pistorasialta? Tällä hetkellä katkaisimelle tulee vaihe(ruskea), nolla(sininen) ja kevi.
 
Pystyy ennen sitä katkaisinta. Jos katkaisimen jälkeen; sinne tarttee kevin lisäksi nollan, vaiheen ja valolle menevän katkottavan vaiheen. En kommentoi nykyajan vaatimuksia miten helppoa tuo on tehdä oikein ja laillisesti. Tai edes sitä ymmärsinkö kysmyksen oikein.

Ei pysty.

Yksinkertaisesti tuosta ei laillista saa mitenkään. Sen saa laittomasti kyllä tehtyä ennen kytkintä, mutta en rupea antamaan ohjeita kuinka se tapahtuu koska siitä tulee kaikkia nykysäännöksiä rikkova sötös.

Mitenkäs se onnistuu ennen sitä katkaisinta, ettei sammuta virtaa siltä pistorasialta? Tällä hetkellä katkaisimelle tulee vaihe(ruskea), nolla(sininen) ja kevi.

Ei sinne tule nollaa kun se sininen on katkottu vaihe. Keviä tuossa ei taas käytetä mihinkään, mutta suurin osa kipinöistä vetää 3x1,5mm2S naminamilla kytkimet koska on aika turhaa ostaa 3x1,5mm2N naminamia, varmaan isommilla firmoilla sitä on käytössä mutta yhden miehen firmat ei kyllä sitä juurikaan käytä. kruunuille sitten voi nykästä vaikka 5x1,5mm2S::llä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs se onnistuu ennen sitä katkaisinta, ettei sammuta virtaa siltä pistorasialta? Tällä hetkellä katkaisimelle tulee vaihe(ruskea), nolla(sininen) ja kevi.

Ei pysty.

Yksinkertaisesti tuosta ei laillista saa mitenkään. Sen saa laittomasti kyllä tehtyä ennen kytkintä, mutta en rupea antamaan ohjeita kuinka se tapahtuu koska siitä tulee kaikkia nykysäännöksiä rikkova sötös.

Keviä tuossa ei taas käytetä mihinkään, mutta suurin osa kipinöistä vetää 3x1,5mm2S naminamilla kytkimet koska on aika turhaa ostaa 3x1,5mm2N naminamia, varmaan isommilla firmoilla sitä on käytössä mutta yhden miehen firmat ei kyllä sitä juurikaan käytä. kruunuille sitten voi nykästä vaikka 5x1,5mm2S::llä.

Miten nuo lamput sitten toimii jos niille tulee vain vaihe ja katkottu vaihe. Itse olen ymmärtänyt että 1-vaihe sähköissä käytetään parina juuri nollaa eikä toista vaihetta.

Ennen katkaisinta tarkoitin tämmöistä paria seinään.

upload_2019-10-15_8-32-32.png
 
Miten nuo lamput sitten toimii jos niille tulee vain vaihe ja katkottu vaihe. Itse olen ymmärtänyt että 1-vaihe sähköissä käytetään parina juuri nollaa eikä toista vaihetta.
Olet ymmärtänyt ihan oikein.

Mutta se ongelma on siinä, että lähtötietojen mukaan tuohon katkaisijalle tulee vain 3x1,5S MMJ. Tällöin siinä on ruskeassa johtimessa vaihe ja sinisessä johtimessa se katkottu vaihe jatkaa eteenpäin kohti valaisinta. Ei siihen saa pistorasiaa liitettyä vaikka päällään seisoisi (paitsi vaarallisin ja laittomin menetelmin) koska katkaisijalle ei tule nollajohdinta.

Se "ennen katkaisijaa" toimisi kyllä, mutta ei tuosta katkaisijalta vaan pistorasialle pitäisi vetää uusi johto sieltä kytkentärasialta missä on se lampulle menevä nollajohdin. Missä ikinä se sitten onkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 316
Viestejä
4 509 293
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom