Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Etsinnässä etäohjattava lämmitystolppa kahdelle autolle.
Löytänyt vain garon valmistavan piharasian joka vain yhdelle, eli näitä joutuisi kaksi laittamaan: MEL WIFI autolämmityspistorasia elektroninen kello Garo 3451335
Ja tuohon vielä myös tolpan keksimään niin saa hieman lumelta suojaan kun ei tule mihinkään katokseen.
Kokemuksia miten nuo toimii? Vai pitäisikö miettiä sisälle sähkökeskukseen joku jota ohjata wifillä niin ei olisi ainakaan kylmän kanssa tekemisissä?
Et kauheasti jaksanut ketjua taaksepäin lukea, juurihan tästä keskusteltiin.Ilmalämpöpumppu tuli hankittua. Asennus jossain lähitulevaisuudessa ja pelkkä asennus kyseessä, kaikki tarvikkeet pitäisi hankkia valmiiksi. Sähköistä sen verran kysymystä, että ilmeisesti kytkin pitäisi laitteelle olla, jotta saa sähköt tarvittaessa pois. Minkälainen kytkin pitäisi olla? Yksi 6-kytkin näkyy kaapista löytyvän. Käykö moinen? Tarkoitus jatkaa piuhoilla pistorasiasta joka lähellä ILP:n sijoituspaikkaa...
Ilmalämpöpumppu tuli hankittua. Asennus jossain lähitulevaisuudessa ja pelkkä asennus kyseessä, kaikki tarvikkeet pitäisi hankkia valmiiksi. Sähköistä sen verran kysymystä, että ilmeisesti kytkin pitäisi laitteelle olla, jotta saa sähköt tarvittaessa pois. Minkälainen kytkin pitäisi olla? Yksi 6-kytkin näkyy kaapista löytyvän. Käykö moinen? Tarkoitus jatkaa piuhoilla pistorasiasta joka lähellä ILP:n sijoituspaikkaa...
Kappas, jo edellisellä sivulla oli ILP-keskusteluaEt kauheasti jaksanut ketjua taaksepäin lukea, juurihan tästä keskusteltiin.
Mutta niin, määräysten mukaan se sähkötaulun sulakekin riittää vehkeen irrottamiseen sähköverkosta, joten pakko ei ole laittaa kytkintä.
Jos haluat kytkimen, niin turvakytkin sitten, ei mitään kutoskytkintä... Myös pistorasia on mahdollinen kytkentätapa. Vikavirtasuojalla, mikäli pistorasian laittaa ulos. Jos sisäyksikölle, niin ei tarvitse sitäkään.
Itse ajattelin laittaa näitä, ei vielä kokemusta kuinka toimii.
Ei tarvitse erikseen suojata ja kaikenlaisia ohjauksia voi tehdä.
Itselle tulossa valojen/ jouluvalojen ohjaukseen.
Jos ruuviväli on 60mm, on tuo silloin jakorasia jota yleensä käytetään pistorasioissa/valokatkatkaisimissa, eli siis liian pieni.
Rupesin vielä miettimään tuota auton lämmitys etänä sijoittaen älyn teknisen tilan sähkökeskukseen. Löysin tälläisen:
Wi-Fi etäohjaus 4 ryhmää. SONOFF 4CH | Saaristovartiointi.com VERKKOKAUPPA
Ei kellään ole tiedossa löytyisikö tuota LAN versiona kun sähkökeskukseen tulee LAN kaapelointi? Epäilen että jos laittaa tuon WI-FI palikan sähkökeskukseen niin sen wi-fi verkon saaminen sähkökeskuksen sisään tuo haasteita.
Ajatuksena laittaa pihalle ns. piharasia jossa on vaan 2 pistorasiaa. Niitä pistorasioita ohjataan sitten tuolla etäohjaus palikalla verkon yli. Vikavirtasuojaukset hoitaa joko piharasialla tai sitten nekin tuolla sähkökeskuksella.
En tiedä Lan versiosta, mutta mulla on 2kpl noita ja toinen on erillisen autotallin teknisessä tilassa. Itsellenikin tuli yllätyksenä, että toimii. Yllättävän hyvä wifi antenni siis tuntuu noissa olevan.
Mulla oli autossa 2100w defan sisätilalämmitin eli ei tuo 2300w mikään iso määrä välttämättä ole. Ei se toki aina sitä täyttä tehoa ota jos ei riittävän kylmä ole.Teoriassa joo, jos haluat niiden rasioiden syöttävän 16A edestä virtaa. Suoraanhan tuo voi syöttää 10A virralla per lähtö. 2300 wattia piisaa kyllä isommallekin letkulämppärille + sisätilapuhaltimelle.
Clas OhlsonTuli haettua Lidlistä led-valo autokatokseen mutta siinähän ei sitten tullutkaan minkäänlaista johtoa mukana. Mistäköhän saisi mahdollisimman halvan ja hyvän ulkokäyttöä kestävän, mustan, 1-2m pitkän pistotulpallisen johdon tuohon, ettei tarvitsisi itse kytkeä kuin kolme johtoa kiinni valaisimen päästä? PK-seudulta jos löytyisi, niin aina parempi.
Asumme paritalossa ja sähkö menee yhteisen mittarin kautta. Nyt olisi tarkoitus laittaa omat latauspaikat sähköautoille, jotka olisivat omien erillisten mittarien takana. Tausta on, että naapuri haluaisi ladata omaa autoaan eikä minulla ole sellaista autoa.
Onko kellään kokemusta tai ajatusta millainen mittari tulisi olla ja saisiko jonkinlaisesta vielä jotain rapottia/dataa ulos laskun tasausta varten?
Asumme paritalossa ja sähkö menee yhteisen mittarin kautta. Nyt olisi tarkoitus laittaa omat latauspaikat sähköautoille, jotka olisivat omien erillisten mittarien takana. Tausta on, että naapuri haluaisi ladata omaa autoaan eikä minulla ole sellaista autoa.
Onko kellään kokemusta tai ajatusta millainen mittari tulisi olla ja saisiko jonkinlaisesta vielä jotain rapottia/dataa ulos laskun tasausta varten?
Tossa on tietty sellainen knoppi, että myös nollajohto pitää saada menemään tuon uuden suojan kautta. Riippuen vähän kaapelien tulosuunnasta ja nollakiskon nykyisestä sijainnista, voi sähkömies tehdä vaihdon joko helposti tai sitten vähän kiroilemalla.
Ei sitä suojaa tarvi sinne keskukseen välttämättä änkeä. Eikö saa lähelle? Vaatii tietty myöa johtojumppaa. Itse asensin kaksi erillistä vikistä keskuksen viereen.Mjoops kiitokset, eli jää tekemättä. Ainakin siihen asti, kunnes tulee kakaroita ja alkaa kiinnostamaan vikavirtasuojat enemmän (olen itsekin koittanut kakarana tappaa itseni sähköllä, pieni meisseli tai voiveitsi mahtuu kyllä sähkölaitteiden sisään)...
Ei nuo GE:n palikat ainakaan ole elektronisella vikiksellä, ihan normaaliin tapaan ne toimivat.Noissa yhden moduulin levyisissä yhdistelmissä on useimmiten elektroninen vikavirtasuojaus mekaanisen sijaan ja sellaisten käyttö kiinteissä asennuksissa ei ole enää nykyisin sallittua.
Ei nuo GE:n palikat ainakaan ole elektronisella vikiksellä, ihan normaaliin tapaan ne toimivat.
Siltä tuo vahvasti näyttää, noin minä ainakin sen kytkisin.Ymmärränkö oikein..että 1 ja 2 napaan tulee virta ja 3 ja 4 napaan lämmityskaapelit?
Kysytääs täältä kun vinkattiin. Oheinen termari pitäisi asentaa. Kytkentäkuva ohessa.
Ymmärränkö oikein..että 1 ja 2 napaan tulee virta ja 3 ja 4 napaan lämmityskaapelit?
Sensorin paikan tuolta toki ymmärrän
Mitä noita on kokeiltu, niin paremmin kestävät, kuin esim biltemassa myytävät tuotokset.
Ja meanwelliä saa kuka tahansa hommattua mistä?
Kun kerran sitä suosittelet, niin pistä sitten linkki mistä saa. Muuten on täysin 100%:n turhaa..
Saa olla tautisen pitkä kaapeli, tai todella huono sähköliittymä että VVS pistorasiaa ei voi C-käyrän sulakkeella asentaa. Se nopea oikarisuojaus täytyy sillä vikiksellä.
Syy noihin B-käyrän sulakkeisiin lienee tuossa ryhmäksekuksessa. Ensto myi (mahd. myy vieläkin) sellaista autotalliin kätevää ryhmäkeskusta, joka jostain syystä pelkillä B-käyrän johdonsuojakytkimillä kalustettu.
Se että voimarasiassa on 10+16+16A paukut on kyllä aika EVVK meinikiä sähkäriltä.
Joo, täytyy myöntää että en ole mitenkään kovin syvällisesti perehtynyt noihin viksiksiin, olen kuvitellut että elektroniset vikikset ovat aina niitä jotka täytyy sähkökatkon jälkeen käydä erikseen aktivoimassa, ja että tukut eivät myisi kiellettyjä tuotteita..Kyllä nuo DMCEA-sarjan vehkeet näyttäisivät olevan elektronisia, eli sfs6000-2017 voimaantulon jälkeen noita ei ole saanut asentaa edes tiloihin joihin on pääsy pelkästään sähköalan ammattilaisilla, tämänhän aiempi standardi vielä salli.
https://www.sahkonumerot.fi/3220023/doc/brochure/
Ainakin ABB:lta ja Hagerilta löytyy jonkin verran uusia elektromekaanisia vikavirtasuojia joiden toiminta ei ole enää jännitteestä riippuvaista, mutta niistäkään ei löydy yhden moduulin levyistä kojetta. 4mod 3-vaiheisia saa, mutta yksivaiheiset ovat aina vähintään 2 moduulia leveitä poislukien nämä e-tyypin vehkeet.
Voi tietty olla että olen missannut jonkun markkinoille tulleen mallin, saa vinkata jos sellainen on tiedossa.
Jännä homma sinällään että noita elektronisia yhdistelmiä saa myydä ihan vapaasti, mutta kukaan ei sano ettei niitä saisi henkilösuojana käyttää, ei edes tukkurit.
Vikiksiin liittyen. Yhä edelleen olisin todella kiinnostunut nk. pistorasiaan kytkettävistä mekaanisista vikavirtasuojista. Jos joku sellaisen jostain löytää ja vinkkaa mistä niitä saa, niin tarjoan virtuaalisen kymppisäkin hetimmiten.
Kyllä nuo DMCEA-sarjan vehkeet näyttäisivät olevan elektronisia, eli sfs6000-2017 voimaantulon jälkeen noita ei ole saanut asentaa edes tiloihin joihin on pääsy pelkästään sähköalan ammattilaisilla, tämänhän aiempi standardi vielä salli.
https://www.sahkonumerot.fi/3220023/doc/brochure/
Ainakin ABB:lta ja Hagerilta löytyy jonkin verran uusia elektromekaanisia vikavirtasuojia joiden toiminta ei ole enää jännitteestä riippuvaista, mutta niistäkään ei löydy yhden moduulin levyistä kojetta. 4mod 3-vaiheisia saa, mutta yksivaiheiset ovat aina vähintään 2 moduulia leveitä poislukien nämä e-tyypin vehkeet.
Voi tietty olla että olen missannut jonkun markkinoille tulleen mallin, saa vinkata jos sellainen on tiedossa.
Jännä homma sinällään että noita elektronisia yhdistelmiä saa myydä ihan vapaasti, mutta kukaan ei sano ettei niitä saisi henkilösuojana käyttää, ei edes tukkurit.
Joo, täytyy myöntää että en ole mitenkään kovin syvällisesti perehtynyt noihin viksiksiin, olen kuvitellut että elektroniset vikikset ovat aina niitä jotka täytyy sähkökatkon jälkeen käydä erikseen aktivoimassa, ja että tukut eivät myisi kiellettyjä tuotteita..
Tosin tuossa myyntikiellossakin voi olla jokin varastojen tyhjäksimyynti siirtymäaika, niiin kuin noissa usein tulee.
Kun tässä nyt oli puhetta noista elektronisista vikiksistä niin koitin kaivaa tietoa onko tuo DMCEA elektroninen vai ei. Ei sitä kyllä mitenkään erityisen kovalla äänellä kuuluteta, en löytänyt tuota dokkaria silloin.
Vikiksiin liittyen. Yhä edelleen olisin todella kiinnostunut nk. pistorasiaan kytkettävistä mekaanisista vikavirtasuojista. Jos joku sellaisen jostain löytää ja vinkkaa mistä niitä saa, niin tarjoan virtuaalisen kymppisäkin hetimmiten.
@Copper ..toi on elektroninen..ei mekaaninen. Mekaaniset palautuisi sähkökatkon jälkeen samaan tilaan eikä käyttäjän tarvitse mennä kytkimelle painamaan nappia niin kuin näissä elektronisissa tapahtuu.
@TCan Just sun tyyppiset kaverit vois pistää rahoiksi ja alkaa valmistamaan näitä, no ainakin mulle mikä hitto siinä on, että nämä ovat kokonaan kadonneet myynnistä?
Nyt kun googlasin eteen pomppasi tämä: linkki voisko tuo olla sopiva, hieman ehkä hinnakas.