Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Täytyy sitten laittaa kaksoisnipat väliin. Tulee vain tarpeetonta pituutta asennukselle niistä.

jos siis kyse on seinän sisällä olevista kulmista / hanakulmarasioista niin siihen tulee yleensä suora liitin suluin 1/2 3/4, tai vastaava epäkesko. muualla kuim Suomessa valmistetussa hanoissa sitten tulee monesti suluttomat epäkeskot mukana... muistaa sitten että Suomen määräykset poikkeaa monesta muusta maasta...
 
Vanha Arabian perus wc-pönttö (Ido? ehkä), vetonupilla, kulmikas säiliö, ehkä 70-80-luvulta.

Uimuriventtiili näyttäisi olevan paskana. Avasin kannen ja vedentulo ei lakkaa, vaikka uimuri nousee ylös.

Käyköhän tämä tuohon ongelmitta, vai onkohan näissä jotain kovin mallikohtaista?
https://www.k-rauta.fi/tuote/wc-varaosa-prof-64035-uimuriventtiili/6438056205676

Tuossa varaosassa näköjään tuosta kuution muotoisesta itse venttiilistä lähtee siis tuo putki alas, jossa on juuressa kierteet. Miten tuo on tiivistetty alaosasta? Kannattaako tuota pystyputkea edes vaihtaa, jos sen kanssa ei ole ongelmia, vai kuinka, jos tuon pitäisi ongelmitta käydä vanhaan?

Tässä ei näköjään tule sitä tyhjennysventtiiliä sun muuta mukana, vaan pelkkä uimuriventtiili. Kai ne vanhat voi jäädä sinne, vaikka lienevätkin jeesuksen vanhat, kun ei näköjään vuoda mistään. Vai saakohan hyvään hintaan jostain settiä, missä olisi nuo kaikki sisuskalut?

Edit: tai kannattaisikohan tuota vanhaa venttiiliä koittaa korjata? Siellä on kai sisuskaluina tyyliin neula ja kalvo, jos ne saisi vaihdettua?
 
Käy. Voit vaihtaa pelkän yläosan jos toimii sen jälkeen. Alaosassa on kumitiiviste joka tiivistyy säiliötä vasten muovimutterilla. Kokeile ensin pelkkää yläosan vaihtoa. sulku kiinni ja säiliö tyhjäksi ennen harjoittelua niin näet toimiiko sulku
 
Esim. Biltemasta saa alle parilla kympillä uimuri- ja huuhtelumekanismin, kävi ainakin omaan pönttööni. Mulla oli kalvo mennyt ja noin samaan rahaan olisi saanut pelkän sen varaosana...
 
Seinään asennettavissa hanoissa on yleensä mutteri eli sisäkierre. Miksi siis hanakulmissa ei yleensä ole ulkokierrettä, vaan myös sisäkierre?
Yleensä vaaditaan tai vähintäänkin on hyvä laittaa kalustesulut hanoille. Hanarasiaan tuleekin yleensä aina kalustesulut jonka päälle peitelevy johon hanan voi laittaa.
1669827914111.png
 
Uimuriventtiili vaihdettu. Näyttäisi toimivan ja vedentulo katkeaa täysin, kun uimuri on yläasennossa. Kuitenkin kun tuo venttiili aukeaa ja vettä tulee, niin sitä tursuilee vähän sieltä sun täältä, eli se ei tule kaikki nätisti tuota laskuputkea pitkin, vaan näyttäisi siltä, että tuon venttiilin yläosastakin tulee vähän venttiilin ollessa auki. Onko tämä normaalia?

 
Katsoitko, ettei vanhaa o rengasta jäänyt ja uusi on paikallaan?
 
Uimuriventtiili vaihdettu. Näyttäisi toimivan ja vedentulo katkeaa täysin, kun uimuri on yläasennossa. Kuitenkin kun tuo venttiili aukeaa ja vettä tulee, niin sitä tursuilee vähän sieltä sun täältä, eli se ei tule kaikki nätisti tuota laskuputkea pitkin, vaan näyttäisi siltä, että tuon venttiilin yläosastakin tulee vähän venttiilin ollessa auki. Onko tämä normaalia?


Katsoin joskus vanhan pytyn säiliöön ja myös siinä tuli vettä sieltä täältä, kun täyttyi.
 
Avasin sen vanhan venttiilin, mutta täytyy kyllä sanoa, että en ihan tajunnut, miten tuo venttiilin mekanismi toimii. Voipi kuitenkin olla, että tuo on alun perinkin suunniteltu siten, että kun tuo uimurin varsi painaa sitä neulaa alas, mikä avaa jonkun reitin vedelle, niin samalla myös siitä neúlan varren reiästä pääsee osa vedestä vuotamaan tuolta yläkautta pois, koska eipä sillä kai ole väliä tässä käytössä. Jäi nyt joka tapauksessa noin.
 
Avasin sen vanhan venttiilin, mutta täytyy kyllä sanoa, että en ihan tajunnut, miten tuo venttiilin mekanismi toimii. Voipi kuitenkin olla, että tuo on alun perinkin suunniteltu siten, että kun tuo uimurin varsi painaa sitä neulaa alas, mikä avaa jonkun reitin vedelle, niin samalla myös siitä neúlan varren reiästä pääsee osa vedestä vuotamaan tuolta yläkautta pois, koska eipä sillä kai ole väliä tässä käytössä. Jäi nyt joka tapauksessa noin.
Ei tuon kuulu joka paikasta vuotaa mutta ei kai tuo hirveästi haittaa jos ylimääräinen lorina ei häiritse. Normaalistihan veden pitäisi tulla tuota harmaata "äänenvaimenninta" pitkin alas (ja se kun hajoaa niin pönttö viheltelee ja laulaa hauskasti, toki on helppo korjata itsekin liimaamalla pieni muovilirpake sopivaan kohtaan)
 
Yleensä vaaditaan tai vähintäänkin on hyvä laittaa kalustesulut hanoille. Hanarasiaan tuleekin yleensä aina kalustesulut jonka päälle peitelevy johon hanan voi laittaa.
1669827914111.png
Tässä on metrin päässä sulku muutenkin, niin nuo olisi aika turhat.
 
Onkos tavanomaista että jakotukilta kuuluu aika ajoin erinäisiä suhauksia, veden lorinaa tai jopa ”naputusta”? Ilmaa järjestelmässä? Nyt kun ensimmäiset pakkaset tulivat niin eteisessä olevalta jakotukilta on välillä kuulunut jos jonkinlaista ääntä, juuri tällä hetkellä tuollaisia suht voimakkaitakin suhauksia vaihtelevin väliajoin. Voi olla ihan sattumaakin eli ei tietoa onko mitään yhteyttä pakkaskeleihin. Talossa on siis maalämpöpumppu ja vesikiertoinen lattialämmitys, joka jaettu kahteen piiriin. Tuo ”mekkaloiva” jakotukki on siis ykköspiiri, joka menee muualle taloon paitsi märkätiloihin.
 
Vanhassa hanassa oli myös apk-sulku vaan vaimo valitsi uudeksi hanaksi nätin mutta ilman apk-sulkua. Nyt pitäisi siis haaroittaa erilliselle apk-sululle tulo ja pari vaihtoehtoa noussut esiin:

Oma ajatus: helpoin olisi laittaa 3/8 liitäntäletku -> 3/8 t-haaroitin -> hanalle 3/8 liitäntäletku ja apk:lle 3/8 / 1/2 liitäntäletku. Tämä olisi simppeli (ei tarvetta hampputiivisteelle) ja nopea toteuttaa.

Rautakauppias ehdotti jämerempää (1/2) t-haaroitinta suoraan kuvassa olevan sulun perään joka rakennettaisiin supistimilla/laajentimella käyttötarkoitukseen sopivaksi. Tässä pitäisi tiivistää liitännät hampulla eli työläämpi.

Ajatuksia?
 

Liitteet

  • C5A50585-AF1E-4853-8101-A68A0653C191.jpeg
    C5A50585-AF1E-4853-8101-A68A0653C191.jpeg
    180,4 KB · Luettu: 100
Vanhassa hanassa oli myös apk-sulku vaan vaimo valitsi uudeksi hanaksi nätin mutta ilman apk-sulkua. Nyt pitäisi siis haaroittaa erilliselle apk-sululle tulo ja pari vaihtoehtoa noussut esiin:

Oma ajatus: helpoin olisi laittaa 3/8 liitäntäletku -> 3/8 t-haaroitin -> hanalle 3/8 liitäntäletku ja apk:lle 3/8 / 1/2 liitäntäletku. Tämä olisi simppeli (ei tarvetta hampputiivisteelle) ja nopea toteuttaa.

Rautakauppias ehdotti jämerempää (1/2) t-haaroitinta suoraan kuvassa olevan sulun perään joka rakennettaisiin supistimilla/laajentimella käyttötarkoitukseen sopivaksi. Tässä pitäisi tiivistää liitännät hampulla eli työläämpi.

Ajatuksia?

Mikä siinä hampussa niin pelottaa? Ei se ole mitään rakettitiedettä ja työlääks sanominen parin liitoksen kohdalla on jo huono vitsi.
 
Mikä siinä hampussa niin pelottaa? Ei se ole mitään rakettitiedettä ja työlääks sanominen parin liitoksen kohdalla on jo huono vitsi.
Työläämpi (sata +n asiaa työnalla niin helpolla haluaa päästä) ja virhealttiimpi, toki toteutettavissa. Kerkesin eilen harjoitella hampun kanssa eli yhtä liitosta vaille valmis (kuva).

Aikasemmin asentanut AquaStop liittimellä olevia astianpesukoneita ja niissähän on ”tyhjää pyörivä” kiristysrengas - tässä on jäykkä letku kiinteällä liittimellä, miten se tarkoitus kiristää? Eikö letku mene kierteelle? Edit: supistaja irti niin rupes pyörimään.

7F2FB7DC-36CA-43BE-88FB-8CD41FCBCB7A.jpegB2FCB49F-DDB7-436D-86F0-F00AC8911DAB.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Elektroninen apk-venttiili menee suoraan ilman eri haaroituksia. Toki kallimpi.
Nuo putket näyttää jotenkin häröltä ja koska soft-pex niin kaipaa kannakointia
 
Elektroninen apk-venttiili menee suoraan ilman eri haaroituksia. Toki kallimpi.
Nuo putket näyttää jotenkin häröltä ja koska soft-pex niin kaipaa kannakointia
Joo, rempan jäljiltä vesipiste siirtyi ja nuo putket metrin liian pitkiä, kannanoidaan toki. Tuo elektroninen venttiili oikeastaan hyvä ajatus, mekaaninen jäisi vielä extrasuojaksi ja sisustuselementiksi kun sellainen jo on.
 

Liitteet

  • 82B08D38-F662-4E21-BAAE-3D39CC5FC838.jpeg
    82B08D38-F662-4E21-BAAE-3D39CC5FC838.jpeg
    182,5 KB · Luettu: 146
Työläämpi (sata +n asiaa työnalla niin helpolla haluaa päästä) ja virhealttiimpi, toki toteutettavissa. Kerkesin eilen harjoitella hampun kanssa eli yhtä liitosta vaille valmis (kuva).

Aikasemmin asentanut AquaStop liittimellä olevia astianpesukoneita ja niissähän on ”tyhjää pyörivä” kiristysrengas - tässä on jäykkä letku kiinteällä liittimellä, miten se tarkoitus kiristää? Eikö letku mene kierteelle?

7F2FB7DC-36CA-43BE-88FB-8CD41FCBCB7A.jpegB2FCB49F-DDB7-436D-86F0-F00AC8911DAB.jpeg
Onkos tuossa letkun päässä joku adapteri kun näyttäisi olevan kaksi mutterikantaa peräkkäin? Se varmaan estää tuon kiristysmutterin vapaan pyörimisen. Ihan näin maallikkona veikkailen...
 
Vanhassa hanassa oli myös apk-sulku vaan vaimo valitsi uudeksi hanaksi nätin mutta ilman apk-sulkua. Nyt pitäisi siis haaroittaa erilliselle apk-sululle tulo ja pari vaihtoehtoa noussut esiin:

Oma ajatus: helpoin olisi laittaa 3/8 liitäntäletku -> 3/8 t-haaroitin -> hanalle 3/8 liitäntäletku ja apk:lle 3/8 / 1/2 liitäntäletku. Tämä olisi simppeli (ei tarvetta hampputiivisteelle) ja nopea toteuttaa.

Rautakauppias ehdotti jämerempää (1/2) t-haaroitinta suoraan kuvassa olevan sulun perään joka rakennettaisiin supistimilla/laajentimella käyttötarkoitukseen sopivaksi. Tässä pitäisi tiivistää liitännät hampulla eli työläämpi.

Ajatuksia?

Tämä tuohon väliin
 
Joo, rempan jäljiltä vesipiste siirtyi ja nuo putket metrin liian pitkiä, kannanoidaan toki. Tuo elektroninen venttiili oikeastaan hyvä ajatus, mekaaninen jäisi vielä extrasuojaksi ja sisustuselementiksi kun sellainen jo on.
Onko nuo putket vielä PB-putkia? Harmaa väri ainakin viittaisi siihen.
 
On kyllä melkoinen viritys,kannattaisi samalla saneerata riskipaikat pois ja laittaa tulvasuojaus kuntoon,tuossa on melkoinen piilevän vesivahingon vaara.
Joo, 80-luvun muoviputket asennusputkissa eli suht edullinen uusia. Nyt mennään tällä ja ensi vuonna (kotitalousvähennys) mahdollisesti menee kaikki vanhat käyttövesiputket uusiksi (osa jo uusittu remonttien yhteydessä, tähän ei löytynyt tekijää).

Tulvasuoja löytyy astianpesukoneelle, kalusteet ilman alasokkelia ja vuotohälytin käytössä, tuskin pääsee vesivahinko yllättämään.

Laitoin sen elektronisen venttiilin ja hyvin toimii.

B0195424-CD56-4358-A1C3-44B2210E8777.jpeg
 
Siinä olisi vakuutustarkastajalle miettimistä korvatako pennin jeniä jos tuollaiset viritykset laukeaa. Niin monta asiaa väärin, tein itse ja säästin teemalla.
 
Joo, 80-luvun muoviputket asennusputkissa eli suht edullinen uusia. Nyt mennään tällä ja ensi vuonna (kotitalousvähennys) mahdollisesti menee kaikki vanhat käyttövesiputket uusiksi (osa jo uusittu remonttien yhteydessä, tähän ei löytynyt tekijää).

Tulvasuoja löytyy astianpesukoneelle, kalusteet ilman alasokkelia ja vuotohälytin käytössä, tuskin pääsee vesivahinko yllättämään.

Laitoin sen elektronisen venttiilin ja hyvin toimii.

B0195424-CD56-4358-A1C3-44B2210E8777.jpeg

on kyllä sellainen näky putkimiehenä että en varmaan tänä yönä enään nuku, ainakaan ilman painajaisia.
 
Noh noh älkääs nyt, ilman näitä TI-miehiä, meilläkin olisi paljon vähemmän töitä. Aina yhtä mukava mennä kuivaus-firman jälkeen korjaamaan asennuksia, kun isäntä itse lakki kourassa seisoo vieressä ihmettelemässä.
 
Noh noh älkääs nyt, ilman näitä TI-miehiä, meilläkin olisi paljon vähemmän töitä. Aina yhtä mukava mennä kuivaus-firman jälkeen korjaamaan asennuksia, kun isäntä itse lakki kourassa seisoo vieressä ihmettelemässä.

kerrankin oli isäntä joutunut nöyrtymään ja soittamaan putkarin paikalle kun liitokset vuoti vieläkin vaikka oli vetänyt vullanisoituvaa teippiä kaikkiin vuotaviin liitoksiin päälle. oli vittumainen repiä irti. ei tainnut vuotaa kuin kulmasulku, pöntön sulku, bideekahva ja pesualtaan viemäri. Voin kyllä myöntää että olen itse vastavuoroisesti sulakkeita polttanut kun sähköihin koskenut...
 
Noh noh älkääs nyt, ilman näitä TI-miehiä, meilläkin olisi paljon vähemmän töitä. Aina yhtä mukava mennä kuivaus-firman jälkeen korjaamaan asennuksia, kun isäntä itse lakki kourassa seisoo vieressä ihmettelemässä.
Tämä,tuli oltua vakuutusyhtiön vesivahinkokorjaus hommissa muutama vuosi ja tuli tutuksi.Toki pitää sanoa että aika monta kohdetta oli myös "putkimiesten" jäljiltä.
 
Tämä,tuli oltua vakuutusyhtiön vesivahinkokorjaus hommissa muutama vuosi ja tuli tutuksi.Toki pitää sanoa että aika monta kohdetta oli myös "putkimiesten" jäljiltä.
Itse olen hituvirtapuolella muutaman kerran käynyt vaihtamassa veden alle jääneitä laitteita kun ihan tunnetun lvi-firman ulkomaalaisvahvistukset ovat muunmuassa puristaneet puristusliittimiä väärillä leuoilla tms. Yksikin kerta oli poksahtanut liitos juuri sopivasti sellaisesta kohdasta että vedet valuivat suoraan äänievakuointijärjestelmän räkin tuuletusaukosta sisään joten koko räkin täydeltä meni laitetta vaihtoon. Ja kerran oli paskaputki revennyt liitoksesta juuri räkin päällä, sillä kertaa en vaihtanut kyllä laitteita räkkiin vaan koko hässäkkä uusittiin räkkeineen, jostain kumman syystä :D

Itse olen kyllä ilman LVI-koulutusta asennellut muutaman tiskikoneen ja pyykinpesukoneen mutta olen kyllä asennusohjeet lukenut ja muutenkin huolellisesti varmistanut miten homma tehdään. Tiedän tapauksia joissa esim helmiliitosta on kiristetty hampaat irvessä ja on ihmetelty kun se vuotaa.
 
Tämä,tuli oltua vakuutusyhtiön vesivahinkokorjaus hommissa muutama vuosi ja tuli tutuksi.Toki pitää sanoa että aika monta kohdetta oli myös "putkimiesten" jäljiltä.
Suurin osa vuodoista on varmaan putkimiesten jäljiltä. Jos tälläistä ei tapahtuisi, ei firmojen kannattaisi maksaa kalliista vastuuvakuutuksista. Jos sähkömies tekee virheen, jokin asia ei toimi tai sulake palaa. Putkimiehen virhe, osan laatuvirhe tms johtaa aina vesivahinkoon, vesilaitteissa ei valitettavasti ole sulaketta, kuin korkeintaan omakotitaloissa vuotovahdin hankkineilla, sekään ei monesti kuin rajaa vahinkoa.

Vahingon koko toki vaihtelee. Välillä riittää tiivisteen vaihto tai liitoksen kiristys ja vesien pyyhkiminen pois tai kipsilevyn vaihto. Välillä laitetaan vakuutusyhtiön kymppitonneja sileäksi iso kasa.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin osa vuodoista on varmaan putkimiesten jäljiltä. Jos tälläistä ei tapahtuisi, ei firmojen kannattaisi maksaa kalliista vastuuvakuutuksista. Jos sähkömies tekee virheen, jokin asia ei toimi tai sulake palaa. Putkimiehen virhe, osan laatuvirhe tms johtaa aina vesivahinkoon, vesilaitteissa ei valitettavasti ole sulaketta, kuin korkeintaan omakotitaloissa vuotovahdin hankkineilla, sekään ei monesti kuin rajaa vahinkoa.

Vahingon koko toki vaihtelee. Välillä riittää tiivisteen vaihto tai liitoksen kiristys ja vesien pyyhkiminen pois tai kipsilevyn vaihto. Välillä laitetaan vakuutusyhtiön kymppitonneja sileäksi iso kasa.
Joo,kerrankin ruvettiin etsimään vesivahingon rajoja isommassa omakotitalossa jossa oli lautalattiat ja joka puolella tuli ulkoseinät vastaan ennen kuin kuivaa löytyi,ainoa lattia mitä ei purettu oli pannuhuoneen lattia,
 
Onkos tavanomaista että jakotukilta kuuluu aika ajoin erinäisiä suhauksia, veden lorinaa tai jopa ”naputusta”? Ilmaa järjestelmässä? Nyt kun ensimmäiset pakkaset tulivat niin eteisessä olevalta jakotukilta on välillä kuulunut jos jonkinlaista ääntä, juuri tällä hetkellä tuollaisia suht voimakkaitakin suhauksia vaihtelevin väliajoin. Voi olla ihan sattumaakin eli ei tietoa onko mitään yhteyttä pakkaskeleihin. Talossa on siis maalämpöpumppu ja vesikiertoinen lattialämmitys, joka jaettu kahteen piiriin. Tuo ”mekkaloiva” jakotukki on siis ykköspiiri, joka menee muualle taloon paitsi märkätiloihin.
Meillä on samanlaista oiretta IVLP:llä (nibe splitti). Myöskin 2 piiriä, pumppu tekee lämpimämpää vettä kosteille tiloille ja muilla tiloilla oma kiertovesipumppu+suntti (3-tieventtiili?). Kohisee erityisesti, kun sisäyksikön kiertovesipumppu käy täysillä. En tiedä johtuuko osittain siitä, että 2-piirin pumpun kierrokset ei seuraa päälaitetta vaan sillä oma säätönsä. Lisäksi myöhempien arvioiden perusteella laitteisto huonosti asennettu, kun ei pysty ilmaamaan kaikkia paikkoja kunnolla. Kokeilin itse ilmata järjestelmää, muttei auttanut. Yksi kehotti päästämään ilmaa pois kun laitteisto seissyt, toinen taas laitteiston käydessä. Molempia kokeiltu.
 
Lorina on varma merkki ilmasta kierrossa. Itte olen ilmannut siten, että pyörittänyt järjestelmää ja sit pysäyttänyt, odottanu hetken ja ilmannut, sitten lisännyt painetta ja sama uudestaan. Yleensä järjestelmän käydessäkin suurimmat tulee pois mutta kun järjestelmä on pysähdyksissä pääsee ilmakuplat vaeltamaan ylimpään kohtaan eikä liiku virtauksen mukana. Shunttauksen ei pitäisi sinänsä vaikuttaa ilmaukseen, jos ei shuntatussa piirissä ole "ilmataskua" josta ilma ei pääse poistumaan.

Jos lämpöpumppujärjestelmässä ei ole puskurisäiliötä välissä niin silloin sisäinen pumppu ja shuntatun piirin pumppu tuottaa enemmän painetta sinne shuntattuun piiriin, jolloin ääni varmasti kasvaa jonkin verran. Noissa jossa on shunttaus niin olen aina suositellut puskurivaraajan käyttöä ja molemmille piireille oma lämmönjakopumppu niin painetasot ja virtaukset pysyvät paremmin aisoissa, koneen sisäinen pumppu pyörittää vain puskurin ja koneen väliä. Toki läheskään aina ei näin tehdä.
 
Enervent Pingvinin kanssa on ollut pakkasilla ongelmaa, kun laitteeseen tulee vettä. Oli muuta remppaa kämpässä niin pyysin avaamaan iv-koneen koteloinnin että sinne pääsee kurkistamaan. Syyllinen löytyi; vesi tiivistyy tuon tuloilmaputken kylkeen, valuu siitä koneen päälle ja lopulta sisälle, mikä ei tee toiminnalle hyvää.

Kysymys: onko tuo nyt oikeaoppisesti asennettu? Maallikkojärjellä tuntuisi aika hölmöltä, että pakkasilla varsin kylmäksi menevä putki jätetään ilman mitään eristystä.

tuloilma.jpg
 
Enervent Pingvinin kanssa on ollut pakkasilla ongelmaa, kun laitteeseen tulee vettä. Oli muuta remppaa kämpässä niin pyysin avaamaan iv-koneen koteloinnin että sinne pääsee kurkistamaan. Syyllinen löytyi; vesi tiivistyy tuon tuloilmaputken kylkeen, valuu siitä koneen päälle ja lopulta sisälle, mikä ei tee toiminnalle hyvää.

Kysymys: onko tuo nyt oikeaoppisesti asennettu? Maallikkojärjellä tuntuisi aika hölmöltä, että pakkasilla varsin kylmäksi menevä putki jätetään ilman mitään eristystä.

tuloilma.jpg
Jos tuo on raitis- tai jäteilma, kyllä tuossa joku kondenssitiivis eristys pitäisi olla, läpivientejä myöten, muuten voi olla seinäkin märkänä
 
Jos tuo on raitis- tai jäteilma, kyllä tuossa joku kondenssitiivis eristys pitäisi olla, läpivientejä myöten, muuten voi olla seinäkin märkänä
On se, ulkoilmaa tuosta tulee seinän läpi. Taitaa olla syytä ottaa rakentajaan yhteyttä.
 
Viimeksi muokattu:
On ainankin läpivientiin urtsua saatu menemään pullollinen :D
Tyydytä meidät uteliaat ja mainitse onko ulospuhallusilman-putki eristetty? (joo nuo asetuksen "uudet" nimitykset raitis- ja jäteilmalle tuntuu vähän hölmoille vaikka ovatkin loogisia)
 
On ainankin läpivientiin urtsua saatu menemään pullollinen :D
Tyydytä meidät uteliaat ja mainitse onko ulospuhallusilman-putki eristetty? (joo nuo asetuksen "uudet" nimitykset raitis- ja jäteilmalle tuntuu vähän hölmoille vaikka ovatkin loogisia)
Mikään noista koneen päällä olevista putkista ei ole eristetty. Ainakaan siltä matkalta, mikä jää koneen ja katon väliin.
Edit: Eli myös jäteilmaputki on aika kylmä, siihenkin luultavasti tiivistyy vettä.
 
Sekin pitäisi olla eristetty koko matkaltaan.
Joo, nuo sähkölaitteet ei pitemmän päälle tykkää kun tulee vettä niskaan. Haiskahtaa vähän rakentajan perseilyltä. Laitanpa postia ja ehdotan että tulee korjaamaan tai maksaa korjauksen.

Edit: Ei välttämättä tahallista perseilyä toki. Noita Lvi-hommia saa vissiin tehdä kuka tahansa, ja tässä korjataan nyt satoa. Rempan suunnittelija/valvoja antoi ymmärtää (ja luuli itsekin), että lvi-hommat oli tilattu alan yrityksestä. Kun soittelin sinne tästä koneesta, kertoivat että kyllä se rakentaja oli iv-koneenkin asentanut ihan omin päin:mad:
 
Valmet kotilämpö e1000

Pitäs kiertoilmapuhaltimeen vaihtaa laakerit ja tuo puhallin tulis vetämällä ulos, mutta tuossa on edessä jonkinlainen sähköohjattu (termostaatti?) venttiili.

Mites tommonen kannattaa lähteä purkamaan, vesikierto kiinni ja potkia vähän kylkeen? Selviääkö tuosta tavallinen puuhastelija työkaluilla ja järjellä vai tarviiko putkarin paikalle? Riittäis jos tuota sais sen verta vain purettua, että sais tuon puhaltimen vedettyä ulos.
 

Liitteet

  • B3B4D3EA-B732-4520-AEC8-44B767F6C843.jpeg
    B3B4D3EA-B732-4520-AEC8-44B767F6C843.jpeg
    298 KB · Luettu: 75
Toimilaite kyllä lähtee venttiilirungosta kyllä irti ettei tarvitse irroitella puserrusliittimestä ja juotetusta yhdistäjästä. Mutuna luultavasti kuusioruuvilla tuossa kirkkassa "renkaassa". Voi olla ihan kierreelläkin mutta kuva ei siltä näytä.
 
Pingvinin jatkoa. Eilen kävi rakentajan edustaja laittamassa eristeet tulo- ja jäteilmaputkiin. Nyt mietityttää vielä, kun metalliin kertyy jäätä tuon eristeen yläpuolelle. Pitääkö olla huolissaan ja onko todella tapana rakentaa niin, että miinusasteisia metallipintoja on lämpimien rakenteiden sisällä paljaana?

jaa.jpg
 
@ristokoo Tapanahan on rakentaa vaikka miten, mutta ei se tarkoita, että se olisi hyvä tai oikein. Jos ja kun se kerta jäätää, niin eihän se ihan oikein ole. Tuo ei tosin ole monen euron kustannus, jos vaikka itse vetäiset tuohon tuollaista samanmoista solukumia. Sitä saa sellaisena liimattavanakin, niin varmaan helppo askarrella. Löytyy varmaan ihan Prismasta, Puuilosta ja vaikka mistä metritavarana. Toiminee myös jos vetäisee lämmöneristeeksi villaa ja päälle foliota ja tura pakettiin rautalangalla.
 
@ristokoo Tapanahan on rakentaa vaikka miten, mutta ei se tarkoita, että se olisi hyvä tai oikein. Jos ja kun se kerta jäätää, niin eihän se ihan oikein ole. Tuo ei tosin ole monen euron kustannus, jos vaikka itse vetäiset tuohon tuollaista samanmoista solukumia. Sitä saa sellaisena liimattavanakin, niin varmaan helppo askarrella. Löytyy varmaan ihan Prismasta, Puuilosta ja vaikka mistä metritavarana. Toiminee myös jos vetäisee lämmöneristeeksi villaa ja päälle foliota ja tura pakettiin rautalangalla.
Jep, ei varmasti olisi vaikeaa. Tosin tuo metalliosa (mikä se muuten on, ihan vaan poistoputken osa vissiin?) jatkuu hyvän matkaa kattolautojen alle, joten purku- ja korjaushommiksi menee jos haluaa kaikki kostuvat pinnat suojata. Tässä vaiheessa en itse lähde tuota korjaamaan. 2018 valmistunut rakennus, joten rakentajalla on vielä hyvinkin vastuu piilevistä vioista. Ja kun nuo putket kävivät eristämässä, myöntävät siis itsekin että väärin tuli tehtyä (eipä siinä kyllä ole vaihtoehtojakaan).

Nyt kiinnostaa se, että tuo tulee lopulta korjattua niin, ettei ole vesivahingon vaaraa. Luotto firman lvi-osaamiseen ei ole kovin korkealla tässä vaiheessa. Tekisi mieli tarkistuttaa rakenteet asiantuntijalla, mutta rakentaja ei varmasti halua sellaista kustantaa. Pitää miettiä, miten paljon tästä jaksaa vääntää. Sen verran nyt kuitenkin aion tuota firmaa juoksuttaa, että tulee nuo näkyvät osat turvalliseen kuntoon.
 
Onkos talo yksikerroksinen? Eli tuosta menee putki suoraan vintille ja sieltä sitten edelleen vesikaton läpi pihalle? Kai se on siellä yläpohjatilassa sentään eristetty? Onko muuten tehty jo käyttöönotto- ja lopputarkastukset? Jos on, niin omituista, että on mennyt läpi. No niin se oli kyllä mennyt meilläkin, kun ihan samalla tavalla oli kanavat paljaana.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 789
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom