Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Vaihtelin alkukesästä rahisevaan IV-koneeseen tulopuhaltimen alkuperäislaakerien tilalle (missä luki "626D INDONESIA NSK") Laakeri Centeristä ostamani 626-2RS FAG laakerit ja rahinat loppui ja toiminut hyvin. Nyt otin työn alle vaihtaa myös poistopuhaltimen laakerit vähän enemmän ennaltaehkäisevästi, mutta myös jos saisi vielä pehmeämmät moottoriäänet, mutta puhallin onkin vähän erilainen ja sen alkuperäislaakereissa lukee "608D - THAILAND - NMB". Ainakin ulkohalkaisija on vähän edellisiä laakereita isompi. Kertooko noiden mallinimi, että vaihtamalla olisi päivitettävissä parempiin ja mitkä ne olisi? Haussa alkuperäisiä hiljaisemmat ja pitkäikäisemmät laakerit, jos vain maksamalla kaupasta saa.


Kuten edellisenkin osalta niin käyt hakemassa saman laakerin -2RS (rubber seal) version. Muutoin menee vähä hifistelyksi.
 
20220920_150716.jpg


Tuollainen ilmanvaihtokone 80-luvun 1-krs omakotitalossa. Neliöitä n. 160, sähkölämmitys ja ILP. Sähkön vuosikulutus huitelee jossain 15.000 kWh:n tienoilla. Lieneekö kustannustehokasta uusia tuollaista? Tuloilma on talvella kylmää ja sen suhteen kone voi olla rikki tai muutenkin lämmön talteenotto varmaan aika heikko tuossa.
 
Kannattavuus riippuu vähän siitä(kin), mikä kone kävisi tilalle ajatellen lähtöjä ja tuloja. Mikähän kone tuo on?
 
SKF E2 energiaa säästävä laakeri on paras valinta: E2.608-2Z/C3

On niin makoisan lupaava tuotekuvaus, että poistopuolen lisäksi voisi hankkia vastaavat myös tulopuolen puhaltimiin, mihin vaihdoin keväällä, jos löytyy sopiva malli.

Löytyykö tosta pyörivästä LTO:sta laakereita? Ainakin siellä pitäisi olla kaksi pyörimisakselia, kun taitaa olla hihnavetoinen. Kone on Casa R120. Voisi samalla vaihtaa koneeseen kaikki laakerit, mitkä irti lähtee. Jos LTO:ssa ei ole mitään vaihdettavaa, ei tarvitsis lähteä availemaan. Jos nyt lähden avaamaan ja hihnan joutuu irrottamaan, niin onko hihnan kireydelle jotain ohjesääntöä?

 
Kannattavuus riippuu vähän siitä(kin), mikä kone kävisi tilalle ajatellen lähtöjä ja tuloja. Mikähän kone tuo on?

Elexivent E-6 on se kone. Laite on edellisen viestini kuvassa olevan ylemmän kokoonpanon kaltainen. Eli seinässä ulostulot noin 1m päässä toisistaan ja laitteen puhaltimet, joista lähtee putket välikaton villojen sekaan, on noin 2m päässä seinästä. Naapurin rajaan on seinästä joku 3m jos sillä on nykymääräyksillä merkitystä? Mutta kai koneen voi vaihtaa vanhan tilalle?
 
Elexivent E-6 on se kone. Laite on edellisen viestini kuvassa olevan ylemmän kokoonpanon kaltainen. Eli seinässä ulostulot noin 1m päässä toisistaan ja laitteen puhaltimet, joista lähtee putket välikaton villojen sekaan, on noin 2m päässä seinästä. Naapurin rajaan on seinästä joku 3m jos sillä on nykymääräyksillä merkitystä? Mutta kai koneen voi vaihtaa vanhan tilalle?
Yleensä jos on vaan koneen yläpuolella tilaa tehdä mahdollisesti tarvittavat putkitusmuutokset niin vaihto onnistuu (ja että uusi kone mahtuu fyysisesti sille varattuun tilaan). Äkkiä kun haeskelee niin tuo on ilmeisesti joku nykyisen Enerventin valmistama kone. Sieltä kysymällä voisi tulla parhaat ehdotukset korvaajaksi.

Tässä joku korvannut tuon koneen Enervent Sallalla: Enervent Salla kokemuksia
 
On niin makoisan lupaava tuotekuvaus, että poistopuolen lisäksi voisi hankkia vastaavat myös tulopuolen puhaltimiin, mihin vaihdoin keväällä, jos löytyy sopiva malli.

Löytyykö tosta pyörivästä LTO:sta laakereita? Ainakin siellä pitäisi olla kaksi pyörimisakselia, kun taitaa olla hihnavetoinen. Kone on Casa R120. Voisi samalla vaihtaa koneeseen kaikki laakerit, mitkä irti lähtee. Jos LTO:ssa ei ole mitään vaihdettavaa, ei tarvitsis lähteä availemaan. Jos nyt lähden avaamaan ja hihnan joutuu irrottamaan, niin onko hihnan kireydelle jotain ohjesääntöä?

On roottorissa ja sen moottorissa laakerit, mutta ne pyörii niin hitaasti että kestävät eliniän. Hihna niin löysälle että ei ihan vielä luista.

Niitä kumitiivisteellisiä laakereita mitä laitoit tulopuhaltimeen ei yleensä kannata laittaa kuin pölyisiin paikkoihin, niissä on normaalia isompi vierintävastus.
 
On roottorissa ja sen moottorissa laakerit, mutta ne pyörii niin hitaasti että kestävät eliniän. Hihna niin löysälle että ei ihan vielä luista.

Niitä kumitiivisteellisiä laakereita mitä laitoit tulopuhaltimeen ei yleensä kannata laittaa kuin pölyisiin paikkoihin, niissä on normaalia isompi vierintävastus.

Voikohan sen LTO:n matalalle jyrisevälle surinalle sitten tehdä muuten mitään? Ei ehkä kuitenkaan taida laakereihin liittyä ja niitä optimoimalla vaieta.
 
Mites Oras Safirasta selvittää et saiko sen apk-vivun pyöräytettyä kuumalle vedelle? Vivun kun ottaa irti niin sen alla on muovinen hammasratas, joka tuntui aika tiukassa olevan.
 
Kiitokset näin vähä arvelinkin. Jostain syystä oman Mielen ohjekirjassa suositellaan kytkentää lämpimään, mutta tiedä sitten.

eikun pitäisi onnistua. muistin väärin.

monesti ei suositella kuumaan kytkentää kun ei sitten onnistu pesuohjelma 30 / 40 /50 asteessa jos vesi on jo 60 astetta sisään tullessaan.
 

Liitteet

  • Screenshot_2022-10-29-14-58-30-00_19e678dd787fe75e0f12374c6d580f06.jpg
    Screenshot_2022-10-29-14-58-30-00_19e678dd787fe75e0f12374c6d580f06.jpg
    599,5 KB · Luettu: 63
eikun pitäisi onnistua. muistin väärin.

monesti ei suositella kuumaan kytkentää kun ei sitten onnistu pesuohjelma 30 / 40 /50 asteessa jos vesi on jo 60 astetta sisään tullessaan.
Joissain koneissa on lämmönsiirrin, jonka avulla vanhalla vedellä viilennetään pesuvesi.
 
Nuo matalamman lämpötilan pesuohjelmathan ovat vaan siksi että jos astiat ei ole kovin likaisia ne puhdustuu matallakin lämpötilalla, eli vähemmällä energian käytöllä. Ei se pesutulos heikkene jos vesi on lämpöisempää.

Liitosletku rasittuu kai vähän enemmän kuumasta vedestä ja lisää vuodon riskiä.
 
eikun pitäisi onnistua. muistin väärin.

monesti ei suositella kuumaan kytkentää kun ei sitten onnistu pesuohjelma 30 / 40 /50 asteessa jos vesi on jo 60 astetta sisään tullessaan.

Jeps ihan kuvan mukaan meni vaihto. Kylmällä vedellä 65asteen ohjelma otti 1,59kWh sähköä. Lämpimällä sama meni 0,9kWh ja koko ruljanssi meni nopeammin läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin joissain astianpesukoneissa astioiden kuivaus perustuu jotenkin kondenssiin ja se ei toimi kuuman veden kanssa hyvin. Eli siellä seinillä kiertää kylmä vesi tjsp., mihin kosteus sitten tiivistyy. Tiedä sitten, onko tuolla merkitystä
 
eikun pitäisi onnistua. muistin väärin.

monesti ei suositella kuumaan kytkentää kun ei sitten onnistu pesuohjelma 30 / 40 /50 asteessa jos vesi on jo 60 astetta sisään tullessaan.
Ohjeesta sain sellaisen käsityksen, että voisi olla mahdollista jättää ruuvi pois molemmista rei'istä pois, jolloin pystyisi vivun suunnalla valitsemaan, käyttääkö kylmää vai kuumaa vettä. Onnistuisiko?
 
Nuo matalamman lämpötilan pesuohjelmathan ovat vaan siksi että jos astiat ei ole kovin likaisia ne puhdustuu matallakin lämpötilalla, eli vähemmällä energian käytöllä. Ei se pesutulos heikkene jos vesi on lämpöisempää.

Liitosletku rasittuu kai vähän enemmän kuumasta vedestä ja lisää vuodon riskiä.
Yläasteen köksäntunnilta muistan, että jotkin ruoka-aineet täytyy ensin huuhdella kylmällä vedellä, ettei proteiinit pala kiinni astioihin. Ainakin maito ja munat. En sitten tiedä onko oikeasti mitään väliä kun käytetään konepesuaineita, mutta tuon vuoksi jotkin koneet viilentävät sen kuuman veden.
 
Yläasteen köksäntunnilta muistan, että jotkin ruoka-aineet täytyy ensin huuhdella kylmällä vedellä, ettei proteiinit pala kiinni astioihin. Ainakin maito ja munat. En sitten tiedä onko oikeasti mitään väliä kun käytetään konepesuaineita, mutta tuon vuoksi jotkin koneet viilentävät sen kuuman veden.
Tuo kuumaan veteen kytkeminen on sen verran harvinaista, että onko sitä tilannetta varten pesukoneisiin sitten asennettu jotain jäähdytysautomaatiota...?

Toi lämmönvaihdinkin lienee tarkoitettu uuden veden esilämmittämiseen, sillä vanhalla jätevedellä, joka sitten toimii väärinpäin jos tuleva vesi onkin lämmintä.
 
Tuo kuumaan veteen kytkeminen on sen verran harvinaista, että onko sitä tilannetta varten pesukoneisiin sitten asennettu jotain jäähdytysautomaatiota...?

Toi lämmönvaihdinkin lienee tarkoitettu uuden veden esilämmittämiseen, sillä vanhalla jätevedellä, joka sitten toimii väärinpäin jos tuleva vesi onkin lämmintä.
Voi hyvinkin olla. Jossain koneessa olen tällaiseen käyttötapaan kuitenkin törmännyt. En tiedä miten sitten muualla maailmalla, onko yleistä tuo kuumaan veteen kytkeminen.
 
Voi hyvinkin olla. Jossain koneessa olen tällaiseen käyttötapaan kuitenkin törmännyt. En tiedä miten sitten muualla maailmalla, onko yleistä tuo kuumaan veteen kytkeminen.
No jenkeissä on käsittääkseni normi tapa kytkeä ne kylmään ja kuumaan, niin että koneessa itsessään ei ole lämmitysvastusta, tai se on niin pieni ettei se riitä kuin lämmön ylläpitoon, mutta nuo saavat siis halutessaan pelkkää kylmääkin vettä
 
Enerventin Piccolo Eco ECE (ON) LTO-laite, suunnittelijat vissiin olleet kahvilla kun tätä on tehty.

Laitteen sisällä on tuloilman esilämmityksen termostaatti 0-40 asteikolla, mutta indikaattori siitä että mikä on valittu lämpötila ei ole. Termari on kiinni laitteen peltisessä väliseinässä ja tuossa pellissä ei ole mitään merkkiä tai lovea tai kohoumaa, kuten ei myöskään termarin ulkokehän rungossa. Mistä hemmetistä tuossa tietää onko valittuna 10, 12, 14, 16, tai vaikka 34 astetta? Summittaisesti sen perusteella että mikä numero omasta mielestä osoittaa alaspäin? Miksi halvatussa noihin ei ole voinut laittaa indikaattoria kuten missä tahansa perkeleen termostaatissa on...

Ei ole oma laite jonka takia ei mitään käryä eikä myöskään rajattomasti aikaa kikkailla ja tutkia ja mittailla.
 
Enerventin Piccolo Eco ECE (ON) LTO-laite, suunnittelijat vissiin olleet kahvilla kun tätä on tehty.

Laitteen sisällä on tuloilman esilämmityksen termostaatti 0-40 asteikolla, mutta indikaattori siitä että mikä on valittu lämpötila ei ole. Termari on kiinni laitteen peltisessä väliseinässä ja tuossa pellissä ei ole mitään merkkiä tai lovea tai kohoumaa, kuten ei myöskään termarin ulkokehän rungossa. Mistä hemmetistä tuossa tietää onko valittuna 10, 12, 14, 16, tai vaikka 34 astetta? Summittaisesti sen perusteella että mikä numero omasta mielestä osoittaa alaspäin? Miksi halvatussa noihin ei ole voinut laittaa indikaattoria kuten missä tahansa perkeleen termostaatissa on...

Ei ole oma laite jonka takia ei mitään käryä eikä myöskään rajattomasti aikaa kikkailla ja tutkia ja mittailla.
Samaan vitutukseen menee kaikki termostaatit missä ei ole asteita. Lämminvesivaraajassa on laajentuva nuoli. Mitä helvattua sekin meinaa asteina. Lämpöpatterissa ja lattialämmössä on random numeroita asteiden sijaan...
 
Onko tällaisen vesimittarin muovikansi aukeavaa mallia? Lämpimän veden mittarin sisäpuolelle kertynyt kalkkia tms., hankaloittaa lukemista. Yritin avata varovasti mutta koko näyttötaulu näyttäisi pyörivän mukana. Mitään isoa en tietenkään lähde vuokrakämpässä tekemään mutta kevyen puhdistuksen voisi tehdä ettei tule vahingossa ilmoitettua liian suurta kulutusta :)

1667654189193.png
 
Onko tällaisen vesimittarin muovikansi aukeavaa mallia? Lämpimän veden mittarin sisäpuolelle kertynyt kalkkia tms., hankaloittaa lukemista. Yritin avata varovasti mutta koko näyttötaulu näyttäisi pyörivän mukana. Mitään isoa en tietenkään lähde vuokrakämpässä tekemään mutta kevyen puhdistuksen voisi tehdä ettei tule vahingossa ilmoitettua liian suurta kulutusta :)

1667654189193.png

yleensä ei oo, muutenhan joku kiilaisi hyrrän tai numerot. uus maksaa sen 30€, ilmoita huollolle / omistajalle että mittari ei ole luettavissa, lukekaa itse tai uusikaa.
 
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen. Eli meidän talossa on vesikiertoinen lattialämmitys jota voi lämmittää joko puukattilalla (arimax 35 + arimax 1800l varaaja) tai sitten öljypolttimella. Öljypoltinta kun käyttää niin vesi menee suoraan kiertoon ja käyttöön eikä mene varaajan kautta.

Torstaina laitoin öljypolttimen päälle kun lähdettiin reissuun niin ajatellut lämmittää varaajaa kun ei olla paikalla. Suljin siis kattilan ja varaajan sulut ihan edellisen omistajan ohjeiden mukaan kuten hän on tehnyt. Lauantaina tultiin takaisin kotiin ja sisälämpötila laskenut 18 asteeseen ja lattiat kylminä. Öljypoltin kyllä pelaa ihan ok.

Khh, saunalle ja pesuhuoneelle on oma automix 10 säätömoottori ja tietysti kiertovesipumppu sekä muille tiloille myös omat jotka kuvassa näkyvät. Olen katsonut että kiertovesipumput pyörivät (otin tuon keskimmäisen ruuvin pois). Automixit sen sijaan tuntuvat häröilevän ja veden lorina kuuluu tuolla alueella. Kiertoon ei siis tunnu menevän vettä kunnolla mutta veden lämpötilamittarit mitä verkostoon tulee ja menee näyttävät normaaleja lukemia. Hanoista kyllä tulee normi paineella ja lämmintä vettä. Verkoston painekin on kohdillaan. Mietin oisko jossain joku ilmalukko tms putkistossa? Vai kiertovesipumppu/automix paskana? Outoa kun ongelmat alkoivat kun vaihdoin kattilasta öljylle... Tänään taas laitoin aamulla valkean puukattilaan mutta mitään muutoksia ei oikein ole tullut. Varaajassa jo lämmintä vettä piisaisi..

Edellinen omistaja on tehnyt putkimiehenä lvi työt itse joten häntä tässä vielä odottelen että tulisi katsomaan mutta mielenkiinnolla katson mitä neuvoja täältä mahdollisesti tulisi. Kiitos ja anteeksi
 

Liitteet

  • IMG_20221106_111813.jpg
    IMG_20221106_111813.jpg
    3,1 MB · Luettu: 152
Viimeksi muokattu:
Ennen kuin painelen putkiliikkeeseen ostoksille, niin josko täällä olisi ystävällinen lvi-ammattilainen osaisi vinkata vaikka tarvikkeet nimeämällä mitä hommata.

Tausta: Talvi yllätti jne... no ei yllättänyt vielä, mutta kesäasunnon uuden vesiliittymän putkihommelit siirtynee ensi kevääseen. Vesi "tulee" tai siis käy kääntymässä jo talon sisällä, kellarissa. Toi 32mm tuloputki kulkee n. 1,5m syvyydessä ja kellari pysyy plussalla kovillakin pakkasilla. Tähän tarvitsisi nyt sitten ainakin talveksi jonkinlaisen hanan lähinnä juomaveden hakemiseksi sisälle. Olisiko joku sulkuventtiilikin vielä suositeltava tuossa? Tuo 25mm putki kytkemättömine sulanapitokaapeleineen menee pihalle ja on vielä loppupäästä maanpinnalla paljaana (eli jäätynee ekoista pakkasista). Siihen ei ole nyt tarkoitus koskea, mutta tarvinnee myös jonkun sulkuventtiilin tähän kellarin päähänkin?

Mitähän tuohon nyt sitten kannattaisi hommata? Jakotukki ja parit sulkuventtiilit väliin?
Layer 0.jpg Layer 1.jpg

...läpivienti keittiöön tulee aikanaan tuosta suoraan yläpuolelle, kunhan saan floorplanin eka funtsittua loppuun. Vesimittari ei ole (eikä tulossa) kiinteistössä, eli siihenkään ei tarvitse nyt kiinnittää huomiota.
 
PRK-liitin pois, sokkelin tms läpimenoon suojaputki, Hela (tai prk) 32 x dn25 sk liitin, 32 tukiholkki, dn25-dn15 supituskaksoisnippa, dn15 palloventtiilii, letkunpätkä. Siis jos väliaikaisesti talveksi tarvitsee tuosta 32sta saada vettä.
 
Lämmin kiitos @Lumimies ! Juuri tuota ajoin takaa. Suunnilleen noin olin pikkupäässäni jo tuon suunnitellut, mutta vilkaisu loputtomiin valikoimiin jo pelkästään jonkun puuilon sivuilla sai pään pyörälle :)

Väliaikaisesti tosiaan vain tarve. Kyseessä kesävesi, jota vesilaitos tarjoaa nyt lisämaksusta myös talveksi niille, joilla kulkee johto koko matkalta tarpeeksi syvällä. Aito ja oikea putkimies saa sitten keväällä tulla asentelemaan vähän pysyvämmät ratkaisut, kunhan eka selvittää itselleen mitä on tulossa ja minne.
 
Eikös tuohon sopisi laittaa 3/4" palloventtiilin, 3/4" kaksoisnipan ja 3/4" letkunipan ja sopivan pätkän letkua klemmarin kanssa, kun on jo valmiiksi supistettu 1" --> 3/4"
 
Eikös tuohon sopisi laittaa 3/4" palloventtiilin, 3/4" kaksoisnipan ja 3/4" letkunipan ja sopivan pätkän letkua klemmarin kanssa, kun on jo valmiiksi supistettu 1" --> 3/4"
Kyllä toi 25mm putki kannattaisi tehdä paineettomaksi ja tyhjentää vedestä. Todennäköisesti kestää jäätymisen, mutta joskus kuitenkin korkkaa.

Jos jostain löytyy pätkä 25 mm putkea, niin tällainen ulos menevän putken tilalle Puserrusliitin PE Hanakulma SK 25mm x 3/4" - Viljelijän puutarhatarvikekauppa – Jarvenkyla Oy ja siihen laskuhana.
 
32 prk/helan sisäkierre on "tuumavartti", 25 prk/hela on "tuumanen".
Toki jos ei halua laittaa tuota 32sta putkea poikki (vielä) niin 25 putken tilalle: dn25-dn15 supituskaksoisnippa, dn15 palloventtiilii, letkunpätkä.
 
My bad, luin vallan huonosti alustuksen ja en huomannut mainintaa tuosta 25mm putken sulkutarpeesta.

Eikös se olisi helpointa ottaa auki tuo 25 liitin auki, putki pois, kulma pois ja palloventtiili tilalle niinkuin Lumimieskin asian esitti.
 
Kiitos vastauksista :thumbsup: Mielellään pitäisin myös tuon ulos menevän 25 putken käytössä aina kun kelit sallii. Sitä kulkee 20m maan alla ja 10m pinnalla, kokonaan ulkona toistaiseksi. Päässä palloventtiili joka kesti viime talven pakkaset (pääventtiili oli kiinni ja palloventtiili puoliksi auki).

Ei ainakaan sitten menis painetta vaikkapa poksauttamaan jäätynyttä hanaa paskaksi kun laittaisi tuon pätkän "sisältä" kiinni. Jotenkin niinkuin seuraavasti ( Eikä edes hävetä :p ) :

putket.jpg
 
Jeps ihan kuvan mukaan meni vaihto. Kylmällä vedellä 65asteen ohjelma otti 1,59kWh sähköä. Lämpimällä sama meni 0,9kWh ja koko ruljanssi meni nopeammin läpi.

Koneessa sattuikin olemaan vielä oma ohjelma jos on kytketty lämpimään veteen. Tällöin pesu vei enää 70W.
 
Oraksen 30-vuotias kylpyhuoneen lavuaarin hana tiputtelee vettä pisarakaupalla 24/7 vaikka on hana kiinni yms.

Ilmoitanko asiasta huoltoyhtiöön, kai tuollakin vesilaskua saa alemmaksi, kun ei turhia tiputtele?
 
Kiitos vastauksista :thumbsup: Mielellään pitäisin myös tuon ulos menevän 25 putken käytössä aina kun kelit sallii. Sitä kulkee 20m maan alla ja 10m pinnalla, kokonaan ulkona toistaiseksi. Päässä palloventtiili joka kesti viime talven pakkaset (pääventtiili oli kiinni ja palloventtiili puoliksi auki).

Ei ainakaan sitten menis painetta vaikkapa poksauttamaan jäätynyttä hanaa paskaksi kun laittaisi tuon pätkän "sisältä" kiinni. Jotenkin niinkuin seuraavasti ( Eikä edes hävetä :p ) :

putket.jpg
Jos noin haluat niin.
Alhaalla on oikean kokoinen ventiili eli DN25 (eli 1", tuumanen), sen ja teikan väliin ei luultavasti tarvise mitään (näyttää että olisi jo sup-2-nippa tai sup ja dn25 kaksoisnippa). Ventiilin ja kulman väliin dn25 kaksoisnippa.
Teikan päällä on dn32-dn25 (eli 11/4"-1") suppari ja dn25 tulppa. Tuo tulppa pois ja tilalle dn25-dn15 (1"-1/2") sup-2-nippa ja dn15 venttiili ja siihen letkuliitin tai Nito-liitin. Dn15 venttiiliä on mukavampi käyttää veden ottamiseen letkulla kuin isommilla venttiileillä.
Alla kokotaulukko, tässä tapauksessa mitta kierteen päältä.
Koodi:
DN  R     Ulkohakasija
15  1/2    21,3
20  3/4    26,9
25  1      33,7
32  1 1/4  42,4
 
Kuinka usein joudutte lisäämään vettä lattialämmitysjärjestelmään tai painetta paisuntasäiliöön?
 
Miksi kumpaakaan pitäisi tehdä ellei jokin ole rikki?
Meillä on kolme vuotta vanha talo yhdessä kerroksessa ja järjestelmän paine on laskenut nyt vuoden aikana 1,2 barista 0,5 bariin! Vuotoja ei ole näkyvissä! Kaukolämpöhenkilö varoitteli, että paisuntasäiliön venttiili saattaa jäädä vuotamaan paineentarkistuksen jälkeen?
 
Tuolloinhan varo on rikki ja pitäisi vaihtaa.

Muokkaus, tämä oli vastaus GJ:n viestiin
 
Meillä on kolme vuotta vanha talo yhdessä kerroksessa ja järjestelmän paine on laskenut nyt vuoden aikana 1,2 barista 0,5 bariin! Vuotoja ei ole näkyvissä! Kaukolämpöhenkilö varoitteli, että paisuntasäiliön venttiili saattaa jäädä vuotamaan paineentarkistuksen jälkeen?
Varo saattaa joskus jäädä tiputtamaan, kuppi alle niin näkee vuotaako. Lämmityksessä normaalisti varo ei laukea, käyttövedessä taasen on normaalia että tiputtelee.
Toki mahdollista myös mahdollista että kalvopaisunnasta karannut typpi, tällöin paine vaihtelee suuresti verkostossa.
 
Onko jotain tehtävissä lorisevalle tiskikoneelle. Tiskialtaassa on perus Prevex vesilukko ja ylivuotoputki ja joka kerta kun tiskikone poistaa vettä kuuluu hirmuinen lorina ja kohina viemäristä. Ääneen vaikuttaa toki jos laittaa pohjaventtiilin kiinni ja varsinkin jos laittaa jonkun tulpan tuohon ylivuotoputken suulle. Mitä tuolle voisi keksiä?

Mietin asiaa vielä kun katselin tuota vesilukkoa niin voisiko olla mahdollista että lotina aiheutuisi tuosta tiskikoneen poistosta joka on nyt tuolla vesilukon yläpäässä, eli olisiko ratkaisu vaan laittaa poisto tuohon putken kyljessä olevaan poistoon.
 

Liitteet

  • E0552AE1-0AB0-4053-A83B-BF928707CA28.jpeg
    E0552AE1-0AB0-4053-A83B-BF928707CA28.jpeg
    226 KB · Luettu: 117
Viimeksi muokattu:
Onko jotain tehtävissä lorisevalle tiskikoneelle. Tiskialtaassa on perus Prevex vesilukko ja ylivuotoputki ja joka kerta kun tiskikone poistaa vettä kuuluu hirmuinen lorina ja kohina viemäristä. Ääneen vaikuttaa toki jos laittaa pohjaventtiilin kiinni ja varsinkin jos laittaa jonkun tulpan tuohon ylivuotoputken suulle. Mitä tuolle voisi keksiä?

Mietin asiaa vielä kun katselin tuota vesilukkoa niin voisiko olla mahdollista että lotina aiheutuisi tuosta tiskikoneen poistosta joka on nyt tuolla vesilukon yläpäässä, eli olisiko ratkaisu vaan laittaa poisto tuohon putken kyljessä olevaan poistoon.

älä laita kyljessä olevaan poistoon, on tarkoitettu ylivuotoputkelle. se on sileä ja puskee suoraan vasten seinää niin on riski että letku irtoaa. parempi vain pysyä pois keittiöstä jos tiskikoneen ääni häiritsee.
 
älä laita kyljessä olevaan poistoon, on tarkoitettu ylivuotoputkelle. se on sileä ja puskee suoraan vasten seinää niin on riski että letku irtoaa. parempi vain pysyä pois keittiöstä jos tiskikoneen ääni häiritsee.
Paha pysyä poissa kun keittiö ja olohuone on yhtä tilaa niin ei viitsisi mennä makuuhuoneeseen tuon takia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom