Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Vanhemman mallin kaivoissa tuo peitetty reikä oli sitä varten, että sen kautta pystyi rassaamaan tukkeutunutta viemäriä ns ohi hajulukon. Uudemmissahan tuo koko hajulukon suojaava muovikikkare on nykäistävissä pois.
Joku oikea putkimies kertonee enempi/tarkemmin.
Se sininen reikä on rassireikä. Vesilukoissa missä ei ole irroitettavaa keskiosaa on rassitulppa. Mittaa reikä ja hae uusi sopiva.


Jaa, eli tuosta pitäisi päästä suoraan viemäriin? Hajua sieltä ei kuitenkaan tule eli jostain syystä hajulukko toimii ilmankin tuota? Täytynee tulppa hankkia varmuuden vuoksi kuitenkin.

Vanha tulppa on nyt sitten jossain, mutta ilmeisesti viemäri ei mennyt ainakaan tukkoon sen takia. :smoke:


Alkuperäinen ongelma eli pesukoneen valuttaminen oli todella omituinen. Nyt kone näyttää pitävän vettä sisälläänkin ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Joku lappoilmiö on ainoa selitys, joka tulee mieleen. Vai pääsisikö koneen sisälle syntymään ylipainetta, joka työntäisi vettä pois? Ei kai pesukoneen pitäisi olla mitenkään ilmatiivis pesun ajan, siinä on kuitenkin pesuainekaukalokin.

Paljonkohan sitä vettä on hukkaan mennyt, kun kulutus on ollut sen verran korkeaa, että edes minun suihkunkäyntiajoilla ei heti luulisi saavan sellaisia määriä aikaiseksi. :smoke:
 
No näin maallikkona sun korkea vedenkulutus ei kyllä johdu tuosta pesukoneen mahdollisesta häiriöstä.
Korkealle vedenkulutukselle yksi potentiaalinen kohde on vuotava vessanpytty -> sen kautta voi karata vettä todella paljon viemäriin.


Tuossa(kin) jutussa on kuvattu wc-paperinpala testi, joka on helppo testi.
 
Jaa, eli tuosta pitäisi päästä suoraan viemäriin? Hajua sieltä ei kuitenkaan tule eli jostain syystä hajulukko toimii ilmankin tuota? Täytynee tulppa hankkia varmuuden vuoksi kuitenkin.

Vanha tulppa on nyt sitten jossain, mutta ilmeisesti viemäri ei mennyt ainakaan tukkoon sen takia. :smoke:


Alkuperäinen ongelma eli pesukoneen valuttaminen oli todella omituinen. Nyt kone näyttää pitävän vettä sisälläänkin ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Joku lappoilmiö on ainoa selitys, joka tulee mieleen. Vai pääsisikö koneen sisälle syntymään ylipainetta, joka työntäisi vettä pois? Ei kai pesukoneen pitäisi olla mitenkään ilmatiivis pesun ajan, siinä on kuitenkin pesuainekaukalokin.

Paljonkohan sitä vettä on hukkaan mennyt, kun kulutus on ollut sen verran korkeaa, että edes minun suihkunkäyntiajoilla ei heti luulisi saavan sellaisia määriä aikaiseksi. :smoke:

Jos on mittari nähtävillä niin katso pyöriikö kokoajan, ja jos pyörii niin selvitä mikä vuotaa. Vessanpöntön sulut voi laittaa kiinni yksitellen jne. Oletan että kyseessä on omakotitalo. Jos asoy niin huoltoon olisi jo otettu yhteyttä. Ja mikä on korkeaa kulutusta? Yli 300 litraa / vrk vai enemmän? 155 litraa per henkilö/ vrk on keskikulutus Suomessa. 90-270 litraa vaihteluvälillä

 
No näin maallikkona sun korkea vedenkulutus ei kyllä johdu tuosta pesukoneen mahdollisesta häiriöstä.
Korkealle vedenkulutukselle yksi potentiaalinen kohde on vuotava vessanpytty -> sen kautta voi karata vettä todella paljon viemäriin.


Tuossa(kin) jutussa on kuvattu wc-paperinpala testi, joka on helppo testi.

Jos on mittari nähtävillä niin katso pyöriikö kokoajan, ja jos pyörii niin selvitä mikä vuotaa. Vessanpöntön sulut voi laittaa kiinni yksitellen jne. Oletan että kyseessä on omakotitalo. Jos asoy niin huoltoon olisi jo otettu yhteyttä. Ja mikä on korkeaa kulutusta? Yli 300 litraa / vrk vai enemmän? 155 litraa per henkilö/ vrk on keskikulutus Suomessa. 90-270 litraa vaihteluvälillä


Lähempänä kolmeasataa kuin keskikulutusta se taisi olla, kun viimeksi katsoin. Mittari ei pyöri itsekseen eikä esim. öisin ole tullut juurikaan kulutusta. Lämminvesivaraaja päästelee toisinaan varoventtiilistä vettä, joskus aika pitkiäkin aikoja, mutta en usko, että se selittäisi kaikkea.

Ei tuo pesukonekaan varmaan kaikkea selitä, mutta jos vettä on mennyt vaikka useampi sata litraa kerralla, voisi se ehkä jotain tehdä. Tai sitten ei.

Pytty ei mielestäni vuoda ollenkaan. Täytyy ehkä sekin selvittää vielä.

Ja pesukoneen vedentaso on nyt ihan näkyvästi jossain luukun neljänneksen korkeudella, kun aika pitkään vettä on mielestäni ollut vain pari senttiä rummun pohjan yläpuolella.
 
No jo tuo, että pystyt seuraamaan mittaria kertoo sen, että ellei se pyöri kun kulutusta ei ole -> niin vuotoa ei ole.
Ei mene pesukoneen kautta juuri mitään, sen verran nuukasti ne käyttää vettä. Guuglen mukaan uudekho pesukone käyttää normaalisti vettä 60 litraa per pesukerta, vanha 120 litraa.
Kun suihkuhana on säädetty standardille -> 10 minuutin suihkuttelu vie 120 litraa vettä.
 
Lähempänä kolmeasataa kuin keskikulutusta se taisi olla, kun viimeksi katsoin. Mittari ei pyöri itsekseen eikä esim. öisin ole tullut juurikaan kulutusta. Lämminvesivaraaja päästelee toisinaan varoventtiilistä vettä, joskus aika pitkiäkin aikoja, mutta en usko, että se selittäisi kaikkea.

Ei tuo pesukonekaan varmaan kaikkea selitä, mutta jos vettä on mennyt vaikka useampi sata litraa kerralla, voisi se ehkä jotain tehdä. Tai sitten ei.

Pytty ei mielestäni vuoda ollenkaan. Täytyy ehkä sekin selvittää vielä.

Ja pesukoneen vedentaso on nyt ihan näkyvästi jossain luukun neljänneksen korkeudella, kun aika pitkään vettä on mielestäni ollut vain pari senttiä rummun pohjan yläpuolella.

No jos ei oo ohjelma käynnissä niin ei siellä koneessa pitäisi mitään vettä olla. Lukema mittarista ylös, kone perusohjelmalle käyntiin ja älä käytä muuta vettä silloin. Jos menee enemmän vettä kuin mitä pesuohjelman pitäisi viedä ohjekirjan mukaan niin sitten vika on koneessa (tai asennuksessa). Seuranta ja erotusdiagnostiikka vaan käyttöön niin vika (yleensä) selviää jos sellaista on.
 
Kylpyhuoneen hetkellinen lisälämmitys

Uskaltaisikohan tuolla Raptorin rakennuspuhaltimella lämmittää säännöllisesti kylpyhuonetta n. 30min ennen suihkua? Laitteella on IP24 -luokitus, mutta mitä K-Raudasta kysyin heidän Prof -lämpöpuhaltimensa käyttöä kylpyhuoneessa, saivat tavarantoimittajalta vastauksen että avoimen rakenteen vuoksi eivät laittaisi kylpyhuoneeseen, kun laitetta ei ole tarkoitettu siihen käyttöön. Prof -laitteen IP -luokitus on IPX4, ja kylpyhuoneen pistorasialla on 16A sulake.


Varsinaisia kylpyhuoneeseen tarkoitettuja puhaltimia on hieman huonommin tarjolla. Ainut mitä Suomesta löysin on tämä, ja sitäkin on tällä hetkellä hieman huonosti saatavana. Siinäkin on tosin "vain" IP22 -luokitus, joskin asennetaan seinälle.


Mietin myös mahtaako laattapinta tai tasoite tykätä huonoa jos siihen kohdistuu äkisti voimakasta lämpöpuhallusta?
 
Nuo raksalämmittimet eivät loppujen lopuksi ole kovin hyviä lämmittämään nopeasti. Tällä lämpeää tila nopeammin:

Luonnollisesti tuo täytyy siirtää pois, kun menee suihkuun.
 
Aluksi täytyy huomauttaa että LVI ei sisällä sähköä, LVIS sisältäisi. Oikea suunta kysellä olisi kysy sähkäriltä-ketju.

Jahaa, onhan tuolla yleisen keskustelun puolella sellainenkin ketju olemassa. En huomannut koti ja asuminen -osiossa. Laitan tuon viestin sinne.
 
Bidee kauemmaksi altaasta, mitkä ovat järkevät vaihtoehdot? Oraksella on etäkäynnistyvät smart bideet, mutta jos tulee malja-allas tason päälle niin aika vähissä on hanavaihtoehdot ja eivät edullisimmasta päästä. Onko muilla valmistajilla vastaavaa? Tuollaista Orasta olen joskus kokeillut, sinänsä kyllä toimi hyvin.

Teoriassa etäohjausta jne. voisi rakennella, mutta vaatii kuitenkin sekoittajan jne. niin ihan sama laittaa se sekoittaja wc:n viereen vai mitä?
 
Ostat haluamasi sekoittajan (jossa bide) ja tuon Oraksen Optiman missä smart bidetta. Kytket tuon toisen hanan smart bidettaan ja myyt Optiman pois.
 
Ostat haluamasi sekoittajan (jossa bide) ja tuon Oraksen Optiman missä smart bidetta. Kytket tuon toisen hanan smart bidettaan ja myyt Optiman pois.
Nyt tipuin kärryiltä. Onko siis ajatus säästää muutama kymppi ostamalla pakettina ja myymällä tuo Optima verrattuna pelkän smart bidetan ostoon? Seuraava kysymys onkin toimiiko tuo smart bidetta minkä tahansa hanan kanssa? Oraksen hanan kanssahan hanasta alkaa tulla vettä kun tarttuu bidetan kahvaan, puskeeko se siitä hanan bideen putkesta sen altaaseen :hmm:

Edit. Jos smart bidetta toimii minkä tahansa hanan kanssa niin avaa kyllä vaihtoehtoja. Kuvittelin että smart bidetta on enemmän kytköksissä hanaan...
 
Viimeksi muokattu:
Sitä smart bidetta-systeemiä ei saa tietääkseni kuin tiettyjen Optima/Alessi/Signa/Inspera hanan mukana.
Periaatteessa pitäisi toimia minkä hanan kanssa tahansa, helpompi kytkeä jos hanassa on soft-pex kytkentäletkut 3/8-muttereilla sekä bide-viiksessä 1/2-mutteri.
Toki en ole kokeillut muilla merkeillä. Itsellä sattuu olemaan eri kautta ja eri aikaan hommatut smart bidetta-systeemi ja Optima pesuallashana.
 
Sitä smart bidetta-systeemiä ei saa tietääkseni kuin tiettyjen Optima/Alessi/Signa/Inspera hanan mukana.
Periaatteessa pitäisi toimia minkä hanan kanssa tahansa, helpompi kytkeä jos hanassa on soft-pex kytkentäletkut 3/8-muttereilla sekä bide-viiksessä 1/2-mutteri.
Toki en ole kokeillut muilla merkeillä. Itsellä sattuu olemaan eri kautta ja eri aikaan hommatut smart bidetta-systeemi ja Optima pesuallashana.

Mulla sattuu olemaan yksi sellainen setti ylimääräisenä jos joku haluaa ostaa

Ja kyllä niitä myydään erikseen.



IMG_20221009_200749.jpgIMG_20221009_200729.jpg
 
Näköjään saa erikseen, Onnisen haku osoittaa jälleen kerran erinoimaisuuttaan ja en heti myöskään huomannut Oraksen sivuiltakaan.
 
Meillä on ollut ongelmana keittiön vesipisteen ulkoseinän sisältä vedetyt pex putket jotka jäätyvät kun pakkanen nousee yli -20 asteen. Olen pohtinut jos avaisi kipsilevyseinää roska/allaskaapin sisältä ja laittaisi eristettä noihin lattiavalusta nousevien suojaputkien ympärille. Suojaputket kulkevat höyrynsulkumuovin ja eristevillan välissä joten aika ahtaalta tuo vaikuttaa. Sinne ei varmaankaan kovin paksua eristettä saa mutta ehkä jotain solukumi putkieristettä voisi saada ujutettua jos tuohon kipsilevyyn tekisi "huoltoaukon" ja viiltäisi höyrysulkua auki että mahtuu ujuttamaan.

Herättääkö tämä projekti minkäänlaisia ajatuksia tai ehkä parempia ideoita ja riittääkö tuohon ylipäätänsä solumieriste vai pitäisikö olla jotain paksumpaa villaeristettä?

Hienoahan toki olisi purkaa keittiön kaapistot ja piikata lattiavalu auki ja sitten vetää pintavetona kaapin sisältä mutta tämä ei oikein ole tällä hetkellä valitettavasti vaihtoehto :s
 
Viimeksi muokattu:
En oikein jaksa uskoa, että ohut armaflex muuttaisi mitään. Ilma suojaputken sisällä luultavasti viilenee silti sen verran, että putki jäätyy ja homma menee hukkaan.
 
Meillä on ollut ongelmana keittiön vesipisteen ulkoseinän sisältä vedetyt pex putket jotka jäätyvät kun pakkanen nousee yli -20 asteen. Olen pohtinut jos avaisi kipsilevyseinää roska/allaskaapin sisältä ja laittaisi eristettä noihin lattiavalusta nousevien suojaputkien ympärille. Suojaputket kulkevat höyrynsulkumuovin ja eristevillan välissä joten aika ahtaalta tuo vaikuttaa. Sinne ei varmaankaan kovin paksua eristettä saa mutta ehkä jotain solukumi putkieristettä voisi saada ujutettua jos tuohon kipsilevyyn tekisi "huoltoaukon" ja viiltäisi höyrysulkua auki että mahtuu ujuttamaan.

Herättääkö tämä projekti minkäänlaisia ajatuksia tai ehkä parempia ideoita?

Hienoahan toki olisi purkaa keittiön kaapistot ja piikata lattiavalu auki ja sitten vetää pintavetona kaapin sisältä mutta tämä ei oikein ole tällä hetkellä valitettavasti vaihtoehto :s
Ei se solukumi tai muu lisäeriste auta varmaan mitään jos se väli missä putket menee on liian kylmä. Jäätyykö ne siis lattian sisässä vai seinässä? Putket tulee lattiasta suoraan seinän sisään?

Itse vetäisin kyllä ne putket uusiksi kaapin sisään niin pitkältä matkalta kuin pystyy. Ja se mitä ei helposti pysty niin pitäisi ainakin olla höyrynsulun sisäpuolella, mieluiten ihan paljaana niin että huoneilma pääsee pitämään sulana.
 
Ei se solukumi tai muu lisäeriste auta varmaan mitään jos se väli missä putket menee on liian kylmä. Jäätyykö ne siis lattian sisässä vai seinässä? Putket tulee lattiasta suoraan seinän sisään?

Itse vetäisin kyllä ne putket uusiksi kaapin sisään niin pitkältä matkalta kuin pystyy. Ja se mitä ei helposti pysty niin pitäisi ainakin olla höyrynsulun sisäpuolella, mieluiten ihan paljaana niin että huoneilma pääsee pitämään sulana.

Kyllä putket nousee suoraan lattiavalusta seinän sisään eli jos nuo haluaisi siirtää pitäisi keittiön kaapisto purkaa ja piikata lattiavalu auki että putket saisi taivutettua kipsilevyn sisäpuolelle.
Luulisin että jäätyy siitä missä nousee lattiavalusta ylös ulkoseinän sisään, vaijerilla tuota on joskus putkimies etsinyt edellisen omistajan kanssa ja kuulemma oli jossain siinä seinän sisällä.
Tuossa on siis lattiana ontelolaatta ja valu siinä päällä jossa kulkee suojaputkessa pex putki ja lattiassa on lattialämmitys, se ei tosin ylety tuonne ulkoreunaan asti.
Tuo jäätyminenhän alkaa vasta siinä -21-25c välillä minkä perusteella mietinkin jos tuo lisäeristäminen olisi riittänyt pitämään putket sulana, etelä suomessa harvemmin tuosta kylmemmäksi menee.
 
Kyllä putket nousee suoraan lattiavalusta seinän sisään eli jos nuo haluaisi siirtää pitäisi keittiön kaapisto purkaa ja piikata lattiavalu auki että putket saisi taivutettua kipsilevyn sisäpuolelle.
Luulisin että jäätyy siitä missä nousee lattiavalusta ylös ulkoseinän sisään, vaijerilla tuota on joskus putkimies etsinyt edellisen omistajan kanssa ja kuulemma oli jossain siinä seinän sisällä.
Tuossa on siis lattiana ontelolaatta ja valu siinä päällä jossa kulkee suojaputkessa pex putki ja lattiassa on lattialämmitys, se ei tosin ylety tuonne ulkoreunaan asti.
Tuo jäätyminenhän alkaa vasta siinä -21-25c välillä minkä perusteella mietinkin jos tuo lisäeristäminen olisi riittänyt pitämään putket sulana, etelä suomessa harvemmin tuosta kylmemmäksi menee.
Työnnä itsesäätyvä sulanapitokaapeli molempiin suojaputkiin.

Sulanapitokaapeli
 
Kyllä putket nousee suoraan lattiavalusta seinän sisään eli jos nuo haluaisi siirtää pitäisi keittiön kaapisto purkaa ja piikata lattiavalu auki että putket saisi taivutettua kipsilevyn sisäpuolelle.
Luulisin että jäätyy siitä missä nousee lattiavalusta ylös ulkoseinän sisään, vaijerilla tuota on joskus putkimies etsinyt edellisen omistajan kanssa ja kuulemma oli jossain siinä seinän sisällä.
Tuossa on siis lattiana ontelolaatta ja valu siinä päällä jossa kulkee suojaputkessa pex putki ja lattiassa on lattialämmitys, se ei tosin ylety tuonne ulkoreunaan asti.
Tuo jäätyminenhän alkaa vasta siinä -21-25c välillä minkä perusteella mietinkin jos tuo lisäeristäminen olisi riittänyt pitämään putket sulana, etelä suomessa harvemmin tuosta kylmemmäksi menee.
Helppoja vaihtoehtoja on tuo sulanapitokaapeli tai sitten purat seinää ja kaapin takaosaa sen verran että putket on esillä ja siten kunnolla seinän lämpimällä puolella.

Varmaan tuossa vaikuttaa sekin että myös keittiön kaappi ja sokkeli eristää. Sekin voisi jo auttaa että kovalla pakkasella pitää näitä auki.
 
Työnnä itsesäätyvä sulanapitokaapeli molempiin suojaputkiin.

Sulanapitokaapeli

Sulanapitokaapeli oli ensimmäinen ajatus itselläkin mutta ei mahdu tuonne suojaputken ja pexin väliin. Suojaputkessa on semmoinen 90 asteen ahdas kulma mistä tulee seinästä sisään mutta ei se kyllä taida mahtua jakotukinkaan suorasta päädystä, sieltä kyllä tulisi turhan pitkä veto muutenkin. Peksin sisällekin sitä mietin joskus mutta taitaa mennä aika ahtaaksi tuokin kun on ohutta pexiä.

Helppoja vaihtoehtoja on tuo sulanapitokaapeli tai sitten purat seinää ja kaapin takaosaa sen verran että putket on esillä ja siten kunnolla seinän lämpimällä puolella.

Varmaan tuossa vaikuttaa sekin että myös keittiön kaappi ja sokkeli eristää. Sekin voisi jo auttaa että kovalla pakkasella pitää näitä auki.

Sokkeli on otettu talvella pois mutta ei auttanut. Seinän siirtäminen putken kohdalta putken taakse niin että siihen tulisi sellainen syvennyskanava ikäänkuin putken kohdalle voisi ehkä toimia. Tuntuu vaan hieman hankalata toteuttaa kun se allaskaappi on tosiaan siinä edessä niin pitäisi varmaan purkaa se kaappi että saa seinän paljaaksi ja höyrysulkukin pitäisi viiltää auki ja teipata kasaan putkien taakse. Joutuisi sen tosin viiltämään auki ja teippaamaan sitä eristettäkin varten. Eristettä varten ei olisi tarvinnut kaappia kumminkaan purkaa jos olisi vaan tehnyt monitoimikoneella reiän kaapin sisältä.
 
Sulanapitokaapeli oli ensimmäinen ajatus itselläkin mutta ei mahdu tuonne suojaputken ja pexin väliin. Suojaputkessa on semmoinen 90 asteen ahdas kulma mistä tulee seinästä sisään mutta ei se kyllä taida mahtua jakotukinkaan suorasta päädystä, sieltä kyllä tulisi turhan pitkä veto muutenkin. Peksin sisällekin sitä mietin joskus mutta taitaa mennä aika ahtaaksi tuokin kun on ohutta pexiä.
Pistä joku puhallin imemään lämmintä ilmaa sen suojaputken läpi kun pakkanen menee tarpeeksi kovaksi? Imurillahan noita on helpoin sulatella, mutta jatkuvassa käytössä esim. joku palvelintuuletin voisi toimia lasketuilla kierroksilla. Tämä sillä oletuksella että sulla on jakotukki omassa huoneistossa.
 
Pistä joku puhallin imemään lämmintä ilmaa sen suojaputken läpi kun pakkanen menee tarpeeksi kovaksi? Imurillahan noita on helpoin sulatella, mutta jatkuvassa käytössä esim. joku palvelintuuletin voisi toimia lasketuilla kierroksilla. Tämä sillä oletuksella että sulla on jakotukki omassa huoneistossa.

Joo jakotukki on varastossa mistä on yleensä tullut imurilla sulatettua suojaputkesta imemällä kun on jäätynyt muutaman kerran talvessa. Voishan tuonne periaatteessa virittää jonkun ylijäämä tietokonetuulettimen johonkin koteloon mistä vetää letkut noihin suojaputkiin, mutta onhan tuo vähän tommonen väliaikaisviritys ratkaisu. Olis kiva kyllä saada joku ihan oikea ratkaisu ongelmaan mutta ei kai auta kun avata seinä joskus samalla jos on varaa keittiö remonttiin.
 
Onko rankatalo? Voiko sokkelin ja sokkelin päällä olevan runkopuun väli vuotaa kylmää ilmaa? Jos sokkelin ja runkopuun välissä on pelkkä bitumikermi (ilman talotiivistettä tai uretaania) ja jos höyrysulkua ei ole tehty huolella, niin koneellinen iv vetää helposti tuosta raosta kylmää ilmaa sisään joka voi jäädyttää ainakin teoriassa putket. Jos näin on, niin uretaania vaikka ulkoseinään, sokkelin yläreunaan voisi ratkaista homman.
 
Onko rankatalo? Voiko sokkelin ja sokkelin päällä olevan runkopuun väli vuotaa kylmää ilmaa? Jos sokkelin ja runkopuun välissä on pelkkä bitumikermi (ilman talotiivistettä tai uretaania) ja jos höyrysulkua ei ole tehty huolella, niin koneellinen iv vetää helposti tuosta raosta kylmää ilmaa sisään joka voi jäädyttää ainakin teoriassa putket. Jos näin on, niin uretaania vaikka ulkoseinään, sokkelin yläreunaan voisi ratkaista homman.

On rankatalo ja hyvin mahdollista että vuotaa. Höyrysulussakin on reikiä ainakin siinä mistä on vedetty vesiputket höyrysulun ja seinän läpi allaskaappiin, mutta en ihmettelisi jos olisi enemmänkin reikiä. Lattianrajan pistorasioista tuolla samalla seinällä ainakin imee kylmää ilmaa talvella. Koneellinen iv ja alipaine tosiaan löytyy. Ihan hyvä ajatus voisihan tuota kokeilla jos onnistuisi verhoilun alta saamaan uretaania rakoihin. Joskus tuon verhoilun alle kurkin ja muistaakseni oli pientä aaltoilua ja irvistelyä siellä tuulensuojalevyn ja sokkelin välissä.
 
Joo jakotukki on varastossa mistä on yleensä tullut imurilla sulatettua suojaputkesta imemällä kun on jäätynyt muutaman kerran talvessa. Voishan tuonne periaatteessa virittää jonkun ylijäämä tietokonetuulettimen johonkin koteloon mistä vetää letkut noihin suojaputkiin, mutta onhan tuo vähän tommonen väliaikaisviritys ratkaisu.
Ihan hyvä viritys tuo olisi ja ratkaisee todennäköisesti koko oireen, vaikka ei aiheuttajaa korjaakaan. Sille on sopiva hetki keittiöremontin yhteydessä. Uretaanivaahdon ruiskiminen sinne tänne kuulostaa väsyneemmältä ratkaisulta. Ilmavirran suunta kannattaa valita siten, että ei taistele talon alipainetta vastaan. Jos taistelee, tuskin ilma paljon liikkuu. Tuohon voisi vielä pistää termostaatin, joka käynnistää puhaltimen vasta, kun on enemmän pakkasta kuin 15c.
 
jätä hanat tippumaan yli -20c

Jääty silti yön aikana kun oli -25c vaikka oli valumassa. Voi olla ettei ollut tarpeeksi virtausta, mutta ei ole muutenkaan kovin mieluisa vaihtoehto valutella hanoja. Jos vaikka joutuu olemaan yövuorossa tms pois kotoa..
 
Viimeksi muokattu:
Auttakaapa miestä mäessä. Liesikupu oli pois päältä pari päivää projektin vuoksi, eli virtatöpseli pois seinästä ja LTO-koneelle menevä ilmeinen ohjauskaapeli irti tuosta välirasiasta. LTO kävi sen ajan ilman kupua normaalilla, eli keskimmäisellä puhallusteholla itsenäisesti. Muistaakseni kait taisin kokeilin heti projektin alkuun, että kun nuo otti irti ja laittoi takaisin, niin kaikki toimi normaalisti. Nyt projekti loppu ja laitoin nuo paikoilleen, mutta liesikuvun LTO:n puhaltimen 3-portainen ohjausnappi ei tee mitään ja kone käy pysyvästi normaalilla keskiteholla. Paneelissa on kaksi muutakin nappia vasemmalla, mitkä toimii normaalisti, mutta ne ohjaavatkin vain liesikuvun toimintoja: Valokytkin ja liesikuvun venttiilin tehostusavaus.

Ehdotuksia? Voisikohan tuo kuvun puolen lyhyempi ohjausjohdon pätkä ollut taittunut liian monta kertaa ja karvat sisältä poikki? Oisin kokeillut toisella kaapelilla, mutta onkin pienempipäinen kuin kuvissa oikealla puolella oleva tavallinen RJ11-puhelinkaapeli - onko tuo RJ9? Mitä muita vaihtoehtoja? Voisiko kone ja kupu vaatia jonkun linkityksen tai uudelleenohjelmoinnin muutaman päivän erotuksen jälkeen? Tarkoittakohan tuon väliboksin X-merkintä ristiinkytkentää? Jos ei ja on ihan varma ettei vahinkoa voi seurata, voisi sen jättää pois ja koneelta tulevaa vapaata päätä kokeilla suoraan kuvun piirilevylle.

LTO-koneen ja kuvun merkki (sama) näkyy kuvissa.

Kuvat:

PS: Huomioiden tuon LTO:lta tulevan johdon niputus, niin sen pituus on varmaan jotain väliltä 5-10 m. Eli hieman pitkähköltä vaikuttaa noin heppoiseksi johdoksi, joten jos muutama karva katkennut loppupäästä lisää, niin ehkä se riittänyt signaalin estämiseen?

edit: Liittimen halkaisija 7,55 mm, eli taitaa olla 4P4C/RJ9/RJ10/RJ22-piuha. Laitoin Deltacosta tilaukseen, ja jos ei sillä välin tule parempia ajatuksia, niin kokeilen sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa, myydäänkö tässä käärmeöljyä vai toimivaa tuotetta:

On ehdotettu 50-luvulla valmistuneeseen 6-kerroksiseen kerrostaloon, auttaisi väittämän mukaan lämmitysputkiston toimintaa. Talossa on joitakin ongelma-asuntoja, joissa patterit eivät lämpene kunnolla.
 
Onko tietoa, myydäänkö tässä käärmeöljyä vai toimivaa tuotetta:

On ehdotettu 50-luvulla valmistuneeseen 6-kerroksiseen kerrostaloon, auttaisi väittämän mukaan lämmitysputkiston toimintaa. Talossa on joitakin ongelma-asuntoja, joissa patterit eivät lämpene kunnolla.

Sykehuuhtelu olisi varmaan parempi tapa lähestyä ongelmaa. Tai selvittää ensin mistä ongelmat johtuu. Onko venttiilit uusittu koska? Onko tasapainotus tehty koska?
 
Sykehuuhtelu olisi varmaan parempi tapa lähestyä ongelmaa. Tai selvittää ensin mistä ongelmat johtuu. Onko venttiilit uusittu koska? Onko tasapainotus tehty koska?
Lämmönjakolaitteiston uusiminen ja lämmitysverkoston saneeraus tehty 2013, tietääkseni ei tasapainotusta sittemmin.
 
Tuo on ihan käärmeöljyä. Oikea vaikutus saadaan sivuvirtasuodattimen asennuksella, joka kerää putkistossa kiertävää moskaa. Vakuuttavat markkinointimateriaalit heillä toki on ja suuri kustannus tuollaisen asennus ei sinänsä ole, mutta olen ymmärtänyt, että nimenomaan samassa yhteydessä asennetaan yleensä tuo sivuvirtasuodatin minkä kustannus on murto-osa tuohon laitteeseen nähden ja osana on se todellinen muutoksen tekevä tekijä näissä.
 
Auttakaapa miestä mäessä. Liesikupu oli pois päältä pari päivää projektin vuoksi, eli virtatöpseli pois seinästä ja LTO-koneelle menevä ilmeinen ohjauskaapeli irti tuosta välirasiasta. LTO kävi sen ajan ilman kupua normaalilla, eli keskimmäisellä puhallusteholla itsenäisesti. Muistaakseni kait taisin kokeilin heti projektin alkuun, että kun nuo otti irti ja laittoi takaisin, niin kaikki toimi normaalisti. Nyt projekti loppu ja laitoin nuo paikoilleen, mutta liesikuvun LTO:n puhaltimen 3-portainen ohjausnappi ei tee mitään ja kone käy pysyvästi normaalilla keskiteholla. Paneelissa on kaksi muutakin nappia vasemmalla, mitkä toimii normaalisti, mutta ne ohjaavatkin vain liesikuvun toimintoja: Valokytkin ja liesikuvun venttiilin tehostusavaus.

Ehdotuksia? Voisikohan tuo kuvun puolen lyhyempi ohjausjohdon pätkä ollut taittunut liian monta kertaa ja karvat sisältä poikki? Oisin kokeillut toisella kaapelilla, mutta onkin pienempipäinen kuin kuvissa oikealla puolella oleva tavallinen RJ11-puhelinkaapeli - onko tuo RJ9? Mitä muita vaihtoehtoja? Voisiko kone ja kupu vaatia jonkun linkityksen tai uudelleenohjelmoinnin muutaman päivän erotuksen jälkeen? Tarkoittakohan tuon väliboksin X-merkintä ristiinkytkentää? Jos ei ja on ihan varma ettei vahinkoa voi seurata, voisi sen jättää pois ja koneelta tulevaa vapaata päätä kokeilla suoraan kuvun piirilevylle.

LTO-koneen ja kuvun merkki (sama) näkyy kuvissa.

Kuvat:

PS: Huomioiden tuon LTO:lta tulevan johdon niputus, niin sen pituus on varmaan jotain väliltä 5-10 m. Eli hieman pitkähköltä vaikuttaa noin heppoiseksi johdoksi, joten jos muutama karva katkennut loppupäästä lisää, niin ehkä se riittänyt signaalin estämiseen?

edit: Liittimen halkaisija 7,55 mm, eli taitaa olla 4P4C/RJ9/RJ10/RJ22-piuha. Laitoin Deltacosta tilaukseen, ja jos ei sillä välin tule parempia ajatuksia, niin kokeilen sitä.

Ilmeisesti johto ok. Testasin koneenpään lyhyen RJ9 linkkijatkojohdon pinnit ja näyttäis olevan ok. Ja testasin, että tuo boksi on ristiinkytketty, eli pelkkä jatkoboksi. Siksi vielä kokeilin IV-koneelta tulevaa johdonpäätä suoraan kuvun piirilevylle, mutta ei mitään vaikutusta.

Hyviä vinkkejä kaivattaisiin.
 
Miten tällainen venttiili palautetaan tehtaan oletusarvoon? Säätöavain löytyy.
 

Liitteet

  • 20221018_084951.jpg
    20221018_084951.jpg
    1,6 MB · Luettu: 50
20221020_220336.jpg
Onko haittaa jos tuota pystyputkea lyhentää about 10cm? Tarvis saada jätesankovaunu mahtuun tuonne kaappiin mutta on vähän putket tiellä...
 
20221020_220336.jpg
Onko haittaa jos tuota pystyputkea lyhentää about 10cm? Tarvis saada jätesankovaunu mahtuun tuonne kaappiin mutta on vähän putket tiellä...

Onko tossa toi mutka vesilukko? Jos lyhennät, niin vesilukko ei enää toimi, kun mutka pitää kääntää ylöspäin? Vaihda uusi vesilukko vaikka Prevex Smartloc, jossa vesilukon saa takaseinää vasten. Niin tein itse, hinta on mitätön (mutta saatavuus oli heikko kuluttajakivijaloissa, piti tän vuoksi tehdä tili Onniselle) ...
 
Voi mutta joudut jatkamaan viemäriä saman verran. Tuossa voisi myös kääntää vesilukkoa seinän puolelle.
 
20221020_220336.jpg
Onko haittaa jos tuota pystyputkea lyhentää about 10cm? Tarvis saada jätesankovaunu mahtuun tuonne kaappiin mutta on vähän putket tiellä...

heität ton blancon mäkeen ja pistät prevexin smartlocin tilalle. ja korjaat tuon ylivuodon putken. sen saa takaseinälle kiinni. ja jos ylivuoto on ns. normaali niin kovalla putkella vaan sekin.

 

Liitteet

  • Screenshot_2022-10-20-23-39-18-04_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2022-10-20-23-39-18-04_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    1,4 MB · Luettu: 103
Viimeksi muokattu:
heität ton blancon mäkeen ja pistät prevexin smartlocin tilalle. ja korjaat tuon ylivuodon putken. sen saa takaseinälle kiinni. ja jos ylivuoto on ns. normaali niin kovalla putkella vaan sekin.

Ei varmaan ole mikään paha homma vaihtaa ei putkimiehelle?
 
Ei varmaan ole mikään paha homma vaihtaa ei putkimiehelle?

Mä vaihdoin kaikki vesilukot uusiin Prevexeihin ilman putkarin koulutusta ja työnä helpompi kuin purkan syöminen ja kävely yhtäaikaa jos on ikinä harrastellut mitään remppahommia... Kaikki liitokset muhviliitoksia, muttereilla tai pulteilla, ei taida tarvita ruuvimeisseliä ihmeempiä työkaluja. Itse taisin tota haitariputkea vähän lyhentää mattoveitsellä. Fairyvettä tippa muhveihin niin menee vaivatta paikalleen, mikään ei oo voimalaji, kaikki menee ihan kohtuudella paikalleen ja lopuksi tarkastus, ettei mikään vuoda...

Toi aiemmin linkattu Prevexin mallihan taitaa käydä puolentoistatuuman mutterilla suoraan tuohon vanhaan ylivuotoputkeen ja pohjaventtiiliin, itse ostin kaikkiin vesipisteisiin täydellisen setin uusine osineen, kun vanhoista oli alkaneet muovit halkeilemaan ja muutenkin toi Prevex on siistimpi kaikin puolin:


Luulis että putkimieskin tykkää, kun ei tartte tulla tekemään mitään plug'n'play asennuksia, vaan saa keskittyä vaativampiin hommiin...
 
No ei ole, ei se ole mitenkään vaikea tai monimutkainen täyspäiselle vaihtaa itsekään.

Juu, näin on. Kuukauden päivät sit kävi ammattihuoltomies laittelemassa mun kämpillä vastaavat. Laittelin itse sen jälkeen kunnolla, kun oli niin epätiiviit, minkä johdosta kämpässä hais paskalle.
 
Juu, näin on. Kuukauden päivät sit kävi ammattihuoltomies laittelemassa mun kämpillä vastaavat. Laittelin itse sen jälkeen kunnolla, kun oli niin epätiiviit, minkä johdosta kämpässä hais paskalle.

tilaa ens kerralla putkimies sen huoltomiehen sijaan. jos huoltomies tulee niin sen tehtävä olisi kutsua se putkimies paikalle.
 
Auttakaapa miestä mäessä. Liesikupu oli pois päältä pari päivää projektin vuoksi, eli virtatöpseli pois seinästä ja LTO-koneelle menevä ilmeinen ohjauskaapeli irti tuosta välirasiasta. LTO kävi sen ajan ilman kupua normaalilla, eli keskimmäisellä puhallusteholla itsenäisesti. Muistaakseni kait taisin kokeilin heti projektin alkuun, että kun nuo otti irti ja laittoi takaisin, niin kaikki toimi normaalisti. Nyt projekti loppu ja laitoin nuo paikoilleen, mutta liesikuvun LTO:n puhaltimen 3-portainen ohjausnappi ei tee mitään ja kone käy pysyvästi normaalilla keskiteholla. Paneelissa on kaksi muutakin nappia vasemmalla, mitkä toimii normaalisti, mutta ne ohjaavatkin vain liesikuvun toimintoja: Valokytkin ja liesikuvun venttiilin tehostusavaus.

Ehdotuksia? Voisikohan tuo kuvun puolen lyhyempi ohjausjohdon pätkä ollut taittunut liian monta kertaa ja karvat sisältä poikki? Oisin kokeillut toisella kaapelilla, mutta onkin pienempipäinen kuin kuvissa oikealla puolella oleva tavallinen RJ11-puhelinkaapeli - onko tuo RJ9? Mitä muita vaihtoehtoja? Voisiko kone ja kupu vaatia jonkun linkityksen tai uudelleenohjelmoinnin muutaman päivän erotuksen jälkeen? Tarkoittakohan tuon väliboksin X-merkintä ristiinkytkentää? Jos ei ja on ihan varma ettei vahinkoa voi seurata, voisi sen jättää pois ja koneelta tulevaa vapaata päätä kokeilla suoraan kuvun piirilevylle.

LTO-koneen ja kuvun merkki (sama) näkyy kuvissa.

Kuvat:

PS: Huomioiden tuon LTO:lta tulevan johdon niputus, niin sen pituus on varmaan jotain väliltä 5-10 m. Eli hieman pitkähköltä vaikuttaa noin heppoiseksi johdoksi, joten jos muutama karva katkennut loppupäästä lisää, niin ehkä se riittänyt signaalin estämiseen?

edit: Liittimen halkaisija 7,55 mm, eli taitaa olla 4P4C/RJ9/RJ10/RJ22-piuha. Laitoin Deltacosta tilaukseen, ja jos ei sillä välin tule parempia ajatuksia, niin kokeilen sitä.

Korjattu. Kun olin tässä ensin poissulkenut todennäköisesti muut viat, niin otin kuvun tänään alas ja purin. Ilmeisesti painonapit sisältävä piirilevy oli vain huonosti paikoillaan. Aiemmin napeissa ei ole ollut niin hyvä tuntuma kuin nyt, ja saattoi tuossa aiemman projektin yhteydessä mennä itseltä vähän lisää pois paikoiltaan:

 
Vaihtelin alkukesästä rahisevaan IV-koneeseen tulopuhaltimen alkuperäislaakerien tilalle (missä luki "626D INDONESIA NSK") Laakeri Centeristä ostamani 626-2RS FAG laakerit ja rahinat loppui ja toiminut hyvin. Nyt otin työn alle vaihtaa myös poistopuhaltimen laakerit vähän enemmän ennaltaehkäisevästi, mutta myös jos saisi vielä pehmeämmät moottoriäänet, mutta puhallin onkin vähän erilainen ja sen alkuperäislaakereissa lukee "608D - THAILAND - NMB". Ainakin ulkohalkaisija on vähän edellisiä laakereita isompi. Kertooko noiden mallinimi, että vaihtamalla olisi päivitettävissä parempiin ja mitkä ne olisi? Haussa alkuperäisiä hiljaisemmat ja pitkäikäisemmät laakerit, jos vain maksamalla kaupasta saa.

 
On olemassa pienen vierintävastuksen omaavia laakereita, mutta luultavasti ei ihan joka kokoluokkiin.
Systerin pilpiin hommasin täyskeraamiset laakerit, mutta kun ei ole toimivaa vaihtomoottoria niin en ole "päässyt" kokeilemaan niitä.
 
Vaihtelin alkukesästä rahisevaan IV-koneeseen tulopuhaltimen alkuperäislaakerien tilalle (missä luki "626D INDONESIA NSK") Laakeri Centeristä ostamani 626-2RS FAG laakerit ja rahinat loppui ja toiminut hyvin. Nyt otin työn alle vaihtaa myös poistopuhaltimen laakerit vähän enemmän ennaltaehkäisevästi, mutta myös jos saisi vielä pehmeämmät moottoriäänet, mutta puhallin onkin vähän erilainen ja sen alkuperäislaakereissa lukee "608D - THAILAND - NMB". Ainakin ulkohalkaisija on vähän edellisiä laakereita isompi. Kertooko noiden mallinimi, että vaihtamalla olisi päivitettävissä parempiin ja mitkä ne olisi? Haussa alkuperäisiä hiljaisemmat ja pitkäikäisemmät laakerit, jos vain maksamalla kaupasta saa.


Kuten edellisenkin osalta niin käyt hakemassa saman laakerin -2RS (rubber seal) version. Muutoin menee vähä hifistelyksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 785
Viestejä
4 557 601
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom