Putkityöt eivät ole luvanvaraisia sähkötöiden tapaan. Periaatteessa saat itse ne tehdä, mutta kannattaa nyt ainakin varmistaa vakuutusyhtiöltä miten asia on ja pyytää mustaa valkoisella ettei tule yllätyksiä.Työnalla on pientalo jonka pyrin rakentamaan kaikilta osin mahdollisimman pitkälti itse. Sähköihin löytyy koulutuksen ansiosta kelpoisuustodistus, mutta putkihommat on vielä kysymysmerkki. Miten näiden kanssa menee lainsäädäntö. Tuttavapiiristä löytyy parikin putkaria, mutta eivät ole kiinnostuneita ottamaan pientalourakkaa, mutta ovat lupautuneet tulemaan satunnaisesti ammattiavuksi. Katselin Uponorin videoita ja PEX-putket + quick & easy liittimien käyttö vaikuttaa todella helpolta, mutta pystynkö säädösten puolesta tekemään noita töitä itse, miten vakuutukset yms? Sähköjähän voi suunnitella kuka tahansa, mutta tekemiseen tarvitaan luvat. Putkipuolella taas suunnitteluun tarvitaan pätevyydet, mutta miten tekeminen? Tarpeet hankkisin tyyliin netrauta/taloon.com tms.. LVI-suunnitelmat on todella hyvät ja netti on täynnä opasvideoita ja webinaareja tekemiseen. Itse olen suht osaava kaikissa kädentaitoa vaativissa hommissa.
Tekemiseen liittyisi rahansäästön lisäksi myös aikataulutusten yksinkertaistaminen.
E: Kannattaa muuten kysyä könttätarjous paikalliselta putkiliikkeeltä tavaroista sillä saat ne varmasti edullisemmin kuin netistä.
Viimeksi muokattu: