Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja sauma parin vuoden jälkeen kusenkeltainen.
Sitä paitsi tuo ei ole silkkaria vaan
asennusliima.
On ollut ja tuo värin muuttuminen on ihan tiedossa oleva ongelma. Harva sitä joutuu omia jälkiä käymään katsomassa. Mutta vähän kph kosteudesta riippuen kyllä tuo muuttuu aivan törkeäksi suht nopeasti. Silikonin se vaatii päälle tai kerralla valkoisella jos kahta kertaa ei pyörähdä paikalla, jos hyvän haluaa.Ei ole silikonia ei, vaan asennusliima. ei kai kukaan sitä silikoniksi väittänyt? Liimamalla pöntöt asennetaan. silikonin voi vetää päälle sitten koristeeksi halutulla värillä. Tuon sika 112 kiinnityslujuus on monikertainen esim sikasil-c:m verrattuna. joka on silikoni, ei liimamassa.
ja onko paljonkin tullut tuolla vedettyjä yli 2v vanhoja saumoja vastaan? ei oo tainnut markkinoillakaan olla edes kahta vuotta vielä tuo versio.
On ollut ja tuo värin muuttuminen on ihan tiedossa oleva ongelma. Harva sitä joutuu omia jälkiä käymään katsomassa. Mutta vähän kph kosteudesta riippuen kyllä tuo muuttuu aivan törkeäksi suht nopeasti. Silikonin se vaatii päälle tai kerralla valkoisella jos kahta kertaa ei pyörähdä paikalla, jos hyvän haluaa.
Tein viimeisimmän pytyn liimauksen Sikan Marine-sarjan liimaus- ja tiivistysmassalla, taisi olla valkoista 291i:tä. Toiminut venekäytössä moitteetta ja sopii myös vedenalaisiin kiinnityksiin, niin ajattelin että kävisi pyttyynkin. Ja löytyi valmiiksi hyllystä. Homeenkestosta ei ole tietoa, mutta toistaiseksi on yhtä valkoisena pysynyt kuin pyttykin.kesällä 2020 näköjään ainakin onnisella 521 FC vaihtunut crystal clear 112:een. Muualla on voinut olla myynnissä näköjään kun 2018 on mainoksia youtubessa.
"Sikaflex®-521 FC:n korvaa kirkkaampi ja teknisesti parempi Sikaflex® Crystal Clear."
Noin ne orakset aina hajoaa. Kestävät muutaman vuoden ja alkavat vuotamaan sieltä painikkeen kumin alta. Uutta vaan tilalle ja ehkä eri merkkiä.Oraksen bideesuihku tiputtaa vettä painikkeen kohdalta kun siihen liitetyn hanan avaa. Avasin suihkukahvan ja mielestäni tiivisteet ovat ihan kunnossa. Mekanismi vaikuttaisi olevan niinkin hienostunut, että painike vetää alaspäin suhkukahvan sisällä olevaa muoviputkea, ja kun painikkeen vapauttaa, jousi nostaa kyseisen muoviputken kumista tiivistettä vastaan. Diagnosoin ongelmaksi tiivisteen sijaan jousen väsymisen, eikä siihen näyttäisi pääsevän mitenkään käsiksi. Voiko laatumerkkinä pitämäni Oraksen suunnittelu olla todella näin älytöntä, vai onko minulta jäänyt jotain tajuamatta?
Tjooh, nyt kun kasasin takaisin, ei suihku vuoda enää heti hanan avatessa, mutta nyt se vuotaa suihkun painiketta painaessa vielä enemmän tuolta painikkeen alta. En keksi miten sinne pääsisi käsiksi. Uutta erilaista tilalleNoin ne orakset aina hajoaa. Kestävät muutaman vuoden ja alkavat vuotamaan sieltä painikkeen kumin alta. Uutta vaan tilalle ja ehkä eri merkkiä.
Kesti tuo kolmen vuoden sijaan sentään seitsemän. Kaipaisin vain hieman huollettavuutta, kuluvat osat soisi voivan vaihtaa.Hans grohella viiden vuoden takuu. Mukisematta tuli letkuineen päivineen uusi bidee kun kolme vuotta vanha alkoi vuotaa.
Ei kai se kylmä tuloilma yläpohjassa mitään tee? Lämpimämpää se on kuin ulkoilma niin ei se kosteutta voi tiivistää. Mahdollinen veto ja kylmyys sisätiloissa mun nähdäkseni ongelma. Ja jos olisi hyvin kostea ilma voisi tuloilmaräppänät alkaa tiivistää vettä, mutta itsellä ei ole kokaan niin käynyt. Meillä on puutteellinen tuloilmaputkien eristys ja kylmällä tippuu kauimpana tuloilma 10C paikkeille ja makkari on vähän kylmä. Betonirakenteisessa kellarikerroksessa ei ainkaan meillä edes osittain eristämätön tuloilmaputki tiivistä enempää kosteutta ja menee vain kevyeen härmeeseen kovimmilla pakkasilla.Kuinkahan alas uskaltaa pudottaa IV-koneen tuloilman lämpötilan? Nyt on 16C, mutta voikohan vielä laskea? Rivitalo v. 2009, yläpohjassa on puhallusvillaa ja luulisin että kanavat on siellä seassa. Koitin mollier diagrammia tuijotella mutta eipä kai siitä ole hyötyä jos ei tarkkaan tiedä olosuhteita.
Toinen kysymys, voiko puhallinnopeutta pitää huoletta asennossa "poissa" rakenteiden tuulettuvuuden puolesta, vaikka olisikin kotona? Puhallinnopeus tällöin 1, normaalitilanteessa 2. Maksimi on 4. Tietysti suihkussa käynnin ym. kosteuskuormien jälkeen puhallinta isommalle.
Kuinkahan alas uskaltaa pudottaa IV-koneen tuloilman lämpötilan? Nyt on 16C, mutta voikohan vielä laskea? Rivitalo v. 2009, yläpohjassa on puhallusvillaa ja luulisin että kanavat on siellä seassa. Koitin mollier diagrammia tuijotella mutta eipä kai siitä ole hyötyä jos ei tarkkaan tiedä olosuhteita.
Toinen kysymys, voiko puhallinnopeutta pitää huoletta asennossa "poissa" rakenteiden tuulettuvuuden puolesta, vaikka olisikin kotona? Puhallinnopeus tällöin 1, normaalitilanteessa 2. Maksimi on 4. Tietysti suihkussa käynnin ym. kosteuskuormien jälkeen puhallinta isommalle.
Ei kai se kylmä tuloilma yläpohjassa mitään tee? Lämpimämpää se on kuin ulkoilma niin ei se kosteutta voi tiivistää. Mahdollinen veto ja kylmyys sisätiloissa mun nähdäkseni ongelma. Ja jos olisi hyvin kostea ilma voisi tuloilmaräppänät alkaa tiivistää vettä, mutta itsellä ei ole kokaan niin käynyt. Meillä on puutteellinen tuloilmaputkien eristys ja kylmällä tippuu kauimpana tuloilma 10C paikkeille ja makkari on vähän kylmä. Betonirakenteisessa kellarikerroksessa ei ainkaan meillä edes osittain eristämätön tuloilmaputki tiivistä enempää kosteutta ja menee vain kevyeen härmeeseen kovimmilla pakkasilla.
Eikös nyt vielä toistaiseksi LTO:n talteensaama lämpö riitä lämmittämään tuloilman vähintään tuohon 16c, joten tuon kanssa tuskin on vielä tähän aikaan vuodesta tarve alkaa säätämään? Eri asia sitten, kun ulkona alkaa olla niin kylmä, että pitäisi tuloilmaa alkaa sähkövastuksella lämittää, että päästään haluttuun lämpötilaan.
Ilmamäärien kanssa jos haluaa alkaa pihistelemään, niin kannattaa tarkkailla ilmankosteutta. Jos kosteus alkaa nousta ja/tai ilma menee tunkkaiseksi, niin on kuristettu liiaksi.
Itse kyllä yrittäisin hakea säästöä jostain muualta kuin ilmanvaihdosta.
Normioloissa ei tosiaan mitään tee. Vaatisi, että yläpohjassa olisi jostain syystä lämmintä ja kosteaa, jolloin kylmän putken pinta voisi alkaa hikoilla. Yksi mahdollinen skenaario ehkä se, että höyrynsulussa olisi reikä juuri putken kohdalla ja huoneesta nouseva lämmin ja kostea ilma tiivistyisi putken pintaan ja valuisi samaa reittiä takaisin.
Väärä ketju, kokeile kysy sähkäriltä ketjua.Lämminvesivarsan ohjauskytkimen asento 2 on varmaan yösähkölle kun varaaja ei mene päälle siinä asennossa?
Lämminvesivarsan ohjauskytkimen asento 2 on varmaan yösähkölle kun varaaja ei mene päälle siinä asennossa?
Meillä kulkee saunan ja suihkun lattiassa vesilämmitys suoraan kiukaan vesipadasta. on muutes vähän lämpimät lattiat. harmiksi vaan kiukaat tuppaa ruostua puhki. Joskus oli jopa kytkettynä suoraan suihkuun niin että tuleva lämmin vesi kiersi kiukaasta tulevan veden vesivaraajan läpi esilämmittäen sen niin tarvi vähemmän kuumaa vettä boilerilta suihkuun. entis aikoijen faijan tekosia. Nykyään ei enään onneksi niin riskaa järjestelmää ole.Kävin katsomassa tutulla kyseenalaista putkiasennusta. Patterilämmitystalossa oli kaksi lattialämmityspiiriä otettu suoraan lämmityksen menoputkesta ilman sekoitusryhmää. Paluu jakotukilla oli asennettu Danfossin FJVR-venttiilit molempiin piireihin. Eikös tässä tapauksessa pitäisi olla aina lattialämmityksessä sekoitusryhmä/venttiili laskemassa menoveden lämpötilaa ? Mahtaako toimia ilman sekoitusta pelkillä FJVR-venttiileillä? Tai varmasti toimii, mutta eikös tuossa pakosti kierrä liian kuuma vesi lattiassa?
Kävin katsomassa tutulla kyseenalaista putkiasennusta. Patterilämmitystalossa oli kaksi lattialämmityspiiriä otettu suoraan lämmityksen menoputkesta ilman sekoitusryhmää. Paluu jakotukilla oli asennettu Danfossin FJVR-venttiilit molempiin piireihin. Eikös tässä tapauksessa pitäisi olla aina lattialämmityksessä sekoitusryhmä/venttiili laskemassa menoveden lämpötilaa ? Mahtaako toimia ilman sekoitusta pelkillä FJVR-venttiileillä? Tai varmasti toimii, mutta eikös tuossa pakosti kierrä liian kuuma vesi lattiassa?
Onko noi mun arvaukset nostokorkeuksista oikein? Mietin vähän joko vaihtaisi nykyinen vie 63W, toisaalta lämmöksihän se rehoerotus muuttuu. Vaihto sinänsä on helppoa kun toi asennusväli on vanhassakin 180mm.Nostokorkeus ja maksimi virtaama. 80 on noin puolet tehokkaampi kuin 40.
Ei ole ainankaan minun korviin kantautunut että noita olisi hajonnut enempää mitä vanhat pumput.
Osaako joku vähän avata tuollaisen vanhan (80 luvulla rakennetun) kaksikaivoisen sakokaivosysteemin rakennetta. Ensimmäinen kaivo n. 1m halkaisijaltaan ja tähän siis tulee talosta vedet. Tämähän on saostamista varten eli köntsät ja embot jää tänne. Toinen n, 60cm halkaisijaltaan oleva kaivo vieressä josta lähtee vielä purkuputki jonnekkkin.
Onko tuo pienempi kaivo yleensä ollut imeytystä vai lisäsaostusta varten vai mikä sen funktio on ollut?
Tuo toisesta kaivosta lähtevä putki saattaa mennä jonkinlaiseen kivipesään, onko nuo yleensä kuinka syvälle maan alle kaivettu?
40 4m (0,4m3/h) ja 80 vajaa 8m (vajaat 0,8m3/h) https://kesko-onninen-pim-resources-production.s3-eu-west-1.amazonaws.com/pimdocuments/11466403.pdfOnko noi mun arvaukset nostokorkeuksista oikein? Mietin vähän joko vaihtaisi nykyinen vie 63W, toisaalta lämmöksihän se rehoerotus muuttuu. Vaihto sinänsä on helppoa kun toi asennusväli on vanhassakin 180mm.
Ei kyllä mitään hajua noista parametreista kuin, että maks. nostokorkeus on n. 4,5-4,7m, jos sillä tarkoitetaan40 4m (0,4m3/h) ja 80 vajaa 8m (vajaat 0,8m3/h) https://kesko-onninen-pim-resources-production.s3-eu-west-1.amazonaws.com/pimdocuments/11466403.pdf
Jos tiedät tarpeelliset parametrit niin Grundfosin suvulla voi etsiä sopivaa pumppua Mitoitussivu
Onhan se mahdollista. Tuossa kun googletteli niin joissain havainnollistavassa kuvassa mitä löysin tuo jälkimmäinen kaivo oli sorapohjalla eikä umpipohjainen niinkuin tuo ensimmäinen. Lisäksi niihin oli piirretty jälkimmäisen kaivon pohjan ympärille myös karkeaa soraa imeytystä varten. Voi toki olla että 80 luvulla ei ole hifistelty tuonkaan kanssa kun on tehty.Eikös tuo toinen kaivo toimi puskurina? Eli kun teillä on kaveriporukan saunailta niin köntsät ei ole pitkin maita ja mantuja vaikka imeytys ei toimisi yhtä nopeasti kuin vettä lotrataan
Vaihdat sen koko uimuriventtiilin, hinta jotain 30€ ja näin ollen toimii kuin uusi taas.Huomasin juuri että meidän pönttö vuotaa aina silloin tällöin ja pääsääntöisesti 'korjaantuu' kun vessan vetää, mutta sitten taas X ajan päästä tiputtelee taas. Katkaitsin huuhteluveden tulo seinällä olevasta hanasta ja vuoto loppui, joten taitaa vika olla täyttöventtiilissä.
Tällainen ohje löytyi, mutta onko toi validia ja onko itse tehtävissä?
Vessanpönttö vuotaa - näin tukit vuodon! | Tee Itse
Tämä osa siis saattaisi olla joka vaatii vaihtoa, koska omapönttö taitaa olla GUSTAVSBERG NORDIC 390
TP-10 Gustavsberg Kalvo WC:hen uimuriventtiiliä TP varten | Staypro
Jaa miksei? Ido Glowssa on 2-toiminen huuhtelu.Vaihdat sen täyttöventtiilin, hinta jotain 30€ ja näin ollen toimii kuin uusi taas.
2-Toimista pyttyä ei kannata missään nimessä ottaa ja varsinkin nuo uudet Gustavsbergit on todella huonoja vetämään (huuhteluteho olematon). Jos pytyn vaihtaa niin kannattaa ottaa suoraan Idon Glow sarjalainen jossa on todella hyvä huuhtelu....
Vanhoissa taloissa tuppaa tukkimaan heti viemärit, kun joku kyllä erehtyy joskus epähuomiossa käyttämään sitä pientähuuhtelua paperin kanssa + enemmän vikoja vrt 1-huuhtelu.Jaa miksei? Ido Glowssa on 2-toiminen huuhtelu.
Näinpäs olikin. Glow:ssa tosiaan se huuhtelu on niin tehokas että könät ja paperitkin menee yleensä läpi pienelläkin huuhtelulla. Putket on kylläkin juuri uusittu.Vanhoissa taloissa tuppaa tukkimaan heti viemärit, kun joku kyllä erehtyy joskus epähuomiossa käyttämään sitä pientähuuhtelua paperin kanssa + enemmän vikoja vrt 1-huuhtelu.
Löytyy sitä 1-huuhtelua Glow sarjastakin WC-istuin Ido Glow 63 kanneton ilman kiinnitysreikiä 1-huuhtelu peruskorjausmalli
Virtaamista ei tietoa, ellet tarkoita pattereissa ja putkistossa olevaa vesimäärää se on n. 100-110litraa.Käsittääkseni tuo jää karvan liian pieneksi. 25-60 voisi olla sopiva.
Jos tietäisi verkoston kokonaisvirtaaman (tai mitoitusvirtaaman) niin olisi helpompi sanoa.
Sitä huuhtelua voi säätää normaali 2l/4litrasta 3/6litraan. SevenD:ssä 5/8 litraan. Eli vanhaan valurautaviemäritaloon kannattaa laittaa SevenDVanhoissa taloissa tuppaa tukkimaan heti viemärit, kun joku kyllä erehtyy joskus epähuomiossa käyttämään sitä pientähuuhtelua paperin kanssa + enemmän vikoja vrt 1-huuhtelu.
Löytyy sitä 1-huuhtelua Glow sarjastakin WC-istuin Ido Glow 63 kanneton ilman kiinnitysreikiä 1-huuhtelu peruskorjausmalli
En vaan millä vauhdilla se vesi kiertää siellä verkostossa. Pitäisi olla suunnitelmissa (jos löytyy) tai merkattu rungon linjasäätöön.Virtaamista ei tietoa, ellet tarkoita pattereissa ja putkistossa olevaa vesimäärää se on n. 100-110litraa.
Salmson MXL10-25 pumppu 3-asennossa RPM 2600 (65-88W), laitettu varmaa "hattu-mitoituksella" ja patteriventtiilit esisäädetty sitten ton mukaan huoneittain haluttuun lämpöön.En vaan millä vauhdilla se vesi kiertää siellä verkostossa. Pitäisi olla suunnitelmissa (jos löytyy) tai merkattu rungon linjasäätöön.
Toi pumpun energian käyttö on oikeastaan se miksi asiaa mietin (ikääkin kiitettävästi).Grundfossin "korvaustaulunko" antaa vastaavaksi Alpha2 25-40 ja joku toinen nettisivu Alpha2 25-60.
Joten taidan pysyä tuossa 25-60 suosituksessa, joko Alpha1senä tai kakosena. Pitäisi myös säästää enemmän kun pumpun ei tarvitse käydä täysillä.
Ei noin vanhoista voi enään olla varmoja kääntyykö se esisäätö ja ei kyllä ole tarvinnut noin vanhoihin niitä yrittää säädellä kun ollaan vaihdettu suosiolla uusiin venttiilirunkoihin
Jos se pannuhuone on keskellä taloa se lämpö siirtyy (ellei tuuleta pois) seiniin/kattoon ja sieltä muihin tiloihin (vähentäen niiden lämmitystarvetta), joten tilanne on erilainen riippuen myös pannuhuoneen sijainnista ja eristyksestä. Toi siis teoriaa.Taitaa se tehoero lämmittää vaan pannuhuonetta.
Ehkä tuotakin on tutkittu että mikä on pumpun vaikutus lämmitysveteen, uskoisin että kun paluuvesi on joku 40c niin aika hävyttömän vähän. Pumppu jäähtyy enemmän huonetilaan.