Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tekee teoriassa hyvää terässäiliölle, jos siitä eristää kupariputkiston. Vesijohtovesi on hapekasta, eli edellytys nopealle sähkökemialliselle korroosiolle on olemassa. Valitettavasti homma menee kuitenkin vihkoon, koska säiliön pitäisi olla maadoitettu ja niin myös putkiston. Ovat siis sähköisessä yhteydessä joka tapauksessa, eli hyvä teoria ei toteudu erikoislittimistä huolimatta.Uusi/käyttämätön, varastossa vuosia lojunut käyttövesivaraaja. Eli siis 80L säiliö jossa sähkövastus jne.
Pakkauksen mukana tuli muoviset kierreosat, dielectric nylon coupler, jotka asennusohjeiden mukaan pitää laittaa vesilähtöihin. Suomeksi en löydä aiheesta oikein mitään käytännön asennuksiin liittyen ja englanniksi löytyy vain tällaisia liittimiä joissa erotus on tiivisterenkaalla https://southendplumbingllc.com/what-is-a-dielectric-union/
En ole koskaan nähnyt kummankaanlaisia liittimiä käyttövesiputkissa, tuollaisia tiivisteellä olevia metallisia liittimiä tai kokonaan muovisia. Miten tämä kuuluu nyt kytkeä oikeaoppisesti?
Varaajan liittimiet ovat rautaputkea ja niihin tulee kiinni kupariputket, jota muukin järjestelmä on.
Pitäisi arvata kupariputken koko. Putki on asennettu 30v sitten. Kuulahana on asennettu putkeen 10v sitten. Hanan päällä lukee 18. Onko ilman muuta 18mm putkea?
Toinen kysymys: voiko vesimittarissa olevaa ruuvia(Kajaanin Vesi vaihtaa vesimittarinsa etäluettaviksi – vaihdon myötä tasauslaskut jäävät historiaan) (kuva liittyy, eli tuo mutteri joka narulla kiinni) käyttää tyhjentämään vedet verkostosta talven ajaksi? Onko tuo naru joku sinetti?
Tuo nuppi taitaa liittyä säätämiseen, ainankin hajoituskuvassa se nimetään säätömutteriksi (jonka alla säätöruuvi), siksi ilmeisesti sinetöity jo tehtaalta. Itse vesimittari "blommataan", jos "blommataan", muovikuorella yhdistäjän päälle. Aika sekalainen käytäntö tuossa.
Helpompi vaikka tyhjentaa tuosta mittarin jälkeisestä yhdistäjästä.
Joo täytyy laittaa sellainen hana niin saa putket talveksi tyhjäksi.Mulla oli tuo sinetti lähtenyt jossain kohtaa kävelemään ja mittarin vaihdon yhteydessä ei tullut mitään mutinoita. Toki varmaan tapauskohtaista. Ohutta lankaa ja mittari lattialla puukattilan vieressä 70-luvulta asti. Jonkunmoinen ihme, jos sinetti olis ollut vielä paikallaan. Mut fiksumpi varmaan ottaa järjestelmä siten auki, että saat asennettua erillisen valutushanan sopivaan pisteeseen verkostoa.
Piikkaus viemärin takaa pelti rankaan asti ja kulman tilalle 110 pyöristetty muhvikulma,tulee samalla muhvi seinäwc:tä vartenPitäisi seinä-WC:n asennusta varten saada viemäri mahdollisimman lähelle takaseinää. Onnistuuko jollain helpolla/luovalla keinolla siirtää tuota viemäriä muutama sentti taakse, putkarin mukaan pitäisi piikata lattiaa puolisen metriä auki että viemäriputken jatkopalan saa liitettyä?
Milläs sä meinasit sen saada siihen paikoilleen? Jos osa mahtuu paikoilleen, niin eipä se paljon tuota lähemmäksi seinää tule. Ei tuollaisen betonin piikkaus ole kummoinenkaan juttu, ihan turha alkaa säheltää. Kunnolla tilaa ja uudet palikat sisään, lopuksi säkki-pari S100:sta päälle ja tasoitus.Piikkaus viemärin takaa pelti rankaan asti ja kulman tilalle 110 pyöristetty muhvikulma,tulee samalla muhvi seinäwc:tä varten
Rivari joo. Varsinaista valvojaa ei palkattu/edes vaadittu palkkaamaan, isännöitsijä (ei rakennusalan ammattilainen) "valvoi" työtä. Kysyin toki kyllä kaikki tuollaiset että pitääkö valvonta hankkia ym mutta ei kuulemma tarvinnut. No läpi meni ainakin, eikä mitään ongelmia ole syntynyt. Tulevaisuudesta ei kyllä ikinä tiedä. Mahtaako tuollainen tulla esille sitten kuntotarkastuksessa kun myy asunnon ja joku sellaisen haluaa? Kuvia kyllä on mulla tallessa jonkun verran remontista että sikäli ei ole hakuammuntaa missä vesiputket kulkevatNykysäädösten mukaan rakenteisiin jäävät putket pitäisi olla vaihdettavissa, eli käytännössä pexiä. Rivari? Eikai tuossa mitään, jos taloyhtiön valvoja ei asiasta mainitse tai vaadi muuttamaan.
Tämä olikin metka juttu. Putki oli vain liukunut pois helmen sisältä. Liitos ei ole vuotanut aikaisemmin, eli sen perusteella helmi on aikanaan riittävästi kiristetty. Tuli kuntoon pelkällä putken putsauksella ja uudella helmellä. En ole ennen törmännyt, että putki ei olisi pysynyt helmiliittimessä.Pitäisi arvata kupariputken koko. Putki on asennettu 30v sitten. Kuulahana on asennettu putkeen 10v sitten. Hanan päällä lukee 18. Onko ilman muuta 18mm putkea?
En ole ennen törmännyt, että putki ei olisi pysynyt helmiliittimessä
Itse en ole ikinäkoskaanmilloinkaan saanut kertaalleen oikein kiristettyä (ja oikean kokoista) helmeä irti kupariputkesta edes yrittämälläkään.
Hitusen näyttää rautasahan terää, irtoaa helpoiten.On noita helmiä joskus joutunut hakaamaan pois, tosin en muista miksi mutta jonkun erittäin pätevän syyn takia.
Tai monitoimikoneen terää. Mutta joskus on ollut joku syy että on pitänyt vaan hakata se helmi pois. Ehkä ei ollut monitoimikonetta/rautasahaa lähettyvillä (aika harvoin minulla on kumpaakaan lähipakissa. ei edes rautasahan terää kierteitä varten)Hitusen näyttää rautasahan terää, irtoaa helpoiten.
Mitä tarkoitat tällä? Tuo oraksen venttiili on 80mm leveä, nykyinen on 100mm. Alalähdösta hankala sanoa kun voi mittakuvien perusteella päätellä.Ehkä löytyy huoltosarja.
Luultavasti kun putket on tehty juottamalla niin paikasta riippuen hivenen pienempi venttiilirunko ei haittaa. Toki puserrusliittimen osat voi olla epäyhteensopivat uuden ja vanhan rungon välillä.
Tälle vuodelle (syksyyn asti) eri LVI-tarvikkeissa on ilmoiteltu semmoisia 5-30% hinnannousuja. En tosin muista oliko noissa maalämpöpumppuja. Epäilen hintojen laskua edes ensi vuonna.Onko maalämpövehkeiden hinnat laskussa vai nousussa? Laittaisitteko jo tänä vuonna vai odottaisitteko?
Ok, mulla on sellainen tilanne, että tankissa on vielä n. 1700 litraa öljyä eli piisaa ensi talveksi ja vähän pitempäänkin, mutta ajattelin, että jos laittaisi maalämmön jo tänä kesänä ja rahoittaisi sitä myymällä nuo öljyt pois, vaikka naapurille tms.Tälle vuodelle (syksyyn asti) eri LVI-tarvikkeissa on ilmoiteltu semmoisia 5-30% hinnannousuja. En tosin muista oliko noissa maalämpöpumppuja. Epäilen hintojen laskua edes ensi vuonna.
En ole. Juuri tänään keskustelin asiasta myyjätahon kanssa.Taitaa myyjillä ja asentajilla sen verran kiirettä pitää, että voit olla auttamattoman myöhässä tämän vuoden osalta.
Ok, mulla on sellainen tilanne, että tankissa on vielä n. 1700 litraa öljyä eli piisaa ensi talveksi ja vähän pitempäänkin, mutta ajattelin, että jos laittaisi maalämmön jo tänä kesänä ja rahoittaisi sitä myymällä nuo öljyt pois, vaikka naapurille tms.
Jaa enpä tiedä, mutta miksipä sitä siihen rinnalle jättäisi?Tuota kannattanee peilata myös energian hinnan kautta. Ei siellä suuria laskuintoja taida olla, joten maalämmöllä saadaan vedettyä maksutonta energiaa käyttöön, odottelulla ei ole perusteita?
Edellyttääkö tukien saaminen edelleenkin öljyjärjestelmän purkua, vai voiko sen jättää rinnalle polttelemaan munkkirasvoja hurjimmilla pakkasilla?
Tämä on tarkoitus tehdä.Se öljylämmityksestä luopujalle tarkoitettu tuki edellyttää öljysäiliön purkua ja siitä dokumenttia.
Onkohan kyseessä kerrostalokämppä vai omakotitalo? Kerrostalossa ei juuri itse saa mitään tehdä, kun on riskinä sotkea ilmanvaihto laajemmin rakennuksessa. Vedonparantajia aika lailla aina mahdollista asentaa hormin päähän vesikatolle, mutta niidenkin asentaminen kerrostaloissa toki taloyhtiön vastuulla.Miten painovoimaista ilmanvaihtoa saisi tehostettua kesäksi? Piipun hormiin ei mitään saa nykyään asentaa?
Yksin asun, joten pitääpä yrittää, jos laskun saisi jaettua kahdelle vuodelle.Yhdenkin henkilön vähennykset riittää mukavasti, jos pystyy projektin ajoittamaan vuodenvaihteeseen sopivasti. Esim. Porauslasku tälle vuodelle ja asennustyöt seuraavaan.
Oma. Mitenhän tuollainen mahtaa toimia?Onkohan kyseessä kerrostalokämppä vai omakotitalo? Kerrostalossa ei juuri itse saa mitään tehdä, kun on riskinä sotkea ilmanvaihto laajemmin rakennuksessa. Vedonparantajia aika lailla aina mahdollista asentaa hormin päähän vesikatolle, mutta niidenkin asentaminen kerrostaloissa toki taloyhtiön vastuulla.
Omassa on kyllä sallittua koneellistaakin noita, kun ei ole vaaraa muiden asuntojen ilmanvaihdon sotkemisesta ja hormi ei pääse vuotamaan muihin tiloihin ylipaineisena. Paremmin toki toimii jos hormin sukittaa tai putkittaa ensin tiiviiksi. Ja tulee toki myös huolehtia riittävän korvausilman saannista, jos tuohon lähtee, ettei osa hormeista ala toimia väärään suuntaan korvausilmareitteinä.Oma. Mitenhän tuollainen mahtaa toimia?
Tulisija taitaa estää huipparin asennuksen?Omassa on kyllä sallittua koneellistaakin noita, kun ei ole vaaraa muiden asuntojen ilmanvaihdon sotkemisesta ja hormi ei pääse vuotamaan muihin tiloihin ylipaineisena. Paremmin toki toimii jos hormin sukittaa tai putkittaa ensin tiiviiksi. Ja tulee toki myös huolehtia riittävän korvausilman saannista, jos tuohon lähtee, ettei osa hormeista ala toimia väärään suuntaan korvausilmareitteinä.
Vaihtoehtona siis koneellistaa, joko huippari katolle tai kanavapuhallin vanhan venttiilin tilalle, tai jättää painovoimaiseksi ja tehostaa esim. tuollaisella vedonparantajalla hormin toimintaa.
Poistoilmapuhallin esim. Pax Calima Poistoilmapuhallin 1550-1 valkoinen, täysautomaattinen!
Vedonparantaja esim. Turbowent vedonparantaja Ø150mm, laattamalli
Savukaasuimuri tuohon käyttöön.Tulisija taitaa estää huipparin asennuksen?
Saakohan noissa tiputettua tehoa tarpeeksi alas? Tuonhan pitäisi sitten käydä jatkuvasti kun blokkaa hormin luonnollista vetoa.Savukaasuimuri tuohon käyttöön.