Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kiitos vastauksista! Tätä vähän pelkäsinkin, että hankala homma itse tehtynä. Täytyy varmaan odotella keväälle ja hoitaa tuo sitten ammattilaisen kanssa.
Samalla voisi sitten vaihtaa talon muitakin pattereita uusiin.
Jaa, menikin tuo ok-talo kohta ohi.
No eihän siinä sitten mitään, patteri irti vaan ja uus paikalleen ja varaa pari kylmää olutta illan ilmaussessioon
Tämmöinen järjestelmä löytyy siis teknisestä tilasta. Ongelmana on siis olematon paine hanoissa. Tuo lämpimän käyttöveden kierron painemittari laskee 0 barin, kun vettä on laskenut jonkin aikaa ja paineen nousu siinä piirissä takaisin 5bar pintaan kestää noin 5min.
Tuohon kylmään piiriin voisi tosiaan kytkeä mittarin niin näkisi senkin todellisen paineen. Paine on pelkällä kylmällä vedelläkin heikko. Pitää katsella illalla olisiko siellä valmista paikkaa mittarille.
Miksi edes olet vaihtamassa pattereita? (Semi) turhaa hommaa ellet nyt sitten meinaa kierron lämpötilaa puolittaa niin uusi 2-lehtinen pystyisi luovuttamaan enemmän lämpöä kuin vanha 1-lehtinen. Maalia päälle jos ulkonäkö riipoo, maksaa parikymppiä...Kiitos vastauksista! Tätä vähän pelkäsinkin, että hankala homma itse tehtynä. Täytyy varmaan odotella keväälle ja hoitaa tuo sitten ammattilaisen kanssa.
Samalla voisi sitten vaihtaa talon muitakin pattereita uusiin.
Eihän noita nyt välttämättä uusiin tarvitse vaihtaa, mutta pintaremontin kannalta olisi melko hyvä saada noita ainakin pois paikoiltaan. Vanhat patterit todella lähellä seinää ja tapetoitu pattereiden takaa. Lisäksi vanha maalipinta on paikoitellen todella rujon näköistä, joka vaatisi ainakin vanhan maalin poistoa ennen uudelleenmaalausta.Miksi edes olet vaihtamassa pattereita? (Semi) turhaa hommaa ellet nyt sitten meinaa kierron lämpötilaa puolittaa niin uusi 2-lehtinen pystyisi luovuttamaan enemmän lämpöä kuin vanha 1-lehtinen. Maalia päälle jos ulkonäkö riipoo, maksaa parikymppiä...
Onko yleistä että tuloilmaventtiilin hajottimesta, vai mikä se ikinä onkaan nimeltään, on peitetty säädön vuoksi 14 rivistä seitsemän, eli puolet? Asunto on siis kaksio ja tuo ilmastointi tuntuu niin kovaääniseltä ettei sitä tee mieli pitää edes kakkosasennolla, joka on ilmeisesti minimi jos asunnossa on ihmisiä.
Voiko tuolle ilmastoinnin puhisevalle äänelle mitään, vai onko se vaan halvalla tehty ja suunniteltu vituiksi alunperinkin?
Voiko tällaista vuotavaa hanaa korjata/tiivistää vai meneekö vain vaihtoon? Kyseessä siis ulkosaunassa oleva hana, joka tiputtaa noin desilitran verran vuorokaudessa.
Tämähän mainio ohje, korvakuulolta säädetään isännän mututuntumalla. Sitten aikojen päästä ihmetellään reilun ali/ylipaineen aiheuttamia yllätyksiä. Ikävä kyllä tätä näkee "ammattilaisten" tekemänä myös...Ainakin lindabin neliskanttisista venttiileistä on jo oletuksena about puolet reiiästä ummessa ja mukana tulee liuskat joilla niitä saa teipattua juurikin säätöjen vuoksi.
Montako venttiiliä asunnossa on yhteensä? Kyllä niitä voi itsekkin availla ihan mututuntumalla miten tuntuu ilma liikkuvan ja ääni kuuluvan. Siitä päätellen että venttiili pitää jo ääntä niin se ilmamäärä on ihan riittävä sillä ykkösnopeudella.
Onko yleistä että tuloilmaventtiilin hajottimesta, vai mikä se ikinä onkaan nimeltään, on peitetty säädön vuoksi 14 rivistä seitsemän, eli puolet? Asunto on siis kaksio ja tuo ilmastointi tuntuu niin kovaääniseltä ettei sitä tee mieli pitää edes kakkosasennolla, joka on ilmeisesti minimi jos asunnossa on ihmisiä.
Voiko tuolle ilmastoinnin puhisevalle äänelle mitään, vai onko se vaan halvalla tehty ja suunniteltu vituiksi alunperinkin?
Toimiiko nuo kun talossa on kaikki patterit samassa kierrossa? Joskus tehty vapaakiertoisena. Eli voiko välistä ottaa patterin pois ja laittaa lattialämmityksen?
Näin vähän itsekkin järkeilin. Täytynee aloittaa lattialämmitykseen siirtminen varaajan läheltä ja jättää lattian alle tyhjät putket, joista voi jatkaa kun remonttia joskus jatkaa.Vaatisi sitten joka huoneeseen oman sunttiryhmän vermeineen. Patteriverkoston vedenlämpö liian suuri lattialämmölle.
Tosin FJVR-venttiilillä voisi kikkailla, mutta säätö melko karkeaa ja ei ota huomioon
ulkolämpötiloja.
Sulku on linjassa sisällä, ajattelin vain tulevia talvipakkasia, että tarviiko sulkea ja tyhjentää linja.Vaatii takaiskun/yksisuuntaventtiilin, mielummin mahdollisimman lähelle haaraa mistä tuolle otetaan syöttö. Huoltosulku ennen takaiskua helpottaa huoltoa. Käytännössä siis aina laitetaan venttiili+takaisku tai pumppuventtiili.
Näitä on ilmeisesti aika paljon hajonnutkin juuri tämän takia. Putki tiputtelee itsensä tyhjäksi jolloin käyttäjä kuvittelee hanan vuotavan ja kiristää apinan raivolla lisää. Tätä ne sisäosat eivät sitten kestä vaan hajoavat.Tuota "uutta" mallia ei saa kiristää liikaa. Hämäävästi se laskee sen virtausputken tyhjäksi ja käyttäjä saattaa luulla että ei ole vielä kiinni ja yrittää kiristää lisää
Sen avaimen voi ottaa siitä myös sisälle. Itse otan tuosta talvella vedet ulkosaunaan ja joskus lauhoilla keleillä käytän painepesuria. On se aika kätevä, kun on pihalla vesipiste talvellakin.Aika moni taitaa sulkea varmuuden vuoksi kun harvemmin talvella tarvitsee vettä, itsekkin luultavasti tekisin niin jos olisi oma vesiposti.
Kerran kun tuommoista pitää kädessä ja availee ja sulkee sitä perhosventtiiliä, niin osaa suhtautua hieman paremmin siihen sulkemiseen. Menee todella herkästi kiinni tiiviiksi.Periaatteessa vesipostin ei pitäisi jäätyä koska kuten Meisseli mainitsi sulkulautanen sijaitsee sisällä ja virtausputki tyhjenee sulkemisen jälkeen. Tuota "uutta" mallia ei saa kiristää liikaa. Hämäävästi se laskee sen virtausputken tyhjäksi ja käyttäjä saattaa luulla että ei ole vielä kiinni ja yrittää kiristää lisää (tuo tietenkin mainitaan siinä ohjelapussa mitä kukaan ei halua lukea )
,Noilla spekseillä sanoisin että 0-5000€
Aika häilyvällä budjetilla mennään jos tuollainen haarukointi riittää
Olennaisintahan noissa lvi-töissä on mitä kaikkea se käsittää. Pelkän kattilan ja varaajan asennuksen? Huoneeseen vesipisteitä? Entä viemäröinnin? Mites runkolinja taloon, jakotukit, moottoriventtiilit jne?
Painovoimainen ilmanvaihto. Pitäisi makuuhuoneeseen saada ilma paremmin vaihtuvaksi.
Ei huvittaisi lähteä tekemään kaksinkertaiseen tiiliseinään omaa korvausilmaventtiiliänsä, ei ettäkö se kotikonstein kovin helppoa olisikaan, mutta väliseinän takana toisella puolella olevassa vaatehuoneessa on jostain syystä korvausilmaventtiili, mikähän lie tässä ideana?
Saisikohan tuosta vaatehuoneen puolelta helposti otettua korvausilmaa? Putki läpi seinän? Puhallusta avuksi?
Makuuhuoneessa on oma venttiilinsä poistoilmalle, joka toimiikin, mikäli olisi mahdollista pitää ikkunaa auki ympäri vuorokauden.
Painovoimainen ilmanvaihto. Pitäisi makuuhuoneeseen saada ilma paremmin vaihtuvaksi.
Ei huvittaisi lähteä tekemään kaksinkertaiseen tiiliseinään omaa korvausilmaventtiiliänsä, ei ettäkö se kotikonstein kovin helppoa olisikaan, mutta väliseinän takana toisella puolella olevassa vaatehuoneessa on jostain syystä korvausilmaventtiili, mikähän lie tässä ideana?
Saisikohan tuosta vaatehuoneen puolelta helposti otettua korvausilmaa? Putki läpi seinän? Puhallusta avuksi?
Makuuhuoneessa on oma venttiilinsä poistoilmalle, joka toimiikin, mikäli olisi mahdollista pitää ikkunaa auki ympäri vuorokauden.
Olen harkitsemassa omakotitalon ostoa.
Kyseisessä kohteessa on lämpö ja käyttövesi vedetty kotelointina katon yläreunaa pitkin.
Tarkoitus olisi piilottaa noi rakenteisiin.
Asunnossa on maanvarainen laatta, jonka päällä 10cm tyroksia ja tämän päällä pintavalu.
Mites toi niinkun käytännössä menee. Laitetaanko vesiputket menemään tuossa tyroksikerroksessa? Eli nurkat piikata auki, piilottaa putket sinne ja valu päälle?
Olen harkitsemassa omakotitalon ostoa.
Kyseisessä kohteessa on lämpö ja käyttövesi vedetty kotelointina katon yläreunaa pitkin.
Tarkoitus olisi piilottaa noi rakenteisiin.
Melkoinen urakka edessä tuossa hommassa. Voi nuo siellä betonissakin mennä eli ei tarvitse koko pintavalua piikata irti. Jos tarkoituksena on kuitenkin vain saada putket pois näkyvistä niin itse harkitsisin ennemmin putkien vetoa ylävetoisesti katossa. Mielestäni katon panelointi uusiksi on huomattavasti helpompi homma kuin betonin piikkaus, tasoitus ja lattian teko. Lisäksi tietysti lattiasta on vaikeampi vuotoja paikallistaa kuin katosta.
Eikö saneeraus yleensä tehdä juurikin päinvastoin, jätetään vanhat putket betonissa käyttämättömiksi ja laitetaan uudet pintavetoina. Miksi haluaisit tehdä toisinpäin?
Hommaa tuossa asunnossa riittäisi, kun 80 - luvun asunto eikä kertaakaan ole remontoitu.
Katon paneloinnissa vain olisi se, että seinällä olevien patterien putkitukset tulisi kuitenkin näkyviin.
Putketko voi siis laittaa tuonne valujen väliin? Eilen yhdeltä putkarilta tuota kyselin, enkä saanut vastausta. Pitää tänään soitella toisellekin putkarille.
Ajattelin ehkä timantilla vetää 20-30 cm seinästä, niin lähtisi mukavina paloina irti.
Kuulostaa melko suurelta projektilta alkaa niitä sinne lattiaan upottamaan?
Jos kyseessä on vanha talo, niin pohjalaatta voi jopa kantaa reunoista jolloin reunat avaamalla se saattaa jopa kallistua/notkahtaa.
Jos tuohon projektiin kuitenkin ryhtyy, niin timanttileikkurilla vaan 10cm ura seinän viereen ja sinne ne putket suojaputkissa. Miten meinasit käytännössä tehdä nostot tuolta runkolinjasta pattereille, vesipisteille jne kun ei niihin putkiin saa valuun tehdä liitoksia?
Itse kyllä komppaisin juu-zo:a ja vetäisin ne putket sinne kattoon tai ulkoseinään. Suojaputken kanssa runkolinjan paksuus 32mm niin ei juurikaan tarvitse kattoja laskea tai parhaassa tapauksessa ei olenkaan jos ne saa pujoteltua esim harvalaudoituksen yläpuolelle.
Ne katosta tulevat pystyvedot nyt kuitenkin ovat pienempi paha kuin koko linjojen pintaveto. Ja voihan ne patterien pystyvedot tuoda seinän sisälläkin alas. Silloin näkyviin ei jää mitään putkia. Lisäksi tosiaan työmäärä on huomattavasti pienempi ylävetojen kanssa. Ilmeisesti kuitenkin melko massiivinen remontti kyseessä niin ei se parin kipsilevyn uusiminen seinään kovin iso homma ole. Vai onko betoniseinät?
Rakennetaan myös tällä hetkellä uutta kämppää missä vedetään kaikki vedot ylävetoisesti käyttöä ja myöhempää saneerausta varten ajatellen. Vuodot näkyy kattopaneelissa, putket on helpompi uusia kattoon. Lisäksi talossa on lattialämmitys joten kylmää vettä saa paljon paremmin kun vedot on katossa. Katosta kylppäreihin ja keittiöön tuodaan putket toisaan seinissä alas.
Ei kuulosta ollenkaan hullummalta toi kattoon upottaminen. Kuinka paljon sinne pitäisi jäädä tilaa putkille?
Kattoon upottamisessa mietityttää lähinnä se, että olohuoneessa ja keittiössä (40m2) menee yhtenäinen mäntypaneelikatto, mitä ei huvittaisi uusia.
Seinät on lastulevyä ja alustavasti olen harkinnut 6mm kipsilevyllä saneerausta.
Kustannuksia tässä vähä koitetaan kartoittaa että minkälaisella tarjouksella lähdetään liikkeille.