Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Suodatin itsessään maksaisi n. 1300e, suodatin toimii automaattisella huuhtelulla ja itselle jäisi työksi vaihtaa suodatinkapseli n. 10 kertaa vuodessa (6e/kpl) ja 10-12 vuoden välein suodatusmassa. Investointi on kuitenkin sen verran iso, ettei viitsisi hommata laitetta jossa esim valmistajalla on riski mennä konkkaan vaikkapa 10 vuoden päästä, jolloin varaosa- ja pahimmillaan suodatusmassankin valmistus loppuu ja laitteesta tulee hyödytön.
Paljonko teillä oli rautaa ja mangaania testeissä? Omaa kokemusta on vain yhdestä käytettynä ostetusta Akva Filterin suodattimesta mistä tuli pienten fiksailujen jälkeen ihan toimiva kampe. Rosteri on lasikuitua kivempi materiaali sikäli että korjaaminen ja modifiointi on helpompaa. Tuollainen 10 vuotta kestävä suodatusmassa tuntuu kyllä aika uskomattomalta. Kaivokalkki ja suodatushiekka maksavat molemmat kympin per 25 kg ja eikös jo noilla saa aika paljon rautaa/mangaania kiinni?
 
Paljonko teillä oli rautaa ja mangaania testeissä? Omaa kokemusta on vain yhdestä käytettynä ostetusta Akva Filterin suodattimesta mistä tuli pienten fiksailujen jälkeen ihan toimiva kampe. Rosteri on lasikuitua kivempi materiaali sikäli että korjaaminen ja modifiointi on helpompaa. Tuollainen 10 vuotta kestävä suodatusmassa tuntuu kyllä aika uskomattomalta. Kaivokalkki ja suodatushiekka maksavat molemmat kympin per 25 kg ja eikös jo noilla saa aika paljon rautaa/mangaania kiinni?
Rautaa ei ollut kuin 100µg/l, eli neljäsosa sallitusta, mangaania 190µg/l kun suositusraja on 100µg/l, eli ylitys on aika vähäinen (vrt. joissain kaivoissa voi olla 3000-4000µg/l). Sillä vähän miettinyt että kannattaako mitään suodattimia edes hommata. Raudan suhteen varsinkin ongelma taitaa olla lähinnä kosmeettinen, en jaksa uskoa että tuo määrä haittaisi vettä käyttäviä kodinkoneitakaan.
 
Talossa on Jämä-merkkinen öljy-sähkö-yhdistelmäkattila ja vesikiertoinen patterilämmitys. Lisäksi on ILP joka esim. tällä hetkellä ulkolämpötilan ollessa nollan tuntumassa hoitaa suurimman osan lämmityksestä. Patteritermostaatit säädetty nyt 3-tasolle niin, että ILP hoitaa nyt suurimman osan.

Kävin kattilahuoneessa katselemassa ja huomasin, että lähtevän veden lämpötila oli noin 55 astetta, vaikka kiertoveden shuntti oli asetettu asentoon 3,5/10. Yleensä tämä asento tarkoittaa n. 35-asteista vettä. Erikoisempaa oli se, että palaava vesi oli putken pintaa tarkastellen ihan kylmää, varmaan 10-15-asteista. Kun on pakkaskelejä, niin tuo paluuputki tuntuu ihan sopivan lämpimältä. Kiertovesipumppu on päällä melko pienellä asetuksella, kattila sijaitsee kellarisa.

Mikäs hemmetin logiikka tässä on, että leudoilla keleillä paluuvesi on kylmää, vaikka pattereiden kautta ei edes juuri mene vettä?! Aivan kuin kaikki lämpöenergia olisi mennyt harakoille. Talo on rakennettu 60-luvulla ja putkien eristeenä on sellaista pahvikennoa.
 
Onko kaikissa pattereissa termarit ja ne kiinni ettei vesi kierrä? Vai kuuluisko tuollaisessa olla joku ohitusputki.

Avaa pari termostaattia täysille ja laita pumppuun lisää kierroksia ja katso sitten putkien lämmöt.
 
Nelisen vuotta vanha Oilon pro Junior öljypoltin lakkasi toimimasta. Ei siis yritäkään tehdä mitään tai pidä ääntä, vaan merkkivalo menee välittömästi punaiselle, kun laittaa virrat päälle. Öljyä on ja suodatin näyttää puhtaalta. Irroitin polttimen kattilasta ja tarkistin suuttimen, kärjet ja liekkivahdin. Eipä noissa näytä silmämääräisesti mitään vikaa, ei edes juuri karstaa tai nokea. Jos pidän sitä käynnistysnappulaa 3 sekuntia pohjassa, niin punainen vilkkuu 2 kertaa, pieni tauko ja taas 2 kertaa jne. Kertooko tuo jonkun vikakoodin? Käyttöohje ei mainitse mitään muuta kuin että soita huolto.

Puoli vuotta sitten tuohon jo vaihdettiin magneettiventtiili. SIlloin tosin oireet olivat erilaiset ja pumppu hyytyi ilmeisesti esilämmityksen jälkeen. Nyt on tosiaan lähes täysin mykkä, pieni naksahdus kuuluu kun laittaa virrat päälle tai pois.

Onkohan vielä jotain mitä voisi itse kokeilla ennen kuin soittelee taas huollon paikalle?
 
Onko kaikissa pattereissa termarit ja ne kiinni ettei vesi kierrä? Vai kuuluisko tuollaisessa olla joku ohitusputki.

Avaa pari termostaattia täysille ja laita pumppuun lisää kierroksia ja katso sitten putkien lämmöt.

Eikös toi toimi niin, että jokainen patteri tekee erillisen lenkin tuosta kiertojärjestelmästä? Eli vaikka kaikki patterit olis kiinni, niin vesi kiertää sitten sitä paluuputkea pitkin suoraan lähtöruutuun kulkematta patterin kautta?

Laitoin lisää kierroksia pumppuun, ja vaikuttaa tilanne normalisoituneen.

Perähuoneen patteri oli kyllä lämmin noilla pienemmilläkin kierroksilla...
 
Eikös toi toimi niin, että jokainen patteri tekee erillisen lenkin tuosta kiertojärjestelmästä? Eli vaikka kaikki patterit olis kiinni, niin vesi kiertää sitten sitä paluuputkea pitkin suoraan lähtöruutuun kulkematta patterin kautta?

Laitoin lisää kierroksia pumppuun, ja vaikuttaa tilanne normalisoituneen.

Perähuoneen patteri oli kyllä lämmin noilla pienemmilläkin kierroksilla...

Lattialämmitys mulle tutumpi, mutta pattereissa yksiputkijärjestelmä varmaan toimiikin kuvailemallasi tavalla. Eli meno ja paluu ovat periaatteessa samaa putkea ja vesi joko kiertää patterin kautta tai menee sen ohi.

Kaksiputkijärjestelmässä on erikseen meno- ja paluuputki ja veden pitää mennä patterin (tai ohitusputken) läpi päästäkseen sinne paluuputkeen.
 
Kaksiputkijärjestelmässä on erikseen meno- ja paluuputki ja veden pitää mennä patterin (tai ohitusputken) läpi päästäkseen sinne paluuputkeen.
Ei nyt ihan näin. Muuten ensimmäinen suljettu tai tukossa oleva patteri kylmentäisi kaikki. Lämppäristä lähtee meno ja paluu putket joista haarautuu haarat pattereille. Vesi kiertää oli patterit kiinni tai auki.
 
Ei nyt ihan näin. Muuten ensimmäinen suljettu tai tukossa oleva patteri kylmentäisi kaikki. Lämppäristä lähtee meno ja paluu putket joista haarautuu haarat pattereille. Vesi kiertää oli patterit kiinni tai auki.

No eihän se yksi tai monta suljettu(a) patteri(a) muihin mitään vaikuta kun meno- ja paluuputkesta on haarat jokaiselle patterille kuten tarkoitinkin. Mutta jos kaikki patterit on kiinni niin mistä se vesi sinne paluuputkeen menee? Tätä tarkoitin että veden pitää mennä jostain läpi päästäkseen paluuputkeen.
 
Viimeksi muokattu:
No eihän se yksi tai suljettu(a) patteri(a) muihin mitään vaikuta kun meno- ja paluuputkesta on haarat jokaiselle patterille kuten tarkoitinkin. Mutta jos kaikki patterit on kiinni niin mistä se vesi sinne paluuputkeen menee? Tätä tarkoitin että veden pitää mennä jostain läpi päästäkseen paluuputkeen.
Kuinka yleisiä noi ohitusputket tai vastaavaa tarkoitusta palvelevat ylivirtaus-/ohitusventtiilit ovat omakotitaloasennuksissa? Omasta kämpästä mitään tuollaista ei löydy ja ihan hyvin lämmityskierto pelaa kun menoveden säätö on suunnilleen oikealla hehtaarilla. Eli ei vesi mihinkään kierrä jos kaikki termostaatit ovat kiinni.
 
Nelisen vuotta vanha Oilon pro Junior öljypoltin lakkasi toimimasta. Ei siis yritäkään tehdä mitään tai pidä ääntä, vaan merkkivalo menee välittömästi punaiselle, kun laittaa virrat päälle. Öljyä on ja suodatin näyttää puhtaalta. Irroitin polttimen kattilasta ja tarkistin suuttimen, kärjet ja liekkivahdin. Eipä noissa näytä silmämääräisesti mitään vikaa, ei edes juuri karstaa tai nokea. Jos pidän sitä käynnistysnappulaa 3 sekuntia pohjassa, niin punainen vilkkuu 2 kertaa, pieni tauko ja taas 2 kertaa jne. Kertooko tuo jonkun vikakoodin? Käyttöohje ei mainitse mitään muuta kuin että soita huolto.

Puoli vuotta sitten tuohon jo vaihdettiin magneettiventtiili. SIlloin tosin oireet olivat erilaiset ja pumppu hyytyi ilmeisesti esilämmityksen jälkeen. Nyt on tosiaan lähes täysin mykkä, pieni naksahdus kuuluu kun laittaa virrat päälle tai pois.

Onkohan vielä jotain mitä voisi itse kokeilla ennen kuin soittelee taas huollon paikalle?

Osittain lähti toimimaan. Nyt käy kuitenkin niin, että lämmitys katkeaa siihen, että ilmeisesti "sytytysvaihe" menee päälle (keltainen valo vilkkuu). Kaiketi liekki siis sammuu, joten ilmeisesti löpön tulo lakkaa kesken. Periaatteessa voisi olla taas sama hemmetin magneettiventtiili, jos se menee kiinni kesken kaiken.. Voihan siellä olla tietysti jotain tukossakin. Kai se voisi liekkivahtikin olla, tosin kai sen siis pitäisi vain sytyttää kipina, jos ei havaitse liekkiä eikä silloin liekki sammuisi. Äh, liian monta liikkuvaa osaa.
 
Osittain lähti toimimaan. Nyt käy kuitenkin niin, että lämmitys katkeaa siihen, että ilmeisesti "sytytysvaihe" menee päälle (keltainen valo vilkkuu). Kaiketi liekki siis sammuu, joten ilmeisesti löpön tulo lakkaa kesken. Periaatteessa voisi olla taas sama hemmetin magneettiventtiili, jos se menee kiinni kesken kaiken.. Voihan siellä olla tietysti jotain tukossakin. Kai se voisi liekkivahtikin olla, tosin kai sen siis pitäisi vain sytyttää kipina, jos ei havaitse liekkiä eikä silloin liekki sammuisi. Äh, liian monta liikkuvaa osaa.

No se magneettiventiilihän siellä oli taas paskana. Kesti siis 4 kuukautta tuo edellinen. On nuo vissiin surkeita nuo kelat nykyään, eikö Danfossilla/Oilonilla ole mitään laaduntarkkailua :confused: Nämähän ei ole edes mitään ihan halpoja, vaan jonkun ~50€ maksaa tuo kela. Onneksi tämä nyt meni takuuseen.

Nuo olisi kyllä helppo vaihtaa itsekin nyt kun tuli asiaan perehdyttyä. Jos nuo olisi jotain vitosen rihkamaa, niin voisikin ostaa ämpärillisen ja vaihtaa varmuuden vuoksi heti jos jotain ongelmaa.
 
Samaa vikaa oraksen 10bar ylipaineventtiilissä joka on syöttösekoittajassa. 9v pintaan asuttu ja 2. korkannut tässä jossain vaiheessa. Ei siis kestä edes 5 vuotta. Nytkin tiputtaa tuolla viemäriin.

Kestäisikö tuo paremmin jos sitä jaksaisi käydä pyörittämässä/koestamassa edes kerran vuoteen vai hajoaako paska vielä nopeammin?

Onko jotain muuta merkkiä saatavilla rautakaupoista joka kestäisi edes 10v? Eihän tuon vaihto isohomma ole ja venttiilikään ei paljoa maksa mutta silti...
 
Samaa vikaa oraksen 10bar ylipaineventtiilissä joka on syöttösekoittajassa. 9v pintaan asuttu ja 2. korkannut tässä jossain vaiheessa. Ei siis kestä edes 5 vuotta. Nytkin tiputtaa tuolla viemäriin.

Kestäisikö tuo paremmin jos sitä jaksaisi käydä pyörittämässä/koestamassa edes kerran vuoteen vai hajoaako paska vielä nopeammin?

Onko jotain muuta merkkiä saatavilla rautakaupoista joka kestäisi edes 10v? Eihän tuon vaihto isohomma ole ja venttiilikään ei paljoa maksa mutta silti...
Kaikkia varoventtiilejä pitäisi koestaa kaksi kertaa vuodessa. Tämä huuhtelee lautasen puhtaaksi ja estää juuttumisen. Mutta kukapa niitä hoksaa käydä pyörittelemässä.
 
Kaikkia varoventtiilejä pitäisi koestaa kaksi kertaa vuodessa. Tämä huuhtelee lautasen puhtaaksi ja estää juuttumisen. Mutta kukapa niitä hoksaa käydä pyörittelemässä.
23,9e ja 40min (sis käynnin k-rautaan) tuohon meni, että sen puolesta ei mikään ihmeellinen homma. Mutta kyllähän tuo 2x5v pyöräytystä nopeammin ja halvemmalla hoituisi jos tuolla estää tuon valumisen alkamisen. Toisaalta sitten taas sanotaan jossain että 10v välein nuo varot pitäisi joka tapauksessa uusia, nythän se tulee tehtyä vähän kuin "väkisin" :)...
 
Käyttöveden kiertovesipumppu ei pumppaa.
Saako tuollaisen vaihtaa itse?
Pumppu Wilon z 15, noihin saa ilmeisesti pelkän moottorinkin eli se lienee mennyt?
 

Liitteet

  • IMG_20210126_144938_Greatness.jpg
    IMG_20210126_144938_Greatness.jpg
    1,3 MB · Luettu: 61
Olisko hyvää ideaa antaa mitenkä tehdä äänieristyskoppiin ilmanvaihto.

Autotalliin valmistumassa n.4m2 koppi. Laittia on tehty helluvaksi irti rakenteista ja seinät jää n.2cm irti olemassa olevista seinistä. Lattissa 60mm betoni ja päälle tulee vielä laatta. Seinä ja katto tuplakipsiä ja välissä kivivilla.

Kopperoon pitäs rakentaa ilmanvaihto vielä. Tulee täysin oma ilmanvaihto siis ulkoa suoraan. Mutta haluaisin myös välttää äänen turhaa kantautumista ulos.

Perus äänenvaimentimet toki on tiedossa, mutta onko ideaa esim laittaa 100mm venttiilit -> sovittimella 160mm vaimennin ja siitä taas sovitin vaikka 125mm putkeen. Vaimentaako noi muunnokset ääntä sen vertaa että olisi järkeä? Vai onko olemassa jotain tehokkaampaa ääniloukkua putkeen?
 
Perus äänenvaimentimet toki on tiedossa, mutta onko ideaa esim laittaa 100mm venttiilit -> sovittimella 160mm vaimennin ja siitä taas sovitin vaikka 125mm putkeen. Vaimentaako noi muunnokset ääntä sen vertaa että olisi järkeä? Vai onko olemassa jotain tehokkaampaa ääniloukkua putkeen?

Pienempi vaimennin vaimentaa paremmin, eli ei kannata laittaa sitä suurempaa ehdoin tahdoin, maksaakin enemmän. Vaimentimien esitteissä on yleensä vaimennusarvot eri taajuuksille.

Etenkin jos nurkkaan on tulossa ja jotain lämmitystä kohteessa on, niin jättäisin enemmän kuin pari senttiä ulkoseinään ettei nurkka seinien välissä vedä liian kylmäksi.
 
Jos haluaa lähteä hifistelemään, rakennat jonkilaisen ääniansan. Tai vaihtoehtoisesti paria erilaista äänenvaimenninta eri taajuuksille. Tai jotain valmis ratkaisua jos kikkailu ei kiinnosta.

 
Tollanen supistaja ei hirveesti vaimenna. Mutta äänenvaimentaja toki toimii, malleja on paljon erilaisia, jos on tilaa niin myös mikäli tekee mahdolliset mutkat t-haarojen kanssa niin sekin vaimentaa. Toki jos äänäreitä ja t-haaroja laittaa niin tarttee olla varmaan joku kone avustamassa, että ilmavaihtuu ja raitisilma kettumaisempi eristää.
 
Pienempi vaimennin vaimentaa paremmin, eli ei kannata laittaa sitä suurempaa ehdoin tahdoin, maksaakin enemmän. Vaimentimien esitteissä on yleensä vaimennusarvot eri taajuuksille.

Etenkin jos nurkkaan on tulossa ja jotain lämmitystä kohteessa on, niin jättäisin enemmän kuin pari senttiä ulkoseinään ettei nurkka seinien välissä vedä liian kylmäksi.

100mm siis etsimään, tuo koppero on sisäseiniä vasten, ulkoseiniin toisiaan on metrejä matkaa. Kopperon lattiaan tulee vesikiertoinen lämmitys, johon liitetään customloop kone + tarvittavat lisäjäähdyttimet autotalliin, muuten pukkaa hiki pian.
 
Käyttöveden kiertovesipumppu ei pumppaa.
Saako tuollaisen vaihtaa itse?
Pumppu Wilon z 15, noihin saa ilmeisesti pelkän moottorinkin eli se lienee mennyt?

Jos sähköt ovat pikaliittimellä, niin miksei. Toki pitää olla varma että tietää mitä tekee, ettei tarvi keskustella vakuutusyhtiön kanssa mikä on yllättävää ja ennalta arvaamatonta. Pienemmässä mittakaavassa esim. pitää vaihdon yhteyssä putkistoon pääsevä ilma saada pois, jottei pumppu pyöri kuivana ja vaurioidu heti alkuunsa.

Näyttää löytyvän korjausmoottoria, eli varmaan se pumpun pesä jää putkistoon ja vain liikkuvat vaihdetaan. Arvostan.
 
Tollanen supistaja ei hirveesti vaimenna. Mutta äänenvaimentaja toki toimii, malleja on paljon erilaisia, jos on tilaa niin myös mikäli tekee mahdolliset mutkat t-haarojen kanssa niin sekin vaimentaa. Toki jos äänäreitä ja t-haaroja laittaa niin tarttee olla varmaan joku kone avustamassa, että ilmavaihtuu ja raitisilma kettumaisempi eristää.

Ajatus olis tehdä tulo ja poisto puolelle omat puhaltimet, joiden ohjaukseen joku simppeli äly. Sillon kun kopissa ei olla tuskin tarvii puhaltimien olla päällä.
 
Jos sähköt ovat pikaliittimellä, niin miksei. Toki pitää olla varma että tietää mitä tekee, ettei tarvi keskustella vakuutusyhtiön kanssa mikä on yllättävää ja ennalta arvaamatonta. Pienemmässä mittakaavassa esim. pitää vaihdon yhteyssä putkistoon pääsevä ilma saada pois, jottei pumppu pyöri kuivana ja vaurioidu heti alkuunsa.

Näyttää löytyvän korjausmoottoria, eli varmaan se pumpun pesä jää putkistoon ja vain liikkuvat vaihdetaan. Arvostan.
Kiitoksia!:thumbsup:
 
Olenko ihan metsässä laskelmissa ilmän lämmityksen suhtee, jos olis ilmavirtaa 6l/s niin sen lämmittämiseen +35c riittää n.200w teho.

Ajatus on tehdä äänikoppiin tuloilmalle esilämmitys pienellä kanavalämmittimellä,
 
Olenko ihan metsässä laskelmissa ilmän lämmityksen suhtee, jos olis ilmavirtaa 6l/s niin sen lämmittämiseen +35c riittää n.200w teho.

Ajatus on tehdä äänikoppiin tuloilmalle esilämmitys pienellä kanavalämmittimellä,

28 astetta pystyt 200 watilla nostaan tuon ilmavirran lämpötilaa.

Tehon kilowatteina lasket 0,006 x 1,2 x 1 x haluttu lämpötilaero ts lämmönnosto.
 
28 astetta pystyt 200 watilla nostaan tuon ilmavirran lämpötilaa.

Tehon kilowatteina lasket 0,006 x 1,2 x 1 x haluttu lämpötilaero ts lämmönnosto.

Ok, eli vähän sinnepäin, taisin käyttää vaan 1 kertoimena. Mutta ideana siis toimiva.

Mietin josko tekis ite tollasesta 240mm radista moisen, mutta siitä ei taida tuollasia tehoja irrota kuin todella kuumalla vedellä ja vesi ei periaatteessa tule olemaan yli 30c. koska samassa kierrossa tulee olemaan myös lattia.

Peraatteessa tuollasella jäähytysradilla pitäs saada tehtyä esilämmitys.
 
Viimeksi muokattu:
Miten wc-pytty pitäisi kiinnittää kaakelilattiaan jos ei haluta reikiä poraa lattiaan? Meillä on tehty putkiremppa sukittamalla ja wc-pytty vaihtu samalla uuteen. Nyt tota pyttyä on reunasta silikonilla saumattu jo pariin kettaan eikä meinaa pysyä lattiassa. Pitää huomenna taas soitella tolle lvi-projektipäälikölle.
 
Miten wc-pytty pitäisi kiinnittää kaakelilattiaan jos ei haluta reikiä poraa lattiaan? Meillä on tehty putkiremppa sukittamalla ja wc-pytty vaihtu samalla uuteen. Nyt tota pyttyä on reunasta silikonilla saumattu jo pariin kettaan eikä meinaa pysyä lattiassa. Pitää huomenna taas soitella tolle lvi-projektipäälikölle.
Ei se sillä silikonilla ole kiinni vaan se tiivistää sen pöntön reunasauman. Siinä pitäisi lisäksi olla liima millä se on kiinni ASENNUSLIIMA KIILTO CLEAR 290ML esimerkiksi
 
Silikoni tosiaan lähinnä peittää liimauksen. Varsinkin noi läpinäkyvät muuttuu kusen keltaiseksi hyvin nopeasti. Jos ei tahdo pysyä, pyydä liimaamaan jollain jämerämmällä liimalla. Reikiä ei haluta eikä niitä saa porata tätä nykyä vesieristyksen läpi.

 
Ei se kovin kivaa ole, jos pönttö nyrjähtää kun läski istuu vain toisella perseellä tai ylipäänsä joku istahtaa kiireellä. Siinä sitten ollaan pää halki porsliininsirpaleiden keskellä lattialla veressä ja paskassa ja vettä lentää.
 
Kyllä mulla on pelkällä silikonilla kiinni pönttö. Hyvin on pysynyt. Liian kovalla raksaliimalla kun laittaa niin tarvittaessa irrottaminen voi olla tuskaa.
Paljon riippuu siitä minkä mallinen pytty. Piiloviemärillisiset pysyy tukevasti vaikka ilman mitään jos lattia on suora. Ja toki tuo lattia vaikuttaa asiaan. Pienessä huonosti tehdyssä kph:ssa kaato saattaa olla niin jyrkkää, että wc:n toista sivua joutuu nostamaan sentin.
 
en tie onko tän otsaken alle vai pitäiskö olla lämmitys/ilmalämpö..
Mutta koitetaan täällä. nipe310p fighter otti ja sano et kompura pska.. no 10 vuotta ilmeisesti kestääkin, ja ny kesti melkeen 12.. se vaan et toi nipe on melko suolesta, onko suositella jotain uudempaa/järkevämpää tilalle, tai mitä lähtee kyseleen? mieluiten että ois etä mahollisuus ja kotiautomatioon liittäminen, sillä katolle on tuloss jahka sää sallii 8.8kwh panelitehoa, ja esim veden lämmitykseen haluaisin niitä hyödyntää max teholla.
Laitteen siis pitäisi olla melko plug and play fighterin tilalle..
 
Miten wc-pytty pitäisi kiinnittää kaakelilattiaan jos ei haluta reikiä poraa lattiaan? Meillä on tehty putkiremppa sukittamalla ja wc-pytty vaihtu samalla uuteen. Nyt tota pyttyä on reunasta silikonilla saumattu jo pariin kettaan eikä meinaa pysyä lattiassa. Pitää huomenna taas soitella tolle lvi-projektipäälikölle.

Itse laitoin joulukuussa tuolla Kiilto Clearilla koska halusin värittömän sauman. Hyvin on pysynyt.
Jos valkoisen haluaa niin SikaBond T2. Molemmissa aika liki samat "speksit" mekaanisilta ominaisuuksilta.

Ja toki jotkut liimaavat ja saumaavat erikseen ja sekin varmasti järkevää.
 
Eilen tosiaan oli käynnyt putkiremppa firman toimesta joku putkari asentaa pytyn uudelleen. Kuulemma puoli tuntia tehnyt hommaa tuolla irrottanut pytyn ja putsannut pinnat ja liimannut uudelleen. Nyt toi liima näyttää siniseltä ja kirkas läpinäkyvä silikoni ympärille. Kuulemma 30 tuntia pitäis antaa kuivua ja käytettävä varovasti pyttyä. Varmaan toi lattialämmitys hieman nopeuttaa kuivumista.
 
en tie onko tän otsaken alle vai pitäiskö olla lämmitys/ilmalämpö..
Mutta koitetaan täällä. nipe310p fighter otti ja sano et kompura pska.. no 10 vuotta ilmeisesti kestääkin, ja ny kesti melkeen 12.. se vaan et toi nipe on melko suolesta, onko suositella jotain uudempaa/järkevämpää tilalle, tai mitä lähtee kyseleen? mieluiten että ois etä mahollisuus ja kotiautomatioon liittäminen, sillä katolle on tuloss jahka sää sallii 8.8kwh panelitehoa, ja esim veden lämmitykseen haluaisin niitä hyödyntää max teholla.
Laitteen siis pitäisi olla melko plug and play fighterin tilalle..

Toi Nibe 310P tais olla pelkkä poistoilma eli tuloilma tulee teillä jostain ikkunoista tms? Nibe F370 sopinee tilalle ja on vastaava, mutta luulisi että F750 ilman erillistä SAM-tuloilmayksikköä kävisi myös jos teillä ei sille kanavia ole. On huomattavasti tehokkaampi. Tuo F750 on melkeinpä paras vaihtoehto jos poistoilmalämpöpumpuissa pysytään. Toki se vaatii jonkin verran ilmavirtaa toimiakseen tehokkaasti että ihan pieneen taloon ei välttämättä taas paras. Nibe ainakin myy jotain omaa aurinkopaneelipakettia siihen, en tiedä miten toimii yhteen jonkun muun kanssa. Mutta tuota saa aika hyvin ohjailtua. Tai taitaa noissa kaikissa nykyisissä F-malleissa olla samat ohjausmahdollisuudet. Toi kyllä lämmittää kesällä vedet melkein minimikompuratehoilla että en tiedä saako paneeleista siihen kovasti säästöä.
 
Toi Nibe 310P tais olla pelkkä poistoilma eli tuloilma tulee teillä jostain ikkunoista tms? Nibe F370 sopinee tilalle ja on vastaava, mutta luulisi että F750 ilman erillistä SAM-tuloilmayksikköä kävisi myös jos teillä ei sille kanavia ole. On huomattavasti tehokkaampi. Tuo F750 on melkeinpä paras vaihtoehto jos poistoilmalämpöpumpuissa pysytään. Toki se vaatii jonkin verran ilmavirtaa toimiakseen tehokkaasti että ihan pieneen taloon ei välttämättä taas paras. Nibe ainakin myy jotain omaa aurinkopaneelipakettia siihen, en tiedä miten toimii yhteen jonkun muun kanssa. Mutta tuota saa aika hyvin ohjailtua. Tai taitaa noissa kaikissa nykyisissä F-malleissa olla samat ohjausmahdollisuudet. Toi kyllä lämmittää kesällä vedet melkein minimikompuratehoilla että en tiedä saako paneeleista siihen kovasti säästöä.
juu on pelkkä poisto, ja korvaus on ikkunoiden yltä. joka on ratkaisuna varsin mukava talvella... oven ku avaa ni sukat pyörii jaloissa... ei siinä kivasti se si kesälläkin imee kuumaa ilmaa ulkoa sisälle jonka saa taas ilpillä jäähdyttää. mä oisin aika valmis vaihtaa merkiä.. lotos ko voittais ni kaikki menis uusiks. oottelen et korjaaja tulis käymää ja sais juteltua vaihtoehdoista
 
juu on pelkkä poisto, ja korvaus on ikkunoiden yltä. joka on ratkaisuna varsin mukava talvella... oven ku avaa ni sukat pyörii jaloissa... ei siinä kivasti se si kesälläkin imee kuumaa ilmaa ulkoa sisälle jonka saa taas ilpillä jäähdyttää. mä oisin aika valmis vaihtaa merkiä.. lotos ko voittais ni kaikki menis uusiks. oottelen et korjaaja tulis käymää ja sais juteltua vaihtoehdoista

Mikä siinä nibessä risoo? Ei noita poistoilmalämpöpumppuja kovin montaa merkkiä ole ja vielä vähemmän niitä muita kehutaan kuin nibeä. Jos siitä vanhasta on kompura rikki niin sen voi vaihtaa mutta se ei yleensä kauaa kestä kun siellä on metallimujua järjestelmä täynnä. Niben uudet pumput on ihan eri maata ku toi sun 310p.
 
Mikä siinä nibessä risoo? Ei noita poistoilmalämpöpumppuja kovin montaa merkkiä ole ja vielä vähemmän niitä muita kehutaan kuin nibeä. Jos siitä vanhasta on kompura rikki niin sen voi vaihtaa mutta se ei yleensä kauaa kestä kun siellä on metallimujua järjestelmä täynnä. Niben uudet pumput on ihan eri maata ku toi sun 310p.
no siitä varmaan pitänee syyttää lvi suunittelijaa ko kyseisen ratkaisun tehny.. josta mä taas vaan nään sen nipen ;) pakettitalon valmisratkaisu jossa hinta mah ales järjettömän idiootilla ratkaisulla..
 
Nyt on pientä erimielisyyttä seuraavanlaisessa asiassa:

Saunassa ja pesuhuoneessa on sähköinen lattialämmitys ja se on säädetty korkeammalle lämmölle kuin muu talon lämpötila.
Ilmanvaihto on painovoimainen kylppärissä ja saunassa.
Kysymys kuuluu: Pidetäänkö pesutilan ovi kiinni vai auki?

-toinen sanoo, että ovi kiinni koska pesuhuoneen lämpötila on asetettu korkeammaksi kuin muu talo. Jos se olisi auki niin lattialämmitys paahtaa punaisena koska lämpö karkaa muualle taloon.

-toinen taas sanoo että ovi auki, koska lämpötila kohoaa jos ovi on kiinni ja lämpö karkaa nopeammin harakoille painovoimaista ilmanvaihtohormia pitkin.
 
Nyt on pientä erimielisyyttä seuraavanlaisessa asiassa:

Saunassa ja pesuhuoneessa on sähköinen lattialämmitys ja se on säädetty korkeammalle lämmölle kuin muu talon lämpötila.
Ilmanvaihto on painovoimainen kylppärissä ja saunassa.
Kysymys kuuluu: Pidetäänkö pesutilan ovi kiinni vai auki?

-toinen sanoo, että ovi kiinni koska pesuhuoneen lämpötila on asetettu korkeammaksi kuin muu talo. Jos se olisi auki niin lattialämmitys paahtaa punaisena koska lämpö karkaa muualle taloon.

-toinen taas sanoo että ovi auki, koska lämpötila kohoaa jos ovi on kiinni ja lämpö karkaa nopeammin harakoille painovoimaista ilmanvaihtohormia pitkin.
Ovi kiinni. Lattialämmön säädin estää liian nousun, ovessa oltava pieni rako alaosassa (10-20mm)
 
Moi,
minulla alkaa kuukauden kylpyhuoneremontti kerrostalokaksiossa huomenna. Olen tehnyt tiettyjä toimenpiteitä rakennuspölyn leviämisen estämiseksi. Tuleeko mieleen vielä jotain, mitä minun kannattaisi tehdä?

Kylpyhuoneen ovi on eteisessä lähellä ulko-ovea. Työmiehet rakentavat eteiseen ovellisen väliseinän, jolla muu asunto erotetaan työmaasta eli kylpyhuoneesta ja eteisen puolikkaasta.
-olen tukkinut keittiön alipaineella toimivan liesituuletinaukon, jotta se ei ime pölyä keittiön suuntaan
-eteisestä keittiöön ja makuuhuoneeseen johtaviin oviin olen alareunaan liimannut P-muotoista tiivistysnauhaa (vai mitä se on nimeltään); liimasin samanlaista oven kohdalle lattiaan; ovien alla oleva rako tuli tilkittyä 95-prosenttisesti
-eteisen "asumispuolelle" laitan robotti-imurin pyörimään päivittäin
-olohuoneessa heitin vahvistimen ja kaiuttimien päälle jätesäkit

Asun remontin ajan enimmäkseen muualla.

Kiitokset etukäteen ajatuksista. Remontit eivät ole minulle tuttuja.
 
Moi,
minulla alkaa kuukauden kylpyhuoneremontti kerrostalokaksiossa huomenna. Olen tehnyt tiettyjä toimenpiteitä rakennuspölyn leviämisen estämiseksi. Tuleeko mieleen vielä jotain, mitä minun kannattaisi tehdä?

Kylpyhuoneen ovi on eteisessä lähellä ulko-ovea. Työmiehet rakentavat eteiseen ovellisen väliseinän, jolla muu asunto erotetaan työmaasta eli kylpyhuoneesta ja eteisen puolikkaasta.
-olen tukkinut keittiön alipaineella toimivan liesituuletinaukon, jotta se ei ime pölyä keittiön suuntaan
-eteisestä keittiöön ja makuuhuoneeseen johtaviin oviin olen alareunaan liimannut P-muotoista tiivistysnauhaa (vai mitä se on nimeltään); liimasin samanlaista oven kohdalle lattiaan; ovien alla oleva rako tuli tilkittyä 95-prosenttisesti
-eteisen "asumispuolelle" laitan robotti-imurin pyörimään päivittäin
-olohuoneessa heitin vahvistimen ja kaiuttimien päälle jätesäkit

Asun remontin ajan enimmäkseen muualla.

Kiitokset etukäteen ajatuksista. Remontit eivät ole minulle tuttuja.
Lähtökohtaisesti remonttimiehet hoitaa suojauksen puolestasi. Onko urakkahinta?

Raksamiesten kulkureitille lattiaan suojamuovi. Pahvilla/paperilla ei tee mitään.
 
Meillä kun tekivät kylpyhuoneremontin niin urakoitsija osastoi kyllä kylpyhuoneen hyvin semmoisella vetoketjullisella suojaovella. Eteisessä oli sitten vielä lattiat yms. suojattu. Enpä kyllä muista et erityisemmin olisi pölyä taikka muuta roskaa muualle kantautunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom