Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Näyttää kuvan nro1 perusteella, että neula olisi ylhäällä eli silloin pitäisi kiertoa olla. Eihän paluuventtiiliä ole suljettu tai säätötulppaa kuristettu?
Patteri täynnä ilmaa?

Ja ei,et voi vaihtaa sielua tuohon venttiiliin paineet päällä. Joko putki jäihin tai vedet pois.
Patteriventtiilit ei koskaan jumiudu tuohon tyyliin, että neula jäisi pohjaan. Yleensä esisäädön ollessa pienellä jokin roska tukkii pienen holen josta vesi menee. Neulan ränkkäys tai esisäädön avaaminen max saa veden liikkeelle. Toki jos ei tiedä mitä tekee, reilu putkiliike vaihtaa tuon venttiilin omakotitalossa parin tunnin laskutuksella.
 
Patteriventtiilit ei koskaan jumiudu tuohon tyyliin, että neula jäisi pohjaan. Yleensä esisäädön ollessa pienellä jokin roska tukkii pienen holen josta vesi menee. Neulan ränkkäys tai esisäädön avaaminen max saa veden liikkeelle. Toki jos ei tiedä mitä tekee, reilu putkiliike vaihtaa tuon venttiilin omakotitalossa parin tunnin laskutuksella.

Älä koskaan sano "ei koskaan". Olen meinaan ihan omin silmin nähnyt ja kädessä pitänyt venakkoa, jonka neula oli juminut pohjaan.
Harvinaista, kyllä.
Mahdotonta,ei.
Joo,parin tunnin lasku tuosta tipahtaa mikäli ei mitään yllätyksiä satu matkalle.
 
Patteriventtiilit ei koskaan jumiudu tuohon tyyliin, että neula jäisi pohjaan. Yleensä esisäädön ollessa pienellä jokin roska tukkii pienen holen josta vesi menee. Neulan ränkkäys tai esisäädön avaaminen max saa veden liikkeelle. Toki jos ei tiedä mitä tekee, reilu putkiliike vaihtaa tuon venttiilin omakotitalossa parin tunnin laskutuksella.

Pohjaan ne neulat juuri nimenomaan jumiutuu. Aina syksyisin niitä saa käydä herkistelemässä työn puolesta. Useita kymmeniä pohjaan jumiutuneita siia on tullut nähtyä. Joskus on myös roskaa täynnä niin silloin ei toimi vaikka neula liikkuisi. Esisäädön pyörittely ympäriinsä joskus saa mössät liikkeelle. Jos venttiilejä alkaa vaihtamaan niin linjat vai tyhjäksi, jäädyttämiseen turvaudutaan harvoin, harvalla on laitteita ja on hidasta. Yleensä aina nopeampi laskea vedet pois sen verran että vaihto onnistuu.
 
Missähän voisi olla vikaa:
Vesikiertoinen patteri ei lämpeä.
Ilmattu, ei ilmaa.
Ei termostaattia vaan pelkkä "ruuvi". Tuo ei kai voi jumittua kun ei neulaa.

Kun ilmausruuvista päästää vettä niin patteri lämpenee miedosti.
Vesi ei siis kierrä jostain syystä mutta miksi?
 
Missähän voisi olla vikaa:
Vesikiertoinen patteri ei lämpeä.
Ilmattu, ei ilmaa.
Ei termostaattia vaan pelkkä "ruuvi". Tuo ei kai voi jumittua kun ei neulaa.

Kun ilmausruuvista päästää vettä niin patteri lämpenee miedosti.
Vesi ei siis kierrä jostain syystä mutta miksi?
Voitko ottaa "ruuvista" kuvan. Kerrostalo/rivari/okt?
 
Tarviisin vesimittarin jälkeen toisen mittarin / systeemin, josta saisin ulos esim pulssin / 0,1 litraa. Logiikan voin tehdä itse vaikka sitten AVR:llä tms.. Pitäisi saada liitettyä tuohon (varas) hälytysjärjestelmään DSC Neo.

Neo ottaa vastaan ihan relekärki tietoa. Saisi sitten hälytyksen, jos vettä kuluu vähäsen tai paljon, kun ei ole kotona tai huomattavasti, kun on kotona. Osa putkista alkaa kuitenkin olla jo vanhoja.
Vesilaitos sanoi, että voisi vaihtaa tuon ikivanhan mittarin tilalle tällaisen:
QALCOSONIC W1 | Axioma Metering
Mutta en tuosta nyt saanut selville, jotta siitä saisi ulos mitään pulssitietoa..
Ilmeisesti siinä on luku radiolla tai jonkinnäköisellä optisella sovittimella, mutta en saanut selvää, saako siitä ulos muuta, kuin USB:llä PC:hen.. Joku rapi taas olisi turhan raskas laite tuollaiseen hommaan.. Eikä varmaankaan toimi edes tuon kanssa, jos valmistaja ei anna tietoja..
 
Tarviisin vesimittarin jälkeen toisen mittarin / systeemin, josta saisin ulos esim pulssin / 0,1 litraa. Logiikan voin tehdä itse vaikka sitten AVR:llä tms.. Pitäisi saada liitettyä tuohon (varas) hälytysjärjestelmään DSC Neo.

Neo ottaa vastaan ihan relekärki tietoa. Saisi sitten hälytyksen, jos vettä kuluu vähäsen tai paljon, kun ei ole kotona tai huomattavasti, kun on kotona. Osa putkista alkaa kuitenkin olla jo vanhoja.
Vesilaitos sanoi, että voisi vaihtaa tuon ikivanhan mittarin tilalle tällaisen:
QALCOSONIC W1 | Axioma Metering
Mutta en tuosta nyt saanut selville, jotta siitä saisi ulos mitään pulssitietoa..
Ilmeisesti siinä on luku radiolla tai jonkinnäköisellä optisella sovittimella, mutta en saanut selvää, saako siitä ulos muuta, kuin USB:llä PC:hen.. Joku rapi taas olisi turhan raskas laite tuollaiseen hommaan.. Eikä varmaankaan toimi edes tuon kanssa, jos valmistaja ei anna tietoja..


Onhan noita varmaan valmiinakin. Noin yleisesti en ymmärrä vesimittarin/sulkujen valmistusta muovista tai sellaisen ostamista. Säästetään pari euroa valmistuskustannuksesta?

1608731268796.png
 
Viimeksi muokattu:
Voitko ottaa "ruuvista" kuvan. Kerrostalo/rivari/okt?
60 luvun okt. "Ruuvi" siis auki-kiinni säätö ilman termostaattia/neulaa. Eli omasta mielestä toi ei voi jäädä kiinni kun säätö on auki.
 

Liitteet

  • IMG_20201223_154947_Greatness.jpg
    IMG_20201223_154947_Greatness.jpg
    3,9 MB · Luettu: 77
60 luvun okt. "Ruuvi" siis auki-kiinni säätö ilman termostaattia/neulaa. Eli omasta mielestä toi ei voi jäädä kiinni kun säätö on auki.
Ootko irroittanut tuon käsisäätöpyörän ja kokeillut, että kara pyörii?
 
En. Mutta toi lienee auki koska patteri lämpenee kun ilmaruuvista päästää vettä. Jos toi tukossa/kiinni niin tuota ei tapahtuisi?

Voi tulla paluupuolelta vettä silloin ja patteri lämpenee hetkellisesti. Eli voi hyvin olla venttiili tukossa.
 
Säätönuppi näyttäisi olevan kiinni hahlolla karassa, eli kun nuppi pyörii niin karakin pyörii.
 

Liitteet

  • IMG_20201223_162222.jpg
    IMG_20201223_162222.jpg
    2,6 MB · Luettu: 132
Säätönuppi näyttäisi olevan kiinni hahlolla karassa, eli kun nuppi pyörii niin karakin pyörii.
Oliko se täysin auki ja pyörii ihan kivuttomasti? Pyörittele edestakaisin. Jos se ei auta ja lähimmät patterit lämpenee, eikä paluuventtiili syystä tai toisesta ole kiinni, toki se venttiili voi olla karstoittunut tukkoon. Yleensä jos nuo jumittuvat muovi rupeaa pyörimään karan ympärillä eikä venttiilin asento muutu.
 
Oliko se täysin auki ja pyörii ihan kivuttomasti? Pyörittele edestakaisin. Jos se ei auta ja lähimmät patterit lämpenee, eikä paluuventtiili syystä tai toisesta ole kiinni, toki se venttiili voi olla karstoittunut tukkoon. Yleensä jos nuo jumittuvat muovi rupeaa pyörimään karan ympärillä eikä venttiilin asento muutu.
Omasta mielestä kara pyörii kyllä ja muutenkin tuo tuntuu aika "kevyeltä". No, pitää vielä koittaa tutkia.
Mikä paluuputkessa oleva 90´ asteen messinkinen kulma on? Siinäkin hattu jonka saa pois, voiko se mennä tukkoon?
 
Omasta mielestä kara pyörii kyllä ja muutenkin tuo tuntuu aika "kevyeltä". No, pitää vielä koittaa tutkia.
Mikä paluuputkessa oleva 90´ asteen messinkinen kulma on? Siinäkin hattu jonka saa pois, voiko se mennä tukkoon?
Eipä oikeastaan. Hatun alla on paluusulku. Siihen ei välttämättä kannata koskea. Joissain vanhoissa suluissa pyöriteltävän sisäkaran saa ruuvattua irti ja verkko tulee sitten silmille, vähintään se vuotaa enemmän tai vähemmän koskettaessa. Sen saa kiinni kuusiokoloavaimella tai talttapäällä.

Melkein sääntö kun poikkeus. Jos venttiiliä herkistämällä ja patteria ilmaamalla patteri ei lämpene. Venttiili kannattaa vaihtaa. Kerrostaloissa tasapainotus voi olla ongelma, mutta ei okt.
 
Tarviisin vesimittarin jälkeen toisen mittarin / systeemin, josta saisin ulos esim pulssin / 0,1 litraa. Logiikan voin tehdä itse vaikka sitten AVR:llä tms.. Pitäisi saada liitettyä tuohon (varas) hälytysjärjestelmään DSC Neo.

Neo ottaa vastaan ihan relekärki tietoa. Saisi sitten hälytyksen, jos vettä kuluu vähäsen tai paljon, kun ei ole kotona tai huomattavasti, kun on kotona. Osa putkista alkaa kuitenkin olla jo vanhoja.
Vesilaitos sanoi, että voisi vaihtaa tuon ikivanhan mittarin tilalle tällaisen:
QALCOSONIC W1 | Axioma Metering
Mutta en tuosta nyt saanut selville, jotta siitä saisi ulos mitään pulssitietoa..
Ilmeisesti siinä on luku radiolla tai jonkinnäköisellä optisella sovittimella, mutta en saanut selvää, saako siitä ulos muuta, kuin USB:llä PC:hen.. Joku rapi taas olisi turhan raskas laite tuollaiseen hommaan.. Eikä varmaankaan toimi edes tuon kanssa, jos valmistaja ei anna tietoja..
M-bus on aika yleisesti käyttety noissa vesimittareissa jos muuten ei meinaa löytyä pelkällä impulssilla niin sitten tuon kanssa kikkailulla.
Oikeasti tulin kommentoimaan että kunnan vesimittarit normaalisti vaihdetaan noin 10v välein, jos on vanhempi niin eiku pyytämään vaihtoa.


Kylmään radiaattoriin, toki siinä paluuventtiilissäkin voi olla jotain välissä. Ottaa sen hatun pois, kannattaa varautua rätillä venttiilin alla, ja katsoo onko säätöruuvi syvällä vaiko lähellä rungon yläpintaa. Jos on syvällä niin on sieltä kiinni. Ongelmana noissa vanhoissa paluuventtiileissä on että alkavat vuotamaan räätöruuvin ja rungon välistä. Ensiksi melkein kannattaa varautua oikean kokoisella massatiivistellä että se hattu pitää vaikka runko vuotaisikin (tai hätärinä teflon-teippiä kierteisiin).
 
Kylmään radiaattoriin
Vesipattereista, etenkin niiden riittämättömästä tehosta, tuli muuten mieleen asennustapakysymys. Joskus olen nähnyt(kenties jopa täällä) jonkin havaintokuvan ja taulukon siitä, miten eri asennustavoilla eri putkiyhteisiin saapuvan ja palaavan veden kytkentä vaikuttaa radikaalisti radiaattorin lämpötehoon. Oma Google Fu ei nyt riittänyt. Siinäkin dokumentissa muistaakseni esiteltiin vain normaaliasennon variaatiot, eli ylhäältä alas samaa puolta, toisinpäin, ylhäältä ylös, alhaalta alas ja ristiin kahdella tavalla. Tietääkö joku kertoa tästä? Mulla on pari vanhanajan normaalimallin yksilehtistä patteria 90 astetta käännettynä ja molemmat yhteet alhaalla. Kuinka paljon tämä heikentää lämmitystehoa?
 
Ei taida pahemmin olla merkitystä yksilehtisillä (c10) kunhan kytkentä on alhaalta mutta esim c11 pystyssä jää konvektorilevy väärään asentoon.
Purmon dokumentti vaan toteaa että epänormaalit kytkennät saattavat vähenää tehoa.
 
Omasta mielestä kara pyörii kyllä ja muutenkin tuo tuntuu aika "kevyeltä". No, pitää vielä koittaa tutkia.
Mikä paluuputkessa oleva 90´ asteen messinkinen kulma on? Siinäkin hattu jonka saa pois, voiko se mennä tukkoon?
Taisin tähän ketjuun kirjoitella joku aika sitten patterin lämpenemisongelmasta. Vastaavan ikäinen ja suht samaa näköä oleva venttiili piti mun patterin kylmänä vaikka olevinaan säätö toimi jne. Ilmauskin muka onnistui. Jumissahan se oli sit kuitenkin.
 
Ei taida pahemmin olla merkitystä yksilehtisillä (c10) kunhan kytkentä on alhaalta mutta esim c11 pystyssä jää konvektorilevy väärään asentoon.
Purmon dokumentti vaan toteaa että epänormaalit kytkennät saattavat vähenää tehoa.
Aivan, ilmatilan vaikutus tietysti olisi merkittävämpi monilehtisessä tai muuten kehittyneemmässä systeemissä jos asento vaihtuu.

Jostain tutkimuspaperista tai mittausdokumentista vaan sain sellaisen käsityksen, että pelkästään sisäisen virtauksen muutos eri kytkennän tai etenkin asennon vaikutuksesta vaikuttaisi oikein monta kymmentä prosenttia lämmönjaon tehoon, siis oletetulla vakiovirtauksella ja veden lämpötilalla. Enkä nyt millään löydä sitä lähdettä. Luulen, että aihe olisi kiinnostava yleisemminkin, kun suht normaaleja radiaattoreita on paljon eri kohteissa etenkin sillä erolla, että tulo ja paluu ovat joko samassa tai eri päädyssä. Tämä nyt oli vähän epätyypillisempi, että sama pääty ja 90 astetta käännettynä, mutta kai niitäkin erilaisissa eteisnurkissa sun muissa rajoitetuissa tiloissa on jonkin verran.
 
Vois näyttää äkkiseltään Olli Seppänen, Rakennusten lämmitys. Voi oll toki sieltä otettu johki uudempaan pumaskaan.
 
Osaisko joku neuvoa miten saisin lämpimämpää vettä sisälle?
Omakotitalo ja Jäspin 300l varaaja pari vuotta vahna mutta en oikein osaa säätää sitä. Nyt tankin lämpötila on varmaan jotain 65c paikkella mutta sisälle ei kyllä tule niin lämmintä. En ole tosin mitannut mutta kuitenkin. No nyt vaikka väännän hanikasta lisää asteita niin silti sisäveden lämpö ei mielestäni muutu. Onko tuolla jotan muita hanikoita joista säädetään sekoitettavaa kylmää vettä tai joku muu termostaatti tai jotain?
Ohessa kuva ohjauspaneelista sekä putkista varaajana alla.
2020-12-27 15.37.01.jpg

2020-12-27 15.37.24.jpg
 
Oletko säätänyt tuota kuumavesiputken kohdalla olevaa säädintä (kuvassa vasemmalla) . Sininen nuppi on varoventtiili joka avautuu jos paine nousee liiaksi.
 
Varaajan alta vasemmanpuoleisimmasta mustasta nupista ruuvaat auki.

Ylivuotoputki varmaan kannattaisi viedä lattiakaivoon asti
 
Varaajan alta vasemmanpuoleisimmasta mustasta nupista ruuvaat auki.

Ylivuotoputki varmaan kannattaisi viedä lattiakaivoon asti
Lattiakaivo on tossa 10cm päässä tuosta ylivuotoputkesta.

Kiitos kaikille vastauksista! Täytyy huomena vähän ropeltaa tota mustaa nuppia.
 
Oletko säätänyt tuota kuumavesiputken kohdalla olevaa säädintä (kuvassa vasemmalla) . Sininen nuppi on varoventtiili joka avautuu jos paine nousee liiaksi.
En ole koskenu mihinkään muihin hanikoihin kuin tuohon lämpötilasäätimeen missä näkyy asteet.
 
Tuon mustan nupin päässä pitäisi olla kiristysruuvi. Löysää sitä ja pyöritä nuppia. Läheinen kraana auki kuumalta puolelta, mittari alle ja säädät nupista, kunnes on sopiva lämpötila (min. +55C).
Siis pelkästään tuota mustaa hanikkaa säädetään? Eli mustan päässä joku ruuvi tai vastaava ja sitä löystetään ja pyöritetään edelleen mustaa nuppia?
 
En ole koskenu mihinkään muihin hanikoihin kuin tuohon lämpötilasäätimeen missä näkyy asteet.
Lämpötilansäädin määrittelee mihin asteeseen kattila keittää veden. Musta säädin määrittelee minkä lämpöistä vettä kattilasta lähtee.
 
Lämpötilansäädin määrittelee mihin asteeseen kattila keittää veden. Musta säädin määrittelee minkä lämpöistä vettä kattilasta lähtee.
Näin mä sen mietinkin mutta en tienny mistä hanikasta se säädetään.
 
Mustan hanikan kääntö autto. Ei ollu mitään lukituksia sun muita. Vähän kun avas sitä niin alko tulee kuumaa vettä. Kiitos kaikille!
 
Lämpötilansäädin määrittelee mihin asteeseen kattila keittää veden. Musta säädin määrittelee minkä lämpöistä vettä kattilasta lähtee.
Mikä tarkoitus tuolla säädöllä on? Miksi varaajassa haluttaisiin pitää kuumempaa vettä, kuin mitä kiertoon päästetään?
 
Juu, toimii, mutta tuolloin varaajassa vesi kuumennetaan tarpeettoman kuumaksi. Eikö järkevämpää olisi pitää se "musta nuppi" täysin auki, jolloin sen varaajan lämpötilansäätö määrää minkä lämpöistä vettä kiertoon lähtee. Eli juuri sen lämpöistä, kuin siellä varaajassa on.
 
Juu, toimii, mutta tuolloin varaajassa vesi kuumennetaan tarpeettoman kuumaksi. Eikö järkevämpää olisi pitää se "musta nuppi" täysin auki, jolloin sen varaajan lämpötilansäätö määrää minkä lämpöistä vettä kiertoon lähtee. Eli juuri sen lämpöistä, kuin siellä varaajassa on.

Mutta eikö varaajan lämpötila vaihtele jos esim yösähköllä lämmitetään?
 
Juu, toimii, mutta tuolloin varaajassa vesi kuumennetaan tarpeettoman kuumaksi. Eikö järkevämpää olisi pitää se "musta nuppi" täysin auki, jolloin sen varaajan lämpötilansäätö määrää minkä lämpöistä vettä kiertoon lähtee. Eli juuri sen lämpöistä, kuin siellä varaajassa on.
Yleensä sitä pidetään kuumempana kuin tarpeellista jos varaajan kuuma vesi ei riitä koko perheen suihkussa käymiseen tms. Toinen on tietysti legionella. Kaikki ei jaksa käydä silloin tällöin kuumentelemassa vettä siihen 65 mitä pitäisi vaan pitää siinä jatkuvasti, ellei automaatio tee tuota. Toki mitä kuumempana vettä pitää, sitä enemmän energiaa kuluu, joskin hukkalämpö jää tilaan. Ei 65 vielä hirveän kuuma ole. Osalla nuo on kuumemmallakin.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, toimii, mutta tuolloin varaajassa vesi kuumennetaan tarpeettoman kuumaksi. Eikö järkevämpää olisi pitää se "musta nuppi" täysin auki, jolloin sen varaajan lämpötilansäätö määrää minkä lämpöistä vettä kiertoon lähtee. Eli juuri sen lämpöistä, kuin siellä varaajassa on.
Siinä tapauksessa joo jos haluaa hanasta 65c vettä. Mutta jos haluaa vaikka 50c niin silloin pitää olla kuristin välissä. Sitä en sitten tiiä säästääkö se loppupeleissä energiaakin jos pitää pöntön kuumempana mutta käyttää sitä vähemmän? Eli jos kovin viileää varaajan vesi niin sitä saa olla alvariinsa lämmittämässä koska sitä kuluu niin paljon? Ja tokihan 80c vettä varaajassa riittää pidemmälle kuin 65c vettä kun kuluu vähemmän.
 
Sitä isompi lämpöhävikki, mitä kuumempi varaaja joten ei liian kuumalla kantsi pitää. Silleesti et pöpöt ei elä ja toiseksi että vesi riittää koko perheelle. Kuumemmasta varaajasta riittää sekoitusventtiilin jälkeen enempi.
 
Lisäksi jos talo on sähkölämmitteinen(tai käytetään muuta kallista energiaa), ei yleensä varaajan normaaleilla sijoituspaikoilla varaajan lämpöhäviöllä ole suurtakaan merkitystä. Vieläpä jos varaaja on pesutiloissa, se hukkaan menevä teho voi tulla hyödyksi muunkin lämmönlähteen tapauksessa(pieni ylimääräinen lämmitysteho märkätilassa, jota kuitenkin usein lisälämmitetään suoralla sähköllä).

Vaikka varaajan lämpöhäviö tietenkin kasvaa suhteellisesti paljon esimerkiksi nostettaessa lämpötila 60 celsiusasteesta 85 asteeseen, mutuilisin että asian merkitys on yleensä silti vähäinen. Riippuu toki varaajan iästä, merkistä ja koosta. Liekö se mikään ihan katastrofi ja suuri säästön paikka, ellei nyt puhuta jostain peruslämpöisestä mökistä jossa on pirun vanha varaaja koko ajan 85 asteessa ja käydään vain harvoin paikalla - mistä palataan siihen että se mökin peruslämpö lienee yleensä sähköllä tuotettu sekin(joka on investoinut ilppiin on ehkä vaihtanut varaajankin tuoreempaan).
 
Viimeksi muokattu:
Kiten Kibe totesi, varaajassa pidetään kuumempaa vettä ihan sen takia että muilleikkin riittää sitä lämmintä vettä suihkussa. Toki jos on vain 1-2 henk jotka ei lutraa kuumassa suihkussa, pitäsi varaajassa riittää 55c ihan hyvin. Perhe jossa lisäksi pari teiniä tms niin liian pienelle säädetty varaaja saattaa mennä liian viileäksi.

Toki joku insinöörihän voisi ihan laskemalla laskea nuo, miten kuumaa vettä riittää varaajassa (300l, asetettu 55c ja sähkövastus 3kw) kun vettä käytetään 0,2l/s ja kylmän veden lämpötila on vaikka 13c, syöttösekoitusventiili 55c. Siis kuinka kauan varaajasta lähtee vettä joka on 50-55c. Samallahan siitä saa kuinka paljon kuluu energiaa tuohon lämmittämiseen takaisin 55c käytön loputtua.

Tuo syöttösekoitusventtiilin asetus pitäisi olla noin 55c, minimissään 50c (legionellan takia).

Lisäteoriana tietämättömille, varaajissa oleva syöttösekoitusventtiilii on se mikä sekoittaa kylmää vettä varaajasta tulevaan kuumaan veteen että verkostoon menee halutun lämpöistä vettä.
 
Kiten Kibe totesi, varaajassa pidetään kuumempaa vettä ihan sen takia että muilleikkin riittää sitä lämmintä vettä suihkussa. Toki jos on vain 1-2 henk jotka ei lutraa kuumassa suihkussa, pitäsi varaajassa riittää 55c ihan hyvin. Perhe jossa lisäksi pari teiniä tms niin liian pienelle säädetty varaaja saattaa mennä liian viileäksi.

Toki joku insinöörihän voisi ihan laskemalla laskea nuo, miten kuumaa vettä riittää varaajassa (300l, asetettu 55c ja sähkövastus 3kw) kun vettä käytetään 0,2l/s ja kylmän veden lämpötila on vaikka 13c, syöttösekoitusventiili 55c. Siis kuinka kauan varaajasta lähtee vettä joka on 50-55c. Samallahan siitä saa kuinka paljon kuluu energiaa tuohon lämmittämiseen takaisin 55c käytön loputtua.
Oikeastaan ihan ilman insinööriopintoja pelkällä viisastelun taidollakin voi kertoa, että näillä tarkoilla lukuarvoilla 55-asteista vettä ei riitä suihkuun tai hanalle asti hetkeäkään ja alusta asti mennään kauemmas. :giggle: 50-asteistakaan ei riitä kovin hyvin. Matkallakin vesi voi putkistosta riippuen jonkin verran ehtiä jäähtymään, jos ihan yksittäisiä asteita aletaan nysvätä.

Tarkoitit varmaankin että voisi vertailla, kauanko riittää 55-asteista jos varaaja on asetettu vaikkapa 65 asteeseen vrt. 85 asteeseen.
 
Jos lämpöhäviöt on niin isot että kun varaajalta lähtee 55c (jota alussa on kumminkin sen 300l) ja suihkusta ei tule hetkäkään 55c niin silloin on kyllä jossain vikaa tai helvetin pitkät ja isot putket (mitä ihmettelisin koska vanhemmissa taloissa tuo odotusaika on 10sek kuumalle vedelle).
 
Jos lämpöhäviöt on niin isot että kun varaajalta lähtee 55c (jota alussa on kumminkin sen 300l) ja suihkusta ei tule hetkäkään 55c niin silloin on kyllä jossain vikaa tai helvetin pitkät ja isot putket (mitä ihmettelisin koska vanhemmissa taloissa tuo odotusaika on 10sek kuumalle vedelle).
Niin, sehän riippuisi mittaustarkkuudesta. Pointti oli toisessa kappaleessa.
 
Jos lämpöhäviöt on niin isot että kun varaajalta lähtee 55c (jota alussa on kumminkin sen 300l) ja suihkusta ei tule hetkäkään 55c niin silloin on kyllä jossain vikaa tai helvetin pitkät ja isot putket (mitä ihmettelisin koska vanhemmissa taloissa tuo odotusaika on 10sek kuumalle vedelle).

Jos varaajan lämpö on 55 ja avaat kuumavesihanan, niin varaajan lämpö madaltuu kun toisesta päästä tilalle menee kylmää vettä sinne varaajan sisään. Ellei toki ole avoin järjestelmä mallia pönttö katolla, jota aurinko lämmittää ja omavoimaisesti valuu tyhjäksi ja sitten vasta täytetään :)
 
Minkälaisia ideoita olisi vesimittarin jäätymisen estämiselle kesämökillä, joss mittari sijaitsee ulkona? Tähän asti mittari on otettu talveksi kokonaan irti ja viety pois, mutta nyt tulee uusi vaatimus, että mittariin ei saa enää omin päin koskea ja se tulee sijaita jäätymättömässä tilassa. Putkien jatkaminen sisälle ja mittarin vetäminen sinne toki onnistuisi, mutta mökillä ei ole lämmöt talvisin päällä ja lämmityksen pitäminen päällä mittarin takia tulisi hyvin kalliiksi, eikä sisällä ole muutenkaan mitään järkevää vesivahinkoturvallista tilaa mittarille.

Olisiko mitään, jos rakentaisi jonkun eristetyn kotelon ja kieputtelisi lämmityskaapelia mittarin ympärille? Paineet sieltä on joka tapauksessa tarkoitus laskea pois ja vettä pois niin paljon kuin saa. Riittääkö pelkkä lämmityskaapeli, vai tarvitsisiko kotelo muutakin lämmitystä esim. pakkasvahdin? Ja miten paloturvallisuuden kanssa? Onko mitään valmiita lämmitettyjä koteloita tähän tarkoitukseen markkinoilla?
 
Mittarin siirto sisälle tai eristetty kotelointi pihalle. Itsesäätyvä sulanapitokaapeli.

Ihan mielenkiinnosta, miten on tähän asti estetty vesijohdon jäätyminen mittarin irroituksen jälkeen paineelliseksi jäävältä puolelta?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom