Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Omien kokemuksieni varassa uskaltaisin veikata että se putkarisi saisi tarvitsemasi putkitarvikkeet halvimmalla asianmukaisesta tukusta käteisostolla.

Ja jos eBaystä lähdet tilailemaan tavaroita, niin muista huomioida Suomen tyyppihyväksyntävaatimukset.

Näinpä, putkarilla on kyllä sopparit mm. Onniselle. (joka on kyllä silti kallis paikka).

Joo, onnee vaan korvausten kanssa sit kun haljenneen liittimen takia kämppä larppaa uima-allasta, koska säästit tonnin.

Miten se tonnin säätäminen vaikuttaa vakuutuksiin, jos liittimet yms. on ihan kuranttia kamaa. Ei kait sinne paskaa kannata laittaa?

Tulossa on ihan pex putket suojaputken sisässä. Tehdään rakenteisiin putkitukset ja asian mukaset hanarasiat märkätiloihin ym. vesipisteisiin.
Noi pintaan vedettävät saneerausputket on pikkasta vajaa vitun rumia. (kahdessa talossa tuli käytyä kattelemassa ja omaani en moisia halua)

Lisäksi tuo pex putki suojaputkessa on likipitäen ilmasta vs. vaikka tuo uponorin pintaan asennettava putki. Pelkästään putkiosien hinnan säästöllä tekee kämppään seinät uusiksi (putki on jotain 1€/m luokkaa ja liittimet/jakotukit liki ilmasia vs. "komposiitti")
 
Viimeksi muokattu:
Ei nuo tukkujen hinnat erityisen edullisia ole, usein puuilosta tms paikasta saa samoja komponentteja edullisemmin, suurin etuhan on lähinnä logistinen noissa tukkujen myyntikonttoreissa ja tosiaan se että ne nippelit ovat sieltä saatavilla toisin kuin siellä halpahallissa jossa on tarjolla lähinnä ne osat jotka sinne on sattunut hyllyyn eksymään.
 
Viimeksi muokattu:
Oliskos suosituksia 16/20mm compo putkille liittimistä. Uponorilla on mahtavan upea tuotelinja, mutta jessus että maksaa. Vaikka sais -40% hinnalla niin silti, yksi vaivainen T-haara maksaa 20€.. :eek:

vastaavan tyyppistä ebaystä:
Press Fittings X-Press Composite Pipe Aluminium 16 20 25 26 32 Dvgw | eBay

No jos ne on, etkös sä ollu jtn ebayn halvinta tilaamassa? En ny jaksa selailla sivukaupalla taaksepäin, jos olen väärässä ni seison korjattuna.

No tuossa se edellisellä sivulla seisoo, jossa kyselin suosituksia ja linkkasin vaan ebay myyjän "vastaavasta" tuotteesta. Messinki runko ja puristusholkit..
 
Ei nuo sähkötukkujen hinnat erityisen edullisia ole, usein puuilosta tms paikasta saa samoja komponentteja edullisemmin, suurin etuhan on lähinnä logistinen noissa tukkujen myyntikonttoreissa ja tosiaan se että ne nippelit ovat sieltä saatavilla toisin kuin siellä halpahallissa jossa on tarjolla lähinnä ne osat jotka sinne on sattunut hyllyyn eksymään.

Juurikin puuilon sivuun törmäsin ja melkeen samaan hintaan saa sieltä kuin tukusta, mutta tukusta saa kaiken kerralla heti ja helposti.
 
No tuossa se edellisellä sivulla seisoo, jossa kyselin suosituksia ja linkkasin vaan ebay myyjän "vastaavasta" tuotteesta. Messinki runko ja puristusholkit..
Mutta mihinkäs sä olet noita komposiittiosia käyttämässä jos kuitenkin PEXistä olet viimeisimpänä puhunut? Vai meinasitko lisäksi pinnassakin jotain vedellä ja ne sitten komposiitilla? Mielenkiinto vain heräsi tätä viestiketjua lukiessa, ei ole tarkoitus millään tapaa tulla "pätemään".
 
Ulkoseiniin ei suositella asennettavaksi seinän sisään ja mahdolliset vedot teknisessä tilassa.
 
Ulkoseiniin ei suositella asennettavaksi seinän sisään ja mahdolliset vedot teknisessä tilassa.
Kuparilla saisi tehtyä itsekkin käyttämällä puserrusosia. Teknisen tilan vedot 16/20mm kokoisella putkella kuulostaa aika pieneltä, usein pientalon lämmönkehittimillä vähintään 22mm kuparilla lähdöt.
 
Mutta mihinkäs sä olet noita komposiittiosia käyttämässä jos kuitenkin PEXistä olet viimeisimpänä puhunut? Vai meinasitko lisäksi pinnassakin jotain vedellä ja ne sitten komposiitilla? Mielenkiinto vain heräsi tätä viestiketjua lukiessa, ei ole tarkoitus millään tapaa tulla "pätemään".

Oli alkuun ajatus tehdä tollasella komposiitillä putkiremppaa, mutta kaatuu ihan idiotismiin hintaan ja myös äärettömän typerän näköiseen lopputulokseen. Samalla vaivalla tekee seinien sisään pex + suojaputki

Ulkoseiniin ei suositella asennettavaksi seinän sisään ja mahdolliset vedot teknisessä tilassa.

Ei kait kukaan ulkoseiniin mitään laitakkaan sisään. kattopaneelin alla saa menemään kaikki putket.
 
Kuparilla saisi tehtyä itsekkin käyttämällä puserrusosia. Teknisen tilan vedot 16/20mm kokoisella putkella kuulostaa aika pieneltä, usein pientalon lämmönkehittimillä vähintään 22mm kuparilla lähdöt.

Tekniseentilaan toki tulee jakotukit hieman isommalla putkella, jakotukit lie 3/4" kierteellä ja siitä lähtee 1/2" johon menee 15mm pex.
 
Olisiko vinkkiä hyvästä viemärirassita jossa mittaa ainakin 15 m? Jos porakoneeseen sopii niin olis hyvä.
 
Kyllä on komeeta. Onko yhtään kohtaa, jossa toi asennus ei olis kussut. Kuvaan törmäsin googlaillessa jotain asiaan liittyvää

230052.jpg
 
Kyllä on komeeta. Onko yhtään kohtaa, jossa toi asennus ei olis kussut. Kuvaan törmäsin googlaillessa jotain asiaan liittyvää

230052.jpg
Mistä kuva on peräisin? Törmäsin hieman vastaavaan puolalaisessa "hotellissa" jossa huoneistoa saapuessamme vaihdettiin koska "suihku on rikki". Uutta katsoessa vesivahinko ei ole ollut ihme. Toki siellä ei ollut asennettu noin hyvillä tarvikkeilla.

Kuva kyllä näyttää osien ja materiaalien kombinaation luoman tunnelman perusteella ihan tutun suomalaiselta. Tutulta ei näytä se, että tuossa on maallikkomaajussinkin silmin tehty kaikki pitkin vittua. Yhtä rumaa jälkeä näkyy yleensä vain kattopeltitöistä foorumeilla.
 
Kyllä on komeeta. Onko yhtään kohtaa, jossa toi asennus ei olis kussut. Kuvaan törmäsin googlaillessa jotain asiaan liittyvää

230052.jpg
Onkohan tämä siitä räbässä suurta suosiota herättäneestä monien mahdollisuuksien kohteesta :btooth:

e: Kaakelit on tässä kyllä suorassa :tup:
 
Tuli pikkasen takapakkia putkihommien suunnittelussa.

Patteriverkostolle olis ajatus laittaa 22mm pex suojaputkessa olemassa oleviin koteloihin. Pex putkesta 22-15-22 haaralla olisin halunnut tehdä pintaan jäävän osan 16mm komposiitilla, mutta moista komboa ei taida saada aikaan. En nettiä selaamalla ainakaan löydä tuohon hyvää ratkaisua.

Tossa kattokotelosta patteriin välillä komposiitti kyllä sopis hyvin, helppo käsitellä ja ei tarvisi alkaa maalaamaan putkia.
 
Mites 22-1/2”-22 ja siihen 1/2” uk 16 puristusliitin?

No tollasella tietty onnistus, mahtaako moisen kombon tekemisessä olla jotain muuta "heikkoa" lenkkiä kuin kierteen tiivistys.

Kierteentiivistyksen saa hoitaa putkari moisessa, mutta lienee hamppu&kitti se oikea ratkaisu.

Kupari kamoista löytys tietty helposti kaikki.. mutta oma säätö niissäkin. Kupariputki lisäksi melko kallista nykyisin.
 
Viimeksi muokattu:
Komposiitissa putki halvempaa ja osat kalliimpia, kuparissa toisinpäin.
Mutta jos on radiaattoriverkosto niin silloin vaihtoehtona on myös sähkösinkitty teräsputki ja puristeosat.
 
Mikä olis halvin ratkaisu autotallin varaston termostaatiksi? Tällä hetkellä jakotukista säädän kiertoa.
 
Tuli pikkasen takapakkia putkihommien suunnittelussa.

Patteriverkostolle olis ajatus laittaa 22mm pex suojaputkessa olemassa oleviin koteloihin. Pex putkesta 22-15-22 haaralla olisin halunnut tehdä pintaan jäävän osan 16mm komposiitilla, mutta moista komboa ei taida saada aikaan. En nettiä selaamalla ainakaan löydä tuohon hyvää ratkaisua.

Tossa kattokotelosta patteriin välillä komposiitti kyllä sopis hyvin, helppo käsitellä ja ei tarvisi alkaa maalaamaan putkia.
Toimiiko pex patteriverkossa? Mä olen kuvitellut että lämpötila voi nousta liian korkeaksi.
 
Toimiiko pex patteriverkossa? Mä olen kuvitellut että lämpötila voi nousta liian korkeaksi.
Pitää olla happidiffuusiosuojattua pex-putkea. Jatkuvaa 70 asteen lämpötilaa kestäviä ainakin löytyy.

Esim WehoRadi tai evalPEX on oikeita tuotteita tähän.
 
Siihen perus hanan apk-viikseen tai pesukoneliitäntään kun käy suoraan se koneen muovinen liitin jossa on pohjassa kumitiiviste. Ihan kevyt kiristys käsin takaa vedenpitävän liitoksen.

Riittääkö pelkkä käsinkiristys myös tulovesiletkun 3/4"-kierteelle pesukoneen päässä? Letkun päässä on 30mm mutteri, josta olisi helppo vääntää lisääkin, mutta...
Liitos on kyllä tiivis mutta pysyykö se tiiviinä myös ajan kanssa?

Onko kumi- vs. kuitutiivisteen pitävyydessä eroa? Joskus kai kuitua suosittiin, koska se ei haperru samaan tapaan kuin kumi. Kuitu ehkä tirauttaa muutamat vesipisarat uutena mutta kumi voisi alkaa vuotaa vanhemmiten.
 
Ei ole ollut ongelmia, että tiivis liitos olisi alkanut vuotaa. Sen sijaan haasteita on ollut saada kireä liitos auki... Voihan sen käsikireyden vielä varmistaa työkalulla, mutta helpolla sen liiankin kireään vääntää.
 
Tossa kattokotelosta patteriin välillä komposiitti kyllä sopis hyvin, helppo käsitellä ja ei tarvisi alkaa maalaamaan putkia.
Lämmitysverkostoissa muodostuu sitten herkästi ilmapusseja verkoston korkeimpiin kohtiin. Käyttövesipuolella niistä ei ole ongelmaa koska korkeammat paineet.
 
Lämmitysverkostoissa muodostuu sitten herkästi ilmapusseja verkoston korkeimpiin kohtiin. Käyttövesipuolella niistä ei ole ongelmaa koska korkeammat paineet.
Juu ja vuodonilmaisu pitää saada katkeamattomana joka pätkältä. Itse unohtaisin pexin käytön radiaattoriverkostossa, ellei sitten vedä joka patterille omat putket alakautta.
 
Juu ja vuodonilmaisu pitää saada katkeamattomana joka pätkältä. Itse unohtaisin pexin käytön radiaattoriverkostossa, ellei sitten vedä joka patterille omat putket alakautta.

Jotain muuta perustelua asiaan? eipä vuodonilmaisua nykyisessä ole minkäänlaista, putket kun kulkee koteloissa katonrajassa ja seinien läpi menee sellasenaan. Toki jos vuotaa niin näkyyhän se jossain kohtaa sitten.
Luulisi yhtenäisen pex putken suojaputkessa olevan parempi vuotojen kannalta kuin rautaputken ilman mitään suojaa. (tämä toki maallikon ajatelmia)

Lämmitysverkostoissa muodostuu sitten herkästi ilmapusseja verkoston korkeimpiin kohtiin. Käyttövesipuolella niistä ei ole ongelmaa koska korkeammat paineet.

Tuskin on putkesta riippuvainen asia tämä, samalla tapaa sen joutuu tekemään oli putkena pex, compo, rauta tai kupari.
 
Lämmitysverkostoissa muodostuu sitten herkästi ilmapusseja verkoston korkeimpiin kohtiin. Käyttövesipuolella niistä ei ole ongelmaa koska korkeammat paineet.
Eiköhän se ole pikemminkin se virtausnopeus joka tuo sen ilman pois noista käyttövesiputkien mutkista.
 
Eiköhän se ole pikemminkin se virtausnopeus joka tuo sen ilman pois noista käyttövesiputkien mutkista.

Niin eipä se paineella sieltä tule, ihan samat lainalaisuudet pätee kuin vaikka vesijäähyssä, ilma kyllä liikkuu kun pannaan pumppuun jenkaa alkuun.

Jos järjestelmä ilmataan eikä se vuoda mistään niin eipä sinne kovin paljon ilmaa pitäs kertyä lisää.

edit: Mikäs on muuten syytä että patterit kytketään tavallaan väärinpäin. Viisaampaahan olis viedä vesi sisään alhaalta ja ottaa pois ristikkäisestä yläkulmasta. ilmautus ns. itestään. Onko lämpötaloudellisesti järkevämpi vielä ylhäältä vesi?
 
Käyttövesiverkosto on avoin, suurella paine-erolla toimiva järjestelmä josta ilma tulee itsekseen ulos.

Lämmityskierto on suljettu, sieltä ilma ei pääse poistumaan. Veteen liennut happi poistuu vedestä lämpötilavaihtelun vuoksi ja kertyy putkiston ylimpiin osiin. PEX-putki on melko lötköä tavaraa, ja sen kanssa pikku kaaren muodostuminen on paljon todennäköisempää kuin salkotavarasta tehdyllä linjalla.

Patteria ei voi kytkeä tuolla tavalla, sillä se ei tällöin luovuta lämpöä järkevästi, liittyy veden liikkumiseen patterissa sen viiletessä.

En kyllä loppupeleissä ymmärrä tämän pohtimista foorumilla, tuollaisessa projektissa täytyy olla mukana suunnittelija jonka kanssa halutut vaihtoehdot voi kyllä käydä läpi. Jos itsekseen puuhailee niin sellaista ei kyllä kenenkään kannata neuvomalla tukea.
 
Ei siitä tiedosta haittaakaan ole vaikka suunnittelija olisi mukana. Varsinkaan nykypäivänä, kun on kaikenmoista tietäjää päästetty koulusta ulos. Toinen juttu on se, että paljon enemmän aikaa sillä asiakkaalla on selvitellä ja ihmetellä lähtörakennetta ennen projektin aloitusta, täytyyhän asiakkaalla olla joku käsitys mitä on tilaamassa. Ettei mene siihen miinaan, että suunnittelija on 0 lisäarvon tuottava ”yhden ratkaisutavan mies”. Tai voihan se lisäarvo olla negatiivinenkin, jos täysi idiootti sattuu kohdalle. Henk. koht. en kykene ymmärtämään tätä raksapuolen äijien lässytystä ”ei voi kertoa”, vittuako edes kommentoi jos muuta sanottavaa ei ole. Yleistietojen jakamisesta kenenkään leipä ei voi olla kiinni.

Itse ainakin olen saanut netin yleiskeskusteluista paljon irti sen suhteen mikä on mahdollista ja mikä ei. Paljon helpompi mennä tilaamaan juttua kun on jo itse karsinut vaihtoehtoja pois, vanhassa rintsikassa kun joutuu vähän arpomaan miten jonkun asian ylipäätään pystyy toteuttamaan.
 
Käyttövesiverkosto on avoin, suurella paine-erolla toimiva järjestelmä josta ilma tulee itsekseen ulos.

Lämmityskierto on suljettu, sieltä ilma ei pääse poistumaan. Veteen liennut happi poistuu vedestä lämpötilavaihtelun vuoksi ja kertyy putkiston ylimpiin osiin. PEX-putki on melko lötköä tavaraa, ja sen kanssa pikku kaaren muodostuminen on paljon todennäköisempää kuin salkotavarasta tehdyllä linjalla.

Luonnollisesti on lötkömpää kuin salko, onko tuo niin todellinen ja suuri ongelma pienessä kohteessa sitten. Taitaa ilma kertyä helpommin patterin sisään kuitenkin?
pex tässä tapauksessa kulkisi olemassa olevassa kotelossa johon sen saa kannakoitua vaikka 30cm välein jos se sitä vaatii.


Patteria ei voi kytkeä tuolla tavalla, sillä se ei tällöin luovuta lämpöä järkevästi, liittyy veden liikkumiseen patterissa sen viiletessä.
Tämä selvä. Ihan mielenkiinnosta tätä pohdinkin, arvelin olevan joku tällainen syy.

En kyllä loppupeleissä ymmärrä tämän pohtimista foorumilla, tuollaisessa projektissa täytyy olla mukana suunnittelija jonka kanssa halutut vaihtoehdot voi kyllä käydä läpi. Jos itsekseen puuhailee niin sellaista ei kyllä kenenkään kannata neuvomalla tukea.

Kai asiaa joka kiinnostaa, jonka joutuu itse maksamaan ja katselemaan sitä vuosia niin saakait sitä vähän koittaa optimoida. Toki kaiken teettämällä saa sen 10k€ käytettyä rahaa ja saa pintaan asennetut kompot.

Ihan aina ei suunnittelijoillakaan taida mennä homma putkeen, ainakaan yhtä tarjousta lukiessa ei ihan heti tullut palavaa halua teettää remppaa ko. firmalla. Suunnitelma oli vetää kaikki pintaan ja asentaa jopa saunaan ylänurkkaan joku putkikanava. Laattaseinien läpi poraamisia useita. Kuitenkin sauna ja kh alaslasketulla katolla, jonne pääsisi vähän paneelia avaamalla tekemään fiksummin putket.
Luonnollisesti olemassa olevia lämpöverkonputkien kotelointiakaan ei ollut ajatus käyttää, vaan siihen kotelon alapintaan uutta putkea ja lisää reikää seinään. Onhan sen kotelon avaaminen kuitenkin valtava homma ja maalaamaankin joutuisi. Tämän tasosia tarjouksia kun tulee pari kpl. niin eiköhän se ole taputeltu siltä osilta sitten.

Pieni ote Uponorin komposiittikäsikirjasta:

Asentaminen saunaan Komposiittiputkia ei saa asentaa saunatilan yläosaan. Lisäksi saunan katon yläpuolista asentamista ei suositella ellei olla varmoja ettei putkien jatkuvaa 70 °C käyttölämpötilaa ylitetä. Lauteiden alla saunan alaosassa asennuksia voi tehdä. Siellä yleensä lämpötila on sallituissa rajoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Luonnollisesti on lötkömpää kuin salko, onko tuo niin todellinen ja suuri ongelma pienessä kohteessa sitten. Taitaa ilma kertyä helpommin patterin sisään kuitenkin?
pex tässä tapauksessa kulkisi olemassa olevassa kotelossa johon sen saa kannakoitua vaikka 30cm välein jos se sitä vaatii.



Tämä selvä. Ihan mielenkiinnosta tätä pohdinkin, arvelin olevan joku tällainen syy.



Kai asiaa joka kiinnostaa, jonka joutuu itse maksamaan ja katselemaan sitä vuosia niin saakait sitä vähän koittaa optimoida. Toki kaiken teettämällä saa sen 10k€ käytettyä rahaa ja saa pintaan asennetut kompot.

Ihan aina ei suunnittelijoillakaan taida mennä homma putkeen, ainakaan yhtä tarjousta lukiessa ei ihan heti tullut palavaa halua teettää remppaa ko. firmalla. Suunnitelma oli vetää kaikki pintaan ja asentaa jopa saunaan ylänurkkaan joku putkikanava. Laattaseinien läpi poraamisia useita. Kuitenkin sauna ja kh alaslasketulla katolla, jonne pääsisi vähän paneelia avaamalla tekemään fiksummin putket.
Luonnollisesti olemassa olevia lämpöverkonputkien kotelointiakaan ei ollut ajatus käyttää, vaan siihen kotelon alapintaan uutta putkea ja lisää reikää seinään. Onhan sen kotelon avaaminen kuitenkin valtava homma ja maalaamaankin joutuisi. Tämän tasosia tarjouksia kun tulee pari kpl. niin eiköhän se ole taputeltu siltä osilta sitten.

Pieni ote Uponorin komposiittikäsikirjasta:

Asentaminen saunaan Komposiittiputkia ei saa asentaa saunatilan yläosaan. Lisäksi saunan katon yläpuolista asentamista ei suositella ellei olla varmoja ettei putkien jatkuvaa 70 °C käyttölämpötilaa ylitetä. Lauteiden alla saunan alaosassa asennuksia voi tehdä. Siellä yleensä lämpötila on sallituissa rajoissa.

Tuo on kyllä totta, kaikenlaisia tekijöitä on liikkeellä ja senkin puolesta on hyvä olla itse perillä mitä on teettämässä.

Oma kokemusperäinen (lienee myös vähän puolueellinen) mielipiteeni on, ettei suunnittelua ja asennusta kannata ottaa samasta puljusta. Siinä on liian suuri vaara sille, että suunnitellaan kaikki asennusliikkeen eduksi, sen sijaan että tehtäisiin asiakkaan kannalta paras lopputulos.
 
edit: Mikäs on muuten syytä että patterit kytketään tavallaan väärinpäin. Viisaampaahan olis viedä vesi sisään alhaalta ja ottaa pois ristikkäisestä yläkulmasta. ilmautus ns. itestään. Onko lämpötaloudellisesti järkevämpi vielä ylhäältä vesi?

Tässä ihan kiinnostuksen vuoksi vähän suuruusluokkaa kytkennän vaikutuksesta tehoon. Karkeasti siis 25% putoaa teho jos kytkee tulon alalaitaan ja paluun ylälaitaan.

kytkentä.jpg
 
Tässä ihan kiinnostuksen vuoksi vähän suuruusluokkaa kytkennän vaikutuksesta tehoon. Karkeasti siis 25% putoaa teho jos kytkee tulon alalaitaan ja paluun ylälaitaan.

kytkentä.jpg

Jännä miten paljonkin vaikuttaa, ehkäpä suurin yllätys että EB tapa ei ole huonoin.

Melkosen pieniä on myös noi virtaamat, oletin että ovat suurempia.

edit: patteriverkosto päädyttiin tekemään komposiitillä kokonaan, hinna ero vs. ylimääränen säätö on niin mitätön täys komposiitti vs. pex + kompo.

Loppuviikosta pääsee alottaan remonttia, työnjako on itelle vanhan purku, putkille läpivientien tekoa, putkien sujutus paikalleen. Putkari tulee sitten räimiin liittimet kiinni ja pääsee laittaan koteloo kiinni takas. Täytyy toivoo ettei paukaha just -30c pakkasia.. Muuten saa takkaa polttaa piippu punasena.
 
Viimeksi muokattu:
Hoplaa. Rempat tehty ja sitten katsastellaan laadukasta ja viimeisteltyä tilannetta. Työn toteuttaneen paikallisen LVI-firman mukaan tämä kokonaisuus on kuulemma hyväksyttävää työnjälkeä ja että "kyllä silmä siihen tottuu".


(kuvan linkistä koko albumi ja tästä sama sisältö Catboxin puolella)


Mikä on raadin mielipide? Allekirjoittaneen tuumailut varmaan voikin arvata.
 
Hoplaa. Rempat tehty ja sitten katsastellaan laadukasta ja viimeisteltyä tilannetta. Työn toteuttaneen paikallisen LVI-firman mukaan tämä kokonaisuus on kuulemma hyväksyttävää työnjälkeä ja että "kyllä silmä siihen tottuu".


(kuvan linkistä koko albumi ja tästä sama sisältö Catboxin puolella)


Mikä on raadin mielipide? Allekirjoittaneen tuumailut varmaan voikin arvata.

No. Itse tein vastaavilla osilla ensimmäistä kertaa kaverilta lainatuilla työkaluilla, ja väitän että putket on 100kertaa nätimmin. Eikä noin vuoden jälkeen vuodakkaan vielä mistään.(heh, nuo komposiittiputket on niin helppo asentaa oikeilla työkaluilla, että vikamahdollisuus on olematon)
 
Mun mielestä nuo pintaan jälkikäteen vedetyt komposiitit on ihan hirveän näköisiä paljaaltaan vaikka ne olisi kuinka siististi asennettuja.
 
Komposiitin ainut hyvä puoli on se että se on nopeaa asentaa. Kevyttä kantaa, helppoa leikata, muutaman millin heitot ei haittaa kun voi (kuten kuvista näkee) sitten polvea vasten taitella jos ei ihan pituudet, kulmat ja läpiviennit osu kohdilleen.

Huonoja puolia on sitten hinta (kalliimpaa kun musta/sinkitty), kestävyys (ei ole missään todettu saatikka käytännössä koettu että kestäisi pidempään kun esim musta rauta) ja ehkä isompana se, ettei noita saa koteloida piiloon. Käsittääkseni yhtäkään komposiittijärjestelmää ei vieläkään ole hyväksytty piiloasennuksiin eli kaikki liitokset pitää olla näkyvillä/tarkastettavissa myöhemmin.

Mutta tietysti kun perus ok-talon lämminvesipuolen putket maksaa sen 2000€ ja asiakasta laskutetaan se 10-20t€, totta helvetissä se kannattaa tehdä sillä 500€ kalliimmalla komposiitillä ennemmin kun sillä 500€ halvemmalla mustalla putkella koska siihen menee 3-4 päivää 8 päivän sijaan :)
 
Käsittääkseni yhtäkään komposiittijärjestelmää ei vieläkään ole hyväksytty piiloasennuksiin eli kaikki liitokset pitää olla näkyvillä/tarkastettavissa myöhemmin.

Ainakin Uponorin asennusohjeessa (https://www.uponor.fi/UponorInternet/DirectDownload?did=CD161FCE39DB4F7BB1B5C59C41C4E4D1, s17) mainitaan, että saa asentaa koteloihin / piiloon: "Koteloon ja alakattoon sijoitettavat putket on ilman suurehkoja toimenpiteitä tai rakenteita rikkomatta oltava vaihdettavissa/korjattavissa. Putket voidaan sijoittaa esim. ruuveilla kiinnitettyjen levyrakenteisten alakattojen tai koteloiden sisään. Uponor-puristusliitin voidaan jättää alakaton tai kotelon sisään."

Omissa suunnittelemissani ja mukana olleissa kohteissa on kyllä komposiittia asennettu ihan samalla tavalla piiloon kuin muitakin materiaaleja. Painekokeet kaikille putkille kuitenkin tehdään, niin vuodot tulevat niissä pääsääntöisesti esiin.

Toki komposiittiputkien tulee olla samalla tavalla määräysten mukaan tarkastettavissa ja helposti vaihdettavissa, kuin mitkä tahansa putket, mutta tuo on määräyksenä niin lavea ja epämääräinen, että riippuu täysin tarkastavasta viranomaisesta miten tuota halutaan tulkita ja mitä vaaditaan. Yleensä nousukuiluihin / nousuhormeihin putkien osalta vaaditaan kerroskohtaiset tarkastusluukut hormiin ja lisäksi vuodonilmaisu joka kerrokseen ja tämän lisäksi vaakaputkistoissa tulee jokaisessa huonetilassa olla kotelossa tarkastusluukku (200x200mm). Näin näitä on ainakin pääkaupunkiseudun linjasaneeraushankkeissa tehty.
 
Ei kai sitä ole käytännössä rajoitettu kuin niin että noita komposiittiputkia ei saa valaa betoniin.

Kyllä mä olen nähnyt kuinka noita komposiitteja laitetaan esim kerrostalojen nousukuiluihin, joiden "tarkistusluukku" on se 5x10cm kokoinen juoruputken läpivienti.

Eihän se tietysti mitenkään älytön työ ole sinne nousukuiluun kuitenkaan päästä. Leikataan seinään reikä, ja rempan jälkeen korjataan seinä.
 
Jännä miten paljonkin vaikuttaa, ehkäpä suurin yllätys että EB tapa ei ole huonoin.

Melkosen pieniä on myös noi virtaamat, oletin että ovat suurempia.

edit: patteriverkosto päädyttiin tekemään komposiitillä kokonaan, hinna ero vs. ylimääränen säätö on niin mitätön täys komposiitti vs. pex + kompo.

Loppuviikosta pääsee alottaan remonttia, työnjako on itelle vanhan purku, putkille läpivientien tekoa, putkien sujutus paikalleen. Putkari tulee sitten räimiin liittimet kiinni ja pääsee laittaan koteloo kiinni takas. Täytyy toivoo ettei paukaha just -30c pakkasia.. Muuten saa takkaa polttaa piippu punasena.
Ihan hyvä ratkaisu mielestäni tehdä kaikki komposiitilla. En itse kyllä nähnyt juuri hyötyjä lämpöjohtorungon asentamisessa pexillä koteloon. Mielestäni myös varmemmat liitokset ja siistimpi asennustapa komposiitilla vrt. Pexiin, vaikka kotelossa piilossa kulkeekin. Ilmauksen kannalta ei ole mitään väliä mitä materiaalia sinne työntää. Huudattamalla linjan päästä / ilmanpoistimilla saadaan kyllä ilmat pois. T: putki mies
 
Ei saatana noita seth:in laittamia kuvia, kuinka helvetissä tuollaista jälkee edes kehtaa tehdä.
 
Onko kokemusta toimiiko esim tämmöinen lämmityspiirin jakotukin 24 VAC toimilaite 24 VDC-syötöllä? Nyt on tilanne että ainakin yksi (230 VAC) huonetermari on rikki ja mietin että uusisin samalla järjestelmän 230 VAC-toimilaitteet ja termarit 24 VDC-kamppeilla. 24 VAC virtalähdettä en viitsisi erikseen hankkia tai käyttää kun 24 VDC-virtalähde löytyy jo läheltä ennestään.

Eikös noissa ole joku "vahamoottori" joka lämmetessään laajenee ja aukaisee/sulkee venttiilin. Näin äkkiseltään kuvittelisi että sille ei ole väliä onko AC vai DC.

Toimilaite Wehofloor A5 24V AC
 
Eikös noissa ole joku "vahamoottori" joka lämmetessään laajenee ja aukaisee/sulkee venttiilin. Näin äkkiseltään kuvittelisi että sille ei ole väliä onko AC vai DC.

Toimilaite Wehofloor A5 24V AC

Noiden vahapatruunoiden toiminnasta en ihan varmana osaa sanoa, sanoisin että todennäköisesti sillä ei ole merkitystä, mutta esim 24VAC kontaktori kyllä palaa jos sitä käyttää 24VDC sähköllä.

Miksi haluat vaihtaa sen 230V syseemin 24V?
 
Noiden vahapatruunoiden toiminnasta en ihan varmana osaa sanoa, sanoisin että todennäköisesti sillä ei ole merkitystä, mutta esim 24VAC kontaktori kyllä palaa jos sitä käyttää 24VDC sähköllä.

Miksi haluat vaihtaa sen 230V syseemin 24V?
Kelaohjattuja toimilaitteita ei taida noissa paljoa olla. Ehkä pitää vaan ostaa yksi ja kokeilla. Pyörittelen sellaista ajatusta, että jos noita termostaatteja kuitenkin joutuisi tässä hankkimaan, niin "samalla" vaivalla laittaisi kaiken 24 V(DC)-mallisiksi että saisi helpon liitettävyyden automaatiojärjestelmään.
 
Kysymys vesikiertoisesta lattialämmityksestä, ja sen säätämisestä.

Liitteenä kuva ja toinenkin. Voiko tuon näköisiä nuppeja vain käännellä, ja saada huone lämpimäksi?
Hiukan arvailuksi menee, jotta löytää sen makuuhuoneen, joka on lähes pari astetta muita viileämpi.

IMG_20200116_195744.jpg IMG_20200116_195909.jpg
 
Joo-o, voi. Saattaa löytyä jopa asennusdokumentti (jos ne talon paperit on tallessa) mistä näkee nuo huonenumerot.
Hienosti on säästetty kun ei ole laiteltu termostaatteja (vai onkohan tuolloin -90 luvun puolessavälissä ajateltu että ei niitä tarvisi ollenkaan).

Edit: En tiedä tuosta TA:n jakotukista mutta mutuilen että messinkikorkkien alla on esisäätö piirille. Silloin noi kaikki vihreät käsisäätökorkit pitäisi olla täysin auki.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 258
Viestejä
4 418 912
Jäsenet
73 334
Uusin jäsen
elsaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom