Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Eteistä raplatessa tuli mieleen, josko sinne kuitenkin vetäisi lattialämmityksen vesikiertosena. Mahtaako olla mitään estettä tuoda lattialämmitykselle putkia katon rajassa tuota punasta reittiä ja ottaa seinän sisällä ne alas lattiaan. Nurkkaan tulee liukuovet joten taakse pystyy varsin nätisti tekemään vuotosuojakotelonkin jos moisella on mitään virkaa edes.

lattialämmitys_eteinen.jpg
j
 
Mahtaako olla mitään estettä tuoda lattialämmitykselle putkia katon rajassa tuota punasta reittiä ja ottaa seinän sisällä ne alas lattiaan
Samalla tavallahan ne patterien putketkin tulevat. Ei mitään ongelmaa. Seinän sisään laittaisin suojaputkessa eikä sinne mitään liitoksia sitten.
 
Samalla tavallahan ne patterien putketkin tulevat. Ei mitään ongelmaa. Seinän sisään laittaisin suojaputkessa eikä sinne mitään liitoksia sitten.

No näinhän se on, näistä koukeroista vaan aina tiedä. Luonnollisesti yhdellä suoralla putkella ilman liitoksia jakotukilta lattiaan asti. Helpompi kyllä olisi jos tuonne nurkkaan tekisi liitokset ja sulut sopivaan kaappiin.
 
Mahtaako olla mitään estettä tuoda lattialämmitykselle putkia katon rajassa tuota punasta reittiä ja ottaa seinän sisällä ne alas lattiaan.
Kaikki ilma kertyy siihen ylimpään kohtaan verkostoa, mikä taitaa olla sitten tuo lenkki? Kyllähän nekin pois saa kun tarpeeksi kovaa pumppaa piirissä vettä, mutta miten usein haluat tehdä kyseisen toimenpiteen kun veteen liuennut happi kuitenkin pikkuhiljaa erottuu nesteestä ja vaatii ilmausta.
 
Kaikki ilma kertyy siihen ylimpään kohtaan verkostoa, mikä taitaa olla sitten tuo lenkki? Kyllähän nekin pois saa kun tarpeeksi kovaa pumppaa piirissä vettä, mutta miten usein haluat tehdä kyseisen toimenpiteen kun veteen liuennut happi kuitenkin pikkuhiljaa erottuu nesteestä ja vaatii ilmausta.
Lämmönjakajalla automaatti ilmain, jää korkeemmalle kuin noi putket. Ei toimi optimaalisesti noin, mutta ei oikeen muuta mahd. Ole tehdä.
 
Nyt kävi tuuri uuden porakaivon kanssa. Päädyttiin porakaivoon kun haja-asutusalueella rengaskaivo pääsi kuivumaan kahtena kesänä peräkkäin. Otettiin porakaivon porausaika helmikuulle kun hinnasta per metri sai tuntuvan alennuksen johtuen hiljaisemmasta sesongista. Pelkona oli, että helmikuulle sattuu kuitenkin niin helvetilliset pakkaset ettei hommaa pystytä tekemään (-15 raja), mutta siitä ei nyt onneksi ollut ongelmaa tänä talvena :D Toinen oli tietysti lumi, kun viime talvena oli metri lunta takapihalla jonne poraus tehdään, mutta nyt ehti koko piha sulaa lumesta niin ei tarvinnut edes kolailla. Lopulta kun tänään porattiin niin porausta ei tarvinnut tehdä kuin 50m kun alkoi vettä löytymään arviolta 400l/h-tuotolla, joten jäi vielä tarjouksessa saatua 75m arviohintaa halvemmaksi koko homma. Pitää ehkä tänään korkata joku kuohari tämän kunniaksi. :kippis:
 
@KoessiKenguru, Jospa nyt alkaa vihdoin vesihuolet helpottamaan! :thumbsup:
Joko sait pumpun asennettua?
Huomenna käy asentaja laittelemassa pumpun ja huomisen aikana olisi tarkoitus saada vielä käyttöönkin, jos nyt ei ihan hirveitä määriä tarvitse valutella vettä ennen kytkemistä. Tää ilta uimahallin saunalla+suihkulla.

EDIT: Kyllä oli muuten hapokkaassa kunnossa 5kk sitten rengaskaivoon laitettu uusi italialainen uppopumppu, jonka nyt porakaivopumppu korvasi. :oops:

hapokas.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Keittiön hanan kahva vähän tuntuu takeltevan. Lähinnä ääriasennoissa, esim. kun kahvan kääntää täysin kylmälle/kuumalle ja koittaa sitten avata hanan, niin se tuntuu vähän kankealta ja joutuu selvästi enemmän käyttämään voimaa kuin keskiasennosta avatessa. Ei nyt tosiaan mitenkään hampaat irvessä joudu kiskomaan, mutta lipsahtaa helposti enemmän auki kun oli tarkoitus ja vettä roiskuu pitkin poikin.

Kahva lähtenee irti helposti (en ole yhtään tutustunut vielä miten). Hana lienee Oras Safira astianpesukone hanalla. Ei uusin malli, olisiko sitten 1039. Joka tapauksessa, mekanismi kaivannee puhdistusta ja voitelua. Voiko tuota voidella jollain muulla kuin dedikoidulla hanarasvalla?
 
Viimeksi muokattu:
Patteri pitäisi seinältä poistaa tapetin poistoa yms varten. Eli kiertopumppu pois päältä, termari kiinni asentoon ja alhaalta se paluupuolen venttiili kiinni.

Päät vielä tulpata sitten, mutta osaisiko joku näiden kanssa enemmän pelannut sanoa millaiset tulpat/hatut tuohon menee ihan näin kuvan perusteella. Joku danfossin perus venttiilihän tuo taitaa olla. Meneekö tuohon 3/4" hatut?
IMG_20200219_003826.jpg
 
Patteri pitäisi seinältä poistaa tapetin poistoa yms varten. Eli kiertopumppu pois päältä, termari kiinni asentoon ja alhaalta se paluupuolen venttiili kiinni.

Päät vielä tulpata sitten, mutta osaisiko joku näiden kanssa enemmän pelannut sanoa millaiset tulpat/hatut tuohon menee ihan näin kuvan perusteella. Joku danfossin perus venttiilihän tuo taitaa olla. Meneekö tuohon 3/4" hatut?
IMG_20200219_003826.jpg

Patterin yhdistäjissä omat kierteensä, saneeraushatulla saa tulpattua. Esim. tällainen: SANEERAUSHATTU PROF 22MM 3/8 PATTERIVENTTIILIIN ERIKOISMESSINKI | K-rauta.fi
 
Keittiön hanan kahva vähän tuntuu takeltevan. Lähinnä ääriasennoissa, esim. kun kahvan kääntää täysin kylmälle/kuumalle ja koittaa sitten avata hanan, niin se tuntuu vähän kankealta ja joutuu selvästi enemmän käyttämään voimaa kuin keskiasennosta avatessa. Ei nyt tosiaan mitenkään hampaat irvessä joudu kiskomaan, mutta lipsahtaa helposti enemmän auki kun oli tarkoitus ja vettä roiskuu pitkin poikin.

Kahva lähtenee irti helposti (en ole yhtään tutustunut vielä miten). Hana lienee Oras Safira astianpesukone hanalla. Ei uusin malli, olisiko sitten 1039. Joka tapauksessa, mekanismi kaivannee puhdistusta ja voitelua. Voiko tuota voidella jollain muulla kuin dedikoidulla hanarasvalla?

En lähtisi rasvailemaan, samalla vaivalla uusi patruuna (säätöosa) tilalle.

Patteri pitäisi seinältä poistaa tapetin poistoa yms varten. Eli kiertopumppu pois päältä, termari kiinni asentoon ja alhaalta se paluupuolen venttiili kiinni.

Päät vielä tulpata sitten, mutta osaisiko joku näiden kanssa enemmän pelannut sanoa millaiset tulpat/hatut tuohon menee ihan näin kuvan perusteella. Joku danfossin perus venttiilihän tuo taitaa olla. Meneekö tuohon 3/4" hatut?
IMG_20200219_003826.jpg

Ei välttämättä käy. Edes eri valmistajien patteriliittimet/yhdistäjät ei sovi keskenään kun on kierteet on mitä sattuu. Normaalisti tulpataan oikean valmistajan patteriliittimellä ja siihen sitten musta hattu päälle.
 
Sepä pitää sitten kysellä alan liikkeestä oikeanlaista tulppaa.
Nuo saneeraushatut ovat käteviä. Venttiilissä ei ole 3/4" kierrettä vaikka lähelle liippaakin. Yllä mainitut hatut sopii danfossiin suoraan tai sitten hankit patterinipat ja joihin kierrät hatut päihin. TA tai danfossin nipat sopii ainakin. Muissa merkeissä saattaa olla eroavaisuuksia.

Eteistä raplatessa tuli mieleen, josko sinne kuitenkin vetäisi lattialämmityksen vesikiertosena. Mahtaako olla mitään estettä tuoda lattialämmitykselle putkia katon rajassa tuota punasta reittiä ja ottaa seinän sisällä ne alas lattiaan. Nurkkaan tulee liukuovet joten taakse pystyy varsin nätisti tekemään vuotosuojakotelonkin jos moisella on mitään virkaa edes.

Ihan ok ratkaisu. Itse veisin kovalla putkella eteiseen, joiden päähän asentaisin venttiilit ja lattialämmitykselle termostaattisen säätimen. Tällöin saisi siististi kannakoitua, eristettyä putket ja säädettyä eteisen lämpötilaa suoraan. Saahan säätimen tietysti asennettua myös lämmönjakohuoneen päätyyn, mutta jollain täytyy se huoneilman lämpötila tällöin "haistella". Onhan sinulla jälkisunttaus patteriverkoston vedestä lattialämmitystä varten matalampien veden lämpötilojen vuoksi?

Kaikki ilma kertyy siihen ylimpään kohtaan verkostoa, mikä taitaa olla sitten tuo lenkki? Kyllähän nekin pois saa kun tarpeeksi kovaa pumppaa piirissä vettä, mutta miten usein haluat tehdä kyseisen toimenpiteen kun veteen liuennut happi kuitenkin pikkuhiljaa erottuu nesteestä ja vaatii ilmausta.

Lämmitysjärjestelmäänhän ei omakotitalon kokoisessa talossa ilmaa itsestään kerry tai sitten on jotain rikki. Happikaan ei suoraan ilmaongelmaa tee, vaan ruostuttaa putket ja patterit sisältä päin. Tämäkin estetään käyttämällä happidiffuusiosuojattua putkea.
 
Ihan ok ratkaisu. Itse veisin kovalla putkella eteiseen, joiden päähän asentaisin venttiilit ja lattialämmitykselle termostaattisen säätimen. Tällöin saisi siististi kannakoitua, eristettyä putket ja säädettyä eteisen lämpötilaa suoraan. Saahan säätimen tietysti asennettua myös lämmönjakohuoneen päätyyn, mutta jollain täytyy se huoneilman lämpötila tällöin "haistella". Onhan sinulla jälkisunttaus patteriverkoston vedestä lattialämmitystä varten matalampien veden lämpötilojen vuoksi?

Kovaa putkea myös mietitty tässä, katotaan mihin päädytään.

Lämmitystä ohjaa Danfossin Link, joten tulee lämmönjakohuoneeseen venttiilit ja eteiseen laitetaan huoneanturi. Kaukolämpöpaketissa on 2 lähtäö lämmityksille omine pumppuineen. Saa määriteltyä siis max veden vaikka 55c lattialämmölle.
 
Nuo arvot annetaan siiinä kaukolämmön kytkärissä, 35/30c lattialämmitykselle (v2013 jälkeen). Hyvä että en jo erilliset vaihtimet/automatiikka koska kaukolämpömääräykset kieltää shunttauksen eli pitää olla erilliset vaihtimet kaikille piireille.
 
Nuo arvot annetaan siiinä kaukolämmön kytkärissä, 35/30c lattialämmitykselle (v2013 jälkeen). Hyvä että en jo erilliset vaihtimet/automatiikka koska kaukolämpömääräykset kieltää shunttauksen eli pitää olla erilliset vaihtimet kaikille piireille.
Voitko laittaa mielenkiinnosta kohdan ohjeista, jossa shunttaus kielletään? Korjauskohteissa on ainakin tavallista shuntata patteriverkostosta tarpeen mukaan yksittäisiä lattialämmitysosuuksia. Ei niille olisi monesti edes mahdollista tuoda lämppäristä asti omaa runkoa.

EDIT. Kaukolämpö K1 esimerkkikytkentä 8 siis juuri tällainen tapaus, jota tarkoitan. Ja kyllähän tuon saa ihan K1 mukaankin toteuttaa: "Esimerkkikytkentä 8: Shunttikytkennässä lämmityksen lämmönsiirtimen toisiopuolella on kaksi lämmityspiiriä toteutettuna 2-tiesäätöventtiilillä. Kytkentä voidaan toteuttaa myös 3-tieventtiilillä. Lämmityspiirit suositellaan kytkettäviksi yleensä omilla lämmönsiirtimillään ja säätöpiireillään. Jos kyseessä on pienehkö, eri lämpötilaista edellyttävä lämmityspiiri etäällä lämmönjakohuoneesta, voidaan käyttää myös sekoituskytkentää."
 
Viimeksi muokattu:
Nuo arvot annetaan siiinä kaukolämmön kytkärissä, 35/30c lattialämmitykselle (v2013 jälkeen). Hyvä että en jo erilliset vaihtimet/automatiikka koska kaukolämpömääräykset kieltää shunttauksen eli pitää olla erilliset vaihtimet kaikille piireille.
Kiinnostaisi itseäkin tietää miksi jälkishunttausta ei saisi tehdä? Kuulostaa paskapuheelta. Tottakai on parempi jos oisi oma vaihdin kaikille piireille, mutta saneerauskohteissa aika hankala toteuttaa.
 
Koskee uudisrakennuksia, vanhoja soveltaen. Oikeastaan uusissakin vähän soveltaen. Kaukolämpölaitoshan nuo joko hyväksyy tai ei, K1 ei ole laki. Myöskään kaikki kaukolämpölaitokset eivät hyväksy ratkaisuja, jotka ovat K1 mukaisia.

4.2.2 Lämmityksen ja ilmanvaihdon lämmönsiirtimet

Lämmityspiirit, joilla on erilaiset mitoitus- tai toimintalämpötilat tai käyttöajat, toteutetaan omilla erillisillä lämmönsiirtimillä ja säätöautomatiikalla.

Esimerkkikytkentä 8:
Shunttikytkennässä lämmityksen lämmönsiirtimen toisiopuolella on kaksi lämmityspiiriä toteutettuna 2-tiesäätöventtiilillä. Kytkentä voidaan toteuttaa myös 3-tieventtiilillä. Lämmityspiirit suositellaan kytkettäviksi yleensä omilla lämmönsiirtimillään ja säätöpiireillään. Jos kyseessä on pienehkö, eri lämpötilaista edellyttävä lämmityspiiri etäällä lämmönjakohuoneesta, voidaan käyttää myös sekoituskytkentää.
 
WC remontti menossa omakotitalossa ja olen nyt ihmetellyt wc pöntön irrotuksen jälkeen että miksi viemäristä kuuluu jatkuvasti lorina vaikka talosta ei mistään laske vettä, eikä vesimittarikaan omia pyöri. Talossa kaukolämpö.
 
Miten valuharkkokivitaloon asennetaan ihan vain sähköjä ja pistorasioita? Ei nyt satu silmään selkeää työohjetta..
Ilmeisesti joko alhaalta tai ylhäältä yleensä vedetään putket, mutta miten toteutetaan esim. pistorasiat käyttökorkeudelle, valokatkaisimet, keskellä seinän korkoa olevat pistorasiat jne.? Ja missä vaiheessa pitää olla tiedossa että osuu kohdalleen.
 
Itsehän tein rälläkällä + timanttilaikalla reiät haluamiini kohtaan valmiiksi ladottuihin harkkoseiniin, helpompaa olisi ehkä tehdä upotukset jo latomisen edetessä.
Putkien reititykset katsottava tietysti ylös/alas/sivulle tarpeen mukaan, putket kiinni rasianysiin ja lopuksi vanerilevyyn naulattu rasia propataan kohdalleen ja kurat päälle.
Kannattaa muuten hankkia riittävän syviä rasioita, tai käyttää korotuskauluksia... Ai mistäkö?
 
Miten valuharkkokivitaloon asennetaan ihan vain sähköjä ja pistorasioita? Ei nyt satu silmään selkeää työohjetta..
Ilmeisesti joko alhaalta tai ylhäältä yleensä vedetään putket, mutta miten toteutetaan esim. pistorasiat käyttökorkeudelle, valokatkaisimet, keskellä seinän korkoa olevat pistorasiat jne.? Ja missä vaiheessa pitää olla tiedossa että osuu kohdalleen.

Sopivalla timattikupilla ajaa "reijän" seinään ja roilokoneella uraa sopivaan paikkaan. Ite mäläväsin rasiat ja putket Ardex 45:lla kiinni. (kallista ja nopeeta tavaraa)

Ite tein näin kylppärirempassa kaikki sähköt.
 
Kysymys putkiliitoksen tekemisestä "puristettavalla helmellä". Vanhoissa liitoksissa on ilmeisesti jotain tiivistystököttiä laitettu. Kun vaihdan putken, niin pitääkö liitos ilman tiivistysainetta vai ei? Vanhat liitokset näyttää olevan sutattu jollain aineella, niin arvelin että niissä olisi käytetty "tiivistysliimaa" ja sellaista kuulemma usein käytetään.

Putki (hana) tulee sulkuventtiiliin, joka näyttää tältä Oras 281106 Kuulasulkuventtiili, 10x15 | Oras.
 
Joillakin putkimiehillä ollut tapana laittaa helmiliittimiin pieni määrä putkikittiä liukasteeksi että liitin menee varmasti suorassa ja loppuun asti(huom ei kierteen loppuun, vaan siten että helmi puristuu kuten sen kuuluu). Sinällään ei ole väliä käyttääkö liittimessä kittiä, tai vaikka saippuaa, vai ei, eikä sillä tiivistämisen kanssa ole mitään tekemistä.
 
WC remontti menossa omakotitalossa ja olen nyt ihmetellyt wc pöntön irrotuksen jälkeen että miksi viemäristä kuuluu jatkuvasti lorina vaikka talosta ei mistään laske vettä, eikä vesimittarikaan omia pyöri. Talossa kaukolämpö.
Käyttövesivaraaja pukkaa ylimääräiset vedet pihalle, kun lämmittää vettä (?) Lorina voi kyllä tyhjässä putkistossa kuulua kaukaakin, onko poistoputket kaupungin suuntaan lyhyet?
 
Joillakin putkimiehillä ollut tapana laittaa helmiliittimiin pieni määrä putkikittiä liukasteeksi että liitin menee varmasti suorassa ja loppuun asti(huom ei kierteen loppuun, vaan siten että helmi puristuu kuten sen kuuluu). Sinällään ei ole väliä käyttääkö liittimessä kittiä, tai vaikka saippuaa, vai ei, eikä sillä tiivistämisen kanssa ole mitään tekemistä.
Yleensä tuota harrastetaan isommissa liittimissä, 15mm+. Muuten varmaan ainoa töhnä mitä noissa liitoksissa on, on kalkkia ym./ ja messingin syöpymistä.
 
Vanhan talon kellarin lattiakaivo on tukossa. Tuolla käydään suihkussa ja pesukoneen vedet meene tuonne. Rupesi vetämään huonosti, kokeilin pumpaa karhupumpulla ja sitten menikin ihan täysin tukkoon. Nyt olen kokeillut monennäköistä. Mellerudin viemärirakeita, konetiskiainetta ja kiehuvaa vettä perään jne. EI tunnu lähtevän mihinkään useammankaan yrityksen jälkeen. Joku viemärirassikin on, mutta en tajua miten sen saisi järkevästi menemään sieltä hajulukon ohi putkeen miten lie se putki sieltä lähteekään.

Mitäs tässä vielä voisi kokeilla? Jos joutuu soittaa maanantaina putkimiehen, niin kannattaako soittaa mikä tahansa putkimies vai suosiolla joku hemmetin viemärihuuhtelupartio? Lisäksi pelottaa, että tuolla on joku ikivanha aikansa elänyt putki iin huonossa hapessa, että lattiat auki ja putki vaihtoon :sori: Vituttaa taas niin ettei veri kierrä.
 
Ota kuva siitä lattiakaivosta niin helpottaa vinkkaamista. Kyllä putkimies ja konerassi omakotitalojen viemärit avaa. Joku todella ruosteen tukkima viemäri tai pitkät teollisuuskiinteistöt tms. vaatii monesti huuhtelua, ainakin jos ei halua että tukkiutuu uudestaan.
 
Vanhan talon kellarin lattiakaivo on tukossa....Nyt olen kokeillut monennäköistä. Mellerudin viemärirakeita, konetiskiainetta ja kiehuvaa vettä perään jne. EI tunnu lähtevän mihinkään useammankaan yrityksen jälkeen. Joku viemärirassikin on, mutta en tajua miten sen saisi järkevästi menemään sieltä hajulukon ohi putkeen miten lie se putki sieltä lähteekään.

Hajulukko pois ja rassilla. Ehkä kannattaa kutsua se ammattimies?
 
IMG_20200229_165006.jpg


Tuossa kuvaa lattiakaivosta. Ei mikään kaunis näky, mutta tuskin nämä vanhat kaivot mitään missikisoja ikinä voittaakaan. Ongelma nyt siis tosiaan varmaan se, että ei mitään hajua miten tuo hajulukko pitäisi tuosta irrota jos on irrotakseen. Joku mutteri tuossa vasemmalla on.. Ehkä se on paras kutsua ammatin mies avaamaan ja katsomaan tuon kunto.
 
IMG_20200229_165006.jpg


Tuossa kuvaa lattiakaivosta. Ei mikään kaunis näky, mutta tuskin nämä vanhat kaivot mitään missikisoja ikinä voittaakaan. Ongelma nyt siis tosiaan varmaan se, että ei mitään hajua miten tuo hajulukko pitäisi tuosta irrota jos on irrotakseen. Joku mutteri tuossa vasemmalla on.. Ehkä se on paras kutsua ammatin mies avaamaan ja katsomaan tuon kunto.
Ei irtoa hajulukko valurautakaivoissa. M;utta jos saat tuon rassitulpan irti mikä näkyy vasemmmalla, sitäkautta pystyt toki rassaamaan viemärin. Voi olla kohtuu jumissa toki.
 
Näin se tosiaan taitaa olla, että tuossa on rassitulppa,, jonka kautta pääsisi itsekin hoonaamaan putkea. En kyllä saa tuta hievahtamaankaan. Ei tosin ole mitään optimaalisia työkalujakaan. Onkohan tuo siis jengoilla, vai painettu vaan paikalleen? Näyttäisi siltä, että varaosina myytävät rassitulpat on muovisia painettavia korkkeja, mutta tämä on tuollainen neliökantainen leveällä kaulalla metallinen pultti/korkki tms. Alla vielä tarkempaa kuvaa.

IMG_20200301_121529.jpg
 
Oleko koittanut ihan kodinputkimiestä, tai vastaavaa pullotavaraa?
Joskus saatiin pahasti jumissa ollut viemäri auki vaan pikkuhiljaa juottamalla sille pari litraa sityä avausmyrkkyä.
 
Oleko koittanut ihan kodinputkimiestä, tai vastaavaa pullotavaraa?
Joskus saatiin pahasti jumissa ollut viemäri auki vaan pikkuhiljaa juottamalla sille pari litraa sityä avausmyrkkyä.


Olen joo. Monta satsia ja eri aineitakin kokeiltu ja on lionnut yön yli. Tuossakin touhussa vähän ongelmana on, että sitä tavaraa saa olla ihan kunnolla, eli kaivo suunnilleen täyteen, että menee aineet hajulukon ohi putkeen.
 
Kysyin vuosi sitten ja kysyn vielä uudestaan: onko kenelläkään kokemusta tai tietoa "aurinkokeräimestä" eli aurinkokäyttöisestä sisäilman lämmittämästä/tuulettimesta kuten esim Solarventi?

Meillä on talvikylmä lautarakenteinen kesämökki eikä oikein kiinnosta laittaa peruslämpöä. Ajatus olisi että aurinkoisella syys/kevätsäällä tuo tuulettelisi lämmintä ja kuivaa ilmaa sisään, märällä kelillä sitten ei tekisi mitään.

Laitetta saa mm. Nettiraudasta ihan satasilla ja itsekin voi tehdä, eniten askarruttaa nuo läpiviennit ja asennus muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Olen joo. Monta satsia ja eri aineitakin kokeiltu ja on lionnut yön yli. Tuossakin touhussa vähän ongelmana on, että sitä tavaraa saa olla ihan kunnolla, eli kaivo suunnilleen täyteen, että menee aineet hajulukon ohi putkeen.
Joo, siis me täytettiin putki aina suutamyöden täyteen, ja kun pikkuhiljaa vajeni niin lisää ainetta.
 
Näin se tosiaan taitaa olla, että tuossa on rassitulppa,, jonka kautta pääsisi itsekin hoonaamaan putkea. En kyllä saa tuta hievahtamaankaan. Ei tosin ole mitään optimaalisia työkalujakaan. Onkohan tuo siis jengoilla, vai painettu vaan paikalleen? Näyttäisi siltä, että varaosina myytävät rassitulpat on muovisia painettavia korkkeja, mutta tämä on tuollainen neliökantainen leveällä kaulalla metallinen pultti/korkki tms. Alla vielä tarkempaa kuvaa.

IMG_20200301_121529.jpg
Siitä on tovi kun itse noihin koskenut, mutta ellei muisti petä, kierteillä. Toki jos saat irti tuon voi korvata kumitulpalla. Joku hylsy varmaan paras niin ei riko käsiä jakarilla leikkimällä
 
Kierteillä minäkin sanoisin noiden olevan. En ole kaivoa nähnyt, mutta talon edellisen isännän miljoonalaatikossa olen ihmetellyt tuon näköisiä palikoita. Voi olla kyllä perhanan tiukassa.
 
Jakarilla ei mahdu vääntämäänkään millään. Täytynee lähteä katselemaan, jos löytyisi sopiva pitkä hylsy jostain. Ongelmaksi voi tulla tuon kokokin.. Mielestäni tuo on vähän pienempi kuin puoli tuumaa, eli olisiko joku hemmetin millikoko. Puolen tuuman räikkään tarkoitettua hylsyä kun sitä neliöpäätä mallailee tuohon, niin on melkeen, mutta juuri sen verran iso, että sen kokoisella jos rupeaa vääntämään, niin tuo saman tien pyöreä.
 
Äh, on se luovutettava ja soitettava putkimies. Ei tuo aukea, taitaa olla vähän vajaa kanttinenkin tuo pultti. Saapa nähdä millä ne ammattilaiset tuon hoitaa auki. Tai kai siihen voi porata uuden reiän ja tulpata sen sitten jollain kumitulpalla, jos ei tuo muuten lähde?
 
Todennäköisesti se putkimies rassaa viemärin jostain toisesta paikasta, esim pesualtaan viemäröinnistä tai sitten pihalta tarkistuskaivosta virtaus suuntaa vastaan.

Jos tukos vaatii kaivon rassitulpan irroitusta, niin vetää vaikka reikäsahalla sopivan reiän ja tulppaa sen uudella kumitulpalla. Ei siis mikään tekemätön paikka, hieman aikaa toki vie.

Kuvasta päätellen ei toki olisi pahitteeksi koko kaivon vaihto.
 
Kysyin vuosi sitten ja kysyn vielä uudestaan: onko kenelläkään kokemusta tai tietoa "aurinkokeräimestä" eli aurinkokäyttöisestä sisäilman lämmittämästä/tuulettimesta kuten esim Solarventi?

Meillä on talvikylmä lautarakenteinen kesämökki eikä oikein kiinnosta laittaa peruslämpöä. Ajatus olisi että aurinkoisella syys/kevätsäällä tuo tuulettelisi lämmintä ja kuivaa ilmaa sisään, märällä kelillä sitten ei tekisi mitään.

Laitetta saa mm. Nettiraudasta ihan satasilla ja itsekin voi tehdä, eniten askarruttaa nuo läpiviennit ja asennus muutenkin.

Vanhemmat asensi moisen mökillensä muutama vuosi sitten. Ajatus heillä ei ollut niinkään mökin lämmittäminen tuolla, vaan että saisivat sisäilman kiertämään mökissä. Keväällä kuulemma paljon mukavampi tulla mökille kun ilma on sisällä vaihtunut. Toki se sitten liikuttaa sisäilmaa myös kesällä ja jonkin verran lämmittääkin mökkiä.
 
Pesukone on liitetty kahden poistokulman kautta viemäriin. Toisesta poistokulmasta uupuu se imusuoja tjsp nippa joka päästää ilmaa mukaan, että virtaus säilyy. Siinä on nyt vuosia ollut tuommoinen puutappi jonkun aikanaan askartelemana patenttina. Nyt tuo tappi tuppaa irtoilemaan, niin onko mitään radikaalia haittaa, jos vedän pari kierrosta jesaria tuohon reiän ympärille?

IMG_20200302_112135.jpg
 
Etköhän sä huomaa jos se jesari ei pidä. Ei se ppk älyttömällä paineella sitä vettä poista. Mikä viritys tuo on, ei oikein kuvasta selviä miksi se on tehty noin.
 
Vanhemmat asensi moisen mökillensä muutama vuosi sitten. Ajatus heillä ei ollut niinkään mökin lämmittäminen tuolla, vaan että saisivat sisäilman kiertämään mökissä. Keväällä kuulemma paljon mukavampi tulla mökille kun ilma on sisällä vaihtunut. Toki se sitten liikuttaa sisäilmaa myös kesällä ja jonkin verran lämmittääkin mökkiä.
Hienoa, kiitos. Tämä minullakin idea, että puhaltaisi kuivaa ilmaa sisään kuivalla kelillä. Jos ostaa pienen mallin niin siihenhän se sitten jääkin, lämmittäminen vaatisi sen metri kertaa metri--kokoisen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom