• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Aa, käsitin että olisi ollut vain hahmotelma ja joku oikeesti olisi sen jälkeen suunnitellut. My bad.
 
Mikähän on kun wc lavuaarista tulee ilmaa?
Ei auta vaikka lasken vettä läpi.
Hajulukon oon puhdistanu viime kesänä..
 
Tähän vielä perusteluina on se, että sieltä tulee kosteaa hyöryä koko ajan niin yläpuolella olevat rakenteet ottaa kipeää. Mutta jos talosta menee jo olemassa oleva tuuletus katon läpi (ja se jää käyttöön) ja olet lisäämässä toista niin silloin sen voisi korvata alipaineventtiilillä ja jättää katon sisäpuolelle. Mutta alipaineventtiili ei saa toimia ainoassa tuuletuksessa kun ylipainekin pitänee poistaa.
Tässä on ihan normi hormisysteemi originaalissa -59 muodossaan. Viemäröinnin osalta ollaan vasta keskikerroksessa uusinnassa, vintille tulee WC ja tuosta sitten täytyy vetää vielä eteenpäin 110 mm katolle saakka. Ei ole iso ongelma tehdä noin. Mutta toki olisi ollut vielä helpompi iskeä se tuuletus sivusuuntaan siihen räystään alle, kun puurakenteista kyse ja vintillä ei ole vielä edes eristystä ko. seinässä... Täytyy nyt vielä pohtia, että josko kaventaisi tuota ulosmenevää putkea, koska viemäröinnnin kokoon nähden tuntuu aikalailla ylimitoiteltu. Vanha putkisto pärjäsi 50 mm putkella, tässä on lisänä käytännössä tuo yksi vessa.

e: Se vanha 50 mm oli päätetty kellarin välikattoon, josta oli mutkien kautta reitti hormiin. Tämäkin feature paljastui vasta rakenteita purkaessa.
 
Tuuletusviemärin itää olla minimissään 75mm (jos normivirtaamien summa on 5/s tai alle), kylmässä tilassa aina 110mm (eristettynä).

Eiköhän tässä ollut jujuna että tuo suunnitelma tehdään itse.

Yläpohjaan olis tarkoitus laittaa putket. tarjotus olis teettää suunnitelma.

Tuon perusteella päättelen että oikea suunnittelija piirtää lopulliset kuvat (luultavasti pitää olla toimenpideluvan haussakin)

Edit: karkasi
 
Tuuletusviemärin itää olla minimissään 75mm (jos normivirtaamien summa on 5/s tai alle), kylmässä tilassa aina 110mm (eristettynä).


Tuon perusteella päättelen että oikea suunnittelija piirtää lopulliset kuvat (luultavasti pitää olla toimenpideluvan haussakin)

Edit: karkasi

Juu kyllä se toimenpideluvat tarvii ja siihen tarvittanee ihan virallinen kuva myös.
Enemmän tämä on tosiaan halmotelmaa ja ideointia liittyen lto asennukseen ja parhaaseen lopputulokseen pääsemiseen mahd. vähällä säädöllä.
Ihan aina ei voi luottaa ensimmäiseen mielipiteeseen jonka joltain kuulee.
Esim tuohon tuloventtiilin kokoon ja tuodaanko mutkalla vai t-haaralla on ristiriitasta tietoa.
Toiset suosii pienempää venttiiliä=avauma suurempi jollon ei suhise normaaleilla ilmamäärillä.
Taasen katon läpiviennin tekemiseen ei varmaan suunnitelma edes ota kantaa tehdäänkö mutkalla vai t-haaralla. T-haaraa tunnutaan pitävän parempana ratkaisuna varsin yleisesti tulopuolella ja mutkaa taasen lähdössä.

Suunnitelmaa tehdessä myös näkee vähän mitä tarvii ja minkä verran=pystyy laskemaan budjettia edes vähän.

Lupaa tarvitsevia töitä
  • Kosteisiin tiloihin liittyvät rakennusosien muutokset esimerkiksi seinärakenteiden muutokset
  • Kosteiden tilojen laajeneminen tai rakentaminen rakennuksen muihin tiloihin.
  • Lämpö-, vesi- tai ilmanvaihtojärjestelmässä tapahtuvat oleelliset muutokset.
  • Julkisivumuutokset
  • Energiatehokkuuden parannus – esim. lisätty lämmöneristystä
  • Muutokset kantavissa rakenteissa
  • Muutokset kattomuodossa
  • Uuden hissin rakentaminen
  • Uuden savuhormin tai tulisijan rakentaminen tai vanhan uusiminen.
 
Tuuletusviemärin itää olla minimissään 75mm (jos normivirtaamien summa on 5/s tai alle), kylmässä tilassa aina 110mm (eristettynä).
Muuten ei mitään väliä, mutta hieman mietityttää kun pöntöltä katolle ei tule olemaan matkaa kuin se max. 2 m. Siinä voi olla pönttö jäässä talvella, kun suoran 110 mm putken iskee. Vai onko niissä huipulla joku rajoitin virtaukselle? Tiedä sitten auttaisko se 70 mm putkikaan mitään viilenemiseen. On nykyohjeet ja sitten on vanhat talot...
 
Kyllä se näkyy suunnitelmassa, onko venttiiliä ennen teikka vai käyrä.
Itse varmaan kierrättäisin tuota saunan tuloilman vähintään tuolta oven kohdalta käyrän jälkeen, ettei ole ihan rungossa kiinni noin kanavan alkupäässä.

Ainankin vuodesta 1976 on ollut tuo dn70 (eli muovissa 75mm) määräys.
Ei sen pytyn mihinkään jäähän pitäisi mennä kun viemäristä tulee lämmintä kaasua joka paine-eron takia tuulettuu sinne katolle. Näkee hyvin kun pakkaspäivinä höyryää noi viemärintuuletukset.
Toki auttaa vähän jos laittaa eristetyn piipun siihen tuuletukseen (lähimmilti auttaa siihen että se tuuletus ei jäädy niin herkästi umpeen)
 
Eihän siellä viemärissä mitään läpivetoa ole, ei viemärit jäähän sen tuuletuksen kautta mene, vaan alapohjaan päässeen pakkasen takia.
 
En mä siitä viemärin umpeenjäätymisestä huolissani ole vaan kylmän johtumisesta talon sisälle. Vanha talo, niin sinne on rajallinen mahdollisuus pistää kunnollista eristystä yms. Täytynee varmaan viritellä tuota siten, että lisää pituutta tuohon poistoon. Siitä ei varsinaisesti kuitenkaan ole haittaa, että on kauempana piipusta. Joillain keleillä kuitenkin se painovoimainen saattaa toimia "väärinpäin"...
 
Viemärin tuuletus ei liity mitenkään painovoimaseen ilmanvaihtoon. Jos liittyy niin on kyllä sitten viritykset päin helvettiä.

Edit: En ole kuullut ikinä että tuuletusviemäri menisi lämpimissä sisätiloissa jäähän.
 
Jos puolilämmin tila ja satunnaisessa käytössä niin ei mitään järkeä viedä koneellista ilmanvaihtoa sinne.
Nykyiset asetukset sallivat jäteilman seinäpuhalluksen. Omakotitaloa ei ole mitään järkeä nykyään tehdä ilman in/out -yhdistelmälaitetta. Jokainen reikä kattoon on riski.
Ohessa vielä pieniä parannusehdotuksia

Sieppaa.JPG

Perustelut noille tulopuolen äänenvaimentimille: KHH pesukone, kuivausrumpu pitää mekkalaa, joka todennäköisesti tulee pelihuoneeseen ja alkaa jossain välissä häiritsemään. Le cave, pelisessiot ja onnistumisen kiljahdukset tullaan kuulemaan mikäli vaimennin jätetään pois. Makkareiden välillä ei niin väliä, koska kanavisto itsessään vaimentaa pahimmat pois

Kanavien irrotus toisistaan lie liittyy parempaan äänien vaimenemiseen? Eli ei suoraa putkea kahden tilan välille?
Luonnollista näin ajateltuna, kyllähän suora putki kantaa äänen paremmin kuin putki jossa on monta mutkaa ja matkalla.

Parempi ehkä katkasta niin ei kuulu nus... nukkumisen äänet toiseen huoneeseen. :P
 
Viemärin tuuletus ei liity mitenkään painovoimaseen ilmanvaihtoon. Jos liittyy niin on kyllä sitten viritykset päin helvettiä.

Edit: En ole kuullut ikinä että tuuletusviemäri menisi lämpimissä sisätiloissa jäähän.
No kyllä se tuuletus ilmanvaihtoon siinä mielessä liittyy, että jos se on liian lähellä (painovoimaisen) ilmanvaihdon ulostuloa, niin voi käryt tulla sisälle väärään suuntaan. Taitaa niissä poistoissa olla ihan joku säädetty etäisyyskin paljonko tulee olla eroa.

Ja perse se jäätyy pöntöllä ennen kuin vesi, asiontimukavuus kiinnostaa. Jos seinässä on suht kevyin eristein 110 mm putki, jossa suora -20 C yhteys metrin-parin päässä, niin pakko sen on seinänkin lämpötilaan vaikuttaa. Mikä ei muutenkin viileässä talossa ole kivaa.
 
1m poistoilma-aukosta. Vanhassa D2:ssa tuolla tarkoitettiin koneellista poistoa (sama mainitaan semi-"standardi" Uponorin kiinteistöviemäri käsikirjassa).

No tuota, hmmmm, antaa olla, en jaksa lähteä jänkäämään tästä (kun on pari olutta pohjalla). Jos haluaa niin siitä sitten vaan eristämään vaikka 19mm solukumilla anturasta vesikattoon.
 
Kanavien irrotus toisistaan lie liittyy parempaan äänien vaimenemiseen?
X-haara vs. T-haara on jo hinnassa sellainen ero, että mielummin ottaa T-haaroja entä X-haaroja. Hinnan lisäksi virtaus- ja ääniteknisesti toimivampi.
Eli ei suoraa putkea kahden tilan välille?
Luonnollista näin ajateltuna, kyllähän suora putki kantaa äänen paremmin kuin putki jossa on monta mutkaa ja matkalla.
Makuuhuoneet vierekkäin ja seinässä reikä niiden välillä = päätelaitteet samassa haarakanavassa.
vs. makkarit vierekkäin ja umpinainen seinä välissä = päätelaitteet omalla haaralla.
 
1m poistoilma-aukosta. Vanhassa D2:ssa tuolla tarkoitettiin koneellista poistoa (sama mainitaan semi-"standardi" Uponorin kiinteistöviemäri käsikirjassa).

No tuota, hmmmm, antaa olla, en jaksa lähteä jänkäämään tästä (kun on pari olutta pohjalla). Jos haluaa niin siitä sitten vaan eristämään vaikka 19mm solukumilla anturasta vesikattoon.
Anturaa on kyllä aika vahva termi tämän tönön perustuksista :rofl: Vanhassa kotitalossa joskus tuli yläkertaan käryä "paluupostina", kun oli niin lyhyt kanava ulos ja poisto ihan piipun vieressä. Se talo ja ilmanvaihto oli kyllä muutenkin sotkettu 70-luvun muovikorjauksilla...
 
X-haara vs. T-haara on jo hinnassa sellainen ero, että mielummin ottaa T-haaroja entä X-haaroja. Hinnan lisäksi virtaus- ja ääniteknisesti toimivampi.
Makuuhuoneet vierekkäin ja seinässä reikä niiden välillä = päätelaitteet samassa haarakanavassa.
vs. makkarit vierekkäin ja umpinainen seinä välissä = päätelaitteet omalla haaralla.

Itseasissa en ollut X kanavaa ajatellut, vaan T-haara 160/125 alaspäin ja siitä t-haara 125/125. Näin saa iv putket kattotuolien väliin pudotettua. Noi 160mm linjat tulee kulkemaan väkisellä kattotuolien päällä ja vaatii reippaasti lisää eristämistä.

Jos laitetaan eri tasoon niin sen varmaan voi totetuttaa 160/125 T-haara-> 125 kulma(45 vai 90)->125kanava-> 125/100 t-haara, 100mm venttiili + 125mm tulppa.

LTO koneen poistosta mietintää. Olisikohan edes teoriassa mahd. ohjata poistoilma jopa savupiipun hormia pitkin katolle. Mahtaako asiaan olla jotain säädöksiä/voiko aiheutua jotain mystisiä ongelmia.
Huomautus 2019-12-07 224117.jpg

Viimesimmät hajatelmat asiaan lto

Piirrustukset_muutokset_5.1.jpg
 
Kyllä itse ainakin tiedän erään kerrostalokohteen, jossa laitettiin kellarin saunaosaston IV-koneen jäteilma vanhaan painovoimaisen ilmanvaihdon piippuun vapaaseen hormiin kiinni. Hormi toki tiivistettiin sukittamalla ensin.
 
Omat mutu-vinkit ja asentajilta/suunnittelijoita kuullut vihjeet ok-talon LTO putkiston rakentamiseen tässä. Saa korjata jos parempaa tietoa on:
- Koneen jälkeen aina äänenvaimentajat 2kpl niin tulo kuin poistopuolelle. Äänenvaimentajat eri mallisia/eri valmistajan koska vaimentavat eri taajuuksia. Mielellään koneen jälkeen 1-2 90 ast. mutkaa - vaimentaja1- 1-2 90 ast. mutkaa - vaimentaja 2
- Runkolinjat 160 ja pistot 125 tai kaikki 125 riippuen koneesta. Perusteluita tulikin jo aiemmin.
- Venttiilit sitten mitoitettujen litrojen mukaan. Tämäkin perusteltiin jo aiemmin.
- Ei koskaan tulo/poistoilmakanavaa suoraan huoneesta toiseen vaan esim runkolinja käytävälle ja siitä omina vetoinaan joka huoneeseen.
- Huonekohtaiset vaimentimet suositeltavia mutta ei pakollisia jos kanavisto muuten oikein tehty ja putket menee eristeissä. Jos putket alakatossa niin huonekohtaiset vaimentimet.

Ylipäätänsä perus ovet ja väliseinät (sekä niihin tehdyt upotetut sähköt, muut putket yms) kantaa ääniä läpi niin hyvin että ei se iv-kanava siinä ongelmaksi tule. Sitten kun nämä asiat on kunnossa (akustisesti erotetut seinät tuplakipsillä, äänieristeovet) niin niillä kanavien kautta kantautuvilla äänillä alkaa olemaan merkitystä.
 
Uuden pyykinpesukoneen asennus kylpyhuoneeseen, edellyttääkö laki että asennuksen tekee lvi-asentaja?
 
Sehän on ihan normaalia peruskäyttöä, että esimerkiksi vuokra-asuntoon muuttava asukas asentaa (olemassaolevaan liitäntään olemassaolevalle paikalle) pesukoneen ja irrottaa sen pois lähtiessään tai tarvitessaan uutta hajonneen tilalle, ja sama toistuu.

Monimutkaisempi juttu voisi olla vaikkapa pyykinpesukone keittiössä tai muussa ei-märkätilassa. Tyypillisin asennuspaikka tosin taitaa olla omakotitalossa, jolloin lähinnä vakuutusyhtiötä kiinnostaisi vesivahingon sattuessa, mitä ja miten on tehty. En äkkiseltään usko, että sillä on siltikään väliä kuka on tehnyt, mikäli putkityöt on hoitanut ammattilainen.

Entäpä tiskikone keittiössä? Kun vanha kone vaihdetaan uudempaan, niin ei kai sen liittäminenkään ole niin rakettitiedettä, että homma pitäisi aina teettää politrukin hyväksymällä näennäisesti pätevällä. Tärkeämpää luulisi olevan, että työ on tehty oikein eikä vahinko johdu virheestä. Varmuudella amatöörin oikein asentama uusi kone on vähemmän riskialtis kuin 10 vuotta vanha kone samassa paikassa samalla tavalla asennettuna.

Molemmissa konetyypeissähän kai nykyään on esimerkiksi magneettiventtiili heti liitäntäletkussa. Siitä ei ehkä vakuutusyhtiö tykkäisi, jos joku asentaa kirpputorilta ostetun 1990-luvun "korjatun" tiskikoneen.
 
Molemmissa konetyypeissähän kai nykyään on esimerkiksi magneettiventtiili heti liitäntäletkussa. Siitä ei ehkä vakuutusyhtiö tykkäisi, jos joku asentaa kirpputorilta ostetun 1990-luvun "korjatun" tiskikoneen.

Eipä tuohon toisaalta vakuutusyhtiöllä ole mitään sanomista, ellei erikseen vakuutusehdoissa määrittele kuinka vanhaa konetta saa käyttää. Ihan kohtuuttomia ehtoja ei vakuutusyhtiötkään saa ehtoihinsa laittaa.
 
Muutaman allaskaapin olen nähnyt menneen pilalle kun pykkärin poisto on laitettu väärään yhteeseen vesilukossa.
Tulopuolella
pitäisi olla imusuoja varsinkin jos pesukoneelle on oma vesipiste.

Tiskarissa pitäisi olla sekä poisto ja tuloletku kannakoitu (vapaa heiluminen estetty)
 
Nää on pirullisia juttua kun pesukoneen, sekä astian-, että pyykinpesukoneen asennus on niin triviaali asia, ettei sitä voi normaalilla järjellä varustettu ihminen mokata liian pahasti. Mutta sitten taas jatkuvasti näkee vuokraluukuissa niin ihmeellisiä asennuksia, että ei voi kuin miettiä, miten ne tehneet henkilöt pystyvät selviytymään jokapäiväisestä elämästä hengissä? Imusuoja nyt puuttuu 99% tapauksista ainakin ja tilalla on vain joku adapteri tai useampi peräkkäin ja sitten tietenkin liitokset vuotavat tihmimällä kun tiivisteen tai klemaarin konsepti on hukassa ja ei varmasti ikinä ole tuplattu mitään kun on poistettu asennuksia...

Pahimmat on varmaan sellaisia, että on vedetty yhdellä ainoalla jakarilla liitos "kunnolla kiinni" ja samalla väännetty kuparit rusetille. Uusissa vuokraluukuissa näyttäisi olevan nykyään jonkinlaiset pehmeät letkut kupariputkien sijaan, niitäpähän ei onneksi saakaan noin väännettyä paskaksi.

Pitäisi olla jonkinalinen elämäm ajokortti, jonka suoritettuaan saisi tehdä normaalia älyä vaativat hommat ja ilman ei. Ruuanlaittokin siinä ja siinä, että pitäisikö sallia...
 
Pitäisi olla jonkinalinen elämäm ajokortti, jonka suoritettuaan saisi tehdä normaalia älyä vaativat hommat ja ilman ei. Ruuanlaittokin siinä ja siinä, että pitäisikö sallia...
Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen yhteiskuntakokeilu, jos käsitin oikein. Pakollista olisi siis oletuksena jonkinlainen vammaisten tuettu asuminen jota valvoisi ohjaaja, ja vaihtoehtoisesti voisi suorittaa tutkinnon ja asua ja elää itsenäisesti ja ns. normaalisti.

Tällä voisi olla jopa tervehdyttävä vaikutus, kunhan myös äänioikeus rajattaisiin samoin. :cigar2:
 
Imusuoja nyt puuttuu 99% tapauksista ainakin ja tilalla on vain joku adapteri tai useampi peräkkäin
Tämähän selittyy sillä, että kukaan ei ole moisesta kuullutkaan ja näyttäähän se vain adapterilta muiden joukossa.

Siispä lähtevä vuokralainen ei tajua että se kuuluisi jättää paikalleen tai luulee jopa tekevänsä palveluksen ottamalla kaikki turhat mutterit jättäen "puhtaan" liitännän.

Onneksi tämä ei rajoitu vuokralaisiin vaan vuokratalon huoltomieskään ei tiedä tai välitä, ja etenkään yksityinen vuokraloordi ei huomaa hevon vittua. Siispä seuraavan saapuessa moista mutteria ei ole ensikään olemassa.

No, mitäpä jos kone ei sovi? Ei muuta kuin rautakauppaan, jossa myydään sopiva... tadaa, messinkinen adapterimutteri.

Itsehän en ole mikään tampio, mutta en käynyt putkiamista. Ehdin junnuna vaihtaa vanhempien taloon pari pesukonetta ja asua kahdessakin vuokra-asunnossa joissa mukana kulki oma pyykinpesukone. Sen jälkeen kuulin tästä erillisestä imusuojasta. Sana oli kyllä tuttu, koska jossain oli aiemmin kerrottu, että tällainen ominaisuus on itse koneisiin integroituna. En tutkinut silloin asiaa tarkemmin.
 
pyyk1.jpg pyyk2.jpg Juuh, kaveri sanoi että käytkö kytkemässä muijan tyttären pesukoneen, kun ovat juuri muuttaaneet...
Olivat saaneet sentään "irroitettua" liitännät vanhasta lähtiessään:facepalm:
 
SoftPexit menee helpommin kierteelle (ja ruttuun) kuin kuparit, jossain hanamalleissa sen myös lähtee irti. Kerrankin asukas yritti (mesulle joka hoiti reklamaatioita) väittää että muka pk-viiksi oli irti kun oli muuttanut (uudiskohde), meidän kaverille oli lähes heti myöntänyt että oli kiertänyt sitä viikseä ja se oli lähtenyt irti mutta ei saanut enään takaisin (rakenteena semmoinen että voi kiertää noin 5 kiekkaa auki ennenkuin vuotaa tms)

Juuh, kaveri sanoi että käytkö kytkemässä muijan tyttären pesukoneen, kun ovat juuri muuttaaneet...
Olivat saaneet sentään "irroitettua" liitännät vanhasta lähtiessään:facepalm:

Njoo, onhan se puukko mukava työkalu :lol:
 
Olen aina käsittänyt tuon APK/pyykinpesukone kytkemisen niin, että sen saa tehdä kuka tahansa itse niin kauan kun siinä EI tarvita työkaluja?

Siihen perus hanan apk-viikseen tai pesukoneliitäntään kun käy suoraan se koneen muovinen liitin jossa on pohjassa kumitiiviste. Ihan kevyt kiristys käsin takaa vedenpitävän liitoksen.

JOS tämän onnistuu sössimään niin asennusvirhe, ei ole toimittu kuten ohjeissa ja jos vuoto on tästä kohdasta (esim se kuminen tiiviste puuttuu) voi vakuutusyhtiö sanoa että voi voi, maksa itse.

Sitten taas jos sinne on itse ruuvailtu jakoavaimilla omia adaptereita tai kikkaliitoksia niin paikalla olisikin pitänyt olla jo putkimies.

Ja mitään vahinkoahan ei oikein voi syntyä, kun se hana on kiinni kun ei kone ole käytössä.. eikö?
 
Nää on pirullisia juttua kun pesukoneen, sekä astian-, että pyykinpesukoneen asennus on niin triviaali asia, ettei sitä voi normaalilla järjellä varustettu ihminen mokata liian pahasti. Mutta sitten taas jatkuvasti näkee vuokraluukuissa niin ihmeellisiä asennuksia, että ei voi kuin miettiä, miten ne tehneet henkilöt pystyvät selviytymään jokapäiväisestä elämästä hengissä? Imusuoja nyt puuttuu 99% tapauksista ainakin ja tilalla on vain joku adapteri tai useampi peräkkäin ja sitten tietenkin liitokset vuotavat tihmimällä kun tiivisteen tai klemaarin konsepti on hukassa ja ei varmasti ikinä ole tuplattu mitään kun on poistettu asennuksia...

Pahimmat on varmaan sellaisia, että on vedetty yhdellä ainoalla jakarilla liitos "kunnolla kiinni" ja samalla väännetty kuparit rusetille. Uusissa vuokraluukuissa näyttäisi olevan nykyään jonkinlaiset pehmeät letkut kupariputkien sijaan, niitäpähän ei onneksi saakaan noin väännettyä paskaksi.

Pitäisi olla jonkinalinen elämäm ajokortti, jonka suoritettuaan saisi tehdä normaalia älyä vaativat hommat ja ilman ei. Ruuanlaittokin siinä ja siinä, että pitäisikö sallia...


On kyllä tullut törmättyä rullalle vedettyihin kupareihin sekä adapteria adapterin perään virityksiin. ja gustavsbergin tietyistä malleista letku aukeaa hanan pohjasta jos sitä pyörittää. Myös Apk osataan kytkeä ylivuodon liitäntään ilman klemmaria ja ihmetellään kun ei pysy.

IMG_20190923_095534.jpg
IMG_20190129_122819.jpg
 
Ihan turha tuo imusuoja. Ei sitä nimittäin edes uusista kohteista löydy valmiina koneen hanasta. Käytännössä mahdotonta, että tuosta jotain vettä menisi takaisinpäin.
 
Siis täysin turha 99.999% asunnoista.
Korkeintaan joku tee-se-itse tyylillä tehty torppa porakaivolla jossa vikoja alituiseen tuollaisen tarvitsee teoriassa.
 
Ihan turha tuo imusuoja. Ei sitä nimittäin edes uusista kohteista löydy valmiina koneen hanasta. Käytännössä mahdotonta, että tuosta jotain vettä menisi takaisinpäin.

Imusuoja on pakollinen.

Jos vesijohtoverkostoon syntyy jostain syystä alipaine, ei mikään estä imaisemasta pesukoneen sisältöä putkistoon.

Käytännössähän tuota ei normaalisti ikinä tapahdu, mutta silti siihen on varauduttava.

Jos se puuttuu uudiskohteesta, on kyseessä virhe. Laki vaatii suojan, siinä ei ole mitään tulkinnan varaa.

Jos kone kytketään pesuhanaan, hana toimii imusuojana eikä erillistä möykkyä tarvita.


1047/2017

5 §
Suojaaminen terveydellisiltä vaaroilta ja muilta haitoilta
Vesihuoltolaitoksen verkostoon liitetyllä vesilaitteistolla ei saa olla suoraa yhteyttä muusta
vesilähteestä vetensä saavaan vesilaitteistoon, viemärilaitteistoon tai erityiseen vesilaitteis￾toon.
Vesilaitteistossa käytettävien tuotteiden on oltava talousveden johtamiseen soveltuvia.
Vesilaitteiston on oltava sellainen, että torjutaan veden takaisinimeytymisestä sekä nesteiden
ja kaasujen sisään tunkeutumisesta johtuva pilaantumisvaara. Jos vesijohto sijaitsee pilaantuneessa maaperässä tai pilaantumisvaara on olemassa, on käytettävä diffuusiotiivistä putkimateriaalia.
 
Myöskin Henco
Wehopresshän on Upo

Noiden komposiittien yksi huono "ominaisuus" on että lähes joka valmistaja vaatii eri puristusprofiilia.

(Wehopresskin on uponorin omistama)
 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia Multiheater ECO 30 Poistoilmalämpöpumpusta? Tai pienemmästä versiosta? Tuohon saisi sisäyksikön puhaltamaan noin 700€ lisähintaan, kuulemma toimii vedellä, taloudellisesti tuoko säästöä, vai pienempi versio vettä vaan lämmittämään?
Sähkölämmitteinen talo ilmalämpöpumppulla, huippuimurilla,
 
Ihan turha tuo imusuoja. Ei sitä nimittäin edes uusista kohteista löydy valmiina koneen hanasta. Käytännössä mahdotonta, että tuosta jotain vettä menisi takaisinpäin.
Sinä olet hyvä esimerkki miksi lvi-asennusten pitäisi olla luvanvaraisia töitä, aivan kuten kylmä- ja sähkötyötkin ovat.
 
Sinä olet hyvä esimerkki miksi lvi-asennusten pitäisi olla luvanvaraisia töitä, aivan kuten kylmä- ja sähkötyötkin ovat.
Mitä mussutat siinä? Miten suljetusta hanasta menee vesi takaisinpäin? Ei mitenkään.

Lisäksi vielä, kun tykkäät sillä koulutuksellasi päteä niin täällä on muuten kaikki ihan virallisen putkimiehen puolesta asennettu eikä täällä silti mitään erillisiä imusuojia ole.

Lisätään vielä sen verran, että täällä myös putkien liitokset vuoti mitkä nekin oli virallinen putkimies tehnyt päin persettä ja toinen firma kävi korjaamassa. Eli ei se sun pätevyytesi takaisi yhtään mitään, kun 3v ei opita edes putkia liittämään niin ettei ne vuoda.

Tarkistapa miten monelta sähköfirman työntekijältä todellisuudessa edes löytyy mitään pätevyyksiä. Siihen, kun riittää se, että firmassa on edes yksi kenellä on vähintään s2 niin muilla ei tarvitse olla mitään, kun lupien omistaja ottaa vastuun.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mussutat siinä? Miten suljetusta hanasta menee vesi takaisinpäin? Ei mitenkään.

Lisäksi vielä, kun tykkäät sillä koulutuksellasi päteä niin täällä on muuten kaikki ihan virallisen putkimiehen puolesta asennettu eikä täällä silti mitään erillisiä imusuojia ole.

Lisätään vielä sen verran, että täällä myös putkien liitokset vuoti mitkä nekin oli virallinen putkimies tehnyt päin persettä ja toinen firma kävi korjaamassa. Eli ei se sun pätevyytesi takaisi yhtään mitään, kun 3v ei opita edes putkia liittämään niin ettei ne vuoda.

Tarkistapa miten monelta sähköfirman työntekijältä todellisuudessa edes löytyy mitään pätevyyksiä. Siihen, kun riittää se, että firmassa on edes yksi kenellä on vähintään s2 niin muilla ei tarvitse olla mitään, kun lupien omistaja ottaa vastuun.

Muuhun ottamatta mitään kantaa, niin eihän se vesi suljetusta hanasta menekään. Mutta kun ei saisi mennä silloinkaan kun se on auki.
 
Ihan turha tuo imusuoja. Ei sitä nimittäin edes uusista kohteista löydy valmiina koneen hanasta. Käytännössä mahdotonta, että tuosta jotain vettä menisi takaisinpäin.

No yksi mahdollinen tilanne on sellainen että hana on auki kun joku pesee pyykkiä tai on aina auki niinkuin yllätävän monella on. Ja jos samaan aikaan on vesikatko jossa lasketaan linjoja tyhjäksi niin juuri silloinhan voi imaista vedet takaisinpäin. Koskee siis pääasiassa kerrostaloja, joita vielä kyllä suomesta löytyy kasapäin. Työn puolesta noita vesikatkoja joutuu tekemään harva se päivä.
 
Oliskos suosituksia 16/20mm compo putkille liittimistä. Uponorilla on mahtavan upea tuotelinja, mutta jessus että maksaa. Vaikka sais -40% hinnalla niin silti, yksi vaivainen T-haara maksaa 20€.. :eek:

vastaavan tyyppistä ebaystä:
Press Fittings X-Press Composite Pipe Aluminium 16 20 25 26 32 Dvgw | eBay

Jos omistat tuollaisen noiden liittimien asennukseen vaadittavan 1000€+ työkalun niin tiedät varmaan mistä niitä liittimiäkin saa. Nuo, kuten eivät ne työkalutkaan ole mitään K-rauta tavaraa kun ei niitä kuluttaja saa itse asentaa.

M/X-pressin T-haarat on näemmä tukussa 3,12€ 16mm ja 4,1€ 20mm verollisena kun ebayssä 2,7€ ja 3,2€. Ei maksa vaivaa tilata :)
 
Jos omistat tuollaisen noiden liittimien asennukseen vaadittavan 1000€+ työkalun niin tiedät varmaan mistä niitä liittimiäkin saa. Nuo, kuten eivät ne työkalutkaan ole mitään K-rauta tavaraa kun ei niitä kuluttaja saa itse asentaa.

M/X-pressin T-haarat on näemmä tukussa 3,12€ 16mm ja 4,1€ 20mm verollisena kun ebayssä 2,7€ ja 3,2€. Ei maksa vaivaa tilata :)

Ei näyttäs M/X:llä olevan komposiitille tavaraa tarjolla.

Työkalut löytyy putkarilta, joka ne tulee "vetään" kiinni. Ite laittelen putket valmiiksi ja teen tarvittavat läpiviennit ja kannakoinnit. Ei ole tämä putki hommakaan mitään rakettitiedettä kuitenkaan.
Lähinnä tässä haetaan taas sitä optimaalista hinta/laatua. Ei viitsi maksaa samaan asiaan pääsemisestä montaa tuhatta extraa vaan koska "merkki".

bw. kuluttaja saa tehdä aika paljonkin jos itelleen tekee, tekiä sitten vastaa seuraavalle siirtyessä. Vakuutuskorvausten kanssa voi olla myös vähän vaikeeta.
 
Voihan pönttö... piti kylppäri rempassa laittaa samalla pönttö kylppäriin, mutta kas tajusin juuri että siellä onkin 70mm viemäri xD

Eli ei muutakuin ph oven alta kohti 100mm runkoa vetään uutta putkea?? Silppuripönttöä ei tule se on varmaa.
Kuinkahan syvällä tuollanen viemäri mahtaa mennä tuolla kohtaa jo. Laatta on vain 8cm ja alla 100mm styroksia. Oletettavasti jossain heti kohta styroksin alla, eikös viemärin lasku ole jotain 1-2% luokkaa.

Onneksi takkahuoneen lattia oli tarkoitus vetää auki seuraavassa vaiheessa, mutta otetaan sitten samaan rytinään sekin. Avotakka lähtee pois ja takkah ja mh välinen seinä siirtyy 1m kohti takkahuonetta.

pönttö.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Voihan pönttö... piti kylppäri rempassa laittaa samalla pönttö kylppäriin, mutta kas tajusin juuri että siellä onkin 70mm viemäri xD

Eli ei muutakuin ph oven alta kohti 100mm runkoa vetään uutta putkea?? Silppuripönttöä ei tule se on varmaa.
Kuinkahan syvällä tuollanen viemäri mahtaa mennä tuolla kohtaa jo. Laatta on vain 8cm ja alla 100mm styroksia. Oletettavasti jossain heti kohta styroksin alla, eikös viemärin lasku ole jotain 1-2% luokkaa.

Onneksi takkahuoneen lattia oli tarkoitus vetää auki seuraavassa vaiheessa, mutta otetaan sitten samaan rytinään sekin. Avotakka lähtee pois ja takkah ja mh välinen seinä siirtyy 1m kohti takkahuonetta.

pönttö.jpg

2% kaato pöntön viemärillä kunnes liittyy kokooja viemäriin. Jostain kaivosta jos pääsisi mittailemaan vesijuoksun syvyyttä ja sitä 1-2% kaadolla arvioi mutkan korkoa.
 
Siis kysyppä mitkä leuat sillä sun putkijampalla on. Komposiitissa pitää käyttää oikeaa leukaprofiilia, riippuen liittimestä. Jos sillä on upon (unipipe U-profiili) leuat niin sitten on vaan käytettävä upon liittimiä. Puristuskoneethan noissa on samat, leuat vaihtelee (linkkinä Novopressin sivulle missä noita listataan).

Tuolloin on saatettu käyttää min "sentti per metri" nyrkkisääntöä, nykyään pitäisi olla 20‰. Runkolinjan syvyys saattaa olla mitä vaan.

Viemärilinjakaan ei ehkä täysin mene tuon kuvan mukaan.
 
Siis kysyppä mitkä leuat sillä sun putkijampalla on. Komposiitissa pitää käyttää oikeaa leukaprofiilia, riippuen liittimestä. Jos sillä on upon (unipipe U-profiili) leuat niin sitten on vaan käytettävä upon liittimiä. Puristuskoneethan noissa on samat, leuat vaihtelee (linkkinä Novopressin sivulle missä noita listataan).

Tuolloin on saatettu käyttää min "sentti per metri" nyrkkisääntöä, nykyään pitäisi olla 20‰. Runkolinjan syvyys saattaa olla mitä vaan.

Viemärilinjakaan ei ehkä täysin mene tuon kuvan mukaan.

Tottakai liittimit ja leuat valitaan yhteensopivaksi eihän siitä muuten mitään tule.

Tuo viemäri tosiaan saattaa kulkea missä vaan, hommaan löytyy onneksi ainakin hiltillä hyvä tutka jolla ettiä viemäriä laatan alta.
edit: eipäs tuo hiltin perkule näytäkään riittävän syvälle.
 
Ei näyttäs M/X:llä olevan komposiitille tavaraa tarjolla.

Työkalut löytyy putkarilta, joka ne tulee "vetään" kiinni. Ite laittelen putket valmiiksi ja teen tarvittavat läpiviennit ja kannakoinnit. Ei ole tämä putki hommakaan mitään rakettitiedettä kuitenkaan.
Lähinnä tässä haetaan taas sitä optimaalista hinta/laatua. Ei viitsi maksaa samaan asiaan pääsemisestä montaa tuhatta extraa vaan koska "merkki".

bw. kuluttaja saa tehdä aika paljonkin jos itelleen tekee, tekiä sitten vastaa seuraavalle siirtyessä. Vakuutuskorvausten kanssa voi olla myös vähän vaikeeta.
Omien kokemuksieni varassa uskaltaisin veikata että se putkarisi saisi tarvitsemasi putkitarvikkeet halvimmalla asianmukaisesta tukusta käteisostolla.

Ja jos eBaystä lähdet tilailemaan tavaroita, niin muista huomioida Suomen tyyppihyväksyntävaatimukset.
 
Joo, onnee vaan korvausten kanssa sit kun haljenneen liittimen takia kämppä larppaa uima-allasta, koska säästit tonnin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom