Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Tässä on ihan normi hormisysteemi originaalissa -59 muodossaan. Viemäröinnin osalta ollaan vasta keskikerroksessa uusinnassa, vintille tulee WC ja tuosta sitten täytyy vetää vielä eteenpäin 110 mm katolle saakka. Ei ole iso ongelma tehdä noin. Mutta toki olisi ollut vielä helpompi iskeä se tuuletus sivusuuntaan siihen räystään alle, kun puurakenteista kyse ja vintillä ei ole vielä edes eristystä ko. seinässä... Täytyy nyt vielä pohtia, että josko kaventaisi tuota ulosmenevää putkea, koska viemäröinnnin kokoon nähden tuntuu aikalailla ylimitoiteltu. Vanha putkisto pärjäsi 50 mm putkella, tässä on lisänä käytännössä tuo yksi vessa.Tähän vielä perusteluina on se, että sieltä tulee kosteaa hyöryä koko ajan niin yläpuolella olevat rakenteet ottaa kipeää. Mutta jos talosta menee jo olemassa oleva tuuletus katon läpi (ja se jää käyttöön) ja olet lisäämässä toista niin silloin sen voisi korvata alipaineventtiilillä ja jättää katon sisäpuolelle. Mutta alipaineventtiili ei saa toimia ainoassa tuuletuksessa kun ylipainekin pitänee poistaa.
Eiköhän tässä ollut jujuna että tuo suunnitelma tehdään itse.
Yläpohjaan olis tarkoitus laittaa putket. tarjotus olis teettää suunnitelma.
Tuuletusviemärin itää olla minimissään 75mm (jos normivirtaamien summa on 5/s tai alle), kylmässä tilassa aina 110mm (eristettynä).
Tuon perusteella päättelen että oikea suunnittelija piirtää lopulliset kuvat (luultavasti pitää olla toimenpideluvan haussakin)
Edit: karkasi
Muuten ei mitään väliä, mutta hieman mietityttää kun pöntöltä katolle ei tule olemaan matkaa kuin se max. 2 m. Siinä voi olla pönttö jäässä talvella, kun suoran 110 mm putken iskee. Vai onko niissä huipulla joku rajoitin virtaukselle? Tiedä sitten auttaisko se 70 mm putkikaan mitään viilenemiseen. On nykyohjeet ja sitten on vanhat talot...Tuuletusviemärin itää olla minimissään 75mm (jos normivirtaamien summa on 5/s tai alle), kylmässä tilassa aina 110mm (eristettynä).
Jos puolilämmin tila ja satunnaisessa käytössä niin ei mitään järkeä viedä koneellista ilmanvaihtoa sinne.
Nykyiset asetukset sallivat jäteilman seinäpuhalluksen. Omakotitaloa ei ole mitään järkeä nykyään tehdä ilman in/out -yhdistelmälaitetta. Jokainen reikä kattoon on riski.
Ohessa vielä pieniä parannusehdotuksia
Perustelut noille tulopuolen äänenvaimentimille: KHH pesukone, kuivausrumpu pitää mekkalaa, joka todennäköisesti tulee pelihuoneeseen ja alkaa jossain välissä häiritsemään. Le cave, pelisessiot ja onnistumisen kiljahdukset tullaan kuulemaan mikäli vaimennin jätetään pois. Makkareiden välillä ei niin väliä, koska kanavisto itsessään vaimentaa pahimmat pois
No kyllä se tuuletus ilmanvaihtoon siinä mielessä liittyy, että jos se on liian lähellä (painovoimaisen) ilmanvaihdon ulostuloa, niin voi käryt tulla sisälle väärään suuntaan. Taitaa niissä poistoissa olla ihan joku säädetty etäisyyskin paljonko tulee olla eroa.Viemärin tuuletus ei liity mitenkään painovoimaseen ilmanvaihtoon. Jos liittyy niin on kyllä sitten viritykset päin helvettiä.
Edit: En ole kuullut ikinä että tuuletusviemäri menisi lämpimissä sisätiloissa jäähän.
X-haara vs. T-haara on jo hinnassa sellainen ero, että mielummin ottaa T-haaroja entä X-haaroja. Hinnan lisäksi virtaus- ja ääniteknisesti toimivampi.Kanavien irrotus toisistaan lie liittyy parempaan äänien vaimenemiseen?
Makuuhuoneet vierekkäin ja seinässä reikä niiden välillä = päätelaitteet samassa haarakanavassa.Eli ei suoraa putkea kahden tilan välille?
Luonnollista näin ajateltuna, kyllähän suora putki kantaa äänen paremmin kuin putki jossa on monta mutkaa ja matkalla.
Anturaa on kyllä aika vahva termi tämän tönön perustuksista Vanhassa kotitalossa joskus tuli yläkertaan käryä "paluupostina", kun oli niin lyhyt kanava ulos ja poisto ihan piipun vieressä. Se talo ja ilmanvaihto oli kyllä muutenkin sotkettu 70-luvun muovikorjauksilla...1m poistoilma-aukosta. Vanhassa D2:ssa tuolla tarkoitettiin koneellista poistoa (sama mainitaan semi-"standardi" Uponorin kiinteistöviemäri käsikirjassa).
No tuota, hmmmm, antaa olla, en jaksa lähteä jänkäämään tästä (kun on pari olutta pohjalla). Jos haluaa niin siitä sitten vaan eristämään vaikka 19mm solukumilla anturasta vesikattoon.
X-haara vs. T-haara on jo hinnassa sellainen ero, että mielummin ottaa T-haaroja entä X-haaroja. Hinnan lisäksi virtaus- ja ääniteknisesti toimivampi.
Makuuhuoneet vierekkäin ja seinässä reikä niiden välillä = päätelaitteet samassa haarakanavassa.
vs. makkarit vierekkäin ja umpinainen seinä välissä = päätelaitteet omalla haaralla.
Ei. Mikään laki ei määrittele sitä kuka koneen saa asentaa ja sama tiskikoneen kanssa. Taloyhtiö voi toki tiskikoneen kanssa vaatia sitä ja tätä.Uuden pyykinpesukoneen asennus kylpyhuoneeseen, edellyttääkö laki että asennuksen tekee lvi-asentaja?
Molemmissa konetyypeissähän kai nykyään on esimerkiksi magneettiventtiili heti liitäntäletkussa. Siitä ei ehkä vakuutusyhtiö tykkäisi, jos joku asentaa kirpputorilta ostetun 1990-luvun "korjatun" tiskikoneen.
Tämä olisi kyllä mielenkiintoinen yhteiskuntakokeilu, jos käsitin oikein. Pakollista olisi siis oletuksena jonkinlainen vammaisten tuettu asuminen jota valvoisi ohjaaja, ja vaihtoehtoisesti voisi suorittaa tutkinnon ja asua ja elää itsenäisesti ja ns. normaalisti.Pitäisi olla jonkinalinen elämäm ajokortti, jonka suoritettuaan saisi tehdä normaalia älyä vaativat hommat ja ilman ei. Ruuanlaittokin siinä ja siinä, että pitäisikö sallia...
Tämähän selittyy sillä, että kukaan ei ole moisesta kuullutkaan ja näyttäähän se vain adapterilta muiden joukossa.Imusuoja nyt puuttuu 99% tapauksista ainakin ja tilalla on vain joku adapteri tai useampi peräkkäin
Juuh, kaveri sanoi että käytkö kytkemässä muijan tyttären pesukoneen, kun ovat juuri muuttaaneet...
Olivat saaneet sentään "irroitettua" liitännät vanhasta lähtiessään
Nää on pirullisia juttua kun pesukoneen, sekä astian-, että pyykinpesukoneen asennus on niin triviaali asia, ettei sitä voi normaalilla järjellä varustettu ihminen mokata liian pahasti. Mutta sitten taas jatkuvasti näkee vuokraluukuissa niin ihmeellisiä asennuksia, että ei voi kuin miettiä, miten ne tehneet henkilöt pystyvät selviytymään jokapäiväisestä elämästä hengissä? Imusuoja nyt puuttuu 99% tapauksista ainakin ja tilalla on vain joku adapteri tai useampi peräkkäin ja sitten tietenkin liitokset vuotavat tihmimällä kun tiivisteen tai klemaarin konsepti on hukassa ja ei varmasti ikinä ole tuplattu mitään kun on poistettu asennuksia...
Pahimmat on varmaan sellaisia, että on vedetty yhdellä ainoalla jakarilla liitos "kunnolla kiinni" ja samalla väännetty kuparit rusetille. Uusissa vuokraluukuissa näyttäisi olevan nykyään jonkinlaiset pehmeät letkut kupariputkien sijaan, niitäpähän ei onneksi saakaan noin väännettyä paskaksi.
Pitäisi olla jonkinalinen elämäm ajokortti, jonka suoritettuaan saisi tehdä normaalia älyä vaativat hommat ja ilman ei. Ruuanlaittokin siinä ja siinä, että pitäisikö sallia...
Ihan turha tuo imusuoja. Ei sitä nimittäin edes uusista kohteista löydy valmiina koneen hanasta. Käytännössä mahdotonta, että tuosta jotain vettä menisi takaisinpäin.
Kallein mahdollinen vaihto ehto. Mepla/Geberit, Roth tai Wehopress vaihtoehtoina.Oliskos suosituksia 16/20mm compo putkille liittimistä. Uponorilla on mahtavan upea tuotelinja, mutta jessus että maksaa. Vaikka sais -40% hinnalla niin silti, yksi vaivainen T-haara maksaa 20€..
vastaavan tyyppistä ebaystä:
Press Fittings X-Press Composite Pipe Aluminium 16 20 25 26 32 Dvgw | eBay
Sinä olet hyvä esimerkki miksi lvi-asennusten pitäisi olla luvanvaraisia töitä, aivan kuten kylmä- ja sähkötyötkin ovat.Ihan turha tuo imusuoja. Ei sitä nimittäin edes uusista kohteista löydy valmiina koneen hanasta. Käytännössä mahdotonta, että tuosta jotain vettä menisi takaisinpäin.
Mitä mussutat siinä? Miten suljetusta hanasta menee vesi takaisinpäin? Ei mitenkään.Sinä olet hyvä esimerkki miksi lvi-asennusten pitäisi olla luvanvaraisia töitä, aivan kuten kylmä- ja sähkötyötkin ovat.
Mitä mussutat siinä? Miten suljetusta hanasta menee vesi takaisinpäin? Ei mitenkään.
Lisäksi vielä, kun tykkäät sillä koulutuksellasi päteä niin täällä on muuten kaikki ihan virallisen putkimiehen puolesta asennettu eikä täällä silti mitään erillisiä imusuojia ole.
Lisätään vielä sen verran, että täällä myös putkien liitokset vuoti mitkä nekin oli virallinen putkimies tehnyt päin persettä ja toinen firma kävi korjaamassa. Eli ei se sun pätevyytesi takaisi yhtään mitään, kun 3v ei opita edes putkia liittämään niin ettei ne vuoda.
Tarkistapa miten monelta sähköfirman työntekijältä todellisuudessa edes löytyy mitään pätevyyksiä. Siihen, kun riittää se, että firmassa on edes yksi kenellä on vähintään s2 niin muilla ei tarvitse olla mitään, kun lupien omistaja ottaa vastuun.
Ihan turha tuo imusuoja. Ei sitä nimittäin edes uusista kohteista löydy valmiina koneen hanasta. Käytännössä mahdotonta, että tuosta jotain vettä menisi takaisinpäin.
Oliskos suosituksia 16/20mm compo putkille liittimistä. Uponorilla on mahtavan upea tuotelinja, mutta jessus että maksaa. Vaikka sais -40% hinnalla niin silti, yksi vaivainen T-haara maksaa 20€..
vastaavan tyyppistä ebaystä:
Press Fittings X-Press Composite Pipe Aluminium 16 20 25 26 32 Dvgw | eBay
Jos omistat tuollaisen noiden liittimien asennukseen vaadittavan 1000€+ työkalun niin tiedät varmaan mistä niitä liittimiäkin saa. Nuo, kuten eivät ne työkalutkaan ole mitään K-rauta tavaraa kun ei niitä kuluttaja saa itse asentaa.
M/X-pressin T-haarat on näemmä tukussa 3,12€ 16mm ja 4,1€ 20mm verollisena kun ebayssä 2,7€ ja 3,2€. Ei maksa vaivaa tilata
Voihan pönttö... piti kylppäri rempassa laittaa samalla pönttö kylppäriin, mutta kas tajusin juuri että siellä onkin 70mm viemäri xD
Eli ei muutakuin ph oven alta kohti 100mm runkoa vetään uutta putkea?? Silppuripönttöä ei tule se on varmaa.
Kuinkahan syvällä tuollanen viemäri mahtaa mennä tuolla kohtaa jo. Laatta on vain 8cm ja alla 100mm styroksia. Oletettavasti jossain heti kohta styroksin alla, eikös viemärin lasku ole jotain 1-2% luokkaa.
Onneksi takkahuoneen lattia oli tarkoitus vetää auki seuraavassa vaiheessa, mutta otetaan sitten samaan rytinään sekin. Avotakka lähtee pois ja takkah ja mh välinen seinä siirtyy 1m kohti takkahuonetta.
Siis kysyppä mitkä leuat sillä sun putkijampalla on. Komposiitissa pitää käyttää oikeaa leukaprofiilia, riippuen liittimestä. Jos sillä on upon (unipipe U-profiili) leuat niin sitten on vaan käytettävä upon liittimiä. Puristuskoneethan noissa on samat, leuat vaihtelee (linkkinä Novopressin sivulle missä noita listataan).
Tuolloin on saatettu käyttää min "sentti per metri" nyrkkisääntöä, nykyään pitäisi olla 20‰. Runkolinjan syvyys saattaa olla mitä vaan.
Viemärilinjakaan ei ehkä täysin mene tuon kuvan mukaan.
Omien kokemuksieni varassa uskaltaisin veikata että se putkarisi saisi tarvitsemasi putkitarvikkeet halvimmalla asianmukaisesta tukusta käteisostolla.Ei näyttäs M/X:llä olevan komposiitille tavaraa tarjolla.
Työkalut löytyy putkarilta, joka ne tulee "vetään" kiinni. Ite laittelen putket valmiiksi ja teen tarvittavat läpiviennit ja kannakoinnit. Ei ole tämä putki hommakaan mitään rakettitiedettä kuitenkaan.
Lähinnä tässä haetaan taas sitä optimaalista hinta/laatua. Ei viitsi maksaa samaan asiaan pääsemisestä montaa tuhatta extraa vaan koska "merkki".
bw. kuluttaja saa tehdä aika paljonkin jos itelleen tekee, tekiä sitten vastaa seuraavalle siirtyessä. Vakuutuskorvausten kanssa voi olla myös vähän vaikeeta.