Kuriirifirmat: DHL, UPS, DPD, Fedex yms.

Selvisipä myös miksi Tulli on kiinnostunut yhdestä DHL Expressin paketista. Siellä oli mukana pieni määrä selvästi askartelu/taide/sisustuskäyttöön tarkoitettuja kuivattuja unikoita.

Tuntuu kyllä ihan puhtaasti vittuilulta, kun ymmärtääkseni niissä huumehommissa siellä hiekka-aavikon keskellä viilletään niitä tuoreita kasveja mistä sitä oopiumia sitten saadaan. Ilmeisesti sitä jää jotenkin noihin kuivattuihinkin kasveihin, kun labrassa oli väitetysti löytynyt jotain huumejäämiä niistä, mutta luuleeko Tulli nyt ihan oikeasti, että meikäläisellä olisi joku saatanan salainen labra missä niitä voisi ekstraktoida? Lisäksi kyseessä oli niin päivänselvästi taidetarkoitukseen tulevia materiaaleja, että haiskahtaa ihan perinteiseltä vallankäytöltä ja kiusaamiselta.
Täälläpäin ainakin aikanaan nistit keittelivät kuivatuista unikoista teetä itselleen, tosin niissä lajikkeissa taisi noita huimausaineita olla vähän isompia pitoisuuksia. Ilmeisesti joku koira oli tehnyt merkkauksen tullissa ja olivat sen takia ottaneet pakettisi tarkempaan tutkintaan.
 
Täälläpäin ainakin aikanaan nistit keittelivät kuivatuista unikoista teetä itselleen, tosin niissä lajikkeissa taisi noita huimausaineita olla vähän isompia pitoisuuksia. Ilmeisesti joku koira oli tehnyt merkkauksen tullissa ja olivat sen takia ottaneet pakettisi tarkempaan tutkintaan.
Juu, eipä ne pakettia tarkastamatta voi todeta oikeaa laitaa. Koira kyl merkkaa pienimmätki aromit. Kummallista vittuiluna tuollaista ottaa.
 
firefox_2024-12-20-001132.png


Miten vältyn DHL scammilta? Olen tilannut eräästä Japanilaisesta nettikaupasta tavaraa, joka on tavallisesti tullut postiin, postilta ilmoitus että paketti pitää tulllata, jonka olen tehnyt tullin sivuilla, ja maksanut postin 3e käsittelymaksun, jonka jälkeen paketti on tullut noutopisteeseen.

Tällä kertaa sain tarjouskoodilla "free shipping" DHL toimituksena. Heti paketin tultua DHL:lle, heiltä on tullut viestejä paketin tullaukseen liittyen, yrittävät saada minut hyväksymään jotain ehtoja jotka vaikuttavat hyvin sekavilta. Kun kerran toimituksen piti olla ilmainen, en ole todellakaan maksamassa mitään 20e tai 40e scammimaksuja. Toisaalta mihin tuo postin käsittelymaksun maksuvelvollisuus perustuu, johonkin lakiin kun tullauksesta aiheutuu kuluja? Ja miten tämä suhteutuu yksityisiin kuljetusfirmoihin, voivatko kiskoa mitä haluaa? Miten saan paketin DHL:ltä ilman ylimääräisiä kiskuriveloituksia? Tullaan vain itse lähetystunnuksella enkä hyväksy mitään DHL ehtoja?

Koitin juuri tullata tullissa: "Lähetyksesi on matkalla, mutta sitä ei voi vielä tullata. Ole hyvä ja odota tietoa lähetyksen saapumisesta kuljetusyritykseltä." Ehkä tuo sitten tulee tullattavaksi kun lähetys saapuu maahan, vai voikohan DHL yrittää jemmata pakettia tullilta yrittäen saada minua hyväksymään ehdot? Kunhan nyt ennakoin.

EDIT: löytyi tämmöinen, ei tarvi maksaa. En tiedä mikä käytäntö on nykyään: Tullauksen palvelumaksu

EDIT2: No jo on aggressiivista, tekstiviestejä on tullut 5 kpl 2 vuorokauden sisällä, tässä uusin: "Hei! Olemme yrittäneet tavoittaa sinua tekstiviestitse koskien tullattavaa lähetystäsi rahtikirjalla x. Lähetyksen tullaus on suoritettava 7 päivän kuluessa lähetyksen saapumisesta Suomeen. Ilmoitathan tiedot linkin [DHL:n tullauspalvelu kuten screenshotissa] kautta. Mikäli tullausta ei ole suoritettu määräajassa palautuu lähetys takaisin lähettäjälle. Yst.terv. DHL Express huolinta". Lähetys on siis eilen lähtenyt maasta
 
Viimeksi muokattu:
FedExin kohdalla ainakin seuranassa aikanaan luki, että nyt voi tullata ja sitten vain tullin sivuille tullausta tekemään ja sen jälkeen se vapautuu toimituksen. Olettaisin, että sama on DHL.n kanssa.
 
firefox_2024-12-20-001132.png


Miten vältyn DHL scammilta? Olen tilannut eräästä Japanilaisesta nettikaupasta tavaraa, joka on tavallisesti tullut postiin, postilta ilmoitus että paketti pitää tulllata, jonka olen tehnyt tullin sivuilla, ja maksanut postin 3e käsittelymaksun, jonka jälkeen paketti on tullut noutopisteeseen.

Tällä kertaa sain tarjouskoodilla "free shipping" DHL toimituksena. Heti paketin tultua DHL:lle, heiltä on tullut viestejä paketin tullaukseen liittyen, yrittävät saada minut hyväksymään jotain ehtoja jotka vaikuttavat hyvin sekavilta. Kun kerran toimituksen piti olla ilmainen, en ole todellakaan maksamassa mitään 20e tai 40e scammimaksuja. Toisaalta mihin tuo postin käsittelymaksun maksuvelvollisuus perustuu, johonkin lakiin kun tullauksesta aiheutuu kuluja? Ja miten tämä suhteutuu yksityisiin kuljetusfirmoihin, voivatko kiskoa mitä haluaa? Miten saan paketin DHL:ltä ilman ylimääräisiä kiskuriveloituksia? Tullaan vain itse lähetystunnuksella enkä hyväksy mitään DHL ehtoja?

Koitin juuri tullata tullissa: "Lähetyksesi on matkalla, mutta sitä ei voi vielä tullata. Ole hyvä ja odota tietoa lähetyksen saapumisesta kuljetusyritykseltä." Ehkä tuo sitten tulee tullattavaksi kun lähetys saapuu maahan, vai voikohan DHL yrittää jemmata pakettia tullilta yrittäen saada minua hyväksymään ehdot? Kunhan nyt ennakoin.

EDIT: löytyi tämmöinen, ei tarvi maksaa. En tiedä mikä käytäntö on nykyään: Tullauksen palvelumaksu

EDIT2: No jo on aggressiivista, tekstiviestejä on tullut 5 kpl 2 vuorokauden sisällä, tässä uusin: "Hei! Olemme yrittäneet tavoittaa sinua tekstiviestitse koskien tullattavaa lähetystäsi rahtikirjalla x. Lähetyksen tullaus on suoritettava 7 päivän kuluessa lähetyksen saapumisesta Suomeen. Ilmoitathan tiedot linkin [DHL:n tullauspalvelu kuten screenshotissa] kautta. Mikäli tullausta ei ole suoritettu määräajassa palautuu lähetys takaisin lähettäjälle. Yst.terv. DHL Express huolinta". Lähetys on siis eilen lähtenyt maasta

Valitse DHL:n lomakkeesta itsetullaus, anna sähköpostiosoite ja hyväksy ehdot. Silloin ei tule mitään kuluja. Paketin saavuttua maahan saat tullaustiedot sähköpostiin, jolloin voit tullata Tullin palvelussa.
 
UPSin piti toimittaa paketti maanantaina 30.12, nii nyt tuli ilmoitus että pakettia ei voitu toimittaa :D No eipä hätää, ku olenki toisella paikkakunnalla ja olin varautunut hakemaan noutopisteeltä palatessani. Vieläki lukee upsin appissa, että saapuu 30. dec + yritetty toimitusta ja toimitetaan noutopisteeseen..
 
Ups ei kyllä paljon luottoa taas herättänyt. 13 tuntia että tuli ruotsista Suomeen, mutta Suomessa menikin sitten 5 päivää että löysi perille. tuli kyllä kotiin vaikka oli tilattu toimipisteeseen. mitään muutoksia en tehnyt toimitukseen vaikka ups niin väittääkin. No tuli kuitenkin perille ehjänä...

IMG-20241227-WA0004.jpg
 
Mitä paketteja mh jakaa lauantaisin? Ei näytä liikkuvan vaikka lauantainakin pitäisi olla jakelua.
 
Tuli tilattua pitkästä aikaa Thomannilta paketti DHL/Posti kombinaatiolla 23.12, tässä nyt toki on ollut noita arkipyhiä välissä niin kulkeutuminen on ollut hitaampaa mutta onko muilla kokemuksia, onkohan tämä mahdollisesti tulossa ensi viikon aikana?

Näyttökuva 2024-12-29 101435.png
 
DB Shenker. Täyttä paskaa tämä paketin seuranta. Tekstiviestitkin tulee miten sattuu. Sattumalta eilen illalla tuli viesti että tämä paketti on haettavissa. Ja jopa tuli pakettikoodi. Toki ihan ERI paikassa, kuin mihin oli pyydetty. Uudelleen reitityksestå ei missään nimessä tullut tietoa.
Ihan viimenen kerta kun automaattiin tilaan Shwnkerillä yhtään mitään.

Kuvan paketti on noudettu ja status kertoo että paketti on heidän jossai lähtöterminaalissa. Ei edes jakelussa. VMP.

IMG_7632.jpeg
 
DB Shenker. Täyttä paskaa tämä paketin seuranta. Tekstiviestitkin tulee miten sattuu. Sattumalta eilen illalla tuli viesti että tämä paketti on haettavissa. Ja jopa tuli pakettikoodi. Toki ihan ERI paikassa, kuin mihin oli pyydetty. Uudelleen reitityksestå ei missään nimessä tullut tietoa.
Ihan viimenen kerta kun automaattiin tilaan Shwnkerillä yhtään mitään.

Kuvan paketti on noudettu ja status kertoo että paketti on heidän jossai lähtöterminaalissa. Ei edes jakelussa. VMP.

IMG_7632.jpeg

Olet sopivasti cropannut kuvan mut varmaan se tuossa alapuolella kertoo sen tosiasiallisen tapahtumaketjun aikaleimoineen? Näin se ainakin itselläni näkyy. Myyjiltä tulevissa linkeissä seurantasivusto on kylläkin ollut eri kuin tuo.
 
Olet sopivasti cropannut kuvan mut varmaan se tuossa alapuolella kertoo sen tosiasiallisen tapahtumaketjun aikaleimoineen? Näin se ainakin itselläni näkyy. Myyjiltä tulevissa linkeissä seurantasivusto on kylläkin ollut eri kuin tuo.
Se alla oleva on muuten hyvää infoa, mutta kun siinä lukee että paketti on saapunut paikkakunnalle. Mutta EI siinä lue mihin se on saapunut, ja tekstari puuttuu - on sellaisia höpöhöpöjuttuja turha ottaa kaappaukseen mukaan.
informaation taso on sama, kuin ”kyllä” vastauksen antaminen kysymykseen, ”ostatko vihreän, sinisen vai punaisen auton?”
 
DB Shenker. Täyttä paskaa tämä paketin seuranta. Tekstiviestitkin tulee miten sattuu. Sattumalta eilen illalla tuli viesti että tämä paketti on haettavissa. Ja jopa tuli pakettikoodi. Toki ihan ERI paikassa, kuin mihin oli pyydetty. Uudelleen reitityksestå ei missään nimessä tullut tietoa.
Ihan viimenen kerta kun automaattiin tilaan Shwnkerillä yhtään mitään.

Kuvan paketti on noudettu ja status kertoo että paketti on heidän jossai lähtöterminaalissa. Ei edes jakelussa. VMP.

IMG_7632.jpeg
Sitten siinä on se ilmoitukset nappi yläkulmassa mistä ei voi mitenkään tietää kummassa tilassa se lähettää ilmoituksia. Empiirisen testauksen perusteella ilmeisesti ilmoituksia tulee silloin kun napissa lukee "älä lähetä ilmoituksia" ja kuvassa on rastitettu kellon kuva eikä silloin kun siinä lukee "ilmoitukset" ja rastittamaton kello. Eli juuri toisinpäin kuin olettaisi ja tuo teksti tarkoittaa millaiseksi tila muuttuu jos sitä painaa.

Ihan käsittämätöntä paskaa UI:n osalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 749
Viestejä
4 567 947
Jäsenet
75 285
Uusin jäsen
aksukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom