DHL:n nykytoiminta tullattavissa paketeissa on kyllä muuttunut ärsyttäväksi.
- Perjantaina tuli neljä tekstiviestiä lähetykseen liittyen neljästä eri numerosta, joissa yhdessä ainoastaan oli ohjeet itsetullaukseen, yhdessä kerrottiin jo toimitusaika vaikkei lähetystä ole vielä tullattu ja kahdessa muussa kerrottiin että "yritimme tavoittaa sinua koskien tullattavaa rahtilähetystä...". Mitään soittoa ei DHL:ltä ole kuitenkaan tullut ja tuo lause luki jo ensimmäisessä tekstiviestissä.
- Launtaina tuli kaksi viestiä lisää taas uudesta numerosta jossa kerrottiin jo että DHL perii varastointimaksua kolmannen arkipäivän jälkeen 5 euroa/päivä.
- Toisessa viestissä kerrottiin että on yritetty tavoittaa tekstiviestillä ja varoiteltiin jo että lähetys palautuu lähettäjälle jos sitä ei tullata 14 päivän kuluessa.
- Perjantaina laitoin DHL:n fiennakko@dhl.com sähköpostiin kysymyksen että meneekö tullauksesta veroja jos tuote+postit on olleet ilmaiset minulle, tänään sunnuntaina tuli vastaus että menee koska kyseessä yritys ja vastaanottaja yksityishenkilö.
- Päätän tullata lähetyksen itse eli vastaan DHL:n tekstiviestiin ohjeiden mukaisesti että itsetullaus + sähköpostiosoite. Hetken päästä tulee vastaus että vastausaika on mennyt umpeen tullaukseen liittyen, ole hyvä ja ota yhteyttä DHL Expressin huolintaan... Huolinta auki vain arkipäivisin eli jatketaan asiaa uudestaan huomenna.
Tuntuu että DHL on tehnyt tuosta itsetullauksesta mahdollisimman vaikeaa ja yrittää saada asiakkaan mahdollisimman nopeasti valitsemaan DHL:n suorittaman tullauksen ja maksamaan sen 20 euron palvelumaksun. Myös se että asiasta tiedotetaan lähettämällä viestejä 5 eri numerosta sekoittaa asiaa ja ärsyttää aika lailla.
Lähetyksen arvo on. n.35 euroa eli ei oikein kannata maksaa DHL:n palvelumaksua + alveja sen arvoisesta tavarasta.
Siis DHL oli UPS:n kanssa yksi niistä yrityksistä, jotka veloittivat myös itsetullauksesta kunnes kuluttajanviranomaiset puuttuivat peliin. Kertoo hyvin yrityksen prioriteeteista; kiristetään vastaanottajia - mikä on helppoa, koska kuriirilla on hallussaan paketti - ja vedetään mahdollisimman suuret veloitukset välistä sen sijaan, että ensisijaisesti palveltaisiin asiakasta.
Nyt on itselle tulossa paketti yritykseltä, jonka rahallinen arvo on pieni, mutta tunne-arvoa on kuitenkin enemmän. Ehdin DHL:n viestispämmin kohdalla vastaamaan jo kolmannen viestin kohdalla, että itsetullaan lähetyksen. DHL lähettää tullaukseen tarvittavat tiedot - eli varastokoodin ja paketin painon, mutta ei mitään arvotietoja.
Paketista en ole mitään maksanut ja tulli vaatii, että saan kaikki tiedot paketin arvosta lähettäjältä. Ei riitä sisältöön vetoaminen ja siitä arvon määrittäminen. Olen ottanut yhteyttä lähettäjään mutta saa nähdä, miten kauan tässä menee.
Samalla DHL on innokas muistuttamaan, että kolmen päivän sisään aletaan perimään varastointimaksua, á 5€ + alv per päivä, kun paketti on tulliselvittämättä. Siis eikö paketti ole muka nyt Suomen tullin hallussa sen sijaan, että DHL sitä jossain varastoisi?
Miten DHL olisi itse pystynyt edes selvittämään lähetyksen arvon? Miten DHL saa edes
jälkikäteen ilmoittaa tästä varastointimaksusta, kun on itsetullauksen valinnut? Itsetullauksen valitessa olin tietoinen vain siitä, että Suomen Tulli säilyttää pakettia 20 päivää.
Ei siinä mitään jos parin päivän osalta tuon joutuu maksamaan, kyllä sen vielä sietää, mutta vaikken mitään joutuisi maksamaankaan niin kyllä kuluttajanviranomaiselle voi lähettää noottia tästä toiminnasta. Vielä, kun en itse vastaanottajana ole lähetystä ostanut, eli mitään sopimuspapereita ei ole noiden tekstiviestien lisäksi eteen tyrkytetty...