Kuriirifirmat: DHL, UPS, DPD, Fedex yms.

Onko FedExillä mitään noutopaikkoja jonne paketin voisi ohjata vai pitääkö tuhlata koko päivä pikkupaketin odotuksessa kotona?
 
Eli ei. Yritinkin etsiä Fedexin sivuilta. Melko ärsyttävä puute näin kuluttajanäkökulmasta.
 
Mitään koodia ei tule. Sen voi noutaa näyttämällä sitä viestiä jossa näkyy se tunnus. Ärrällä ne sitten hakee sen hyllystä. PIN-koodit on vaan automaateille, joita R-kioskeissa ei ole. Typerä tuo viesti, kun se antaa olettaa että tulisi joku erillinen pin-koodi.
Itselle ainakin tuli PIN-koodi viimeksi ärrälle tulleesta lähetyksestä nyt syksyllä ja sitä kysyttiin myös ärrällä. Se PIN-koodi oli tosin siis vain se hyllypaikka, mistä se nopeasti löytyy, mutta viesti oli muotoa: "Käytä PIN-koodia X1234, kun noudat DHL Express -lähetyksen XXXXXXXXXX lähettäjältä XYZ: R-Kioski SIJAINTI"
 
Itselle ainakin tuli PIN-koodi viimeksi ärrälle tulleesta lähetyksestä nyt syksyllä ja sitä kysyttiin myös ärrällä. Se PIN-koodi oli tosin siis vain se hyllypaikka, mistä se nopeasti löytyy, mutta viesti oli muotoa: "Käytä PIN-koodia X1234, kun noudat DHL Express -lähetyksen XXXXXXXXXX lähettäjältä XYZ: R-Kioski SIJAINTI"
Samoin kävi tässä omassa keississä. Jotain sekoilua tuossakin oli, kun lähetys oli monipakettilähetys ja vain toisesta tuli ilmoitus saapumisesta ja koodi. Ärrällä myyjä tuon huomasi ja toinen paketti löytyi pelkän nimen perusteella.
 
Kukaan sattumalta seuraillut DHL Express -pakettien liikkeitä? Ei ole hirmuisesti tullut noita DHL Expressin seurantoja kyyläiltyä aiemmin, kun ovat käytännössä aina toimittaneet arvioituna aikana, mutta vähän nyt tällä kertaa epäilyttää. Paketti on tossa n. tunti sitten leimattu Kööpenhaminassa (eikä vielä edes departed), ja siitä huolimatta arvioivat toimitusta Helsinkiin vielä tänään illalla. Kyllähän tuossa nyt ainakin teoriassa vielä ehtii, mutta mutta...

Ihan tässä vaan kun pitkä viikonloppu edessä ja uutta lelua olisi matkalla eikä mitenkään malttaisi jos meneekin tiistaille. :D
 
Kukaan sattumalta seuraillut DHL Express -pakettien liikkeitä? Ei ole hirmuisesti tullut noita DHL Expressin seurantoja kyyläiltyä aiemmin, kun ovat käytännössä aina toimittaneet arvioituna aikana, mutta vähän nyt tällä kertaa epäilyttää. Paketti on tossa n. tunti sitten leimattu Kööpenhaminassa (eikä vielä edes departed), ja siitä huolimatta arvioivat toimitusta Helsinkiin vielä tänään illalla. Kyllähän tuossa nyt ainakin teoriassa vielä ehtii, mutta mutta...

Ihan tässä vaan kun pitkä viikonloppu edessä ja uutta lelua olisi matkalla eikä mitenkään malttaisi jos meneekin tiistaille. :D

Eipä tainnut keritä? Köpiksen hubista en tiedä tarkkaan mut luulisin et sama kuin Leipzigissä joka on siis DHL:n päähubi. Jos noin 02 kieppeillä ehtii sinne niin luultavasti kerkee neljältä lähtevään lentoon kohti Hesaa ja on noudettavissa ko. päivänä. DHL:n arvioidut ajat konttaa vähän myöhässä jos ei oo paketti kerinny päivän lentoon. Toki joulun aikana voi tulla useempiakin lentoja.
 
Eipä tainnut keritä? Köpiksen hubista en tiedä tarkkaan mut luulisin et sama kuin Leipzigissä joka on siis DHL:n päähubi. Jos noin 02 kieppeillä ehtii sinne niin luultavasti kerkee neljältä lähtevään lentoon kohti Hesaa ja on noudettavissa ko. päivänä. DHL:n arvioidut ajat konttaa vähän myöhässä jos ei oo paketti kerinny päivän lentoon. Toki joulun aikana voi tulla useempiakin lentoja.

Ei tainnut ei. On se jo Köpiksestä eteenpäin lähtenyt, mutta vaatii Helsingin päässä pienen ihmeen että ehtii ennen 21 perille. Edelleen tuo noiden oma arvio tosin sitkeästi sanoo että tänään tulossa. Vähän ehkä kielisi siitä että arviot ei välttämättä päivity automaattisesti ennen kuin jo arvioitu aikaikkuna ohitetaan.

Noh, aina ei voi voittaa. Yleensä noilla on arviot kyllä tosiaan pitäneet todella hyvin.
 
UPS ninja kävi taas. Istuin koko päivän ikkunan ääressä tuijottaen mutta camo puku kait sitten hämäsi. Uutuutena tällä kertaa oli ettei asiakaspalvelusta saanut suomenkielistä palvelua. Mahtava selittää näitä Härmän osotteita englantia puhuvalle.
Lisähämäyksenä eurpostersilta tilatulle paketille oli "maksamattomat NaN suuruiset tullit".

UPSilla ei enää toimi nuo sähköiset palvelut ainakaa mulle lainkaa. Ilmoituksia tulee jos hyvin käy ja tohon heidän sekavaan kahden tunnuksen järjestelmään (UPS.com vs MyChoice, ota nyt selvää kummassa järjestelmässä kulloinkin olet) ei enää pääse edes sisälle. Salasanan nollauslinkkikin on tuottanut jo pitkän aikaa "jotain meni pieleen" virheen niin ei pääse sitäkään kautta yrittämään.

Minulle ei ihan valehtelematta tule enää yksikään UPS toimitus perille ongelmitta. Eikö kukaan taho tätä mitenkään valvo?

Posti sen sijaan on ollut ihan ok. Soittavat ennen tuloaan jopa nykyään aika usein. Äsken tosin saapui Verkkiksen paketti jossa oli mukana lähetyslistalta vain yksi itemi, mutta nyt on epäselvää/selvityksessä kumman vika on kyseessä.
 

Liitteet

  • upsnan.JPG
    upsnan.JPG
    37,9 KB · Luettu: 102
UPS.com vs MyChoice, ota nyt selvää kummassa järjestelmässä kulloinkin olet
Itsellä on aina ollut ihan sama tunnus kumpaankin, eli ei tarvitse olla kahta eri tiliä.

Ei se MyChoice kyllä itselläni ole pariin vuoteen toiminut juuri millekään lähetykselle kun saan lisättyä siihen vain sähköpostin, en puhelinnumeroani, ja yleensä paketeissa on nimenomaan puhnro.
 
On toi UPSi kyllä aika vekkuli firma. Olivat ninjanneet viikonloppuna tilatun paketin saksasta ja taas kerran yrittäneet työpäivän aikana sitä jakaa ilman ovikoodia tai puhelinsoittoa.
Yritin kirjautua upsin verkkopalveluun koska edellisen sähellyksen aikana loin sinne tunnukset, salasana tai käyttäjätunnus väärin vaikka käytän ulkoista salasanahallintaa noille paskasivuille ja tallennetun salasanan muoto vastaa sellaista jonka itse moiseen paskapalveluun keksisin. Noh, yritän luoda uutta tiliä --> Kaikki syöttämäni sähköpostiosoitteet ovat käytössä.

Pitääkö tässä ottaa noudolla kaikki tilaamansa kama, mikä hitto tuossa pakettien jakamisessa voi olla noin saatanan hankalaa?
Samaa paskaa ollut itsellä heidän kanssa nyt vuoden, tai viimeisen vuoden aikana palvelu on mennyt jotenkin aivan täysin mahdottomaksi. Sähköiset palvelut ei toimi ja ne on aivan vitun sekavat ja sitten ihan vaan se, että paketteja ei toimiteta...


Itsellä on aina ollut ihan sama tunnus kumpaankin, eli ei tarvitse olla kahta eri tiliä.

Ei se MyChoice kyllä itselläni ole pariin vuoteen toiminut juuri millekään lähetykselle kun saan lisättyä siihen vain sähköpostin, en puhelinnumeroani, ja yleensä paketeissa on nimenomaan puhnro.
Mulla se pyytää erikseen kirjautumis-/sähköpostitietoja kun yrittää siirty mychoice valintoihin ja sit itkee ettei pysty koska sähköposti on jo käytössä/muuten vaan ei huvita.
 
Viimeksi muokattu:
DHL Express, miten nopeasti tuolla pitäisi paketit kulkea Euroopasta Suomeen? Italiasta paketti/kirje tulossa, lähetetty 7.12. ja toimituspäiväksi luvattu 14.12. Ei tuo minusta "expressiltä" kuulosta. Onko tuo express yleensä paljon nopeampi vai muistanko väärin/onko tuossa valittavissa eri nopeuksia?
 
DHL Express, miten nopeasti tuolla pitäisi paketit kulkea Euroopasta Suomeen? Italiasta paketti/kirje tulossa, lähetetty 7.12. ja toimituspäiväksi luvattu 14.12. Ei tuo minusta "expressiltä" kuulosta. Onko tuo express yleensä paljon nopeampi vai muistanko väärin/onko tuossa valittavissa eri nopeuksia?
On eri nopeuksia, esim. voi olla DHL Economy Select jonka käsittelee myös DHL Express mutta tulee maantiekuljetuksena. Oikea Express tulee yleensä yhdessä päivässä Euroopasta Etelä-Suomeen.

Seurannassa ei palvelutasoa näy mutta paketissa on kolmikirjaiminen koodi josta sen näkee: https://support.scurri.co.uk/hc/en-us/articles/360016322831-DHL-Express-Services . Euroopan sisällä ECX on tavallinen Express ja ESU on Economy Select.
 
On eri nopeuksia, esim. voi olla DHL Economy Select jonka käsittelee myös DHL Express mutta tulee maantiekuljetuksena. Oikea Express tulee yleensä yhdessä päivässä Euroopasta Etelä-Suomeen.

Seurannassa ei palvelutasoa näy mutta paketissa on kolmikirjaiminen koodi josta sen näkee: https://support.scurri.co.uk/hc/en-us/articles/360016322831-DHL-Express-Services . Euroopan sisällä ECX on tavallinen Express ja ESU on Economy Select.
Joo, ESU koodihan minulle toimitetusta lähetyslistasta löytyi...
 
UPS ninja kävi taas. Istuin koko päivän ikkunan ääressä tuijottaen mutta camo puku kait sitten hämäsi. Uutuutena tällä kertaa oli ettei asiakaspalvelusta saanut suomenkielistä palvelua. Mahtava selittää näitä Härmän osotteita englantia puhuvalle.
Lisähämäyksenä eurpostersilta tilatulle paketille oli "maksamattomat NaN suuruiset tullit".

UPSilla ei enää toimi nuo sähköiset palvelut ainakaa mulle lainkaa. Ilmoituksia tulee jos hyvin käy ja tohon heidän sekavaan kahden tunnuksen järjestelmään (UPS.com vs MyChoice, ota nyt selvää kummassa järjestelmässä kulloinkin olet) ei enää pääse edes sisälle. Salasanan nollauslinkkikin on tuottanut jo pitkän aikaa "jotain meni pieleen" virheen niin ei pääse sitäkään kautta yrittämään.

Minulle ei ihan valehtelematta tule enää yksikään UPS toimitus perille ongelmitta. Eikö kukaan taho tätä mitenkään valvo?

Posti sen sijaan on ollut ihan ok. Soittavat ennen tuloaan jopa nykyään aika usein. Äsken tosin saapui Verkkiksen paketti jossa oli mukana lähetyslistalta vain yksi itemi, mutta nyt on epäselvää/selvityksessä kumman vika on kyseessä.
Onneksi täällä Kuopion reuna-alueilla UPS paketit loppu jakaa jokin muu toimija,aiemmin on paikallinen pikkuyrittäjä jakanut ja eilen toi posti kotiin paketin,kaikki ovat tulleet kotiin tai duunipaikalle ensi yrittämällä.
 
Fedex ei koskaan edes saanut tuotua itselle Noctuan euroopasta lähettämää kirjettä. Ei edes yritystä toimittaa.
 
En tiiä lasketaanko schenker kuriirifirmaksi, mutta millasia kokemuksia ihmisillä on tästä? Onko nää vaan tosi laiskoja kuittailemaan pakettien liikkeitä vai onko niillä joku "pitää olla x määrä paketteja ennenku lähtee liikkeelle" -juttu? Ei tässä nyt oo kuin pari päivää ollut paketti siellä lähtöterminaalissa seurannan mukaan, mutta ois vaan kiva tietää kauanko ne sitä aikoo hautoa siellä ennenkuin lähtee liikkelle.
 
En tiiä lasketaanko schenker kuriirifirmaksi, mutta millasia kokemuksia ihmisillä on tästä? Onko nää vaan tosi laiskoja kuittailemaan pakettien liikkeitä vai onko niillä joku "pitää olla x määrä paketteja ennenku lähtee liikkeelle" -juttu? Ei tässä nyt oo kuin pari päivää ollut paketti siellä lähtöterminaalissa seurannan mukaan, mutta ois vaan kiva tietää kauanko ne sitä aikoo hautoa siellä ennenkuin lähtee liikkelle.

Muutaman kerran tullut sankkerin kautta lähetyksiä, lähinnä isoja kodinkoneita yms isompaa rahtia ja ainakin täällä pk-seudulla toiminut omalla kohdallani ihan ok, kuljetukset löytävät perille ja kuskit jopa ilmoittavat että ovat lähistöllä.
Myös työn puolesta tulee toisinaan lavoja kohteisiin eikä muistu mieleen mitään verenpainetta nostattavia juttuja mikä on nykypäivänä aika hyvin.
Seuranta tietysti on suoraan kuin 90-luvulta mutta minkäs teet.
 
Ennakkoon kyselen, että osaan valmistautua pettymykseen. Paketti tulossa Saksasta TNT:llä Pirkanmaalle, kuinka hyvin voi odottaa homman pelittävän? Ilmeisesti Enset hoitaa täällä päin kuskaukset.
 
Tällä kertaa DHL eCommercella näin:

1639503093903.png

Kaipa se sieltä joskus tulee, onneksi ei ole kiire :)
 
Osaako joku sanoa, ottaako UPS vastaa COD lähetyksessä muutakin kuin ihan riihikuivaa käteistä vai ei eli esim. Debit -puoli kortista toimisi? UPSilla ehkä maailman sekavimmat sivut ja noiden perusteella olisi cash only, mutta ei kai tässä kivikaudella olla noiden maksuvälineiden kanssa, eihän?
 
Osaako joku sanoa, ottaako UPS vastaa COD lähetyksessä muutakin kuin ihan riihikuivaa käteistä vai ei eli esim. Debit -puoli kortista toimisi? UPSilla ehkä maailman sekavimmat sivut ja noiden perusteella olisi cash only, mutta ei kai tässä kivikaudella olla noiden maksuvälineiden kanssa, eihän?
En ihmettelisi vaikka UPSilla oisikin oikeasti Cashcash only.. :D Itsellä tulossa yksi paketti heidän kauttaan ja jännittää jo valiiksi miten päin persettä se menee. Toimittajan tiedoissa luki että tulisi TNT:llä mmutta kyllä se onin UPSilla laitettu mikä nosti jännityskerrointa huomattavasti. :D
 
Tuli sitten soitettua tuonne aspaan. Ilmeisesti ASPA ulkoistettu johonkin toiseen maahan, kun pääsi vääntämään lontooksi tätä asiaa. Kieli ei sinänsä ole ongelma, mutta ASPA osasi sanoa yhtä paljon kuin mitä nettisivuillakin lukee eli ei tästä nyt tullut kyllä tullut yhtään viisammaaksi. Ei ollut ko. asiakaspalvelijan vika vaan onhan noi yrityksen sivut etc. kyllä aika -90 lukua käytettävyydeltään ja tietosisällöltään. Luulisi, että olisi rahaa tehdä vähän paremmat sivut.. huoh
 
Tuli sitten soitettua tuonne aspaan. Ilmeisesti ASPA ulkoistettu johonkin toiseen maahan, kun pääsi vääntämään lontooksi tätä asiaa. Kieli ei sinänsä ole ongelma, mutta ASPA osasi sanoa yhtä paljon kuin mitä nettisivuillakin lukee eli ei tästä nyt tullut kyllä tullut yhtään viisammaaksi. Ei ollut ko. asiakaspalvelijan vika vaan onhan noi yrityksen sivut etc. kyllä aika -90 lukua käytettävyydeltään ja tietosisällöltään. Luulisi, että olisi rahaa tehdä vähän paremmat sivut.. huoh
Itsekin juuri soitin UPSin aspaan. Oli kyllä yllätys että englanniksi joutui asiansa käymään läpi. Lisäksi tuolla aspan jantterilla ei ollut mikään kovin häävi kielitaito niin huhhuh... Melko alas on menty asiakaspalvelussa. Kuinka esim. joku eläkeikäinen englantia taitamaton voi saada mitään apuja tuolta??
 
Itsekin juuri soitin UPSin aspaan. Oli kyllä yllätys että englanniksi joutui asiansa käymään läpi. Lisäksi tuolla aspan jantterilla ei ollut mikään kovin häävi kielitaito niin huhhuh... Melko alas on menty asiakaspalvelussa. Kuinka esim. joku eläkeikäinen englantia taitamaton voi saada mitään apuja tuolta??
No UPSin kaverit kävi ovella paketin kanssa ja selvisi nyt aika yksiselitteisesti, että pitää olla sitä käteistä (mitä ei sitten sattuneesta syystä ollut). Tosin pakettia odotin vasta huomiselle, mutta se ei nyt ole yllätys ettei tuo seuranta ole päivittynyt kuljetuksesta toimitukseen. Tulevat sitten iltapäivällä (toivottavasti) uudestaan.

Ihmiset mukavia, mutta muuten lafkan, sivut ja muu toimintalogiikka kyllä aika kivikautista. Ei tuo oikein tämän päivän standardeja täytä hyvästä tai edes välttävästä asiakaspalvelusta, kuten mainitsit niin kyllä sitä asiakaspalvelua pitäisi olla tarjolla myös suomeksi. Antaisin rakentavaa palautetta mutta kun en edes löydä paikkaa mistä sitä antaa ko. lafkalle.
 
No UPSin kaverit kävi ovella paketin kanssa ja selvisi nyt aika yksiselitteisesti, että pitää olla sitä käteistä (mitä ei sitten sattuneesta syystä ollut). Tosin pakettia odotin vasta huomiselle, mutta se ei nyt ole yllätys ettei tuo seuranta ole päivittynyt kuljetuksesta toimitukseen. Tulevat sitten iltapäivällä (toivottavasti) uudestaan.

Ihmiset mukavia, mutta muuten lafkan, sivut ja muu toimintalogiikka kyllä aika kivikautista. Ei tuo oikein tämän päivän standardeja täytä hyvästä tai edes välttävästä asiakaspalvelusta, kuten mainitsit niin kyllä sitä asiakaspalvelua pitäisi olla tarjolla myös suomeksi. Antaisin rakentavaa palautetta mutta kun en edes löydä paikkaa mistä sitä antaa ko. lafkalle.
Jotenkin en yllättynyt tuosta käteishommasta.. Eikös tuon lafkan taustalla ole joku uskontohimmeli? Ainakaan UPSin kuskit eivät aiemmin ole saaneet olla pitkätukkaisia vaan hiukset täytyi olla siistit ja partaa ei suvaittu. :D

Soitin sit uusiks tuonne aspaan ja valkkasin nyt että puhelun saa nauhoittaa. Nyt siellä oli suomalainen aspa langalla. Sattumaako - en tiedä. :) Aspa ei kuulemma edes näe kaikkia lähetyksen tietoja heillä, lisäksi puheista jäi sellainen kuva että tuo heidän järjestelmä on erillinen tuosta millä tavara oikeasti liikkuu, eli kivikaudella tosiaan mennään siinäkin osin. Ja kun annoin ovikoodin vielä kerran (oli jo annettu tilauksen yhteydessä) sekä puhelinnumeron niin sanoi että kaikilla kuskeilla ei sit ole puhelimia. Jahas. Tää oli aiemmalta tiedossa mutta ei näköjään edelleenkään ole tuokaan edistynyt mihinkään.

Kerroin sitten että viekööt lähetyksen mieluummin noutopisteelle tuohon lähelle niin haen sieltä kun ei oikein toimitusvarmuus aiempien keikkojen osalta vakuuta. Mimmi totesi vielä että kandee vielä illalla tai huomenna katsoa onko lähetys jos statuksen mukaan lähtenyt liikkeelle, jos ei niin heidän järjestelmässä voi olla vikaa.. :D
 
Kuski tuli takaisin sovittuun aikaan tuomaan paketin iltapäivällä eli tuo puoli toimituksesta meni ihan hyvin. Muuten kyllä aika synkkää settiä ja mitä nyt rivien välistä osasin lukea niin ihan hirveän kehitysorientoitunut yritys ei ole kyseessä.
 
Onko joku sattunut pyytämään korvausvaatimuksia PostNordilta paketin hukkumisesta? Paketti tilattu ulkomailta jossa lähettäjä ja heidän valitsema kuriiri tuonut paketin Turkuun, jolloin PostNordin ottanut järjestelmään ja vienyt Vantaalle varastoitavaksi. Ovat yrittäneet sitä myös tuoda tai viedä noutopisteelle ilmoitusvietien ja seurannan mukaan, mutta eivät ole sitä tehneet. Aspasta sanoivat että pakettia ei löydy.

Aspasta kovasti yrittävät tätä ongelmaa lähettäjälle usuttaa, mutta en nyt näe miksi ongelma kenenkään muun olisi kuin PostNordin. Heidän korvausvaatimuslomakkeessa lukee näin: "Vain rahdinmaksaja voi tehdä rahdinkuljettajalle korvausvaateen. Mikäli olet lähetyksen vastaanottaja, ota yhteyttä lähettäjään. Korvausvastuumme perustuu sopimusehtoihimme sekä kuljetusalaa sitoviin yleisiin sopimuksiin ja pakottavaan lainsäädäntöön. *-merkityt kentät ovat pakollisia. "

Miten ulkomaalainen kauppa/lähettäjä on tässä tilanteessa edes vastuussa korvausvaateen pyytämisessä?
 
Onko joku sattunut pyytämään korvausvaatimuksia PostNordilta paketin hukkumisesta? Paketti tilattu ulkomailta jossa lähettäjä ja heidän valitsema kuriiri tuonut paketin Turkuun, jolloin PostNordin ottanut järjestelmään ja vienyt Vantaalle varastoitavaksi. Ovat yrittäneet sitä myös tuoda tai viedä noutopisteelle ilmoitusvietien ja seurannan mukaan, mutta eivät ole sitä tehneet. Aspasta sanoivat että pakettia ei löydy.

Aspasta kovasti yrittävät tätä ongelmaa lähettäjälle usuttaa, mutta en nyt näe miksi ongelma kenenkään muun olisi kuin PostNordin. Heidän korvausvaatimuslomakkeessa lukee näin: "Vain rahdinmaksaja voi tehdä rahdinkuljettajalle korvausvaateen. Mikäli olet lähetyksen vastaanottaja, ota yhteyttä lähettäjään. Korvausvastuumme perustuu sopimusehtoihimme sekä kuljetusalaa sitoviin yleisiin sopimuksiin ja pakottavaan lainsäädäntöön. *-merkityt kentät ovat pakollisia. "

Miten ulkomaalainen kauppa/lähettäjä on tässä tilanteessa edes asiasta vastuussa?

Siis noinhan se tosiaan oikeasti menee, rahtifirmasta riippumatta. Sinä et ole sen rahtifirman asiakas, vaan se lähettäjä on. Ja tällöin tosiaan lähettäjä on se taho, jonka pitää korvausvaateet tehdä, mikäli sellaisia aikoo tehdä. Eli tuossa on kaksi erillistä sopimusta, ja niihin kohdistuvat vastuut. Rahtifirman ja myyjän välinen sopimus+vastuut, sekä sinun ja myyjän välinen sopimus+vastuut.

EU-alueella kuluttajansuoja on sellainen, että lähettäjä on vastuussa tuotteesta siihen saakka, että sinä saat sen haltuusi. Eli lähettäjä on vastuussa sinulle siitä, että saat sen tuotteesi tai rahat takaisin. (Shipping and delivery of goods in the EU) Tämä siis luonnollisesti pätee vain tilanteessa jossa kuluttaja ostaa yritykseltä tavaraa, ei kuluttajien välisessä kaupassa.

Jos taas sitten tilaus on EU:n ulkopuolelta, niin olet hieman heikommassa asemassa. Tällöin, jos olet tehnyt tilauksen jonkin muun kauppapaikan (esim. Amazon, Ebay, jne.) välityksellä, niin voit tehdä sitä kautta disputen, ja yleensä saat rahat hyvinkin nopeasti takaisin. Jos taas et, mutta olet maksanut ostoksesi luottokortilla, niin voit tehdä luottokorttiyhtiölle reklamaation, jos asia ei suoraan myyjän kanssa etene. Ja tämän takia verkkokaupassa kaikki maksetaan aina luottokortilla, oli myyjä mistä tahansa, sillä luottokorttiyhtiön kautta rahat saa hyvin suurella todennäköisyydellä aina takaisin, riippumatta siitä mistä ongelmat oikeasti johtuu.

Eli siis ensisijaisesti yhteys myyjään, toissijaisesti mahdolliseen kauppapaikkaan sinun ja myyjän välissä, ja viimekädessä sitten luottokorttiyhtiöön.
 
Viimeksi muokattu:
Siis noinhan se tosiaan oikeasti menee, rahtifirmasta riippumatta. Sinä et ole sen rahtifirman asiakas, vaan se lähettäjä on. Ja tällöin tosiaan lähettäjä on se taho, jonka pitää korvausvaateet tehdä, mikäli sellaisia aikoo tehdä. Eli tuossa on kaksi erillistä sopimusta, ja niihin kohdistuvat vastuut. Rahtifirman ja myyjän välinen sopimus+vastuut, sekä sinun ja myyjän välinen sopimus+vastuut.

EU-alueella kuluttajansuoja on sellainen, että lähettäjä on vastuussa tuotteesta siihen saakka, että sinä saat sen haltuusi. Eli lähettäjä on vastuussa sinulle siitä, että saat sen tuotteesi tai rahat takaisin. (Shipping and delivery of goods in the EU) Tämä siis luonnollisesti pätee vain tilanteessa jossa kuluttaja ostaa yritykseltä tavaraa, ei kuluttajien välisessä kaupassa.

Jos taas sitten tilaus on EU:n ulkopuolelta, niin olet hieman heikommassa asemassa. Tällöin, jos olet tehnyt tilauksen jonkin muun kauppapaikan (esim. Amazon, Ebay, jne.) välityksellä, niin voit tehdä sitä kautta disputen, ja yleensä saat rahat hyvinkin nopeasti takaisin. Jos taas et, mutta olet maksanut ostoksesi luottokortilla, niin voit tehdä luottokorttiyhtiölle reklamaation, jos asia ei suoraan myyjän kanssa etene. Ja tämän takia verkkokaupassa kaikki maksetaan aina luottokortilla, oli myyjä mistä tahansa, sillä luottokorttiyhtiön kautta rahat saa hyvin suurella todennäköisyydellä aina takaisin, riippumatta siitä mistä ongelmat oikeasti johtuu.

Eli siis ensisijaisesti yhteys myyjään, toissijaisesti mahdolliseen kauppapaikkaan sinun ja myyjän välissä, ja viimekädessä sitten luottokorttiyhtiöön.

Noniin, kiitos paljon jeesistä! Pistän viestiä kaupan suuntaan.
 
Chronopost

Reittinä seurannassa Ranska - Saksa - Helsinki, sitten alla olevaa ja Joensuuhun pitäisi tyttärelle päätyä.
Mikään kotimaan toimittaja ei tunne seurantanumeroa.

Nyt se pyörii Tampereella eikä mitään mihin soittaa Suomen päässä ???

Tuesday 01/04/2022
03:13 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Possible delay
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Processing delayed: departure by next air or road routing
Monday 01/03/2022
02:48 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Possible delay
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Processing delayed: departure by next air or road routing
Thursday 12/30/2021
12:20 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Parcel not delivered: customer absent
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Delivery attempt - Impossible to leave a calling card
Comment : Contact with sender or consignee in progress
Thursday 12/30/2021
07:49 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment out for delivery
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
05:11 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Arrival at inbound gateway
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
10:53 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment in transit
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
07:23 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment in transit
Scan location : HELSINKI - FI
 
Viimeksi muokattu:
Chronopost

Reittinä seurannassa Ranska - Saksa - Helsinki, sitten alla olevaa ja Joensuuhun pitäisi tyttärelle päätyä.
Mikään kotimaan toimittaja ei tunne seurantanumeroa HRxxxxxxxxxFR

Nyt se pyörii Tampereella eikä mitään mihin soittaa Suomen päässä ???

Tuesday 01/04/2022
03:13 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Possible delay
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Processing delayed: departure by next air or road routing
Monday 01/03/2022
02:48 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Possible delay
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Processing delayed: departure by next air or road routing
Thursday 12/30/2021
12:20 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Parcel not delivered: customer absent
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Delivery attempt - Impossible to leave a calling card
Comment : Contact with sender or consignee in progress
Thursday 12/30/2021
07:49 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment out for delivery
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
05:11 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Arrival at inbound gateway
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
10:53 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment in transit
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
07:23 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment in transit
Scan location : HELSINKI - FI
Chronopostia on ainakin ennen tainnut toimittaa suomessa DPD, sieltä suunnalta varmaan kannattaa koittaa kysäistä. Tietty alueellisesti DPD:lläkin saattaa olla alihankkijoita toimittajana mutta ehkäpä pääsisit edes pykälän tuossa selvittelyssä eteenpäin.

(Sensuroin tuon seurantanumeron lainauksesta)
 
Chronopostia on ainakin ennen tainnut toimittaa suomessa DPD, sieltä suunnalta varmaan kannattaa koittaa kysäistä. Tietty alueellisesti DPD:lläkin saattaa olla alihankkijoita toimittajana mutta ehkäpä pääsisit edes pykälän tuossa selvittelyssä eteenpäin.

(Sensuroin tuon seurantanumeron lainauksesta)

Ok. Kiits. Eivät seurannassaan tosiaan tunnista tuota seurantanumeroa.
 
Ei kannata postata seurantanumeroita julkiselle keskustelualueelle koska pahimmassa tapauksessa joku voi käydä hakemassa paketin pois ennen kuin sinä kerkeät tai muuttaa toimituspaikka.
 
Chronopost

Reittinä seurannassa Ranska - Saksa - Helsinki, sitten alla olevaa ja Joensuuhun pitäisi tyttärelle päätyä.
Mikään kotimaan toimittaja ei tunne seurantanumeroa.

Nyt se pyörii Tampereella eikä mitään mihin soittaa Suomen päässä ???

Tuesday 01/04/2022
03:13 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Possible delay
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Processing delayed: departure by next air or road routing
Monday 01/03/2022
02:48 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Possible delay
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Processing delayed: departure by next air or road routing
Thursday 12/30/2021
12:20 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Parcel not delivered: customer absent
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Comment : Delivery attempt - Impossible to leave a calling card
Comment : Contact with sender or consignee in progress
Thursday 12/30/2021
07:49 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment out for delivery
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
05:11 PM
CHRONOPOST NETWORKS
Arrival at inbound gateway
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
10:53 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment in transit
Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI
Wednesday 12/29/2021
07:23 AM
CHRONOPOST NETWORKS
Shipment in transit
Scan location : HELSINKI - FI

Seurannan mukaan pakettia on yritetty toimittaa 30. pv torstaina, mutta kukaan ei ole ollut sitä vastaanottamassa. Kysyisin sinuna chronopostin asiakaspalvelusta, kuka jakelua hoitaa Suomessa.
 
Seurannan mukaan pakettia on yritetty toimittaa 30. pv torstaina, mutta kukaan ei ole ollut sitä vastaanottamassa. Kysyisin sinuna chronopostin asiakaspalvelusta, kuka jakelua hoitaa Suomessa.

Aivan mutta kun se pyörii edelleen Tampereella ja pitäisi olla Joensuussa. Toimitus on aamulla leimattu hiukka ennen 08 Tampereella ja taas puolen päivän jalkeen Tampereella. Ajomatja yhteensuntaankin ottaa vähintään sen 4-5 tuntia.

Löytyykö Cronopostiin joku fiksu aspa ? Olen hetken haeskellut.
 
DPD:n oma seuranta ei aina tunnista jostain syystä kaikkia paketteja seurantakoodilla, onkohan niillä joku oma rinnakkainen seuranta paketeilleen? Mutta tosiaan, tuli mieleen että DPD:n pakettejahan jakelee paikallisesti vissiin ainakin PostNord.

Itse varmaan koittaisin ottaa yhteyttä joko DPD:n tai PostNordin aspaan ja kysäistä josko tietäisivät mitään.
 
Aivan mutta kun se pyörii edelleen Tampereella ja pitäisi olla Joensuussa. Toimitus on aamulla leimattu hiukka ennen 08 Tampereella ja taas puolen päivän jalkeen Tampereella. Ajomatja yhteensuntaankin ottaa vähintään sen 4-5 tuntia.

Löytyykö Cronopostiin joku fiksu aspa ? Olen hetken haeskellut.

Tuohon paikkakuntaan ei voi ulkomaalaisten toimijoiden kohdalla luottaa, vaan esimerkiksi "Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI " saattaa tarkoittaa koko Suomen aluetta. Tapahtumien selitykset sen sijaan pitävät paikkansa: "Comment : Delivery attempt - Impossible to leave a calling card". Eli jos paketin määränpää on Joensuu, sitä on koitettu toimittaa torstaina siellä.
 
Tuohon paikkakuntaan ei voi ulkomaalaisten toimijoiden kohdalla luottaa, vaan esimerkiksi "Scan location : TAMPERE - TAMPERE-PIRKKALA - FI " saattaa tarkoittaa koko Suomen aluetta. Tapahtumien selitykset sen sijaan pitävät paikkansa: "Comment : Delivery attempt - Impossible to leave a calling card". Eli jos paketin määränpää on Joensuu, sitä on koitettu toimittaa torstaina siellä.

Ei voi täysin kiistää. Mutta kuski on kyllä ollut tosi hurjalla ajopäällä silloin.
 
Amazon.de:stä tilattu paketti, toimitus UPS:llä, UPS taas loistaa laiskottelullaan:

Hienosti tuli toissapäivän kysely siitä, minne toimitetaan. Valitsin alkuperäisen toimitusosoitteen (kotiin).
1642602760171.png

Tänään tuli amazonista viesti, että UPS:llä on ollut toimitusongelmia.
Seurannasta selvisi, että olivat yrittäneet toimitusta mutta 'Asiakas ei ollut paikalla toimitusta yritettäessä', ja paketti vietiin jonnekin huitsin Nevadaan noudettavaksi.

1642602610169.png

Ja tietenkin olen istunut koko päivän kotona etätöissä, eikä toimitusautoja ole näkynyt lähimaillakaan.
Postin toimittamat Amazon -paketit ovat tulleet hienosti kotiin asti, ja ovikelloa on aina osattu soittaa.
Pitipä sitten soittaa UPS:lle, jossa joku keuhko/hengitysvauriosta käsinyt (itäeurooppalainen?) nainen vastasi englanniksi. Asia saatiin hoidettua ja luvattiin toimittaa kotiin tunnin sisällä.

Saapa nähdä mitä tulee ja milloin.
 
UPS on täyttä baskaa. Itse otan aina tohon lähimpään "heitteillejättöpaikkaan" ne paketit. Koska muuten niitä ei löydä Chuck Norriskaan. Se jakelupakun kuski käy ninjailemassa vaan lapun postilaatikkoon, "heippa, en nähnyt sinua."
Puhelun kautta en kertaakaan ole saanut selville missä se paketti on. Uudelleen reititiys johonkin lähimpään pisteeseen on päivien sekoilun jälkeen lopen tuottanut paketin perille. Ehkä.
 
UPS on täyttä baskaa. Itse otan aina tohon lähimpään "heitteillejättöpaikkaan" ne paketit. Koska muuten niitä ei löydä Chuck Norriskaan. Se jakelupakun kuski käy ninjailemassa vaan lapun postilaatikkoon, "heippa, en nähnyt sinua."
Puhelun kautta en kertaakaan ole saanut selville missä se paketti on. Uudelleen reititiys johonkin lähimpään pisteeseen on päivien sekoilun jälkeen lopen tuottanut paketin perille. Ehkä.
Piti käydä hakemassa noutopisteestä 5 kilometrin päästä.
Siellä (huoltoasema) olikin jo pitkä rivi UPS:n pakettia jonottaneita, jotka 'eivät olleet paikalla toimitusta yritettäessä'. Olivat saaneet ilmoituksen ja tulleet paikalle jonottamaan jo ennen,kuin koko toimitus oli tullut huoltoasemalle.

Ja kaikki olivat kyllä olleet kotona, muutamalta sitä kyselin.

Jopa huoltoaseman myyjä (mies) osallistui keskusteluun. Oli hiljattain ottanut vapaapäivän ollakseen pakettia vastassa. Sitä ei tietenkään tullut. Oli soittanut UPS:lle, ja siellä oli sanottu rehellisesti, että kuljettaja ei ehtinyt toimittamaan pakettia.
Toinen asiakas (nainen) kertoi, että oli viime viikolla joutunut hakemaan jostakin UPS:n Vantaan logistiikan noutopisteessä. Oli siellä joutunut jonottamaan tunnin pakkasessa, kun oli pitkä jono muitakin paketin vastaanottajia.
Kuski ei ollut yhdellekään asiakkaalle toimittanut pakettia toimitusosoitteeseen.
:sangry:
 
Vahvasti suosittelen Budbee-kuriiripalvelua. Voit www-sivulla määritellä aikaikkunan 2 tunnin haarukalla kotiovelle tuonnille. Ja se päti minuutilleen. Lomakkeella voi antaa alaoven koodin. Kysytään myös kerrosta, jossa asut. Kun toimitusaika lähenee, voit selaimella nähdä sen jakeluauton zoomailtavalla kartalla. Kääntyilee jopa paikallaan joskus. Ja koko ajan on arvioitu saapumisaika sinulle ja montako toimitusta on vielä ennen sinua. Yhden toimituksen vientiin meni optimoidulla reitillä noin 5 minuuttia. Kaikki tutut ovat myös kehuneet kun olen heille mainostanut. Ja toimituksen hinta oli noin 7,- € kun paketin tuonti pakettiautomaattiin olisi maksanut yli 5,- €.
 
Ite laitoinkin omia kokemuksia tuonne Amazon ketjuun mutta sopii varmaan paremmin tänne:
Itellä kanssa meni pari pakettia UPS:lla suoraan noutoon. Laitoin viestiä ja sain vastineeksi:
Kuljettajilla, niillä vähillä, on tällä hetkellä hieman erikoisvaltuudet myös noutopisteelle toimituksissa.

Valitettavasti pääkaupunkiseudulla on ollut paljon viivästyksiä toimituksissa ja moni lähetys ei ole varastolta toimitukseen lähtenyt sillä reittejä on jäänyt ajamatta. Syy on henkilökuntavajaus sairaslomien ja karanteenien vuoksi.

Pahoittelut vaivasta.

Hyvää viikon jatkoa

Ystävällisin terveisin / Kind regards,

UPS Customer Resolution Group
 
Vahvasti suosittelen Budbee-kuriiripalvelua. Voit www-sivulla määritellä aikaikkunan 2 tunnin haarukalla kotiovelle tuonnille. Ja se päti minuutilleen. Lomakkeella voi antaa alaoven koodin. Kysytään myös kerrosta, jossa asut. Kun toimitusaika lähenee, voit selaimella nähdä sen jakeluauton zoomailtavalla kartalla. Kääntyilee jopa paikallaan joskus. Ja koko ajan on arvioitu saapumisaika sinulle ja montako toimitusta on vielä ennen sinua. Yhden toimituksen vientiin meni optimoidulla reitillä noin 5 minuuttia. Kaikki tutut ovat myös kehuneet kun olen heille mainostanut. Ja toimituksen hinta oli noin 7,- € kun paketin tuonti pakettiautomaattiin olisi maksanut yli 5,- €.
Heidän sovellus on vaan varsin huono, pakettia ei pysty seuraamaan mitenkään ennen kuin toimituspäivänä ja seurantakoodia/tilausnumeroa ei näytetä missään. Jos on tulossa useampi paketti samasta paikasta ei pysty tietämään mitenkään mikä paketti on mikäkin. Palautusten hoitaminen sovelluksessa muuttui vähän aikaa sitten vielä huonommaksi eikä niitä erota toimitetuista tilauksista oikein mitenkään.
 
Pääkaupunkiseudulla budbeen lisäksi toinen toimiva palvelu on myös Fetch. Yhteistyökumppaneita on tosin vielä tässä vaiheessa melko vähän.
 
Tuleekos millätapaa UPS standard lähetys suomen päässä? Tuleeko esim. Matkahuollolla, postilla vai jollain muulla? Tuleeko ihan ovelle vai haettavaksi jostain muualta? Ei ole tietojen perusteella kuin max. 5kg painoinen. Kyseessä tänä päivänä harvinainen varaosa jota ei enää ole ilmeisesti aikoihin enää valmistettu ja tuurilla löytyi Saksasta yksi kappale uutena ja uudempaa versiota eli se parempi. Näin offtopiccina täytyis melkeen laittaa lotto vetämään kun tuurilla sai kyseisen osan vielä jostain kun muuten ois about. Tonnin muuten hyväkuntoinen laite täysin käyttökelvoton ilman tuota osaa.

Jos menee postille ja onnistuvat tuon hukkaamaan niin sit kyllä pistän sellaisen shown heille päälle että joko tuon etsivät tai saavat luvan korvata kyseisen osan teettämisen. Aikanaan hukkasivat yhden lähetyksen jonka etsimiseen laitoin rattaat pyörimään hieman järeämpää reittiä kuin perus aspa niin ei mennyt kauaa kun nolona soittivat yhdestä jakelupaikasta että löytyi lopulta. Soittivat jopa sellaisesta numerosta johon pystyi soittamaan suoraan takaisin ilman lisäkuluja (perus puhelinnumero) ja ei... En valitettavasti voi tätä kikkaa jakaa julkisesti vaikka siitä voisi olla apuja kun tälle ei ole lupaa. Oli vaan sen verta erikoinen tapaus joka olisi oma pitkä tarinansa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuleekos millätapaa UPS standard lähetys suomen päässä? Tuleeko esim. Matkahuollolla, postilla vai jollain muulla? Tuleeko ihan ovelle vai haettavaksi jostain muualta? Ei ole tietojen perusteella kuin max. 5kg painoinen.

Eikös UPS sen itse tuo? Jos en nyt ihan väärässä ole niin Standard tulee maanteitä pitkin joten toimitus kestää hieman pidempään, Express / Express Saver sen sijaan tulee lentäen. Täällä Suomen päässä sit molemmat toimii samalla tavalla.
 
Eikös UPS sen itse tuo? Jos en nyt ihan väärässä ole niin Standard tulee maanteitä pitkin joten toimitus kestää hieman pidempään, Express / Express Saver sen sijaan tulee lentäen. Täällä Suomen päässä sit molemmat toimii samalla tavalla.
En ole aikoihin tilannut ups kautta tavaraa ja ne aiemmat kokemukset on hieman kadoksissa muistista terveydellisistä syistä niin siksi tätä kysyn kun en muista enää mikä toimitti aiemmat suomen päässä. Osalla ei ole mikään tulipalohätä (ei tule mihinkään tuotantolaitteeseen) mutta kyseisen osan saatavuuden heikkous tekee kriittisen että ei esim. Posti pääsisi sitä hukkaamaan. Ei viitsisi alle 100€ osan vuoksi laittaa yli tonnia täysin uuden korvaavan laitteen hankintaan kun varaosalla aika varmasti saa loput laitteen käyttöiästä irti (edellinen heikompi 1gen osa kesti 16v). Tovin tuota googletin ja taisin onnistua hankkimaan viimeisen mitä enää maailmalla oli myydä. Ebaystä ei löytynyt yhtään kappaletta kun sen verta pitkään ollut EOL statuksella tuon valmistus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 746
Viestejä
4 556 253
Jäsenet
75 050
Uusin jäsen
Lartonki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom